Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Maandelijkse topic: Lefevere is boos

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 09 september 2021 12:38
Al begrijp ik het nu best wel.

[www.nu.nl]

Teambaas Patrick Lefevere van Deceuninck-Quick-Step heeft donderdag weer eens uitgehaald naar Sam Bennett. De 66-jarige Belg is woedend dat de Ier, die een knieblessure heeft, zondag voor zijn land wil starten in de wegrace op de EK wielrennen.

"Wat hij nu doet is en plein public met mijn kloten spelen", zegt een woedende Lefevere in Het Nieuwsblad. "Hij heeft ook al een brief naar de UCI gestuurd om te klagen dat ik hem heb aangepakt in de media. Het zal niet werken. Ik ga hem terugpakken tot de stoom uit zijn oren komt."

Het is al langer oorlog tussen Lefevere en Bennett, die sinds 2020 voor Deceuninck-Quick-Step rijdt. Na een goed eerste jaar met twee ritzeges en de groene trui in de Tour de France is hij nu persona non grata in zijn ploeg. Bennett miste door een knieblessure de Tour de France, maar Lefevere beschuldigde de sprinter ervan dat hij zou hebben gelogen over de ernst van de blessure.

Later noemde Lefevere zijn renner nog "het toppunt van mentale zwakte", omdat hij naar BORA-hansgrohe terugkeert, de ploeg waar hij het in het recente verleden juist niet naar zijn zin had. "Het is als een vrouw die na huiselijk geweld toch weer terugkeert bij haar partner", zei Lefevere, die zijn laatste woorden later terugnam.

De teambaas van Quick-Step vertelde in augustus ook dat Bennett aan zijn knie geopereerd moet worden en maanden uit de roulatie is, maar de Ier gaat zondag toch starten in de wegrace op de EK. Ondertussen heeft hij na begin mei geen wedstrijd meer voor zijn ploeg gereden.

Sam Bennett reed in mei zijn laatste koers voor Deceuninck-Quick-Step.

Lefevere wil salaris Bennett halveren
Lefevere denkt dat de EK-deelname van Bennett meer een juridische zet dan een sportieve keuze is, verwijzend naar de bijna 4.000 hoogtemeters die in het parcours van de wegrace zijn opgenomen. "Ik hoor van zijn manager Andrew McQuaid dat hij de EK zeker gaat uitrijden. Ik ben daar nog niet zo zeker van. We hebben al voorgesteld om bij ons een inspanningstest te doen, maar daar gaat hij niet op in."

Vanwege de onwerkbare situatie wil Lefevere het salaris van Bennett halveren. De internationale wielerbond UCI staat dat toe als een renner minstens drie maanden niet voor een ploeg in actie is gekomen. Bennett en zijn management werden onlangs op de hoogte gebracht van het voornemen van de ziedende teambaas.

"Fabio Jakobsen en tientallen andere renners ben ik vol blijven betalen, ondanks lange blessures. Maar hier handelt de renner te kwader trouw: hij laadt geen trainingsfiles meer op. Hij wil zich niet laten opereren. En hij huilt aan de telefoon met onze dokter Philip Jansen", aldus Lefevere.

De wegrace op de EK wielrennen wordt zondag verreden in het Italiaanse Trentino en telt in totaal 179,2 kilometer.
Clavan 09 september 2021 13:21
Maar als ik het goed lees start Bennet dus omdat Pat dreigt met halvering salaris. Dus liever starten met een blessure dan Pat gelijk geven. Ik ben dan team Bennet in deze....
Meneer 60% 09 september 2021 14:49
Mijn haren gaan overeind staan bij alleen al het lezen van de naam van Patrick Lefevere. Maar in deze lijkt hij toch wel echt een punt te hebben. Erg vreemd gedrag van Bennet.
Anony 09 september 2021 15:17
Lijkt me niet echt de sterkste van geest, Sam.
Andere Peter 10 september 2021 02:26
Weet iemand iets meer over de 'regel' dat het salaris gehalveerd zou kunnen worden?

Hoe werkt dat dan? Wordt het vaker toegepast? Zo'n regel lijkt mij in Nederland voor een rechter te verliezen van het arbeidsrecht.
Orakel 10 september 2021 08:58
Lefevere beweerde in juni dat Bennett een blessure veinsde (terwijl er werkelijk een blessure was). Nu beweert Lefevere dat Bennett nog steeds geblesseerd is (vanwege zijn zelf verzonnen broodnodige operatie en hersteltijd van 3-4 maanden), terwijl de blessure schijnbaar zonder operatie verdwenen is de afgelopen 10 weken. Weer totaal wanbeleid van deze manager. Maar door heel hard te schreeuwen krijgen mensen vooral zijn eenzijdige verhaal te horen en dat wordt dan 'waarheid' voor de zijdelingse volgers.
Orakel 10 september 2021 09:05
Mijn vermoeden:
- Bennet zegt in mei dat hij terug naar Bora gaat, Lefevere op zijn pik getrapt.
- In mei/juni ontstaat er ruzie en tevens een blessure.
- Lefevere denkt in eerste instantie dat de blessure (vanwege de ruzie) verzonnen is en brengt dat in de pers.
- Er blijkt wel degelijk een blessure te zijn: plan B gaat in werking.
- Lefevere geeft nu in de pers aan dat er inderdaad een blessure is, maar dat het ook 4 maanden hersteltijd vergt (einde seizoen, halvering salaris 3 maanden na ziekmelding).
- Bennett is hersteld van zijn blessure, maar wordt gewoon niet meer opgesteld door DQS.
- Bennett geeft een signaal af door voor zijn land te rijden.
- Lefevere zag deze niet aankomen, staat voor schut, dus met grote woorden en grote ontsteltenis wordt Bennett is de pers nog maar eens neergesabeld.
ton duk 10 september 2021 09:35
Plausibel vermoeden
-6 : Bennett zou in de pers kunnen zeggen dat ie niet meer opgesteld wordt...maar de afspraak is dat er niet via de pers gecommuniceerd wordt (eventueel slechts via het prikbord) ?

gr
Andere Peter 12 september 2021 00:12
Luijt 13 september 2021 10:43
Dat lijkt mij ook; het recht zegeviert bij ons. Enig rechtsvergelijkend onderzoek leert dat dat in Belgiƫ ook het geval zou moeten zijn.
Carlos Danger 13 september 2021 12:25
Een linksvergelijkend onderzoek echter leert, dat dat lang niet altijd het geval is.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen