Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tijd voor een WK topic, de Belgen worden ongerust.

Gepost door Crocmaz 
Crocmaz 28 mei 2015 12:56
Slecht nieuws voor de Belgische landenranking in de WorldTour, want voor de Giro was ons land afgegleden naar de achtste plaats met 376 punten. Bondscoach Carlo Bomans maakt zichstilaan ongerust, want een land dat op 15 augustus buiten de top tien in het landenklassement valt, krijgt slechts zes in plaats van negen WK-tickets.

"Ik moet dringend WorldTourpunten verzamelen. Anders haal ik me veel stress van de ploeg op de hals." Aldus sprak Philippe Gilbert voor de Giro, toen hij door valpartijen in het voorjaar slechts drie puntjes totaliseerde.

Na twee weken koersen in de Laars staat de teller door een derde plaats in de derde rit en winst in de twaalfde etappe (goed voor 4 en 16 punten) op 23. Zijn missie is daarmee geslaagd, al is de Waal wel de enige Belg die tot dusver WordTourpunten verzameld heeft. Tom Boonen kon de blanco score waarmee hij aan de Giro begon niet aandikken. En ook Maxime Monfort en Jurgen Van den Broeck eindigden, ondanks al enkele goeie prestaties, nog niet in de top vijf van een rit - de enige plaatsen die punten opleveren.

Slecht nieuws voor de Belgische landenranking in de WorldTour, want voor de Giro was ons land afgegleden naar de achtste plaats met 376 punten. Weliswaar slechts drie minder dan Italië en evenveel als Groot-Brittannië, en met vrij grote voorsprong op Duitsland (9e, 248), Noorwegen (10e, 237) en Polen (11e, 228).

WK-deadline

Toch maakt bondscoach Carlo Bomans zich stilaan ongerust, want een land dat op 15 augustus buiten de top tien in het landenklassement valt, krijgt slechts zes in plaats van negen WK-tickets. Zoals ook alleen de top vijf, weliswaar op het einde van het seizoen, recht geeft op vijf rugnummers voor de olympische wegrit in 2016. Volgens de stand voor de Giro zal Bomans in Rio tevreden moeten zijn met vier startbewijzen, al is het seizoen nog lang.

Meer precair wordt de WK-deadline. Achtste is voorlopig een veilige plaats, maar tot 15 augustus staan, naast de Giro, nog de Dauphiné, Ronde van Zwitserland, Tour, Clasíca San Sebastian en de Ronde van Polen op de WorldTourkalender. Op één na allemaal rittenkoersen, waar België weinig ijzers in het vuur heeft, zeker voor het eindklassement. Net daar zijn echter de meeste punten te verdienen, en dus dreigt de vaderlandse oogst tot en met half augustus mager uit te vallen.

Zelfs als Jurgen Van den Broeck en Maxime Monfort nog negende en tiende zouden worden in de eindstand van de Giro (goed voor 44 en 38 punten), dan zou dat niet volstaan om in de huidige Belgische top vijf van het individuele WorldTourklassement plaats te vatten: Greg Van Avermaet (178 punten), Sep Vanmarcke (52), Tiesj Benoot (50), Jens Debusschere en Jürgen Roelandts (beiden 48). En alleen de punten van die vijf renners tellen mee voor de landenranking.

Ook Gilberts score (23) wordt dus voorlopig niet meegeteld, ook niet als hij in de Tour nog een rit zou winnen (goed voor 20 punten). Hetzelfde geldt voor de nieuwe, grote Belgische 'hoop' Tim Wellens, die nu 8 punten telt.

In de Tour wordt het vooral hopen op (een kleine kans op) ritsucces van Van Avermaet en Vanmarcke. Voor Debusschere en Roelandts wordt dat al moeilijker, aangezien zijn hoofdzakelijk voor André Greipel zullen rijden. Op Benoot moeten we niet rekenen, want die rijdt als neoprof logischerwijs geen Tour. En hij is ook geen klimmer of sprinter om in andere WT-koersen veel punten te rapen.

Slechts zes WK-tickets voor België (of zeven, als kleine landen in de top tien, zoals Noorwegen, aan niet genoeg renners raken) is dus geen onrealistisch scenario.

De nummers zes en zeven van de landenranking voorbijsteken lijkt sowieso al uitgesloten: Italië (al zes etappezeges en Aru op weg naar het podium in de Giro, plus Nibali in de Tour) en Groot-Brittannië (Froome en Cavendish in de Tour) zullen immers veel punten scoren. En van achteren uit dreigen vooral Duitsland (weliswaar geen klassementsrenners, maar met Degenkolb, Martin, Greipel en eventueel Kittel) en Polen (Kwiatkowski en Majka).

De plaatsjes voor het WK in Richmond, op nota bene een typisch Belgisch parcours met zelfs een kasseihelling, zouden dus weleens heel duur kunnen worden.

[sportmagazine.knack.be]
ton duk 28 mei 2015 13:00
Ik lees dit schaterlachend...
gr
Sub Culture 28 mei 2015 13:02
We zien wel.
In het voorjaar kwamen we te kort, gelukkig hadden we toen Greg.
Boonen die weer eens een voorjaar out is. Gilbert die valt in zijn Ardennen en meteen de hoop mag opbergen.

Zou zomaar kunnen met 6 man starten.
Maar zelfs dan zijn we de topfavorieten op dat wk-parcours.
Sub Culture 28 mei 2015 13:02
MarcoV 28 mei 2015 13:25
wat is nu precies de stress van de ploeg van de World Tour Punten? Ook Gilbert, die qua punten en rankings toch meer besef heeft dan de gemiddelde renner, begint er al over.
De kans dat hij individueel de World Tour wint is uitgesloten na z'n niet heel succesvolle voorjaar, de kans dat BMC het klassement wint is ook nihil, de rol in de verdeling van World Tour plaatsen is sowieso nul de laatste jaren, en als het al zo zou zijn, dan houdt BMC toch diverse ploegen een straatlengte achter zich ... Waarom zit BMC er dan bij hem om te zeuren? Is dat om GvA en Phil meer landgenoten op het WK te geven?
Het lijken wel de Belgische commentatoren, die zeuren bij een sprint om een 8e plaats in de klassieker ook dat iets het komt 'door de World Tour punten', terwijl er in een niet World Tour koers net zo hard voor plaats 8 gesprint wordt (en dat is niet enkel vanwege de Europe Tour punten, maar omdat renners altijd sprinten als er een streep in zicht komt ...)

Wel zou het natuurlijk logischer zijn dat de ranking over 12 maanden zouden lopen. Wat wat dat betreft heeft Belgie juist geluk, de begin-april World Tour koersen waar de beste Belgische kansen liggen tellen juist wel mee; terwijl pakweg Ierland er nooit profijt van heeft dat Dan Martin en Roche altijd het gros van hun WT punten aan het eind van het jaar halen, want die punten tellen nooit mee voor enige WK-plaatsing ...
Hangmat 28 mei 2015 13:25
We...zit jij bij die zes?
Blueprint 28 mei 2015 16:43
Zes kopmannen zijn toch wel genoeg voor België?
Andere Peter 28 mei 2015 18:24
Jaarlijkse doorgeslagen discussie. Het hele jaar puntjes tellen vanwege de zorg of op 1 dag in september de nrs 7, 8, en 9 van een land nu wel of niet de nrs 158. 173 en 196 van het peloton mogen vormen.

Als het technisch mogelijk is: graag op die dag het aantal toegestane priks per prikker koppelen aan de nationaliteit. Mag Sub Culture op de dag van het WK 6 of 9 keer prikken?
malheur 28 mei 2015 19:08
9? 6? 3? 6? 3? 1? 3? 6? 9? 9? 6? 3? 6? 3? 1? 3? 6? 9? 9? 6? 3? 6? 3? 1? 3? 6? 9? 9? 6? 3? 6? 3? 1? 3? 6? 9?
JW 28 mei 2015 19:42
Non-item. Elk jaar weer.

Ook met 6 man zullen de Belgen een hoofdrol in de koers gaan spelen.
Alleen lastig voor Bomans, omdat hij dan meer man teleur moet stellen.
Arsimo 28 mei 2015 19:59
Tuurlijk is het geen non-item, het is een heel belangrijk item.

Niet om die drie man meer of minder an sich, dat klopt, maar om de prestige en vooral het zelfbeeld van in relatieve zin grootste wielerland ter wereld. Wielerland Belgie maakt er namelijk zelf een item van dat ze dreigen niet bij de landen te horen die met een maximale delegatie naar het wielerlandenbal te mogen. Dat is het punt. Tuurlijk doen ze verder gewoon mee in dit WK, het parkoers had nauwelijks Belgischer (Vlaamser) kunnen zijn tenslotte.
JW 28 mei 2015 21:59
Tsja, maar gezien de WT-puntentoekenning, waar de punten toch voor een belangrijk deel in meerdaagse WT-koersen kunnen worden behaald, is het toch logisch en redelijk dat België hier niet zo geweldig uit de verf komt ?

Wordt er in België enige nadruk gelegd op het opleiden van ronderenners ?
Is de aanbidding van de voorjaarskoersen, en vooral van de kasseienkoersen, niet mede bepalend voor keuzes van Belgische wielrenners ?
Etc. etc.

Wat dan wel weer een beetje raar is, is dat je vooral ronderenners nodig hebt om veel punten (en dus deelnemers) te verdienen voor het wk.
En dat wk dan weer wordt afgewerkt in een eendagskoers (waar de Belgen goed in zijn) in plaats van in een kleine meerdaagse ronde (waar die ronderenners goed in zijn).
Maar ja, daar hoor ik nooit iemand over... moody smiley
MarcoV 28 mei 2015 23:13
je bent een beetje teveel Wuyts en co aan het napraten JW.
Je kunt zat WT-punten halen in eendagskoersen, Kristoff haalt er in z'n eentje al bijna genoeg om de top 10 te halen. Dat de Belgen dat niet doen, ligt er gewoon aan dat ze onvoldoende uitslagen hebben gereden, na Van Avermaet is het dit jaar niets bijzonders.
En 'ronderenners', ach, Valverde haalt de meerderheid van z'n WT-punten in eendagskoersen, maar krijgt natuurlijk het etiket 'ronderenner' opgeplakt omdat hij ook een ronde kan rijden. Ja, zo kan ik ook zeggen dat het allemaal ronderenners zijn ...
Andere Peter 29 mei 2015 07:46
Bomans kan natuurlijk tegen 7 man zeggen dat ze tot de 3 afvallers-door-de-inkrimping behoren.
JW 29 mei 2015 09:30
Na ja, een echte topsprinter hebben de Belgen ook niet, natuurlijk. En dat maakt de spoeling nòg dunner.
Zelfs een echt Belgisch WT-team ontbreekt.

Maar de grote leegte in België ligt (helaas) op het gebied van ronderenners, en de ambitie om ronderenner te worden/zijn.
Sub Culture 29 mei 2015 09:45
Ik vind dat je het allemaal wel erg negatief benaderd.

Een echt pure sprinter hebben we sinds Steels idd niet meer gehad.
Boonen heeft een aantal jaar tot de top gehoord, maar dat was een tijdelijk gegeven.

Nu hebben we wel een aantal degelijke renners die jaarlijks hun overwinningen wel behalen; Meersman, Boeckmans, Debusschere ..
De jonge Edward Theuns heeft zichzelf wel een beetje ontdekt als sprinter en kan zich mss verder ontwikkelen daarin al zal dat ook nooit een pure sprinter zijn.

Het ontbreken van een echt Belgisch Worldtour Team, dat is dikke bullshit natuurlijk.
Ok, voor Etixx, dat omwille van commerciële belangen in het buitenland, vooral buitenlandse kopmannen heeft valt wel wat te zeggen. Al vind ik de Belgen die er rijden ook niet bepaald flauwe opvulsels.

Maar de Lotto ploeg is toch echt een Belgisch World Tour team te noemen met ook Belgische kopmannen.

Een echte rondecultuur (op die van Vlaanderen na) hebben we hier idd niet. Maar dat heeft ons niet belet om de voorbije jaren podium te rijden met De Gendt in de Giro, JVDB in de Tour en een 6de plaats van Monfort in de Vuelta.
Ik vind dat er al een veel betere evolutie is dan begin de eeuw zowel qua Ardennenwerk als in de rittenkoersen.
Vroeger eindigde ons seizoen zowat na Parijs-Roubaix, daar waar het nu toch wat langer rekt.

Ik vind niet dat we er zo slecht voor staan.
We hebben veel jonge talenten die de komende jaren alleen maar beter gaan worden (Lampaert, Benoot, Wellens, Theuns, Teuns, Vliegen ..)
Er zijn de huidige toppers op hun terrein (Van Avermaet, Gilbert, Vanmarcke ..)
merijntje mortirolo 29 mei 2015 10:33
Sub Culture Schreef:

> In Nederland is de sportcultuur een pak groter dan
> hier in België waar de accenten vooral liggen op
> onderwijs.
>

Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind dat je het allemaal wel erg negatief
> benaderd.

eye rolling smiley
Sub Culture 29 mei 2015 10:45
Graag inhoudelijke reacties.

En als oorspronkelijk Franstalikke zijn mijn Frans beter dan mijn Vlaams
merijntje mortirolo 29 mei 2015 11:07
smiling smiley

Hier in Nederland zijn het vaak juist de mensen die de taal later geleerd hebben die heel simpel als volgt redeneren: "Stam plus t." Voor de rest trekt hun taalgebruik op geen kloten, maar dat uiteraard geheel terzijde. Zo ken ik een Letse die geen 'de' uit 'het' of 'die' uit 'dat' kan houden (tzijn net Marokkanen die Letten ("Tsjek die hondsje!" )), maar de dt-regel juist weer perfect beheerst. En dan is er nog een Poolse, oh ja en ook een Litouwse... Rrrr.

Okee, okee...

Zoals je zelf al zegt: 'we' (jullie) blijven topfavoriet. Diddis de zoveelste België-Nederland-non-discussie. Jij voedt die graag, maar ik laat dat gezeik liever langs me heen gaan. Als wielernatie komt België altijd bovendrijven. Één 'slecht' voorjaar maakt nog geen kneuzenland (op wielervlak dan) en een wereldtitel aan het eind van het jaar trekt in één keer het hele seizoen recht.

Ik gun Boonen nog wel een regenboogtruitje. En Gilbert ook.

Wat ik trouwens doe bij een WK hè, zou je misschien ook eens moeten proberen: bezoek verbieden, mijzelve op de bank planten, heul veul koud bier in de koelkast hebben staan en koers kijken met als basisgedachte: "Ik ga vandaag eens genieten en het kan me werkelijk waar geen zak schelen wie er wint. Ik wil KOERRRRS."
JW 29 mei 2015 19:44
Qua beschrijving van de situatie chargeerde ik inderdaad veel te veel. Omdat ik het met name in relatie tot de WT-punten bekeek. Op dat punt had ik duidelijker moeten zijn.

En natuurlijk is Lotto Soudal een Belgisch WT-team te noemen. Ook al is de onbetwiste kopman voor de sprint een Duitser. Maar met de renners die ze hebben wordt het vooralsnog vrij moeilijk veel WT-punten te scoren.

Ik ben het met je eens dat België er, doorkijkend naar de nabije toekomst helemaal niet zo slecht voor lijkt te staan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen