Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Remco Evenepoel blikt terug op WK: 'De uitleg naar mij tijdens de teammeeting was onduidelijk'

Gepost door Luijt 
Luijt 30 september 2021 15:10
Van Wielerrevue.nl

Remco Evenepoel offerde zich tijdens het WK in Leuven volledig op in dienst van Wout van Aert. De bondscoach was duidelijk over de rol van Evenepoel: er was geen kans dat hij voor zichzelf zou mogen rijden.

Evenepoel zat woensdagavond aan tafel bij de talkshow Extra Time Koers. Uiteraard kwam de Belgische tactiek op het WK in eigen land uitgebreid ter sprake. Evenepoel vertelde onder meer dat hij ervan overtuigd is dat hij in een bepaald scenario wereldkampioen had kunnen worden. Of hij Julian Alaphilippe ook had kunnen verslaan, vond hij moeilijk om te zeggen. "Maar ik wist op voorhand mijn taak. Ik moest gewoon overal meespringen."

De tactiek dat Evenepoel zich zo opofferde werd door mede-tafelgenoten Dirk De Wolf en Adrie van der Poel in twijfel getrokken. Sterker nog, de Belgische ploeg werd aan tafel gefileerd. Evenepoel had volgens beiden pas later in de finale aan bod moeten komen. Evenepoel daarover. "Er waren twee kopmannen en ik was knecht, simpel. Vrijdag in de namiddag hadden we teammeting en ik vond de uitleg daar naar mij erg onduidelijk, waarna ik een twijfelachtige nacht heb gehad."

Op eigen verzoek stapte hij af op de technische leiding. "Zaterdag ben ik naar Sven Vanthourenhout en Serge Pauwels gegaan. Ik had na de verkenning het gevoel dat er voor mij op het parkoers kansen lagen om weg te rijden en dat er scenario's waren waarin ik kon winnen. Ik heb gevraagd of ik eigen kansen zou krijgen, maar de kaart van Wout werd getrokken. Toen heb ik snel de knop omgedraaid en heb ik voor de ploeg alles ervoor gedaan."

De druk vooraf was torenhoog, maar de Belgische ploeg kwam op het WK in eigen land niet verder dan een vierde plek via Jasper Stuyven. Het leidde na afloop tot een tranendal.

Vervolgens ging het nog even over kopman Wout van Aert, die niet de benen bleek te hebben. De Wolf was kritisch op de renner van Team Jumbo-Visma. Niet omdat hij zijn topniveau niet haalde, maar wel omdat hij eerder had moeten vertellen dat hij niet het niveau had om wereldkampioen te worden. Evenepoel haakte daarop in. "Wout besefte na de wedstrijd ook wel dat hij te laat had gecommuniceerd. Dat heeft hij meteen in de bus gezegd. Het is gewoon jammer dat het op dat moment wat fout loopt voor ons."

Er werd aan tafel nog even geopperd dat Evenepoel tegen het plan in had moeten gaan, maar dat is geen moment in hem opgekomen. "Ik ben nog eens naar Sven en Serge geweest om te vragen of ik een kans zou krijgen, maar het antwoord was nee. Het was duidelijk: de kopmannen waren Wout en Jasper. Daarna heb ik zonder problemen mijn werk opgeknapt, dat zou ik bij Deceuninck-Quick Step ook doen. Maar ik heb nog wel aan Sven gezegd dat het een gemiste kans was op de wereldtitel."
Luijt 30 september 2021 15:14
Bij mij komt het volgende boven:

1. Topper en dus praat je zo
2. geen teamplayer
3. lijdt toch aan enige mate van zelfoverschatting; later brengen in de koers was beter geweest, maar had nul kans op de titel.
Eindhovuh 30 september 2021 15:31
Remco, the gift that keeps giving.
Eqquipo 30 september 2021 16:06
Ongelofelijk toch. Op Sporza teruggekeken zegt hij toch heel duidelijk dat op vrijdag besproken werd dat Van Aert en in mindere mate Stuyven de kopmannen waren.

Op voorhand zeggen "Ik rijd voor de anderen". Tijdens de teambespreking wordt dan besproken dat hij in dienst van Stuyven maar vooral Van Aert rijdt, in die bespreking houdt hij kennelijk zijn mond. Dan de volgende dag buiten het team om naar de bondscoach gaan om te melden dat hij wel kansen voor zichzelf ziet. Huh? Óok als hij de meeting niet geheel snapte, dan nog ga je toch niet buiten je ploeg om de dag erna op eigen houtje melden dat je toch eigenlijk voor jezelf wil koersen.
Clavan 30 september 2021 17:09
Sporza:

Een dag na de kritiek van Remco Evenepoel aan het adres van bondscoach Sven Vanthourenhout in Extra Time Koers, heeft WK-kopman Wout van Aert ook gereageerd. Tijdens zijn verkenning op de kasseien in Roubaix gaf hij zijn lezing van de feiten.
Van Aert had vanochtend al enkele tweets geliket en houdt zich ook voor de camera niet in. "De uitleg van Remco heeft me wel gestoord", zei hij. "We zijn als een ploeg naar het WK getrokken. Ik wil wel een pluim geven aan de bondscoach, hoe hij dat heeft gedaan."

"Hij is, volgens mij, vanaf het begin voor iedereen heel duidelijk geweest. Ik had wel verwacht dat er kritiek zou komen omdat we niet gewonnen hebben. Alleen dan zou alles perfect geweest zijn en anders zou er altijd kritiek zijn. Dat kan ik er best bijnemen, maar van iemand binnen de ploeg vind ik het niet verstandig om nog olie op het vuur te gooien."

"Ik denk dat Remco in Extra Time koers veel meer verteld heeft dan hij in de teammeeting gezegd heeft."

Kaatst Van Aert de bal dan terug? "Volgens mij waren er nooit problemen en is het wel heel makkelijk om achteraf zo te praten. Ik denk dat hij diegene is geweest die akkoord is gegaan met de tactiek, die akkoord is gegaan met de selectie. Hij heeft weken aan een stuk verkondigd hoe hij ernaar uitkeek dus ik vind het heel raar om nu 180 graden te draaien."

Had Van Aert in de aanloop naar het WK dan ook al iets gevoeld vanwege Evenepoel? Kon hij dat voor de pers niet uitspreken? "Ja, ik kon moeilijk anders", zei hij veelbetekenend.
Wanny 30 september 2021 18:00
Het is ook niet zo verstandig van Remco om nu bij zo'n programma te gaan zitten. Dat zou iemand uit zijn entourage hem moeten vertellen.

Qua koersverloop is het vreemd dat Remco al zo vroeg in de vuurlinie werd gebracht. Lijkt me toch dat België genoeg goede coureurs aan de start had om die rol op te nemen. En dan Remco, met Stuyven en Wout, achter de hand houden voor de laatste 60 km. Gezien het gebrek aan explosiviteit bij Remco lijkt me de kans dat ie WK werd zeer klein. Niemand laat hem zomaar alleen wegrijden en op die korte klimmetjes gaat hij ze niet uit het wiel rijden.
Orakel 01 oktober 2021 12:10
Van Aert geeft zich wel zo nu en dan 100% voor een kopman. Evenepoel kan naar die hulp fluiten in de toekomst, dus hij gooit vooral zijn eigen ruiten in.
Luijt 01 oktober 2021 12:10
Volledig mee eens. De gedachte zal wel geweest zijn dat op deze manier het peloton ontdaan zou worden van de sprinters, maar Remco heeft met zijn moordende tempo ook zijn eigen kopman ontdaan van zijn goede benen.
Kan gebeuren.
Verder voel ik in de discussie achteraf toch meer voor het standpunt Van Aert.
Wel grappig dat die Belgen het uitvechten in de media.
Leek bij de Hollandse dames ook te gaan gebeuren, maar daar is het inmiddels stil...
Meneer 60% 01 oktober 2021 15:19
Mijn onderbuikgevoel, op niets gebaseerd. Van Aert wilde Evenepoel helemaal niet meehebben. Die trok op de Spelen zijn eigen plan en dat zit Van Aert nog steeds dwars. Vanthournhout durfde hem niet te passeren (want mediadruk en Patlev enzo) en koos voor een compromis. Hij mocht mee, maar puur als knecht. Dus niet voor een een aanval vlak voor de finale zoals op de Spelen, waarna hij zich meteen liet lossen en geen waarde meer had voor Van Aert. Of een aanval vlak voor de finale zoals op het EK, waarna hij met een rapper iemand naar de streep reed. Dan maar de koers vroeg hard maken om sprinters te lossen, wat goed lukte.

Kinderachtig en onprofessioneel om zo je gelijk te halen in de media. Trek dan gewoon je mond open tijdens die bespreking. Dat ie denkt dat ie wereldkampioen had kunnen worden, slaat alles.

Daarnaast mag Remco de schoenveters van Van Aert nog niet eens strikken. Door de buitenproportionele media-aandacht in België is ie waarschijnlijk vergeten dat is gewoon de nummer 25 van de wereldranglijst is die nog nooit een monument, bijna-monument, grote ronde of etappe in de een grote ronde heeft gewonnen.
Nelis! 01 oktober 2021 16:17
Orakel 01 oktober 2021 18:03
Wout van Aert heeft na zijn interview bij Sporza ook in gesprek met Cyclingnews gereageerd op de uitspraken van Remco Evenepoel over het WK wielrennen. Stelde de Belg al dat zijn landgenoot wist van de tactiek (Van Aert is de enige kopman), Van Aert uit nu ook in de media zijn verbazing over de aanval die Evenepoel al vroeg in de koers opende. 'Dat was totaal niet onze tactiek.'

Evenepoel sprong al vroeg in de koers met meerdere groepen mee, iets wat niet zo was besproken. 'Remco moest er in de finale zijn voor mij en Jasper Stuyven. Hij heeft de keuze gemaakt om zo vroeg de leiding te nemen, terwijl we defensief wilden koersen. Dat zit me dwars', vertelt Van Aert. 'We konden Remco op dat moment niet terugfluiten, want we hadden geen oortjes en de fans maakten te veel lawaai.'

De discussie ging er zondag over of Van Aert (die naar mijn mening een topsprinter is na een relatief makkelijke aanloop – hoe zwaarder de koers hoe meer zijn sprint inboet) wél geholpen was door Evenepoel, of dat Evenepoel zoals Lefevere zegt in het DQS belang de koers keihard heeft gemaakt voor Alaphilippe (en uiteraard voor de aanval van de Fransman uit de groep lossen zodat je niet kan achtervolgen, stel je voor zeg er zou spontaan een band lek zijn gegaan).

Het lijkt er steeds meer op (Wout zal nog niet alles op tafel hebben gelegd) dat Evenepoel de onbetrouwbare judas is en dat zal ooit als een boemerang terugkomen. Immers is Wout Van Aert wél welwillend om als de noodzaak daar is een knechtenrol te vervullen. Het verschil tussen een loser en een winnaar naast de fiets.
Clavan 01 oktober 2021 18:20
Al met al kunnen we concluderen dat Patlef een hele goeie en grote 'manager' is geweest voor het team Patlef. Maar dat het nu echt tijd wordt om afscheid te nemen.
ton duk 01 oktober 2021 18:34
Wat doet Patlef fout in deze?

Belgische bondscoach blundert en vAert had niet zijn beste benen
Gr
Clavan 01 oktober 2021 19:16
Ik denk eerder aan het regisseren van dit schouwspel waarin schijnbaar zijn protegé niet overeenkomt met de grootste Vlaming van dit moment.
Tjappie2 01 oktober 2021 21:12
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Door de
> buitenproportionele media-aandacht in België is
> ie waarschijnlijk vergeten dat is gewoon de nummer
> 25 van de wereldranglijst is die nog nooit een
> monument, bijna-monument, grote ronde of etappe in
> de een grote ronde heeft gewonnen.

Sterker nog: de beste jongen heeft zelfs nog nooit een monument of grote ronde uitgereden smiling bouncing smiley

(maar sinds Leuven wel een WK)
Carlos Danger 01 oktober 2021 22:00
Sinds de winst van Bauke is de Clasica natuurlijk wel een (bijna)monument.
Andere Peter 03 oktober 2021 13:05
Het gaat de komende jaren nog lastig worden voor Evenepoel om eens een Belgische ploeg om zich heen te krijgen, die geheel in zijn dienst rijdt. Hij zal het op kampioenschappen moeten hebben van de profploegcombine.
Prikdude 04 oktober 2021 16:24
Vansevenant, Declercq, Lampaert, Devenyns, Serry, Van Lerberghe, Keisse. Klaar.
Prikdude 04 oktober 2021 16:25
Evenepoel onderstreept vandaag nog even het wanbeleid van de Belgen.
Luijt 04 oktober 2021 17:37
Evenepoel heeft de lepeltjeshouding alweer aangenomen.
Slimmerd 04 oktober 2021 18:09
Scorebordjournalistiek
Luijt 05 oktober 2021 09:58
Die eerste 7 heb je niks aan. Die laatste ken ik niet.
Andere Peter 06 oktober 2021 01:32
Okee, als ze Wilfried Peeters de selectie laten maken dan is er kans...
ton duk 06 oktober 2021 13:20
Evenepoel sneert nog eens na richting vAert

In Lombardije-interview gaat het over de 3 kopmannen zaterdag ( Almeida , Alap en de Remco)
Dat gaat zeker goed , althans als ieder eerlijk genoeg 's om op tijd te zeggen of ie goed of slechte benen heeft, aldus Remco
gr
Nelis! 06 oktober 2021 15:45
Nou Ton, misschien hebben we hier wel te maken met een renner met zelfreflectie. Misschien denkt hij terug aan de Giro van dit jaar en hoe Almeida is behandeld en voelt hij zich daar belabberd over.

Misschien. Of misschien is het gewoon een enorme paardenlul.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen