Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Hofland stopt met wielrennen door aanhoudende maag- en darmproblemen

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 28 september 2021 09:08
Moreno Hofland (30) heeft zijn profcarrière als wielrenner noodgedwongen moeten beëindigen. De renner van EF Education kwakkelde jarenlang met maag- en darmklachten en zag nu geen andere optie dan stoppen.

"Ik heb sinds het begin van het jaar last van buikklachten. Na een hoop onderzoeken blijkt dat ik maag-darm ischemie heb, dat betekent dat ik te weinig zuurstofrijk bloed bij m'n maag krijg tijdens het fietsen." Daardoor heeft Hofland enorm veel last van buikpijn bij intensieve inspanning.

Hofland heeft van alles geprobeerd om de klachten te verminderen, maar niets hielp. "Ik ben de laatste twee maanden aan het testen geweest met voeding en supplementen, maar er is helaas niks aan te doen."

NOS -overwinning in Parijs - Nice 2014

Niet lang na die mooie overwinning begonnen zijn buikklachten op te spelen, waardoor hij nooit meer zijn beste niveau kon halen.

Hofland kwam dit seizoen al nauwelijks in actie en als hij in actie kwam speelde hij geen rol van betekenis. Ook bij zijn laatste wedstrijd op 15 september, De Grote Prijs van Wallonië, haalde hij de finish niet.

---

Erg zonde hoe hij door fysieke problemen nooit door heeft kunnen pakken. Leek in 2014 echt door te breken met mooie overwinningen en ereplaatsen, won in 2015 nog bijna een massasprint in de Giro. Moet bijzonder frustrerend zijn.
ton duk 28 september 2021 09:25
Winnaar Hel v Mergelland 2014,denk ik dan op deze gedenkwaardige dag maar dan in 2013: MvdP, wereldkampioen Weg bij de Junioren
Gr
Wanny 28 september 2021 11:05
Vreselijk voor die jongen natuurlijk. Al van jongs af aan alles aan de kant zetten om prof te worden, op de drempel staan van een mooie carriere en dan zo eindigen.

Wat me wel verbaast is dat ie na 2015 nog 6 jaar een profcontract heeft weten te bemachtigen, terwijl ie vrijwel geen uitslagen meer reed. Die heeft een goede zaakwaarnemer gehad.
Lucho Herrera 28 september 2021 11:06
Winnaar op de stuwdam bij het meer van Gileppe in 2015! Dat vond ik altijd een fraaie aankomst in de ZLM Tour.
Dat hij zou stoppen hing al een tijd in de lucht. Had eigenlijk begin dit jaar al zonder contract gezeten, maar EF had in de verwarrende en lastige Corona tijden besloten om alle contracten nog een jaar door te laten lopen. Maar je carrière moeten beëindigen vanwege pittige fysieke klachten is niet niks. Hopelijk gaat hij zijn weg vinden in het 2e deel van zijn leven.
Lucho Herrera 28 september 2021 11:08
Toch was er soms nog een opleving. In 2017 won hij voor Lotto nog een 1.1 koers in de Ardennen. En in 2019 nog 2e op het NK (achterJakobsen)
Erik S. 28 september 2021 16:04
Hij heeft afgelopen weekeinde een (korte) triatlon gedaan. Is qua sportiviteit in ieder geval een stapje in het 2e deel van zijn leven.
ton duk 28 september 2021 18:16
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> Winnaar op de stuwdam bij het meer van Gileppe in
> 2015! Dat vond ik altijd een fraaie aankomst in de
> ZLM Tour.

Eens
Gr
Luijt 05 oktober 2021 14:21
Jammer, goede renner die veel pech heeft gehad en anders had kunnen uitgroeien tot topsprinter.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen