Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

LottoNL-jumbo stapt uit MPCC

Gepost door Vittal 
Vittal 10 juni 2015 10:03
Team LottoNL-Jumbo has been forced to end her membership with the MPCC (Mouvement Pour Cyclisme Crédible). Earlier this season, George Bennett did not start in the Giro d'Italia because of a low cortisol level. Bennett underwent several additional tests, which proved that he was kept out of the Giro unjustly. This, as well as advises from external experts, shows that the MPCC procedure is not a 100% accurate. There has been a lot of contact between the team and the MPCC. Within the MPCC, it was impossible to realise an adjustment of procedures regarding the measurement of cortisol levels before the general meeting in October, this to prevent riders from unjustly being kept from racing. Team LottoNL-Jumbo cannot conform to a procedure that is not a 100% accurate. The team supports the MPCC’s standpoints and, for this reason, regrets this difficult decision.

Standpoints
The team endorses the MPCC’s standpoints and applauds the movement’s philosophy. The MPCC has contributed to the necessary changes within the culture of cycling, and Team LottoNL-Jumbo voluntarily abides by many of their rules. The MPCC has also accomplished several things within the UCI, and we value the MPCC in this.

Unnecessary image and sportive damage
“Our team supports the battle against the abuse of corticosteroids in cycling. However, a low cortisol level is not always the result of substance abuse, and a low cortisol level certainly does not always mean an unhealthy situation. For this reason, we, as well as other teams/ team physicians and riders, are of the opinion that the procedure surrounding the monitoring of low cortisol levels should be adapted, to prevent riders unjustly being kept out of races and teams suffering unnecessary image loss and sportive damage.

We know that the procedure is not a 100% accurate, as should be the case in such procedures. Two of our riders have been kept from racing unjustly (Vuelta 2013 and Giro 2015) due to this inaccuracy. Knowing the flaws in this system, we cannot justify a rider being excluded from entering a race any longer,” managing director Richard Plugge explains.

Examination external experts
Nearly two years ago, during the general meeting of the MPCC, various team physicians have requested an examination by external experts to answer the question if a too low cortisol level is always unhealthy. This to prevent healthy riders being kept out of races unjustly.

One of the experts, approached by the MPCC, has responded during the Giro d’Italia. His conclusion: the current procedure, during which only the cortisol levels of one morning are determined, is lacking precision and can lead to false positive results, after which healthy riders are unjustly being kept out of races. He advises additional tests once a low cortisol level is measured.

The experts consulted by Team LottoNL-Jumbo, including a professor Endocrinology, endorse this standpoint. Additional tests proved that there was never an unhealthy situation, nor the abuse of external corticosteroids within our team.

#Ridethefuture
Team LottoNL-Jumbo will continue to disperse the MPCC’s standpoints. We put a lot of effort in contributing towards a cultural change within cycling and will continue to do so. Our motto is #ridethefuture for a reason!

[Spaak: kop gewijzigd]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/06/2015 11:36 door Spaak.
Woutinho 10 juni 2015 10:09
De kop komt niet overeen met de tekst, ze stappen er nu toch zelf uit?
Lucho Herrera 10 juni 2015 10:16
Ze stappen eruit omdat de cortisol test, waardoor Bennettt niet in de giro startte, niet 100% waterdicht is. Maar zodra die test is verbeterd willen ze weer toetreden. Want Lotto blijft achter de standpunten van MPCC staan.
malheur 10 juni 2015 10:18
Slimmerd 10 juni 2015 10:26
Maar dan is de kop niet zo leuk natuurlijk, de boodschapper dikt duidelijk graag aan.
Ridder Kale Knikker 10 juni 2015 10:27
Hele irritante kop inderdaad, beetje Telegraaf-achtig. Zielig.
Sub Culture 10 juni 2015 10:31
*gegooidt

voltooid deelwoord altijd met -dt
Ron Meijers 10 juni 2015 11:03
Gegooit terecht met een t hier. De i zit toch in het kofschip. ;-)
El Chaba 10 juni 2015 11:08
Maar niet in het 'fokschaap'. winking smiley
JW 10 juni 2015 11:09
Ik zou me dood schamen als ik zo'n kop, met "gegooit", zou plaatsen. Nog los van het feit dat die inhoudelijk onjuist is.
En als je dan direct daarna dezelfde poster die blunder ziet herhalen, dan wordt het wel erg troebel.

dus maar es de plaatser "Vittal" aangeklikt:

Berichten: 2
Registratiedatum: 10/06/2015 10:00
Laatste activiteit: 10/06/2015 10:00


Tsja.....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/06/2015 11:28 door JW.
lodjan 10 juni 2015 11:19
Een ezel stoot zich over het algemeen, geen 2x .......
Verstandig: na de voortijdige uitsluiting van Bos en Bennett willen ze met een volledige ploeg starten in de Tour en de Vuelta.
JW 10 juni 2015 11:26
Lotto-Jumbo stapt noodgedwongen uit wielerbeweging MPCC


Gepubliceerd: 10 juni 2015 10:06

Laatste update: 10 juni 2015 11:03

Lotto-Jumbo stapt uit de MPCC. De Nederlandse ploeg vindt de cortisolmetingen van de beweging voor een geloofwaardige wielersport 'niet 100 procent waterdicht'.

Aanleiding is de uitsluiting van George Bennett uit de Giro d'Italia vanwege te hoge cortisolwaarden. Uit aanvullende testen blijkt volgens Lotto-Jumbo dat die onterecht was.

In een verklaring zegt de formatie 'de lastige beslissing te betreuren'. "Maar we zijn tot onze spijt genoodzaakt dit te doen. Aanpassing van de procedures om te voorkomen dat renners onterecht aan de kant staan was tot oktober niet mogelijk."

De MPCC werd in 2007 opgericht waarna wielerteams zich vrijwillig aansloten bij de beweging. Een belangrijke regel van de organisatie is dat ploegen renners zelf een startverbod moeten opleggen bij twijfels over onder meer de cortisolwaarden.Imagoschade

Algemeen directeur Richard Plugge benadrukt dat Lotto-Jumbo de kernwaardes van de MPCC blijft ondersteunen om de cultuurverandering in het wielrennen door te zetten.

"Ons team staat achter de strijd tegen misbruik van corticosteroïden in de sport. Een lage cortisolwaarde wordt niet altijd veroorzaakt door misbruik en bij een te lage waarde is zeker ook niet altijd sprake van een ongezonde situatie."

"Daarom vinden wij, en met ons andere teams en renners, dat de procedure rond de meting van lage cortisolwaarden geëvalueerd en aangepast dient te worden. Dit om te voorkomen dat renners onterecht aan de kant komen te staan en teams onnodige imago- en sportieve schade lijden."

Theo Bos werd in 2013 als renner van de toenmalige Belkin-ploeg geweerd uit de Vuelta. "Nu we weten dat de procedure niet 100 procent waterdicht is en deze bij ons twee keer voor een onnodige terugtrekking heeft gezorgd, kunnen we niet meer verantwoorden dat een renner op die basis wordt gecontroleerd en uitgesloten."

Zowel Lotto-Jumbo als de MPCC heeft experts ingeschakeld die adviseren om aanvullende testen te doen bij een te laag gemeten cortisolwaarde. Nu vindt de meting plaats op één ochtend en dat is volgens de artsen onbetrouwbaar.

[nu/nl]
lodjan 10 juni 2015 11:28
Of hij beheerst de Engelse taal onvoldoende.
Sub Culture 10 juni 2015 11:29
'Uit aanvullende testen blijkt volgens Lotto-Jumbo dat die onterecht was.'

Is die constatering achteraf ook overgenomen en bevestigd door andere instanties?
Want als de ploeg zelf tot deze conclusie komt zonder bijval is dat ook maar een irrelevant gegeven.
william 10 juni 2015 11:30
Lage cortisolwaarde van Bennet kwam (net als bij Bos) door een middel tegen astma. Gek hè, al die renners met astma.....eye popping smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/06/2015 11:31 door william.
Bromertà 10 juni 2015 11:33
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zou me dood schamen als ik zo'n kop, met
> gegooit, zou plaatsen. Nog los van het feit dat
> die inhoudelijk onjuist is.
> En als je dan direct daarna dezelfde poster die
> blunder zie herhalen, dan wordt het wel erg
> troebel.
>
> dus maar es de plaatser "Vittal" aangeklikt:
>
> Berichten: 2
> Registratiedatum: 10/06/2015 10:00
> Laatste activiteit: 10/06/2015 10:00

>
> Tsja.....

Beetje flauw om zo op de man te spelen. Je frustratie is te begrijpen, want Plugge is er een beetje een janboel van aan het maken. Door het opstappen uit de MPCC schaadt hij zowel de naam LottoJumbo als al zijn renners met een onbesmet verleden. Topsport is per definitie alleen weggelegd voor uitzonderlijk gezonde mensen. Helaas voldoet George Bennett daar niet aan; hij lijdt aan astma. Wie de geest van de regels van het MPCC nastreeft, kan dan maar een ding doen: Bennett liefdevol naar de uitgang van de topsport begeleiden.
Eddy Veen 10 juni 2015 11:59
Dan mag hij zich van mij inschrijven voor de paralympicswinking smiley
El Chaba 10 juni 2015 12:07
Heel team Novo Nordisk ook maar een startverbod opleggen dus?
veluweracer 10 juni 2015 12:08
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> JW Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik zou me dood schamen als ik zo'n kop, met
> > gegooit, zou plaatsen. Nog los van het feit dat
> > die inhoudelijk onjuist is.
> > En als je dan direct daarna dezelfde poster die
> > blunder zie herhalen, dan wordt het wel
> erg
> > troebel.
> >
> > dus maar es de plaatser "Vittal"
> aangeklikt:
> >
> > Berichten: 2
> > Registratiedatum: 10/06/2015 10:00
> > Laatste activiteit: 10/06/2015 10:00

> >
> > Tsja.....
>
> Beetje flauw om zo op de man te spelen. Je
> frustratie is te begrijpen, want Plugge is er een
> beetje een janboel van aan het maken. Door het
> opstappen uit de MPCC schaadt hij zowel de naam
> LottoJumbo als al zijn renners met een onbesmet
> verleden. Topsport is per definitie alleen
> weggelegd voor uitzonderlijk gezonde mensen.
> Helaas voldoet George Bennett daar niet aan; hij
> lijdt aan astma. Wie de geest van de regels van
> het MPCC nastreeft, kan dan maar een ding doen:
> Bennett liefdevol naar de uitgang van de topsport
> begeleiden.

Volledig mee eens. Er was een trend gaande waarbij je als profrenner weinig kans maakte in het peloton mits je astmatisch was of een tropische parasiet in je bloed had.
El Chaba 10 juni 2015 12:08
Dat staat er toch al?

"Zowel Lotto-Jumbo als de MPCC heeft experts ingeschakeld die adviseren om aanvullende testen te doen bij een te laag gemeten cortisolwaarde. Nu vindt de meting plaats op één ochtend en dat is volgens de artsen onbetrouwbaar."
veluweracer 10 juni 2015 12:09
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heel team Novo Nordisk ook maar een startverbod
> opleggen dus?

Het zal mij aan mijn reet roesten. Kan het jou wat schelen?
El Chaba 10 juni 2015 12:16
Ja.
Ik hou van wielrennen en ben niet iemand die zich blind staart op alleen Nederlands gerelateerde onderwerpen.
veluweracer 10 juni 2015 12:18
Ja, oke. Eh, dat doe ik dan inderdaad weer wel.
malheur 10 juni 2015 12:44
Zijn Novo Nordisk die suiker patiënten?

Belachelijk initiatief
JW 10 juni 2015 12:47
Op de man spelen ?

Als ik zie dat die Vittal hier nog nooit gepost heeft, en dan dezelfde foute boodschap twee keer achtereen post, dan vind ik dat de schijn hebben van hoog troll-gehalte.

Helemaal los van de inhoud, waar ik geen oordeel over gaf.

Als je alle profrenners met enige vorm van astma uit het peloton wilt verbannen, en daarnaast ook nog alle andere renners met een tue, dan blijft er (als ik alle berichten mag geloven) nog maar een klein groepje renners over.
Mag van mij, maar scheer dan wel iedereen over dezelfde kam.
Rudy t. 10 juni 2015 12:48
Zat het bandje niet te strak?
El Chaba 10 juni 2015 12:48
Bromertà 10 juni 2015 13:22
Opvallend is vooral dat je gebruik maakt van generalisaties, zo omzeil je een mening over de maatregelen die Plugge heeft genomen en de mogelijke consequenties voor het niet meer zo brandschone imago van LottoJumbo.
JW 10 juni 2015 14:01
Met de gegeven onderbouwing kan ik me dat besluit van de ploeg voorstellen.

Is daarmee het brandschone imago van de ploeg om zeep ?
Daar geloof ik niets van.

Als het daarom gaat zou ik eerst es naar al die grote WT-teams kijken, die nooit lid wilden worden van de MPCC. En de organisatie duidelijk minachten.
In de tweede plaats teams die zich terugtrokken uit de MPCC, om zo de regels waartoe ze zich hadden verplicht te kunnen ontlopen.
Pas daarna kom je bij dit team dat zich twee keer braaf aan die regel hield, en nu goed gemotiveerd er voorlopig uitstapt. En daarbij aangeeft dat ze na aanpassing van die regel weer willen toetreden..
punt 10 juni 2015 14:40
Welk brandschoon imago heb je het over? De ploeg staat er in het buitenland echt niet geweldig op. Daar weet men ook dat het de voortzetting van de Rabobank-ploeg is. En die valt gewoon in het rijtje Gewiss-Festina-US Postal. Een ploeg waar dopinggebruik aan de orde van de dag was. Van Mentsjov en Rasmussen via Dekker tot aan Niermann aan toe. Gewoon de laatste ploeg waarbij grootschalig dopinggebruik is aangetoond.

En de ploeg van nu gaat gewoon lekker verder, doet niets om zijn naam te zuiveren. Hoeveel WT-ploegen zijn er die in twee grote ronden een renner had die niet van start mocht gaan vanwege te lage cortisol-waarden? Of hebben die niet te maken met de 'foute' procedure, of is het weer de 'pech' die alleen Lotto NL - Jumbo altijd meent te hebben dat het juist hen weer overkomt?

Nu stappen ze weer uit de MPCC. En dan is de Giro met Kruijswijk en zijn gemanipuleerde en verdwenen strava-waarden nog maar net afgelopen. Nee, echt een lekker betrouwbaar clubje daar zeg.
JW 10 juni 2015 15:04
Om daar allemaal op in te gaan is me te veel gevraagd.
Als je in je eigen verhaal gelooft, geloof rustig verder smoking smiley
Eindhovuh 10 juni 2015 15:13
T.a.v. de huidige Rabo/Belkin/Lotto ploeg spelen er in het peloton weinig verdenkingen geloof ik.
Dat tot 2008 de Raboploeg er niet beter op stond dan de andere ploegen lijkt me duidelijk.
Een brandschoon imago is dus inderdaad wat overdreven.
JW 10 juni 2015 15:42
Die kreet introduceerde Bromerta, en daar reageerde ik slechts op.

Overigens vraag ik me af of er één team te noemen valt dat wèl over een brandschoon imago beschikt.
Eindhovuh 10 juni 2015 16:20
De jongens van Team Giant - Alpecin mogen dat graag denken.

Hoe harder iemand dat roept hoe meer ik hem verdenk overigens.
Carlos Danger 10 juni 2015 17:23
Degenkolb?? Schoon??the finger smileygrinning smileythe finger smiley
Ed@ 10 juni 2015 18:50
[www.mpcc.fr]

Hierbij de reply van de mpcc
Waar de ploegleiding en artsen een aardige sneer krijgen.
Ed@ 10 juni 2015 18:51
Sorry ben digibeet en kreeg het niet gekopieerd
lodjan 10 juni 2015 19:03
Het niet testen van de eigen renners in aanloop van een grote ronde lijkt inderdaad een verkeerde bezuiniging te zijn.
Curzio 10 juni 2015 19:16
Of dat gek is weet ik niet, astma komt tamelijk veel voor en renners belasten hun longen flink.

Los daarvan is er natuurlijk geen sprake van een dopingovertreding of wat dan ook, maar van een soort ploegafspraak buiten de UCI regelgeving om, en als je daar consequent nadelen van ondervindt als ploeg terwijl de procedure niet sluitend is, dan is de enige logische beslissing om er mee op te houden.

Mocht de UCI of een andere officiële instantie de regels omtrent cortisolwaarden veranderen dan is er natuurlijk weer een andere situatie, daar is echter blijkbaar geen reden voor vooralsnog.

Dus de impliciete verdachtmaking die je hier uit is volledig ongegrond.
PVW 10 juni 2015 21:04
Tja, team LTJ staat er met dit besluit niet al te best op. MPCC heeft over deze reactie niet al te lang hoeven denken.

Maakt ze als ploeg verdachter dan met de twee gevalletjes Bos/Bennett.
Michael B. 10 juni 2015 22:11
Die MPCC stelde toch al weinig voor... weg ermee
Blueprint 10 juni 2015 22:34
Ik snap niet waarom niet meer WT-ploegen uit de MPCC stappen: er kleven alleen maar nadelen aan.
Arnold 10 juni 2015 22:47
Groot gelijk heeft Plugge. hopelijk valt die MPCC snel uit elkaar.
El Chaba 10 juni 2015 23:00
Leon 10 juni 2015 23:08
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------

> Volledig mee eens. Er was een trend gaande waarbij
> je als profrenner weinig kans maakte in het
> peloton mits je astmatisch was of een tropische
> parasiet in je bloed had.


weinig = veel ?
of mits = tenzij ?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen