Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Toekomst Giant verzekerd

Gepost door rustdag 
rustdag 24 september 2014 09:25
Toekomst Giant verzekerd


Een vierjarig contract met het cosmetische bedrijf Alpecin heeft de toekomst van de Giant-Shimano-ploeg op topniveau verzekerd. De formatie van onder anderen Marcel Kittel en Tom Dumoulin kan door deze overeenkomst de komende jaren minimaal op hetzelfde budget rekenen waar de ploeg dit jaar mee werkte. Door de komst van deze Duitse sponsor is de kans reëel dat de formatie vanaf 2016 niet meer onder een Nederlandse maar een Duitse licentie actief zal zijn.

Gisteravond lekte via Duitse media uit dat de bekende tv-personaliteit Marc Bator de contactpersoon tussen het familiebedrijf Dr. Kurt Wolff Gruppe en teammanager Iwan Spekenbrink is. De voormalige Duitse nieuwslezer van de ARD is de laatste jaren een enorme promotor om de wielersport in zijn land weer op de kaart te zetten. Zo zou de ARD volgend jaar weer de live-uitzendingen van de Tour de France hervatten, terwijl ASO binnen nu en vier jaar een Grand-Départ in Duitsland wil organiseren.

Afgelopen zomer bracht Bator de in Bielefeld gevestigde Wolff Gruppe in contact met Spekenbrink, waarna er een snelle klik was. Zeker de successen van de afgelopen jaren (winst in liefst 23 ritten in de drie grote rondes in de afgelopen drie jaar) maken Giant een van de meest interessante ploegen op het hoogste niveau.

Onder de naam Team Giant-Alpecin verschijnt de WorldTour-formatie komend seizoen in het peloton. Daarna is er een grote kans dat de Duitse firma in samenspraak met Giant het hoofdsponsorschap overneemt. Alpecin is een duurdere shampoo op basis van cafeïne die de haargroei in de wortels stimuleert. Het bedrijf kent een jaarlijkse omzet van meer dan 200 miljoen euro en is zeer winstgevend. Momenteel is Alpecin al verkrijgbaar in meer dan veertig landen, maar de komende jaren hoopt de Dr. Wolff Gruppe ook voet aan de grond in Azië te krijgen.

De intrede van sponsor Alpecin in het wielrennen kent ook een keerzijde. De reclameslogan van het shampoomerk is al jaren ‘Doping voor het haar’. Daarmee profileert het zich onder meer bij de Duitse voetbalclub Arminia Bielefeld. In 2012 zette het merk ook kortstondig deze reclamecampagne op met de net geschorste Jan Ullrich, maar dit bleek geen gelukkige samenwerking.

Alpecin zou niet alleen voor de Giant-formatie gekozen hebben vanwege de successen van de Duitse renners Marcel Kittel en John Degenkolb, maar ook voor het duidelijke en stringente antidopingbeleid binnen de formatie van Spekenbrink. De provocerende kreet ‘Doping voor het haar’ wordt in geen enkel verband met de wielerploeg gebruikt.

Voor Spekenbrink is deze nieuwe sponsordeal een enorme opluchting. Nadat vorig jaar Argos (vanwege een interne strijd binnen het bedrijf) in september ineens afhaakte en het nieuwe hoofdsponsorschap van een Amerikaanse charity-instelling luchtfietserij bleek te zijn, redde Giant eind december de ploeg door ’last minute’ het merendeel van het budget voor hun rekening te nemen. De Taiwanese fietsconstructeur gaf Spekenbrink later de zekerheid dat ze ook in 2015 garant zouden staan voor het budget, maar ging er wel van uit dat er nog een grote sponsor bij de ploeg zou instappen.

Zo was de ploeg deze zomer ook in vergaande onderhandelingen met het Amerikaanse 3M. Dit technologiebedrijf heeft de ambitie om binnen enkele jaren als hoofdsponsor van een WorldTour-formatie actief te zijn. Met het onder de Belgische vlag koersende Team3M is het reeds twee jaar als een continentale ploeg actief en voorlopig zien de ontwikkelingen er naar uit dat het bedrijf eerst met deze formatie nog een stap wil maken ter voorbereiding op het grotere werk.

Naast de Giant-Alpecin-formatie verschijnt er volgend seizoen ook weer een vrouwenploeg die de namen Liv-Plantur op het shirt krijgt.
Cyclad 24 september 2014 09:41
Prima nieuws, vooral voor het Duitse wielrennen. thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2014 09:41 door Cyclad.
Blueprint 24 september 2014 10:05
Het is geen rijke sponsor, hopelijk komen daar geen problemen uit voort.
JW 24 september 2014 10:11
Ik aarzel of het team blij mag zijn met een Duitse sponsor.

Enerzijds is het meer dan geweldig om in voor komende jaren zo veel zekerheid te hebben. En lijkt Giant de aangewezen ploeg om in Duitsland het zwaar geschonden imago van de wielersport weer op te krikken.

Anderzijds is de sfeer er dermate vergiftigd (maar liefst 75% van de Duitsers gelooft dat er in tien jaar tijd nog niets is verbeterd t.a.v. dopinggebruik in het peloton) dat objectieve bejegening door de Duitse media een illusie lijkt.
Meer aandacht voor het wielrennen in Duitsland dreigt dan te ontaarden in "vooral veel meer negatieve aandacht" voor de sport.

Voordeel is dat de sponsor sterk internationaal gericht is.
Maar van de stormachtige ideëen voor het slopen van de Duitse barricades (ARD, Grand départ) zou ik maar niet te veel verwachten.
Goozzer 24 september 2014 15:05
Ik denk niet dat die cijfers in andere landen veel beter zullen zijn. Bovenal doet het er ook niet toe, wat wel blijkt het gegeven dat nóg meer Duitsers denken dat het in andere sporten niet veel anders is...
JW 24 september 2014 17:08
Dat laatste is nieuw voor me.
Zouden ARD cs. dat ook weten ?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen