Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wat is voor ieder van jullie het mooiste wielerjaar ooit en waarom?

Gepost door El Chaba 
El Chaba 22 juni 2021 19:36
Beste prikkers,
Naar aanleiding van een zijdelingse discussie in dit topic: [wielerprikbord.nl] vond ik deze vraag wel een apart topic waard.

De vraag is dus, wat is voor ieder van jullie het mooiste wielerjaar ooit en waarom?
El Chaba 22 juni 2021 19:39
Marc had daar al geantwoord, dus bij deze zijn antwoord:

Marc 22 juni 2021 07:40
Qua beleving was voor mij het mooiste Nederlandse wielerjaar 2019.
Ik heb weliswaar wielrennen vanaf ca. 1976 meegemaakt, maar toen was ik echt jong en was er meer dan wielrennen alleen. In de zomer van 1980 bijv. zaten we op een camping diep in de Ardèche en moest m’n vader het wielernieuws vernemen van Franse campingbazen en dagen oude kranten als Telegraaf en Volkskrant.

2019: Mollema Lombardije; opkomst MvdP; Tour: Teunissen 1e etappe + geel, Kruijswijk derde, ploegentijdrit Jumbo; Tolhoek etappe Zwitserland; Poels en van Baarle etappe Daupiné; verder Groenewegen en Jakobs die van alles wonnen. En dan heb ik het nog niet over de vrouwen en ik zal gerust veel over ‘t hoofd zien (baan).

______________________________________

Uiteraard staat het Marc vrij daar nog iets aan toe te voegen en/of te veranderen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/06/2021 19:43 door El Chaba.
Brieske 22 juni 2021 19:55
Leuke stelling. Dit antwoord heb ik zo 1-2-3 niet. Maar het hangt vermoedelijk niet af van het Nederlandse geluk, of wielerspelletjes die ik toen domineerde.

Maar meer van hoe ik koers beleefde. Zal toch in de jaren van Bettini en Armstrong zijn. Jaren waar ik veel koers bezocht, heel veel las over wielrennen, meerdere wielerspellen speelde en mijn liefde kon delen met die nerdies hier, virtueel maar ook in real life.

Welk jaar, don't know. Flandis jaar maybe?

Groet
ton duk 22 juni 2021 19:55
Ach, doe maar 1985

Kuiper MSR, De Kneet AGR en JOOP Het WK
Gr
Vlaflip76 22 juni 2021 20:00
augustus 2009 t/m juli 2010
vanwege de starts van achtereenvolgens Vuelta, Giro en Tour in ons land.
El Chaba 22 juni 2021 20:13
Bij was het uiteindelijk toch 1980 toen Joop Zoetemelk de Tour won. Zo vaak niet en dan toch uiteindelijk wel. Priceless.
Puur vanwege het jeugdsentiment. Wat je zo jong meemaakt (ik was 14 jaar oud), komt kennelijk toch dieper binnen dan latere gebeurtenissen in je leven.

En wat Ton zegt over 1985, dat jaar komt daarom zeker ook dicht in de buurt. Ik zie Hennie Kuiper nog schreeuwen over hulp voor zijn lekke band in P-R en hetzelfde geldt voor Zoetemelk later dat jaar toen hij het WK won, terwijl Mart Smeets commentaar gaf.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/06/2021 20:15 door El Chaba.
merijntje mortirolo 22 juni 2021 20:16
Quote
Brieske
wielerspelletjes die ik toen domineerde.

smiling bouncing smiley

Meneer won ooit een Tourpoule in het plaatselijke sufferdje hoor.

Hebben jullie die fietsen nog?

:kusjes:
ton duk 22 juni 2021 20:18
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>
> En wat Ton zegt over 1985, dat jaar komt daarom
> zeker ook dicht in de buurt. Ik zie Hennie Kuiper
> nog schreeuwen over hulp voor zijn lekke band in
> P-R

Kuiper en P-R was 1983
1985 was Kuiper die aan eind afdaling Poggio Teun v Vliet voorbij vloog...
Gr
El Chaba 22 juni 2021 20:27
Klopt, je hebt gelijk! thumbs up
ton duk 22 juni 2021 20:37
Nu staan beide momenten op mijn netvlies gebrand...
Kuiper heeft toch wel een indrukwekkende erelijst
Gr
Kilometervreter 22 juni 2021 20:45
2005, toen ik (sorry, ietwat persoonlijk) op een ziekbed (gelukkig beter geworden) de Giro en Tour als enige afleiding had, wellicht voor de objectieve kijker niet meteen hoogstaande edities, voor mij dus wel, koers als medicijn werkt!
Brieske 22 juni 2021 20:47
Jup, vandaag nog op gefietst...
Brieske 22 juni 2021 20:49
Meest veelzijdige erelijst, en daarom de mooiste, van alle Nederlanders ooit.

Groet
Frederik D. 22 juni 2021 20:52
Het mooiste wielerjaar ongeacht de Nederlandse inbreng? Of het mooiste wielerjaar wat betreft Nederland? Op beide vragen heb ik eigenlijk geen antwoord. Maar misschien toch wel op de laatste vraag, namelijk 1970 toen Zoetemelk voor het eerst aan de Tour deelnam en meteen tweede werd in het AK achter Merckx. Maar ik heb nu eenmaal een zwak voor Zoetemelk, sorry. Dus erg objectief ben ik niet. Bovendien, 1970 begon ik me pas een beetje echt voor de wielersport te interesseren. Je moest wat als jochie in die tijd.
Frederik D. 22 juni 2021 20:54
Op zich een mooi verhaal. smiling smiley
Sub Culture 22 juni 2021 20:55
Mijn eerste wielerherinneringen gaan terug naar midden jaren '90.
Tot daarvoor was koers iets waar mijn ouders en grootouders naar keken en wat mij ontzettend saai leek.

Ik herinner me vooral Indurain in de nadagen van zijn hoogconjunctuur in het rondewerk, de eerste exploten van Pantani in bergritten.

Het jaar '99 was voor mij pure magie.
Ik raakte als jongetje het jaar daarvoor al gefascineerd door VDB en in '99 was het hek helemaal van de dam.
Prachtig voorjaar maar natuurlijk vooral die Vuelta.
Na school vlug de metro op, haltes leken een eeuwigheid te duren.

Met mijn fiets zou het allemaal sneller zijn gegaan maar mijn mama zag me liever niet door het hectische drukke verkeer in volle spitsuur naar huis of naar school fietsen.

Qua heldenverering is het nooit meer hetzelfde geweest, ergens ook logisch, renners waren toen volwassen en ik een kind.
Het zou erg verregaand zijn mezelf tegenwoordig als mid-dertiger als volwassen te omschrijven maar je beleving naar sporters die je bewonderd maar binnen een paar jaar je zoon zouden kunnen zijn is toch wat anders.
Zorro 22 juni 2021 21:57
Zondagmiddag 21 juli 1968
Camping La Fresca, in het plaatsje Figueres, Spanje
bloedheet
ik was 6 jaar

Een Belgische meneer stapt op mijn vader af met een transistor radio in zijn hand
feliciteert hij mijn vader met de overwinning van de Tour de France.
Jan Jansen versloeg Herman van Springel in de beslissende tijdrit.

Ik wist niet wie Jan Jansen was laat staan de Tour de France.
Het jaar volgde ik samen met mijn vader de Tour.

Tour de France 1968 is mijn eerste kennismaking met wielrennen.
De mooiste sport die er bestaat.
Marc 22 juni 2021 22:38
Bedankt El Chaba.
En wat ik hier…

[Marc 22 juni 2021 07:40
Qua beleving was voor mij het mooiste Nederlandse wielerjaar 2019.
Ik heb weliswaar wielrennen vanaf ca. 1976 meegemaakt, maar toen was ik echt jong en was er meer dan wielrennen alleen. In de zomer van 1980 bijv. zaten we op een camping diep in de Ardèche en moest m’n vader het wielernieuws vernemen van Franse campingbazen en dagen oude kranten als Telegraaf en Volkskrant.
2019: Mollema Lombardije; opkomst MvdP; Tour: Teunissen 1e etappe + geel, Kruijswijk derde, ploegentijdrit Jumbo; Tolhoek etappe Zwitserland; Poels en van Baarle etappe Daupiné; verder Groenewegen en Jakobs die van alles wonnen. En dan heb ik het nog niet over de vrouwen en ik zal gerust veel over ‘t hoofd zien (baan). ]


…nog aan toe wil voegen: Jakobsen won verdikkie op 15 september die laatste etappe in de Vuelta. Alle bergen overleefd en niet voor niets.
Nou, toen dachten we, of beter: dacht ik dat we’t nu wel gehad hadden.
Maar op 12 oktober won Bauke dus Lombardije. Met die malle moeder van hem.
Nog met verhoogde hartslag kijken wat er verder bezig was: Groenewegen won de Tacx Pro Classic! Van Viviani die toen nog wel eens wat won. Gebibber bij Neeltje Jans op ‘t podium staat me bij.
Dat was toch wel een beregoede afsluiting van zo’n mooi Nederlands wielerjaar.
(yep: ik ben met wielrennen volgen ongegeneerd chauvinistisch (al zijn er ook altijd niet-Nederlandse renners en ploegen die ik graag volg) en dat in m’n luie stoel ongeremd nationalistisch zijn sta ik mezelf toe tijdens wielrennen kijken (maar wel alleen daar) en vind je dat maar beperkt dan spijt me dat voor je, maar niet enorm)

2019 was volgens mij ook de terugkomst van Marianne Vos. Dat jaar was bij de vrouwen natuurlijk hét jaar van Van Vleuten, maar ik wil toch La Course 2019 nog eens onder de aandacht brengen. Van der Poel heeft een aardige laatste stoot in z’n benen, maar die van Voe was toch ook echt impressionant.

1990 Tour met Breukink derde is voor mij ook memorabel. Die volgde ik eerst met de bollenboeren op een transistortje al koppend tussen de tulpenbedden. En vervolgens in Engeland en dat was ook al niet makkelijk: ‘s avonds lang opblijven voor een snippertje Tour op tv hier en daar. Werd toen nauwelijks aandacht aan besteed daar en ik was aan het rondtrekken met trein en bussen. Achteraf had ‘t toch wel z’n charme.

(over Gironingen met Pantani, Cippolini en Bettini die opeens op de Grote Markt pal voor m’n neus stonden vertel ik een volgende keer wel)
Marc 22 juni 2021 22:41
En koppen tussen de tulpenvelden is natuurlijk geen voetbal, maar tulpenkoppen. Dat heb je hier tussen die verwenste bollenvelden. Één maand ziet het er wel aardig gekleurd uit (vinden de meeste mensen) en de rest van het jaar is het m,i. een gifwoestijn.
Wanny 23 juni 2021 07:59
En toch had het wel wat in de jaren 80 op zo'n camping. Einde van de dag luisteren naar de wereldomroep wie er gewonnen had. En als het echt belangrijke etappes waren mocht ik weleens met mijn vader en oom in een of ander barretje naar de tv kijken.

De eerste jaren veel Nederlandse etappezeges, Lubberding, de Kneet, dat soort mannen.

Later met Rooks & Theunisse en Erik Breukink.
ton duk 23 juni 2021 08:33
Curzio 23 juni 2021 10:19
De Girowinst van Dumoulin denk ik dan. Paar etappes in een wielercafé gekeken en nog een keer toen ik bij een vriend op bezoek ging ergens op een terras. Dat leefde echt. De winst in het roze op Oropa was magisch, nog steeds als je dat terugkijkt.
Frederik D. 23 juni 2021 10:30
Goed, ik ga dan misschien iets langer mee. Maar die gewonnen Giro van Dumoulin vind ik zeker een hoogtepunt.
merijntje mortirolo 23 juni 2021 10:58
Wat een fossielen hier.

Doe mij maar 1999. Qua beleving in zijn ups en downs denk ik dat dat jaar mijn wielerliefde het meest gevormd heeft. Wat drama betreft staat dit jaar met afstand op één: Pantani ging de Giro winnen en VDB werd 'op zeker' wereldkampioen. Pantani zou dan ook nog naar de Tour gaan, net als der Jan, mits die knie... Dat ging niet helemaal lekker.

Qua schoonheid ook genoeg moois: ik woonde in Siena, Tafi won PR in de Italiaanse kampioenstrui en ik als Hollander wás al fan, voordat die gekke huisgenoten van mij wild werden. Kutchauvinisten, maar toch: ik had wielerfans gevonden. Mijn huisgenoten. Yeej.
VDB won 'Luik' op magische wijze.
(Oh ja: Boogerd stal AGR).

Een maandje eerder zag ik Vainsteins de Memorial Cecchi Gori (voorloper van de Strade Bianche) in real live winnen, het parcours liep voor ons huis langs, Zaina werd tweede, geloof ik. (Ik ga niet lopen googlen hè, 1999 klopt wel. Toch even gegoogled: Zaina werd vierde, Garzelli vijfde. Ortenzi (tweede) was ik allang weer vergeten, Bettini (derde) wist ik nog wel ergens... Sowieso een merkwaardig jaar. Man, ik weet nog dat ik midden in de stad 's nachts ergens een heel lekker meisj) Koers, merijntje. Oh ja.  

Blijlevens won twee etappes in de Giro, wat grappig was, maar niet meer dan dat, mijn huisgenoten vonden dat leuker voor mij dan ik voor mezelf. Chauvinisten zijn vaak zo stom dat ze denken dat iedereen chauvinist is/moet zijn. Pantani ging de Giro winnen, maar werd eruit gehaald, najaah, jullie kennen het verhaal.

Won Ivan Quaranta vanuit het niets toen niet twee etappes? Mijn held Jalabert won er drie. Die had sowieso een briljant jaar: won overal wel een etappe en in bijkans elke ronde die hij uitreed was de puntentrui voor hem. Jammer genoeg begon hij later het jaar niet fit aan de Vuelta door een valpartij en stapte hij uiteindelijk niet meer op in de 13e etappe (dat laatste even gegoogled). Hij miste dus ook het WK.

Terug in Holland hadden we nog een Tour te gaan (die was bezig toen ik terugkwam uit Italië, ergens in het begin van juli. Ik heb de Palio op 2 juli nog gezien, een paar dagen later reisden we terug), maar het verloop ervan ben ik werkelijk vergeten. kDenk dat ik a. vond dat ik niet per se hoefde te kijken, omdat Pantani en Ullrich niet meededen (sowieso was ik wel even klaar met koers na die Giro die voor mij toch wel heel teleurstellend eindigde) en b. weinig tijd had, omdat ik mij die zomer de pleuris moest werken qua inhaalwerk voor de studie (in Siena enkel sport gekeken, in de kroeg gehangen, rondreisjes gemaakt en calcetto gespeeld. In ieder geval geen college gevolgd. Fuck that) en waarschijnlijk was ik ook wel wat geld aan het bijverdienen bij PTT en Hago om ook 'gewoon' weer ouderwets in Groningen de kroeg in te kunnen duiken. 

Vervolgens kwam er een Vuelta en die ben ik dan weer níet vergeten: Ullrich won. God deed mee, won twee etappes, waaronder een die ik nog steeds zie als één van de meest legendarische ooit (naar Ávila, uiteraard) en die gast hád al een topjaar. Paar daagjes na die Vuelta zou hij wel even WK worden, maar dat ging helaas niet door. Freire won, ik dacht: "Wie de fucking fuck is dat, godverdomme? Ik haat hem nu al voor de rest van zijn leven." Dat ging bij hem gelukkig snel over, bij degene die de Tour won niet, maar dat is logisch, al begin ik Lance de laatste tijd wel enigszins sympathiek te vinden, nu hij zijn grote muil dicht houdt.

Na het WK was ik zo bezopen als wat en kreeg ik de voordeur niet open. Mijn (inmiddels) ex stond me van boven uit te lachen en deed na een paar minuten dan toch maar de deur voor me open. Naar verluidt heb ik nog een half uur liggend onder aan de trap lopen jammeren dat Freire en iedereen van Vitalicio onbetrouwbaar was, want die Zintchenko was ook al redelijk opvallend binnengekomen dat jaar en dan heb ik het nog niet eens over Igor G de G.

Uiteindelijk ben ik toch mijn bed ingeraakt. Blijkbaar.

In 1999 werd ook nog eens mijn hond Bugno geboren en die heeft het 16 jaar volgehouden. Qua uitslagen en wie er allemaal (nog of al) rondreden sowieso wel een 'lekker' jaar, maar dat is scorebordjournalistiek.

Ik heb nog een beetje getwijfeld aan 1995, dat vond ik ook een heel bijzonder wielerjaar. Ik studeerde een zomer lang in Salamanca en kocht elke dag de Marca, vaak zonder dat ik de dag ervoor de Touretappe gezien had. Op een dag een megagrote foto van een gast op de grond met om zijn hoofd heen een grote bloedplas. Hallucinant. Twee dagen later (dan de foto, drie dagen na Casartelli) was ik even Armstrongfan (die etappe keek ik in mijn stamkroeg, El Gatsby (zonder great, geloof ik)), maar dat ging vier jaar later alweer over. In Valkenburg 1998 was het er nog). Later dat jaar won Jalabert de Vuelta en reden de renners in de tijdrit in en om Salamanca die Olano won over de Rio Tormes, waarin ik eerder die zomer nog zwom en 'verkering' kreeg met een Keniaanse. (Ook dat laatste in het water ja). Vlak voordat de Vuelta begon raakte het uit.

Jalabert won vijf etappes en alle noemenswaardige truien en gaf ook nog een etappe (Sierra Nevada) cadeau aan Bert Dietz. Zo letterlijk als mogelijk is. Die Vuelta vond ik toen heel bijzonder, maar zou nu niet eens meer weten wie er tweede (Olano? Google zegt: goed zo, merijntje) en derde (okee: google zegt Bruyneel (merijntje zegt: WTF)) werden. Was de eerste keer Vuelta zo laat in het jaar, weet ik nog).

Het mooie van koers is dat drama net zo waardevol voor de beleving is als vreugde.

En nu is het 2021. Tijd eigenlijk ook voor mij om eens dag te zeggen.

HUP koers!
ton duk 23 juni 2021 11:12
Zorro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zondagmiddag 21 juli 1968
> Camping La Fresca, in het plaatsje Figueres,
> Spanje
> bloedheet
> ik was 6 jaar
>

Als je dan ook nog bewonderaar van Salvador Dali bent geworden, was dat wel een wereld vakantie..
Gr
Horsie is back 23 juni 2021 12:16
Wat een verhaal van Merijntje! Als ik het dus goed heb begrepen had hij een hond, Bugno, hoofd van de afdeling scorebordjournalistiek.
Frederik D. 23 juni 2021 13:53
Ook een mooi verhaal van onze Merijn. En jij, Horsie? Kom jij nog uit de kast? smiling smiley
Luijt 23 juni 2021 14:07
Eind jaren 70, begin jaren 80, omdat wielrennen en wielrenners in die jaren de meeste indruk op mij maakten.

Tijdens de vakantievoorbereidingen in het complot zitten met papa die ervoor zorgde dat we altijd wel ergens kampeerden in de buurt van het Tour-parcours. Richting mijn moeder werd dan door mijn vader en mijzelf verbazing geveinsd. "Leuk mam, de tour komt hier ook voorbij!!"
En dan de hele dag landerig in de berm wachten totdat het peloton dan eindelijk in een flits voorbij kwamen, voorafgegaan door de karavaan met de Michelin man prominent aanwezig.
De rest van de vakantie draaien aan de antenne van de transistor om iets van de koers op te kunnen vangen en/of op zoek naar een café waar men over een tv beschikte en dan niet begrijpen als de Tour niet aan stond.
Horsie is back 23 juni 2021 14:19
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook een mooi verhaal van onze Merijn. En jij, Horsie? Kom jij nog uit de kast? smiling smiley

Vooruit dan!

Van ossenkop tot paardenstaart.
Van Ulrich S. tot Ullrich, J.
Van het toedienen van aero aan de fiets tot het toedienen van aero aan de renner.
Van Herbert Watterott tot het illustere duo D&D.
Van de arrogante adelaar tot aan de witte eenhoorn.
Van raid 1969 tot aan raid 2013.
Van Alcala (Ullrich's coming of age) tot aan Mont Ventoux (Froome's coming of age).
Van de val van LA (Rise dankzij Gentleman Jim) tot aan de leedmaak Fall from Grace. "Dat doet ie anders nooit", kirde de bezitster van de bijtende hond.
Van Velodroom tot aan Bromèrta.

Mijn kapper zei recent nog. "Horsie, waarom hebben we jou nooit in de TDF gezien, jij had dat best gekund".
"Bedankt voor het compliment, kapper, maar ik ben nu eenmaal een anaeroob beest, dus dat duurwerk zint me niet zo".
Heisenberg 23 juni 2021 14:36
Ik denk dat mijn favoriete wielerjaar augustus 2020 tot en met juli 2021 (als de Tour een beetje meewerkt). Nooit eerder heb ik het wielrennen zo intensief kunnen volgen.

Terwijl de grote sportevenementen van 2020 allemaal niet doorgingen, kregen we van augustus tot en met oktober heel veel prachtige wedstrijden voorgeschoteld. En ook 2021 heeft al heel wat mooie wedstrijden opgeleverd.

Dieptepunt was natuurlijk de ernstige val van Jakobsen door Groenewegen. Maar dat zij alle twee al weer fietsen en langzaam in de buurt komen van hun eigen niveau is dan wel weer prachtig.
Marc 23 juni 2021 15:05
Nog wat betreft de nostalgische (en ook kneuterige) charme van koers via radio volgen. Hier al eens laten vallen dat ik de Giro van Dumoulin gedeeltelijk op de zuidpunt van Texel moest volgen. T.w. in de Geul/Hors/Mokbaai. Als vogelwachter. De eerste anderhalve week kon ik nog wel op tv volgen, maar nota bene tijdens de (onderschatte want belangrijk en te weinig terug vertoonde) Oropa etappe zat ik in de trein na een lang museumbezoek in ‘t Catharijneconvent Utrecht.
Maar die memorabele tijdrit zondag zat ik daar dus in m’n eentje, terwijl de filemeldingen doorgaven dat tegenover me aan de andere kant van de Mokbaai de toeristen uren op de veerboot naar Den Helder moesten wachten. En ‘t was warm. Maar ik had het goed, zat die mensen uit te lachen, er was geen mens of hond meer te bekennen dus rustig met alleen schone natuur om me heen en die kleine radio bij me.
Het poep incident heb ik ook later pas met beeld gezien. De wat onderschatte Danny Nelissen gaf gelukkig veel geruststellende praatjes die week dus werd noit nerveus oid..
Toen die zondagmiddag heb ik zelfs een roze overhemd aangetrokken (eens maar nóóit weer, maar gelukkig doodstil dus gelukkig ongezien voor anderen) en er nog een zelfportret van gemaakt (‘selfie’ voor mensen die proleten Nederlands spreken). In die schitterende natuur daar uit m’n bolletje aan ‘t gaan want er vlogen ook nog twee visarenden over (niet eens heel uitzonderlijk daar dan, maar altijd leuk).

Jos van Emden schijnt vogelaar en ik zoek nog altijd een list om hem eens te benaderen voor een door míj geleide vogelwandeling op die stek. Ooit ergens in de altijd vogelrijke meimaand.
Frederik D. 23 juni 2021 15:12
Zelf denk ik dat ik meer het type van de duur ben. Geen gezeur, gewoon doortrappen. De volgende gewoon weer verder trappen en malen. Heuveltjes van vijf procent stijging, ach, dat gaat nog wel maar niet veel steiler. Misschien daarom hou ik daarom meer van grotere rondes dan, zeg, het baanwielrennen. Maar bedankt voor jouw coming out. smiling smiley
Frederik D. 23 juni 2021 15:19
Mannen in roze overhemden, ai. Mooie sport, dat vogelen. En eindelijk kwam de Postcode Giro Loterij dit jaar met een boekje dat ik niet weggooide. Jawel, een handige vogelgids. Ik had al vogelgidsen, dat wel. Maar die nieuwe mag er volgens mij ook wel zijn. smiling smiley Misschien een goed idee voor een nieuw boekje van die organisatie: een gids voor de kleinere musea in Nederland. Of een bomenboekje.
Cecchini 23 juni 2021 16:29
En met dat thuiswerken heb ik ook nooit eerder vrij hoeven te nemen. Menig uurtje heb ik op de bank thuis onder werktijd al die wielerwedstrijden kunnen volgen.
Curzio 23 juni 2021 17:01
El Chaba 23 juni 2021 17:14
Een Duitse klant van mij (eigenaar van een middelgroot bedrijf), zei ooit eens tegen mij, toen ik binnen kwam met een roze, zijden overhemd aan: "Mooi overhemd, échte mannen durven roze te dragen!".
En zo is het.
Frederik D. 23 juni 2021 18:52
Echte mannen dansen niet en muurbloemen ook niet. Sorry, ik vind roze en oranje gewoon lelijk. Donkerrood kan net maar niet voor mij. Maar je hebt een mooi onderwerp aangesneden. De reacties zijn eigenlijk allemaal ontroerend. Nu heeft Cec nog niet echt gereageerd. Maar ik denk dat hij ook iets moois weet op te lepelen. Eigenlijk een sympathiek mens, hoor, onze onvervangbare Cec. En al hou ik niet van politiek-sociale hypercorrectheid, toch mooi die weerstand tegen de Hongaarse moeite met het liberalisme inzake seksualiteit. Wat dat betreft, leve het roze. smiling smiley Leve de vrijheid van mening en seksualiteit. Leve de koers. Weg met Merijntje. Nee, hoor. Ook Ulrich met zijn bizarre gimmick mag blijven. Maar wat was zijn mooiste wielerjaar? smiling smiley
Horsie is back 23 juni 2021 19:20
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar bedankt voor jouw coming out.

Zou je denken? Dat dit een coming-out is? Neuh.

Weet je wat het mooie van de kapper anecdote is? Het berust op de waarheid.
Anders dan velen hier op de prik denken: Ons bent eerlijk. grinning smiley
El Chaba 23 juni 2021 19:31
Tjappie2 24 juni 2021 00:25
1996.

Ik volgde voor de eerste keer de Tour volledig (op tv) en al in één de eerste ritten moedigde ik Danny Nelissen aan die er (ik meen solo en kansloos en op jacht naar de bolletjestrui) vandoor was in de 2e etappe. Dat ik nog steeds uit m'n hoofd weet dat die rit van Den Bosch naar Wasquehal ging zegt misschien wel genoeg. Boogerd in Aix-les-Bains met Melchor Mauri in die regenbui was priceless. Ook Blijlevens en Voskamp nog aan het feest. En die ingekorte Alpenrit met de fors dooraderde Bjarne Riis was ook mooi.
Clavan 24 juni 2021 09:47
1996. Toen Bart Brentjes Olympisch Kampioen mountainbiken werd. Volledig geprepareerd door zwager Gert-Jan Theunisse.

Wel een leuk topic om bij te lezen na een paar dagen prikbord moe (en te druk )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2021 09:49 door Clavan.
Louise Michel 24 juni 2021 19:24
Een lastige vraag natuurlijk wanneer je erg begaan bent met het Belgische wielrennen. Want de noemenswaardige prestaties van dat kleine landje in die sport zijn werkelijk zeer talrijk. Maar goed, het quadrupeljaar van Boonen zou een kandidaat kunnen zijn of anders het wonderjaar van Gilbert. Maar misschien moet ik verder terug gaan in de tijd, naar de periode van voor de WO1. Want toen lieten jongens als Odiel Defraeye en Philippe Thys de wereld voor het eerst zien uit welk hout de Belgen nou echt gesneden zijn door op indrukwekkende wijze de Tour te winnen. Door dergelijke prestaties groeide het besef onder de Belgen dat ze tot grootste daden in staat zijn. Jonge Belgen met interesse voor de wielersport werden zo besmet met de overtuiging daadwerkelijk te kunnen zegevieren in de grote internationale koersen. En die overtuiging is sindsdien nooit meer weggegaan uit de hoofden van de sympathieke Belgen. Met als gevolg dat dit kleine landje een zeer rijke wielergeschiedenis kent met vele indrukwekkende zeges. Bedankt Philippe voor je inspiratie. Dat zullen we nooit vergeten.
merijntje mortirolo 24 juni 2021 19:33
Duitse u, doek.
merijntje mortirolo 24 juni 2021 19:36
"Is Gilbert vernoemd naar Thys?" zou een mooie titel zijn voor een column van Frank Heinen.
Kilometervreter 24 juni 2021 21:40
Echte mannen met een leren pet en een snor wel ja
ton duk 25 juni 2021 10:59
Met dank aan Tjappie en collega Ingrid

Ingrid: Zeg Ton, je hebt nu zeker 3 weken vakantie ?
Ton : dat was vroeger ….
Dit doe ik al 20 jaar niet meer (vakantie tijdens de Tour) maar komt jaarlijks wel weer terug op mijn bord rond deze tijd (ja,iets met vrouw en reizen Indonesie)

Waarom ga je eigenlijk niet naar Frankrijk (ok, stuk of 6 Finish Parijs wel gedaan) was toen ook een gebruikelijke vraag waarop Ton DUK steevast antwoordde : ik wacht totdat ze naar Den Bosch komen en zie :
1996

Banesto ,Rabo en nog 1 ploeg zat in hotel loopafstand werktoren...dus in de pauze ff blieken naar mijn "helden"
Zowaar de gehele Banestoploeg nog ingehaald op mijn fiets. Rare Spanjaarden, die letten op stoplichten

Proloog in de zeikende regen. Ton DUK zat droog (met veel nat in de buurt) in een soort van studentenkamer aan het parcours
Combinatie tv en uit het raam kijken en schreeuwen ,heerlijke dag

De zondag...Niet naar de start want de duiven Ma DUK kwamen thuis...kiezen hè
Wel tussendoor een 1e doorkomst plaatselijke ronde live meegemaakt

Die 1e etappe ( Moncassin helaas als winnaar) staat in de regio natuurlijk bekend als de Rotonde van D Nelissen
Hij verloor in Vlijmen de etappewinst door die rotonde (gevalletje geschiedvervalsing)

De maandag...de renners verlieten de stad op loopafstand, dus op die maandagmorgen, met Ma DUK, de renners nog uitgezwaaid

1996-2021 ...en nog zit ik wel eens op de fiets en denk ik : hier reed Zulle...daar viel vBon…
1996 , ook een DUK's Wielerjaar
gr
Andere Peter 25 juni 2021 12:28
Doe toch maar 1978. Mijn eerste reactie was ook 1980. Maar eigenlijk is de hunkering naar Zoetemelk-wint-de-Tour mooier dan Zoetemelk-wint-de-Tour. Plus natuurlijk de legendarische sprint van Knetemann tegen Moser op de Nürburgring. De top was nog smal en hoog. Veel legendes. Merckx reed nog even rond. Hinault won zijn eerste. De Vlaeminck voor de klassiekers. Kuiper, Raas, Knetemann en Zoetemelk als de grote vier, met als jonge broekies Lubberding en Van de velde. Aardig pelotonnetje.

(Net als bij muziekjaren zegt de keus van zo'n jaar iets over je leeftijd. De meeste mensen zullen een muziekjaar kiezen van toen ze ca 13-16 jaar waren. Misschien vallen wielerjaren wel juist voor de puberteit, ergens tussen 8 en 12 jaar).
Horsie is back 25 juni 2021 12:59
@Andere Peter, welkom terug.

Verrek, zouden er dan toch wielerliefhebbers zijn, die Walkowiak als hun ultieme wielerervaring (jaar) zullen aanmerken?
"Wat zijn dat voor vragen?, orakelt intussen de ex-wielerzondaar in de VK. Zou El Chaba ook vragen ingediend hebben bij de redactie?
Andere Peter 25 juni 2021 15:46
Nog even toevoegen dat 1978 het jaar was waarin zelfs de etappe op Champs Élysées meeslepend was. De nrs 1 en 2 van het klassement denderden die rondjes een minuut of drie voor het peloton uit en waren niet te pakken.
Andere Peter 25 juni 2021 15:51
Eresaluut van een generatie. Voor alledrie de laatste grote klapper die niet meer verwacht werd. Was Raas niet gevallen in MSR het jaar daarvoor, dan zou hij er vast nog een monument aan hebben toegevoegd. Maar vanwege de leeftijden was er ook het besef dat het alleen maar minder zou worden.
Prikdude 25 juni 2021 16:20
Was een jaartje later.
Prikdude 01 juli 2021 16:08
Een vergezochte vraag, die evenwel vermakelijke vergezichten oplevert. Zet een contador op m'n slaap en ik ga tussen Clavan/Tjappie en mortirolo/Sub Cult zitten: 1998.

De redenen lijken veel op die van Sub. De uitredend nestor van de donkere Nederlandse wielerjaren, Erik Breukink, had Michael Boogerd op het NK het jaar ervoor bijna letterlijk en figuurlijk over de streep van het NK geduwd als nieuw vaandeldrager. Dat ze allebei met een B begonnen leek in die tijden geen toeval. Vanuit (vooral) Nederlands perspectief moest je achternaam haast wel met een B beginnen, wilde je enige illusies koesteren over een wielercarrière: Breukink, Boogerd, Blijlevens, Van Bon, Boven, maar grens overtredend ook Bartoli, Brochard, Van den Broucke (tsja, schrijfwijzen), Boardman, Ballerini, Baranowski, Berzin, Bordenave, Backstedt, Bugno, Beltran, Bo. Aangezien mijn achternaam niet Bogarde, Boutros-Ghali of Bordenave was, begreep ik dat fanschap van renners het dichtst bij een koerszege zou zijn, dat ik zou kunnen komen.

Tijdens het eerste middelbare schooljaar 's middags de 8 km. in een krappe 20 minuten aftrappen, om thuis, als een bij het avondeten naast de tafel zittende hond, te wachten op uitslagen via Teletekst. Al ongepast blij zijn met de verrichtingen van Boogerd in de Tour de Haut Var (5e) en Valenciana (12e) tot een eerste echte vreugde-explosie door zijn zege in de Catalaanse Week. Hij versloeg daar o.a. Jalabert, Frigo en vooral Zarrabeitia. Van de verhalen uit Avila weten we dat Mikel Zarrabaitia verslaan in die jaren al snel tot een goddelijke status kan leiden. Of het aan Zarrabeitia lag weet ik niet meer zeker, maar Boogerds heldenstatus was zeker in het knobbeltje van een destijds nog hoogchauvinistisch pre-pubertje gevestigd.

Boogerd reed verder een sterk voorjaar zonder nog serieus dicht bij een zege te komen (wist ik veel dat dit de kroniek van de aangekondigde ereplaatsen was). Museeuw en Ballerini wonnen de kasseienmonumenten met deftige solo's (en vooral de demarrage van Museeuw op de Tenbosse, beroerde deze zelfbenoemde tovenaar (13 jaar later) tot zijn grootste exploit ooit op een fiets, tijdens de tourversie van Vlaanderen). Bartoli zwaaide de scepter in het wereldbekerklassement. Dat vonden m'n schoolganggezel en ik mooi, aangezien we dagelijks langs het Nederlandse hoofdkantoor van Asics reden, de eenjarig werkgever van Michele (over B's gesproken, Bettini, Basso, Bianchi, Bianchini, Bonetti en Bongioni reden er ook dat jaar...). Telkens als we iemand op de parkeerplaats zagen lopen blèrden we enthousiast in koor: BARTOLI! Nooit werd het beantwoordt met een glimlach, hooguit verontwaardiging. Tegen de zomer probeerden we het nog een paar keer met COPPOLILLO!, doch wederom tevergeefs.

Nadat Boogerd even per ongeluk het voor Van Bon bedoelde NK jatte (waarmee hij de tweede toevoegde in de ultieme trilogie van een gekregen, een gestolen en een gekocht NK), begon de Tour. Die voor de 2e van in totaal zeven keer wel even zou worden gewonnen door een rossig varkentje uit Mecklenburg-Vorpommeren. Het liep iets anders.

Het werd een legendarische Tour. De Tour du Dopage. De laatste voor het tijdperk Armstrong. Gewonnen door de laatste, en eerste, echt legendarische renner die ik heb zien koersen. Op schitterende wijze. Met Boogerd in een mooie bijrol en wellicht eerste opstap naar toekomstige Tourwinst (ik was 13). Met boeven, politie, dopingschandalen, krokodillentranen, hippie-achtige sit-ins, klassieke interviews en Jacky Durand. Alle Tours daarna bleken vrij slappe aftreksels van dit spektakel.



Van de Vuelta dat jaar herinner ik me niet veel. Een of andere Indurainkloon hield held José María Jiménez van z'n enige grote zege, er was Zinchenko en Armstrong kondigde z'n hegemonie voorzichtig aan. In de wereldbekerkoers van Zürich was er een memorabel einde met een motor en de enige keer dat Bartoli en Vandenbroucke echt aan elkaar gewaagd waren, tot een millimetersprint aan toe. Een week voor het WK fopte Jacky Durand iedereen nog maar eens in Parijs-Tours, zijn laatste grote zege.

Het WK in Valkenburg werd ook nog eens het mooiste WK dat ik gezien heb. Spetterend shitweer dat vanaf het startschot een los geslagen meute modderbuffels begeleide in een constant wisselende kopgroependans naar een iconisch en voor veel Nederlanders en Boogerd, maar toch vooral mij, dramatisch slot.

Om 1998 goed af te sluiten schitterende Boogerd samen met Camenzind ook nog eens in Lombardije, waar hij nu vanzelfsprekend tweede werd. Tegen het einde van de koers waren Camenzind en hij enkel nog zichtbaar door de koplampen van de volgauto's en motards. Het licht van het wielerseizoen leek letterlijk te worden uitgedaan en eigenlijk zou het ook nooit zo helder meer aan gaan als tijdens dat jaar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen