Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Waarom beginnen er niet meer jongeren met wielrennen?

Gepost door D 
D 13 november 2020 10:19
Onderzoek naar de geringe wielerinteresse onder jongeren.
Kent u iemand van 15 t/m 18 jaar met enige interesse in de wielersport, deze enquete is bedoeld voor hun.
Het zou helpen als zij deze enquete invullen.
[fontysfeht.qualtrics.com]
veluweracer 13 november 2020 15:21
Omdat er maar weinig jongeren zijn waarvan pappie een wielrenner is geweest die ze dan van jongs af aan verwend met de beste spullen en die zelf niets maar dan ook niets hoeven uit te zoeken. Kijk naar een Van der Poel, die heeft geen uur in zijn leven hoeven te werken om een fiets te kopen. Mocht altijd maar spelen met zijn dure spulletjes die natuurlijk ook altijd mooier, nieuwer en beter waren dan de rest van zijn tegenstanders.
Eindhovuh 13 november 2020 15:46
Haha wat ben jij toch een zuur afgunstig mannetje he. Manmanman wat een triestigheid zeg.
Slimmerd 13 november 2020 17:07
Komisch en treurig tegelijk, typisch Veluwe eigenlijk
Frederik D. 13 november 2020 17:51
Maar die tegenstanders bereikten op enig moment ook enig niveau en kregen toen ook de beschikking over goed materiaal zodat ze beter gingen rijden maar blijkbaar toch net niet het niveau van Van der Poel bereikten. En al fietste de jonge Axel Merckx op het beste van het beste, hij bereikte toch nooit het niveau van zijn vader. Maar ja, zo'n vader was dan wel zeer uniek. Misschien toch wel de beste wielrenner ooit. Toch flink om als zijn zoon wielrenner te worden.
Tjappie2 13 november 2020 18:19
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Haha wat ben jij toch een zuur afgunstig mannetje
> he. Manmanman wat een triestigheid zeg.

+ 1

En jammeren als ie tegengas krijgt.
Laat ik de vraag die me al maanden bezighoudt maar gewoon stellen:

@veluweracer, is dit een act op het prikbord? Of ben je in het dagelijks leven ook zo'n droeftoeter?
Ik kan me dat oprecht niet voorstellen. Want anders moet je wel verschrikkelijk eenzaam zijn.
Frederik D. 13 november 2020 20:24
Waarom zou Veluweracer eenzaam zijn? Omdat die af en toe een beetje bizarre mening ventileert? Misschien vindt men hem in het echte leven een leuke, gezellige mopperkont. En waarom zou je per se een mening moeten hebben die ongeveer iedereen heeft? En nogmaals, ik geef hem gewoon repliek als ik denk dat hij overdrijft. Maar dat doe ik bij anderen ook. Wat ik hier een beetje proef, is toch het dictaat dat je politiek hypercorrect dient te zijn. Ik heb toch liever een land waarin de geestelijke vrijheid op de eerste plaats staat. Maar dat is uiteraard een persoonlijke visie die thans niet meer zo populair is. smiling smiley
Maar zo'n door de strot gedouwde antihomoverklaring van ouders met kinderen op zwarte-kousenscholen lijkt mij echter ook een stap te ver want mijns inziens doet zo'n verklaring geen recht aan de geestelijke vrijheid van kinderen, die immers het onvervreemdbare recht hebben om te worden wie ze eigenlijk willen zijn. Sorry voor mijn politieke uitweiding maar mijns inziens dienen we elkaar niet steeds de politiek correcte maat te nemen tenzij uiteraard echt de basale mensenrechten worden geschonden.
Horsie is back 13 november 2020 20:32
Als @Veluweracer wil zeggen dat het (veel) gemakkelijker is om voetballer te worden dan een wielrenner in actie, dan geef ik hem geen ongelijk. Waar haal je de augurkensap vandaag bijvoorbeeld? Just kidding, refereer nog aan de Slimmer Presteren Podcast aflevering van een middle aged in lycra en een sportwetenschaps journalist. Los van de centen dat een renfiets en bijbehoren kost, waar vind je zo gemakkelijk de wielerclubs en in geval van een het edele baanwielrennen, waar zo snel een moderne wielerbaan. Kijk als je rond de ringweg van Apeldoorn bent geboren heb je al een enorme voorsprong, in Groningen daartentegen alleen maar een viaduct en die is recent nog afgebroken ook. En dan te bedenken, wat Horsie overkwam, hoe kom je af van de idee, dat topsporters veel gemakkelijker hun water kunnen koken, niet bij 100 graden Celsius maar al veel eerder. Stel je bent nu een fan van Harrie Arnoldus, weet van geen toeten of blazen, en laat tot je doordringen, dat deze Hollandse musketeer een top heeft van tachtig kilometer per uur. Dan blijf je toch veel eerder en langer op de bank zitten tot er weer een WK of OS is om je te vergapen en doet tussentijds maar andere voor de hand liggende sporten, nietwaar?

Het wordt natuurlijk wel anders wanneer iemand merkt dat ie gewoon goed is, in directe vergelijking met anderen en altijd als eerste bij km paal 141. Dat kan vaak een game changer zijn. Want laten we wel wezen, alle menschen sind brüder, maar ook veelal one-trick pony's.

Disclaimer: Met een wielrenner in actie wordt bedoeld een iets hoger niveau dan wat(t) em half wat(t).
El Chaba 13 november 2020 21:31
Een basaal mensenrecht in een democratische rechtsstaat is dat je onschuldig bent totdat het tegendeel bewezen is. Ik zal me niet vermoeien met het aantal keren dat veluweracer hier wielrenners heeft beschuldigd van doping zonder ook maar een greintje bewijs, maar je weet zelf ook wel dat dat behoorlijk vaak is geweest.
Trump zou er zich niet voor schamen.
Clavan 13 november 2020 21:43
Vooral omdat je nu geen goed afgemonteerde fiets kunt krijgen. De frames etc. zijn er wel. Alleen Shimano en co kunnen helemaal niks leveren leveren.
Voor de rest ga ik er niet serieus op in, zoals gewoonlijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/11/2020 21:46 door Clavan.
valse trage 13 november 2020 22:13
"Beginnen" er dan niet veel "jongeren" met "wielrennen", of wat is het "uitgangspunt" in deze "kwestie"?
Carlos Danger 13 november 2020 22:26
Wielrennen is één van de meest gevaarlijke sporten, misschien wel dé gevaarlijkste sport, dus zullen ouders,
dat wellicht niet direct aanmoedigen in hun kinderen.
Andere Peter 13 november 2020 23:24
Interessant wereldbeeld.

Ik begrijp nu ook dat bij jou in de familie de mannen nog steeds met pijl en boog op jacht gaan, om in de vrije uurtjes het land te bewerken.
Frederik D. 13 november 2020 23:26
Zulke wilde dopingbeschuldigingen mag je inderdaad opponeren. Zeker op dit prikbord. En wat Trump betreft, als er gefraudeerd zou zijn bij de verkiezingen, zou er dan ook niet gefraudeerd kunnen zijn door Republikeinen ten gunste van Trump? Komt Trump zelf niet op dat idee? Maar natuurlijk verlaat Trump gewoon binnenkort het Witte Huis maar wel met de mededeling dat hij het er niet mee eens is zodat zijn extreme achterban het idee krijgt van een strijdbare Trump. Veruit de meeste stembiljettellers zijn betrouwbare mensen en hen beschuldigen van substantiële fraude, die dus verder gaat dan een kleine mistelling, grenst aan smaad en zal in sommige specifieke gevallen zelfs regelrechte smaad zijn, hetgeen ook in de VS strafbaar is.
Tinuz 13 november 2020 23:38
Jij blijft lekker de krant lezen en het hypnose doosje kijken, Frederico. Proost dan maar.
Tinuz 13 november 2020 23:40
De Nederlander is ondertussen zo'n beetje het meest decadente volkje ter wereld. Dus is het niet vreemd dat er minder animo is voor een harde stiel als wielrennen.
Ulrich A. Boschwitz 14 november 2020 06:14
De wielersport is vrij prijzig en daarom is in een land waar de welvaart nogal scheef is verdeeld en steeds schever aan het worden is deze sport enkel nog voor een kleine groep bereikbaar.

Quote

De onderste 60 procent van de Nederlandse huishoudens heeft 1 procent van het totale vermogen in handen. De rijkste 10 procent beschikt over meer dan de helft van het vermogen. Onderaan, zo blijkt uit de cijfers, groeien de schulden en bovenaan groeien de topvermogens als kool.

Bezitten levert meer op dan werken.

Quote

De verschillen komen volgens de hoogleraar ook voort uit het belastingstelsel. „Van iedere euro die in Nederland met werk wordt verdiend moet 38 cent belasting worden betaald. De afdracht op inkomen uit vermogen bedraagt voor elke euro 8 cent. En hoe groter het vermogen, hoe lager de afdracht.

Twee quotes afkomstig uit: Kloof tussen rijk en arm verdiept

En zij die de wielersport wel nog kunnen betalen verkiezen nu eenmaal hockey als sport.
Noot 14 november 2020 08:33
Ook bij die scheve verdeling in Nederland kun je prima wielrennen met modaal of lager.Het is allemaal een kwestie van prioriteiten.

Verder geef ik ouders 100% gelijk als ze het niet stimuleren. Fietsen is leuk, wielrennen is levensgevaarlijk.
Nelis! 14 november 2020 09:07
Mijn gevoel is dat de wielersport als recreatiesport groeit en ook bij de jongeren, als ze wat ouder zijn, zal blijven groeien. Als kijksport zal het afnemen, omdat het minder lijkt te passen bij de "jeugd van tegenwoordig". Het duurt lang, er is weinig actie en ook weinig interactie.
Curzio 14 november 2020 09:20
Je kan ook zeggen dat het kijken van een grote ronde niet zoveel verschilt van bingewatchen van een serie. Misschien dan wel in de categorie slow-cinema, maar toch.
Eqquipo 14 november 2020 09:39
Ik ga wel eens op pad met mijn kinderen op de racefiets of MTB. En hoewel ik zelf enorme passie heb voor wielrennen op de weg en in mijn gedachten maar wat graag wielerprof was geweest, (gebrek aan aanleg, hardheid, discipline etc. maken die gedachten totaal irrelevant), moet ik er niet aan denken dat mijn kinderen dit gevaarlijke metier gaan uitoefenen. Dus af-en-toe mee op de fiets, maar vooral niet té enthousiast voor maken.

Over het gevaar; zijn de valpartijen nu harder / veelvuldiger / ernstiger dan zeg 25-30 jaar geleden, toen ze notabene veelal no zonder helm koersten ook? In mijn beleving is dat namelijk zo en dat resulteert voor mij absoluut in de gedachte dat ik niet graag zie dat mijn kinderen (te) fanatiek worden in deze sport.
Sub Culture 14 november 2020 10:05
Je hebt toch vooral rolmodellen nodig.

Ik heb een neefje van 12 jaar en voor hem is Evenepoel een soort halfgod.
In deze coronatijden rijdt die met zijn vriendjes non stop toertjes in een of andere verkeersluwe wijk en wie wint mag de volgende keer Evenepoel zijn.
De verliezer mag dan Kelderman zijn.


Die laatste regel heb ik er bij verzonnen.
Frederik D. 14 november 2020 10:56
Andere Peter 14 november 2020 12:09
Ik vind de vraagstelling verkeerd. Die doet de impliciete aanname dat alle kids altijd kiezen voor wielrennen, tenzij er belemmeringen zijn. Het gaat om voldoende positieve aantrekkingskracht (in vergelijking tot concurrerende bezigheden met aantrekkingskracht).

Beter is:

Wat kan maken dat meer jongeren wel kiezen voor wielrennen?

Daarbij kunnen we aantekenen dat minimaal twee voorwaarden op groen staan:

- veel fietsen beschikbaar voor woon-werkverkeer; ieder kind doet de kennismaking
- met media-aandacht voor wielrennen als topsport is het niet zo slecht gesteld
valse trage 14 november 2020 12:20
grinning smiley

Typisch dat Evenepoel dat rolmodel is voor jongeren, en niet Van Aert.
El Chaba 14 november 2020 12:24
Ik denk allebei toch zeker wel?
Andere Peter 14 november 2020 12:31
Stokpaardjesgedraaf. Je maakt niet aannemelijk waarom dat hier een rol zou spelen.

Je lijkt te suggereren dat een scheve welvaarstverdeling slecht is voor het wielrennen. Er is helemaal niets dat daarop wijst. Tevens: Nederland kent in internationale vergelijking (als je bv de top-20 wielerlanden vergelijkt) helemaal niet zo'n scheve welvaartsverdeling.

De vermogens van de meeste huishoudens in NL zijn overigens gewoon ontstaan door arbeid. Daarover is al een keer belasting betaald. Belasting niet dubbel betalen is een basisuitgangspunt. Dat scheiden van die opbrengsten per productie-factor is dan ook wel heel erg Marx-1868.
Andere Peter 14 november 2020 13:07
Stelling:

Mathieu van der Poel is voor meer Vlaamse kinderen een rolmodel, dan voor Nederlandse kinderen.
Sub Culture 14 november 2020 13:14
Evenepoel zal nog net iets meer tot de verbeelding spreken ja.
Guitige kerel die er uit ziet als een 15-jarige, altijd in de aanval, wordt tot op het belachelijke gecultiveerd in de Belgische pers.
Nog maar een paar jaar op de fiets en al (bijna) wereldtop op piepjonge leeftijd, dat doet kinderen dromen.
Andere Peter 14 november 2020 13:25
Ik vind het prettig dat je zowel de rechtvaardiging van die cultivering als de overdrijving daarvan ziet.
Andere Peter 14 november 2020 13:27
Stelling:

Peter Sagan is voor meer Vlaamse kinderen een rolmodel dan voor Slowaakse kinderen.

De moraal: rolmodellen helpen maar daar begint het niet mee. Die wielercultuur is waardevoller.
Curzio 14 november 2020 13:49
Dat weet ik niet hoor. Laatst gaf iemand toch aan dat haar dochters erom streden wie Anna van der Breggen en wie Annemiek van Vleuten mocht zijn (of iets in die geest). Zal vast ook wel bij jongetjes spelen richting Mathieu.
Andere Peter 14 november 2020 14:10
Willen de Vlaamse meisjes Annemieke van Vleuten zijn of Lotte Kopecki?

Bij de vrouwen is het spanningsveld wel anders.
Horsie is back 14 november 2020 14:32
Begon ooit met voetbal op een terrein, dat in gebruik was geweest voor de paardendressuur. Op de lagere school na vier uur 's middags minimaal een uurtje voetballen en dan nog 2 kilometer naar huis fietsen, net op tijd voor het avondeten Na eerst bijna alle nummers van de moeder aller sporten te hebben beoefend, bleef ik toch op voetbal en wielrennen deed ik op een gewone fiets respectievelijk op een keurig gekregen exemplaar van mijn vader. Het karretje gaf spoedig de geest. Afijn, dus pas een paar dagen na mijn 25ste verjaardag ging ik op wielrennen, want kreeg van mijn ouders een racefiets. De eerste rit eindigde meteen in een drama, want moest nog leren, dat je niet met voor- en achterrem tegelijk hard moet remmen, Mijn aangezicht geschonden, maar de liefde voor het wielerennen bleef ongebroken.

Voor voetbal heb je een bal nodig al is het een plastic exemplaar van een paar duiten. Tegen een muur trappen of met anderen op een veldje of elders in de straat. Met hoevelen dan ook. Vergelijk deze situatie nu eens met het serieus beoefenen van de wielersport in je uppie of met zijn allen van A naar B. Maar je moet wel eerst bij A zien te komen en als je dan eindelijk de afstand van A naar B hebt afgleged moet je weer helemaal terug naar waar je vandaan bent gekomen. Als je gescoord hebt hoef je alleen maar halverwege terug.

Dan het primitieve wielrennen zelf. Hoe gaat het daar aan toe? Zit je in de kopgroep, dan komt er zo'n type langs opzij, die je met de fietspomp in de sloot mept. Pas als je de grand seigneur bent tonen ze wat meer respect. Het volgende obstakel zijn de punaises, die een onverlaat op een bepaalde plek heeft neergestrooid.

Kortom, al deze Umweltfaktoren plus het gezegde, dat je bijna nooit wint, zijn geen pré om deze edele wielersport te gaan beoefenen. Althans dit staat in geen enkele verhouding met de voetballers.

Het baanwielrennen daarentegen heeft echter wel degelijk een vlucht gemaakt, nadat in Nederland de indoor wielerbanen verrezen.

PS Mocht U na het lezen van deze bijdrage hulp nodig hebben, bel dan 06(1)-306232232306.
Horsie is back 14 november 2020 14:43
Jongstleden woensdagmiddag deed ik nog aan vogelspotten, het tellen van de flying dutchies in lycra. Ik telde er 35. Echter geen enkele voetballer gezien. Kijk ook regelmatig op Strava en dan schrik je toch echt van de aantallen, die allemaal de moeite hebben genomen behalve uiteraard de racefiets en bijbehoren de benodigde apparatuur aan te schaffen en hun uitjes te uploaden. Ik lees ook nog regelmatig dat er ergens weer een vogelplaag is gesignaleerd van nietsontziende types. grinning smiley
valse trage 14 november 2020 16:47
thumbs up Ja dat is het, naast de belofte dat hij de grootste wielerkampioen sinds ??? gaat worden heeft Evenepoel ook iets Justin Bieber-achtigs.
Van Aert is vergeleken met Evenepoel een volwassen man met een veel serieuzere uitstraling.
valse trage 14 november 2020 16:52
De barrière van de kosten (racefiets) is zeker een belangrijke factor. Wedstrijdwielrennen wordt niet zelden van vader op zoon/dochter doorgegeven. Jongeren die uit een niet-wielergek gezin komen, beginnen vaak pas na hun 18e (studententijd). Achter een bal aan rennen is een stuk laagdrempeliger.
Ulrich A. Boschwitz 14 november 2020 18:40
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
>Tevens:
> Nederland kent in internationale vergelijking (als
> je bv de top-20 wielerlanden vergelijkt) helemaal
> niet zo'n scheve welvaartsverdeling.


Kuch:
Andere Peter 14 november 2020 19:56
Typisch Soos. Nog steeds niet meedoen aan de werkelijke vraag in het topic (is wielrennen echt onbereikbaar duur en zijn er dan in NL minder rijken dan vroeger? Komen NL wielrenners uit rijke bevoorrechte gezinnen? Zijn er minder rijken dan in Colombia, Slovenië of GB?). Reageren op 1 argument, terwijl je meerdere punten maakt. Dan doen alsof de discussie klaar is. Terwijl hij niets anders dan een vaag googlekaartje plaatst, gebaseerd op misleidende data. Op zoek naar ondersteuning voor zijn tunnelvisie.

Wikipedia logenstraft zelfs Soos zijn eigen kaartje::
En zo zit het dus wel in elkaar. Gini volgens Wereldbank

Nederland dus relatief groen (=tamelijk gelijk), met de Scandinavische landen. een stuk gelijker dan de omringende landen, de VS, Colombia.

In eerste instantie deed je dat trouwens ook al: slechts 1 aspect benoemen van een topic, waarvan slechts heel zijdelings te fantaseren is dat het er misschien mee te maken heeft. Zo raakt een topic steeds verder buiten de werkelijkheid.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/11/2020 20:57 door Andere Peter.
Andere Peter 14 november 2020 20:00
Ik vergeet te zeggen 'KUCH'.

Want zo irritant als Soos wil ik nu ook weer niet overkomen.
Nomath 14 november 2020 21:39
Van de Nederlandse jeugd zijn ongeveer 27% kinderen van migranten, in overgrote meerderheid niet-westers. Die zie je na hun schooltijd zelden meer op een fiets. Dat heeft waarschijnlijk iets armoedigs in hun cultuur. Ze gaan graag over op een brommer of scooter.

Onder de jeugd van Nederlandse achtergrond moet je een onderscheid maken tussen stad en provincie. Nederlandse wielrenners uit het verleden zijn in grote meerderheid géén stadskinderen en opvallend vaak boeren- en tuinderskinderen die op de fiets naar school zijn gegaan. Dat is door allerlei gesponsord OV-vervoer natuurlijk drastisch afgenomen.

Daarnaast denk ik dat veluweracer een sterk punt aantipt, nl. dat goed materiaal belangrijk is en flink wat kost. Vergelijk de kosten eens met die van voetbal, fitness, zwemmen, hardlopen en tennis - de bij de jeugd meest populaire sporten.
Ulrich A. Boschwitz 15 november 2020 06:10
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wikipedia logenstraft zelfs Soos zijn eigen kaartje::
>En zo zit het dus wel in elkaar. Gini volgensWereldbank

Zucht, die afbeelding van jou gaat over de inkomensongelijkheid terwijl er daarnaast ook zoiets bestaat als vermogensongelijkheid. Maak je de fout door appels met peren te vergelijken wel eens vaker?
Frederik D. 15 november 2020 11:10
Wielerverenigingen zouden niet moeten gaan voor het allerbeste materiaal maar in overleg met de UCI moeten gaan voor een limiet aan de aanschafkosten van materiaal en moeten gaan voor advies voor bepaald materiaal ???? Zou dat iets zijn?
El Chaba 15 november 2020 14:14
Haha, zit zeker iets in, ja! thumbs up
Frederik D. 15 november 2020 15:41
Echt bingewatchen doe ik niet. Geen zeven afleveringen per dag. Maar twee afleveringen, dat wel. En ja, er zit wel wat in het idee dat het volgen van een grote ronde een soort bingewatchen is. En ook een soort dagelijkse soap.
Andere Peter 15 november 2020 16:31
Dat zeg ik. Je geeft zelf de verkeerde kaart door naar opeengehoopt vermogen te kijken (ook nog eens exclusief de pensioenfondsen die het beeld enorm zouden nuanceren). Inkomensongelijkheid zegt natuurlijk veel meer over de vraag of er voldoende ruimte zit in de financiële middelen van de meeste huishoudens om aan een sport te doen. Met nul vermogen en met een stabiel modaal inkomen, kun je prima aan wielrennen doen. Het gaat dan ook in NL met de vrije-tijdssector (even afgezien van corona) uitstekend. Dat geeft sowieso al aan dat je antwoord op de vraagstelling volstrekt ontoereikend is (het is zelfs niet eens een poging, je bazelt maar wat over je stokpaardje).

Hoeveel kapitaal er daarnaast is geaccumuleerd door superrijken, doet daarvoor niet terzake. Overigens zit ik vrij linksig in de wenselijkheid van vermogensherverdeling. Maar het slaat als een tang op een varken tav de topicvraag: waarom beginnen er niet meer jongeren met wielrennen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/11/2020 16:38 door Andere Peter.
Frederik D. 15 november 2020 17:00
Als ik zuinig leef en zo stapje voor stapje een redelijk vermogen opbouw, moet ik dan ook mijn vermogen herverdelen met mensen die voortdurend hun geld over de balk smijten? Of heb je nog enige consideratie met mensen als ik? Zelf denk ik meer aan het relatief gelijktrekken van inkomens. Nou ja, wat heeft dit te maken met wielrennen? Hogere belastingen voor de topwielrenners? Leuk voor de schatkist. Maar niemand stapt daardoor eerder op de wielrenfiets. Misschien heeft wielrennen gewoon geen sexy uitstraling.
Andere Peter 16 november 2020 08:37
Euhhh, spreek Soos eens aan. Ik zit er genuanceerd in hoor.

In het algemeen is zuinig leven (geld oppotten) niet goed voor het algemeen belang. Geld kan beter uitgegeven worden, dan zijn er vermenigvuldigende effecten. Overheid kan beter uitgeven belonen dan oppotten.

We zijn het eens dat Soos nog geen enkel zinig argument heeft aangevoerd tav de topicvraag.
Curzio 16 november 2020 09:18
Je bedoelt met algemeen belang het economisch belang. In veel gevallen gaat geld uitgeven (aan voedsel, kleding, spullen) namelijk sterk in tegen het algemene, planetaire belang.
Eindhovuh 16 november 2020 09:29



Overigens, een paard is duurder dan een fiets, en toch hebben die geen probleem om jonge mensen aan het paardrijden te krijgen...
Andere Peter 16 november 2020 10:12
Inderdaad. En jonge vrouwen komen kennelijk uit gezinnen met meer vermogen dan jonge mannen, want daar is de NL aanwas in internationaal vergelijkende zin veel beter. De hypothese (die term is eigenlijk al teveel eer) van Ulrich Soos raakt dan ook kant nog wal.
Andere Peter 16 november 2020 10:15
Akkoord dat er op vooral milieu een nadelig effect kan zijn. Al denk ik ook dat meer welvaart de kans vergroot dat we daar structureel iets aan doen.

En het is wel breder dan het economisch belang. Een baan hebben, boven de armoedegrens leven, dat is niet alleen economisch goed. Dat is ook goed voor welzijn en gezondheid.
Frederik D. 16 november 2020 10:49
De vraag van V is aardig.

Een overheid dient toch ook haar individuele burgers te beschermen en niet alleen het algemene belang. En dat wringt wel eens onderling. Al of geen vaccinatieplicht bijvoorbeeld.

Maar ... mijn vraag is: is wielrennen wel sexy genoeg om jongeren aan te trekken?
Frederik D. 16 november 2020 11:00
Maar de dochter van Van Grunsven ...
Maar uh, ik vermoed dat af en toe de grootouders bijspringen. Ik doe het niet. Ik kreeg zelf ook niets van mijn grootouders. Die hadden ook niets. Even arm als de bevolking in onze koloniën. Heus. Geen bittere rijst maar bittere piepers. Maar soms zie ik wel grootouders die zelf normaal maar niet buitensporig leven en daarbij enigszins sparen en zo hun kleinkind een relatief groot cadeau kunnen geven en zelf niet op een cruise gaan maar naar een vakantiepark in Limburg en daar naar fietsers kijken. Kinderen zijn duur. Maar sommige grootouders zijn gul.
Curzio 16 november 2020 11:20
Elke hoeveelheid geld die je neerlegt om niet op een cruise te gaan, is goed besteed.
El Chaba 16 november 2020 11:47
Een trol die een zinnig argument geeft. Dat is een contradictio in terminis.
Frederik D. 16 november 2020 12:10
Ook dat. Varende dorpen in de haven van Venetië ... Slecht voor de haven. En dan de uitstoot...
Horsie is back 16 november 2020 12:36
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>
>
> Overigens, een paard is duurder dan een fiets, en
> toch hebben die geen probleem om jonge mensen aan
> het paardrijden te krijgen...

Overigens, een duivin (New Kim) kost meer dan alle racefietsen van een amateur peloton bij elkaar, toch zijn er nog steeds ontelbare duivenmelkers in de Benelux.

Maar het gelukkigste beest is de kat, die als barbell dienst doet en dan op de schouders van zijn baas mee mag, die al revaliderende moeizaam probeert een trap op te lopen. Training voor Chloé Dygert, die ruim 7 weken geleden een gigantisch gat in haar linkerknie opliep.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/11/2020 12:44 door Horsie is back.
Carlos Danger 16 november 2020 12:47
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>
>
> Overigens, een paard is duurder dan een fiets, en
> toch hebben die geen probleem om jonge mensen aan
> het paardrijden te krijgen...


Dan ligt de oplossing voor het grijpen: Een fietsmanege.
Frederik D. 16 november 2020 13:28
Zo gek is dat misschien nog niet. Een fietsmanege als onderdeel van een fietsclub.
ton duk 16 november 2020 18:56
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------

> toch zijn er nog steeds ontelbare duivenmelkers in
> de Benelux.

Nou , zet de duivenmelker gerust maar op de nieuwe Rode Lijst...
gr
Andere Peter 16 november 2020 19:32
Daar zit misschien best iets in. Op een kartbaan hoef je ook niet je eigen kart mee te nemen.

Noem de fietsmanege een kolchoz of een sovchoz en dan is Ulrich ook meteen blij.
Andere Peter 16 november 2020 19:34
Ouderwets en conservatief imago.

En laten we eerlijk zijn. Rolmodellen. Die lichamen zien er niet uit natuurlijk. Niet instagrammable.
Frederik D. 16 november 2020 20:36
Paardenstal, fietsenstal. Een goed Nederlands woord. Maar dat is weer niet sexy. Moet in koeterwaals-Engels. Cyclomanege. Maar dat "-man-" mag dus niet. Cyclogenderneutraalnege. Cyclostable. Cycling Club with Cyclostable,
Carlos Danger 16 november 2020 20:48
In goed Engels: Riding School.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen