Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Steven Kruijswijk wil graag naar Tour de France

Gepost door El Chaba 
El Chaba 27 mei 2015 06:52
Steven Kruijswijk wil graag naar Tour de France

Steven Kruijswijk is bezig aan een opvallende Giro d’Italia. Momenteel staat de renner uit Nuenen op de dertiende plek in het algemeen klassement. Al meerdere malen heeft hij zich in de aanval laten zien. Hij zou graag zijn vorm willen doortrekken naar de Tour de France.

De Ronde van Frankrijk staat niet in de seizoensplanning van de renner van LottoNL-Jumbo. “Met de ploegleiding moet nog gesproken worden, maar ik wil niets liever dan door naar de Tour”, zegt Kruijswijk in een interview met Helden. “Ik denk dat ik wat ik hier in Italië heb laten zien, ook in de Tour de France kan doen. Aanvallen in de bergen.”

Hij moet een eventuele selectie nog wel bespreken met de ploegleiding. “De afspraak is dat we daar binnenkort eerst over gaan praten. Alleen in deze vorm denk ik wel een Tour-selectie te kunnen afdwingen. Daar gaan we over praten.”

In de Ronde van Frankrijk zijn in principe Wilco Kelderman en Robert Gesink de kopmannen van de ploeg. “Ik zou me kunnen voorstellen dat als ik meega ik zelf de ruimte krijg om in de Alpen en Pyreneeën aan te vallen en te rijden voor dagprijzen.”

[www.wielerflits.nl]
Sub Culture 27 mei 2015 06:55
Zou dat verstandig zijn?
Ik denk dat hij de Tour beter laat schieten ene volop voor de Vuelta gaat.
Eindhovuh 27 mei 2015 07:10
Lijkt mij onverstandig. De Tour is veel zwaarder bezet dan de Giro, Kruijswijk zal ongetwijfeld ook niet meer in zijn huidige super vorm zijn. Dat gaat per definitie op een teleurstelling uitlopen. Wellicht is dit de euforie die spreekt en daalt de realiteit iets later in.
Iwan 27 mei 2015 07:38
Lekker rusten en je aan je schema houden. Daar zal vast de Vuelta in opgenomen zijn. Laat het daar nog maar eens zien.
Andere Peter 27 mei 2015 07:47
Vuelta lijkt mij inderdaad in alle opzichten beter te passen. Een renner die zegt dat hij graag aar de TdF wil, dat lijkt mij op zich niet zo bijzonder.

Chaba, als het bericht van Wielerflits een verknipte weergave blijkt van de bron die ze zelf noemen, Helden, waarom plaats je dat bericht dan niet als bron? Dat gebeurt hier trouwens vaak.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2015 07:48 door Andere Peter.
pirke 27 mei 2015 08:24
waarom verwachten we dat Contador serieus kan meestrijden om de zege in de Tour en vinden we dat Kruijswijk thuis moet blijven en later de Vuelta rijden? Natuurlijk hebben we een lange traditie van te snel te veel verwachten van goed presterende Nederlandse renners, maar hij lijkt er mentaal helemaal klaar voor en dat is misschien wel het allerbelangrijkste...
Andere Peter 27 mei 2015 08:34
Dat is zeker niet het allerbelangrijkste. Of het lichamelijk goed kan, dat is het allerbelangrijkste.

Ik heb nog nooit een renner gezien die in de vorm van zijn leven verkeerde en die op hetzelfde moment een mentaal zwakke indruk maakte. Dus lees misschien maar niet teveel in die winning-moodhouding.

Van Contador is bekend dat hij een enorm herstelvermogen heeft.
Siem 27 mei 2015 08:36
Omdat Contador al vorig jaar oktober uitsprak voor deze dubbel te gaan en daarmee zijn hele programma erop afgestemd heeft. En Kruijswijk in Zwitserland? Dat is in het verleden ook geen slecht huwelijk gebleken.
Chris78 27 mei 2015 08:48
ja, het blijft de vraag of het echt vertsandig is. Zo goed als hij nu rijd kan hij waarschijnlijk niet in de Tour. Misschien als hij puur voor ritwinst gaat is het misschien mogelijk aangezien hij meestal in de laatste week beter wordt in een grote ronde. Misschien kan hij knechten voor Gesink, ten Dam en Kelderman. Dan hebben ze een goede aan hem. Maar dan zou hij geen Zwitserland of Dauphine moeten rijden, anders is hij helemaal uitgepierd voordat de Tour begint.
JW 27 mei 2015 08:55
Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat hij in deze vorm nog een mooie TdS kan rijden.

Of "gewoon doorgaan in de Tour" verstandig is kan ik me niet voorstellen.
Mijn angst is dat dit alleen maar zou kunnen tegenvallen.
Hij heeft deze Giro ondubbelzinnig aangetoond dat hij tot de kroonjuwelen van de ploeg behoort (een aantal dagen geleden vond iemand deze betiteling van mij nog overdreven, dat zal nu niet meer zo zijn). Dat zou ik niet op het spel zetten.

Bovendien, de ploeg is met Gesink, Kelderman en Ten Dam in principe al sterk bezet. Het lijkt me goed als die jongens nu ook de kans krijgen "zich te bewijzen". Want dat is voor wielrenners elke keer weer nodig. Het zou voor het team geweldig zijn als in de Tour één of twee van deze renners zich zelf ook zo zouden overtreffen.
Dennis 27 mei 2015 09:15
Laten we hopen dat de Steven en de ploeg zich niet laten leiden door de waan van de dag.

* Hij reed hartstikke goed in Italie, maar het verschil in de tegenstand in de Tour ivgl met de Giro is immens.
* Daarnaast kan hij door een tegenvallende tour het goede gevoel wat hij hier aan overhoudt helemaal kwijt raken en kan hij weer van onder af aan beginnen.
* de Tour ploeg is al sterk bezet.
* Lekker naar de Vuelta,
* Ook de prestaties van Kruijswijk niet overdrijven..

Tourploeg.
* Kelderman, Gesink, Ten Dam, Vanmarcke, Martens, Tankink, Leezer, Wijnants en ik zou in de laatste plaats kiezen voor Bennet.
Meneer 60% 27 mei 2015 09:34
Precies.

Daarnaast zie je nu dat Contador deze Giro op 95% van zijn krachten wint. Hij zal er absoluut hard voor werken, maar gaat zelden in het rood. Hij doet geen gekke dingen. Rijdt gisteren niet achter Landa aan, omdat het niet hoeft. Kruijswijk rijdt natuurlijk wel op het maximum van zijn kunnen. Als Contador tot op de laatste dag een heroïsche seconden-strijd had uit moeten voeren met Aru, had ik hem ook afgeschreven door de Tour. Nu zeker niet.

Daarnaast zal deze Giro voor Kruijswijk ook mentaal er best inhakken. Is dit niet gewend. Media-aandacht. Dopingcontroles (denk ik, tenminste). De druk van een ploeg die helemaal in jouw dienst rijdt. Contador weet niet anders.

Enige optie zou de Majka-strategie zijn. Wel starten in de Tour, maar puur als vrijbuiter voor de laatste anderhalve week en/of als knecht. Maar dan zie ik hem toch liever in de Vuelta.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2015 09:35 door Meneer 60%.
JW 27 mei 2015 09:34
Een wielrenner is in de ogen van het grote publiek vaak zo goed als zijn laatste optreden.

In deze Giro zijn reputaties geknakt (Uran, Porte, Aru, om maar wat te noemen) en nieuwe sterren opgestaan (Landa, Kruijswijk, en toch ook wel een beetje Amador, Trofimof). Alleen Contador bevestigt.
Het kan snel gaan.

Zoals afgelopen jaren vaker gebeurde bij b.v. successen van Mollema en later Kelderman zijn sommige media er als de kippen bij om de nieuwe koning op de troon te hijsen en de oude er af te jagen. Of op zoek te gaan naar mogelijke tweespalt (sommige lezers lezen dat graag, dat "nieuws" verkoopt !).
Steven lijkt me veel te nuchter en verstandig om in deze valkuil te trappen (zoals Slagter misschien na zijn mooie zege in de TDU wel deed).
Dat lijkt me een plezierig zekerheidje momenteel.
Wanny 27 mei 2015 09:49
Puur naar de Tourploeg kijkend moet je Kruijswijk natuurlijk gewoon meenemen. Kelderman, Ten Dam en Gesink zijn zekerheidjes en Vanmarcke en Tankink zullen ook wel meegaan. Voor nummer 6 t/m 9 kan ik geen betere renner dan Kruijswijk aanwijzen.

Leezer, Van Emden en Martens er nog bij en je bent klaar.
Blueprint 27 mei 2015 10:27
Aru staat nog altijd netjes derde, de plaats waar hij vorig jaar ook eindigde...
Snorfietser 27 mei 2015 10:30
Als hij naar de Tour gaat, dan betekent dat geen Zwitserland en geen Vuelta. Als hij dan naar de Tour gaat om te jagen op een etappezege kan ik daar nog enigszins mee leven, maar als het enkel is om te knechten dan zou ik dat zonde vinden. Ik zou hem graag zijn vorm door zien trekken naar Zwitserland, om daar mee te doen om een goed klassement, vervolgens goed te herstellen en een mooie Vuelta te rijden als (mede) kopman.
JW 27 mei 2015 10:36
Dat klopt. En gezien ook zijn leeftijd rijdt hij hier ook zeker goed.
Maar het grote publiek had hier verwacht, geëist zelfs in Italië (als ik de berichten mag geloven) dat hij het Contador moeilijk zou maken. Dat lukt niet. Bovendien was hij de in ieders ogen terechte kopman van het sterke team, Landa lijkt sterker.
In zoverre is zijn reputatie m.i. geknakt.
Voor zolang dat duurt winking smiley

(P.S.: En het lijkt me denkbaar dat hij, door het vergrootglas van de UCI, qua medische begeleiding minder risico durft te nemen. Maar dat is speculatie)
Cecchini 27 mei 2015 10:36
Ja ik vind JW ook wat zuinigjes op de prestaties van Aru reageren. Hij doet hetzelfde wat hij anderen ook verwijt " zijn sommige media er als de kippen bij om de nieuwe koning op de troon te hijsen en de oude er af te jagen" .
predator 27 mei 2015 11:08
Als het puur voor een ritwinst is (jokerrol), is het helemaal niet zo'n gek idee. Zo sterk is de ploeg van Lotto nou ook weer niet. Maar vol voor de Vuelta gaan, zou natuurlijk ook niet slecht zijn.
Leon 27 mei 2015 11:11
Kruijswijk lijkt me een renner die als diesel perfect geschikt is om de tripel Tour-Giro-Vuelta te doen.
El Mik 27 mei 2015 11:14
Giro-Suisse-Vuelta allemaal voor het klassement rijden wat de meerderheid hier lijkt te willen is denk ik nog veel moeilijker dan de Giro voor het klassement en de Tour als vrijbuiter..

Als je kijkt naar succesvolle Giro-Vuelta combinaties van renners als Nibali, Rodriguez, Pozzovivo en Aru dan zat daar ook geen sterke Dauphiné of Suisse tussen. Meestal werden ze pas wakker in Polen of Burgos..

Kruijswijk zelf werd ook maar 41e in de Vuelta na zijn goede Giro-Suisse combinatie (maar goed, toen was die nog piepjong)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2015 11:17 door El Mik.
testa della corsa 27 mei 2015 11:17
Kruijswijk mist wel iets heel belangrijks om 'voor ritwinst' te gaan, en dat is de explosieve versnelling. Als het hem hier in de Giro niet lukt, lukt het in de Tour zeker niet. Hij kan een heel mooi klassement rijden en is constant in de bergen en laat n fantastische tijdrit noteren. Louter kwaliteiten, maar net die ene om het in een rit af te maken, bezit hij niet. En dat is niet erg. Maar hij zou dus eerder de ondersteuning van Kelderman kunnen verzorgen dan 'voor een rit gaan'.
Bromertà 27 mei 2015 11:19
Als Kruijswijk iets in zijn meerdaagse wedstrijden heeft bewezen dan is het wel dat hij over een fenomenaal herstelvermogen beschikt, maar helaas geen al te grote motor heeft. Hij verdient dubbel en dwars een plek in de Tourploeg, is een geweldig uithangbord en trekpleister, dankzij dit optreden in de Giro. En, hij is vriend geworden van Alberto Contador.

Kruijswijk wil het, Kruijswijk kan het. Ik zeg: doen !
Curzio 27 mei 2015 11:20
Aru was de revelatie van vorig jaar in de Giro (ja, ik weet dat hij daarvoor al te boek stond als groot talent, maar de manier waarop hij er toch vrij 'ineens' stond voor het grote rondewerk was toch opmerkelijk), en hij heeft dat sindsdien al bevestigd in de Vuelta én in de huidige Giro. Kortom: in drie grote rondes in een jaar tijd voor zo'n jong ventje. Ook nog ziek geweest in de aanloop naar de Giro, waardoor hij wellicht net wat te weinig basis heeft, en een startveld met de beste ronderenner van de laatste 10 jaar en dan weet je het wel.
ton duk 27 mei 2015 11:25
Lijkt mij dat Kelderman met Gesink en Ten Dam op zich genoeg knechten heeft...
gr
Tinuz 27 mei 2015 11:27
Kruijwijswijk heeft bewust gepiekt naar de Giro en wil ook de Tour rijden. De Giro was zijn eerste vormpiek, dus lijkt me dat hij best mee kan naar de Tour.
Leon 27 mei 2015 11:32
Laat Lotto-Jumbo anders maar eens een doel maken van het ploegenklassement! Met 4 man die top-20 kunnen rijden lijkt me dat een prima plan. #haalbaredoelenstellen
Cecchini 27 mei 2015 11:33
is dat niet tegenstrijdig een formidabel herstelvermogen en een te klein moteurke. Bedoel je Slagter soms ?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2015 12:21 door Cecchini.
Bromertà 27 mei 2015 11:42
Niet tegenstrijdig, want Kruijswijk haalt geen waarden van dichtbij of over de 6 w/kg, wat nodig is om in de eerste fase aan te kunnen klampen bij de absolute wereldtop. Voorzover Kruijswijks rapportcijfers laten zien, trapt ie maximaal 5,8 w/kg gedurende de middellange en lange klim. Deze waarde topt slechts heel weinig af in een meerdaagse wedstrijd, waar anderen veel meer terugslag moeten aanvaarden; dus een groot herstelvermogen.
Fcdh 27 mei 2015 11:44
Ik meen me te heugen dat Kruijswijk in de bergetappe in Zwitserland die hij won ruim boven de 6w/kg zat?
Curzio 27 mei 2015 12:11
Er was ooit een topic over "tank vs. motor". Kruijswijk zou dan meer "tank" hebben, en dus baat bij lange etappes over meerdere cols. "Motor" in deze vergelijking zijn hoge piekvermogens, dus de mannen die na een vlakke rit een slotklim op kunnen speren.

Het is wel zo dat in het dagelijks wieler taalgebruik het begrip "motor" ook wordt gebruikt om "inhoud" aan te duiden, en dat maakt de begrippen denk ik verwarrend.
thja 27 mei 2015 12:25
Ik zou hem graag in de tour zien en zijn herstelvermogen zou het mogelijk moeten maken. Wat ik echter vooral hoop is dat ze de beslissing op sportieve gronden maken binnen de ploeg, kan hij en wil hij en niet op basis van publiciteit, sponsorwensen of wat dan ook. Hopelijk krijgt hij nu de begeleiding die hij nodig heeft als sportman en niet als uithangbord.
Velodroom 27 mei 2015 12:37
Deze discussie doet me denken aan Improved muscular efficiency as TDF champion matures.
Heeft Kruijswijk net als LA een veel efficiënter spiergebruik dan de anderen? Ook verbeterd? Zeker in het licht van de vaatproblemen, die hij had?!
LA had in 7 jaar een vooruitgang van 8% geboekt.

Ook een verbetering van power-to-body weight ratio is belangrijk. LA deed het met 18%.
Coyle kreeg destijds ook wel kritiek op deze studie.

Ik hoop, dat in huize B. alles heel blijft. smiling smiley
Michael B. 27 mei 2015 13:29
Zoals eerder hier op het forum gepost, Kruiswijk had veel beter kunnen afstappen net zoals Porte, geen overdreven reserves aanspreken in de Giro en fris en fruitig laten starten in de Tour. De Tour van komende jaar bevat in verhouding veel meer klimkilometers. Mooi dan om mannetjes zoals Kruiswijk, Ten Dam, Gesink en Kelderman mee te nemen. Neem Sepp Vermarcke als hardrijder ook dan maar mee. Maar laat alstublieft Leezer, Van Emden thuis, die hebben het hele jaar al geen deuk in een pakkie boter bergop gereden. Bergop te zwak waardoor ze al veel te veel energie hebben verspild voor het werk dat ze op het vlakke moeten doen.
sijbriskie 27 mei 2015 13:30
Eens. Maar ook 'inhoud' is op zijn/haar beurt weer een tamelijk abstract begrip natuurlijk. winking smiley
sijbriskie 27 mei 2015 13:33
Ja ja: roemloos voortijdig afstappen in plaats van gloriëren dus, zoals nu? Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken, maar nu je het zegt: inderdaad érg dom van hem dat ie dat niet gedaan heeft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2015 13:35 door sijbriskie.
JW 27 mei 2015 13:40
Heu, alwèèr die Vermarcke confused smiley
diravi 27 mei 2015 13:55
Kruijswijk moet eerst nog even deze giro op dit elan voortzetten. Lukt dat, dan heeft hij zeker iets te zoeken in de tour, misschien voor de bergtrui. Ik lees hierboven over het uitzonderlijke herstelvermogen van Contador. Ik denk dat Kruijswijk (zonder inzinking de komende dagen) deze giro voldoende heeft bewezen eveneens moeilijk kapot is te krijgen.
thja 27 mei 2015 14:09
Misschien toch wat beter opletten Leezer en zeker van Emden rijden heel goed dit jaar. Nee niet in de uitslagen, maar dat is niet hun taak. Zeer goede knechten die in de eerste uren van de koers al het hele seizoen heel goed werk geleverd hebben.
Curzio 27 mei 2015 16:44
Toch wel een bijzonder leuke column over Kruijswijk en de etappe van gisteren.
malheur 27 mei 2015 18:29
Wat een onzin, wie niet inziet dat Kruijswijk een uitgesproken Giro-renner is moet eens op wrijfles. Ik hoop dat hij NIET opstapt in de tour, een leuke vuelta kan rijden en met deze waanzinnige ronde een leuk contract bij Tinkoff binnensleurt, daar kunnen ze zo'n gast prima gebruiken.
NoekieM 27 mei 2015 20:55
Beetje off topic, hoewel het gaat over de mogelijke line-up van de tour. Ik het .pagina.nl tijdperk had Pyama op het tour de France prikbord een voorlopige line-up staan op basis van alle berichten, geruchten en anderszins nieuws dat hem ter ore was gekomen over wie zouden starten in de komende tour. Ik mis deze pagina!!!!! Dit was mijn life line voor de hele voorbereiding voor de tour en voor mijn eigen tour spel. Klopt het dat deze pagina van Pyama inderdaad niet meer bestaat (ook ergens anders niet) en zo nee (echt erg zonde) is er ergens een alternatief te vinden?
lodjan 27 mei 2015 21:22
Cyclad 27 mei 2015 22:01
thumbs up, maar ik zou Vanmarcke zeker meenemen naar de Tour als hij dat zelf ook wil.
Steven Kruijswijk doet het nu formidabel. Ik begrijp dat hij op zijn elan wil doorstomen naar de Tour, maar of dat verstandig is?
Ik zou zeggen: Lotto-Jumbo, houd de optie Kruijkswijk in de Tour in het achterhoofd, maar beslis pas als de kruitdampen van zijn formidabele Giro een beetje zijn opgetrokken en de euforie weggëbd is. En bij elk béétje twijfel niet doen.
lodjan 27 mei 2015 22:09
De Tourploeg is bijna rond:

Gesink-Kelderman-Ten Dam
Tankink-Vanmarcke-Leezer-Van Emden
En nog twee uit het trio Wijnants-Martens-Kruijswijk

Girogangers Tjallingii en Keizer staan wellicht op de reservelijst.

Mocht er nog iemand geblesseerd raken, dan hoeft er niet gekozen te worden.
JW 27 mei 2015 22:11
Vind ik ook wel leuk geschreven.
Tinuz 27 mei 2015 22:16
Lijkt me dat Kruijswijk serieus op de rol staat voor de Tour, en dat Martens allicht afvalt. De Tour is waar de Jumbo-Lotto ploeg veel publiciteit kan halen, en dat heeft het wel nodig, dus stelt men wijselijk de beste renners op in de Tour en wacht men niet op een Vuelta. Kruijswijk heeft tot de Giro erg rustig aan gedaan, en is inmiddels volwassen als renner, dus zie ik voor hem de dubbel Giro-Tour wel zitten.
Michael B. 27 mei 2015 22:43
Wat heeft iedereen toch met -Leezer en Van Emden. Zwaar overschatten renners rijden nog genees de Amstel Gold Race uit. Laat die twee maar lekker de Eneco Tour rijden. Neem Maarten Wynants, Bram Tankink Tjallingii en Paul Martens mee. Oude krijgers met genoeg inhoud!

Die van Emden komt geen drempel over. Bij Leezer staan dit jaar al veel te veel DNF achter zijn naam.
Andere Peter 28 mei 2015 18:40
malheur 28 mei 2015 23:39
Die Heinen heeft wel wat ja,
Dennis 29 mei 2015 10:01
Het zal eerder van Emden of Leezer worden. Zelfde type Zou zeker Martens meenemen, veel ritten waar hij uit de voeten kan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen