Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Pogacar versus Messi

Gepost door Louise Michel 
Louise Michel 19 augustus 2021 17:01
Quote



Tadej Pogacar is dankzij nieuw contract best betaalde wielrenner ter wereld, maar vergeleken met Messi en co is zijn jaarloon een peulschil

WIELRENNEN Tadej Pogacar tekende onlangs een nieuw contract bij UAE Team Emirates. De Sloveense Tour-winnaar blijft zo tot 2027 verbonden aan de wielerploeg uit de Emiraten. Hij strijkt volgens de Gazzetta dello Sport een slordige zes miljoen euro per jaar op. Pogacar is zo zeker van 36 miljoen. Wie zijn de andere grootverdieners in de wielersport en waar staan ze tegenover de best betaalde sporters tout court? Een overzicht.

IVDA 19-08-21, 14:20 Laatste update: 15:09

De 22-jarige Sloveen Tadej Pogacar won eind juli voor de tweede keer het eindklassement in de Ronde van Frankrijk. UAE Team Emirates wou zijn raspaardje niet laten gaan en schotelde hem een monstercontract voor. Dankzij dat nieuw contract is Pogacar de best betaalde wielrenner ter wereld. Hij gaat onder meer viervoudig Tourwinnaar Chris Froome - die al enkele jaren onder de verwachtingen presteert - en drievoudig wereldkampioen Peter Sagan vooraf. Ook onze nationale kampioen Wout van Aert staat in de top tien.

Lijstje grootverdieners wielrennen (volgens Gazzetta dello Sport en L’Équipe)
1. Tadej Pogacar: 6 miljoen euro
2. Chris Froome: 5,5 miljoen euro
3. Peter Sagan: 5 miljoen euro
4. Geraint Thomas: 3,5 miljoen euro
5. Egan Bernal: 2,8 miljoen euro
6. Michał Kwiatkowski: 2,5 miljoen euro
7. Julian Alaphilippe: 2,3 miljoen euro
8. Wout van Aert: 2,2 miljoen euro
- Alejandro Valverde: 2,2 miljoen euro
- Richard Carapaz: 2,2 miljoen euro



Wout van Aert

Vergeleken met de absolute toppers in andere sporten zoals voetbal en tennis, stelt het jaarloon van Pogacar echter weinig voor. Lionel Messi - de nieuwe sterspeler van PSG - streek volgens Forbes tot voor kort maar liefst 111 miljoen per jaar op. Hallucinante cijfers. Een nuance: deze cijfers zijn het jaarloon plus andere inkomsten zoals sponsoring en bonussen, bij de wielrenners werd enkel het jaarloon meegerekend, maar hun bonussen zijn verwaarloosbaar. Wielrenners hebben - in tegenstelling tot toppers uit de mondiale sporten - nauwelijks inkomsten uit reclamedeals.

Lijstje grootverdieners andere sporten
1. Connor McGregor (MMA): 154 miljoen euro
2. Lionel Messi (voetbal): 111 miljoen euro
3. Cristiano Ronaldo (voetbal): 102 miljoen euro
4. Dak Prescott (American Football): 92 miljoen euro
5. LeBron James (basketbal): 82 miljoen euro
6. Neymar (voetbal): 81 miljoen euro
7. Roger Federer (tennis): 77 miljoen euro
8. Lewis Hamilton (Formule 1): 70 miljoen euro
9. Tom Brady (American Football): 65 miljoen euro
10. Kevin Durant (basketbal): 64 miljoen euro



Connor McGregor

[www.hln.be]

Gelukkig wel een Belg in de top 10. Niet op de nummer 1 positie terwijl dat gezien zijn prestaties wel logisch zou zijn maar ach je kan niet alles hebben nietwaar? Straks als Remco tot wasdom is gekomen zullen er wel twee Belgen in de top tien staan denk ik. En daar kan ik toch moeilijk mee leven want twee vind ik toch wat weinig. Gelukkig maakt het feit dat het kleine België de grote innovatieleider is veel goed.
Orakel 19 augustus 2021 18:10
We kunnen ook een topic openen waarbij we het 'belachelijk hoge salaris' van Pogacar afzetten tegen de topprestaties in het judo, hordelopen, zwemmen en pakweg alle vrouwensporten. Waarom altijd de vergelijking met iets of iemand die meer verdient (en ook krijgt)?
Clavan 19 augustus 2021 18:23
Zolang de sporters niet betaald worden uit publieke middelen interesseert het mij geen reet hoeveel ze krijgen. Geldt ook voor de NPO sterren. Dat deze hun salaris bijgevuld krijgen uit lidmaatschapsgelden vind ik prima.
ton duk 19 augustus 2021 18:47
Dat zschijnt menselijk te zijn en wetenschappelijk onderzocht. Een miljonair schijnt enkel te kijken naar rijkere mensen ipv naar de (zo veel meer) armere mensen... Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2021 18:48 door ton duk.
El Chaba 19 augustus 2021 20:43
Helemaal eens met het eerste, maar dat laatste begrijp ik niet helemaal. Althans, is er ergens te vinden welk deel ze procentueel gezien worden aangevuld op hun salaris uit lidmaatschapsgelden?
Louise Michel 20 augustus 2021 05:32
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zolang de sporters niet betaald worden uit
> publieke middelen interesseert het mij geen reet
> hoeveel ze krijgen.

Messi wat minder, werknemers Adidas wat meer?

Quote

Olympische merken stellen winst boven arbeidsomstandigheden

Arbeiders die werken in fabrieken van bekende merken Nike, Puma en Adidas worden dagelijks geslagen, uitgescholden, seksueel geïntimideerd en uitgebuit. Dit blijk uit een onderzoek van The Observer en organisatie War on Want. De merken sponseren topsporters tijdens de Olympische Spelen om hun imago hoog te houden en verwachten voor miljoenen winst te maken, terwijl er met eigen werknemers respectloos wordt omgegaan.

[youngandfair.nl]
Frederik D. 20 augustus 2021 10:22
Sinds jaar en dag boycot ik zulke merken. Mij te gelikt, te commercieel, te schreeuwerig en vooral te duur. En nu heb ik nog een reden om ze te boycotten. Volgens mij hebben we de morele plicht om elkaar te beschermen tegen enge baasjes, enge werkomstandigheden, enge reclames, enge influencers en enge influenza-achtige viri. smiling smiley
Tjappie2 21 augustus 2021 02:25
De enige reden dat ik koffie drink is omdat ik kick op de belabberde omstandigheden op de plantages in Kenia. Het bocht an sich vind ik niet te zuipen. En merken boycotten? Ik mag hopen dat je een grapje maakt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen