Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

76th La Vuelta ciclista a España (2.UWT) Stage 6»Requena›Alto de la Montaña de Cullera(158.3km)

Gepost door Clavan 
Clavan 19 augustus 2021 08:34


In 158.3 kilometer koersen de renners in de 6e etappe van de Vuelta naar Cullera. De race eindigt op een punchy slotklim van bijna 2 kilometer.



In 2016 was de Vuelta voor het laatst in startplaats Requena. Toen ging de race naar een vlakke finish in Gandía en daar won Magnus Cort de sprint.

Een massasprint zit er dit keer niet in na de start in Requena. In de eerste helft van de race dalen de renners via wat tussentijdse klimmetjes van bijna 700 meter naar zeeniveau. Daarna is het parcours 80 kilometer zo vlak als maar kan. Dat blijft zo tot vlak voor het einde.

Op 1,9 kilometer van de meet snijden de coureurs de steile klim naar het kasteel boven Cullera aan. Gemiddeld serveert de finishklim een stijging van 9,4%.



De eerste drie renners aan de meet krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden, terwijl er bij de tussensprint 3, 2 en 1 seconden te winnen zijn.

De 6e etappe van de Vuelta start om 13.45 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.30 uur.

GC after stage 5:

GC leader: Kenny Elissonde (Trek-Segafredo)
Mountains classification leader: Rein Taaramäe (Intermarché-Wanty-Gobert)
Points classification leader: Jasper Philipsen (Alpecin-Fenix)
Best young rider: Egan Bernal (INEOS Grenadiers)
Team classification leader: UAE Team Emirates

1 KENNY ELISSONDE TREK-SEGAFREDO 17hr 33min 57sec
2 PRIMOŽ ROGLIČ JUMBO-VISMA @ 5sec
3 LILIAN CALMEJANE AG2R-CITROEN 0' 10''
4 ENRIC MAS MOVISTAR 0' 20''
5 MIGUEL ANGEL LOPEZ MOVISTAR 0' 26''
6 ALEJANDRO VALVERDE MOVISTAR 0' 32''
7 GIULIO CICCONE TREK-SEGAFREDO s.t.
8 EGAN ARLEY BERNAL INEOS GRENADIERS s.t.
9 MIKEL LANDA BAHRAIN VICTORIOUS 0' 44''
10 GINO MÄDER BAHRAIN VICTORIOUS 0' 45''
11 ALEKSANDR VLASOV ASTANA-PREMIER TECH 0' 48''
12 FABIO ARU QHUBEKA-NEXTHASH 0' 49''
13 DAMIANO CARUSO BAHRAIN VICTORIOUS 0' 55''
14 ADAM YATES INEOS GRENADIERS 0' 56''
15 JAN POLANC UAE TEAM EMIRATES 1' 14''
16 ANTONIO JESUS SOTO EUSKALTEL-EUSKADI 1' 20''
17 JUAN PEDRO LOPEZ TREK-SEGAFREDO 1' 31''
18 SIMON CARR EF EDUCATION-NIPPO 1' 34''
19 HUGH JOHN CARTHY EF EDUCATION-NIPPO 1' 37''
20 TOBIAS BAYER ALPECIN-FENIX 1' 44''

1967»22ndVuelta a España SPP)



1967 was dus een gedenkwaardig jaar in de Nederlandse wielerhistorie. Jan Janssen was in supervorm in de Vuelta en Karstens, die direct achter Janssen eindigde in het puntenklassement, ook. Karstens won maar liefst vier etappes in die Vuelta, Janssen één – en hetzelfde gold voor Evert Dolman, Jan Harings, Jos van der Vleuten en Henk Nijdam.

1 JANSSEN Jan
2 DUCASSE Jean-Pierre
3 GONZÁLEZ Aurelio
4 OTAÑO Luis
5 HAAST Cees
6 LOPEZ RODRIGUEZ José-Manuel
7 SAN MIGUEL Gregorio
8 POULIDOR Raymond
9 DÍAZ Mariano
10 PÉREZ José






Bron: PCS, WF, TE, CN, BRI
Eindhovuh 19 augustus 2021 08:43
Leg zo’n klimmetje op 5km voor de finish, dan hebben we tenminste nog een kleine 10 minuten koers...
Cecchini 19 augustus 2021 09:37
Naar aanleiding van de door Clavan geplaatste foto's moest ik denken aan het artikel van de Volkskrant in 2017, waarbij dat stuk met dezelfde foto's werden opgefleurd

'Juan Juanssen' won de Vuelta van 1967 - toen de Ronde van Spanje nog bijzaak was

In het voorjaar van 1967 wint Jan Janssen de Ronde van Spanje. Een topprestatie die vijftig jaar geleden nauwelijks opvalt. De Vuelta geldt als bijzaak. Hoe anders is dat vandaag wanneer de ronde start in Nîmes. Met Chris Froome, Fabio Aru, Romain Bardet, Steven Kruijswijk en Wilco Kelderman.

Bart Jungmann19 augustus 2017/ Volkskrant

Jan Janssen begint een anekdote als volgt: hij zet zijn bril af, leunt ietsjes voorover en dempt zijn stem, alsof een samenzwering in de maak is. Mikpunt is Kees Pellenaars, de roemruchte baas van de Nederlandse wielerploeg Televizier.

Hij heet in deze anekdote De Pel, een koosnaampje dat bij Janssen een scheldwoord wordt. Plaats van handeling is 'het Baskenlandgebeuren', zoals Jan Janssen de weerspannige provincie in het noordoosten van Spanje noemt. Tijdens de Vuelta van 1967 heeft afscheidingsbeweging ETA een tapijt van kraaienpootjes op het asfalt achtergelaten.

'We waren weg met een man of acht, allemaal renners van het klassement. Iedereen reed lek, zowel voor als achter. Ook de ploegleiders konden niet verder. Allemaal lekke banden. Nadat de kopgroep met reservefietsen weer op gang was, kwam De Pel langszij. Hij was als enige niet lek gereden, die rotzak.

'Hij draait zijn raampje open, stuk sigaar in zijn bek, en zegt tegen mij: als er straks nog wat gebeurt, regel ik het wel voor je. Alsof dat kan, een wiel krijgen van een andere ploeg. Dat mag helemaal niet. Enfin, alles gaat goed. Ik win die ronde, kom thuis en dinsdagmorgen half negen gaat de bel. De Pel voor de deur.

'Ik zeg tegen hem: zo Pel, je bent er vroeg bij. Koffie? We gaan in de keuken zitten en hij zegt: ik kom eens afrekenen. Ik zeg: waar heb jij het over? Hij zegt: als ik er niet voor je was geweest, had je alles kunnen verliezen. Ik zeg: vuile rat, kom je geld uit mijn zak kloppen? Wegwezen.'

Jan Janssen zet zijn bril weer op en is in één klap weer de bebrilde Nootdorper (zijn bijnaam) die precies een halve eeuw geleden als eerste Nederlander een driewekelijkse ronde won. 77 jaar is hij inmiddels. Nog altijd even tanig, nog altijd hartstochtelijk fietser.

We zitten in het kantoor van waaruit 'de jonge Jan' (zijn zoon) het fietsmerk met zijn naam hoog houdt. Cycling moments of a Dutch icon staat op een muur geschreven. Aan een andere wand hangen foto's van die momenten: winst op het WK in 1964, sprintzege in Parijs-Roubaix drie jaar later en natuurlijk de Tour de France van 1968.

Van de drie grote rondes geldt de Vuelta als de minst aansprekende. Onterecht, er zijn genoeg redenen om uit te kijken naar de 72ste editie.

Bij nadere inspectie blijkt de Ronde van Spanje in deze eregalerij te ontbreken. 'Daar moeten we wel wat aan doen', mompelt Jan Janssen.

Met die overwinning, behaald op 14 mei 1967, bezegelde hij niet alleen zijn ontwikkeling van sprinter tot ronderenner. Het winnen van een grote ronde bleek bovendien een prestatie die slechts twee landgenoten sindsdien evenaarden: Joop Zoetemelk (Tour de France van 1980) en, nog geen drie maanden geleden, Tom Dumoulin (Ronde van Italië).

Was die Vuelta een bevestiging die u nodig had om een jaar later de Tour te kunnen winnen?
'Nee, die bevestiging had ik een jaar eerder al gehad, in de Tour. Ik had de gele trui veroverd in de laatste week. Alles leek in kannen en kruiken. Maar in de zeventiende rit reed ik achterin het peloton, dezelfde fout die Dumoulin dit jaar in de Giro maakte.

'Het was een ritje van niks, van Briançon naar Turijn, colletje van de derde categorie. Op een gegeven komt Henk Nijdam, een vriend, naar me toe. Hij zegt: Lucien Aimar is weg. Ik zeg: je speelt met mijn voeten. Maar het was waar.

'Nou had ik in elk been één Aimar zitten, maar mijn ploeg was te zwak om het nog te kunnen herstellen. Très faible. En zo verloor ik dus die Tour. Bonje met Maurice de Muer, mijn ploegleider. Natuurlijk was het mijn fout, maar met zo'n ploeg ging ik niet verder. Dus kwam er versterking. Dat heeft me wel geholpen in de Ronde van Spanje het jaar daarop.'

Ging u als een favoriet van start?
'Ik had al enige furore gemaakt, jawel. Echte Tourrenners, en dat was ik inmiddels, werden goed betaald in Spanje. Juan Juanssen noemden ze me. De Vuelta werd in die tijd in het voorjaar verreden, april en mei. Maar jongens nog aan toe, wat was het heet. Dat woestijnachtige gebied. Die ellenlange wegen. Geen kip te zien.

'En dan moest je het dus de hele dag doen met vier bidons. Twee bij de start en twee onderweg. Ik had een trucje ontdekt met pruimenpitten. Als je daarop sabbelde, kwam er speeksel vrij. Daar had ik een zakje van meegenomen.

'Het was in de jaren zestig nog een armoedige boel in Spanje, zeker in vergelijking met ons. Hotels stelden niet veel voor, het eten evenmin. Ik hoor De Muer nog tekeer gaan. Overdag verloor je zesduizend calorieën als wielrenner. 's Avonds kwamen er amper tweeduizend bij.'

Wat was de status van de Ronde van Spanje?
'Zoals er nu wordt gesproken over de drie grote ronden, dat had je toen nog niet. Eerlijk gezegd was de Vuelta een koers die er aan bengelde. Je had de Tour, daarna een tijd niets en dan de Giro, maar die was vooral voor de Italianen zelf.

'Een behoorlijk deelnemersveld, dat wel, en een lastig rondje ook. Niet de echte cols, maar wel tot zo'n 1.200 meter en dan bleef het op en neer gaan. Wat je nog niet had, waren die geitenpaden met stijgingspercentages van 28 procent.'

Hoe verliep de wedstrijd?
'We begonnen in Vigo, net boven de grens met Portugal. Eerst een rit in lijn, daarna een tijdrit van 4 kilometer. Die win ik en sta meteen eerste in het klassement. Er stond op het parcours een boom, precies op een hoek. Ik zal niet zeggen dat ik de takken er af reed, maar ze bewogen wel. Zo scherp draaide ik die hoek. Dan weet je dat je goed bent.'

'Je had natuurlijk een hoop van die Spaanse springveren, jongens die de bergen opvlogen. Maar die konden we er op het vlakke af rijden. Dan ging je in de slag met buitenlandse ploegen om waaiers te vormen. Ze waren al kapot voordat we aan de bergen begonnen. Eigenlijk heb ik die hele Vuelta bovenin meegedraaid, maar Jean-Pierre Ducasse zat me dwars.'

Ducasse?
'Een ploeggenoot, 22 jaar oud. Best een talent, maar twee jaar later op tragische wijze om het leven gekomen. Koolmonoxidevergiftiging in een hotelkamer. Jean-Pierrre was aan het eind van de eerste week omhoog geschoten dankzij een ontsnapping. Dat was lastig, want ik kon moeilijk mijn maat uit de gele trui rijden.

'Maar op de voorlaatste dag volgde nog een tijdrit. Er was geen tijd meer om het parcours op de fiets te verkennen, dus we gingen met de auto. Ik zie ons nog zo zitten. Wij tweeën achterin. De Muer aan het stuur, een mecanicien naast hem. Na 20 kilometer van draaien en keren begint Jean-Pierre te huilen. Oh merde. Hij zag het niet meer zitten. En ik dacht bij mezelf: dat is mijn kans.

'Eigenlijk ging het net als met Herman van Springel in de Tour de France een jaar later. Na drie weken gaat het niet meer alleen om hard fietsen. Dan moet je ook in je kop sterk zijn, zeker in een tijdrit. Ik kon dat, jawel. Als ik er moest staan, dan stond ik er ook.'

Na een bescheiden feestje zondagavond en de terugreis op maandag bleek het vaderland niet geïnteresseerd in zijn wielerheld. Geen huldiging, geen radio of televisie, niet eens een dagbladjournalist die de moeite nam zijn verhaal op te tekenen. 'Ik kwam thuis en het leven ging gewoon door.'

Alleen dat bezoekje van Pellenaars?
'Nooit mijn vriend geweest, De Pel.'


De teamgenoten Jan Janssen (links) Jean Pierre Ducasse (midden).
De zwarte trui 19 augustus 2021 10:53
Cees HAAST goede naam voor een wielrenner

En denken jullie ook dat Jasper Philipsen gaat winnen vandaag? Ik hoorde gisteren een wielercommentator euforisch roepen dat dat mischien wel een mogelijkheid zou zijn. En dat Belgie eindelijk weer mee deed in de sprints in grote ronden. Euhm Tim Merlier?

Anyway, als het een grupo agrupado is aan de voet van de laatste klimmetje zal Primoz uit moeten kijken om niet weer in het rood te komen.
Sinbad-the-Cyclist 19 augustus 2021 14:18
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anyway, als het een grupo agrupado is aan de voet
> van de laatste klimmetje zal Primoz uit moeten
> kijken om niet weer in het rood te komen.


Hij staat 10 seconden voor op zijn concurrentie en dit is een aankomst die hem zou moeten liggen, dus waarom niet gaan voor de etappe, de boni's en, dientengevolge, de rode trui?
De zwarte trui 19 augustus 2021 14:47
Tuurlijk doet ie dat en waarschijnlijk staat ie dan weer in het rood. Mijn opmerking betrof het niet willen hebben/houden van het rood zoals eerder uitgesproken door de ploeg.
De zwarte trui 19 augustus 2021 14:53
ton duk 19 augustus 2021 16:08
Terwijl de kopgroep met Bol en Lindeman helaas de voorsprong ziet teruglopen (3.30 met 55 km), zie ik wel het Valenciaanse strand waar ik voor het eerst zwarte paella proefde (maar dat terzijde (. Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2021 16:11 door ton duk.
ton duk 19 augustus 2021 16:39
We waaieren...
Gr
ton duk 19 augustus 2021 16:48
Een bietje.. Alle favorieten leken wel in 1e groep te zitten
De Rode Trui was wel heerlijk aan het spartelen
2.10 met nog 26 km
Gr
El Chaba 19 augustus 2021 16:54
Movistar voor Mas, Lopez en/of voor de dit seizoen toch enigszins herboren Valverde?
Eindhovuh 19 augustus 2021 17:01
Movistar gaat wel tekeer zeg.
ton duk 19 augustus 2021 17:30
Roglic leert van zijn fouten en laat Cort zijn verdiende overwinning
Gr
Orakel 19 augustus 2021 18:02
Dit is echt wel een mooie zege van Cort. Zo rond de 10e plek qua klimtijd vandaag en dat is na een halve dag in de kopgroep heel knap. Kon Roglic deze pakken? Denk het wel, maar ben niet 100% zeker (en dat is ook het mooiste, dat het er niet te dik bovenop ligt).
Clavan 19 augustus 2021 18:17
Zonder die bochten had hij ‘m wel gepakt denk ik.
Cecchini 19 augustus 2021 18:19
Weer dramatisch optreden van de rest van de Jumbo ploeg.
Clavan 19 augustus 2021 18:28
Vind je? Movistar reed voor de overwinning maar hebben nu niks ( ja het ploegenklassement). En Ineos ook in de breedte maar geen succes. Tot de voet van de klim zat Roglic goed met 2 helpers. Daarna was het rustig omhoog.
Cecchini 19 augustus 2021 22:39
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen