Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

20 Belgen in de Vuelta, wat mogen we van hen verwachten?

Gepost door Louise Michel 
Louise Michel 13 augustus 2021 19:29
Quote

20 Belgen in de Vuelta, wat mogen we van hen verwachten?

Augustus 13, 2021

Aanstaande zaterdag start in Burgos de 76e editie van de Vuelta. Maar liefst 20 Belgen staan aan de start, met daarbij heel wat (jong) talent. Vorig jaar schonken Tim Wellens (2 keer) en Jasper Philipsen België 3 mooie etappezeges. Merlier en Campenaerts zorgden dit jaar voor 2 ritzeges in de Giro en met dank aan Merlier, Teuns en Van Aert (3 keer) sloten de Belgen de Tour zelfs met 5 ritzeges af. Wat mogen we verwachten van deze Ronde van Spanje?


Jasper Philipsen na zijn ritzege in de Vuelta van 2020. Foto: ASO/ PHOTOGOMEZSPORT2020.

De sprinters: Jasper en Jordi
Vlak is het in Spanje nooit, maar als alles meezit, krijgen de renners toch een 7-tal sprintkansen. Daarvoor heeft België wel wat wapens in de strijd. Er is natuurlijk Jasper Philipsen (23), die vorig jaar in de Vuelta zijn 1e etappe in een Grote Ronde wist te winnen. Het werd voor hem een Tour met een dubbel gevoel. Maar liefst 6 keer sprintte hij bij de eerste 3, wat voor een jongen van 23 erg knap is. Helaas zat daar geen enkele etappewinst bij, waardoor hij toch wat teleurgesteld achter bleef. Dat kan hij in de Vuelta doorspoelen.

Jordi Meeus (23) staat dan weer voor zijn debuut in een grote ronde. De snelle Limburger van Bora-hansgrohe vond dit jaar vlot zijn weg bij de profs. Door in Hongarije een etappe te winnen in de sprint toonde hij klaar te zijn voor een nieuwe stap in zijn carrière. In de Ronde van Burgos, toch de voorbereidingswedstrijd op de Vuelta, deed hij daar een 4e en 5e plaats bij. De 2 snelle Belgen moeten in de Vuelta wel rekening houden met onder meer Fabio Jakobsen. Die krijgt in zijn sprinttrein Bert Van Lerberghe (28) in dienst. Ook Arnaud Démare is van de partij in de Vuelta, net als Michael Matthews.


De klimmers: Mauri en de Lotto-brigade
Voor de talrijke bergetappes is het vanuit Belgisch perspectief uitkijken naar de 1e Grote Ronde van Mauri Vansevenant (22). Die begon fantastisch aan het seizoen met onder meer winst in de GP Industria & Artigianato en een 11e plaats in de Ronde van het Baskenland. Vervolgens focuste hij zich op zijn rol als knecht op de Spelen en op de Vuelta. Mogelijk zal hij na verloop van tijd helper worden van James Knox, de Brit die beter zal willen doen dan zijn 14e plaats in de Giro van vorig jaar.

Bij Lotto Soudal krijgen een aantal jonge klimmers hun kans. Dat Harm Vanhoucke (24) bergop kan rijden, is geweten. Al 2 keer werd hij 3e in een etappe in de Giro, nu mag hij proberen nog dichter te eindigen in de Vuelta. Ook Steff Cras (25) zal mikken op de ontsnappingen in bergetappes die het tot het einde dragen. Voor de 25-jarige Kempenaar is het stilaan tijd om te oogsten. Sylvain Moniquet (23) staat geboekstaafd als een groot talent bergop, die vorig jaar 4e werd in de Ronde van Lombardije voor beloften. Hij kan ons alleen maar verrassen. Dat geldt ook voor Maxim Van Gils (21) , die recent al fraai 7e werd in de Ronde van Wallonië.


De klassieke types
Een aantal jongens zullen in Spanje rondrijden met 2 gedachten. Enerzijds willen ze het natuurlijk zo goed mogelijk doen voor de ploeg en zichzelf, anderzijds zijn ze er vooral om wedstrijdritme en kilometers te verzamelen met het oog op het najaar. Met Parijs-Roubaix wacht er immers nog een lekker gerechtje op deze kasseienvreters. Sep Vanmarcke (33) is niet de allergrootste fan van grote rondes, maar verkeerde alvast in uitstekende vorm in de Settimana Ciclistica Italiana. Benieuwd of we hem te zien zullen krijgen.

Ook Piet Allegaert (26) zal stiekem al met Roubaix in het achterhoofd rondfietsen. Daarin werd hij 17e in 2017 en stond er sindsdien niet meer aan de start. Met zijn 2e plaats in de Tro-Bro Léon dit jaar bewees hij dat hij het zeker nog in zich heeft. Als het even kan, zal hij ook zijn ritjes in Spanje wel uitkiezen. Hetzelfde verhaal voor Stan Dewulf (23), winnaar in de Hel bij de beloften in 2018. Je wil immers niet volledig afhangen van Roubaix, waar de geluksfactor steevast een grote rol speelt.

Florian Vermeersch (22) reed een geweldig voorjaar in 2020, maar bleef dit voorjaar een beetje ter plaatse trappelen. In de Vuelta kan hij zich rustig voorbereiden op de najaarsklassiekers. Onlangs won hij al het bergklassement in de Ronde van Wallonië, een teken van een goede vorm. Dimitri Claeys (34) werd knap 13e in de Ronde van Vlaanderen dit jaar, logisch dat hij dat dus wil herhalen in Roubaix. Uitkijken wordt het ook naar Jens Keukeleire (32) die eindelijk hersteld moet zijn van de ademhalingsproblemen (mogelijk door coronabesmetting), die hem begin dit jaar wat tegenhielden. Mogelijk wordt hij in de 1e plaats knecht voor Hugh Carthy.


De aanvallers
In een aantal overgangsetappes lijken er ook kansen te liggen voor de aanvallers. Ze moeten daarvoor wel een helling over geraken, maar vervolgens kunnen ze het op de manier van Victor Campenaerts in de Giro afmaken. Edward Planckaert (26) won recent een etappe in Burgos en wordt dus ook verwacht in het offensief. Hetzelfde kan gezegd worden van zijn ploegmaat bij Alpecin-Fenix Floris De Tier (29), die al 2 keer 5e werd in een rit in de Vuelta.

‘Ten aanval’ wordt ook het devies van Kevin Van Melsen (34), die na 1 Tour ook nog een Vuelta op zijn biografie mag bijschrijven. Hij lijkt geknipt voor een lange vlucht in een vlakkere etappe, in de hoop dat hij dan het stuntwerk van Taco van der Hoorn kan herhalen. Frederik Frison (29) zal bij gebrek aan sprinter in de rangen ook in de aanval mogen gaan. Net als Van Melsen lijkt hij vooral gemaakt te zijn voor vlakkere etappes.

Sander Armée (35) heeft dan juist wat hellingen nodig om het verschil te maken. In 2017 won hij een rit in de Vuelta, de Leuvenaar zal deze voor altijd koesteren. Wie ergens goed was, komt vaak terug om dat te bevestigen.

De knechten
In de ploegen van de favorieten Roglic, Vlasov, Landa, Bernal, Carapaz, Yates A., Mas, Lopez, Valverde, Bardet en Ciccone zit maar één Belg. Dat is Nathan Van Hooydonck (25), die voor de olympische tijdritkampioen Roglic zal moeten werken. Dat hij ondertussen goed traint voor Roubaix is mooi meegenomen. Daar rekent van Aert immers op zijn diensten. Afhankelijk van de vorm van Carthy wordt Keukeleire mogelijk ook een luxeknecht. Alle andere Belgen krijgen een zekere vrijheid. Het staat dus buiten kijf dat het een mooie Vuelta wordt!


[wielerverhaal.com]

Vanwege maar liefst 5 ritzeges voor de Belgen in de Tour van dit jaar zijn de verwachtingen voor de Vuelta hooggespannen. Ik geloof dat ook in deze ronde innovatieleider België de zegekoning kan worden. Want de Belgische renners die deelnemen vormen een gemêleerd gezelschap zodat België dus op veel verschillende terreinen kan scoren. Knap hoor zo veelzijdig kunnen zijn voor zo'n klein landje.
Slimmerd 13 augustus 2021 19:31
Graag even de vijf die een rit weten te winnen, of wie pakt er meer dan één?
Wanny 13 augustus 2021 23:35
21 ritzeges en nog wat klassementjes.
El Chaba 14 augustus 2021 00:52
Ga eens deaud man.
Eindhovuh 14 augustus 2021 03:59
Benieuwd wat Vanhoucke en Vansevenant kunnen in dit veld, top 15 en paar keer meezitten?
Slimmerd 14 augustus 2021 06:54
Top-15 mag niet eens een doel zijn, probeer gewoon een rit te winnen en zeker voor Vansevenant ga ontdekken wat een koers van drie weken is en draai desnoods je ballen eraf voor een Knox of Bagioli in een rit
Anony 14 augustus 2021 07:18
Philipsen, Philipsen, Meeus, Vansevenant en Van Gils.
Louise Michel 14 augustus 2021 08:13
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> 21 ritzeges en nog wat klassementjes.

Hoewel onrealistisch maar als 1 land dat ooit kan halen dan is het België wel denk ik. Dat landje blinkt namelijk uit op aardig wat terreinen. Zo presteert België bijvoorbeeld structureel uitmuntend in de zwaarste sport van de wereld, is België innovatieleider en Belgen zijn ook culinair erg sterk. Maar op andere terreinen blinkt Nederland dan weer uit dus jullie Nederlanders mogen ook trots zijn hoor! Zo is Nederland erg sterk in het ontwerpen van constructies die belastingontwijking voor multinationals mogelijk maken, qua uitstoot van stikstof is Nederland een uitblinker en ook in het bagatelliseren van de opwarming zijn Nederlanders erg goed want Nederland bungelt onderaan in Europa wat betreft klimaatprestaties. En daarnaast kan je bijvoorbeeld ook nog noemen dat Nederland van de EU de grootste importeur is van soja waardoor Bolsonaro de Amazone omhakt. Heel goed hoor allemaal, ik zou er bijna jaloers van worden.
Luijt 14 augustus 2021 08:14
Ik heb ff gekeken Louise, ik denk nul etappes.
Nelis! 14 augustus 2021 08:56
Hey Louise, ik laat mij toch verleiden. Waarin is België innovatief volgens jou?
Andere Peter 14 augustus 2021 09:12
Innovatief is natuurlijk de Belgische campagne om België te promoten als innovatieve natie, op websitejes als deze.
Frederik D. 14 augustus 2021 10:15
Louise Michel, is dat niet het gekke zusje van de ook goed gekke Famke Louise, die met alle respect voor corona 65.000 euro aan staatsgeld achteroverdrukte en thans belooft om haar kindje, jawel kindje want dat is een modeterm, genderneutraal op te voeden alsof het mij moet interesseren dat dat mens c.q. diersoort zwanger is van een loslopende geslachtsloze alien en aldus stevig bij gaat dragen aan de opwarming van de aarde want laten we wel wezen, de Gretta's zijn niet de oplossing maar het probleem want tja, overbevolking, overbevolking, overbevolking zodat het virus, met alle respect voor het virus, altijd wel ergens met alle respect, respect, man, respect, vrouw, een gastheer of anderszins genderneutrale gastvrouw vindt, kortom als de veestapel gedecimeerd moet worden, dan ook de kinderstapel, te beginnen bij die van alle Louises en om helemaal te beginnen bij alle Belgische Louises met hun Wiske-kapsels, hoe innovatief ze ook lijken maar zulks innovativiteiten zijn slechts narrige naïviteiten maar zolang de vaginale schimmels bij Famke Louise en zuske Louise Michel binnen de perken, lees schaamlippen, blijft en niet als champignons uit de grotjes stulpen, zal ik deze zin maar beëindigen want gaperdegaap er wacht nog een vraagteken?
Cyclad58 14 augustus 2021 10:44
Philipsen zal wel 1 of 2 ritten pakken. De rest mag hopen op een ritzege. Top 15 zit er niet in. Mauri zou het op zich moeten kunnen, maar is nog niet constant genoeg. Hij kan zich beter richten op een ritzege.
Noot 14 augustus 2021 10:56
Ik kan kritiek op Nederland heel goed hebben, maar als het van iemand komt uit een failed state frons ik toch even de wenkbrauwen.
El Chaba 14 augustus 2021 11:13
Het is inderdaad lachwekkend, maar dat is met alles wat deze troll schrijft.
Anony 14 augustus 2021 11:20
Noot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik kan kritiek op Nederland heel goed hebben, maar
> als het van iemand komt uit een failed state frons
> ik toch even de wenkbrauwen.


Ook niet denken dat dit een Belg is, trouwens.
Curzio 14 augustus 2021 11:55
Walgelijke post weer. Gedraag je eens man.
Frederik D. 14 augustus 2021 13:28
Nee, hoor, niet zo walgelijk. smiling smiley Wel een beetje vrijdenkerig. Maar gelukkig mag dat nog in Nederland. Alhoewel ... smiling smiley
ton duk 14 augustus 2021 16:29
Gewoon walgelijk en totaal niet gepast op deze wieler pagina. Blijkbaar en helaas stoort uwes zich totaal niet aan de mening van anderen
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2021 16:30 door ton duk.
Frederik D. 14 augustus 2021 17:07
Gossie, zeg, ben jij ook al van de onderbuiklinkse gedachtenpolitie? Misschien moet je emigreren naar Noord-Korea? Of naar Afghanistan, waar de Taliban oprukt? Overigens is overbevolking, zeker gezien de opwarming van de aarde, een groot probleem en heeft Famke Louise wel degelijk staatsgeld achterover gedrukt. Ze is haar afspraak niet nagekomen. Als ik jou was, zou ik iets minder achter allerlei goedkope denkmodes aanlopen en iets meer kijken naar de harde feiten. Gewoon een goedbedoeld advies, hoor. Ik verplicht je tot niets. En ja, die opmerking van Louise Michel over de wonder-Belgen noopte tot een zijdelingse reactie. smiling smiley
El Chaba 14 augustus 2021 20:47
Dat doe jij ook niet. Je geeft niet eens antwoord op kritiek van anderen. Frederik D. is in ieder geval wel zo fatsoenlijk om altijd op kritiek van anderen te reageren. Jij zelden of nooit.

En wat is er zo walgelijk aan? Gewoon een mening doorspekt met wat ironie. Je kunt het leuk vinden of niet en het er ook niet mee eens zijn, maar verder?

Wat Ton Duk betreft, verbeter de wereld en begin bij je zelf zou ik zeggen:
[wielerprikbord.nl]
Dat was pas echt walgelijk gedrag. Ik heb ook meerdere keren om uitleg gevraagd of excuses voor dat gedrag gevraagd, maar nee hoor, meneer Duk zwijgt gewoon. Dat is het makkelijkste toch? In jouw geval niet alleen walgelijk gedrag, maar ook laf gedrag.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2021 20:48 door El Chaba.
Carlos Danger 14 augustus 2021 21:53
Nog maar twintig kansen.
Cecchini 14 augustus 2021 22:07
Niet leuk, het er ook niet mee eens, en dat zal verder ook niemand meer opvallen, het heeft weer eens helemaal geen ene flikker met wielrennen te maken. Alles is in het teken van de door hem zelf zo gewenste Frederik D. one man show.
Curzio 14 augustus 2021 22:19
Jou fittie met ton duk begint meer op een persoonlijke vendetta te lijken. Niemand zit daar verder op te wachten. duk is gewoon een wielerliefhebber, maar op een andere manier dan jij.

Frederik D. vergalt dit wielerprikbord met z'n onafgebroken stroom aan niet-wielergerelateerde, rechtse onderbuikberichten, met alle talking points waar je op het gehele internet al over struikelt.

Voor mij is de maat vol. De moderators horen hierop in te grijpen. Zo niet dan ben ik er wel klaar mee hier.
lodjan 14 augustus 2021 22:24
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jou fittie met ton duk begint meer op een
> persoonlijke vendetta te lijken. Niemand zit daar
> verder op te wachten. duk is gewoon een
> wielerliefhebber, maar op een andere manier dan
> jij.

EENS!

> Frederik D. vergalt dit wielerprikbord met z'n
> onafgebroken stroom aan niet-wielergerelateerde,
> rechtse onderbuikberichten, met alle talking
> points waar je op het gehele internet al over
> struikelt.

EENS!

> Voor mij is de maat vol. De moderators horen
> hierop in te grijpen.

EENS!
Andere Peter 14 augustus 2021 22:32
Zijn er dan echt mensen die het einde van deze stream of consciousness-wartaal gehaald hebben?

Walgelijk? Nee
Mag het? Ja
Is de post zinnig? Nee
Grappig dan? Nee
Heeft het meerwaarde? Totaal niet



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2021 22:37 door Andere Peter.
El Chaba 14 augustus 2021 22:35
Over fitties gesproken, kijk eens naar je zelf. Je reageert altijd negatief op Frederik D. NOOIT positief, want hij heeft ook wielerinhoudelijke berichten hier. Ook jij - zoals zovelen hier - maakt je schuldig aan reageren op de persoon in plaats van op de inhoud.

En wat mijn vermeende fittie met Ton Duk betreft. Die is er niet, alleen in jouw perceptie. Ik reageer altijd op de inhoud en nooit op de persoon. Mijn positieve reacties op Ton zijn talrijk, haal de zoekfunctie er maar bij.

Maar ik zeg het ook als ik iets negatief vind, zoals in dit geval. Hij wijst wel met zijn vingertje naar anderen, maar zelf is hij (soms) net zo erg.
Of vind jij het normaal dat meneer Duk het prikbord zes weken heeft verlaten uit protest dat een Belg (Anony) door Spaak als medebeheerder werd aangesteld?!? Wat heeft dat met zijn wielerbeleving te maken?
Zelfde vraag aan lodjan overigens.
El Chaba 14 augustus 2021 22:36
Precies mijn punt. thumbs up
Andere Peter 14 augustus 2021 22:36
Ik zie juist wel ironie in die post van TD...
Cecchini 14 augustus 2021 22:43
Ik zit er ook niet ver meer van af.

Gossie, zeg, ben jij ook al van de onderbuiklinkse gedachtenpolitie? Misschien moet je emigreren naar Noord-Korea? Of naar Afghanistan, waar de Taliban oprukt?

Meneer is hier al tijden bezig met zijn eigen gevecht tegen de door hem zelf gefingeerde gedachtenpolitie, die nog maar een voetnoot is in het poepbruine riool waarin hij zich kennelijk graag begeeft. Of zou hij soms al zelfs gecanceld zijn door de Dagelijkse Standaard of Geen Stijl ?
Curzio 14 augustus 2021 23:02
Onjuist. Ik heb Frederik zelfs wel eens boekentips gegeven. En afgelopen maand heb ik bewust niet op hem gereageerd.

Het eerdere alarmsignaal hier, van Heisenberg volgens mij, werd ook al genegeerd. Zo blijven alleen de schreeuwlelijken over en gaat de site dood.
Curzio 14 augustus 2021 23:02
Het is toch gvd een wielerforum?!
Nelis! 14 augustus 2021 23:13
Gewoon lief zijn voor elkaar. En af en toe een beetje op elkaar zeiken. Moet ook kunnen. Accepteren dat iemand soms iets walgelijks zegt, zodat jij kan zeggen dat hij iets walgelijks heeft gezegd.
Ik vind types (want ja, dat is hij) als Frederik ook vreselijk af en toe. Eigenlijk is hij dan een heel zielig en laag mens, zo verstrikt in zijn gecreëerde mensbeeld, verdwaald in waanzin. Ton Duk kan ik daarentegen vaak wel goed hebben, behalve als hij te nationalistisch wordt. Dat is eng. En niet reageren op kritiek, dat is nog enger. Of zo'n Louise, dat is pas een zielig verhaal. Gewoon iemand die enorm aandacht tekort komt. En het hier altijd krijgt.

Soms zijn er dagen, dat ik denk dat de helft van de types hier worden ingevuld door Matthijske.
El Chaba 14 augustus 2021 23:35
Jazeker, maar iedereen maakt zich soms/regelmatig schuldig aan off topic reacties, ook jij.
El Chaba 14 augustus 2021 23:39
Oké, goed punt voor jou.
Laat onverlet, dat je alleen reageert op dat ene punt in mijn antwoord, maar niet op mijn andere punten.

En als je dat topic van Heisenberg nog eens goed terugleest, dan was de uiteindelijke uitslag toch wel, dat het moet kunnen zo af en toe een off topic discussie.
El Chaba 14 augustus 2021 23:42
thumbs up grinning smiley

Wat betreft Mathijske, als ik één ding geleerd heb in mijn leven, is het wel om ten aanzien van Mathijske nooit iets uit te sluiten.. winking smiley
Luijt 15 augustus 2021 00:07
Ik lees zojuist dit hele topic nog eens door. Genieten! Louise Michel is van onschatbare waarde voor dit forum. Dat blijkt maar weer eens!
Horsie is back 15 augustus 2021 01:20
Louise Michel had wat mij betreft ook wel de topictitel mogen kiezen: 20 Belgen in de baan, wat mogen we van hen verwachten?
Maar zoals altijd is hij kieskeurig en slaat dus Het Laatste Nieuwsblad meteen dicht. cool smiley

De goegemeente van deze prik kon Horsie uiteraard weer niet volgen. Ik verwijs hier naar de desastreuze staat van het Belgische baanwielrennen, zoals beschreven dacht ik in het Laatste Nieuwsblad (Ik viste in een andere bron). Maar daar hoor je LM niet over, want dat past niet in zijn straatje. Hij acteert gewoon als een algoritme, dat alleen in staat is de artikelen op het wereldwijde web op te vissen, waaruit zou kunnen blijken, dat er een mogelijke discrepantie bestaat op een bepaald gebied (liefst sport, maar anders..) tussen België en Nederland.

Zag net nog even 13x het advies niet lezen en dat op mijn geliefd forum. Om te beginnen vind ik het ergerlijk, dat iemand voor louter eigen aandacht een topictitel maar naar believen verandert. Zodra je dus een verandering in een topictitel ziet, weet je wie er heeft gepost. Zand erover. Het stuk heb ik helemaal doorgelezen en los van dat eeuwige off-topic argument, er staan echt passages in, waarvan ik denk, dat zelfs Frederik D. zich daarvoor zou schamen als hij er maar vaak genoeg mee geconfronteerd werd.

Overigens, waar is Sub? Zo uit mijn hoofd, ik zag zijn naam niet in het rijtje van Prikdude voorkomen. grinning smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2021 00:07 door Horsie is back.
Curzio 15 augustus 2021 07:16
Jij weet heel wel dat er een verschil is tussen op een wielerprikbord af en toe off-topic gaan (dat is prima) versus in vrijwel elk topic volkomen op jezelf telkens opnieuw je eigen talking points bij iedereen door de strot te duwen.

Ik heb gistermiddag (voor het eerst) een misbruikmelding gedaan, maar daarmee wordt blijkbaar niks gedaan. Niet alleen ik maar meerdere users geven al een tijd aan goed zat te zijn van het prikgedrag van Frederik. Zijn aanwezigheid hier op het wielerprikbord is een continue overtreding van de gedragsregels. Als je daar als moderators niks aan doet, dan faal je. Internetmoderatie verloopt ook niet bij meerderheid van stemmen, maar dient ervoor om een forum leefbaar te houden zodat ook een stille (meelezende) meerderheid bedient wordt. Doe je dat niet, dan blijven er inderdaad alleen de radicale types over en sterft je site uit. Ik zit al 15 jaar op internetfora, ik ken de patronen.

Helaas, ik trek mijn conclusies.
ton duk 15 augustus 2021 07:50
ton duk 15 augustus 2021 07:57
Nelis! Schreef:
-------------------------------------------------------
>. Ton
> Duk kan ik daarentegen vaak wel goed hebben,
> behalve als hij te nationalistisch wordt. Dat is
> eng. En niet reageren op kritiek, dat is nog
> enger.

Als jij kritiek levert op een DUK'S posting, zal ik best reageren (mits nodig). Is, meen ik, al 's gebeurt mbt Groenewegen?
ton duk 15 augustus 2021 08:07
Dat mag je sowieso wel bij de meeste postings van die Ton DUK
Gr
Anony 15 augustus 2021 08:32
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb gistermiddag (voor het eerst) een
> misbruikmelding gedaan, maar daarmee wordt
> blijkbaar niks gedaan.

Die heb ik alvast niet gekregen...
Anony 15 augustus 2021 08:59
Ik lees nu pas heel deze thread. Vanop mijn werk. Ik heb immers erg onregelmatige dagen en uren, en daarnaast ben ik in de zomer sowieso nog een stuk minder achter schermen te vinden. Akkoord dat dit niet het enige voorbeeld is van een (te ver gaande) discussie, maar hou er ook rekening mee dat zowel Spaak als ik soms een druk leven hebben en niet voortdurend onmiddelijk kunnen optreden. We zijn niet van slechte wil wat betreft het aanpakken van de sfeer, ook al dogen we op zich veel en zullen we ons niet snel storen aan een uitstapje off-topic. We zullen echter binnenkort zeker de koppen nog eens bij elkaar steken, want we zien niet graag dat mensen - vaste waarden of occasionele bezoekers - afhaken. In de tussentijd hoop ik dat mensen ook de hand in eigen boezem durven steken en, wanneer je merkt dat dat al vaker is gebeurd, minder taal of inhoud toepassen die medeprikkers kan provoceren.

Met vriendelijke groet,

Anony
Louise Michel 15 augustus 2021 17:49
Nelis! Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hey Louise, ik laat mij toch verleiden. Waarin is
> België innovatief volgens jou?


Quote

België streeft Nederland voorbij op EU innovatieladder

01 juli 2021 om 16:08 uur

Nederland is zijn plek als Innovatieleider kwijt op het European Innovation Scoreboard (EIS) van de Europese Commissie. We zijn nu nog slechts een 'Sterke Innovator'. België is daarentegen voor het eerst betiteld als Leider.

Het Europese innovatiescorebord biedt een vergelijkende analyse van de innovatieprestaties in EU-landen, andere Europese landen en regionale buren. Het beoordeelt de relatieve sterke en zwakke punten van nationale innovatiesystemen en helpt landen bij het identificeren van gebieden die ze moeten aanpakken. Op 21 juni 2021 is het Europese innovatiescorebord 2021 uitgebracht.

De editie van 2021 laat zien dat de innovatieprestaties van Europa in de hele EU blijven verbeteren. De innovatieprestaties zijn sinds 2014 gemiddeld met 12,5% gestegen.

In het mondiale landschap presteert de EU beter dan haar concurrenten zoals China, Brazilië, Zuid-Afrika, Rusland en India, terwijl Zuid-Korea, Canada, Australië, de Verenigde Staten en Japan een prestatievoorsprong hebben op de EU.

Binnen de EU is er sprake van voortdurende convergentie, waarbij minder presterende landen sneller groeien dan beter presterende landen, waardoor de innovatiekloof tussen hen wordt gedicht.

Vijf EU-landen verbeterden hun prestatie met 25 procentpunten of meer, namelijk Cyprus, Estland, Griekenland, Italië en Litouwen. Zweden blijft de EU-innovatieleider, gevolgd door Finland, Denemarken en België, allemaal met innovatieprestaties die ver boven het EU-gemiddelde liggen.

België
De recente stijging van de Belgische innovatieprestaties is te danken aan sterke prestatieverbeteringen in verschillende indicatoren die gebruikmaken van gegevens van innovatie-enquêtes, maar ook in digitale vaardigheden, durfkapitaal en productiviteit van hulpbronnen. België scoort bovengemiddeld op de indicatoren die verband houden met klimaatverandering.

De sterke punten van België liggen in aantrekkelijke onderzoekssystemen, gebruik van informatietechnologieën en koppelingen. De top-3 indicatoren omvatten: buitenlandse doctoraatsstudenten, innovatieve KMO's die samenwerken met anderen, en ondernemingen die ICT-opleidingen geven.

Nederland
De prestaties van Nederland ten opzichte van de EU zijn in de loop van de tijd afgenomen, met name door een relatief sterke daling in 2021 als gevolg van verminderde prestaties op de verkoop van innovatieve producten, minder productinnovators, minder werkgelegenheid in innovatieve ondernemingen, minder PCT-octrooiaanvragen, en minder overheidssteun voor R&D van het bedrijfsleven. Nederland scoort bovengemiddeld op de klimaatgerelateerde indicatoren.

De sterke punten van Nederland liggen in aantrekkelijke onderzoekssystemen, koppelingen en gebruik van informatietechnologieën. Tot de top-3-indicatoren behoren buitenlandse promovendi, publiek-private co-publicaties en internationale wetenschappelijke co-publicaties.


[www.engineersonline.nl]
lodjan 15 augustus 2021 20:07
minder PCT-aanvragen

Tja, we hadden alleen Roompot, nu niets meer. Dan doet België het inderdaad een stuk beter.
El Chaba 15 augustus 2021 20:26
Spaak en Anony, kan deze reactie verwijderd worden vanwege off topic? winking smiley
Luijt 16 augustus 2021 10:32
Kut, meteen raak voor de Belgen!
Tinuz 17 augustus 2021 13:22
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik lees zojuist dit hele topic nog eens door.
> Genieten! Louise Michel is van onschatbare waarde
> voor dit forum. Dat blijkt maar weer eens!

Louise Michel kan ik goed hebben. Die neemt zichzelf niet serieus - weet zelf dat 'ie een dwaas is. En dat vind ik prima en ook regelmatig wel vermakelijk.
Dat is wel wat anders bij 'Curzio' die zichzelf erg serieus neemt en al via zijn nickname zijn verknipte maoistische wereldbeeld opdringt op nota bene een wielerprikbord. En dan anderen moreel de maat willen nemen...
Tja, mijn mensbeeld is er toch al niet beter op geworden het afgelopen jaar.
Ik heb me wel voorgenomen om meer afstand te nemen. Maar ik zal me nooit onderwerpen aan de tirannie, aan de groteske leugens, aan de corrupte smeerpijpen en huichelaars, aan de dwingelandij.
-NOOIT-
Cecchini 17 augustus 2021 13:36
Waarvan acte. Helder.
Luijt 17 augustus 2021 14:27
Oké Tinuz, over wiens groteske leugens je hebt en welke huichelaars je bedoelt, zal ik maar niet vragen.

Wat mij nu opvalt is dat het hele "ik vertrek-topic" van Curzio, die bij mij overigens niet te boek stond als een left wing extremist, nu verdwenen is maar het "niet lezen"-gezwets hierboven nog steeds gelezen kan worden....Nou ja, whatever.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2021 14:28 door Luijt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen