Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Advies aan de bondscoach: deze renners zouden wij selecteren voor het WK in Leuven

Gepost door Cecchini 
Cecchini 19 augustus 2021 10:27
Als Wuijts en José elk jaar de Vuelta vanaf etappe 1 al beginnen met hun voorbeschouwing op het WK en de selectie van Belgie, dan mogen de Nederlanders ook niet achterblijven

De Wielerrevue trapt af met dit volgend advies

Aangespoord door de presentatie van Louis van Gaal en de zeventien miljoen bondscoaches die over zijn schouder meekijken, dachten we bij Wieler Revue: laten we Koos Moerenhout eens een handje helpen. Wij stellen de Nederlandse ploeg voor het WK in Leuven alvast samen.

"Dat zijn nou net de bouwstenen van de Hollandse School, waar jij het altijd over hebt in je krantje", sneerde Louis van Gaal dinsdag bij zijn presentatie naar Telegraaf-journalist Valentijn Driessen, die zijn mening over de te volgen weg nooit onder stoelen of banken steekt. Bij Wieler Revue besloten we als vrienden van de media, zoals Van Gaal zegt, de Driessen-rol eens op te pakken en wielerbondscoach Koos Moerenhout voor te schrijven wie hij moet selecteren voor het wereldkampioenschap in Leuven. Maar we geven toe: op papier ziet het er allemaal makkelijker uit dan het in werkelijkheid is.

Mathieu van der Poel (kopman)
Oké, over de kopman hoeven we niet lang te discussiëren. Met Mathieu van der Poel heeft de Nederlandse ploeg een topfavoriet in de gelederen en die verdient de volledige medewerking van de rest van de selectie.

Dylan van Baarle (meesterknecht)
Ten eerste door Dylan van Baarle, die bij Ineos Grenadiers wel gewend is om de rol van meesterknecht op zich te nemen. De hardrijder heeft één taak: er in de finale zo lang mogelijk zijn voor Van der Poel. Hij moet ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de Belgen hun overmacht niet kunnen uitspelen.

Mike Teunissen (meesterknecht 2)
Na zijn mislukte voorjaar is Mike Teunissen weer helemaal terug. Na een goede Tour de France mocht hij in de Ronde van Denemarken voor eigen kans rijden met een derde plek tot gevolg. Teunissen zal normaliter net iets minder lang meekunnen dan Van Baarle, maar ook Teunissen zal toch zeker bij de laatste veertig renners moeten kunnen zitten op het parkoers in Leuven.

Tom Dumoulin (joker)
Na zijn tweede plaats op de olympische tijdrit is Tom Dumoulin weer terug op het hoogste niveau in het tijdrijden, maar een echte indicatie wat betreft wegkoersen hebben we nog niet. Het niveau dat Dumoulin kan aantikken in de wegrit in Leuven en in hoeverre het parkoers hem ligt, is dan ook afwachten. Daarom de rol als joker. Een rol die kan verschillen tussen aanvallen, knechten of misschien is Dumoulin er zelfs in de absolute finale nog wel bij.

Oscar Riesebeek (controleur)
Met de topfavoriet in de gelederen heb je ook iemand in de ploeg nodig die de vroege vlucht controleert. Zie de olympische wegrit bij de dames. Daarvoor selecteren we Oscar Riesebeek. Riesebeek heeft een grote motor, is al heel het seizoen in goeden doen en is bovendien een gewaardeerde ploegmaat van Van der Poel.

Sebastian Langeveld (wegkapitein)
Sebastian Langeveld is er om het onzichtbare werk op te knappen. Langeveld is het verlengstuk van de bondscoach, zoals hij het zelf omschreef op het WK in 2019. Als de koers anders loopt dan gepland moet hij kunnen schakelen om het over een andere boeg te gooien. Kan met zijn kwaliteiten bovendien nog werk verzetten in de voorfinale.

Bauke Mollema (aanvaller)
Als het voorbije jaar iets heeft aangetoond dan is het dat de aanval loont. En met Bauke Mollema heeft Nederland een aanvaller pur sang tot zijn beschikking. Iemand met oog voor het juiste moment. Het parkoers dat op en af gaat, moet hem ook goed liggen. Aanvaller voor de laatste 40 à 50 kilometer, zodat Nederland meeschuift met gevaarlijke groepen en in de achtergrond niet alles zelf moet opknappen. De grote vraag is alleen: is de kopman van Nederland dan niet al ervandoor?

Ide Schelling (aanvaller 2)
In de fase voor de finale ontstaan ook regelmatig groepen die gevaarlijk kunnen zijn. In Yorkshire zong die groep het zelfs uit tot het einde. Het leverde Mads Pedersen de titel op, terwijl Stefan Küng brons pakte. Op dit parkoers is het een ideale taak voor Ide Schelling, die in de heuvelklassiekers eerder dit jaar eenzelfde rol had. Toonde in de Brabantse Pijl bovendien heel ver mee te kunnen op deels hetzelfde parkoers.

Pascal Eenkhoorn & Danny van Poppel (reserves)
Mochten één of meerdere renners onverhoopt vormverlies hebben of ziek worden, dan is het handig dat de reserves al bekend zijn. Gezien hun prestaties van de voorbije tijd zouden ze niet misstaan in de selectie, maar de plekken zijn nu eenmaal schaars. Daarom zijn ze de eerste twee reserves: Pascal Eenkhoorn en Danny van Poppel.
Cecchini 19 augustus 2021 10:28
Ik zeg Eenkhoorn voor Langeveld en Roosen voor Schelling
ton duk 19 augustus 2021 12:17
Stop de tijd confused smileychelling weer terug voor Roosen

Nu zat Roosen in Wallonië en Denemarken misschien vast in zijn Groenewegen rol maar die enkele etappes waar hij een rol had kunnen spelen, zag ik ''m niet....
Dan maar liever de vrijbuitert Ide...
Gr
Cecchini 19 augustus 2021 12:20
Toch kampioen van Nederland
Clavan 19 augustus 2021 12:21
Laten we eerst afwachten of MvdP niet al teveel last van zijn rug heeft. Als hij afreist naar het EK XCO zit het wel snor.
ton duk 19 augustus 2021 12:24
Maar wie die koers gezien heeft, weet ook dat ie zelfs in dat deelnemersveld niet bij (aller) besten hoorde...
Gr
Prikdude 19 augustus 2021 13:31
Heb enkel de finale gezien, maar Roosen deed veel werk (voor Teunissen). Puur op die koers zou ik Riesebeek en Roosen (of zelfs Bax) eerder meenemen dan een Teunissen. Oftewel is het Koos vooral aan te raden zo lang mogelijk te wachten met een aantal plekken.

Van der Poel, Van Baarle, Dumoulin en Mollema de 4 zekerheidjes.

Voor de overige plekken de vormcurve van Schelling, Van Poppel, Eenkhoorn, Roosen, Teunissen, Van der Lijke, Riesebeek, Langeveld, Kelderman, Gesink, zelfs nachtkaars Niki en tegen beter weten in toch ook nog maar een Poels in de gaten houden.
ton duk 19 augustus 2021 13:40
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> eerder meenemen
> dan een Teunissen.

Nu was Teunissen dan weer een vd 5 betere in Denemarken en is het een profiel naar zijn maat... Zekerheidje 5
>
> Van der Poel, Van Baarle, Dumoulin en Mollema de 4
> zekerheidjes.

Geen idee of Mollema dit ook zo ziet
Wordt niet genoemd in zijn planning..?
Gr
El Chaba 19 augustus 2021 16:50
Naast de reeds genoemde vijf zekerheidjes, waar ik het mee eens ben, zou ik toch zeker ook Langeveld meenemen. Als wegkapitein inderdaad.
Hij kent dit parcours als geen ander en daarnaast kan hij indien nodig tot de finale ook prima op kop sleuren, indien nodig.
Eindhovuh 19 augustus 2021 16:54
Hij lijkt de laatste 2 seizoen toch wel stevig ingeleverd te hebben qua capaciteiten.
El Chaba 19 augustus 2021 17:06
Klopt, maar niet vergeten, dat hij in juni tweede werd op het NK tijdrijden op slechts 27" van Winnaar Tom Dumoulin. Dat betekent, dat hij nog steeds een meer dan behoorlijk stukje kan hardrijden. Wie anders van de knechten kan dat in de Nederlandse selectie?

Plus zijn rol als wegkapitein lijkt me meer dan voldoende om hem te selecteren. h
Louise Michel 19 augustus 2021 17:37
Geen Langeveld als Koos verstandig is. Langeveld heeft aan meerdere WK's deelgenomen en nimmer haalde Nederland toen een medaille. Dus verstaat Langeveld de rol van wegkapitein niet.
Andere Peter 19 augustus 2021 17:44
De Belgen dan vanaf 2022 maar buiten mededinging voor de klassementen van de grote ronden. En in de Tour geen startrecht.
Clavan 19 augustus 2021 18:19
Qua parcours is maar 1 kopman ( misschien 1 schaduw) benodigd. De rest moet werken.
De Vlamingen gaan zo ook de wedstrijd in, gok ik.
Eindhovuh 19 augustus 2021 18:41
Lijkt mij ook, alle ballen op vdP en Mollema een vrije rol geven. De rest moest gewoon werken, waarbij een goede van Baarle waardevol zal zijn.
El Chaba 19 augustus 2021 18:49
Mollema een vrije rol op dit parcours? heeft hij ooit iets gepresteerd op een dergelijk parcours?
Dan toch eerder Van Baarle lijkt me. Of Dumoulin wellicht.
Clavan 19 augustus 2021 18:56
Ik zou een klassieker team samenstellen. Neem de gok. Jongens uit de 2e lijn die dit aankunnen….Terpstra, Schip, havik, Ligthart etc.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2021 18:58 door Clavan.
Eindhovuh 19 augustus 2021 18:58
Mollema rijdt meestal op andere parcoursen. Maar hij is wel een bewezen winnaar in zware grote wedstrijden. I.t.t. anderen.
Clavan 19 augustus 2021 19:00
Sowieso laten ‘we’ Poels thuis.
Meneer 60% 19 augustus 2021 19:12
Is Nils Eekhoff al genoemd? Kan zo'n parcours goed aan en kan ook pieken op een WK. Of heb ik een blessure of iets belangrijks gemist?
Clavan 19 augustus 2021 19:26
Ik zou natuurlijk heel sneaky Ligthart eruit kunnen halen nu wetende dat hij gestopt is. Maar ik heb van mijn moederhart therapeute geleerd dat je dit onder ogen moet laten komen.
Cecchini 19 augustus 2021 19:34
Je hebt gemist dat ie, net als de hele DSM ploeg voor nog geen ene flikker heeft gepresteerd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2021 01:06 door Cecchini.
Orakel 19 augustus 2021 20:29
Langeveld en Dumoulin meesterknecht. Mathieu kopman. Van Baarle verdedigende aanvaller in de finale. Rest van het team (qua knechten) mag de kopman bepalen op basis van in wie hij het vertrouwen heeft,



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2021 20:30 door Orakel.
predator 20 augustus 2021 00:00
Van Baarle toch gewoon medekopman lijkt me.
Andere Peter 20 augustus 2021 00:58
Yoeri Havik lijkt mij een zekerheidje, verder op hoofdlijnen eens met WR. De laatste 3 plekjes boeien mij niet zo heel veel. Alle genoemde namen mogen daar wat mij betreft staan. Ik zou nog het meest naar de profploegen kijken. Teunissen rijdt voor Mollema niet het gat op Roglic dicht.

Dumoulin zie ik alleen als aanvaller.
Louise Michel 20 augustus 2021 05:11
Belangrijker dan precies de poppetjes invullen wordt de tactiek. Want welke poppetjes je naast kopman Mathieu ook meeneemt tegen de sterke blokken zal Nederland immer fysiek tekortkomen. Dus om toch te winnen heeft Nederland een truc nodig. Ik heb daar wel wat ideetjes over maar ik zal niet het gras voor Koos zijn voeten wegmaaien. Zoiets uitdenken kan Koos namelijk prima zelf, daar hoef je echt geen innovatieleider voor te zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2021 05:12 door Louise Michel.
Luijt 20 augustus 2021 09:09
Ik las ergens dat iemand weer met Poels kwam aanzetten. Nee toch.
En Van Poppel zou ik van de reservelijst afhalen.

Wie dan wel? Arensman of Van Dijcke.
ton duk 20 augustus 2021 10:29
[www.wielerflits.nl]
De absolute kopman is wat onzeker....

Mijn zekerheden zijn : MvdP , vBaarle (de schaduw-kopman) , Dumoulin, Mollema en Teunissen (met rol in laatste uur ) Schelling en Riesebeek (controleurs/aanvallers/anders...)

Hoeveel startplekken hebben we eigenlijk ??
Wegkapitein,controleur als nr 8 ??
gr
Prikdude 20 augustus 2021 17:16
Jammer dat Gesink (weer) helemaal uitgemergeld gaat worden in de Vuelta, anders zou het ook een zekerheidje (moeten) zijn.
merijntje mortirolo 20 augustus 2021 19:24
Gezien.

We vinden je allemaal een sukkel.
Clavan 20 augustus 2021 19:50
Ik ook van jou, gare stroopwafel.
merijntje mortirolo 20 augustus 2021 22:59
Clavan 22 augustus 2021 17:45
VdP rijdt geen WK mountainbike. Nog teveel last van zijn rug.
ton duk 22 augustus 2021 17:54
Jammer, volgende deadline de Beneluxtour 30-08?
Gr
El Chaba 22 augustus 2021 21:09
Juist niet jammer vind ik.
En ja, volgende doel is de Benelux Tour..
ton duk 23 augustus 2021 09:19
Verstandelijk geheel eens maar WK VELDRIJDEN, MTB en WEG 2021 was een leuk streven...
Niet echt realistisch maar het is MvdP, he
Gr
El Chaba 23 augustus 2021 13:16
Zij vader geeft vandaag aan, dat ze overwegen om een punt achter het (weg)seizoen te zetten, als hij de komende week niet pijnvrij kan trainen: [www.wielerflits.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2021 13:17 door El Chaba.
De zwarte trui 24 augustus 2021 11:37
Roodhooft antwoord via Sporza.

"Mathieu kan trainen, maar het is rustig. En MTB'en is dat net niet. Daarom leek het ons raadzamer om alles in orde te proberen te brengen en te mikken op de doelen later dit seizoen."

"Eigenlijk is het niet meer dan dat. Structureel is er geen blessure, maar Mathieu heeft wel last. Dat is het probleem."
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen