Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Giro nieuwtjes en evaluatie

Gepost door lodjan 
lodjan 25 mei 2015 14:17
Porte uit de Giro gehaald door medische staf Skyploeg.

Boonen krijgt van de Giro-organisatie toestemming om in de Ronde van België te starten.
Sticky Bottle 25 mei 2015 14:50
Absurd dat Boonen mag starten in Ronde van Belgie. Flikker alle regelgeving UCI aub in de prullenbak want er wordt toch niks mee gedaan
Slimmerd 25 mei 2015 14:53
Jammer mbt Porte, belachelijk mbt Boonen!

Voortaan dus een vrijbrief voor een ieder om gewoon doodleuk uit een ronde te stappen en dan enkele dagen op te stappen in een flutkoers. Je zou bijna denken 'Laat hem nog maar eens lekker stuiteren in België'



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2015 14:57 door Slimmerd.
El Chaba 25 mei 2015 14:53
Het is helemaal volgens de regels want de Giro organisatie heeft hem toch toestemming gegeven?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2015 14:54 door El Chaba.
Sub Culture 25 mei 2015 15:00
Wat is het probleem met Boonen die in de ronde van België start, huilerds?
veluweracer 25 mei 2015 15:07
Het niet meer laten starten van Porte getuigd van een gezonde beroepsernst bij Sky. Doormodderen op meer dan een half uur achterstand in het AK is weinig zinvol als je voor de eindzege kwam. Lekker die week extra recuperatie pakken om vervolgens in de Tour het niveau van zijn kopman te overstijgen. Zou ik leuk vinden.
veluweracer 25 mei 2015 15:17
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jammer mbt Porte, belachelijk mbt Boonen!
>
> Voortaan dus een vrijbrief voor een ieder om
> gewoon doodleuk uit een ronde te stappen en dan
> enkele dagen op te stappen in een flutkoers. Je
> zou bijna denken 'Laat hem nog maar eens lekker
> stuiteren in België'

In de RvB worden de 'Vlaalse' klassiekers nog eens dunnetjes overgedaan. Die zijn één keer per jaar leuk, meer is minder. Het rondje zou van de kalender geschrapt kunnen worden.
Leon 25 mei 2015 15:23
Ik snap ook je punt niet. De regel is toch dat het niet mag, tenzij de organisator van de koers toestemming geeft?

De Giro heeft reclame kunnen maken met de start van Boonen, en die stapt er na 2 weken uit omdat hij in de bergen niks te zoeken heeft, en wel in zijn nationale ronde. Wees blij dat er nog renners zijn die publicitair zo interessant zijn voor koersorganisatoren.
El Chaba 25 mei 2015 15:30
Zullen we de ENECO Tour dan ook maar schrappen?
Sticky Bottle 25 mei 2015 15:32
Als je in Ronde van Begie kan rijden had je ook gewoon door kunnen rijden in de Giro. Het is idd conform regels maar ben het volledig oneens met het feit dat renners in een grote ronde afstappen om daarna in een makkelijk flutkoersjente kunnen starten met de hoop daar wel te kunnen winnen.
veluweracer 25 mei 2015 15:34
Neeeeeeee! Niet de door alle Hollandse wielerfans geliefkoosde enige etappekoers van belang. Die nooit!
El Mik 25 mei 2015 15:46
Gebeurd natuurlijk veel vaker, alleen valt het nu op omdat Boonen een grote naam is.

Enige keer dat ik me kan herinneren dat het niet werd toegestaan is toen iemand ooit de Tirreno wilde rijden, terwijl hij in Paris-Nice al was afgestapt. Ik meen dat het Robert Hunter was..
Sticky Bottle 25 mei 2015 15:51
Noem er vijf van de laatste 12 maanden.
Anony 25 mei 2015 15:54
Bende blijters.
Cyclad 25 mei 2015 16:08
Helemaal met je eens.
Er moet maar iets van een regel komen, waarin staat dat je alleen wanneer je een medische verklaring hebt voor je uitstappen in een grote ronde je voor het einde van die ronde elders mag koersen en dat alleen op voorwaarde dat er een medische verklaring volgt waarin staat dat dat medisch verantwoord is.

Het besluit om Boonen te laten starten vind ik echt erg. Niet omdat het om Boonen gaat, maar het is niet fair. Die jongen die zich al had verheugd op de Ronde van België en plaats moet maken voor Boonen zal dat vast ook vinden. Eigenlijk is het gewoon een vorm van broodroof
Hangmat 25 mei 2015 16:10
De Giro was voor Boonen toch gewoon een voorbereiding op de ronde van belgie?
El Chaba 25 mei 2015 16:18
Dat zal allemaal best maar het is niet tegen de regels, zoals Sticky Bottle betoogt, dus hoe kan je het daar nou mee eens zijn?
Dat de regelgeving anders zou moeten worden, daar kan ik me wel in vinden, maar dat is een andere discussie toch?
Walnoot 25 mei 2015 16:34
Tinuz 25 mei 2015 16:41
Broodroof? Elke werknemer krijgt toch een vast maandsalaris?
Cyclad 25 mei 2015 16:45
Uiteraard, maar daar gaat het mij niet om. Ik chargeer bewust, want ik vind het niet kunnen.

Chaba haalt wel terecht de angel uit mijn betoog, want volgens de regels mag dit gewoon.
Ik begrijp ook nog prima dat de koersorganisatie graag Boonen aan de start heeft, allemaal legitiem. Toch zou het de UCI sieren hierover eens een goede discussie op te starten om te bekijken of er inderdaad draagvlak is om hier streng(er) tegen op te treden.
Cyclad 25 mei 2015 17:26
Dit seizoen voor zover ik kan bedenken 1: Robert Wagner reed afgelopen weekend de WPC na zijn opgave aan het begin van de Giro.
Ook van 2014 staat mij niemand bij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2015 17:27 door Cyclad.
Slimmerd 25 mei 2015 17:29
Het probleem is dat Boonen bewust kiest om de Giro te rijden en dan tijdens die Giro bewust kiest om af te stappen en aan de RvB mee te gaan doen, dat is een gruwelijk zwaktebod van zowel Boonen als de Giro-organistie (die de toestemming verleent)
Massimo 25 mei 2015 17:33
En wat doen we dan met renners die om een andere reden de ronde verlaten? Familieomstandigheden, huis afgebrand, kind geboren, buiten tijd, uit de koers gezet vanwege te lang aan de wagen hangen, om even wat voorbeelden te noemen. Zij zijn dan volgens jouw plan niet startgerechtigd in een ander wedstrijdje, ook al is die twee weken later. Ik heb m.a.w. weleens betere ideeën gelezen.
Goozzer 25 mei 2015 17:46
Het is natuurlijk enigszins zielig om uit de Giro te stappen om vervolgens in België te kunnen gaan koersen. Op zich terecht dat hij daarvoor publiekelijk wordt aangepakt. Maar als de Giro het goed vindt en hem toestemming geeft, is het wat mij betreft prima...
Leon 25 mei 2015 17:49
Dat kun jij ongetwijfeld beter zelf opzoeken.

Ik blijf de ophef een beetje overdreven en op de persoon gespeeld vinden.
Boonen wilde ooit in zijn carriere nog eens aan de Giro meedoen. Daar merkte hij dat hij geen potten kon breken, en zoals een handvol anderen zag hij het nut er niet van in om zich in de zware week die nog volgt compleet kapot te rijden.
In de Ronde van Belgie start hij misschien ook wel voor de laatste keer, als uithangbord voor de organisatie en voor zijn ploeg. Dat daar een Vakoc of een Wisniowski voor moet wijken lijkt me niet zo heel relevant.

Ik herinner me van een aantal jaren geleden ook zo'n voorval van een Nederlander, ik dacht in de Vuelta, ben helaas vergeten om wie het ging. Toen was de teneur hier heel anders, want er moest toch echt een koers gereden worden in voorbereiding op het WK en het zou wel erg flauw zijn als de Vueltabazen daar een stokje voor zouden steken...
Goozzer 25 mei 2015 17:52
Waarom moet de UCI hier nog meer aan doen? Ze verbieden het toch al, tenzij (zoals Leon ook al zegt) de benadeelde koers akkoord gaat. De Giro gaat in casu akkoord, dus dan lijkt het me afgehandeld. Het lijkt me onnodig de wensen van de benadeelde koers dan alsnog terzijde te leggen. Als de Giro zich genaaid voelt, geven ze die toestemming gewoon niet. Simpel. Dat het wat zielig blijft van Boonen, en hij daarvoor best een beetje beschimpt mag worden door de koersliefhebbers, is wat mij betreft een ander verhaal...
JW 25 mei 2015 17:55
De publicitaire waarde van deelname van Boonen aan een grote ronde lijkt me toch zo langzamerhand dicht bij het nulpunt te liggen.

Hij kan niet klimmen, hij kan (niet meer) sprinten, en zich overmatig vermoeien door in een ontsnapping mee te gaan is ook niet aan hem besteed.
En de kopman heeft m.i. meer aan een renner van minder faam, maar die wel voor hem wil werken.
JW 25 mei 2015 18:00
De nieuwtjes hebben we gehad. Nu de evaluatie nog !
El Chaba 25 mei 2015 18:02
thumbs up

Ik ben nota bene niet bepaald een Boonen fan winking smiley maar ik zie hier het probleem ook niet.
El Chaba 25 mei 2015 18:03
Jij lijkt me bij uitstek de geschikte persoon om daarmee te beginnen. smiling smiley
Goozzer 25 mei 2015 18:08
Zit zeker wat in. Sowieso is dat type renner er slechts voor het bijprogramma, voor een blijk van (h)erkenning op de startlijst. Ik denk niet dat hij veel mensen naar de Ettix bus heeft getrokken, en zelfs bij Sporza is hij nauwelijks genoemd (op een enkele 'zou hij mee gaan sprinten', 'ja hij doet mee, nee toch niet...' na)...
Heisenberg 25 mei 2015 18:13
De meeste ploegen hebben wel iets om tevreden over te zijn deze Giro, maar Etixx valt me op in negatieve zin. De ploeg wint het hele jaar alles wat los en vast zit, maar komt er in de Giro niet aan te pas. Uran leek anoniem richting top-5 te gaan, maar nu dat ook niet meer lukt, blijft er niets over.
Slimmerd 25 mei 2015 18:23
- Trek lijkt me een ploeg die ook nog niet echt tevreden is, tweede in de puntentrui en derde in jongerenklassement is wat matig.
Nu is het niet gek dat we ze nog een week weinig zullen zien, maar Nizzolo zal toch moeten proberen hun ronde te 'redden', al zou het woensdag met Felline ook kunnen.

- Giant wordt door Geschke lichtelijk blij, maar zal toch ook beperkt zijn. Mezgec komt er in de sprints in ieder geval nog niet aan te pas. Al redde hij zijn eer vorig jaar ook in rit 21
Sub Culture 25 mei 2015 18:25
Etixx heeft pech gehad dat het al heel snel 2 renners verloor in deze Giro.
Uran is eerst ziek geweest en ondervindt nu nog last van een valpartij waardoor hij eigenlijk nooit echt 100% is geweest in deze Giro.
Brambilla, die veel indruk maakte in het voorjaar, moest al verstek laten gaan.
Resten er nog Bouet en De La Fuente voor het werk bergop, waar je ook niet van mag verwachten dat ze tot de laatste 10-15 renners bij de kopman blijven in de bergritten.

Bij Boonen zag je , in dit circus der valpartijen, dat de zin om zich in het sprintgewoel te storten er ook niet naar was. Voorts zit je dan nog met Keisse, Sabatini en Vakoc waar je ook niet veel van mocht verwachten.

Op de onfortuinelijke Uran na, rijdt Etixx hier een Giro naar verwachting.
Anony 25 mei 2015 18:46
De La Fuente stelt inderdaad zeker niet teleur.
Pyama 25 mei 2015 18:49
De La Cruz dus.
Sabatini had zich anders best eens in een sprint mogen mengen. Bij Liquigas nog weleens 3e (?)
Walnoot 25 mei 2015 19:10
Eens met de analyse. Behalve Uran niks dat verrassend is, en dus een dramatische Giro van QS.

Nog wat ploegen die ook net zo goed niet mee hadden kunnen doen: IAM, Giant, en in mindere mate Trek en FDJ. Al zal JW het met de laatste oneens zijn, die hebben een mannetje in de top tien.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2015 19:11 door Walnoot.
Sticky Bottle 25 mei 2015 19:11
Zou niet weten hoe ik daar achter kan komen
El Chaba 25 mei 2015 19:32
Probeer het hier eens: [cqranking.com] grinning smiley
Pyama 25 mei 2015 19:46
Trek heeft al zijn smaakmakers bergop thuisgelaten. Ik denk dan aan Arredondo, Zoidl, Schleck, Mollema, Jungels en Zubeldia. Die rijden hier gewoon met een ele magere ploeg. Giant... idem. Barguil en Preidler met name... IAM is overall een proconti ploeg. Een deel van deze ploeg zal toch zeker ook de Tour gaan doen? (Chavanel, Pineau, aangevuld met Frank, Denifl, Brandle, Pantano (en opnieuw Pelucchi?)

Brengt ons terug op de discussie van medio 2003. Waarom verplicht starten door de WT teams? Trek is dan wel half Italiaans, maar bijv. Giant had hier niet heen gehoeven. In plaats daarvan had ik graag gezien:
Caja Rural: Bilbao, Txurruka, Barbero, Arroyo, Lasca, Madrazo, Parra, Fraile, Pardilla
Colombia: Duque, Duarte, Rubiano, Torres, Avila
en vooruit United Health Care: Brajkovic, Murphy, Ratto, Bazzana
Wanny 25 mei 2015 20:01
Qua bezetting is de Giro inmiddels behoorlijk gedevalueerd.

Contador steekt er dik bovenuit, Aru kan hem in ieder geval bergop goed bijbenen. Landa is verrassend sterk. Maar door het wegvallen van Porte en Pozzovivo en nu Uran door het ijs is gezakt, kom je na de top drie al bij mannen als Trofimov en Kruijswijk terecht.

Topsprinters waren op Greipel na sowieso al niet aanwezig.

In pakweg de Dauphine heb je meer spankracht. De mooie parcoursen maken het dan nog een beetje goed.
Leon 25 mei 2015 20:15
Wellicht willen sommigen die regel aanpassen zodat ihgv opgave wegens gegronde redenen (blessure, familieomstandigheden, huis afgebrand, kind geboren, buiten tijd, uit de koers gezet vanwege te lang aan de wagen hangen, etcetera) het nog tijdens die ronde starten in een andere koers wel toestaat, maar niet meer als er sprake is van een vrijwillige opgave. Wat natuurlijk weer makkelijk te omzeilen is door opzettelijk buiten tijd te eindigen of een blessure te faken.
JW 25 mei 2015 20:51
winking smiley Na de eerste week was ik ermee bezig.
Er was toen immers al zoveel meer gebeurd dan in een gemiddelde grote ronde in totaal, dat dat best de moeite waard leek.
Maar dat verhaal werd naar mijn zin te lang.
En vandaag helaas niet voldoende tijd.
Wel jammer, want ik vind het vrijwel van dag tot dag een enerverende ronde !
PVW 25 mei 2015 20:55
Ik zou er niet eens verbaasd over zijn als het zowel starten in de giro als de rvb vooraf al het plan is geweest. Mooi een giro meegemaakt (althans grotendeels) en de rvb is voor boonen gewoon een hele mooie wedstrijd. En misschien is de giro organisatie daar ook van te voren over geraadpleegd. Wat zou het hen boeien of etixx Boonen of knecht x stuurt. En in die laatste week gaan ze m ook niet missen.
JW 25 mei 2015 20:56
Tsja, knap wat Geniez doet, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij over een week nog toptien staat.
Verder vind ik FdJ voor zijn doen wat flets rijden. Vooral van Elissonde had ik mee verwacht.

CCC en Southeast ben ik ook niet kapot van.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2015 21:00 door JW.
JW 25 mei 2015 21:02
Is het niet vrij vaak in een grote ronde, zeker de laatste tijd, dat de winnaar na twee weken al vrijwel vaststaat ?
lodjan 25 mei 2015 21:45
Contador lijkt me vrij eenvoudig de Giro te gaan winnen. Hij moet ook proberen om, met het oog op de Tour, zo weinig mogelijk energie te verspillen. Het is in het belang van Froome, Nibali en Quintana dat König, Aru, Landa, Kangert, Amador en Visconti Contador tot zo veel mogelijk inspanningen verleiden. Tot nu toe is Astana wat betreft goed bezig, maar ook Contador liet zich gisteren bijvoorbeeld niet verleiden om met Landa mee te gaan en gunde hem etappewinst. Kortom, ieder doet wat ie moet doen en met de Tour in het achterhoofd kan het ook de laatste dagen nog een mooie Giro blijven.
JW 25 mei 2015 21:58
Ik kan me niet voorstellen dat de Giro 2015 als een nachtkaars uitgaat omdat de belangrijkste plaatsen verdeeld lijken.

De afgelopen week leek vooraf, tot aan de tijdrit, een wat tamme periode te gaan worden. Maar ook daar leverde vrijwel elke etappe wel verrassingen op.

Contador heeft enorm veel ervaring in het verdedigen van zijn positie, maar heeft het nadeel dat zijn ploeg bergop toch vrij snel (in vergelijking met Astana) moet afhaken. Dat maakt hem toch enigszins kwetsbaar.
Ook de weersomstandigheden kunnen een belangrijke rol gaan spelen.
Natuurlijk is hij nu de enige echte favoriet voor de eindzege, maar ik verwacht ook dat ze tot en met de rit van zaterdag hem tot stevige inspanningen zullen dwingen.
Pyama 25 mei 2015 22:36
Rogers, Basso en Kreuziger maar ook Rovny zouden bergop toch prima mee moeten gaan.
testa della corsa 26 mei 2015 09:50
FDJ doet het met hun beperkte middelen prima, beetje zoals Lotto Jumbo. Een goede man die in de bergen bij de laatste tien zit, prima ploegentijdrit. Sympathieke ploeg met een eigen gezicht. Niks mis mee.
malheur 26 mei 2015 12:20
Mij scheelt het dan weer geen donder dat renners afstappen om ergens weer op te stappen. Zo erg 'en masse' gebeurt het nou ook weer niet.
malheur 26 mei 2015 12:22
Mij ook, het af- en opstappen levert hem trouwens behoorlijk veel sh*t op op de verschillende fora. Boonen goes giro was trouwens verschrikkelijk, doet gewoon pijn aan je ogen, had beter naar de tour kunnen gaan.
dvritm 26 mei 2015 12:27
Ik hoorde José toch iets anders zeggen deze week, net zoals Hugo Coorevits van Het Nieuwsblad:

Qua populariteit moet Tom Boonen in Italië niet onderdoen voor Alberto Contador of Ivan Basso. Steekt de kalende Kempenaar zijn hoofd uit de autocar, dan wordt hij zoals zondag in Benevento van de ene handtekening naar de andere selfie gesleurd.
Arsimo 26 mei 2015 12:45
Ik zou een andere regel voorstellen:

- Uit een ronde stappen om in andere koersen te starten mag, mits van te voren overeengekomen met de organisatie van die ronde.
- Indien de organisatie niet akkood gaat heeft de renner de keuze (1) niet starten of (2) wel te starten en rijden tot het einde (3) wel te starten, voor einde af te stappen maar dan geen andere koersen te rijden.
- Indien organisatie akkoord dan als de renner afstapt op afgesproken moment of later dan is de renner gerechtigd in de andere koers te starten.
GillesEmanuel 26 mei 2015 12:58
Ondanks dat het compleet volgens de regels is, typeert het met name de sportmensen Boonen. Hij ging naar de Giro in de hoop wat te kunnen presteren. Helaas voor hem viel dit vies tegen waarna hij voor de zware slotweek er maar de brui aan geeft om vervolgens in zijn eigen ronde pogen wat te bewerkstelligen. Tom denkt alleen aan zichzelf en dat is waar de meeste overvallen, niet of hij nu hier of daar rijdt. Want in de ronde van België gaat meneer ook niks klaar spelen, ijdele hoop van meneer.
merijntje mortirolo 26 mei 2015 12:59
Ik snappur werkelijk waar geen ene reet van dat een wieler(be)kijker zich druk maakt om dit soort onbelangrijke zaken. 'Daaro' afstappen en ergens anders opstappen: das hun vak, MAN!

En dat eeuwige gezeik op Boonen begrijp ik al helemaal niet.

Best knap eigenlijk: ksnap geen reet van koers en geen reet van de mensen die de koers volgen en toch vind ik het de tofste sport op aarde en staat koers-kijken al eeuwig op drie in mijn ranking van 'nice things to do.'
Chuparuedas 26 mei 2015 13:02
Fijn dat je zelf alvast aangeeft hoe praktisch onmogelijk het is om deze regel verder aan te scherpen.
Chuparuedas 26 mei 2015 13:08
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik snappur werkelijk waar geen ene reet van dat
> een wieler(be)kijker zich druk maakt om dit soort
> onbelangrijke zaken. 'Daaro' afstappen en ergens
> anders opstappen: das hun vak, MAN!
>
> En dat eeuwige gezeik op Boonen begrijp ik al
> helemaal niet.
>

Volstrekt mee eens.
lodjan 26 mei 2015 13:18
Wat staat er dan op 2 Merijntje?
merijntje mortirolo 26 mei 2015 13:23
Sub Culture 26 mei 2015 13:43
En op 1 ... of neen ... laat maar.
Andere Peter 27 mei 2015 07:52
Vreemd. Je begint met te twijfelen aan de publicitaire waarde van Boonen in een ronde. Ik verheugde mij op een uiteenzetting, maar die blijkt alleen maar te gaan over de geringe sportieve waarde van Boonen in een ronde. Dat was nou net niet het punt.

De publicitaire waarde van Boonen is natuurlijk immens. Als hij alleen maar een dag of 10 op de startlijst staat en in de koers geheel onzichtbaar is, dan nog tekent elke organisator daarvoor.
Andere Peter 27 mei 2015 07:57
Waar je broodroof zegt, bedoel je misschien recht op werk. Die twee liggen in elkaars buurt. Broodroof speelt hier niet, recht op werk misschien wel.

Toch vind ik het te ver gezocht. Iedereen in Ploeg-Boonen heeft zijn baan in zekere zin te danken aan Boonen. Wie geen plaats wil maken voor Boonen moet niet in Ploeg-Boonen gaan rijden.
Andere Peter 27 mei 2015 07:58
Sterker nog: het werkt circuswaardeverhogend.
Andere Peter 27 mei 2015 08:01
JW 27 mei 2015 10:21
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>... De publicitaire waarde van Boonen is natuurlijk
> immens. Als hij alleen maar een dag of 10 op de
> startlijst staat en in de koers geheel onzichtbaar
> is, dan nog tekent elke organisator daarvoor.

Kan best zijn, mij ontgaat dat. Voor de RVV, P-R etc kan ik me dat nog enigszins voorstellen.
Maar voor b.v. een grote ronde absoluut niet.
Hoe weet je dat ? Waarop baseer je dat ? Want het woord "natuurlijk" lijkt me daarvoor niet genoeg.
Andere Peter 28 mei 2015 18:28
Als je mijn woord niet volgt, prima. Maar je ziet toch dat de Giro-organisatie er zo over denkt? Op hun keuze baseer ik dat. De Giro-organisatie is redelijk in staat de belangen van de Giro-organisatie te overzien.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen