Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Paris-Roubaix Femmes(1.WWT) One day race»Denain›Roubaix(116.4km)

Gepost door Clavan 
Clavan 30 september 2021 13:25




Zaterdag 2 oktober - In de 1e editie van Parijs-Roubaix voor vrouwen liggen zeventien kasseistroken op een parcours van 116,4 kilometer. Dat is ruim een kwart. Al snel na de start is het dokkeren geblazen.





De renners klikken de Dedain in hun pedalen. Dat is nog geen 8 kilometer van de in de mannenrace zo gevreesde strook door het Bos van Wallers, maar die blijft de vrouwen bespaard. Wel snijden ze hun eerste strook al lekker vlot aan. Na een slordige 30 kilometer is het in Hornaing al direct aanpoten op de vuurproef van 3,7 kilometer.

Dus waar de mannen er bijna 100 kilometer over doen voor ze aan het kasseiengeweld beginnen, is het bij de vrouwen al veel eerder raak. In verhouding hebben de vrouwen ook een stuk meer kasseien voor de wielen. Ruim een kwart van de race gaat namelijk over de middeleeuwse klonten, waar dat bij de mannen ongeveer een vijfde is.

Het is alsof ze geen tijd te verliezen hebben, want al 3 kilometer na het verlaten van strook 1 draaien de coureurs in Warlaing alweer de volgende op. En zo blijven de kasseistroken elkaar in sneltreinvaart opvolgen. Een eerste hoogtepunt is te verwachten op strook 7, Mons-en-Pévèle, bijna 3 kilometer lang en in elkaar gekleid met absolute horrorkeien.

Na Mons-en-Pévèle gaat het in ruim 20 kilometer over Mérignies à Avelin (700 meter), Pont-Thibault à Ennevelin (1.400 meter), Templeuve – L’Epinette (200 meter), Templeuve-Moulin-de-Vertain (500 meter), Cysoing à Bourghelles (1.300 meter), Bourghelles à Wannehain (1.100 meter) en Camphin-en-Pévèle (1.800 meter).

Vrijwel direct na Camphin-en-Pévèle ligt de Carrefour de l’Arbre op de vrouwen te wachten. De strook van ruim 2 kilometer ligt vol met horrorkasseien en de vervaarlijk oplopende bochten zorgen voor een extra attractie. Troostende gedachte is dan wel weer dat het échte dokkeren verleden tijd is bij het opdraaien van het gladde asfalt.

In de laatste 15 kilometer serveert Parijs-Roubaix nog drie kasseistroken. Maar die stellen in verhouding tot het voorgaande geweld niet zo veel voor. De laatste kasseistrook in Roubaix ligt er zelfs alleen maar voor de show.

17 - Hornaing à Wandignies (km 31.1 - 3.7 km) ****
16 - Warlaing à Brillon (km 40.6 - 2.4 km) ***
15 - Tilloy à Sars-et-Rosières (km 44.1 - 2.4 km) ****
14 - Beuvry-la-Forêt à Orchies (km 50.5 - 1.4 km) ***
13 - Orchies (km 55.5 - 1.7 km) ***
12 - Auchy-lez-Orchies à Bersée (km 61.6 - 2.7 km) ****
11 - Mons-en-Pévèle (km 67 - 3 km) *****
10 - Merignies à Avelin (km 73 - 0.7 km) **
9 - Pont-Thibault à Ennevelin (km 76.4 - 1.4 km) ***
8 - Templeuve - L'Epinette (km 81.8 - 0.2 km) *
8 - Templeuve - Moulin-de-Vertain (km 82.4 - 0.5 km) **
7 - Cysoing à Bourghelles (km 88.8 - 1.3 km) ***
6 - Bourghelles à Wannehain (km 91.3 - 1.1 km) ***
5 - Camphin-en-Pévèle (km 95.8 - 1.8 km) ****
4 - Carrefour de l'Arbre (km 98.5 - 2.1 km) *****
3 - Gruson (km 100.8 - 1.1 km) **
2 - Willems à Hem (km 107.5 - 1.4 km) ***
1 - Roubaix-Espace Charles Crupelandt (km 114.2 - 0.3 km) *

Parijs-Roubaix voor vrouwen start om 13.35 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.25 uur.

Voorbeschouwing Wielerflits

Startlijst PCS

Voor de mannenkoers komende zondag zijn apocalyptische weersomstandigheden voorspeld. Bij de vrouwen zijn die berichten iets gematigder, maar ook daar blijft het niet droog. Volgens Weeronline gaat het ’s middags regenen en staat er windkracht vier vanuit het zuiden. Dat betekent dat de wind schuin van achteren blaast. Het kwik komt niet boven de zestien graden Celsius uit en dus krijgen ook de vrouwen meteen een natte editie toegeschoven.

Parijs-Roubaix voor vrouwen is vanaf 15.15 uur live te zien op tv bij NPO1, Eurosport 1 en Sporza

Bron: TE, CN, WF, PCS
veluweracer 30 september 2021 14:33
Het dochtertje van Knaven rijdt er ook. Ik hoop dat er in de toekomst nog renners zullen zijn waarvan pappie niet gekoerst heeft. Zulke renners krijgen alles in de schoot geworpen. Ze hoeven alleen maar nog te fietsen. Voor de rest wordt alles voor ze geregeld. Kindjes-van zijn niet mijn favoriete type renner.
Brieske 30 september 2021 14:41
Eindhovuh 30 september 2021 16:19
Is er een reden waarom de vrouwen zoveel korter rijden?
Lijkt me nadelig voor sommige vrouwen?
Clavan 30 september 2021 16:43
Omdat ze op tijd thuis moeten zijn om te koken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/09/2021 16:44 door Clavan.
Definitief Gelost 30 september 2021 16:43
De enige reden die ik kan bedenken is dat vrouwen koersen altijd (veel) korter zijn dan de mannenwedstrijden. M.a.w. het is een wetmatigheid. Vergelijk het met schaatsen: daar rijden de dames ook geen 10km. En wellicht komt er hier ook nog eens het financieel en organisatorisch aspect bij.
Horsie is back 30 september 2021 19:40
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is er een reden waarom de vrouwen zoveel korter rijden?
> Lijkt me nadelig voor sommige vrouwen?

Het is cultuur historisch begonnen: van stemrecht tot aan het deelnemen aan sportwedstrijden en aan welke soort wedstrijden dan.
In de moeder van alle sporten was het eerst 800m (toe maar), daarna 1500m (toe maar) en tenslotte zo'n halve eeuw geleden ook nog niet van harte de marathon (toe maar). Zo ging het ook met andere sporten. Vrouwen zijn vanaf een jaar of 10, fysiek en ook fysiologisch zwakker dan mannen.

Edoch, zo gauw het echt lange duurwerk wordt begint het beeld te kantelen: zwemtochten, trans-continentale fiesttochten van postbode's en ultra-marathon van ver over de 100 km. Niet dat de vrouwen dan sterker (soms wel) worden dan mannen, maar relatief gesproken beginnen ze wel beter te presteren dan de mannen.
Voor La Vleuten kan het niet lang en zwaar genoeg zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet het uitgangspunt te zijn.
Clavan 30 september 2021 19:47
Maar het blijkt maar weer dat dames in het formeren ook minder lang het spelletje volhouden en uiteindelijk toegeven.
Horsie is back 30 september 2021 20:17
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het dochtertje van Knaven rijdt er ook. Ik hoop dat er in de toekomst nog renners zullen zijn waarvan pappie niet gekoerst heeft. Zulke renners krijgen alles in de
> schoot geworpen. Ze hoeven alleen maar nog te fietsen. Voor de rest wordt alles voor ze geregeld. Kindjes-van zijn niet mijn favoriete type renner.

Dat geldt vooral voor hen, die mij regelmatig zonder blikken of blozen voorbijfietsen, tenminste in de chill-modus. Hard hollen en (bijna) stilstaan is mijn devies.
Een onderzoek bij één proefpersoon heeft uitgewezen, dat bij marathonsnelheid op twee benen welteverstaan (rond de 21 km/h), de E-biker in turbostand nog maar een Vo2max hoeft te leveren van welgeteld 10,97 ml/kg/min. De usuals suspects in het Tour peloton gaan richting het achtvoudige. De E-bike in de tourmodus doet met 14,20 ml/kg/min nog wel een beetje aan conditietraining, maar dan de gewone fietser: liefst 20,73 ml/kg/min.

De turbo E-biker moet 25 uren achtereen rijden om het energieverbruik van het WK jongstleden te halen.
De echte Dauerbrenner is natuurlijk Christoph Strasser, die daadwerkelijk in 24 uur met 1026,2 km bijna het 5-voudige aan energieverbruik had vergeleken met bijvoorbeeld de onvermijdelijke Remco Evenepoel. Zelfs een hoger gemiddeld wattage, maar niet de waarde voor genormaliseerd.

Wat ben ik nou vergeten? Oh, ja, mijn pincode 48405. grinning smiley
Meneer 60% 30 september 2021 21:40
Ben heel benieuwd naar deze primeur. Zin in. Voor mij trouwens onbegrijpelijk dat iemand als Lucinda Brand, die hier echt winstkansen had, niet meedoet omdat ze een week later in de VS moet crossen.
ton duk 30 september 2021 21:55
Onbegrijpelijk is bijna een understatement in deze
Lijkt me ook niet haar eigen keuze...
Gr
El Chaba 30 september 2021 22:02
Meneer 60% 01 oktober 2021 08:35
Adrianus is het met ons eens, zie ik. [sporza.be]

Als het vanuit haar ploeg of sponsor komt, snap ik het net zo goed niet. Hier valt heel veel publiciteit te halen. Meer dan in een heel veldritseizoen bij elkaar, denk ik. Je kunt de eerste winnaar ooit worden. Maar het startgeld bij het veldrijden zal wel aantrekkelijk zijn.

Vos grootste kanshebber trouwens? Met haar veldritachtergrond zou je denken van wel, maar misschien is ze wat te veel lichtgewicht voor dit werk.
Meneer 60% 01 oktober 2021 08:41
En over die afstanden: niet meer van deze tijd, zo'n verschil. Ik probeer mijn dochter mee te geven dat ze nooit voor jongens hoeft onder te doen. Toen ze laatst vroeg hoe lang wielerwedsrijden zijn, kon ik niet uitleggen waarom mannen twee keer zover moeten rijden.

Vrouwen zijn juist relatief beter in duursport dan mannen, zag ik laatst in een documentaire. Bij ultratrails of andere ultra-sporten eindigen ze hoog, soms zelfs als winnaar, in het overallklassement.

Zie ook: [www.womenshealthmag.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/10/2021 08:44 door Meneer 60%.
Noot 01 oktober 2021 09:42
Ik heb weleens gehoord omdat sanitaire stops ingewikkelder zijn dan bij mannen. Bij navraag werd echter nooit gereageerd.
Clavan 01 oktober 2021 11:16
Carlos Danger 01 oktober 2021 20:13
Als Vos de crossfiets boven haalt zal het wel voor haar zijn.
Schat dat er ongeveer veertig uit gaan rijden, dus een mooie ereplaats zit er zeker in.
Cyclad58 01 oktober 2021 20:18
Alles op Ellen van Dijk. Made for the cobblestones.
Clavan 01 oktober 2021 22:09
Komt hier ook een douchefoto?
tvm 02 oktober 2021 15:25
Nog 48 km. Deignan heeft 1.55
De vogel is gevlogen.
Meneer 60% 02 oktober 2021 15:27
Deignan begonnen aan indrukwekkend nummertje? Gegaan op 80km van de finish. Nu, dertig kilometer later, 2 minuten voor.

Van Vleuten al gevallen, Kopecky met pech en daarna een absurde actie waarmee ze een valpartij veroorzaakte. Van Dijk ook op achterstand.
Meneer 60% 02 oktober 2021 15:29
Mons-en-Pevelle ligt er heel slecht bij. Dat wordt wat morgen.
Clavan 02 oktober 2021 15:31
Horsie is back 02 oktober 2021 15:33
Mijn lijfblad CW kopte al met Lizzie ready for deliver (ze heeft al een dochter volgens mij, dat hoeft vandaag niet, foei Horsie), maar wat zie ik bij het bezoeken van de NOS website. Thin Lizzy is al een tijd op de hort en heeft een superieure voorsprong opgebouwd.
Horsie is back 02 oktober 2021 16:21
Zoals Dan Bigham graag spreekt over reverse engineering, zo is de Vossenjacht vandaag ook omgekeerd.
Meneer 60% 02 oktober 2021 16:38
Deignan is vreselijk sterk. Al zo lang in de aanval, maar Vos komt niet dichterbij. Mooie naam bovenaan deze nieuwe erelijst.
Cyclad58 02 oktober 2021 17:13
Klasse van Deignan. Vol gas op het asfalt en zo klein mogelijk rijden op de kasseien, dat loont.
Marianne Vos the best of the rest, ook een prima koers gereden. Heel veel glibber- en valpartijen, de vrouwen hebben er toch meer moeite mee dan de mannen. Logisch, de snelheid op de kasseien lag ook lager en zij moeten er nog wat aan wennen.
Cyclad58 02 oktober 2021 17:14
Ja, inderdaad absurd van Kopecky. Ze was even haar kop kwijt denk ik. Het liep nog relatief goed af.
Luijt 02 oktober 2021 17:29
Ik kreeg hetzelfde gevoel als bij het kijken naar vrouwenvoetbal.
ton duk 02 oktober 2021 19:27
Gaat Kopecky ook tenonder aan de Vlaamse druk?
Zie OS en WK en nu dit
Gr
Frederik D. 03 oktober 2021 00:06
Een heleboel dames die meededen, waren enthousiast over de koers. Helaas heeft Van Vleuten een lelijke breuk opgelopen. Haar schaambeen is gebroken. Dat wordt weer lang revalideren. Of ze zin heeft om daarna weer op wereldniveau te rijden? Daarover zijn twijfels. Ik hoop dat ze terugkeert. Maar Van Vleuten moet het zelf wel echt willen. Annemiek, hou je taai. Wat velen hier betreft, we houden van je.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2021 00:07 door Frederik D..
Meneer 60% 03 oktober 2021 09:17
Prachtige koers, absolute aanwinst voor de vrouwenkalender. Mooie winnares en nummer twee, dé twee stylisten van het vrouwenpeloton misschien wel.

Vele valpartijen logisch gevolg van slechte omstandigheden, minder ervaring met deze wedstrijd, minder snelheid, minder gewicht.
ton duk 03 oktober 2021 10:38
dan kijk je verkeerd ?
gr
Slimmerd 03 oktober 2021 10:45
Ze zijn al gespot hoor
Carlos Danger 03 oktober 2021 20:36
Diagnose AvV, dubbele schouderbreuk en dubbele bekkenbreuk.
Luijt 03 oktober 2021 21:33
Klopt, ik kijk verkeerd
Carlos Danger 04 oktober 2021 23:23
Intussen loopt Annemiek (met krukken) alweer door de gangen van het Rijnstate Ziekenhuis en ziet
ze haar fiets-toekomst met optimisme tegemoet.
Horsie is back 05 oktober 2021 00:09
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Intussen loopt Annemiek (met krukken) alweer door
> de gangen van het Rijnstate Ziekenhuis en ziet
> ze haar fiets-toekomst met optimisme tegemoet.

Elle (alien) galope déjà.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen