Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Cavendish en Lefevere in een een interview met WF

Gepost door El Chaba 
El Chaba 01 maart 2021 20:03
[www.wielerflits.nl]

LEFEVERE KENT TACTIEK OM VAN DER POEL EN VAN AERT TE BEKAMPEN: “WOLVEN ISOLEREN HUN PROOI”

In de aanloop naar Le Samyn sprak Mark Cavendish online met de pers. Maar het was teambaas Patrick Lefevere die de mooiste quote in huis had. Eentje over Mathieu van der Poel en Wout van Aert, de belangrijkste concurrenten voor Deceuninck-Quick-Step de komende weken.

Een Zoom-interview met Mark Cavendish is geen cadeau voor de media. Al zeker niet als de Brit dat doet vanuit een rijdende wagen met bijhorende onstabiele verbinding. Bovendien toonde Cav zich maar matig enthousiast. Fietsen doet hij nog steeds ontzettend graag. Met de media praten iets minder. “Ach, ik wil het simpel houden”, zucht hij. “Ik wil genieten van het koersen, dat is belangrijk als je een lange carrière wil maken.”

Bij een aantal vragen maakt hij er zich makkelijk vanaf. “Mijn vorm? Ik heb pas één koers gereden. Daar heb ik nog geen zicht op. Onze tactiek in Le Samyn morgen? Dat laat ik over aan de ploegleiders. Wat ik vind van de nieuwe UCI-regels omtrent de supertuck? Florian (Sénéchal, red.) zit ook in deze meeting. Waarom vraag je dat niet aan hem?”

‘Koersen om te winnen’
Alleen als het over Deceuninck-Quick-Step of zijn ploegmaats gaat, klinkt Cav een stuk enthousiaster. Hij spreekt nogmaals zijn dank uit richting de ploegleiding en geeft aan dat hij volledig achter de filosofie van teambaas Lefevere staat. “Het mooie aan deze ploeg is dat ze gewoon altijd koersen. Ze proberen hier niet de sport opnieuw uit te vinden, maar gaan altijd voor winst.” En dat hij zeker is dat Fabio Jakobsen terugkomt op een heel hoog niveau, geeft hij nog mee. “Zijn toewijding is enorm.”

Vooraleer Cavendish aan het woord kwam, blikte Lefevere zelf nog terug op het voorbije weekend. “In de Omloop Het Nieuwsblad koersten we agressief. Een gemotiveerde Julian Alaphilippe deed een zelfmoordaanval, maar dankzij de lead-out van Kasper Asgreen en Sénéchal winnen we toch met Davide Ballerini. Zondag zagen we een agressieve Van der Poel. Als Asgreen het gat niet dicht, wint Mathieu. Ik keek zondag trouwens op twee schermen. In de Drôme Classic won Andrea Bagioli na een fantastische koers.”

Wolfpack
Wanneer Lefevere wordt gevraagd met welke ploegtactiek hij in de klassiekers Van der Poel en Van Aert wil kloppen, komt hij uiteraard bij de kracht van zijn Wolfpack terecht. “Wij hebben Alaphilippe in onze ploeg. En in de Omloop wonnen we uiteindelijk dankzij onze collectieve sterkte. De spirit van de Wolfpack moeten we blijven behouden. Jullie weten toch hoe wolven te werk gaan met hun prooi? Ze isoleren die eerst. Wel, dat moeten wij de komende maanden ook proberen te doen met Van Aert en Van der Poel.”

Morgen neemt een sterk team van Deceuninck-Quick-Step het alvast opnieuw op tegen Van der Poel in Le Samyn. Florian Sénéchal is er een van de favorieten, maar hij moet dus wel voorbij MVDP. “Petje af voor zijn prestatie in Kuurne, maar morgen heb ik minder schrik van hem”, zegt Sénéchal. “Alpecin-Fenix heeft alleen Mathieu, wij hebben meerdere troeven. Zo kunnen we voor de aanval kiezen en met Cavendish en Hodeg hebben we nog snelle jongens achter de hand.”
Marc 01 maart 2021 20:27
Maakt me niet zo uit wie die term ‘Wolfpack’ hanteert ik vind die terminologie enorm sneu. En hoe vaker gebruikt door de teamleden hoe lager mijn interesse en achting voor Dekeuninck-Quickstep.

En gewoon fout daarbovenop natuurlijk. Het komt uit de nazi-terminologie. Van die u-boten zoals men hoort te weten.
(en geloof svp niet dat men daar onder water vrij was van nazi fanatisme, het tegendeel was ‘t geval)
Dus wees er maar fier op.
Horsie is back 01 maart 2021 21:02
Of je nu zegt: "Eén voor allen of allen voor één", of "de sterkte van de groep wolven is de wolf, de sterkte van de wolf is de sterkte van de groep wolven", het komt op hetzelfde neer. Retoriek van de koude grond. Refereren aan Wolfpack als militair begrip, zoals @Marc aanduidt, is zeker sneu. Maar ik denk niet, dat Lefevere hieraan refereert. Het sportproza bulkt uiteraard nog steeds van oorlogsproza. Een record verpletteren zie ik graag alleen maar van toepassing verklaard op Tedje-Jan, die ooit een plexiglas geval, waarop het vorige record stond vermeld (hij had het uiteraard net verbroken) in gruzelementen sloeg. "Cruel", zong het once-upon-a-time liefje van de renner, waarvan Phil 737 Watt recent.beweerde, dat deze renner ook zonder doping de TDF zou hebben gewonnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/03/2021 21:48 door Horsie is back.
Remko 01 maart 2021 21:06
VDP zit bijna altijd ‘geïsoleerd’..... daar hoeft DQS vrijwel niets aan te doen.
Carlos Danger 01 maart 2021 21:28
Ik ben geen fan van Nonkel Patrick, maar hij heeft het over wolven, die hun prooi isoleren,
niet over Nazi U-boten.

Wie waren er eerst? Wolven of nazi's?
Marc 01 maart 2021 22:07
Het is gewoon evident een beladen term. Net als je nu niet meer Ich habe es nicht gewusst kunt zeggen zonder aan wo2 te denken.
Waarom zou je je als nb commercieel team in vredesnaam met iets uit de wo2 willen associëren?

Oké: niet een representatief onderzoekje, maar ik heb het in’t verleden al eens voorgelegd aan m’n vrienden die ook geschiedenis hebben gestudeerd (maar níet naar wielrennen kijken). Hun associatie was eender: u-boten ttv nazi-Duitsland.
Carlos Danger 01 maart 2021 22:20
Rare vrienden..........
Anony 01 maart 2021 22:56
Marc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is gewoon evident een beladen term. Net als je
> nu niet meer Ich habe es nicht gewusst kunt zeggen
> zonder aan wo2 te denken.
> Waarom zou je je als nb commercieel team in
> vredesnaam met iets uit de wo2 willen associëren?
>
>
> Oké: niet een representatief onderzoekje, maar ik
> heb het in’t verleden al eens voorgelegd aan
> m’n vrienden die ook geschiedenis hebben
> gestudeerd (maar níet naar wielrennen kijken).
> Hun associatie was eender: u-boten ttv
> nazi-Duitsland.


Met alle respect. Ik ben meer dan oppervlakkig geïnteresseerd in onze Wereldoorlogen, maar ik heb nooit of te nimmer de link gelegd tussen de wolvenmetafoor en nazistisch Duitsland. Ik vind je referentie oprecht zwaar overtrokken, en ik ben van mening dat bijna niemand die link legt. Omdat ze er hier ook gewoon niet toe doet. Er bestaan fantasyboeken en -films genoeg die het groepsgevoel van wolven romantiseren. Waarom mag een wielerteam dat dan niet.
Curzio 02 maart 2021 05:59
Blijft een sneue bedoening. "Leave no one behind", was een paar jaar geleden ook een zgn motto van de roedel. Met wielertactiek heeft het niks te maken. Dom gepraat, vooral zo min mogelijk aandacht aan besteden.
Marc 02 maart 2021 07:10
Wel, als ik nu de enige was die deze connectie had gemaakt was ‘t een ander verhaal geweest maar ook columnisten heb ik deze link zien maken. En als leken van afgestudeerde/professionele historici niets aannemen dan houdt het toch lekker op. En gaat Lefevere c.s. fijn verder met ‘t ridiculiseren van z’n club.
Boeien verder.
Latino 02 maart 2021 09:16
Marc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wel, als ik nu de enige was die deze connectie had
> gemaakt was ‘t een ander verhaal geweest maar
> ook columnisten heb ik deze link zien maken. En
> als leken van afgestudeerde/professionele
> historici niets aannemen dan houdt het toch lekker
> op. En gaat Lefevere c.s. fijn verder met ‘t
> ridiculiseren van z’n club.
> Boeien verder.


Historici zijn dan ook ook een overschatte beroepsvolk (uitzonderingen zijn Maarten van Rossem en wijlen Tony Judt) omdat ze sociologische analyses afwijzen en dus maar blijven aanmodderen. winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/03/2021 09:37 door Latino.
Slimmerd 02 maart 2021 09:31
Heb je dan een link naar die columns?
Frederik D. 02 maart 2021 10:29
Wolfpack lijkt mij een neutrale term. Dat Duitsland in WO II het Duitse equivalent van die term gebruikte om daarmee een bepaalde tactiek te benoemen, geeft die term misschien een extra connotatie maar bepaalt nog niet de denotatie.

Maar we leven in rare tijden waarin het connotatieve woordgebruik op de microgram wordt gewogen en voorbij gegaan wordt aan de neutrale betekenissen.

Bij donut moet ik zelf altijd aan Von Dönitz denken. Maar dat ligt dus aan mij.

Bovendien, alleen Belgen mogen over Belgen oordelen. Want wij Nederlanders weten niet wat het is om Belg te zijn. smiling smiley
Frederik D. 02 maart 2021 10:33
Sorry maar er zijn academisch gevormde historici, bedreven in de ideeëngeschiedenis, die iets anders denken. smiling smiley En ik zou zeggen, verpolitiseer het mooie vakgebied geschiedkunde niet.

Mag het woord "voorzienigheid" nog?

smiling smiley
Clavan 02 maart 2021 10:42
Tsja. Ik ben sowieso tegen Patlef. Dus het maakt mij niet uit wat hij zegt.
En om de discussie nog even door te voeren. Wat te denken van al dat vlagvertoon bij de Vlaamse koersen. Ik denk soms wel eens naar een live verslag van de IJzerwake te kijken ( wat ook ontstond toen de Vlaams-nationalisten de IJzerbedevaart teveel een oorlogherdenking vonden en te weinig een uitdrukking van de Vlaamse identiteit).
Nou moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk niks heb met vlaggenvertoon, nationale identiteit en trots te zijn op Nederland. Ik ben er toevallig geboren. Ik heb een voorkeur voor lekkere wijven uit alle windstreken.
Noot 02 maart 2021 10:55
Ik kijk niet meer zo snel op van een godwin, maar deze had ik niet aan zien komen.
Horsie is back 02 maart 2021 12:13
.. and she takes your voice and leaves you howling at the moon ..

Waarom is Howling at the Moon van Milow niet het lijflied van The Wolfpack?

Is the Manx the boy who cried wolf too many times?
Carlos Danger 02 maart 2021 13:23
"Ik zing nu weer wat lustiger, want Roubaix komt in zicht
Ik maak een sprong van blijdschap en verlies mijn evenwicht
Terwijl de wolven mij verslinden, denk ik: Dat is pech!
Ja, Roubaix is een mooie stad, maar net iets te ver weg."

Troika hier, troika daar
Ja, je ziet er veel dit jaar
Troika hier, troika daar
Met een Vlamings handgebaar
Troika hier, troika daar
Leve onze goede Czar!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/03/2021 13:24 door Carlos Danger.
Curzio 02 maart 2021 14:04
Moet je even het woord 'Wolfpack' intypen bij google.
Carlos Danger 02 maart 2021 14:06
De zwarte trui 02 maart 2021 14:37
The Grey, fuck de wolven.
Eindhovuh 02 maart 2021 14:47
Dat heb ik nou andersom weer met sociologische analyses, pseudo wetenschap vaak.
Curzio 02 maart 2021 15:52
Dan weet je dat het geen godwin is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/03/2021 16:19 door Curzio.
ton duk 02 maart 2021 20:05
Anony Schreef
> ik ben
> van mening dat bijna niemand die link legt.

Ik hoor dan bij die bijna niemand maar ik ben dan ook bovenmatig geinteresseerd in de 2e Wereldoorlog
Dit typend bedenk ik dat het hier ook niemand zal verrassen dat speciaal Mei 1940 in Nederland mijn interesse heeft
gr
betuweracer 03 maart 2021 10:52
Overgevoeligheid over leenwoordjes door dat boefje met z'n olijke kattensnorretje. Zouden we ook zo gepikeerd reageren als het commentaar op Sporza komende zaterdag zo zou zijn...

Michel: "En daar gaat ons übermensch Van Aert zijn Lebensraum opzoeken. De eerste vroege vluchter maakt al Anschluss bij Wout."
José: "Ja, ik zeg altijd maar Michel, arbeit macht frei."
Michel: "Hij is de boel al lekker aan het ausrotten."
José: "Daar stuurt hij de laatste man van het vroege uur in het Durchgangslager, wachtend op de bezemcel."
Michel: "De Endlösing lijkt compleet."
José: "De Heimat is nog ver."
Michel: "Oelalala daar komt Alaphilippe met Käseköpfe Van der Poel."
José: "Een serieus Zyklon-Bommetje. Kijk de untermenschen er achter naar adem happen."
Michel: "Op weg naar een Dreimächtepakt."
José: "Die Kraut van een Schachmann probeert ook nog, maar komt te laat."
Michel: "De Rudeltaktik van het Wolfpack is in het water gevallen. En moet Van Aert nog wel mee rijden?"
José: "Die rijdt altijd. De ploegleiding kan schreeuwen wat ze willen. Na de koers is het: 'Ich habe es nicht gewusst.'"
Michel: "Schachmann weigert op te geven. Toch rijdt hij al op 5 minuten."
José: "Befehl ist befehl."

?
Frederik D. 03 maart 2021 11:04
Dass ist Humor aber Deutsche Humor, ich weiss nicht. Ich weiss nicht wass soll es bedeuten. Om maar Heine te citeren. Voor Horsie: je zoekt zelf maar het youtubefilmpje op.
Horsie is back 03 maart 2021 12:19
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dass ist Humor aber Deutsche Humor, ich weiss
> nicht. Ich weiss nicht wass soll es bedeuten. Om
> maar Heine te citeren. Voor Horsie: je zoekt zelf
> maar het youtubefilmpje op.

Drafi Deutscher weint nicht mehr as he hands you a bone.
Horsie is back 03 maart 2021 12:21
Leave no one behind gold blijkbaar niet voor Cavendish, 5 seconden tekortkomend. Hoe vaak gaat hij nog winnen?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen