Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

76th La Vuelta ciclista a España (2.UWT) Stage 11»Antequera›Valdepeñas de Jaén(133.6km)

Gepost door Clavan 
Clavan 25 augustus 2021 09:02


De 11e etappe van de Vuelta is met 133,6 kilometer aan de korte kant. Maar aan explosiviteit geen gebrek. De rit finisht op een Muur in Valdepeñas de Jáen met stijgingspercentages tot 30%.



De renners vertrekken uit Antequera, aan de voet van natuurpark El Torcal. Ooit was dit fraaie gebergte de zeebodem en de bizarre rotsformaties zijn ontstaan door vulkanische activiteit en winderosie.

Indrukwekkend, dat landschap. En het ziet ernaar uit dat we net zo’n indrukwekkende etappe kunnen verwachten. Een klassieker in een grote ronde… ja hoor, het bestaat. Het is de vierde keer in elf jaar dat de Vuelta in Valdepeñas de Jáen finisht. De slotklim is zo steil, dat die er ingepland lijkt voor muurhagedissen.

De race opent op glooiende wegen en de Puerto de Locubín is, op 8 kilometer van de finish, de eerste en enige klim voor bergpunten. Maar er zijn ook genoeg oplopende stroken waar niks te halen valt. Het is afmatting wat de klok slaat in het hete binnenland van Andalusië.

De Puerto de Locubín is een klim van 8,8 kilometer à 5%. Op de top liggen 3, 2 en 1 bonificatieseconden klaar voor de eerste drie renners.


Het wordt simpelweg wachten op de laatste kilometer om de gevleugelde punchers uit het peloton te laten schieten. In de steile straten van Valdepeñas de Jáen loopt de route soms wel op met 30%. Ja, dit is spek voor de bek van renners die verticale trajecten boven horizontale verkiezen.


De namen van winnaars uit het verleden zeggen alles: Igor Antón (2010), Joaquim Rodríguez (2011) en Daniel Moreno (2013).




De eerste drie renners aan de meet krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden. Daarnaast zijn er, zoals gezegd, 3, 2 en 1 seconden te winnen op de Puerto de Locubín.

De 11e etappe van de Vuelta start om 13.57 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.30 uur. Woensdag trekt de Vuelta het Spaanse binnenland en de heuvels in. De wedstrijd begint in Antequera en de finish ligt in Valdepeñas de Jaén. Er is veel zonneschijn, er ontstaan wat stapelwolken en waarschijnlijk blijft het droog. De wind is zwak uit een zuidwestelijke richting. Dat betekent dat de renners de wind een beetje mee hebben. Geleidelijk rijden de renners de bergen in. Met maxima rond 34 graden zal het flink zweten worden.

De elfde etappe is ook woensdag weer live te zien via Eurosport 1 (vanaf 14.50 uur), de online kanalen van Eurosport (vanaf 14.35 uur) en Sporza op Eén (vanaf 16.00 uur).

GC after stage 10:

GC leader: Odd Christian Eiking (Intermarché-Wanty-Gobert)
Mountains classification leader: Damiano Caruso (Bahrain Victorious)
Points classification leader: Fabio Jakobsen (Deceuninck-Quick Step)
Best young rider: Egan Bernal (INEOS Grenadiers)
Team classification leader: INEOS Grenadiers

1 ODD CHRISTIAN EIKING INTERMARCHE-WANTY-GOBERT 38hr 37min 46sec
2 GUILLAUME MARTIN COFIDIS @ 58sec
3 PRIMOŽ ROGLIČ JUMBO-VISMA 2' 17''
4 ENRIC MAS MOVISTAR 2' 45''
5 MIGUEL ANGEL LOPEZ MOVISTAR 3' 38''
6 JACK HAIG BAHRAIN VICTORIOUS 3' 59''
7 EGAN ARLEY BERNAL INEOS GRENADIERS 4' 46''
8 SEPP KUSS JUMBO-VISMA 4' 57''
9 ADAM YATES INEOS GRENADIERS 5' 01''
10 FELIX GROSSSCHARTNER BORA-HANSGROHE 5' 42''
11 GIULIO CICCONE TREK-SEGAFREDO 6' 10''
12 ALEKSANDR VLASOV ASTANA-PREMIER TECH 6' 12''
13 DAVID DE LA CRUZ UAE TEAM EMIRATES 6' 49''
14 GINO MÄDER BAHRAIN VICTORIOUS 6' 54''
15 LOUIS MEINTJES INTERMARCHE-WANTY-GOBERT 6' 59''
16 FABIO ARU QHUBEKA-NEXTHASH 7' 30''
17 JUAN PEDRO LOPEZ TREK-SEGAFREDO 9' 23''
18 JAN POLANC UAE TEAM EMIRATES 11' 11''
19 STEVEN KRUIJSWIJK JUMBO-VISMA 14' 55''
20 DAMIANO CARUSO BAHRAIN VICTORIOUS 15' 07''

Vuelta a España 1987



De 42e editie van de Ronde van Spanje werd gehouden in 1987 en duurde van 23 april tot 15 mei. Deze ronde startte met een proloog in Benidorm gewonnen door de Belg Jean-Luc Vandenbroucke die meteen de eerste leiderstrui pakte.


De ronde eindigde, zoals te doen gebruikelijk, in de Spaanse hoofdstad Madrid. Er stonden 18 ploegen aan de start. Vooraf waren Laurent Fignon, Pedro Delgado en Seán Kelly de belangrijkste favorieten voor de eindoverwinning. De ronde werd echter verrassend gewonnen door de Colombiaan Luis Herrera, die hiermee de eerste niet-Europeaan en eerste Zuid-Amerikaan werd die de ronde won. De Ierse favoriet Sean Kelly had vier dagen vóór het einde van de ronde nog de leiding in het klassement, maar moest toen met een blessure opgeven, waarna de leiderstrui definitief in bezit kwam van Herrera.

Op het podium werd Herrera vergezeld door de Duitser Reimund Dietzen en de Fransman Laurent Fignon. Het bergklassement werd eveneens gewonnen door Herrera, terwijl het puntenklassement werd gewonnen door de Spanjaard Alfonso Gutiérrez.

De Colombiaanse ploeg Ryalcao Postobón, met als kopman Omar Hernández, won het ploegenklassement in 316h:51':36".


Titelverdediger Alvaro Pino miste de start in April vanwege ziekte. De andere favorieten van deze Vuelta waren de Ier Sean Kelly, de Fransman Laurent Fignon en Spanjaard Pedro Delgado, winnaar in 1985.
De man in vorm was Sean Kelly met zijn zesde Parijs-Nice én het Criterium International op zak en een tweede plek in De Ronde van Vlaanderen. In Spanje bleken zijn benen nog steeds in puike conditie met een tweede plaats in de proloog na ploegmaat Jean-Luc Vandenbroucke. Op dag twee greep de Ier het Goud – in die dagen de kleur van de leiderstrui - door de zege in de eerste rit-in-lijn.
Kelly ruilde de ‘Jersey de Oro’ een aantal keren met de Italiaan Roberto Pagnin in de openingsweek terwijl Herrera zijn best deed de verloren tijd van de individuele tijdrit (etappe 3) goed te maken.

Al begin 20 had Herrera een naam als briljant klimmer met een zege op Alpe d’Huez in 1984. Hij bevestigde met een top tien in de Tour, de bolletjestrui en etappeoverwinningen in Morzine en Saint-Etienne.
Hoewel je hem nauwelijks nat achter de oren kon noemen ondanks zijn jeugd, had niemand verwacht dat hij een rol in het klassement zou kunnen spelen – zeker niet met zo’n beroerde tijdrit. Misschien had hij meer gemeen met Quintana dan we aanvankelijk dachten.
Maar in etappe 6 naar Andorra lieten Herrera en zijn kompanen hun klasse zien. Hijzelf werd derde maar nam 22” op Delgado, een minuut op Kelly en nog meer op Fignon. Vijf Colombianen eindigden in de top tien. Kelly greep het Goud terug, maar het Tuinmannetje stond op 8 en dat er vuurwerk zou volgen was duidelijk.

De volgende dag raakte Kelly inderdaad zijn Goud kwijt. De Colombianen zetten een moordend tempo in op de eerste van de vijf cols. De bedoeling was een ontsnapping onmogelijk te maken die de klassementsrenners een probleem zou kunnen geven en tevens om de favorieten te isoleren door hun ploegmaten kapot te beuken.
Die strategie werkte. Maar liefst 35 renners kwamen te laat binnen en werden gediskwalificeerd. Het had nog erger geweest als de organisatie niet had besloten de limiet op te rekken. Anders hadden nog 27 renners eruit gelegen. Herrera nam tijd op zijn rivalen en de Duitser Reimund Dietzen nam de leiding over van Kelly.

Herrera had nog slechts een gat van 49” te slechten, stond vijfde en had de rode bergtrui.
Pas in etappe11 naar de mistige Lagos di Covadonga in de Asturias ontbrandde de strijd weer.
Op zijn 26ste verjaardag stak de Tuinman een lont in het kruitvat waar niemand een antwoord op had. Hij nam anderhalve minuut op Kelly, rukte de Gouden trui van de schouders van Dietzen, en zette Delgado en Fignon op meer dan 3 minuten.
En nog steeds werd hij niet gezien als een serieuze bedreiging- in de tijdrit zou alles weer goed komen. Bovendien was te zien hoe de onervaren Colombianen de koers niet echt controleerden. Ze konden wel keihard een bergop rijden, maar dalen was een ander paar mouwen.

'De Colombianen kon je best een minuutje laten pakken in de klim, maar in 10, 12 km dalen pakte je die wel terug. Ze tuimelden ook om de haverklap. Ik weet dat nog heel goed. Die mannetjes van Cafe de Colombia vertrokken in de klim, maar in de afzink gingen ze op hun muil en raapte je ze weer op.'

Faustino Rupérez, Kelly ’s ploegbaas bij Kas, gesponsord door een Spaanse frisdrank fabrikant, was best tevreden met de stand van zaken na die elfde etappe. Zijn kopman keek tegen slechts 40” aan en was in zijn ogen de duidelijke favoriet, omdat de resterende etappes – waaronder de tijdrit – zijn man veel beter lagen.
Kelly slaagde er de eerste paar dagen niet in dichterbij Herrera te komen. Pas in etappe 18, een tijdrit van 24 km in Valladolid, pakte hij het Goud terug. De Ier had na afloop een voorsprong van 42” op de Colombiaan met nog 3 uitdagende etappes te gaan. Hoewel het gaatje alleszins speelbaar was, had Kelly voldoende zelfvertrouwen het te behouden. Een probleem: een klein, maar groeiend obstakel zat hem dwars.

Dat kleine probleem groeide inderdaad letterlijk. Hij had last van een steenpuist die steeds pijnlijker was geworden in de week vóór de tijdrit.
“Het was een puist op mijn zitvlak”, zegt Kelly. “Zoiets ontstaat door een ingegroeide haar, en zeker als je uren op zo’n zadel zit, raakt dat geïnfecteerd.
Het zag eruit als een duivenei met een zwelling van pus. Het deed steeds zeerder, met de dag.
De avond vóór de tijdrit had Kelly twee opties: op zijn tanden bijten en afzien, of de ploegarts een kleine operatie laten doen. Hij koos het laatste.


'De dokter besloot de puist met een sneetje te draineren en dan het wondje te hechten. Goed. Ik deed de tijdrit en pakte de Trui. Het deed veel pijn. Na de race keek de dokter nog eens en hechtte opnieuw. Door de inspanningen van de tijdrit was alles weer opengegaan."'


Kelly startte de volgende dag wel, naar Avila, maar stapte af na 20 km. De pijn was niet meer te harden. Ik moest opgeven.
Zou Kelly hebben gewonnen zonder deze puist?

'Dat is zo goed als zeker, zegt hij. Er waren nog drie dagen te gaan. Alle grote etappes waren achter de rug. Die paar bergjes die nog restten, geen probleem. Ik had hele goede papieren en ik voelde me prima.'

Nu zijn grootste rivaal van het toneel verdwenen was, schoof Herrera weer naar plek 1. Fignon won in Avila. Het Tuinmannetje behield het Goud tot en met Madrid, en werd zodoende de eerste Zuid-Amerikaan die een Grote Ronde won. Hij had 1’4 op Dietzen en 3’13 op Fignon.

Maar liefst 12 Colombianen eindigden de Vuelta van 1987 in de top 30, zes daarvan van Herrera’s Team Café de Colombia en zes van de Manzana Postobón ploeg, de winnaar van het ploegenklassement. Dit bewijst hoe sterk de greep was van de Zuid-Amerikanen op het peloton eind jaren 80.

Laurent Fignon zou later nog een staart aan het muisje breien.

In zijn autobiografie Nous étions Jeunes et Insouciants (Wij waren jong en onbezorgd) zegt wijlen Laurent Fignon dat de ploegbaas van Café de Colombia hem zou betalen als ze zijn renners niet zouden aanvallen in de laatste beslissende etappe.
“De Colombianen bieden ons geld als we niet aanvallen,” zou Guimard gezegd hebben.
Fignon voegt eraan toe: “wij hadden helemaal niet de bedoeling aan te vallen omdat ze ons 30.000 frank ( ca € 4500) de man hadden geboden.”

Over de slotetappe - Herrera had een ruime minuut op Dietzen, schreef Fignon: “Er stond een verrekt harde wind en je kon de angst van de Colombianen voelen. Als we hadden gewild hadden we het initiatief kunnen nemen en ze probleemloos allemaal van de weg blazen”.
In weerwil van de deal verhoogde Fignon toch het tempo. Hij verveelde zich en wilde snel naar huis.
"We voerden het tempo op. Je had Herrera’s gebaren moeten zien, toen we ons op kop zetten. In totale paniek zei hij dat we hem probeerden te flikken. ’Waarom rijd je zo hard? We hebben toch een deal?’ schreeuwde hij. Ik zei maar snel dat mijn enige bedoeling was zo gauw mogelijk Spanje achter me te laten."
Natuurlijk ontkende Herrera dat. Na het verschijnen van het boek van Fignon zei hij in de Colombiaanse pers:
"Wat hij beweert in dat boek is volslagen flauwekul. Wij hadden een sterk team en we hadden verder niemand van buiten nodig. Bovendien, we waren met drie Colombiaanse teams, die me hadden kunnen helpen. Als wat Fignon beweert waar is, waarom heeft hij dat toen niet meteen gezegd?"
”Kelly, op zijn beurt, is niet overtuigd van Fignon’s beschuldiging. Volgens hem zette de Fransman alles op alles om de Vuelta te winnen.
"Ik weet niet precies wat er is gebeurd na mijn vertrek uit de koers, zegt Kelly. Ik heb mijn twijfels. Dat soort roddels maakt zo’n boek wat smeuïger, denk ik. Ik heb er nooit iets over gehoord van mijn ploegmaats."

En, wat is er verder gebeurd?

Het Tuinmannetje eindigde zijn Tour de France dat jaar als vijfde en won de bollentrui. Maar in de Vuelta van 1988 kwam hij niet verder dan een schamele 20ste plek. Kelly zette toen de zaken met zijn enige Grote Ronde-triomf.
Herrera zou de Dauphiné twee maal winnen en zich kronen tot bergkoning in de Giro van 1989 en de Vuelta van 1991, maar de grote hoogten van Mei 1987 in Spanje zou hij niet meer bereiken.
“Het was echt ongelooflijk hoe die Koffiejongens uit Colombia in de bergen domineerden,” zegt Kelly. Zij toonden een macht waarvan wij dachten: die patriotten, daar gaan we nog veel meer van horen. Toen Lucho de Vuelta won gingen wij ervan uit dat ze binnen een paar jaar de Tour zouden winnen. Maar toen klapte het team in elkaar vanwege interne strubbelingen en verdween van het toneel.”
Landgenoot Fabio Parra zou als derde finishen in de Tour van 1988, maar de enorme belofte van het Colombiaanse wielrennen is nooit echt uit de verf gekomen.
De luchtbel barstte toen de politieke instabiliteit in Colombia leidde tot cocaïne-kartels, en de wielersport verstrikt raakte in de wereld van drugssmokkel, politieke instabiliteit en binnenlands geweld hetgeen allemaal aan bod komt in Kings of the Mountains door Matt Rendell.

'Je had hier en daar een loslopende Colombiaan in een paar Europese ploegen, maar niet de dominantie die we toen verwachtten, zegt Kelly. Wat nu zo verrast is dat je niet alleen superklimmers hebt zoals Quintana en Bernal, maar ook sprinters als Fernando Gaviria die tot de beste van de wereld behoren. Ze hebben nu van alles, ze kunnen nu echt een vuist maken.'

”Wat betreft de eerste Zuid-Amerikaanse Grote Rondewinnaar, hij had het gevoel een pion te zijn in Colombia’s binnenlandse strubbelingen toen hij in Januari 2000 ontvoerd werd een paar maanden nadat zijn collega Oliverio Rincon eenzelfde lot had ervaren.
Colombias Luis 'Lucho' Herrera - De eerste Zuid-Amerikaan die een grote ronde wist te winnen (La Vuelta a Espana 1987)Colombias Luis 'Lucho' Herrera - De eerste Zuid-Amerikaan die een grote ronde wist te winnen (La Vuelta a Espana 1987)

Op bezoek bij zijn moeder in Fusagasugá werd Herrera uit het huis gehaald door zeven gemaskerde mannen van de FARC. De boodschap was duidelijk: iedereen kwam in aanmerking, zelfs geliefde sport-ikonen.
En toch, de ontvoerders beseften niet wie ze te pakken hadden. Toen ze dat doorhadden, lieten ze Herrera zijn overwinningen opsommen vanuit zijn raamloze cel. Herrera vertelde:

'Ze bleven me maar doorzagen over Alpe d’Huez, Lagos de Covadonga en La Linea (een beruchte klim in Colombia). Alsof dit het juiste moment was voor een prettig gesprek over dit soort zaken. Dat gepraat maakte me alleen maar zenuwachtiger, omdat ze ook wel probeerden me te intimideren en te terroriseren.'

Na een dag gevangenschap kreeg hij te horen dat hij weg mocht. Dat was ’s nachts. Hij besloot te vertrekken in de morgen. Toen leden van de guerrillagroep meer verhalen eisten, vertelde hij ze alles over zijn Vueltazege in 1987.
Deze ontvoering betekent een absoluut dieptepunt voor ons land. Nu ontvoert men zelfs onze geliefde helden,” zei Jorge Humberto Tenjo Porras, voorzitter van de Colombiaanse Wielerbond na de vrijlating van Herrera.
Toen later de twee mannen die de kidnapping hadden georganiseerd terechtstonden, legde één van hen de volgende verklaring af:

'Ik maak gebruik van de gelegenheid om mijn excuses aan te bieden aan Lucho Herrera voor de onaangename positie waarin wij, zijn ontvoerders, hem hebben gebracht, vooral omdat we hem moeten zien als een grote figuur in onze nationale wielersport. Iemand die we dienen te beschermen in plaats van kwaad te doen. Dank u.'






Bron: PCS, WF, TE, BRI, CN, Wiki, Eurosport



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2021 09:03 door Clavan.
De zwarte trui 25 augustus 2021 09:22
Wie zien we daar achter Purito over de meet komen? Jawel Woutje. Hopelijk inspireert het vandaag.

Dank Clavan voor het Colombia verhaal! Roglic is dus enigszins aan ze verwant: "maar in de afzink gingen ze op hun muil en raapte je ze weer op".
Frederik D. 25 augustus 2021 09:51
De Farc ..... Mooi dat het verhaal vermeld wordt.
De zwarte trui 25 augustus 2021 10:27
Onze filosoof verloor gisteren een minuut in de afdaling op Eiking. WF weet waarom: “Ik probeerde op de laatste klim nog weg te rijden van Eiking, maar ik was niet sterker. Vervolgens verloor ik tijd in de afdaling. De wegen waren glad en ik heb nog steeds last van demonen na een valpartij aan het begin van het seizoen, op stage. Ik wil niet nog een keer op een dergelijke manier vallen.”
Prikdude 25 augustus 2021 10:42
Waarom is Movistar gister niet gaan rijden trouwens? Ploegenklassement raakt uit zicht. Een voorteken dat ze de prioriteiten eens op een rijtje hebben?
Slimmerd 25 augustus 2021 11:44
De zwarte trui 25 augustus 2021 12:35
Na een Roglicje in de afdaling gisteren... (niet echt slim als je niks te winnen hebt)
Slimmerd 25 augustus 2021 13:15
De zwarte trui 25 augustus 2021 14:29
Maakt Wuyts zich iig niet meer belachelijk door te zeggen dat Jasper ook op deze aankomst wel zou mee kunnen (let op, kunnen he) doen om de winst.

Lichte koorts lees ik.
Slimmerd 25 augustus 2021 14:57
Na 30km is de kopgroep ontstaan;

Cort Nielsen
Planckaert
Vanhoucke
Bou
Lastra
Slimmerd 25 augustus 2021 14:57
Nog 100km, 1'20
Slimmerd 25 augustus 2021 15:00
Burgos BH maakte nog even tempo, maar met Euskaltel en Lotto direct op het wiel zagen zij het kansloze in.
Rustpauze nu in peloton
Slimmerd 25 augustus 2021 15:07
94km, 2'05

Jumbo en BikeExchange lijken de ploegen die gaan controleren
Slimmerd 25 augustus 2021 15:53
Slimmerd 25 augustus 2021 16:08
Slimmerd 25 augustus 2021 16:17
46km, 1'48

Cort Nielsen blijft er vooraan flink aan trekken
Slimmerd 25 augustus 2021 16:42
tvm 25 augustus 2021 16:59
Movistar gaat eens testen in hoeverre Roglic hersteld is.
Slimmerd 25 augustus 2021 17:01
Vanhoucke daalt vierkant en is weg uit de kopgroep.

17km, 49"
Slimmerd 25 augustus 2021 17:03
Cort Nielsen meteen solo op de klim, Vanhoucke heedt de rest al opgeraapt en lijkt klimmende weer op weg naar Cort Nielsen
Slimmerd 25 augustus 2021 17:05
15km

Cort Nielsen
Achtervolgers 28"
Groep rode trui 44"
Slimmerd 25 augustus 2021 17:10
12km

Cort Nielsen
Vanhoucke 35"
Groep Rode Trui 45"

Tempo Koen Bouwman in groep rode trui lijkt niet voldoende
Slimmerd 25 augustus 2021 17:12
BikeExchange heeft Bouwman afgelost, Oomen zit iets verder klaar.
Slimmerd 25 augustus 2021 17:15
10km

Cort Nielsen
Groep Rode Trui 33"

Nieve voert het pak nu aan
Slimmerd 25 augustus 2021 17:16
Aanval De La Cruz vanuit de groep, 28"
Slimmerd 25 augustus 2021 17:20
Cort Nielsen over de top

De la Cruz 20"
Groep Rode Trui 27"

Nog 8 km
tvm 25 augustus 2021 17:23
Het lijkt me binnen voor Cort? Nog 8 km. 25 sec.
Slimmerd 25 augustus 2021 17:23
5km, 28" voor Cort Nielsen
Slimmerd 25 augustus 2021 17:23
Twee keer dezelfde renner teveel voorsprong geven, is ook een knappe actie van het peloton
Slimmerd 25 augustus 2021 17:26
Slimmerd 25 augustus 2021 17:27
Carlos Danger 25 augustus 2021 17:49
De zwarte trui 25 augustus 2021 17:51
En wie wint? grinning smiley

Mas lijkt het supertof te vinden dat ie de strijd met Roglic aan kan. Maar heeft ie ook het echte geloof dat ie hem kan verslaan?
Slimmerd 25 augustus 2021 18:00
Slimmerd 25 augustus 2021 18:02
1. Roglic
2. Mas 3"
3. MAL 5"
4. Haig 7"
5. Yates
6. Bardet
7. Grossschartner
8. Vlasov
9. Bernal 11"
10. Eiking
11. G. Martin

23. Matthews 34" (toch lekker gewerkt allemaal)
Frederik D. 25 augustus 2021 18:09
Vast niet. Tenzij ...
ton duk 25 augustus 2021 19:36
Opmaat naar Philipsen vervangt MvdP op startlijst Beneluxtour...
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2021 19:36 door ton duk.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen