Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

EK Wielrennen: gemengde ploegentijdrit

Gepost door Meneer 60% 
Meneer 60% 08 september 2021 14:22
Ik weet het, het is niet het meest aansprekende onderdeel in het wielrennen. De gemengde ploegentijdrit. Bedacht als mogelijke toevoeging van het Olympisch programma, want het IOC is heel erg van de gemengde onderdelen, maar de conservatieve wielerwereld loopt nog niet warm.

Daar komt bij dat het EK als toernooi ook niet echt tot de verbeelding spreekt. Dus tel 1+1 op en het is niet verrassend dat hiervoor nog geen topic aangemaakt was.

Toch doe ik het. Ten eerste omdat er best een paar leuke renners starten. Ganna en Pogacar onder andere. En ten tweede omdat zo'n onderdeel er heel misschien voor kan zorgen dat grote wielerlanden als bijvoorbeeld Spanje en België het vrouwenwielrennen eens wat serieuzer gaan nemen.

Of dit het beste concept is voor een gemengd ploegenonderdeel, vraag ik me trouwens af. Ik zou een estafette als 'rit in lijn' wel eens willen zien. Vier renners, twee mannen, twee vrouwen, die alle vier pakweg 20 kilometer fietsen in een vaste volgorde (ik zou zeggen vmvm). Zoals de gemengde triatlon-relay, wat ik een leuke toevoeging vond aan de laatste Spelen. Dat geeft veel tactische mogelijkheden denk ik. Je zou ook de volgorde vrij kunnen geven, maar dat kan ook voor meer chaos zorgen.

Hoe dan ook: die is het profiel vanmiddag.



De favorieten volgens Wielerflits (https://www.wielerflits.nl/nieuws/ek-2021-voorbeschouwing-mixed-relay-ploegentijdrit/)

*** Italië
** Nederland, Duitsland
* Frankrijk, Slovenië, Rusland

Start: 14.30 uur (eerste land)
Finish: rond 16.25 uur (laatste land)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2021 14:22 door Meneer 60%.
Meneer 60% 08 september 2021 14:23
Ik zie nu dat Slovenië, en dus ook Pogacar en zijn vriendinnetje, niet van start gaat.
Remko 08 september 2021 14:46
Ook op tv bij Sporza en Eurosport.
Anony 08 september 2021 14:52
Eén-tweetje voor de Belgen in de juniorentijdrit: goud voor Alec Segaert, zilver voor de vermaarde Cian Uijtdebroeks. Als enigen + 50 km/u gemiddeld. Aardig.
Eindhovuh 08 september 2021 14:59
Meest gekunstelde en overbodige medaille van het seizoen.
El Chaba 08 september 2021 16:03
Wie rijden er bij Nederland?
Slimmerd 08 september 2021 16:33
1. Italië
2. Duitsland
3. Nederland
4. Frankrijk
5. Oostenrijk
6. Rusland
Meneer 60% 08 september 2021 16:56
Italië in een heel sterke opstelling zoals verwacht de beste. De mannen maakten het verschil met Ganna, Sobrero en De Marchi. Bij de vrouwen reden ze o.a. met Longo Borghini.

Duitsland zilver dankzij de snelste vrouwentijd. Voor mij verrassend, want ze reden zonder Klein en Brenhauer.

Bij Nederland bleven Bouwman/Van Emden/Mollema vrij goed in het spoor van Italië. De vrouwen (Vollering/Pieters/Mackaij) konden niets terugpakken en legden het af tegen Duitsland.

Bij het WK gaat België in eigen land voor goud met o.a. Campenaerts, Lampaert, D'Hoore en Kopecky, hoorde ik.
Luijt 09 september 2021 09:48
Niet gewonnen. Afschaffen dan maar deze discipline.
Meneer 60% 09 september 2021 11:16
Stel dat alle landen dit trouwens met hun beste renners aanpakken...

Dan wordt het allereerst heel interessant welk mannentrio het snelst zou zijn.

Italië met Ganna, Affini en dan Sobrero of Cataneo
Denemarken met een enorm potentieel: Asgreen, Bjerg, Kragh Andersen, Cort Nilsen, Vingegaard
Zwitserland met Küng, Bisseger en Hirschi
België met Van Aert en twee van het trio Evenepoel/Lampaert/Campenaerts
Slovenië met Roglic, Pogacar en Tratnik of Mohoric

Zeg het maar. Wie zou dat prestigegevecht winnen? Zal van het parcours afhangen. Italië in het voordeel met een vlakker parcours, Zwitserland ook. Slovenië en België zullen het heuvelachtiger willen.

Frankrijk, GB, VS, Nederland en Australië moeten ook een aardig trio op de been kunnen brengen. Duitsland heeft ook altijd wel goede hardrijders.

De vijf als eerste genoemde landen hebben allemaal geen bijzonder vrouwentrio, voor zover ik in kan schatten. Italië het beste. Maar omdat de verschillen bij de mannen waarschijnlijk klein blijven, maken de Nederlandse vrouwen vervolgens waarschijnlijk het verschil, ook zonder de bijna gestopte Van der Breggen. Alhoewel: ook VS en Duitsland moeten heel erg goede vrouwentrio's op de been kunnen brengen, zeker als het parcours vlak is.

Dit zou ik toch leuk vinden om te zien, zeker als het ooit om Olympische medailles gaat. Gisteren was het vrij saai.
ton duk 09 september 2021 12:10
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Stel dat alle landen dit trouwens met hun beste
> renners aanpakken...
>
> Dit zou ik toch leuk vinden om te zien, zeker als
> het ooit om Olympische medailles gaat.

Van mij mag het. Ik ben persoonlijk gek op ploegentijditten en OS... dus...
Gr
Eqquipo 09 september 2021 15:22
Belachelijk onderdeel, mannen en vrouwen in 1 wedstrijd. Volgende stap nog 3 paralympiërs erbij, Tandem, handbike?
Nordins 10 september 2021 14:28
U bent een sportief homoseksueel?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen