Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Museeuw vs Gilbert

Gepost door vdw 
vdw 04 juni 2015 09:05
Wie heeft voor jullie het beste palmares?

10 klassiekers (3x Vlaanderen, 3x Roubaix, 1x Tours, 2x Zurich, 1x Amstel) versus 10 klassiekers (2x Lombardije, 1x Luik, 3x Amstel, 2x Tours, 1x Waalse Pijl, 1x San Sebastian)

1x WK versus 1x WK

2x BK op de weg versus 1x BK op de Weg + 1x BK Tijdrijden

12 semie-klassiekers (2x Volk, 2x Kuurne, 2x Waregem, 2x Harelbeke, 3x Brabantse Pijl,1x Laigueglia) versus 12 semie-klassiekers (2x Volk, 1x Hautvar, 1x Strade Biache, 2x Brabantse Pijl, 2x GP Wallonie, 1x GP Fourmies, 2x Piemonte, 1x Sabatini)

2 tourritten versus 1 tour rit
5dagen Gele Trui versus 1 dag gele Trui

2x Werelbeker versus 1x World Tour
1x Hamburg versus 1x GP Quebec

Besluit: 1x tourrit minder, 1x Werelbeker minder en ook 3 monumentale klassiekers minder binnen de 10 in vergelijking met Museeuw. Maar Gilbert heeft dan wel weer 5 Vuelta ritten en 3 Giro ritten surplus. Die minder dagen in de Gele Trui kan Gilbert ook compenseren met zijn 5 dagen in de Rode leiderstrui in de Vuelta.

Zouden we kunnen zeggen dat Gilbert zijn palmares vrij in de buurt komt van die van Museeuw? Of toch nog een duidelijk verschil?
Eindhovuh 04 juni 2015 09:10
Gilbert is nog niet klaar met zijn carrière. Persoonlijk vind ik die van Museeuw nog nipt mooier, maar over pak weg 3 jaar zal Gilbert waarschijnlijk nog wel 1 of 2 echte topkoersen hebben toegevoegd.
Sticky Bottle 04 juni 2015 09:17
Gilbert natuurlijk, Museeuw heeft bewezen vals gespeeld
Sub Culture 04 juni 2015 09:21
Ik vind het zinloos om renners uit verschillende generaties te vergelijken.
Ook al overlapten hun carrières mss nog net elkaar.

En al zeker als het om renners gaat die op andere terreinen presteerden.

Los van zijn dopingverleden heb ik wel goeie herinneringen aan Museeuw.
Als fietser dan, schuif hem asjeblieft geen microfoon onder de neus.
Lucho Herrera 04 juni 2015 09:24
Toch wel indrukwekkend als je die erelijsten ziet. Ze komen dicht bij elkaar in de buurt. Maar het imago van Museeuw (piepen - ik stop ermee en dan week later wereldkampioen worden - zijn haarstukje - wespen) zorgen er toch voor dat ik Gilbert sympathieker en misschien wel beter vind.
Walnoot 04 juni 2015 09:49
Museeuw natuurlijk op dit moment. Zoals je laat zien vrijwel gelijk op punten, dan weegt 3x Ronde en 3x Roubaix toch door. Maar Gilbert heeft nog wel even te gaan. Als hij nog een in rits koersen met daaronder een Sanremo, Ronde of Luik weet te winnen, is hij mijns inziens Museeuw voorbij.
vdw 04 juni 2015 09:51
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het zinloos om renners uit verschillende
> generaties te vergelijken.
> Ook al overlapten hun carrières mss nog net
> elkaar.
>
> En al zeker als het om renners gaat die op andere
> terreinen presteerden.
>
> Los van zijn dopingverleden heb ik wel goeie
> herinneringen aan Museeuw.
> Als fietser dan, schuif hem asjeblieft geen
> microfoon onder de neus.


Zo'n vergelijking is natuurlijk niet zo evident. Toch vind ik het wel boeiend om dit te proberen. Het zijn nu eenmaal beiden eendagscoureurs die elk in hun periode een gevestigde naam zijn in klassiekers. (weliswaar in niet altijd dezelfde klassiekers). Museeuw werd na zijn carriëre uitgeroepen als de beste Belgische renner na de Merckx generatie (incl. Maertens). Boonen heeft sinds 2012 een palmares bij gefietst die je op niveau van Museeuw kan plaatsen. Maar wat doen we met het palmares van Gilbert, vandaar deze topic...

Onlangs was er even een poll met de beste belgische renner na de gouden jaren. Waar De Vlaeminck, Criquielion op 1 zette. Hij zette Gilbert op plaats 6 (ook na Boonen, Museeuw, Vandenbroucke en Van Petegem). De lezers zelf kozen dan weer voor Boonen en zetten Gilbert op plaats 4 (na ook Museeuw en VDcool smiley

Een poll zoals de deze zit er natuurlijk niet altijd juist op. Want wat is natuurlijk je referentie. VDB had bv. zeer veel talent maar wat heeft hij effectief gepresteerd... Je kan het palmares van Gilbert toch niet vergelijken met VDB. Ook van Petegem is duidelijk en maatje te klein naar mijn mening in vergelijking met Gilbert. Soms heb ik het gevoel dat Gilbert te laag wordt ingeschat in vergelijking met Flandriens als Boonen, Museeuw en zelfs Van Petegem. Hij wint dan ook grote koersen die Belgische renners niet zo gewoon zijn (Lombardije, giro etappes, san sebastian,...)
Eindhovuh 04 juni 2015 09:55
Als je de vergelijking onzinnig vindt ben je ook niet verplicht te reageren... winking smiley
Pyama 04 juni 2015 09:58
Tsja Museeuw en zijn wespen. En Gilbert met geblondeerd haar en vriend Wim Vansevenant en de buschauffeur.
malheur 04 juni 2015 10:05
Totaal verschillende renners, leg Museeuw dan naast Boonen.

100% Hup Gilbert, Museeuw nooit wat mee gehad, alleen daarom is het palmares van Gilbert al mooier.

Mij lijkt het wel mooi mocht Gilbert nog eens de ronde winnen, daar heeft hij wellicht zelfs meer kans op anno 2016 dan LBL
vdw 04 juni 2015 10:06
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Museeuw natuurlijk op dit moment. Zoals je laat
> zien vrijwel gelijk op punten, dan weegt 3x Ronde
> en 3x Roubaix toch door. Maar Gilbert heeft nog
> wel even te gaan. Als hij nog een in rits koersen
> met daaronder een Sanremo, Ronde of Luik weet te
> winnen, is hij mijns inziens Museeuw voorbij.

Het stokt inderdaad wat bij de monumentale overwinngen bij Gilbert. San Remo lijkt zonder de Mani weer de sprinterkoers te zijn geworden voor sterke beren. Het zal niet gemakkelijk zijn om een San Remo mee te pakken voor Phil. In Luik is Valverde de man van de laatste jaren. En Vlaanderen laat hij de laatste jaren links liggen (naar mijn mening onterecht).

En hoe lang zal Phil willen rijden? (komt dit jaar toch ook al 33 jaar) Het lijkt me wel een renner die het in hem heeft om lang door te gaan...
El Chaba 04 juni 2015 10:25
Philippe Gilbert nu al.

Natuurlijk zijn P-R en de RvV grootse monumenten maar, zeker in de tijd van Museeuw, kasseien/Vlaamse hellingen waren toch een niche.
De tegenstand was/is dus veel minder groot dan in Luik of Lombardije waardoor ik die overwinningen toch wat hoger aansla. Ook zijn surplus aan palmares in de Vuelta en de Giro moet men niet onderschatten. Er zijn echt maar heel weinig renners - zeker onder de niet sprinters - die ritten in alle drie de grote rondes gewonnen hebben.
Lucho Herrera 04 juni 2015 12:42
Wat bedoel je met in de tijd van Museeuw waren kasseien/Vlaamse hellingen een niche? Ik denk niet dat er in die jaren in Vlaanderen/Roubaix minder kanshebbers waren dan in Luik/Lombardije. Museeuw had in zijn carrière toch heel wat concurrentie van Tchmile, Maassen, Fondriest, Baldato, Sörensen, Moncassin, Ludwig, Duclos-Lasalle, van Hooijdonk, Ballerini, Bugno, van Petegem, Bartoli, Capiot, Tafi, Vandenbroucke, Bortolami, van Bon, Wauters, Guesdon, Dekker, Hincapie, Wesemann, Hoffman, Planckaert, Michaelsen en heel kort van Boonen & Cancellara.

Uiteraard is het wielrennen internationaal gegroeid en is het deelnemersveld gemiddeld genomen sterker geworden. Maar dat geldt voor het hele wielrennen. Dus zowel in Vlaamse koersen als in Heuvelachtige koersen.
El Chaba 04 juni 2015 12:46
Een veel groter deel van het peloton was/is beter in heuvelkoersen dan in het Vlaamse werk, dat bedoel ik.
En dan dus per jaar, niet uitgesmeerd over meer dan een decennium.
JW 04 juni 2015 12:48
Andere generaties, andere regels, andere tegenstanders enz.
Ik ben het er wel mee eens dat die vergelijking niet zo zinvol is.
Lucho Herrera 04 juni 2015 12:51
In de jaren '90 was er maar een plukje kanshebbers bij L-B-L. Rooks- Bartoli - Bugno - Gianetti - Richard - Sörensen - Argentin. Er stonden echt geen 25 serieuze kanshebbers aan de start.
tvm 04 juni 2015 12:56
Als ik de beide overwinningen naast elkaar zie staan neig ik toch iets naar Gilbert. Het verschil wordt m.i. vooral gemaakt door de ritwinsten in de grote rondes.
Anony 04 juni 2015 13:31
El Chaba 04 juni 2015 13:38
Er zal best een jaar genoemd kunnen worden dat het ongeveer gelijk was maar over het geheel genomen echt niet.
Het is ook volkomen logisch want Vlaamse hellingen/kasseien en/of combi's daarvan vind je geografisch gezien maar op een heel klein stukje van de wereld, terwijl serieuze heuvels in bijna elk wielerland ter wereld te vinden zijn. Daarom ook waren/zijn de Belgen grosso modo met afstand de beste in dat werk.
ton duk 04 juni 2015 14:09
Gilbert ....zijn belangrijkste overwinningen zijn in Nederland
gr
Arsimo 04 juni 2015 15:11
Als Gilbert nog 1x RVV wint, of 1x PR, dan is hij Museeuw voorbij mijn inziens. Want dan heeft Gilbert aangetoond dat hij ook overal kan winnen waar Museeuw dat kon maar niet andersom.
sijbriskie 04 juni 2015 15:34
Eens. Of misschien: minstens een keer beide winnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2015 15:34 door sijbriskie.
Lucho Herrera 04 juni 2015 16:12
Ik vind dit een erg matige onderbouwing. Ben beter gewend van jou. Het gaat mij niet om de nationaliteit, maar om het aantal reële kanshebbers. Als je naar de jaren '80 kijkt dan zie je in L-B-l heel vaak dezelfde namen: Rooks-Criquelion- Argentin-Kelly. In het midden van de jaren '90 (de epo bloeiperiode) lag L-B-L al op 50 kilometer van de streep in een definitieve plooi. Niks 20 of 30 kanshebbers. Vaak een groepje van 5 of 10 man. Denk aan de kopgroep in het jaar dat Gianetti won. Uit mijn hoofd zeg ik dat Casgagrande, Bugno, Jalabert, Armstrong en nog 1 of 2 Gewiss-mannen meestreden. Eddy Bouwmans probeerde het ook nog, maar werd roemloos gelost. Hij werd iets van 17e op een kwartier. Dat laatste zegt genoeg. Als er maar 15 mannen binnen een kwartier binnenkomen kun je niet stellen dat de concurrentie moordend is. En het jaar 1995 is echt geen incident. In het jaar dat Sörensen won was de winnende aanval ook al vertrokken bij de 2e bevoorrading in Staumont. Wat nou moordende concurrentie? In Vlaanderen en Roubaix had je juist veel meer outsiders die ook kans maakten.
Ridder Kale Knikker 04 juni 2015 19:41
Hahahaha geweldig TonDuk
cyclingfreakske 04 juni 2015 20:28
vdw Schreef:
-------------------------------------------------------
> Walnoot Schreef:
> --------------------------------------------------
>.....................................
>
> En hoe lang zal Phil willen rijden? (komt dit jaar
> toch ook al 33 jaar) Het lijkt me wel een renner
> die het in hem heeft om lang door te gaan...


nog 3 jaar.
cyclingfreakske 04 juni 2015 20:33
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gilbert ....zijn belangrijkste overwinningen zijn
> in Nederland
> gr


zet daar maar Ronde van Lombardije bij in helse omstandigehden, en de Amstel verkeersparkkoers valt ver onder het niveau van eerstgenoemde.
de uitleg die wellicht volgt zal zijn dat het einde seizoen was.... wel...die jaren heeft bijna niemand meer gekoerst dan Gilbert, het verschil op dat moment is wie het mentaal nog kan opbrengen... fysiek zitten ze even ver erdoor.
Is en blijven zijn mooiste overwinningen van zijn carriere.
vdw 12 april 2017 19:16
Na zijn overwinning in de Ronde komt hij nu wel zeer dicht op gelijke hoogte als Museeuw!

Ik ben de koers beginnen volgen in de jaren 90 en vergelijk dan ook graag met de eendagsrenners van toen...
Puur op palmares gezien doet Gilbert al zeker beter dan Bartoli! (daarvoor had hij zelfs zijn ronde overwinning niet echt nodig)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen