Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Olympische Spelen - alle sporten

Gepost door Curzio 
Curzio 01 augustus 2021 20:39
Zo.

We zijn al halverwege maar hier kan geborrelpraat worden over de sporten en relevante randzaken van de OS.

(Hoor ik nu ook bij de grote C's van de openingstopics? Lijkt mij wel persoonlijk.)
ton duk 01 augustus 2021 20:53
Mooi en terecht en dan ook nog op de dag dat ik weer aan Dapfne Jongejans terug dacht
Gr
merijntje mortirolo 01 augustus 2021 21:42
Yeah.

HUP Femke!
merijntje mortirolo 01 augustus 2021 21:54
HUP Cecchini!

Quote
Zo heb ik echt zin om die Hollandse hockeykakkers eens de les te lezen. Niet gek met zo’n coach met een puberaal kapsel.

smiling bouncing smiley
Eindhovuh 01 augustus 2021 22:18
Hup Horsie, dit is jouw moment om te shinen met voorbeschouwingen over het baanwielrennen.
Gaan de sprinters goud pakken?
Clavan 01 augustus 2021 22:23
Ik vraag mij af of Sifan Hassan echt zo goed is en herstelt of dat de overmoed de overhand genomen heeft.
Eddy Veen 01 augustus 2021 22:37
Ik kan mij nog herinneren dat ik in 2004 dacht dat Olympisch goud Theo Bos niet kon ontgaan. Ondanks dat dat niet bleek te kloppen heb ik nu dezelfde overtuiging met betrekking tot het teamsprinttrio: het kan niet misgaan tenzij er pech in het spel is.
Eindhovuh 01 augustus 2021 22:37
Ik vind het ook gek, wellicht eerst eens proberen olympisch kanpioen te worden op de 5 en/of de 10?
Eddy Veen 01 augustus 2021 22:40
Als het Hassan lukt om drie keer goud te winnen, maakt ze zichzelf onsterfelijk. Dat zal haar motivatie wel zijn.
Remko 01 augustus 2021 22:46
San Marino, fascinerend!
Cecchini 01 augustus 2021 22:48
Die eerste 1500 meter morgenvroeg (Japanse tijd) zal ze moeiteloos als een trainingsloopje overleven en dan kan ze zonder enige vermoeidheid morgenavond (Japanse tijd) de 5000 meter aanpakken. Wint ze die dan komt ze naar mijn mening op een roze wolk. Als het haar lukt op 3 afstanden dan is ze the Queen of the Games.

Wat een ongelofelijke kutsport is dat Judo overigens toch met dat oeverloos getrek aan die pakken en die eindeloze golden scores. En wat krijgt die sport toch overdreven veel zendtijd bij de NOS. Series in de atletiek met Nederlandse deelnames krijgen we soms niet eens te zien of een uur later. En dat geklaag van al die Judoka’s na uitschakeling begint me ook de keel uit te hangen. Allemaal hebben ze klaarblijkelijk een leven als rollercoaster achter de rug. Henk Grol (best leuk in interviews) wordt 2 x binnen één dag binnen 20 seconden als een beginneling over de kop van een niet relevante Oezbeek op zijn rug gelegd . Cecchini kwam niet meer bij van het lachen zeker toen hij al die optredens van Grol met zijn verhaal over zijn Olympische droom bij al die talkshows (als zgn één van de grootste Nederlandse sporters) weer in zijn herinneringen herbeleefde. Heeft Marcel van Roosmalen hier al een woordje aan gewijd?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2021 22:54 door Cecchini.
Carlos Danger 01 augustus 2021 22:57
Anton Geesink schreef natuurlijk sporthistorie in de Tokyo Budokan, misschien heeft dat er wat mee te maken.
Horsie is back 01 augustus 2021 23:14
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hup Horsie, dit is jouw moment om te shinen met voorbeschouwingen over het baanwielrennen.
> Gaan de sprinters goud pakken?

Shinen, Eindhovuh? Dat doe ik toch al ...
Er gaat overigens maar één sprinter goud pakken.

Ik ga er niet te veel werk van maken, maar geef wel aan, dat in Berlijn 2020 de verschillen (kwalificatie/1e ronde/finale) tussen de teamsprintploeg en de eerstbeste teamsprintploeg respectievelijk 9m, 19m en 22m bedroegen. Absoluut niet op de foto. Omdat de teamsprintploeg op alle posities met een kleine kanttekening bij de starter het allerbest bezet is en er dus ook een cumulatief effect optreedt, kan er hoegenaamd niks mis gaan
Horsie is back 01 augustus 2021 23:19
@Cecchini: Give Henk Grol a break, hij vocht altijd tegen twee tegenstanders tegelijk: de tegenstander en Henk Grol.
Horsie is back 01 augustus 2021 23:22
Topsporters trainen vaak harder dan de wedstrijdbelasting. Niettemin is het echie uiteraard vanwege de vele bijkomende factoren veel slopender.
Cecchini 01 augustus 2021 23:28
Daar is Henk Grol echt niet uniek in. Het wordt altijd zo’ n mantra van Grol. Hij heeft dit kennelijk ooit op een dergelijke manier weten te verwoorden (na één of ander Boeddhistische boek te hebben gelezen) en de Nederlandse sportjournalistiek loopt sindsdien hijgend achter hem aan.
Horsie is back 01 augustus 2021 23:41
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als het Hassan lukt om drie keer goud te winnen, maakt ze zichzelf onsterfelijk. Dat zal haar motivatie wel zijn.

Ongetwijfeld, maar je kunt ook te hoog grijpen, waarmee ik haar niet adviseer (daarvoor is het toch al te laat) het niet te proberen. Recent werd ze bijvoorbeeld op de 1500m genadeloos verslagen en op de 5 en 10 km kan ze vrijwel alleen winnen op basis van haar fabuleuze eindsprint op deze afstanden, maar ze heeft voor goud zeker een paar excellente tegenstandsters. Een onzekere factor is ook wat we nu echt aan reële effecten van de wondersloffen revolutie gaan zien. Normaal zou je een reactie als haar eerste interview als alarmerend moeten betitelen, maar ze is een aparte. Maar ze heeft de beslissing gemaakt. Er is geen weg terug en Jos Hermens is niet van het voorzichtige.

Daar ging ze bijna. Zoals meestal in de series praktisch achteraan lopend tot aan het begin van de laatste ronde raakte ze nu vrij snel (3:06) betrokken bij een valpartij. Een Henk Grol moment in the making? Ze stond echter meteen weer op en begon een inhaaljacht, die haar alsnog aan de overwinning hielp. Laatste 300m in 43,77s (3,41s sneller dan de tweede), terwijl haar achterstand op het moment dat ze weer liep ongeveer 5 seconden zal hebben bedragen. Ik hoor Oom Antoine al weer denken: twee snelheden. Maar als je ongeveer 15 seconden boven je max zit dan mag je veel rendiermelk morsen. Oh, nee, dat was Lasse Virén.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2021 03:19 door Horsie is back.
Horsie is back 01 augustus 2021 23:46
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Daar is Henk Grol echt niet uniek in. Het wordt altijd zo’ n mantra van Grol. Hij heeft dit kennelijk ooit op een dergelijke manier weten te verwoorden (na één of ander Boeddhistische boek te hebben gelezen) en de Nederlandse sportjournalistiek loopt sindsdien hijgend achter hem aan.

Sommigen denken wel eens, dat zij om hen moverende redenen alleen recht hebben op een gouden medaille en richten hun ogen te zeer en te lang op dat einddoel, wat vaak niet eens zo gemakkelijk te grijpen valt. Intussen struikelen ze over de eigen drempel.
Horsie is back 01 augustus 2021 23:49
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Yeah.
>
> HUP Femke!

Femke Bolt is écht heel snel
Ze heet Femke Bol
Is ze wel familie van Usain Bolt?

Een conversatie van een 9-jarige dochter met haar vader. #Twitter.
Cecchini 01 augustus 2021 23:52
Mooi verwoord Horsie.
Horsie is back 01 augustus 2021 23:53
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi verwoord Horsie.

Dank U.
Carlos Danger 02 augustus 2021 00:13
Ondanks (of misschien wel dankzij) al die diverse tegenstanders heeft Henk Grol wel een
ongeevenaarde palmares. Alleen Olympisch goud werd zijn (gemiste) Holy Grol.
Andere Peter 02 augustus 2021 00:28
Nu inschrijven voor series. Terugtrekken kan altijd nog. Zó zeker zijn die gouden plakken nu ook weer niet. Ik geloof haar wel als ze zegt dat ze haar hart volgt.
Frederik D. 02 augustus 2021 00:45
Grappen en Grollen.
merijntje mortirolo 02 augustus 2021 05:34
Quote
Cecchini
Die eerste 1500 meter morgenvroeg (Japanse tijd) zal ze moeiteloos als een trainingsloopje overleven

Mwah, ja, ach. Zoiets.

HUP Sifan!

Ik heb de wekker gezet op 13.50, zodat ik Femke niet zal missen. Hoop dat mijn 4G werkt, daaro in Middelburg.

Fijne dag allemaal.
ton duk 02 augustus 2021 07:23
Nu de damesdubbel badminton
China v Indonesie
In Surabaya waar ik vaak kom hangt op elk pleintje daadwerkelijk ook een net en is het "veldje" altijd wel in gebruik door jong en oud
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2021 07:24 door ton duk.
Curzio 02 augustus 2021 07:43
Henk Grol is een Veendammer. Dat wil ik toch even gezegd hebben.
ton duk 02 augustus 2021 08:08
GOUD (incl orginele racketwissel in een game) !!

en ja, fam DUK had veel traantjes samen
Wat is SPORT toch mooi
gr

ps; Tis natuurlijk niet verrassend dat je in het Nederlands Badminton veel indo's tegen komt
Eindhovuh 02 augustus 2021 08:25
Dat mag je hem niet nadragen
ton duk 02 augustus 2021 08:33
Jawel en het is tevens de verklaring
gr
ton duk 02 augustus 2021 08:37
Persoonlijk vond ik dat ze bij haar herstart wat beter had moeten afzetten op onderliggende tegenstandster...………
Hassan is voor mij toch wel de MvdP van de atletiek...Er gebeurt altijd wel wat met/bij d'r …nu nog GOUD (1,2 of 3)
gr
Remko 02 augustus 2021 09:00
Jurysporten zijn sowieso allemaal kut.
Clavan 02 augustus 2021 09:18
Tsja, is voetbal nu met de VAR ook een jurysport geworden? En het wegwielrennen?
Curzio 02 augustus 2021 09:25
Dat zijn sporten met een jury, geen jurysporten.

Ik vind turnen een mooie jurysport. Verder eens geloof ik.
Slimmerd 02 augustus 2021 09:51
Duitsland zet de toon bij de start van het baanwielrennen en ja, de baan is snel
ton duk 02 augustus 2021 09:58
En Nederland doet wat hoort op de OS
2X een Nederlands record rijden en voor Brons tegen Rusland
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2021 10:03 door ton duk.
Horsie is back 02 augustus 2021 10:29
De dertigers op de Teamsprint Vrouwen straks voor Brons of vierde. Laurine van Riessen doet in elke geval eerste poging om in het illustere rijtje medaillewinnaars winter en zomer spelen te komen. Wereldrecords op zowel de ploegenachtervolging als de teamsprint. Gestandaardiseerde sport. Duitsland met een nieuw WR ploegenachtervolging, maar de tussenspurt van Goldilocks, Elinor en teamgenoten na 1 km doet vermoeden, dat de race nog niet is gelopen. Chloé en teamgenoten hoogstwaarschijnlijk naar brons. Baan is uitstekend, maar omstandigheden (temp en hogere RV) waarschijnlijk nog beter.

Gaat op de 200m voor vrouwen, waar Dafne toch wel een beetje oogde als haar latere zelf (leeftijd vrouwen mag je immers niet verraden), een medaille oplevereen voor iemand, die voor de dubbele afstand niet werd geaccepteerd wegens een te hoog testosteronniveau (DSD)?

Moet helaas nu naar de dopingcontrole, dus wat Ganna met Italië gaat doen, staat nog in de sterrren.
Alhoewel bliksemstart, WR in de maak?, toch niet, wel OR.
Slimmerd 02 augustus 2021 10:45
Snel overgenomen door een trio Denen thumbs down
lodjan 02 augustus 2021 10:45
Hoe is het eigenlijk met Mia Audina?
lodjan 02 augustus 2021 10:47
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------

> Hassan is voor mij toch wel de MvdP van de
> atletiek...Er gebeurt altijd wel wat met/bij d'r
> …nu nog GOUD (1,2 of 3)
> gr


Moest ik ook aan denken.
ton duk 02 augustus 2021 11:17
De zwarte trui 02 augustus 2021 11:30
De Engelsen rijden op gejat fietsdesign aldus de NOS. Het artikel spreekt alleen over de voorvork. Maar ook de wijde achtervork lijkt gejat. Kú Cycle is overigens een bedrijfje uit Almere. Het patent is aangevraagd voor Europa en Amerika, dus Tokio is 'vrij'.

Horsie is back 02 augustus 2021 12:31
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Snel overgenomen door een trio Denen thumbs down

Ik neem niet aan, dat er een Deens trio aan de start heeft gestaan, dus hoe lang met 3 renners?
Horsie is back 02 augustus 2021 12:36
Had het eerder willen schrijven, maar AUS en NZL zijn klaarblijkelijk niet top op deze Spelen. Laurine van Riessen en vooral Shanne Braspennincx (op kracht, dus dito groter verzet) hebben progressie geboekt, maar ook anderen hebben niet stilgestaan. Status quo.
Horsie is back 02 augustus 2021 12:44
Dafne Schippers roemloos ten einde en 18 jarige Beatrice Masilingi geblokkeerd voor 400m i.v.m. een te hoog testosterongehalte door. Nu ook haar landgenote Christine Mboma. Elaine Thompson gaat in de finale richting het WR van de meest controversiële atlete aller tijden, Florence Griffith-Joyner.
ton duk 02 augustus 2021 13:30
Bonifacio met magnifieke tijd en dito interview naar finale 400 meter
Gr

Ps : Nick Smidt was gisteren ook orgineel in zijn interview :de horden stonden niet zoals gedacht....
Horsie is back 02 augustus 2021 13:49
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bonifacio met magnifieke tijd en dito interview
> naar finale 400 meter
> Gr

Ik moest er ook op oefenen, maar het is toch Bonevacia, Liemarvin en dus geen Lee Marvin. Churandy Martina, ik ben blij, heeft het stokje overgegeven.
Intussen is het Rainy Day Women.
Curzio 02 augustus 2021 14:12
Zolang deze Bonifatius Dokkum mijdt moet het goedkomen.
El Chaba 02 augustus 2021 14:34
Was genieten, ja! Reclame voor Curacao, deze man!!
(Churandy Martina eveneens trouwens)
Louise Michel 02 augustus 2021 15:08
Woensdag 4 augustus om 04:30 uur is de finale 400 meter horden voor vrouwen. Femke neemt het dan op tegen de Amerikaanse favorieten Dalilah Muhammad en Sydney McLaughlin. Zullen Jetse en Cees voor deze finale de wekker zetten?
lodjan 02 augustus 2021 15:16
Jetse zet alleen zijn wekker voor AZ.

PS: GOUD voor Sifan Hassan!
ton duk 02 augustus 2021 15:24
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> PS: GOUD voor Sifan Hassan!

Best spannend tot het moment dat Hassan de versnelling inzette

En dat is 5!!
Gr
Cecchini 02 augustus 2021 15:33
Ik hoor net van d'r dat ze na afloop van de 1500 meter met val 20 bakken koffie had gedronken. In mijn herinnering levert dat in de wielersport een positieve dopingcontrole op.
Louise Michel 02 augustus 2021 15:35
Ik baal er overigens echt van dat de Nederlandse hockeyers zijn uitgeschakeld door Australië. Want ik had ze zo graag een revanche gegund tegen de huidige wereldkampioen en innovatieleider België. Volgens de oud-bondscoach Lammers gaat er iets niet goed in het Nederlandse mannenhockey.

Quote

Oud-bondscoach Lammers kritisch: 'Gaat structureel iets mis in het mannenhockey'

.

Verschil met België
"Als je kijkt naar België, daar ben ik zelf bondscoach geweest, die hebben maar 40.000 hockeyers en wij hebben in Nederland 260.000 hockeyers. Hoe kan het dan dat België al jaren nummer één is op de wereldranglijst?"


.

"Die Belgen zitten twee keer per dag in het krachthonk en dat doen ze al vanaf hun achttiende. Daar zit discipline in, dat is er vanaf de jeugd ingestampt. Daar verliezen wij het in."

[nos.nl]

Ik vind overigens niet dat de Nederlandse hockeyers de Belgen moeten gaan kopiëren. Twee keer per dag krachttraining doen vereist namelijk wel een uitstekende fysiek omdat je van een dergelijke hoge belasting wel moet kunnen herstellen. Dat die Belgische hockeyers toevallig in die mate belastbaar zijn betekent natuurlijk niet dat het automatisch ook voor andere mensen geldt.
ton duk 02 augustus 2021 15:38
Ik vertaalde dit toch anders. Ze kreeg door de val het gevoel van 20 koppen koffie (adrealinestoot)
Gr
El Chaba 02 augustus 2021 15:45
Cecchini 02 augustus 2021 15:45
Welkom Louise Michel op dit topic. Nog nieuws over het laatste turngoud voor Belgie ?
Cecchini 02 augustus 2021 15:46
Een taalcursus voor Sifan kan geen kwaad.
ton duk 02 augustus 2021 16:03
Het herenhockey is in Belgie misschien ook wel de enige sport die gestructureerd geleid word/werd en waar de basis is gelegd door Nederlanders ( Lammers,Siepman en Delmee,meen ik)
Dacht dat dat in meer sporten op geld ging doen /deed maar gezien het huidige medailleklassement blijkbaar niet (maar TOKIO is nog ver)

Het feit dat de Belgische wielercoach tevreden naar huis ging met 1 zilver , zegt al weer genoeg...
gr
ton duk 02 augustus 2021 16:05
Ze praatte op zich enkele jaren geleden best redelijk Nederlands maar je merkt nu dat Engels haar voertaal is geworden en dus het Nederlands weer slechter wordt
gr
Curzio 02 augustus 2021 16:43
Ik vind dat we allemaal zo moeten praten. Het Nederlands past zich maar aan aan Sifan.
Cecchini 02 augustus 2021 16:49
Ik zag deze week 2 Syrische asielzoekers, die meedoen aan de Olympische spelen (één voor het vluchtelingenteam van het IOC) die 5 jaar geleden naar Nederland zijn gekomen en in Tokyo werden geinterviewd. Bijna in vlekkeloos Nederlands. Maar ik ga niet zeuren. Fantastische gouden medaille en ik twijfel er bijna niet over, dat het er 3 worden.
El Chaba 02 augustus 2021 17:28
Zit wat in.
Maar als je pas op je vijftiende naar Nederland komt, dus feitelijk nagenoeg heel je jeugd niet in Nederland op school hebt gezeten wordt het lastig natuurlijk.
Duidelijk is ook, dat ze alles wel begrijpt, maar niet altijd op hetzelfde niveau antwoord kan geven. Zeker niet als je net 5000 meter hebt gelopen en nog na loopt te hijgen.
Bovendien is gevoel voor taal ook een talent en daar is waarschijnlijk niet haar grootste talent.

En wat Ton Duk zegt is ook absoluut waar. Geldt niet alleen voor haar, maar voor heel veel statushouders, die op latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen. Bijna elke Nederlander spreekt wel behoorlijk Engels en als jij dan zelf ook een mondje Engels spreekt, ga je vanzelf met nieuwe contacten ook Engels spreken.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2021 18:04 door El Chaba.
Curzio 02 augustus 2021 17:30
Maxima praat minder goed dan die twee Syriers. Het is ook niet voor iedereen even gemakkelijk om een andere taal te leren, plus dat de ene moedertaal meer verschilt van het Nederlands dan het andere. Ik vind het dus niet zo'n issue. En Sifan is lief.
Wanny 02 augustus 2021 17:32
Marc Lammers vergeet dat die 260.000 leden van de hockeybond voornamelijk vrouwen zijn. Het aantal mannelijke leden is hier bij de locale hockeyclub zo ver terug gelopen, dat er nu gezamenlijke teams met de club van de stad verderop zijn opgezet

Als dit een landelijk beeld is, dan zal het de komende jaren niet veel beter worden met het mannenhockey.
Clavan 02 augustus 2021 17:38
Naast het ATB-en zelf ben ik geregeld op de voetbal- en hockeyvelden te vinden met het nageslacht. Bij de hockey viel mij ook op dat meiden-jeugdteams veruit in de meerderheid zijn. Dus wat mij betreft een verstandige opmerking. Maar ik weet niet hoe de verhouding in Vlaanderen is?
El Chaba 02 augustus 2021 17:51
Weet ik ook niet.
En jullie hebben gelijk, dat is ook mijn ervaring, maar dan nog, kom op zeg. 260.000 hockeyleden voor de Nederlandse bond en 40.000 voor de Belgische bond.

Zelfs als zijn het inmiddels (veel) minder mannen dan vrouwen in Nederland, laten we zeggen 100.000 mannen, dan nog is het al jarenlang een behoorlijke wanprestatie van het Nederlandse mannenhockey ten opzichte van België. Temeer ook de structuur van het hockey in Nederland zoveel groter en beter is dan in België. Hockey betekent helemaal niets in België en heeft ook nul historie daarin.
ton duk 02 augustus 2021 17:57
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hockey betekent
> helemaal niets in België en heeft ook nul
> historie daarin.

Tis lang geleden maar daarom noemen ze het ook historie :3e OS 1920...zag ook nog een 4e en waren tot de jaren 80 trouw deelnemer OS
El Chaba 02 augustus 2021 18:07
Klopt, maar uiteraard bedoelde ik de huidige 'historie'.
1980 is meer dan veertig jaar geleden, hè.. smiling smiley
merijntje mortirolo 02 augustus 2021 18:11
HUP Femke!

Die Andy Houtkamp op radio 1 ging lekker uit zijn dak op Sifan, toepasselijk op de dag dat schreeuwlelijk Ten Napel zijn afscheid aankondigt.

HUP Sifan! Wat een geweldige atleet is dat.
Frederik D. 02 augustus 2021 18:37
Maar die cafeïnekick? Was dat wel zuivere koffie? Ben toch echt benieuwd naar haar koffie. Als haar koffie zo'n opkicker gaf, zou die koffie dan niets zijn voor onze wielrenners? Sifan Kofi Hassan. Toch benieuwd naar haar andere finales.
Curzio 02 augustus 2021 18:52
Het is gewoon fucking episch zo'n onderdeel. Je zit 4600 mtr naar niks te kijken, de commentator weet bij God niet meer waar hij het over moet hebben, ik wist de uitslag al, en dan die eindsprint is gewoon nog steeds magisch om te zien. Mooi ook hoe Egberts en Sedock in de studio helemaal murw in de touwen lagen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2021 18:52 door Curzio.
Frederik D. 02 augustus 2021 19:36
Which number, Rainy Day Women?

Het is nooit goed of het deugt niet. Al die vermiezerde vrouwen. Hangen zul je.
Slimmerd 02 augustus 2021 19:54
Scherp hoor, maar was denk 2,5 km met vier en toen viel de op nummer 2 rijdende weg (wat opvallend vaak gebeurde vandaag), waardoor een drietal nog 1.5km moest doorbeuken
Clavan 02 augustus 2021 19:58
Jazeker. Deze prestatie kan gecategoriseerd worden in de wanprestatie lade. De doelen die deze coach gesteld heeft zijn bij lange na niet gehaald. Ik hoor daar weinig over ( behalve de PatLef van Nederland, Brinkman, die alleen schreeuwt uit rancune en zelf geestelijk gestoord is) en dat verbaasd mij. Wellicht omdat Caldas al aangegeven heeft te vertrekken.
Clavan 02 augustus 2021 20:00
P.s. Waarom is sportschieten wel Olympisch en b.v. Darten nog niet?
Ik ben wel benieuwd hoe dit werkt? Wie bepaalt wat?
Cecchini 02 augustus 2021 20:13
Barnie begon net in vorm te komen
El Chaba 02 augustus 2021 20:23
Ik heb sowieso nooit begrepen waarom die Caldas al zo lang hoofdcoach is van het Nederlands hockey elftal. In zeven jaar tijd heeft hij niet of nauwelijks iets bereikt. Twee keer Europees kampioen, echt heel knap hoor.
Verder geen enkele hoofdprijs op WK's of op de OS.

Caldas gaat naar Spanje inderdaad, maar hij had jaren geleden al ontslagen moeten worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2021 20:23 door El Chaba.
El Chaba 02 augustus 2021 20:25
Heerlijk, ik heb het inmiddels al zes keer terug gekeken!
El Chaba 02 augustus 2021 20:26
Alleen organiserende landen mogen een sport noemen, die zij op hun OS willen introduceren.

Er is ook nog een andere regel voor een nieuwe sport om te introduceren, maar die ken ik niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2021 20:38 door El Chaba.
Horsie is back 02 augustus 2021 20:43
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heerlijk, ik heb het inmiddels al zes keer terug gekeken!

Ik snap dat wel. Jij dacht steeds, waar blijft die fokking lead-out toch.
Vergelijking laatste ronden (100m segmenten) van de 1500m met val en de 5000m: 17,3s/15,4s; 14,2s/14,0s; 14,4s/13,7s en 15,17s/13,99s.
Wat zei de grote wijsgeer ook al: Elk nadeel hep zijn voordeel!

Alhoewel ik zag al de lead-out van deze Spelen, A Thing called Mu op de 800m.

Zag U ook hoe twee negentienjarigen op de 800m de lakens uitdeelden en Athing Mu in haar uppie van start tot finish voorop liep?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2021 19:38 door Horsie is back.
Horsie is back 02 augustus 2021 20:49
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Scherp hoor, maar was denk 2,5 km met vier en toen
> viel de op nummer 2 rijdende weg (wat opvallend
> vaak gebeurde vandaag), waardoor een drietal nog
> 1.5km moest doorbeuken

Het was al te zien aan de analyse van de rit: van de snelste 250m split van 13,373s via 13,544s naar 13,871s en 14,070s. NZL en IT met snellere tweede helften dan DEN.
Horsie is back 02 augustus 2021 20:54
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is gewoon fucking episch zo'n onderdeel. Je
> zit 246000 mtr naar niks te kijken, de commentator
> weet bij God niet meer waar hij het over moet
> hebben, alle kastelen zijn bewoond, ik wist de uitslag al, en dan die
> eindsprint is gewoon nog steeds magisch om te
> zien. Mooi ook hoe D&D in de studio
> helemaal murw in de touwen lagen.
Horsie is back 02 augustus 2021 21:25
Leon Haan ging uit zijn dak bij Sifan Hassan's triomf op weg naar de finish. Eerste GOUD in de olympische atletiek voor Nederland sinds 29 jaar met Ellen van Langen, in Barcelona. De introductie ook van de mobiele telefoon (hihi). Helemaal terecht. Voorafgaande aan de 5000m finale ging Dafne Schippers vandaag roemloos ten onder aan de erosie van haar lijf. Even later was daar bij Elaine Thompson, die op de WK 2015 Peking nog van Dafne Schippers verloor geen sprake. Léon Haan riep destijds extatisch uit 'Ik wil het zien", daarbij doelend op de finishfoto. Dafne Schippers haalde haar destijds pas op de lijn terug. De andere kant van de medaille.

Dafne Schippers is al zou je het niet zeggen het absolute werkpaard (wedstrijden) van de internationale sprint bij de vrouwen en dat na een succesvolle carrière op de meerkamp. Maar sprinten is ook de hoogste mate van ontspanning (be free) kunnen bereiken terwijl je feitelijk het tegenovergestelde probeert te doen.

Ze gooide ooit na afloop uit pure frustratie de schoenen weg, nu ontbrak haar zelfs de energie om dat nog te doen.

Evident illustreert zij echter ook de eeuwige crux van topsport. Je kunt alleen aan de top blijven als je in staat blijft de daarvoor benodigde arbeid te leveren. De bankzitter heeft het veel gemakkelijker. De wordt pas na vele jaren bestraft voor diens inactiviteit en kan zich nu laven aan de hemelbestormers.
Cecchini 02 augustus 2021 21:40
Column / Peter de Waard/Volkskrant

Zijn Olympische Spelen de laatste uitwas van het westers imperialisme?

Slechts 9 procent van de wereldbevolking is wit, mocht Adriaan van Dis een keer vertellen op de televisie. Maar op de Olympische Spelen lijken de deelnemers in overgrote meerderheid uit witten te bestaan. En dat geldt helemaal voor de deelnemers die er met de medailles vandoor gaan.

Terwijl iedereen de afgelopen vijf jaar de mond vol had van inclusiviteit en diversiteit, sporten in Tokio vooral witte personen. Na Black Lives Matter is er meer aandacht gekomen voor een grotere culturele diversiteit in bedrijven en overheidsinstellingen, maar in de olympische gedachte past dat niet. Daar geldt alleen de prestatie – Nederland verkeert na enkele tegenvallers al in zak en as – hoewel volgens de oorspronkelijke gedachte deelnemen belangrijker was dan winnen.

De onderdelen zwemmen, fietsen, roeien, zeilen, dressuur, handbal en hockey die bij de Nos in een kwartiertje achter elkaar flitsen, lijken zelfs exclusief wit te zijn. Een van de redenen zal zijn dat de meeste olympische sporten in witte westerse landen zijn bedacht. Traditionele Afrikaanse sporten, zoals ezeltjesrennen, Senegalees worstelen, nguni (stokvechten), ta kurt om el mahag (een vorm van honkbal) staan niet op het olympisch programma, net zomin als Braziliaanse sporten zoals sandboard (zandsurfen), frescobal (wildwater­varen op een band) en peteca (badminton met de handen) en Indiase (kabaddi).

De Spelen worden verkocht aan westerse televisiestations die alleen sporten willen die door westerse, veelal witte kijkers, worden geapprecieerd. Alles draait om exposure en reclame-inkomsten. Het gevolg is dat die westerse sporten op een gegeven moment vanwege financiële redenen ook in Afrikaanse, Aziatische en Latijns-Amerikaanse landen traditionele sporten verdrijven. In plaats van een lans te breken voor die traditionele sporten, voegt de olympische beweging nieuwe westerse hypes toe als golfsurf en skateboards.

Eigenlijk zijn de Olympische Spelen met die volksliederen en vlaggen (die nationalistische uitingen kunnen toch niet meer in de 21ste eeuw) een modelvoorbeeld van overleefd imperialisme. Geld bepaalt het medailleklassement. India (1,3 miljard inwoners), Indonesië (270 miljoen) en Nigeria (201 miljoen) kunnen zelfs niet van een teleurstellend Nederland winnen. Bij de vorige Spelen haalde India één keer zilver en één keer brons, Indonesië één keer goud en twee keer zilver en Nigeria één keer brons.

Dat komt niet omdat zij minder talent zouden hebben, maar omdat hun talenten veel minder kansen krijgen zich te ontwikkelen en topsporters niet zo in de watten worden gelegd met overheidsfaciliteiten, begeleiding en uitgedokterde trainingsmethodes.

In de jaren zeventig en tachtig werd het Oostblok veroordeeld wegens het staatscommunistisch systeem van sportselectie.

Nu is het pure propaganda van het witte staatskapitalistische systeem.
Horsie is back 02 augustus 2021 21:54
@Cechini, bedankt maar weer voor het plaatsen van de column. Het vlamt maar (enig) bluswerk kan volgens mij geen kwaad. Ik ben nu al veel te druk, dus laat ik eerst maar het bordje van Frederik D. leeg eten, want van hem verwacht ik wel een bijdrage van 1000 woorden.
Cecchini 02 augustus 2021 21:57
Was wel een reden, dat ik getwijfeld heb om deze column te plaatsen. Laten we het beste er van hopen.
Carlos Danger 02 augustus 2021 22:01
PdW gooit hier China en Japan (resp. 1e en 3e in het medailleklassement) voor het gemak
ook op ' de witte hoop' ?
Cecchini 02 augustus 2021 22:21
Carlos Danger 02 augustus 2021 22:44
Nog één horde en dan uitbollen.
Marc 02 augustus 2021 22:51
Bah, iets tegen die regressief linkse apendrol van een P. de Waard plaatsen door een niet zo extremistisch links persoon als ondergetekende. Met een Amerikaan die zo waar zinvolle dingen zegt (en dat terwijl ik toch zo vaak zeg dat al het slechte uit de VS en het VK komt).
Hier dan: [youtu.be]
Horsie is back 02 augustus 2021 22:57
In de vermakelijke Podcast Ti-Ta-Tokio onthult Theo 'dat is vet' Bos, dat Shanne Braspennincx in de finale om het brons door het grotere verzet dat ze had gestoken op iets te grote achterstand de (haar) tweede ronde inging. Dus zelfs in deze hoogwaardig gestandaardiseerde tak van sport spelen zulke details danig mee. Ze reed waarschijnlijk wel de snelste tweede ronde, hoewel dat altijd moeilijk te meten valt, omdat de eerstkomende renner tenslotte eerst een tijd krijgt toegemeten en de runner-up nu eenmaal niet tegelijkertijd deze lijn mag passeren. Ze zou nu relatief ver achter hebben gereden. Nochtans, zoals vooral op de 100m hardlopen blijkt, je moet niet per definitie denken, dat een verbetering op eén detail zich automatisch vertaalt in een marginal gain over het geheel. Valkuil.

De aero-goeroe, Xavier Disley, vooral ook bekend om de prachtige graphics op twitter onthult een verrassend nieuwe strategie van de Duitse achtervolgsters. Bijna halverwege neemt Kroeger de kop en staat die ongeveer 1 km niet meer af, stopt dan en de overige drie rijden behalve een negative split ook even later de snelste (laatste) kilometer van de race en een nieuw WR.

De Deense ploegachtervolgers reden pas in de allerlaatste ronde boven het bestaande WR.
Clavan 02 augustus 2021 23:24
P. de Waard komt hier uit mijn ( semi rechts liberale ) dorp. Ik zal hem morgen even aanspreken. Ben nu even bezig met belangrijkere zaken.
De zwarte trui 02 augustus 2021 23:30
Die Denen schijnen allemaal last te hebben van hun schenen. Daarom moeten ze met 'medische tape' rijden... marginal aero gains f*ckers!



De Australiers hebben daarentegen dan weer last van brekende sturen





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2021 23:33 door De zwarte trui.
Andere Peter 03 augustus 2021 02:04
Ik vind haar heel expressief in het Nederlands. Charmant taaltje. Ze traint allang niet meer in NL hè?
Louise Michel 03 augustus 2021 06:28
Quote

FINALE! Red Lions vloeren India na hattrick van Hendrickx en zijn al zeker van medaille



[www.hln.be]

Zou wat zijn zeg als ze goud winnen. Want dan is het ministaatje België 18 gouden medailles rijker.
lodjan 03 augustus 2021 06:51
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die Denen schijnen allemaal last te hebben van hun
> schenen. Daarom moeten ze met 'medische tape'
> rijden... marginal aero gains f*ckers!

De soklengteregel omzeilen dus.
El Chaba 03 augustus 2021 08:04
Mag ik even een teiltje?
ton duk 03 augustus 2021 08:54
ja, klopt op zich allemaal wel maar ja.....1 eeuw ontwikkeling OS is niet in enkele jaren teruggedraaid (als dat al zou moeten)
gr
Slimmerd 03 augustus 2021 08:57
Je moet ergens je telraam voor kunnen pakken, al je voorspelde wielrenBelgjes falen alleen maar
merijntje mortirolo 03 augustus 2021 08:59
Wat een fucking machtige beer is die Hoogland toch.

(Ellis Ligtlee ook een beetje...)
Horsie is back 03 augustus 2021 09:09
Sympathieke Tom Egbers heeft het nog niet uitgesproken of zijn woorden zijn al weer achterhaald. WR van GB vrouwen op de ploegachtervolging alweer verbeterd door GER. Beneden komend hoor ik een Léon Haan helemaal uit zijn dak vliegen, maar het geluid wordt maar niet zachter. Wat's gebeurd? Een Viking heeft met (zijn) wondersloffen het meest sensationele record van de Spelen geproduceerd. Just saying.
merijntje mortirolo 03 augustus 2021 09:18
En dan mis je Ragnar Lothbrok bij het schoonspringen op één nog...

Horsie is back 03 augustus 2021 09:21
De bullet train stelt teleur. Langzamer dan in het ondergrondse Berlijn. Oh, nu zie ik het. De locomotief is nog niet aangekoppeld.

Verwisselde even FRA met GBR, dat als achtste team in de baan kwam. Hide and Seek in the making. GB maar nipt achter, dankzij een snellere start. Maar Jeffrey Hoogland moet alleen al goed zijn voor ongeveer 7 fietslengten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2021 09:27 door Horsie is back.
Wanny 03 augustus 2021 09:42
Volgens mij was de laatste ronde van NL een van de langzaamsten van allemaal. Daar moet Hoogland wel 3 of 4 tienden vanaf kunnen halen.
Horsie is back 03 augustus 2021 09:44
Filippo Ganna WR houder op 4km individueel en met het team. For now.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2021 10:01 door Horsie is back.
Horsie is back 03 augustus 2021 09:53
Een Brit op zoek naar het vasteland en een Deense vuurtoren die er vol op knalt. Je verwacht het niet, hè.
Cecchini 03 augustus 2021 09:54
Domme valpartij van de Denen en de Engelsen. Die voorste Deen kan dan wel kwaad zijn, maar had ook voor zich uit kunnen/moeten kijken. In het normale dagelijkse verkeer is het achterop komende verkeer schuldig bij een kop staart botsing



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2021 10:19 door Cecchini.
Horsie is back 03 augustus 2021 10:01
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij was de laatste ronde van NL een van de langzaamsten van allemaal. Daar moet Hoogland wel 3 of 4 tienden vanaf kunnen halen.

Er waren maar twee renners sneller. Voor 3 à 4 tienden zal Jeffrey Hoogland het niet willen doen.
Curzio 03 augustus 2021 10:13
Horsie is back 03 augustus 2021 10:14
Drie OR achtereen: 42,103s-41,829s-41,431s. Jeffrey Hoogland is echter de enige die sneller is dan in Berlijn 2020. En Matthijs Büchli ook. Van de megalomane "voorspelling" van Horsie, enige tijd geleden, richting 40 seconden als winnende tijd, zal niks terecht komen. There's no success like failure, but failure is no success at all.
merijntje mortirolo 03 augustus 2021 10:30
Kek pakje heeft die Duitse turner aan...
Wanny 03 augustus 2021 10:34
Uiteindelijk gaat het om de medailles. 4 tienden is een behoorlijk gat met de Britten
Horsie is back 03 augustus 2021 10:37
Op de ploegachtervolging werden de Britse mannen ingehaald en de Britse vrouwen overkomt bijna hetzelfde. GER weer met nieuw WR. Oh, ja, Chloé Dygert toch met een bronzen pleister op de zere knie.
Andere Peter 03 augustus 2021 10:44
Diepe bewondering voor die Teamsprint-krachtpatsers. Maar ik ben het wel eens met iemands vaststelling dat dit net zozeer lijkt op gewichtheffen als op wielrennen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2021 10:45 door Andere Peter.
merijntje mortirolo 03 augustus 2021 10:45
Ik zie ze nog wel onder de 41 duiken.

HUP spierbundels!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2021 10:45 door merijntje mortirolo.
Horsie is back 03 augustus 2021 10:45
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Domme valpartij van de Denen en de Engelsen. Die
> voorste Deen kan dan wel kwaad zijn, maar had ook
> voor zich uit kunnen/moeten kijken. In het
> normale dagelijkse verkeer is het achterop komende
> verkeer schuldig bij een kop staart botsing

Je hebt gelijk, maar het probleem hier was natuurlijk, dat de Deen never nooit nie had verwacht, dat ze de Britten (in dat stadium) al in zouden kunnen halen. Volledig in focus met de neus op het stuur. Ik veronderstel, dat als jij je zo door het verkeer zou begeven (laat staan met heel grote snelheid) het ook erg tricky zou worden. Vergeet niet, dat ze eenmaal op snelheid bij gelijkblijvende snelheid slechts een zevental seconden van elkaar gescheiden zijn.
Bovendien moest de Brit als derde op de binnenbaan blijven rijden en kon dus niet naar boven sturen. Dan was het probleem automatisch opgelost.
Andere Peter 03 augustus 2021 10:48
Haha, zou die Rus echt opzettelijk 2x vals starten omdat hij geen trek heeft in een extra keertje trekken en stoten om de 5e/6e plaats?
merijntje mortirolo 03 augustus 2021 10:51
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2021 10:51 door merijntje mortirolo.
merijntje mortirolo 03 augustus 2021 10:52
Is die Koster BLIND???

Die Fransen lagen zo duidelijk beter...
Cecchini 03 augustus 2021 10:52
Wat een dramatisch verslag van Jeroen Koster van de wedstrijd tussen de Fransen en de Australiers. Hij heeft niets in de gaten.
Curzio 03 augustus 2021 10:56
Dit noem je een gouden medaille ophalen.
merijntje mortirolo 03 augustus 2021 10:57
Cecchini 03 augustus 2021 11:04
Ook in de finale was Jeroen Koster weer van hopeloos nivo. Hij had totaal niet in de gaten, dat de Engelsen al vroeg hopeloos uit elkaar lagen. Daar bereid je je dan 5 jaar lang op voor.
Horsie is back 03 augustus 2021 11:05
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Diepe bewondering voor die
> Teamsprint-krachtpatsers. Maar ik ben het wel eens
> met iemands vaststelling dat dit net zozeer lijkt
> op gewichtheffen als op wielrennen.

Hihi. De Zweedse man van Stahl kon ook wel een 30m sprintje van kaliber lopen, maar dan zakt ie weg. Roy Meijer, U weet wel, die agressieve judoka, trapte ook een enorm piekvermogen, maar zet hem niet op een racefiets, want dan is het zo afgelopen. Jeffrey Hoogland combineert kracht en snelheid ook nog na meer dan 500m. Hij reed bijna net zo hard als Harrie Lavreysen in de voorafgaande ronde. Kanttekening, de splits zijn niet de echte splits.

Worden het de Spelen van Jeffrey Hoogland en niet van Harrie Lavreysen? Heel speculatief natuurlijk, want niemand weet het uiteraard.

Anti-climax, dat het geen WR werd. Zeker, een gecomprimeerd programma, maar zitten ze nu ook niet echt in het grensbereik?
ton duk 03 augustus 2021 11:05
Gelukkig maken we met 4 GOUD onze achterstand wat dragelijker
Gr
Eqquipo 03 augustus 2021 11:09
Slimmerd 03 augustus 2021 11:13
Koster, Egbers, Joris vd Berg..

Grote schoonmaak bij de NOS toch wel eens in de maak?
De zwarte trui 03 augustus 2021 11:23
Hehe, let op die Glaetzer zie die toch grinning smiley Nou die kon vanaf de start het wiel niet houden.
De zwarte trui 03 augustus 2021 11:50
Stel je hebt 8 deelnemers hoe kom je dan tot een winnaar in een door tijd gedreven sport?

a) je laat iedereen 1x rijden, snelste tijd wint
b) je laat iedereen 3x rijden, waarbij de races zo dicht op elkaar zitten dat de 3e man helemaal verrot is in de laatste rit (GB, AUS)

Behoorlijke sof dit gekunstelde nummer. De baansport is zo klein dat het aantal landen met 3 goede sprinters (eigenlijk heb je er dus 4 nodig) dun gezaaid zijn. Voor mij mag de individuele achtervolging daarom weer 'olympisch' (vreselijk woord) worden. Met al die sprintgeorienteerde nummers van nu is er een grote kans dat iemand de teamsprint, sprint en keirin wint. Ik hou daar niet zo van, het is toch geen zwemmen? Gelukkig is het baanwielrennen nog verschoond van een hip gemengd onderdeel. Ach wie weet in Parijs een man en een vrouw op een tandem ofzo...
De zwarte trui 03 augustus 2021 12:19
Andrew Hoy wat een atleet! Wat zijn de OS toch prachtig. En zo'n rekstok is best lastig vast te pakken
Cecchini 03 augustus 2021 12:27
Behalve als het baanrenners betreft kennelijk.
De zwarte trui 03 augustus 2021 12:36
Horsie is back 03 augustus 2021 12:55
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------

> a) je laat iedereen 1x rijden, snelste tijd wint
> b) je laat iedereen 3x rijden, waarbij de races zo dicht op elkaar zitten dat de 3e man helemaal verrot is in de laatste rit (GB, AUS)

De Fransen en de Nieuwzeelanders bleven toch gewoon in het spoor van hun eerdere ritten. Door de gehele entourage zijn deze wedstrijden natuurlijk belastender dan exact hetzelfde in trainingen doen, maar de crux blijft hier de mentale kracht. Zodra de ultieme motivatie er niet meer is (besef dat het toch verloren is en de tijd daarna ook niet meer van betekenis is en verkramping op de loer ligt) dan is de baanwielrenner in het nadeel ten opzichte van de wegwielrenner. Hij moet immers de pedalen blijven geselen omdat er anders flink wordt bestraft met snelheidsverlies. Mark Cavendish, de wegwielrenner, die (stel) de laatste 3 seconden van een sprint zou freewheelen verliest hoegenaamd geen snelheid, wel momentum, zodat het verlies in de volgende 3 seconden (dus van 4 tot 6 seconden) vergelijkenderwijs automatisch veel hoger zal uitvallen. De wielrenner op de baan heeft echter te maken met een vast verzet en moet dus blijven draaien. De tijd van 15,021s van de Britten is op dit niveau uiteraard belachelijk. Als weer Mark Cavendish de laatste 250m in zeg rond de 12,5 seconden zou kunnen rijden, maar hij besluit de laatste 250m te freewheelen, dan rijdt hij zo zonder iets te doen ongeveer dezelfde tijd als de andere Brit en Australiër op de baan.

Op de ergometer stoppen de pedalen onmiddellijk als je ophoudt met trappen. Baanwielrennen zit dus tussen de ergometer en de wegsprinter in.
Je kunt alleen eeuwig blijven rijden als je kinetische energie blijft opbouwen.

> Behoorlijke sof dit gekunstelde nummer. 80% van de OS is gekunsteld.

> De baansport is zo klein dat het aantal landen met 3 goede sprinters (eigenlijk heb je er dus 4 nodig) dun gezaaid zijn.
Wel wat ongenuanceerd, niet? We zeggen toch ook niet, jullie hebben maar één Sifan en ga zo maar door.

> Voor mij mag de individuele achtervolging daarom weer 'olympisch' (vreselijk woord) worden. Eens.

> Met al die sprintgeorienteerde nummers van nu is er een grote kans dat iemand de teamsprint, sprint en keirin wint.
Dat valt best mee. Maar zodra een renner of een land meer dan marginaal beter is wordt de kans natuurlijk groter.
Cecchini 03 augustus 2021 13:08
Er zijn trouwens ook de nodige turners die meer dan 3 goud wonnen/winnen
Cecchini 03 augustus 2021 14:19
Ja, en dan zou je al die Tourrenners of lange afstandslopers kunnen vergelijken met zoals we dat vroeger noemden Biafra kinderen
Meneer 60% 03 augustus 2021 17:16
Ik vind ook dat er in sporten zoals zwemmen, maar ook baanwielrennen, te veel teamonderdelen zijn. Drie op zes onderdelen bij het baanwielrennen. Stel je voor dat er een megatalent voor de duuronderdelen bij het baanwielrennen wordt geboren op Malta, dan heeft hij of zij alleen op het omnium kans, terwijl hij of zij anders nog de madison en de TP had gehad.

Michael Phelps zou geen 23 maar 13 gouden medailles hebben gehad als hij Luxemburg was geboren. En dan had je toen nog niet eens de gemengde relay. 13 goud, daar zou Luxemburg best blij mee zijn, daar niet van. Maar het is wel een verschil.

Een goede 100 en 200 meter vrijeslag-zwemmer uit de VS of Australië kan, met het geluk van goede teamgenoten, met vier keer estafettegoud naar huis gaan, zonder individueel op één nummer de beste te zijn.
ton duk 03 augustus 2021 18:23
Opmerkelijk dat tot nu toe 4 vd 6 gouden HOL medailles "mannelijk" zijn terwijl op voorgaande OS die bijna allemaal "vrouwelijk" waren??
Gr
Surplace op souplesse 03 augustus 2021 19:01
Benieuwd wanneer de non-binairen op de deur gaan kloppen om een derde categorie te krijgen.

Logisch zouden wellicht een Spelen zijn waarin je alles tot de essentie stript. Snelzwemmen, wielrennen en hardlopen enkel op 100 meter en 10/200/42 kilometer, zonder onzinnige meedoen is belangrijker dan winnen series en kwalificaties. Voor alle mensen tegelijk. En zeker niet verkapte versies met een dak erboven.

Matvechten met wat voor techniek je maar wilt (MMA heet dat?), daarbij ook gelijk maar de (boog-)schutters en degens verwerken. Een soort paintbalveldslag. Daar zouden je ogen misschien niet spontaan van beginnen te bloeden.

En ergens in circustent de openings- en sluitingsceremonie doen waarin alle artiesten er helemaal op los turnen, suïcidaalfietsen (BMX'en), skaten, trapezedansen, polstokhoogschoonspringen met ladders en paarden in laten slapen.
Horsie is back 03 augustus 2021 19:35
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Opmerkelijk dat tot nu toe 4 vd 6 gouden HOL
> medailles "mannelijk" zijn terwijl op voorgaande
> OS die bijna allemaal "vrouwelijk" waren??
> Gr

Opmerkelijker vind ik dat je dat uitgezocht hebt. Kom daar na de Spelen nog eens op terug.
De teamsprinters die het eerste GOUD op de baan winnen sinds 1936 met Arie van Vliet. Kom daar na de Spelen nog eens op terug.
De puristen schudden nog even met hun schouders. Nog effe wachten totdat de pizzaplaten goed rondgedraaid zijn door Harrie of Jeffrey.
ton duk 03 augustus 2021 19:48
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> ton duk Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Opmerkelijk dat tot nu toe 4 vd 6 gouden HOL
> > medailles "mannelijk" zijn terwijl op
> voorgaande
> > OS die bijna allemaal "vrouwelijk" waren??
> > Gr
>
> Opmerkelijker vind ik dat je dat uitgezocht
> hebt. Kom daar na de Spelen nog eens op terug.

Ff opgezocht voor uwes :
Gr
> [www.rtlnieuws.nl]
Horsie is back 03 augustus 2021 20:07
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ton duk Schreef:

> > -----
> > > Opmerkelijk dat tot nu toe 4 vd 6 gouden HOL medailles "mannelijk" zijn terwijl op voorgaande OS die bijna allemaal "vrouwelijk" waren??
> > > Gr Opmerkelijker vind ik dat je dat= uitgezocht hebt. Kom daar na de Spelen nog eens op terug.
>
> Ff opgezocht voor uwes :
> Gr
> >
> [www.rtlnieuws.nl]

Gisteren hoorde ik ergens het volgende:"Huh, Horses, who have to watch humans getting medals for what they (horses) do." grinning smiley
ton duk 04 augustus 2021 09:09
Hilarisch en magnifiek
1 en 2 met 9.215
En een Surinamers op 6
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/08/2021 09:10 door ton duk.
Horsie is back 04 augustus 2021 10:16
Mooi op tijd voor de beslissende fase in de 200m kwalificatie. Conclusie: Team NL verliest ten opzichte van Berlijn 2020 tijdtechnisch de helft van zijn suprematie en weer verliest Lavreysen ook tijdtechnisch vergeleken met Jeffrey Hoogland. Maar dat heeft allemaal geen gevolgen. Even dacht ik nog dat Jan-Willem van Schip naar Engeland was gevlucht, maar het was toch Jack Carlin met "smal stuurtje". 1-2 was nooit geen appeltje-eitje, maar nu zeker niet.

De opmars naar de top in 7 bijbelse stappen van Holy Moses op de 400m horden zal wel nooit meer geëvenaard worden, maar "onze" Femke Bol kwam daar heel dichtbij. Op het laatste rechte eind zag je echter voor het eerst dat de overgebleven energie te wensen overliet. Geen echte verrassing dan ook dat "Stress is an illusion" uiteindelijk toch nog "gemakkelijk" won. Ze had wel een van de meest ingetogen reacties na goud. Er zijn dus meerdere wegen naar Tokyo mogelijk for painting a masterpiece.

Laurine van Riessen lijkt op de keirin hard op weg medailles te winnen op zowel de Winter als de Zomer Spelen.

Nafissatou Thiam voorlopig op kop.
Curzio 04 augustus 2021 10:37
Ja die McLauhglin zou de Italiaanse hoogspringer misschien kunnen gaan coachen in emotie-beheersing ofzoiets.
Andere Peter 04 augustus 2021 10:44
In individuele klassementen een estafettegoud dat je met 4 man wint voor 1/4 tellen?
Horsie is back 04 augustus 2021 11:20
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> In individuele klassementen een estafettegoud dat
> je met 4 man wint voor 1/4 tellen?

Hoogleraar Statistiek Casper Albers RUG beziet (VK vanochtend) de olympische wereld met een knipoog: Hoe je scoort in de spotstatistieken hangt voor een flink deel ook af van toeval.
ton duk 04 augustus 2021 11:24
Mooie baanochtend
Zowel heren Sprint en dames Keirin gemakkelijk door naar morgen
Gr
Horsie is back 04 augustus 2021 11:30
Filippo Ganna en zijn kornuiten verslaan de Denen door tegen het einde de allersnelste twee ronden te rijden.
ton duk 04 augustus 2021 11:31
Zeer spannend idd. Ik had de Italianen al opgegeven
Gr
De zwarte trui 04 augustus 2021 11:33
Catenaccio in het wielrennen?
ton duk 04 augustus 2021 11:34
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>
> Nafissatou Thiam voorlopig op kop.

En de Belgische basketbaldames op weg naar halve finale
Gr
Cecchini 04 augustus 2021 11:39
Fantastische finale. Reclame voor de sport/ploegenachtervolging. Gek dat Nederland in dit onderdeel nimmer wat voorstelt.
ton duk 04 augustus 2021 11:43
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
>Gek dat Nederland in
> dit onderdeel nimmer wat voorstelt.

Zou een mooi project kunnen zijn bij de KNWU
Ik mijmer terug naar Roy Schuiten en Bert Oosterbosch.
GR



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/08/2021 11:45 door ton duk.
Cecchini 04 augustus 2021 11:49
Gisteren mooi interview met Nils van 't Hoenderdaal in Studio Tokio, die daarin aangaf te stoppen met het baanwielrennen. Aangename jongen. Sowieso een prettig programma (gisteren extra mooi vanwege een filosofische gedachte over topsport van Ellen van Langen's vroegere concurrente Nurutdimova). Henry Schut doet het gewoon goed, is algemeen gezien goed ingevoerd, heeft een terughoudende manier van presenteren (had Mart iets van kunnen leren), en de bandjes in de studio Blaudzun en Son Mieux waren zeker niet slecht. Benieuwd wie het laatste bandje wordt.
Curzio 04 augustus 2021 11:58
Ik vind persoonlijk Egbers toch iets meer sjeu en sfeer brengen.
Plus het obligate "goed, we gaan het zien", maar dat is een ziekte waar wel meer presentatoren last van hebben als ze door willen naar het volgende onderwerp.
Cecchini 04 augustus 2021 12:08
Eén op één is Tom Egbers prima, maar een tafel vol met gasten gaat hem niet goed af. Studio voetbal op de zondag was niet geslaagd.
Horsie is back 04 augustus 2021 12:24
Rivkah op het Veld kapsel vind ik ook altijd prettig om naar te kijken en zeker ook om naar te luisteren. Bij Femke Bol moet ik echter nog steeds wennen aan haar hoge stem die voor mijn gevoel een flink aantal octaven hoger is dan de vroegere Tiefstimmen aus der Retorte. Ik zag ooit een foto van Ellen van Langen, die bijna twee keer in de Ellen van Langen van vandaag zou kunnen passen. Ik heb geen illusies over de reinheid van de OS 1992 in Barcelona. Henry Schut is zeker de laatste jaren echt gegroeid en aangenamer geworden naar te kijken. De Mart is de Mart. Een Mart 2.0 bestaat immers niet, net zoals er geen Louis van Gaal 2.0 bestaat. Blaudzun, wielergek, is een aparte, maar wel goed.

Buiten de wedstrijdsituatie is haar stem toch vrij normaal. Foei, Horsie!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/08/2021 20:53 door Horsie is back.
Louise Michel 04 augustus 2021 13:02
Groot-Brittannië doet het goed in de medaillespiegel. In elk geval een stuk beter dan de andere grote Europese landen Duitsland, Frankrijk en Italië die nog wel deel uit maken van de EU. Er staat mij een artikel bij over de Spelen van 2012 waarin wordt vermeld dat veruit de meeste sporters van team GB afkomstig zijn uit welgestelde milieus. Op de public schools waar de kinderen van welgestelden doorgaans naar toe gaan is dan ook veel aandacht voor sport. Echter wordt zo maar een klein deel van het totale potentieel van de Britse kinderen benut. En toch weten die Britten de andere grote Europese landen af te troeven. Indrukwekkend hoor.
Cecchini 04 augustus 2021 13:06
Hoe is het met het schoolsysteem in Belgie t.a.v. topsport gesteld ? De huidige medaille spiegel geeft weinig vertrouwen
Eddy Veen 04 augustus 2021 14:02
De Britse bokser die vandaag zilver wint, komt vast niet uit een welgesteld milieu.
Frederik D. 04 augustus 2021 16:27
Er is een link tussen boksen en Oscar Wilde. smiling smiley
Louise Michel 04 augustus 2021 17:38
Morgen valt de beslissing o.a. in het hockey, de zevenkamp, het omnium en de kajak (K1 500m). Dat kan dus zomaar een dag worden waarop innovatieleider België in vier verschillende sporten goud wint!
lodjan 04 augustus 2021 17:47
Gaat niet gebeuren.
Louise Michel 04 augustus 2021 18:40
De parel van het Caraïbisch gebied is ook aan een interessante opmars bezig in de medaillestand. Met nog wat gewichtsklassen in het boksen en worstelen voor de boeg kan dat landje zomaar Nederland voorbij gaan. En dankzij de aanwezigheid van sublieme wetenschap kunnen ze zich daar ook goed beschermen tegen corona. Want de daar ontwikkelde Abdala en Soberana vaccins werken namelijk uitstekend. Veel landen zijn daarom geïnteresseerd.
Slimmerd 04 augustus 2021 21:52
Net zo goud als die basketdames?
Koppizoektwachtwoord 04 augustus 2021 22:10
Inderdaad opmerkelijk, het verschil in stem nét na en wat langer na de wedstrijd. Het zal de adrenaline zijn, in ieder geval geen te hoog testosterongehalte.
Ik vind Schut het ook prima doen. Stelt zich bescheiden op, gaat wat dieper dan bv Dionne in de Avondetappe. De makkelijk scoren-itempjes van Joris Linssen hadden van mij niet gehoeven, voor de rest geen klachten hier. Nou ja, de bandkeuze. Blaudzun is prima, maar ik had ook graag iets verrassends gehoord. Indian Askin, Rats on Rafts of zo. Maar ja, wie ben ik?
Cecchini 04 augustus 2021 23:31
Hoe je scoort in de sportstatistieken, hangt voor een flink deel ook af van toeval

De wetenschapper beziet de wereld/ CASPER ALBERS

De Olympische Spelen zijn in volle gang. Vivianne Miedema heeft maar liefst tien doelpunten gemaakt, dat is zelfs nog meer dan het aantal bevestigde coronabesmettingen bij TeamNL in de eerste dagen van de Spelen. Miedema heeft veel meer interlandgoals dan welke mannelijke voetballer ook, maar bij Wikipedia wordt ze bewust buiten de topscorerstatistieken gehouden.

Op de beruchte vlucht KL861 zaten zes van de zeven positief geteste personen. Volgens sportbestuurder en amateurviroloog Maurits Hendriks was dit toeval en vonden de besmettingen niet aan boord plaats. De kans dat, op basis van het toeval, zes van de zeven besmette personen in hetzelfde vliegtuig zitten, is kleiner dan 0,1 procent, maar groter dan nul.

Het kán dus inderdaad toeval zijn. Net als niet voor 100 procent uit te sluiten is dat de huizen in Groningen door niet-aardbevingsgerelateerde oorzaken beschadigd zijn of dat al die recente overstromingen en hittegolven niks met klimaatverandering te maken hebben. Beleidsmakers die maatregelen uit de weg gaan door te wijzen op de minieme kans van het toeval komen ook buiten de sportwereld voor.

Waar gesport wordt, zijn sportstatistieken. En die van de Olympische Spelen zijn misschien wel de bekendste. Zo is Michael Phelps de ultieme olympische kampioen met 23 gouden plakken. Enorm indrukwekkend (ik doe het hem niet na), maar het helpt wel enorm dat hij een zwemmer is. Alleen al op de huidige Zomerspelen worden 105 medailles uitgedeeld voor het baanzwemmen.

Zelfs de allerbeste voetballer ter wereld kan met voetballen niet meer dan één medaille per vier jaar halen en heeft dus een carrière van minimaal 88 jaar nodig om Phelps' record te evenaren. En dan hebben we het nog niet eens over sporten als cricket: na voetbal de populairste sport ter wereld, maar sinds 1900 geen olympische sport meer. Phelps is een geniale atleet, maar dat hij de statistieken aanvoert komt ook gewoon doordat hij toevallig een zwemmer is.

Ook in de ranglijst met landenstatistieken aller tijden spelen keuzen een rol. Frankrijk heeft 716 medailles op de Zomerspelen gehaald en China 'slechts' driekwart daarvan, 546. Toch staat China doorgaans boven Frankrijk omdat de Chinezen 12 gouden medailles meer hebben dan de Fransen.

En hoe tel je bijvoorbeeld de Duitse medailles? Gooi je die van Oost-Duitsland, West-Duitsland, het Duitse Eenheidsteam (actief van 1956 t/m 1964) en Duitsland op een hoop of niet? Ja graag, zeggen onze oosterburen: dan staan ze immers als beste Europese land in de statistieken. Niet doen, zeggen de Britten, Fransen en Italianen: door de Duitse prestaties op te knippen, blijven ze de Duitsers op papier de baas.

Hoe je uiteindelijk scoort in de statistieken, hangt dus deels af van je sportieve prestaties, maar voor een flink deel ook van toevallige bijzaken, zoals de geopolitieke geschiedenis van jouw land, of de sport waarin jij goed bent meetelt en of de almanakschrijvers wel inclusief bezig zijn.

Ook de olympische statistieken zitten vol toeval.

Casper Albers is hoogleraar statistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Horsie is back 04 augustus 2021 23:51
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hehe, let op die Glaetzer zie die toch grinning smiley Nou die
> kon vanaf de start het wiel niet houden.

Matthew Glaetzer is intussen voor de sprint teruggetrokken wegens medische redenen. Geopereerd aan de schildklier (kanker), radiotherapie et cetera. Nu setback?
Horsie is back 05 augustus 2021 02:10
Interessante verhalen achter de atleten. Het verhaal achter Anouk Vetter (ik herinner me nog goed hoe ze tijdens het WK 2019 in Doha de handdoek in de ring gooide door niet meer te starten), dat doet denken aan Tom Dumoulin en haar verwondering als ze uitroept: "Hé, wat doet mijn naam daar".
Ze staat na 4 onderdelen op de zevenkamp aan kop en wordt geprognosticeerd voor een zilveren medaille. Maar Nafti kan nog steeds goud halen vooropgesteld, dat zij de speer ver genoeg kan werpen na de elleboogblessure. Wanneer niet dan wordt het wel heel moeilijk.
Clavan 05 augustus 2021 09:18
En Oscar is uiteraard geen Brit.
ton duk 05 augustus 2021 09:57
Nederland steekt Roemenië voorbij van 17 naar 16 in het Medailleklassement OS - Zomerspelen allertijden / JIPPIE !!!
Zuid-Korea toont zich een geduchte tegenstander voor plek 15
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2021 15:43 door ton duk.
Horsie is back 05 augustus 2021 10:23
Te slaperig om het speerwerpen vanaf half zes af te wachten. Thiam stelt echter orde op zaken en staat nu met 64 punten voor. In elk geval krigen we een onderling duel om goud en zilver. De val van Laurine van Riessen overschaduwt echter het baanwielrennen van vandaag. Reed ze de vorige OS nog over de reling, nu werd ze genadeloos op de baan geveld en met een brancard afgevoerd. Race nog niet gezien, want kwam er pas in bij de heat van Shanne Braspennincx. De woorden van Jeroen Koster over Shanne Braspennincx "val van haar maatje" brachten me in verwarring. Wat bedoelde hij?
Curzio 05 augustus 2021 10:41
Dit doet me veel. Kippenvel. Een groots moment, dat voor altijd in de herinnering gegrift zal blijven. Roemenië voorbij, ongelofelijk.
Carlos Danger 05 augustus 2021 11:01
Goud voor Braspennincx!
Frederik D. 05 augustus 2021 11:19
Hopen dat ze haar gouden penning niet verbrast.
Horsie is back 05 augustus 2021 11:27
Elis Ligtlee die in Rio (2016) na haar keirin triomf als eerste de toekomstige olympische winnares van de keirin (2021), Shanne Braspennincx, ontmoette. Het staat dus gewoon in de sterren. Ik ben allergisch voor het woord kippenvel. Wat hebben zij nou gedaan om zo berucht te worden? Laurine van Riessen schijnt geen herinnering te hebben aan de val, maar is wel goed bij kennis. Het sprinttoernooi bij de mannen verloopt tot nu toe naar verwachting. Jan Willem van Schip nog in de race voor podium.
Cecchini 05 augustus 2021 11:33
Man wat een prachtige woordspelingen. Om jaloers van te worden.
Cecchini 05 augustus 2021 11:33
In al zijn genialiteit kijkt JWS niet naar zijn concurrenten
Carlos Danger 05 augustus 2021 11:37
Schip gestrand.
Cecchini 05 augustus 2021 11:38
Vond ik al iets beter.
ton duk 05 augustus 2021 11:51
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hopen dat ze haar gouden penning niet verbrast.

De Gouden penning is in Indonesie trouwens minimaal 1,5 kilo goud , 3 (?) huizen en 5 miljard rph (300.000 euro) waard
Bron is lichtelijk onbetrouwbaar ,zittend naast mij , en de Indonesische social media volgend

gr
Horsie is back 05 augustus 2021 14:48
Zeldzaam hoe een geïnterviewde atleet (Liemarvin Bonevacia) voor het oog van de camera door de hoeven zakt en door de desk even nauwelijks meer zichtbaar was. Bij mij kwam het over als een humoristische act (zoals de toeschouwers dat destijds ook dachten van Tommy Cooper, die echter niet meer opstond), maar het was bittere ernst. Een 400m loper die bijna out gaat. Even later ging het wel weer. Maar goed dat we Jeffrey Hoogland in 2018 niet gelijk voor de camera hebben gehaald, maar toch maar even een stoel hebben aangeboden. Zo bekeken is de gymnastiek act van Abebe Bikila in Rome 1960 nog legendarischer.

Een volledig Benelux podium op de zevenkamp.
ton duk 05 augustus 2021 15:42
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
>

> Een volledig Benelux podium op de zevenkamp.

SCHITTEREND
gr
Louise Michel 05 augustus 2021 15:43
Frankrijk haalt bij de mannen dus de finale in het handbal, volleybal en basketbal. Wellicht investeren ze daar veel in zaalsporten? Maar in de handbalfinale komen ze wel te staan tegen de Deense Viking Mikkel Hansen.



Kunnen ze daar wel tegenop?

Groot-Brittannië is structureel echt bagger in dergelijke zaalsporten. Daar valt voor hun nog een wereld te winnen.
ton duk 05 augustus 2021 15:48
Het gat met nr 14 Finland dichten wordt lastig
Nr 13 en hoger is onoverbrugbaar (sorry)
Gr
ton duk 05 augustus 2021 16:04
Quote vd dag :mijn raceplan matchte niet bij deze race, aldus F Weertman
Gr
Carlos Danger 05 augustus 2021 16:46
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het gat met nr 14 Finland dichten wordt lastig
> Nr 13 en hoger is onoverbrugbaar (sorry)
> Gr


Vetter wordt de buit niet?
Curzio 05 augustus 2021 17:21
Ik zou dat nu ook emotioneel niet aankunnen, ik zeg het eerlijk.
ton duk 05 augustus 2021 17:46
Ik zie tot mijn verrassing nu dat de 9 punten voorsprong eindigden in 85-86...
Gr
merijntje mortirolo 05 augustus 2021 22:03
-
HUP Femke!

(Niet Weertman).
Curzio 05 augustus 2021 22:54
Very Weirdman is de naamgrap der naamgrappen, maar helaas niet door mij verzonnen en zal ook wel al bij menigeen bekend zijn.

Hup Sifan!
Surplace op souplesse 06 augustus 2021 10:59
Zo, die Van den H. heeft me een potje gefaald.

Blunder na blunder, vrij classic wel. Maar het domvolk zal zich laten leiden door incourante medajjeuhs.
merijntje mortirolo 06 augustus 2021 11:13
Echt, ik zou willen dat jij en ik vriendjes waren en elkaar eens belden.
merijntje mortirolo 06 augustus 2021 11:18
Ik vind Kirsten Wild een topvrouw.
Horsie is back 06 augustus 2021 11:33
Goldilocks Britain was ook niet slecht. Lotte Kopecky werd gelanceerd en later werd er down under ook nog eens een spaak in haar wiel gestoken. Kirsten Wild al vroeg bij een valpartij betrokken, doordat er iemand dwars door de afrastering voor de aflossing met Amy Pieters heen reed. Een zekere medaille verloren, maar geen gouden medaille. Een dog whistle gaf misschien wel echt de doorslag in de Madison. De Francaise Copponi wist dat het tijd was te apporteren. Te weinig overschot voor Kirsten Wild. De broedertwist op de sprint is nog niet betwist en moet Belle (en de Beast) de doorslag geven. Op de vrouwen sprint (Theo Bos blijft hoffelijk spreken over dames) bleven er maar liefst 17 beneden het Olympisch record van Rio. Boeie. Het baanwielrennen is definitief losgezongen van de alledaagse werkelijkheid. Zou Horsie toch te veel naar Oom Antoine luisteren?

Zijn jullie ook zo gedeprimeerd te hebben moeten vernemen, dat Messi definitief naar het Armenhuis gaat? Hij krijgt wel weer een gouden kooi en zijn Chappie brokken worden ook op een gouden plate aangereikt.
merijntje mortirolo 06 augustus 2021 11:36
Messi blijft 'gewoon.' Ze vinden daaro wel een oplossinkje.

HUP Horsie!

HUP koers!
Curzio 06 augustus 2021 11:39
Ik verbaas me eerder over de excessieve haat tegen Vd Hoogeband. Je bent niet de eerste en enige namelijk. Is het iets in zijn manier van praten of expressie?
Horsie is back 06 augustus 2021 11:43
Jeffrey Hoogland begint moeie te worden en geeft Harrie Lavreysen alsnog een voordeel. Belle glimlacht: aan welke Beast geeft zij haar jawoord.
Horsie is back 06 augustus 2021 12:03
Zeldzaam. Niets om af te doen aan de prestatie van Harrie Lavreysen, maar moeie, moeie, Jeffrey Hoogland. Het energievaatje was bijna leeg. Ook de Wet van de Remmende Voorsprong als ook je vriendin eerst goud wint. Harrie Lavreysen, gane set and match (7:5). Gaat Harrie Lavreysen voor de drieluik?

Over een paar uur weten we ook of Sifan Hassan evenzeer voor de drieluik kan gaan.
ton duk 06 augustus 2021 12:30
Tussendoor scoort "Bossche" Matla de 1-0 tegen Argentinië
Gr
Horsie is back 06 augustus 2021 12:32
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tussendoor scoort "Bossche" Matla de 1-0 tegen
> Argentinië
> Gr

Da's verleden tijd. 2:0
ton duk 06 augustus 2021 12:57
En ook fake news
Inmiddels wel 3-1
Gr
De zwarte trui 06 augustus 2021 13:27
Was het geen fout van Wild? Zo bruusk naar beneden sturen, waar had die Australische heen gemoeten? De NOS man begon ook te piepen, zonder kritisch te zijn. Maar ik ken de (ongeschreven) regels van de koppelkoers niet
Cecchini 06 augustus 2021 13:46
NOS geeft hockey zoals altijd weer voorrang. De wedstrijd is allang afgelopen, vreselijk saaie wedstrijd, maar ze gaan door met analyses, interviews, terwijl de 400 meter estafette voor mannen wordt gelopen. Harry Lavreijsen mag zijn woordje doen tijdens de rust van de hockey wedstrijd
Horsie is back 06 augustus 2021 13:51
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Was het geen fout van Wild? Zo bruusk naar beneden sturen, waar had die Australische heen gemoeten?
> De NOS man begon ook te piepen, zonder kritisch te zijn. Maar ik ken de (ongeschreven) regels van de koppelkoers niet

Dit is topsport en voelen de deelnemers zich niet per sé verplicht zich als een heer of dame in het verkeer te gedragen. Dus benut de Australische de ruimte, die ze plotseling voorgeschoteld kreeg in plaats van erom heen te gaan.
Eindhovuh 06 augustus 2021 14:01
Altijd genant als een links geörienteerd iemand praat over de zegeningen van Cuba. Liefst nog even de gratis zorg noemen. Coruptie, onderdrukking, armoede, meer is er niet. Wil je een goede behandeling? Dan kan je beter een cadeau meenemen.
ton duk 06 augustus 2021 14:09
Minder kletsen, meer live
Gr
merijntje mortirolo 06 augustus 2021 14:35
-
Hoogland: held. Überheld.

Ugh. Fucking UGH.
Cecchini 06 augustus 2021 16:18
Ik heb een beetje genoeg van Dafne Schippers. Blessures kan ze niets aan doen, maar als ze tot 2 x toe in de estafette veel te vroeg start, dan is zij gewoon fout (of je moet Nadine Visser verwijten dat ze de 100 meter niet in 9 seconden loopt), en dan heeft ze het over "we moeten later eens analyseren waar het fout ging, maar we waren ontzettend gefocust" en was kwaad toen de andere blonde estafetteloopster haar verweet, dat ze weer in de fout was gegaan. Misplaatst diva gedrag van Schippers en moet de hand in eigen boezem steken. Haar carriere gaat als een nachtkaars uit.
Surplace op souplesse 06 augustus 2021 19:41
Gemakzuchtig om er haat uit te distilleren, waarmee de pijnlijke afdronk der waarheid weggespoeld dreigt te worden.

Misschien was het een tikkeltje scherp door de verwachting dat die olijke Pietre de Mission straks een en al hosanna gaat prediken in menig kletskoekshow. Maar misschien moet ik er inderdaad op hondstrouwen dat die integere Brabo (you got me!) gewoon verantwoording af draagt voor een geruchtmakende blundervlucht die de Olympische dromen van meerderen bruut de keel af kneep alsmede breed falen op begeleidend, tactisch en spirittechnisch vlak.
ton duk 06 augustus 2021 20:15
Surplace op souplesse Schreef:
-------------------------------------------------------
die integere Brabo

Contradictie
Gr
Horsie is back 06 augustus 2021 20:35
Ik moest vanmiddag de estafettes helaas laten voor wat ze waren, want toch maar de voorkeur gegeven aan nog even de wind te proeven, die Sifan Hassan ook al in het Tokyo stadion had opgemerkt. Dus even maar een paar filmpjes gecheckt. Effe wachten nog, waar bleef toch de irritatie waarover @Cecchini sprak? Maar precies op het einde van een 40 seconden filmpje zag ik iets, wat je hoogst zelden caught on camera in de sportarena ziet. Je zou inderdaad bijna gaan geloven, dat Dafne Schippers de "oude snelheid" weer terug had. Eerder ging ze flink op de rem staan en nu kwam Nadine Visser er echt niet meer bij. Ze hield nu gelukkig de schoenen aan. Bij Dafne Schippers heb ik echter in feite nog nooit het gevoel gehad, dat ze in haar reacties naar de buitenwereld geheel zuiver op de graat was. Maar het zal heel vaak ook wel zo zijn, dat je niet wijs kunt zijn terwijl je verliefd bent op wie of wat dan ook. De lijst van excuses, die topsporters soms uit de hoge hoed toveren, wanneer ze niet bereiken wat ze zo dolgraag hadden willen bereiken, is eindeloos. Het zijn net mensen.

Maar wij, als toeschouwers, mogen ook niet de ogen sluiten voor de invloeden van extreme stress, die topsporters niet alleen zichzelf opleggen, maar ook door externe factoren krijgen opgelegd. Ik zie dus ook te veel mensen huilen in situaties, waarvan ik vanachter de PC denk...

Running on empty. Jeffrey Hoogland en in mindere mate Harrie Lavreysen zagen hun motoren sputteren alsof iemand er een beetje woestijnzand in had gestrooid.
Jeffrey Hoogland had het over een max cadans en een tandje erbij tekortkomen, Maar hij reed toch al een monsterverzet, allez geen 70x12, maar dan toch. Maar hij zal het ongetwijfeld figuurlijk bedoeld hebben. Maar na de finish totaal uitgeteld, Liemarvin Bonevacia leek er niks bij.

Dan Sifan Hassan, die bij de voorstelling al leek uit te willen stralen: Wat doe ik hier eigenlijk? Nu weer de tactiek gekozen zelf de hardheid van de wedstrijd te bepalen om dan in de laatste 300m weer toe te slaan. De min of meer Status Quo situatie van 1200m tot 1300m was al een veeg teken. Het segment van 1300-1400m verliep daarna desastreus met een volle seconde verlies en het verval zette door. Uiteindelijk had ze de laatste ronde bijna een seconde langzamer gelopen dan de befaamde ronde met val. Met de aantekening dat het qua tempo geen gelijkwaardige wedstrijden waren.

Ook nog een nieuw record voor hinde Allyson Felix, waarover die prikker, wiens naam me nu even niet te binnen wil schieten, het wel eens had. Met 10 medailles eerste op de allertijden lijst voor atletiek bij de vrouwen, dames Theo. Ga nu eerst maar eens de podcast van Thijs en consorten beluisteren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2021 20:38 door Horsie is back.
Slimmerd 06 augustus 2021 20:51
Zonder Oost-Duitse doping loopt het een stuk lastiger
ton duk 06 augustus 2021 20:59
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------

> Ook nog een nieuw record voor hinde Allyson Felix,
> waarover die prikker, wiens naam me nu even niet
> te binnen wil schieten,

Je bent weer 's volledig het spoor bijster
Dat ging over Alpecin Fenix
Gr
Eindhovuh 06 augustus 2021 21:18
Ben jij ooit weleens over iemand enthousiast?
Eindhovuh 06 augustus 2021 21:19
Allyson Felix, wat een atlete. Meeste medailles in de estafette, maar al zo lang wereldtop, heel bijzonder.
Horsie is back 06 augustus 2021 21:54
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------

> > Ook nog een nieuw record voor hinde Allyson Felix, waarover die prikker, wiens naam me nu even niet te binnen wil schieten,
>
> Je bent weer 's volledig het spoor bijster
> Dat ging over Alpecin Fenix
> Gr

Last van een kwalijke dronk? Overigens had ik hier over Bromertà.
Horsie is back 06 augustus 2021 22:17
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zonder Oost-Duitse doping loopt het een stuk lastiger

Ze werd in 2010 al WK Junioren en haar hoogtepunt was ongetwijfeld WK Beijing 2015, waar ze de 200m in 21,63s afraffelde en haar geweldige drive op de laatste 50 meter nog had. Ik kan geen sprintster bedenken, die in haar leven het lijf meer belast heeft dan zij (de VK gaf recent een gedetailleerd verslag ervan), eerst dus als zevenkampster, later in de transformatie naar het pure sprintwerk. Dus zo'n disqualificatie als de jouwe is heel kwalijk.

Hoogland en Lavreysen waren na de belle ook een half uur niet aanspreekbaar en dan hebben we toch over een paar lousy sprints. cool smiley
Cecchini 06 augustus 2021 23:12
Als je mij bedoelt, jazeker wel. Nadine Visser en Femke Bol zullen nooit kwaad bij mij kunnen doen, en ik vind de 4x 400 meter lopers , zowel de mannen als vrouwen een verademing qua gedrag in vergelijking met Schippers, die met het weggooien van d’r schoenen destijds haar ware aard al niet kon verbloemen.Het had haar gesierd als ze vanmiddag de schuld van het mislukken op de estafette op zich had genomen. Roglic is ook een leuke vent trouwens.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2021 23:13 door Cecchini.
Horsie is back 06 augustus 2021 23:48
De sportarts Guido Vroemen werd eerst gevraagd of je met een scheurtje in de knieschijf kunt sporten en daarna hoe het dan met een dubbele hernia moet. Hij liet fijntjes weten, dat dit heel goed kan, maar uiteraard heel erg afhankelijk is van de ernst van de blessure. Je kunt een kleine uitstulping van je tussenwervelschijf hebben, maar ook een grote uitstulping. M.a.w. in dat laatste geval hoef je niet serieus meer aan topsport te denken.
Horsie is back 06 augustus 2021 23:56
De olympische marathon voor vrouwen is onderweg. Het is nog net geen wandeletappe in de TDF. Na 10 kilometer lopen er nog 46 atletes binnen twee seconden. Temperaturen boven de 25 graden Celsius met vooral een hoge relatieve luchtvochtigheid.
Eindhovuh 07 augustus 2021 09:06
Bedoelde Slimmerd...
Curzio 07 augustus 2021 09:19
Wanneer er gesproken wordt over een "dubbele hernia" dan verraadt dat meestal een onjuist begrip van de anatomie en pathofysiologie van discus herniaties in de onderrug.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2021 09:20 door Curzio.
Robobas 07 augustus 2021 09:32
Inderdaad, wat een fantastische sportvrouw is Allyson Felix. Op de BBC gekeken waar een andere grootheid Michael Johnson in de studio zit.
merijntje mortirolo 07 augustus 2021 11:50
merijntje mortirolo 07 augustus 2021 13:32
Hee liefjes, die Sifan Hassan is best een toffe atleet.

Geen Femke, maar toch.

HUP koers!
lodjan 07 augustus 2021 14:07
NL Sportvrouw van het jaar Eddy?
Horsie is back 07 augustus 2021 15:12
Ne pleure pas des larmes de crocodiles mais de joie is toch wel iets anders dan hunted like a crocodile ravaged in the corn. "Dat kan niet, dat kan niet, dat kan niet" stamelt een huilende vrouw met wiskunde in haar pakket. Als ene Anna Kiesenhofer dat nou bij de finish had geroepen, nadat ze vernomen had, dat ze eerste was geworden, had ik het wel moeten geloven. Maar nu? Kunt U me nog volgen? Had Team België de vierde gouden medaille gewonnen dan (nietwaar, Sub?). Neuh, wij hebben Annemiek van 38, maar België heeft Mieke (Gorissen) van 38, die 3 jaren nadat ze uitgerekend had dat ze langere tijd kon hardlopen op de olympische marathon 2021 in Tokyo plaats 28 heeft veroverd. Wat zijn deze OS toch een gigantisch psychologisch laboratorium.

En dan Sifan Hassan. Dan zie je toch, dat de atleten veel vaker zichzelf onder stress kunnen zetten dan dat dit de buitenwacht doet alhoewel maar al te vaak andersom wordt verondersteld. Maar hier wordt ook weer bewezen dat hard lopen niet hetzelfde is als sprinten, zoals dat ook (weer on topic) dit in het wielrennen zo is. En na het hoogspringen alleen maar huilende meisjes, dames.

En vanochtend ook al veel getuimel. Geeuwende Harrie the Lion was laat wakker, maar het was nog niet te laat.
En Team Holland tot nu toe een olympisch diploma op de medaillestand.
Carlos Danger 07 augustus 2021 16:48
Lee Marvin and the Gang run a hole in the wall en pakken zilver.
Curzio 07 augustus 2021 17:28
ton duk 07 augustus 2021 19:25
Andere Peter 07 augustus 2021 20:15
Grandioos. En ze is charmant in haar authenticiteit.

Terzijde;: als Ethiopische sportliefhebber zou ik mij naast trots toch ook een beetje bekocht voelen. Want ook die Gezahegne is geboren als Ethiopische. Het was dus in zekere zin een 1-2-3.
El Chaba 07 augustus 2021 21:28
Nou..
Niet voor niks natuurlijk, dat ze hun land verlaten hebben, maar goed, dat weet je zelf ook wel.. winking smiley
El Chaba 07 augustus 2021 21:34
Wat is het mooie, leuke, charmante aan Sifan Hassan, ondanks het feit, dat ze niet geboren Nederlandse is?
Ze is oprecht blij en dankbaar, dat ze hier op een gegeven moment een nieuw 'thuis' heeft gevonden. Dat zie je aan alles in haar gedrag en uitspraken. Ze moest op een gegeven moment zelfs huilen bij het volkslied.

Kom daar maar eens om aan met het overgrote deel van de Marokkaanse en Turkse 'Nederlanders'.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2021 21:35 door El Chaba.
Curzio 07 augustus 2021 21:49
Medailles bij de spelen komen tot stand dankzij infrastructuur en geld. Hassan kwam op haar 15e in NL en werd uitgebreid begeleid en ondersteund in haar topsportcarriere. Als atlete is ze in dat opzicht een Nederlands "product".
Curzio 07 augustus 2021 21:50
Geen geboren Nederlandse en toch charmant en leuk, dat is een zeldzaamheid idd. drinking smiley
El Chaba 07 augustus 2021 21:57
Dat zei ik niet, hè.. winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2021 21:57 door El Chaba.
Horsie is back 07 augustus 2021 21:58
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nou..
> Niet voor niks natuurlijk, dat ze hun land verlaten hebben, maar goed, dat weet je zelf ook wel.. winking smiley

Ik begrijp je, maar de exodus van voornamelijk Afrikanen naar allerlei andere landen om olympische of wk medailles gemakkelijker te kunnen verwerven of nationaliteiten die ook gewoon gekocht zijn, is al een behoorlijk tijdje aan de gang en dat waren dan echt geen vluchtelingen. Ga je kijken naar waar iemand geboren is, dan ontstaat er weer een groter verschil met de paspoort nationaliteit. Hup, iemand moet dat maar eens uitzoeken. De Belg Bart Veldkamp was echt een Nederlander.
El Chaba 07 augustus 2021 22:14
Natuurlijk weet ik dat.
Wat dat betreft zijn de Arabische landen in het Midden-Oosten (Qatar, VAE, Saudi-Arabië, Oman) by far de meest hypocriete landen. Nagenoeg nul vluchtelingen toelaten (zelfs niet uit Arabische moslim (broeder)landen) een verblijfsvergunning geven, maar wel sporters, uit welk land dan ook, die het land meer aanzien zouden kunnen geven.
Zum kotzen!!
Horsie is back 07 augustus 2021 23:10
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Natuurlijk weet ik dat.
> Wat dat betreft zijn de Arabische landen in het
> Midden-Oosten (Qatar, VAE, Saudi-Arabië, Oman) by
> far de meest hypocriete landen. Nagenoeg nul
> vluchtelingen toelaten (zelfs niet uit Arabische
> moslim (broeder)landen) een verblijfsvergunning
> geven, maar wel sporters, uit welk land dan ook,
> die het land meer aanzien zouden kunnen geven.
> Zum kotzen!!

Het is niet plausibel te denken, dat Horsie niet weet, dat El Chaba dat ook wel weet. smiling smiley
Niet alleen vanuit historisch perspectief is het begrijpelijk dat het voornamelijk eenrichtingsverkeer is.
Het wachten is natuurlijk op de eerste Noor, die voor Kenia uitkomt.
merijntje mortirolo 07 augustus 2021 23:51
HUP Femke!

En ik vind Ramsey Angela een schatje.
merijntje mortirolo 07 augustus 2021 23:55
Ik hoor net dat hij 21 is.

Net als Femke.

Topleeftijd.

HUP Remco!
Cecchini 08 augustus 2021 00:04
Ik val ook voor Ramsey
merijntje mortirolo 08 augustus 2021 00:31
Hij heeft iets bijzonders in zijn gewoonheid. Heel mooie persoon.

HUP Femke!
Cecchini 08 augustus 2021 02:15
Wat een marathon jongens
Horsie is back 08 augustus 2021 02:16
Ongekend hoe op de marathon een Hollandse Somaliër een Belgische Somaliër diverse keren dwingend uitnodigt hem in zijn slipstream te volgen om daarmee een bronzen medaille te kunnen pakken. Ik zie het Mathieu van der Poel nog niet doen bij Wout van Aert of vice-versa.

De Braziliaan Daniel Do Nascimento raakte de weg kwijt en ging op het trottoir zitten, stond even later weer op en liep weer even vrolijk terug naar de troep. Niet veel later was het echter met hem gedaan en wilde hij op het trottoir gaan slapen. Was het niet Maarten van der Weijden, die zei, dat hitteadaptatie heel persoonlijk is en dat niet elke atleet geboren in warme regionen automatisch goed met de hitte kan omgaan of in zijn métier in warm water kan zwemmen?
Letsesenbet Gidey begon op de finish voor de 10 km voor vrouwen ook al te zwalken.

De uitdrukking onder de pet houden kreeg vandaag wel een heel bijzondere betekenis. Velen slaagden daar dan ook niet in. grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2021 02:31 door Horsie is back.
Horsie is back 08 augustus 2021 02:55
Apropos marathon. Ik heb nu het hele interview met de Belgische "Dat kan niet" teruggezien. Het legendarische interview met Cecilie Uttrup Ludwig heeft een waardige opvolgster gevonden of in wielertermen "Ook dat nog".
Horsie is back 08 augustus 2021 03:27
De man uit Qatar, Barshim moest telkens als hij hoog had gesprongen weer zijn sunglasses (alles voor de sponsor natuurlijk) opzoeken. Op de scratch van het omnium voor vrouwen waren er ook een heel stel, die hun vizier niet meer op hadden. Lotte Kopecky lag er weer bij, maar ze kon door. D'en fiets rijdt U.
Horsie is back 08 augustus 2021 05:01
Jeroen Koster noemt de Canadese gouden medaillewinnares op de sprint Kelsey Mitchell een grote verrassing. Wat vreemd voor een wereldrecordhoudster ook al is dat verreden in Cochabamba. De verrassing was nu juist, dat de Duitsen als een dweil reden sterk in contrast met de resultaten op de thuisbaan Berlijn 2020.

Kirsten Wild doet nog een ultieme poging om op het podium te komen. Goldilocks gebutst.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2021 05:03 door Horsie is back.
Horsie is back 08 augustus 2021 05:25
Jason Kenny doet een Försti en krijgt op deze manier tamelijk verrassend (de manier waarop) de gouden medaille op de keirin, die Goldilocks (zijn vrouw) niet zal gaan halen. It runs in the family, zoals ook Shanne en Jeffrey niet alleen samen een parkiet in huis hebben, maar ook samen een individuele gouden medaille.

Robert Förstemann verraste in 2010 op de sprint de toen nog niet Sir zijnde Chris Hoy door al na 20m te demarreren en dit tot op de streep vol te houden.
Horsie is back 08 augustus 2021 06:02
Kirsten Wild pakt vakkundig de laatste strohalm met brons, maar wat een lotto wedstrijd. De ene valpartij na de andere. Lotte Kopecky verdween echter huilend achter de coulissen.
Andere Peter 08 augustus 2021 14:02
Ik haalde alleen de afkomst aan. Als er een Nederlandse Canadees is die het goed doet in de NHL, dan claimen we die vaak ook een beetje.

Er zijn verschillende gradaties. In de Arabische oliestaten is vaak een soort paspoorthandel aan de gang. Sifan Hassan is al behoorlijk Nederlands (hoewel ze natuurlijk al een tijd traint in de VS). Haar talent hielp wel bij het krijgen va een NL paspoort. Die Belgische en Nederlandse marathonloper zijn als c=vluchtelingen gekomen en ze zijn natuurlijk, ondanks hun Somalische namen, echt een volledig geacclimatiseerde Belg/Nederlandser geworden.
Andere Peter 08 augustus 2021 14:09
Helemaal eens.

Maar hier helpt een bepaalde genetische aanleg natuurlijk toch ook wel.

Aardig is de medaillespiegels af te zetten tegen BNP per land. at je overhoudt is een lijst met:

1) de mate waarin een land in sport investeert (zowel door de markt, maar vooral door de staat - denk ook aan de Sovjet-Unie en DDR). Australië valt dan op als land met formidabele sportcultuur en infrastructuur. Nieuw-Zeeland en Nederland staan daar niet ver achter. Misschien ook Noorwegen (Verhip, gaat het hier om links-liberale landen waar staat en markt samenwerkend voor goed kapitaal zorgen?)
2) rauw talent (bv Kenia en Ethiopië op de loopnummers)
3) vooral lager in de lijst individuele uitschieters (die vent uit Tonga ie ooit zilver pakte)
ton duk 08 augustus 2021 14:32
Ga ff rustig zitten, adem diep, Curzio..
Nederland heeft op het nippertje Zuid-Korea ingehaald
Goud (96) gelijk maar we hebben meer zilver
Finland en plek 14 binnen Parijse schootsafstand
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2021 16:26 door ton duk.
Andere Peter 08 augustus 2021 15:23
Dat is onzin. Die man is gepreoccupeerd met statistiek en dus toeval. Het heeft cumulatief allemaal juist heel weinig met toeval te maken. Wie door de historische medaillespiegels per OS bladert, zoet juist heel veel structuur. Duitsland dat groot is, wegvalt na WO2, weer groot wordt, uiteenvalt, weer samenkomt. De Koude Oorlogsjaren maken de Oost-Europese landen 'groot'. Dominantie van de VS. Later de opkomst van Japan, China. De thuislanden die het altijd goed doen. Dat is allemaal geen toeval.

Ja, dat juist deze druppel op mijn hoofd valt is toeval. Maar dat het regent is geen toeval.
Andere Peter 08 augustus 2021 15:31
Gelul. Sporters komen in het Westen sowieso vaker uit welgestelde milieus. Niet alleen in GB. Je moet vrije tijd hebben om goed te worden. En het helpt als papa een materiaal koopt.

GB was dramatisch op de OS van Atlanta in 1996 (slechts 1x goud, 36e op tabel). Daarna is men naar de OS van Londen toe gaan investeren. Die investeringsboost houdt men vast en brengt het land op de natuurlijke plek (en niet veel daarboven hoor).
ton duk 08 augustus 2021 16:13
De Olympische Spelen is natuurlijk HET sportfeest voor DUK
Daar waar opmerkingen als "we staan 2e" en "we hebben goud" volledig geaccepteerd zijn

7e en Ton DUK heeft genoten van de vele HOL hoogte-en ook dieptepunten (Hoe gaat ''t met MvdP eigenlijk?)

Curzio, grote dank voor dit topic
Gr
Horsie is back 08 augustus 2021 16:58
Vrouwen: 5-4-12=21
Mannen: 5-7-1=13
Mixed: 0-1-0=1
Open: 0-0-1=1

Atletiek: Vrouwen met 2-3-3 (8) beduidend beter dan de mannen met 0-2-0 (2).
Wegwielrennen: Vrouwen superieur.
Baanwielrennen: Mannen superieur door voornamelijk twee renners.

Welke conclusie kunnen we hieruit trekken?

Je bent achtentwintigste! "Dat kan niet, dat kan niet, dat kan niet".
Man bijt paard vraagt U: Wanneer stamelde U voor het laatst zulke woorden?

Het dieptepunt van deze Spelen was natuurlijk de onverlaat, die de hele voorste rij met drinkbekers van de tafel veegde en zelf de overgebleven drinkbeter nam.
Curzio 08 augustus 2021 16:59
Graag gedaan hoor. Het was een gezamenlijke inspanning met Cecchini, die het denkwerk heeft verricht. Maar inderdaad, mijn bijdrage moet ook niet onderschat worden want ik heb op het knopje 'Nieuwe discussie' geklikt.
Curzio 08 augustus 2021 17:03
Toch weer de zilvervloot waar Nederland z'n succes op bouwt dus.

Frederik, kom er maar niet in.
Carlos Danger 08 augustus 2021 17:51
Niki Terpstra voegt er vandaag nog zilver aan toe achter mede-vluchter Walsleben in
de Arctic Race of Norway.
merijntje mortirolo 08 augustus 2021 19:17
Ramsey is nog homo ook. Zie ik nu. Wist ik niet eens.

:hartje:
merijntje mortirolo 08 augustus 2021 19:48
Die Oosterwegel is ook wel een lieffie.

En Femke is groter dan Van Aert en Messi samen, maar dat zien jullie natuurlijk ook allemaal wel.
El Chaba 08 augustus 2021 19:48
Cecchini 08 augustus 2021 20:59
Atletiek superieur voornamelijk door 1 atlete
Kuiperberg 08 augustus 2021 23:22
En nu is er het zwarte gat... Zelfde dipgevoel als de TdF voorbij is en de maandag weer voor de deur staat. Deze OS heeft zoveel euforische momenten gegeven, dat nu een zwart gat volgt... Gelukkig begint volgende week de Vuelta..
Cecchini 08 augustus 2021 23:46
Wat zou Ton Duk er van vinden dat de Nederlandse Abdi de Belgische Abdi naar het podium heeft geloosd?
Carlos Danger 09 augustus 2021 01:07
Zou er een lekker Abdi-biertje op nemen.
ton duk 09 augustus 2021 08:18
Zolang het in de juiste volgorde gaat...
Kortom, ook ik vond dat mooi
Zoals ook de hoogspringers. Magnifieke uitkomst
Het allermooist blijft wel het Hassan en de 8x 400 meter ploeg. Schitterende tv
Gr
ton duk 09 augustus 2021 13:14
In België galmt de OS nog ff na
Eddy Demares (gelouterd journalist) vergeet de microfoon uit te zetten en beledigd op Derksiaanse wijze de Belgische basketdames...
Dat gaat zijn carrière kosten (en terecht)
Gr
De zwarte trui 09 augustus 2021 16:13
Pas op, bij Derksen (en Gijp) is het satire.

Zo! Nu eerst ff lekker poepen.
El Chaba 09 augustus 2021 17:23
Andere Peter 09 augustus 2021 18:03
Ik mis ondertiteling. maar wat ik ervan meekrijg: is het nu echt zo erg wat Demarez zegt? Smakeloze barpraat.
Carlos Danger 09 augustus 2021 18:20
Voor een buitenstaander, zeker. Demarez is echter geen buitenstaander, eerder een
insider, die regelmatig contact heeft met de sportsters, die hij bespot en dan vind ik
het behalve smakeloos ook achterbaks en denigrerend.
De zwarte trui 09 augustus 2021 19:08
Zijn de basketdames nou de Belgian Bullets, Belgian Cats, Belgian Cheetahs, Belgian Tornados, Red Dragons, Red Flames, Red Lions, Red Panthers, Red Wolves, Rode Duivels, Yellow Tigers of de Zwarte Duivels?
lodjan 09 augustus 2021 19:58
Cats toch?

Hebben wij dat ook? Oranje Leeuwinnen en .......
ton duk 09 augustus 2021 20:00
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> of de
> Zwarte Duivels?
Zeg, wilt uwes onze helden uit dit rijtje houden...
Gr
Louise Michel 10 augustus 2021 04:54
Ook Linde Merckpoel, presentatrice op Radio 1, heeft een uitgesproken mening over de heisa. “Deze micro stond nu toevallig en per ongeluk open. Maar er zijn er veel meer die netjes dicht staan en daar wordt ook debiele kwetsende praat verkocht.



[twitter.com]
De zwarte trui 10 augustus 2021 08:09
Belgian Bullets (vrouwen bobslee)
Belgian Cats (vrouwen basket)
Belgian Cheetahs (vrouwen 4×400 m)
Belgian Tornados (mannen 4×400 m)
Pallieters spelers van Lierse (voetbal)
Red Dragons (mannen volley)
Red Flames (vrouwen voetbal)
Red Lions (mannen hockey)
Red Panthers (vrouwen hockey)
Red Wolves (mannen handbal)
Rode Duivels (mannen voetbal)
Yellow Tigers (vrouwen volley)
Zwarte Duivels (mannen rugby)

Bron
Andere Peter 10 augustus 2021 09:37
Eens.

Maar als achterbaks ontslagwaardig zou zijn... :-)
ton duk 10 augustus 2021 09:53
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zwarte Duivels (mannen rugby)
>


Dank voor de lijst
Gelukkig hebben "we" die Zwarte Duivels dit jaar op hullie nummer gezet …
gr
merijntje mortirolo 10 augustus 2021 13:19
Quote
ton duk
de 8x 400 meter ploeg.

Dat was echt heel tof. Een echt team dat elkaar oprecht succes gunt. Lieke Klaver werd helemaal gek. Topwijf.

(Gelukkig hoorde ik de commentator niet zeggen: "Dit is een goed stel hoor." Hij had er het 'talent' voor gehad, die schreeuwlelijk).

HUP Femke!
merijntje mortirolo 10 augustus 2021 13:21
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2021 13:21 door merijntje mortirolo.
merijntje mortirolo 10 augustus 2021 13:21
Is Demarez er al uit geflikkerd, trouwens?

Achterlijke kutmongool.
Horsie is back 10 augustus 2021 13:47
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------

> Lieke Klaver werd helemaal gek. Topwijf.

Retepopulair op tiktok of is het tiktak (kijk ik ook) en instagram (kijk ik niet).
Luijt 10 augustus 2021 23:16
Weinig nieuwe inzichten in dit geplauder.
Louise Michel 11 augustus 2021 14:01
Quote

Sportfilosoof Aldo Houterman: we moeten naar een metamorfose van de sport

Elsie Vermeer — 4 uur geleden

Vooraf twijfelde Aldo Houterman of de Olympische Spelen, het grootste sportevenement ter wereld, wel door moesten gaan tijdens de coronacrisis. Inmiddels is hij om: 'Deze Spelen zijn uniek omdat sporters in opstand zijn gekomen tegen het oude systeem. Dat roept de vraag op: hoe ziet de sport van de toekomst eruit?'

In zijn boek Wij zijn ons lichaam pleit Houterman voor het verleggen van de focus op het brein naar het lichaam. Volgens de filosoof, zelf fervent amateurwielrenner, is het plaatsen van het brein boven het lichaam een denkfout. We spraken hem over hoe dit denken individualisme in de hand werkt en wat de sporter ons - in de laatste week van de Olympische Spelen - kan leren over het lichamelijke 'in de wereld zijn'.

Wat gaat er volgens jou mis als we denken dat we louter ons brein zijn?

'In de hele geschiedenis van de Westerse filosofie speelt de ontkenning van lichamelijkheid een grote rol. Over lichamelijkheid wordt gedacht als veroorzaker van ziekte, kwelling en pijn. Daarom is de essentie van ons Zelf in de wetenschap en in de filosofie vaak gelegd in de geest of de ziel. In de dialogen van Plato is het lichaam eigenlijk een ontkenning van wie wij zijn. En dat is ook best wel begrijpelijk, door ziekte, oorlog of epidemieën is het lichaam iets waar je niet afhankelijk van wil zijn.

Maar ook in het huidige Wij Zijn Ons Brein-denken van denkers als Dick Swaab en Erik Scherder staat het lichaam nog steeds heel erg in dienst van het brein. Het probleem daarmee is dat impliciet gezegd wordt dat het lichaam ondergeschikt is aan het brein. In de neurowetenschappen – en zo ook in het boek van Dick Swaab – wordt het brein voorgesteld als een soort commandotoren die de rest van het lichaam aan zou sturen.

Dat laat onderbelicht dat het brein is ingebed in het lichaam. Neuronen lopen door het hele lichaam, het is dus heel lastig voor te stellen dat er één controleur is. En kinderen die opgroeien gebruiken niet alleen hun brein, maar ook hun lichaam. Mijn dochter leert tellen door daarbij haar vingers te gebruiken, ze gebruikt haar lichaam net zozeer als haar brein.

Het tweede belangrijke punt is dat de focus op het brein zorgt voor wat in de filosofie solipsisme wordt genoemd: het idee dat alleen ik besta. Als je de wereld ziet als bestaande uit louter breinen dan ga je mensen zien als afgesloten individuen. Als iemand een psychisch probleem heeft, dan zijn we geneigd om voor te stellen dat het probleem in het brein ligt van dat specifieke individu. Dat veronachtzaamt de sociale interactie die we met elkaar hebben en dat we elkaar nodig hebben. Dat we als sociale wezens afhankelijk zijn van elkaar om te zijn wie we willen zijn.'


Is jouw theorie in die zin dan ook maatschappijkritiek?

'Jazeker, in veel wetenschappelijke en filosofische literatuur mis ik het lichaam. Dat viel me pas op toen ik een aantal moderne filosofen ging lezen die lichamelijkheid wél centraal stellen. Ik vind het belangrijk om de vraag te stellen welke rol het lichaam speelt in wie we zijn.

In Silicon Valley wordt het lichaam compleet ondergeschikt geacht; het wordt voorgesteld alsof je een machine bent die handelt op basis van een programma. Je ziet dat in de film The Social Dilemma heel goed: de socialmediabedrijven stellen ons voor als een brein, en door middel van beelden kan je dat brein manipuleren tot handelen.

Maar het lichaam is iets dat we zelf kunnen ontwikkelen, dat we zelf in beweging kunnen zetten. In dat opzicht gaat er ook een bepaalde autonomie of kracht van het lichaam uit, wat ook een tegengewicht kan bieden tegenover die controlerende mechanismes en gedachtes van die grote techbedrijven. Dat is een manier om die lichamelijkheid in te zetten met een maatschappelijk doel.


Zelfs in de sport, toch meestal een fysieke bezigheid, komt een beeld naar voren dat de mens vooral mentale kracht heeft. Er moet in de verslaggeving een bepaalde uitleg komen over waarom iemand een prestatie heeft behaald. Deze uitleg is vaak heel eendimensionaal. Dan staat er op de voorpagina van een krant bijvoorbeeld een uitleg van een prestatie vanwege een psychische instelling.

Volgens mij kan je daar heel anders over denken en doe je met zo'n uitleg geen recht aan de complexiteit van het sportende lichaam. Wat ik interessant vind is: wat laat de sporter zien over wie we zelf zijn? Of een sporter nou aan een teamsport of een individuele sport doet, hij of zij staat altijd in relatie tot zijn omgeving. Die contextafhankelijkheid van het lichaam komt in de sport mooi naar voren.'


Laat de sport ook iets zien over onze maatschappij?

'Die instrumentalisering van het lichaam zie je zowel in de klassieke filosofie als in de moderne commercialisering van de sport. En Hitler gebruikte ook de Olympische Spelen voor een politieke agenda, het lichaam van de sporter wordt dan ingezet als symbool voor de kracht van de natie.

Wat mij betreft zijn dit oude systemen die het lichaam louter als instrument zien, waarin weinig aandacht is voor de ervaring van de sporter zelf. Daartegenover leg ik de nadruk op het lichaam dat voor zichzelf denkt. Tijdens deze Spelen zien we veel meer protest op dat oude systeem vanuit de sporters.'


Op de Spelen won BMX-er Niek Kimmann goud terwijl hij rondfietste met een scheurtje in zijn knieschijf. Geloof je dat het een mentale kwestie was waarmee hij zijn lichaam kon controleren en de pijn vergeten, of vind je de nadruk op zijn mentale houding overdreven?

'Ja, heel erg. Het onderscheid tussen mentaal en fysiek is iets dat ook in de geneeskunde heel erg heerst. Als de dokter jouw pijn in je lichaam niet kan aanwijzen, dan zit het tussen de oren en is het mentaal. Maar dat wil niet zeggen dat het niet lichamelijk is. Ik zou zeggen dat het dan meer complex is en gaat over het hele lichaam.


Hetzelfde zie je bij de sporters. Er wordt nu veel meer gepraat over mentale problemen en het is een agendapunt geworden om daar op te letten. Maar ook de mentale problemen gaan over het hele ofwel het globale lichaam. Dus hoe voelt iemand zichzelf aan, hoe beweegt iemand in de context van het lichaam?

Als we daar het label mentaal op plakken, ben ik bang dat het lichamelijke helemaal vergeten wordt. Neem naast Niek Kimmann bijvoorbeeld Sifan Hassan, die goud haalde op de 5000 meter nadat ze eerder die dag gevallen was op de 1500 meter. Je kan zeggen dat het mentale weerstand is waardoor ze de race won, maar als je valt komt er ook veel adrenaline vrij. Het is niet direct aan te wijzen wat het met het lichaam doet, of het aan de adrenaline ligt of aan het adaptievermogen van het hele lichaam. Het zijn meerdere systemen. Uiteindelijk bepaalt het hele lichaam mee met wat er in het brein gebeurt.'


Wat viel je op aan de zilveren 'comeback' van wielrenner Tom Dumoulin op de tijdrit van de Olympische Spelen?

'Ik schreef over Dumoulin toen hij nog in topvorm was, voor zijn tijdelijke stop vanwege toenemende twijfels over het topsportbestaan. Door de bewegingswetenschap werd hij heel erg als machine gezien: zijn team had een bepaald programma opgesteld dat hij steeds moest uitvoeren, en daarom zou hij tijdritten winnen. In interviews werd telkens benadrukt dat Dumoulin won omdat hij dat plan had uitgevoerd. Daar zit een heel instrumentalistische gedachte achter van een sporter die alleen uitvoert wat hem wordt opgedragen.

Het lichaam is het instrument, maar hoe een sporter zich voelt, hoe hij een ritme vindt, hoe hij zijn creativiteit kwijt kan, al deze elementen zijn niet van belang volgens zo'n lezing. Het interessante is dat Dumoulin daar zelf tegenaan lijkt te zijn gelopen: dat hij steeds als machine werd benaderd. Daardoor vond hij het niet meer leuk en stelde hij zichzelf de identiteitsvraag: wie ben ik? En vind ik wielrennen nog leuk als het alleen gericht is op die prestatie of dat trainingsschema?

Van tevoren had ik grote twijfels bij de Spelen vanwege de coronasituatie. Moet je de Spelen wel organiseren in een land en een wereld waar de coronacrisis nog niet voorbij is? Maar nu ik aan het kijken ben, zie ik ook wel de positieve kanten van het evenement. Ik zie echt dat sport in ontwikkeling is. Je ziet nog heel veel oude reflexen, bijvoorbeeld rond de Wit-Russische atlete Timanovskaja. Ze was het niet eens met haar trainer en werd naar huis gestuurd. Op het vliegveld heeft ze een Pools visum aangevraagd. Daarin zie je dat de sport in opstand komt tegen het oude systeem waarin sporters louter als machine worden gezien die moeten uitvoeren wat hen wordt opgedragen.'


Wat bedoel je met het oude systeem?

'Sport zit in een enorm vastgeroest systeem. Iedereen heeft verwachtingen van wat sport is en wat het zou moeten zijn. En ik denk dat het op dit moment heel ongezond is. Er is veel problematiek, zoals doping, intimidatie en matchfixing. De sport wordt gedomineerd door grote, kapitaalkrachtige bedrijven.

De Franse filosoof Michel Serres schrijft dat die bedrijven die claimen het alleenrecht op sport te hebben op een gegeven moment als de dinosauriërs verdwijnen, en dat de kleinere organismen dan overblijven. Ik ben heel benieuwd hoe we de sport weer klein kunnen denken, bijvoorbeeld welke lokale initiatieven er in een wijk ontstaan. Welke nieuwe ideeën ontstaan er over sport en hoe geven deze ideeën voeding aan hoe de sport in de toekomst in dienst kan staan van onze lichamelijke en geestelijke gezondheid?'


Hoe ziet de sport van de toekomst eruit?

'In de oude systemen wordt er gezegd tegen sporters hoe ze zich moeten gedragen en moeten zijn. En dan geef je ze daarna een podium om te presteren. Daar is steeds meer protest tegen. Kijk bijvoorbeeld naar gendervraagstukken, zoals bij de transgender gewichthefster Laurel Hubbard die moest bewijzen dat ze een vrouw is. Je kan de vraag stellen of ze dat wel zou moeten bewijzen. Kijk naar de beachhandbalsters die een boete kregen omdat ze een langer broekje aantrokken dan in de reglementen was vastgelegd. Dat zijn nog de overblijfselen van een patriarchaal systeem.

Kijk ook naar het protest tijdens het EK-voetbal tegen de anti-LHBTQ-wetgeving in Hongarije. Dat voetballers achter dat protest gaan staan, dat is iets dat ik vier jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden. Dat werpt bij mij de vraag op: welke sport is verantwoord? Kunnen we sport zodanig organiseren zodat het niet alleen op kapitaal en spektakel gericht is, maar ook ten dienste staat van ons lichaam en de gezondheid van dat lichaam?'


Bij sportclubs werken tegenwoordig veel vaker naast fysieke trainers en fysiotherapeuten ook mental coaches. Vind je de psychologisering van de sport een vooruitgang?

'Mental coaches zijn tegenwoordig erg beïnvloed door de filosofie van het stoïcisme. Mark Tuitert schreef bijvoorbeeld een boek over de stoa. Het stoïcisme betekent eigenlijk dat je een cocon moet creëren en je moet afsluiten van de invloeden van buitenaf. Dat wereldbeeld is sterk deterministisch, het idee dat je niks kan veranderen aan je omgeving, alleen aan je mentale staat.

Daarin wordt weer het onderscheid gemaakt tussen lichaam en geest. De geest is belangrijker dan het lichaam, dat juist in contact staat met de wereld. Maar van een sporter kan je niet eisen dat hij of zij zich terugtrekt in een cocon. Er zijn zo veel dingen aan de gang, niet alleen in de sportwereld maar ook daarbuiten. Denk aan politieke ontwikkelingen, globale opwarming of de pandemie. Daar heeft een sporter zich ook toe te verhouden. Ik zou liever willen zien dat de sporter meebeweegt met de bewegingen die al gaande zijn.

Dat is het mooie aan sport: het stelt beweging altijd centraal. Dus het laat zien hoe we kunnen meebewegen, hoe we creatief kunnen zijn in die beweging en hoe die beweging ook elastisch is. Dat we onze bewegingen ook kunnen trainen, en dat sport je iets kan leren over hoe we zelf bewegen, in sport en in de samenleving.

Ik ben veel meer voor sport als een open systeem. Het heeft altijd invloeden van buitenaf en zo'n cocon is alleen maar een illusie. Die wellicht nodig is voor de topprestatie, maar daar kunnen we ook weer de nodige vraagtekens bij stellen. Is het namelijk wel wenselijk als de sport zich afsluit van de wereld waaruit zij voortkomt?'

[www.brainwash.nl]
Carlos Danger 11 augustus 2021 16:53
Ist alles geloel, mussen fussbal spielen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen