Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Column Gesink De Telegraaf: Kruiswijk fantastisch

Gepost door Dollevoet 
Dollevoet 29 mei 2015 08:41
Kruijswijk fantastisch

Robert Gesink

Foto: Telegraaf

Inmiddels ben ik al weer een tijdje in de Verenigde Staten. Na mijn Ronde van Californië ben ik hier gebleven voor een hoogtestage. Ik zit bij Lake Mammoth, niet ver weg van Lake Tahoe, waar Laurens ten Dam verblijft. Vandaag gaan we samen trainen.
Daisy is ook overgekomen met onze dochter Anne en zoontje Bram. Met hem gaat alles goed. Bram heeft de benodigde kilo’s erbij en is gezond. En onze 3-jarige Anne vindt het allemaal superinteressant hier. Je kunt alle kanten op, overal is wel iets te doen. En ik ken inmiddels de weg.
Voor mij is dit ter voorbereiding van de Ronde van Zwitserland, waar ik al goed wil zijn. Na alle commotie in de eerste deel van het jaar over de gezondheid van Bram en m’n knieblessure heb ik het gevoel dat ik nu weer goed op schema zit.

In de Ronde van Romandië kon ik al redelijk tevreden zijn. Oké, vijftiende is niet geweldig, maar ik koerste wel tegen veel jongens die al een sterk voorjaar achter de rug hadden. En ik begon net, dan moet je realistisch zijn. In de Ronde van Californië zette ik weer een stap met mijn vijfde plek in het eindklassement.
Natuurlijk moet alles nog beter voor de komende periode in Zwitserland en daarna de Tour de France. Dat komt er allemaal al weer snel aan. Al geniet ik momenteel eerst van de Giro d’Italia, waar Steven Kruijswijk fantastisch rijdt. Hij laat zien dat hij een topwielrenner is. Dat is er de laatste jaren niet vaak uitgekomen, vanwege die vernauwing in een liesslagader waar hij mee kampte.

We hebben het daar samen vaak over gehad. Ik weet hoe moeilijk en frustrerend die periode voor hem is geweest. Dat je weet dat je een bepaald niveau aankunt, maar dat het er niet uitkomt. Daar heb ik zelf ook ervaring mee. Bij hem was dat die slagader, die zorgde dat de verzuring sneller in zijn been optrad. Hij is echt lang op zoek geweest naar het moment dat hij weer goed was. Vorig jaar won hij al de Arctic Race, maar nu in de Giro laat hij zien wat hij kan tegen de top.
Ik vind het echt hartstikke mooi wat hij laat zien. We hebben dagelijks contact, want we hebben door de jaren heen een goede band gekregen. We wonen ook naast elkaar in Girona, waar we vaak trainen.

Ik verwacht wel dat Steven dit niveau in de laatste dagen kan vasthouden, want hij heeft vaker laten zien dat hij in de derde week van de Giro beter wordt. En hopelijk kan hij dat doortrekken naar de Tour de France.
Want dan kan hij ook daar van grote waarde zijn voor onze ploeg.


Een pleidooi voor Steven in de Tour?
marksi 29 mei 2015 08:45
Daar lijkt me geen vraagteken bij nodig.
MarcoV 29 mei 2015 09:07
Al vaker gezegd, maar wat schrijft die Telegraaf ghostwriter toch saai in vergelijking met Gesink z'n eigen schrijfstijl ...
JW 29 mei 2015 09:36
Volgens mij kunnen Gesink, Kelderman en Kruijswijk (en ook Ten Dam) prima met elkaar overweg.
Waarbij de onderlinge gunfactor hoog is.

Kruijswijk als helper er nog bij in de Tourploeg zou in dat opzicht m.i. geen storende factor zijn.
Belangrijker lijkt me de vraag of het voor Kruijswijk zèlf goed is.
Sub Culture 29 mei 2015 09:49
Kruiswijk gaat na de Giro ook nog Zwitserland rijden en daarna nog eens de Tour ook?
Ik denk dat hij naarmate de Tour vordert ook niet beter uit de verf gaat komen naar het einde toe, waar toch het zwaartepunt ligt en waar hij het meeste van dienst kan zijn.

Gewoon goed laten rusten en sparen voor de Vuelta waar hij voor zijn ploeg ook dan competitief kan zijn.
Doorgaans is het in de Vuelta nog beter mogelijk om voor een goed klassement te gaan dan in de 2 andere rondes.

Overigens hoop ik dat Gesink in Zwitserland en de Tour iedereen van zijn sokken blaast hier. De gratuite afbraakcultuur rond hem hier door sommigen heeft hem een nog meer sympathie van ondergetekende opgebracht.
testa della corsa 29 mei 2015 09:50
Deze column lijkt inderdaad slechts bedoeld als lobby van Gesink om z'n maat in de Tour te krijgen.
Snorfietser 29 mei 2015 10:01
De combinatie Giro, Zwitserland en Tour is volgens mij hoogst ongebruikelijk. In mijn belevenis rijdt een renner die de dubbel Giro-Tour rijdt geen Zwitserland of Dauphiné toch?
Meneer 60% 29 mei 2015 10:09
'Redelijk tevreden'. Ik heb het idee dat Gesink weer veel te veel rekening houdt met wat mensen over zo'n column zullen denken. Zijn prestaties in Romandië en Californië waren, gezien zijn voorbereiding, abnormaal goed. Maar Gesink denkt waarschijnlijk "Als ik zeg dat ik een vijftiende en een vijfde plaats geweldig vind, zal ik wel weer een bak stront over me heen krijgen, dus laat ik het maar afzwakken." Net zoals hij op twitter ook meteen een nu.nl-bericht nuanceerde waarin hij zijn prestatie in de bergrit in Romandië een wereldprestatie noemde.

Neemt niet weg dat mijn zwak voor Gesink, zoals Sub Culture het ook mooi omschrijft, steeds groter wordt.
El Chaba 29 mei 2015 10:30
Quote
Sub Culture
Overigens hoop ik dat Gesink in Zwitserland en de Tour iedereen van zijn sokken blaast hier. De gratuite afbraakcultuur rond hem hier door sommigen heeft hem een nog meer sympathie van ondergetekende opgebracht.

Exact mijn gedachte.
Michael B. 29 mei 2015 10:44
Gesink krijgt door dat hij een plekje in de hierarchie bij Lotto Jumbo is gedaald, mag voortaan gaan knechten voor Kruiswijk. Een Gesink zoals hij dit jaar rijdt zou echt niet als eerste boven komen op de Mortirolo!
Hangmat 29 mei 2015 10:48
Waaruit concludeer jij dat hij door krijgt zijn plekje in de hierarchie ven TLJ is gedaald?
El Chaba 29 mei 2015 11:16
Bromertà 29 mei 2015 11:39
Deze foto wordt u aangeboden door de club van lange tenen. Zonder gekheid, Gesink reed op de Mt Baldy amper 5,7 w/kg [DRF] dus heeft Michael B helemaal gelijk. Uiteraard is Gesink nu hard aan het werk in het verre Amerika, maar of ie in de derde week wattages zal kunnen bereiken die Kruijswijk nu in de Giro laat optekenen is zeer de vraag, maar niet voor zijn fans uiteraard.
Hangmat 29 mei 2015 11:44
Wat is er eigenlijk mis met mijn vraag? Ik concludeer in het stuk niet dat Gesink vrees heeft voor Kruijswijk maar juist blij is voor hem. Hij lijkt me ook heel realistisch over eigen presteren.
JW 29 mei 2015 11:49
Michel B. heeft nooit gelijk !

In dit geval is de term van Sub "gratuite afbraakcultuur" van toepassing, als hij schrijft: "Gesink krijgt door dat hij een plekje in de hierarchie bij Lotto Jumbo is gedaald, mag voortaan gaan knechten voor Kruiswijk"

Dat de doorkomst op de Mortirolo een grandioze prestatie van Kruijswijk was staat buiten kijf. Grandioos.
Dat daardoor de hierarchie bij LTJ zou zijn gewijzigd is door Michael gecomponeerde wartaal; net zoals dat Gesink nu zou moeten knechten voor Kruijswijk.
Dat alles is helemaal niet aan de orde,
Aan dit soort onzin herkent men de troll, zou ik zeggen.
Sub Culture 29 mei 2015 11:53
Mja, Michael B was me al eerder opgevallen hier als zijnde niet relevant.
Dat wordt andermaal bevestigd.

Allicht zo'n reïncarnatie van één van die obligate Rabobashers op wijlen het prikbord.
Bromertà 29 mei 2015 12:03
Niet zo op je teentjes getrapt, JW. Michael B. heeft gelijk als hij beweert "Een Gesink zoals hij dit jaar rijdt zou echt niet als eerste boven komen op de Mortirolo!."



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2015 12:03 door Bromertà.
JW 29 mei 2015 12:12
Die zin heb ik niet bestreden, alleen al omdat het mij niet ter zake doende leek. Gesink rijdt hier niet.

Je kunt dan net zo goed de vraag stellen "welke renner uit het (hele) wielerpeloton zou hier vóór Kruijswijk de Mortirolo hebben kunnen passeren ?"
Of om nog wat toe te spitsen: "welke Nederlandse renner ?"
Bromertà 29 mei 2015 12:20
Het vervelende van deze draad is weer dat alle aandacht op een renner komt te liggen die nu helemaal de schijnwerpers niet verdient. Steven Kruijswijk is bezig een geweldige Giro te rijden, daar hebben we een column van een renner uit Amerika niet voor nodig om dat te duiden.
malheur 29 mei 2015 12:21
Dikke vette eänsch!!

Kleine disclaimer wellicht dat ik eens gelezen meen te hebben dat Kruijswijk de Spaanse hitte niet per sé pruimt.

In ieder geval moet hij elk jaar de giro doen want die ronde past hem als gegoten.
El Chaba 29 mei 2015 12:22
Hij gebruikt die zin - die op zichzelf staand waarschijnlijk inderdaad waar zou zijn - als argument voor zijn eerste stelling die natuurlijk complete onzin is, maar daar ga jij gemakshalve uiteraard aan voorbij.
malheur 29 mei 2015 12:22
Ja, zo is dat maar net weet je.
El Chaba 29 mei 2015 12:33
Jammer hè, dat jij niet kan bepalen waar een topic over wordt gehouden. thumbs down
Curzio 29 mei 2015 12:42
Die 5,7 w/kg voor Gesink op Mt. Baldy is een verschrijving denk ik? Want dat zou toch juist bijzonder goed zijn? 4,7 w/kg misschien?
Michael B. 29 mei 2015 13:05
Jongens, jongens, Geef alleen maar aan dat Kruiswijk de progressie naar boven heeft gemaakt. Heeft niks met in de grond stampen te maken. De progressie van Kruiswijk heeft jammer genoeg door de liesblessure wat langer op zich heeft laten wachten. Heb Gesink nooit zo'n tijdrit zien rijden... Al betwijfel ik of Gesink ooit op zijn oude niveau danwel beter dan ooit wordt. Persoonlijk geloof ik wel dat de hartklachten verleden tijd zijn, maar dat gebroken been... dat is een ander verhaal, dat is een regelrechte carriere breker geweest. 5e plek in Californie lijkt goed, maar de concurrentie was daar in verhouding matig met een Mt Baldy amper 5,7 w/k gaat Gesink in de Tour geen potten breken. Deze zeer goed betaalde 'kopman' die een pak meer verdient dan Kruiswijk laat zich wegrijden door een Sagan op zijn specialiteit... Niet goed... Laten we hopen dat Gesink de nodige progressie gaat maken de komende maand en niet teveel wordt overmand door familieprikkelen. Weet iemand toevallig tot wanneer beide een contract hebben bij Lotto Jumbo?
Snorfietser 29 mei 2015 13:07
5,7 is inderdaad hoog. Zeker gezien de lengte van de Mt Baldy.
Velodroom 29 mei 2015 13:17
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet zo op je teentjes getrapt, JW. Michael B.
> heeft gelijk als hij beweert "Een Gesink zoals
> hij dit jaar rijdt zou echt niet als eerste boven
> komen op de Mortirolo!
."

Of cause a horse is a horse of cause (1 pk nietwaar?), maar was ook Contador niet de snelste op de Mortirolo? Hij begon tenslotte met een achterstand aan de klim.
Het lijdt geen twijfel, dat Kruijswijk momenteel beter rijdt dan Gesink, maar de vraag is toch of dat wel zo heel veel is.
Velodroom 29 mei 2015 13:25
Snorfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> 5,7 is inderdaad hoog. Zeker gezien de lengte van de Mt Baldy.

Ik heb even niet opgezocht hoe lang. De tendens tegenwoordig is toch, dat de wattages berekend worden over (delen van) beklimmingen, die er toe doen.
Als bijvoorbeeld een klim zeg maar aarzelend begint wordt dit snel buiten beschouwing gelaten. Hetzelfde geldt natuurlijk dan ook voor de top als die ineens flink afvlakt en weinig meer lijkt op het voorafgaande steilere deel.

Volgens onze vriend Ammattipyöräily.reed Sagan de laatste 25:30 met 5,68w/DrF Gesink zat daar in de buurt.
Velodroom 29 mei 2015 13:37
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het vervelende van deze draad is weer dat alle
> aandacht op een renner komt te liggen die nu
> helemaal de schijnwerpers niet verdient. Steven
> Kruijswijk is bezig een geweldige Giro te rijden,
> daar hebben we een column van een renner uit
> Amerika niet voor nodig om dat te duiden.

Broeder begint hier aardig op Crooswijk te lijken: "De Italiaan is sluw". smiling smiley
Volgerd 29 mei 2015 13:38
De beste klimtijden/snelheden op de Mortirolo waren:

1 CONTADOR VELASCO Alberto TCS 00:45:07 15.76
2 KRUIJSWIJK Steven TLJ 00:45:56 15.48
3 LANDA MEANA Mikel AST 00:46:00 15.46
4 CARDOSO Andre F. TCG 00:46:35 15.26
5 HESJEDAL Ryder TCG 00:46:52 15.17
6 TROFIMOV Yury KAT 00:46:54 15.16
7 AMADOR BIKK. Andrey MOV 00:47:42 14.91
8 ARU Fabio AST 00:47:50 14.87
9 CARUSO Damiano BMC 00:48:12 14.75
10 GENIEZ Alexandre FDJ 00:48:20 14.71
11 KONIG Leopold SKY 00:48:23 14.70
12 BETANCUR GOMEZ Carlos A. ALM 00:48:41 14.61
13 PIRAZZI Stefano BAR 00:48:53 14.55
14 ATAPUMA HURTADO Darwin BMC 00:49:01 14.51
15 ANTON HERNANDEZ Igor MOV 00:49:10 14.46
16 KANGERT Tanel AST 00:49:37 14.33
17 MONFORT Maxime LTS 00:49:53 14.25
18 VAN DEN BROECK Jurgen LTS 00:49:56 14.24
19 NIEVE ITURALDE Mikel SKY 00:50:13 14.16
20 VISCONTI Giovanni MOV 00:50:43 14.02
Hangmat 29 mei 2015 14:22
Schokkend te lezen hoe weinig gevoel jij hebt voor blessures, vormpieken etc. Waarom kan je het goede rijden van Kruijswijk niet los zien van Gesink? Ook in dit relaas begin je na 1 regel weer voornamelijk over Gesink te blaten.
Goozzer 29 mei 2015 22:07
Je beseft je hopelijk wel dat het komt door figuren als jij die, wanneer het deze renner betreft, op een of andere manier altijd een bepaald (totaal irrelevant) punt denken te moeten maken...
Goozzer 29 mei 2015 22:13
Het is natuurlijk sowieso een vrij matigevergelijking. Juist ook door Kruijswijk, die eigenlijk het tegendeel aantoont: namelijk dat je juist als eerste op de Mortirolo boven kunt komen, als je tot (praktisch) dat moment lange tijd onder je potentiële topniveau hebt rondgereden...
Bromertà 29 mei 2015 22:30
Ik lijst ze in: "Je beseft je ..." en "of cause." Humor voor de bovenste plank.
Blueprint 29 mei 2015 23:10
Wat doet Cardoso daar op 4?
Velodroom 30 mei 2015 00:38
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik lijst ze in: "Je beseft je ..." en "of cause."
> Humor voor de bovenste plank.

De humor aangaande Mr. Ed, Broeder, was van mijn bovenste plank, maar wel bedoeld om aan te geven hoe gratuite ik de vergelijking Kruijswijk-Gesink eigenlijk vond.
Daarom pareerde ik dat ook met Contador's betere tijd, niet om aan te geven, dat hij momenteel de betere renner is. Dat is immers evident.
Carlos Danger 30 mei 2015 01:39
Vergeet de 'familieprikkelen' niet.
Andere Peter 30 mei 2015 08:49
Tsja, eens. Echter, dat gevoel uitspreken lijkt wel het ongeluk afroepen.
Andere Peter 30 mei 2015 08:51
Nóg vervelender is dat alle aandacht hier op jou komt te liggen.
Bromertà 30 mei 2015 10:32
Dat je een grappenmaker denkt te zijn die af en toe in contact staat met Einstein en Kepler, is mij bekend. Toch zal Kruijswijk de boeken in gaan als degene die als eerste bovenkwam op de Mortirolo. Circusartiest Contador weet als geen ander dat wielrennen geen mathematica is.
Goozzer 30 mei 2015 13:58
Humor van de bovenste plank, bedoel je. Kun je toevoegen aan je oeuvre met o.a. de Ronde van Lombardijen. Misschien kunnen we een boyband beginnen?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen