Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Monfort niet naar de Tour: "Ontgoocheld, maar begrijp teamleiding"

Gepost door JW 
JW 06 juni 2015 12:29
Monfort niet naar de Tour: "Ontgoocheld, maar begrijp teamleiding"

vr 05/06/2015 - 17:35
Maxime Monfort had na zijn sterke Giro gehoopt op de Tour, maar Lotto-Soudal zet de 32-jarige Waal in in de Ronde van Zwitserland (13-21 juni). "Dat betekent geen Tour", twittert Monfort. "Ik ben ontgoocheld, maar begrijp de argumenten van het team, dat voor Greipel gaat in de Tour. En ze willen niet dat ik voor hem werk."

Monfort finishte in de voorbije Giro elfde, een plaats voor medekopman Jurgen Van den Broeck. De twee rijden allebei de Tour niet, maar doen dit seizoen nog de Vuelta.
Het team zei dat als ik de Giro en de Tour combineer, mijn seizoen er wellicht opzit en ze me daarna niet meer kunnen gebruiken. Bovendien zetten ze in de Tour in op Greipel
Monfort was er vorig jaar ook al niet bij op weg naar Parijs. In 2012 (15e) en 2013 (14e) eindigde hij in de top 15. Maar daar komt voorlopig geen herhaling van.

Ploegleider Frederik Willems en manager Marc Sergeant hebben hem gebeld om hun uitleg te doen. Aan dhnet.be vertelde hij wat die was. "Allebei zeiden ze me dat ze tevreden waren over mijn Giro. Ze voegden eraan toe dat als ik de Giro en de Tour combineer, mijn seizoen er wellicht opzit en ze me daarna niet meer kunnen gebruiken."

"Voorts willen ze jongens rond Greipel zetten en willen ze me niet op kop van het peloton laten rijden. En ze willen ook de kritiek voorkomen die er zou komen als er er mij in de eerste week iets overkomt en ze niet op mij zouden wachten."

"Tot slot hebben ze me gevraagd om voor WorldTour-punten te gaan in de Ronde van Zwitserland. Ik ben nog moe van de Giro, het zal dus niet evident worden om er punten te scoren

[Sporza]
JW 06 juni 2015 12:33
De Zwitserse WT-punten zijn vrij heilig, maar het valt te betwijfelen of Monfort daar veel punten kan scoren.

Dat wordt in elk geval al één team in de Tour dat aan zal sturen op een massasprint. Ongetwijfeld komen er meer.
Dat is alleen al een belangrijk verschil tussen Tour en Giro: meer kansen voor de sprinters, en dus minder renners die er op het vlakke heil in zien voor een dagzege
te gaan. Omdat de kans op succes vrijwel nihil is.
D. Marrage 06 juni 2015 12:37
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is alleen al een belangrijk verschil tussen Tour en Giro: meer kansen voor de sprinters, en dus minder renners die er op het vlakke heil in zien voor een dagzege te gaan.

Niet per definitie toch?
koos1 06 juni 2015 13:25
Lotto BE dus alles op Greipel met de hele sprinttrein en alleen Wellens en Gallopin in een vrijerol. Niemand voor het klassement dus voor Lotto BE
diravi 06 juni 2015 13:33
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Zwitserse WT-punten zijn vrij heilig, maar het
> valt te betwijfelen of Monfort daar veel punten
> kan scoren.
>

Dat zegt ie toch zelf al?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2015 13:33 door diravi.
JW 06 juni 2015 13:44
Hij zegt: ""Tot slot hebben ze me gevraagd om voor WorldTour-punten te gaan in de Ronde van Zwitserland. Ik ben nog moe van de Giro, het zal dus niet evident worden om er punten te scoren"

Als je een goede Giro hebt gereden (en dat heeft hij toch voor zijn doen, naar mijn idee) zou je ook kunnen hopen die vorm nog door te kunnen trekken naar de TdS. Daar speculeert de ploegleiding blijkbaar op.
Maar Monfort heeft die ambitie blijkbaar niet. Dat gebrek aan ambitie verbaast me niet echt; jammer is het wel.
Pyama 06 juni 2015 15:41
Jelle Vanendert doet de Europese Spelen. Ook geen Tour voor hem?
Greipel, Bak, Sieberg, Roelandts, Henderson, Hansen, Wellens, Gallopin en de laatste plaats voor De Gendt of De Clerq?
Slimmerd 06 juni 2015 15:48
Of misschien ook nog Debusschere in de Greipel-trein?
El Chaba 06 juni 2015 16:11
Om dat maar meteen als gebrek aan ambitie uit te leggen is wel erg negatief. Het lijkt me meer een realistische inschatting van een ervaren renner die zijn eigen lichaam inmiddels goed genoeg kent om te weten dat dat lastig zal worden.
Pyama 06 juni 2015 16:13
Ja dacht ik ook, maar Jens verdient wel het koopmanschap in de Vuelta Nmm.
Slimmerd 06 juni 2015 16:15
Dat sprintkopmanschap kan toch ook volgen na een Tour-in-dienst?
El Chaba 06 juni 2015 16:16
Inderdaad. thumbs up
Ik weet zeker dat Greipel hem er graag bij zal hebben en het lijkt me dat Debusschere toch ook wel graag zal willen debuteren in de Tour de France, die dit jaar nota bene ook nog in België komt.
Leon 06 juni 2015 16:33
Tsja, of Monfort in de Ronde van Zwitserland wel of niet op niveau rijdt, de kans op WorldTour-punten lijkt me erg klein voor hem. Daarvoor moet je in de top-10 eindigen, en laat net buiten de top-10 eindigen nou net de specialiteit zijn van de Waal...
Leon 06 juni 2015 16:40
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Ze voegden eraan toe dat als ik de Giro en de Tour
> combineer, mijn seizoen er wellicht opzit en ze me
> daarna niet meer kunnen gebruiken."

Kennen die Lotto-bazen Monfort eigenlijk wel? Waar en hoe vaak hij ook rijdt gedurende het jaar, hij is zo constant dat hij bijna iedere maand van het wielerjaar wel een subtopnotering neerzet. Dus dat ze hem na de Tour niet meer zouden kunnen gebruiken is absolute onzin.
koos1 06 juni 2015 17:08
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jelle Vanendert doet de Europese Spelen. Ook geen
> Tour voor hem?
> Greipel, Bak, Sieberg, Roelandts, Henderson,
> Hansen, Wellens, Gallopin en de laatste plaats
> voor De Gendt of De Clerq?

Roelandts rijd geen Tour, DeClerq is al (bijna) zeker van de tour.
Voor de laatste plek zal het wel gaan tussen Boeckmans (extra sprint) of De Gendt (aanval/knechten)
Walnoot 06 juni 2015 23:25
Dit nieuwsbericht levert Lotto waarschijnlijk meer media-aandacht op dan Monfort daadwerkelijk laten starten in de Tour, dus uit commercieel oogpunt een goed besluit.
Blueprint 06 juni 2015 23:45
Daar staat tegenover dat de Tour de Suisse dit jaar enorm zwak bezet is.
Carlos Danger 07 juni 2015 02:29
Als hij de Giro-benen op de juiste spanning weet te houden zit een top-10(zoals ook in '09 en '11) er toch wel in.
ton duk 07 juni 2015 08:29
Wellens krijgt geen ondersteuning of gaat die weer laf via de iklaatmeopachterstandrijden-methode voor een etappe-overwinning ??
gr
Blueprint 07 juni 2015 08:36
Carlos Danger 07 juni 2015 15:01
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wellens krijgt geen ondersteuning of gaat die weer
> laf via de iklaatmeopachterstandrijden-methode
> voor een etappe-overwinning ??
> gr


Domme opmerking over een net 24-jarige Tour-debutant met welgeteld één grote ronde (Giro '14) op zijn naam.
ton duk 07 juni 2015 15:24
Hij stelt zichzelf toch op het niveau Aru-Kelderman...ga dan voor het AK ,incl alle ondersteuning (Monfort dus)
gr
cyclingfreakske 07 juni 2015 21:34
JVDB heeft zijn beklag gedaan bij Sergant (remember het incident in beeld, maar er waren er meer in de Giro)
Monfort zou in de Tour niet zo erg goed scoren maar zou een uitstekende hulp en kapitein zijn voor de jonge klimmers....het zou beter zijn wel te starten.
Als het team Monfort naar Zwitserland stuurt voor zogenaamde punten te sprokkelen... slecht liegen hebben ze altijd al gedaan. Monfort is moe - is ook normaal na zo'n erg zware Giro - en zal moe vertrekken in Zwitserland. Qua punten zal het niets opleveren, het zal een wonder zijn dat hij een knappe uitslag gaat halen.
rust, en dan de Tour zou wel kunnen.

Als men hem in de Tour niet opstelt, zou een logisch gevolg zijn dat men hem opstelt voor de Vuelta... alleen past die Ronde van Zwitserland NU niet in het plaatje. dit zou betekenen 5.5 weken koersen op 2 maanden... dat is gekkenwerk en onverantwoord.
het is sergant die een optie open wil houden voor JVDB... alleen zie ik niet in waarom hij daar zou moeten blijven.. hij is inderdaad niet graag gezien in het team door de andere renners, bepaalde mensen in het teamkader door zijn altijd klagende stijl en de nogal lage wedstrijddruk op seizoenbasis die men hem geeft.

daarnaast moet men ook rekenen dat men vooral een ploeg rond Greipel wil laten starten.... dus 3 a 4 klimmers lijkt me teveel in een Tourploeg bij Lotto Belisol.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/06/2015 21:40 door cyclingfreakske.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen