Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Route Tour de France 2022

Gepost door Lucho Herrera 
Lucho Herrera 12 oktober 2021 15:38
Donderdag 14 oktober wordt in Parijs het routeschema van de Tour de France 2022 gepresenteerd. Zeker is dat de Tour op vrijdag(!) 1 juli 2022 start in Denemarken en eindigt op zondag 24 juli in Parijs. Ook dit jaar heeft Thomas Vergouwen ( Velowire ) de route alweer bijna volledig weten te achterhalen.

Samengevat:

3 dagen Denemarken met o.a. een openingstijdrit. Dan de oversteek naar Noord Frankrijk. Daar zal o.a. een kasseienetappe met finish bij Wallers-Arenberg worden verreden. Later in de openingsweek wederom aankomst op Planche des Belles Filles (de 6e keer in 10 jaar). Vervolgens staan de Alpen op het programma. Voor het eerst sinds 1986 keert de steile col du Granon terug in het parcours (Bernard Hinault verloor hier in 1986 zijn laatste gele trui aan Greg Lemond). Alpe d'Huez krijgt voor het eerst sinds 2018 weer een aankomst (Thomas won de etappe voor Dumoulin). In de slotweek staan de Pyreneeën op het menu. Deze etappes zijn nog niet volledig in kaart gebracht. Wel bekend is de aankomst bovenop Peyragudes. In het slotweekend volgt op zaterdag nog een tijdrit met finish in Rocamadour.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2021 15:39 door Lucho Herrera.
Eindhovuh 12 oktober 2021 15:57
Interessante info, zo'n col du Granon voor het eerst in lange tijd is schitterend. Meer dan 11 km boven de 9% met flinke uitschieters.
Alpe d'Huez bezorgd mij altijd ambivalente gevoelens. 1 vd de grootste cols qua historie en uitstraling, maar dat Thialfpubliek langs de kant die, compleet dronken in een oranje wortelpak, geen idee heeft welke wielrenners voorbij komen, in combinatie met de blije verslaggeving over hoe leuk we dit moeten vinden, is onuitstaanbaar.

Beginnen met een tijdrit van 13 km is ook wel weereens leuk.
Wanny 12 oktober 2021 16:11
Hopelijk dit jaar wel spanning voor de eindzege. Zonder Mathieu en Wout was het maar een zouteloze Tour geweest.
Frederik D. 12 oktober 2021 16:24
Die ambivalente gevoelens jegens de AdH heb ik ook. Goed verwoord.
Horsie is back 12 oktober 2021 19:16
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die ambivalente gevoelens jegens de AdH heb ik ook. Goed verwoord.

Bedoelt U nu de Albert de Heijn? smiling smiley
De Alpe d'Huez heeft zijn faam voornamelijk te danken aan Marco Pantani, die er een paar keer met zijn brommer Full Gas tegenop reed. Ook won Lance hier een klimtijdrit. Overigens reed de Adelaar van Hernig net zo snel de Hautacam op, de berg, die volgend jaar misschien ook weer terugkeert. Donderdag weten we het.
lodjan 12 oktober 2021 19:33
Faam te danken aan Pantani?
De Alp was al beroemd en berucht voordat Pantani er ooit tegenop reed.
Horsie is back 12 oktober 2021 20:59
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Faam te danken aan Pantani?
> De Alp was al beroemd en berucht voordat Pantani er ooit tegenop reed.

Historisch bezien heb je gelijk, maar ik ben toch geneigd te denken, dat dit ook voor een aantal andere bergen gold. De edities met Marco Pantani gaven deze berg in de wielerwereld nog meer aanzien, zoals dat ook gold voor de Hautacam, toen Bjarne Riis er in 1996 won. Vergelijkenderwijs met een betere prestatie nog dan die van Marco Pantani. Laten we het er maar ophouden, dat de Alp in Nederland wereldberoemd werd dankzij een groot aantal Nederlandse overwinningen in de zeventiger en de tachtiger jaren. En laten we niet de Alpe d'huzes beweging decennia later vergeten.
Andere Peter 13 oktober 2021 00:13
Als er al een Italiaan Alpe d'Huez beroemd maakte, dan was het Coppi. De opeenvolging van de aankomsten in de 2e helft van de jaren '70 en de eerste helft van de jaren '80 bevestigde de status definitief. Pantani heeft helemaal niets daaraan bijgedragen. Zonder Pantani was die berg precies even 'groot'.
Carlos Danger 13 oktober 2021 00:28
De enige Italiaan, die Alpe D´Huez uit de vergetelheid heeft gehaald, is Giuseppe Guerini, die daar heel
onbeschoft een nietsvermoedende fotograaf omver reed in zijn blinde haast om de etappe te winnen,
hetgeen hem nog lukte ook.
Horsie is back 13 oktober 2021 01:02
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als er al een Italiaan Alpe d'Huez beroemd maakte, dan was het Coppi. De opeenvolging van de aankomsten in de 2e helft van de jaren '70 en de eerste helft van de > jaren '80 bevestigde de status definitief. Pantani heeft helemaal niets daaraan bijgedragen. Zonder Pantani was die berg precies even 'groot'.

De Alpe d'Huez tijden van niet alleen Marco Pantani zijn nog STEEDS het absolute ijkpunt van het EPO-tijdperk al zou je nog een onvermijdelijk zijstraatje naar het 2e WUR van Toni Rominger kunnen benoemen. Dit is weliswaar een negatieve connotatie van het fenomeen Alp, maar is wel reëel.

Dus, dat Marco Pantani helemaal niets (jouw woorden) heeft bijgedragen aan de mythe is wat mij betreft ....
Andere Peter 13 oktober 2021 01:40
Nou vooruit dan. Jij je zin. Pantani leverde wel degelijk een kleine bijdrage aan de mythevorming rond de Alp. Een negatieve.

Zonder Pantani was die berg even groot misschien wel nog groter.
lodjan 13 oktober 2021 06:54
Bij de Alpe d'Huez denk ik niet aan Pantani en bij Pantani denk ik niet aan Alpe d'Huez.

Wel Les Deux Alpes en in mindere mate Mont Ventoux.
Clavan 13 oktober 2021 08:59
Bij de Alpe d'Huez denk ik aan mijn snowboardweek van lang geleden door de tunnel onder de PicBlanc. Nog nooit zo bang geweest.
Lucho Herrera 13 oktober 2021 09:25
1999! Vrij weinig publiek aanwezig dat jaar. De rustigste editie die ik meemaakte.
Frederik D. 13 oktober 2021 10:04
De ellende is dat hyperig Nederland de AdH de Nederlandse berg noemt. Hoe hard Pantani ertegenop reed, interesseert hyperig Nederland niet. En om nou voor een goed doel zes keer daags tegen de AdH op te fietsen is ook nogal achterlijk. Wil je geld geven, geef dan geld zonder een tegenprestatie te willen. Dusss ... doneer allen op gulle wijze aan mij en een bedankje kun je vergeten. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2021 10:07 door Frederik D..
ton duk 13 oktober 2021 10:09
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hopelijk dit jaar wel spanning voor de eindzege.
> Zonder Wout was het maar een zouteloze
> Tour geweest.

Eens, de strijd om de Bollen was eindelijk echt spannend
Gr
Prikdude 13 oktober 2021 12:50
++kasseienrit (al is dat nog te bezien)
+Col du Granon
+goed mogelijke waaieretappe op eerste zaterdag


Bring the Bjerg

- - veel te veel bergetappes
- - meerdere aankomsten bergop
- sprintritten
- tijdritten

Wordt wellicht uitkijken naar de eerste week. Verder weer inspirerend als een dode goudvis.
Carlos Danger 13 oktober 2021 13:18
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wanny Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hopelijk dit jaar wel spanning voor de
> eindzege.
> > Zonder Wout was het maar een zouteloze
> > Tour geweest.
>
> Eens, de strijd om de Bollen was eindelijk echt
> spannend
> Gr

En toch staat de bollenstrijder op de keien.
ton duk 13 oktober 2021 16:57
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------

> En toch staat de bollenstrijder op de keien.

Maar heeft de andere Wout ook weinig goede herinneringen aan de keien 2021...
Gr
Clavan 14 oktober 2021 08:31
1999. Met 2 tijdritten van boven de 55 km !
Carlos Danger 14 oktober 2021 09:23
Straks, 11.30U via NOS Livestream de presentatie van de Tour de France Femmes avec Zwift.
24 Juli start in Parijs, slotetappe is 31 juli op La Planche des Belles Filles(?).
NOS zendt de koers rechtstreeks uit via NPO 1 en Nos.nl
Meneer 60% 14 oktober 2021 10:23
Eerste etappes in vlak Denemarken zullen wel weer garant staan voor heel erg veel valpartijen. Ik zou graag zien dat de Tour begint met bijvoorbeeld een tijdrit van 30 kilometer op zaterdag en vervolgens een semi-bergetappe (middengebergte) op zondag. Dan zijn er daarna al flink wat klassementsdromen in duigen gevallen en is de ergste nervositeit uit het peloton. Dan kun je daarna wat vlakke ritten plannen.

Maar goed, wie ben ik...

Planche des Belles Filles is qua naam trouwens wel een goede plek om de Tour de France voor filles, uhm... femmes, te beëindigen. Benieuwd naar het parcours.
Wanny 14 oktober 2021 10:32
Dan vallen ze alsnog want er zijn 15 ploegen die denken een sprinter in stelling te kunnen brengen. En je hebt alsnog 10 man die hun klassement willen beschermen.
Clavan 14 oktober 2021 13:09
Clavan 14 oktober 2021 13:11
Luijt 14 oktober 2021 13:16
Bij de Alp denk ik vooral aan de keer dat ik daar met een geleende mountainbike tegenop fietste en door een hardloper werd ingehaald.
ton duk 14 oktober 2021 13:29
Ik hoopte op een finish in het BOS...
GR
Clavan 14 oktober 2021 13:31
Clavan 14 oktober 2021 13:33
Clavan 14 oktober 2021 13:34
Luijt 14 oktober 2021 13:35
Vooral die etappe naar de Granon is mooi. Hinault verloor daar ooit het geel vlgs mij.
Lucho Herrera 14 oktober 2021 13:55
6 vlakke ritten is voor sprinters niet veel. Mooie bergritten in zowel Alpen als Pyreneeen en ook het middengebergte komt ruimschoots aan bod. Dan ook nog kasseien en weer eens een tijdrit van 40km. Pittige en mooie Tour. Maar of het spannend wordt hangt van Pogacar af!
Horsie is back 14 oktober 2021 14:13
Mooie Tour. De Alpe, die nog wel eens voor discussies zorgt, en de Hautacam, het nest van de Deense Adelaar, wiens naam ik maar voor 60% kan onthouden in één Tour en dan ook nog de Springplank in de 7e etappe, zodat Matje nu er geen OS aankomt, wel de Tour vermag uit te rijden. En dan nog een extra week féminin, waarin Marianne Vos heel lang in de begeerde trui zal willen rijden, voordat the Alien, naar verwachting, er tenslotte toch nog met de hoofdprijs vandoor gaat. Maar in topsport is niets een zekerheidje, ook niet voor Tadej Pogacar. Opi-Omi zal volgend jaar wel niet met een bord langs de kant staan, maar wie weet wat er dan weer gebeurt. Elke dag komen toeval, wonderen en zelfzame gebeurtenissen immers voor. Eerst maar eens afwachten of volgend jaar deze prik nog wel bestaat. grinning smiley
Eindhovuh 14 oktober 2021 15:06
Daar zitten mooie etappes bij, goede mix.
<edit cliché over de renners maken de koers, de bal is rond en een ongeluk zit in een klein bordje>
Eindhovuh 14 oktober 2021 15:06
ton duk 14 oktober 2021 15:39
Eindhovuh 14 oktober 2021 15:54
Het is maar de vraag of die ooit nog op topniveau gaat rijden toch?
Clavan 14 oktober 2021 16:44
‘Come on Alien’ ….. pompomdiedom
Frederik D. 14 oktober 2021 18:52
Stel, ik was de baas van de Jumbo Visma ploeg. Wat zou ik dan doen in de aanstaande Tour? Heel eenvoudig, de sprinters thuis laten en gokken op twee kopmannen, Roglic en Vinegaard. En Dumoulin, als die nog fietst en wilt, als joker. De rest van de ploeg rijdt strak in dienst van de kopmannen. Ook Kruijswijk als die meedoet. Zo'n Kruijswijk zou ik afvaardigen naar de Giro. Als die in goede doen blijkt te blijven, dan mag die in de Tour meedoen als knecht. Jumbo Visma heeft capaciteiten maar die ploeg moet niet op twee paarden wedden, dat wil zeggen sprint en AK. Niks sprint, alleen AK. En ja, die Pogacar, dat zal wellicht een niet te overwinnen obstakel zijn. Maar probeer dat obstakel wel met zijn allen als ploeg te bestrijden. Dat Frank Lammers met het roeptoeterplebs achter zich niets van de Tour begrijpt, moet geen reden zijn om niet alles op alles te zetten om zeer hoog te eindigen in het AK. Voetbal is oorlog, zei Michels. De Tour is een wereldoorlog. smiling smiley
Luijt 14 oktober 2021 23:53
Ik weet ook lang niet altijd wie de man (ik ga er althans van uit dat we hier met een man van doen hebben) bedoelt, maar ik zou dat nooit vragen.
En
Luijt 14 oktober 2021 23:55
Frank Lammers weet er best het een en ander van af. En is evenmin vertegenwoordiger van het roeptoeterplebs. Dat is een rolletje.
Discover your smile!
Andere Peter 15 oktober 2021 03:32
Dat gaan ze echt nóóóóit doen
Andere Peter 15 oktober 2021 03:35
Leuk, een podiumplek beslissen in een secondenspel op dat klimmetje in die laatste 2 km.
Andere Peter 15 oktober 2021 03:36
Dumoulin is een slechte joker. Die gaat zich opofferen voordat dat nodig is.
Wanny 15 oktober 2021 08:28
Ik zou Roglic naar de Giro en de Vuelta sturen. Die gaat Pogacar toch niet meer kloppen. Pogacar is nog groeiende terwijl Roglic al bijna 33 is tijdens de Tour.
Daarbij kun je nu al uittekenen dat ie in die kasseienrit op zijn plaat gaat.

Vingegaard en Dumoulin mogen voor het klassement rijden. Van Aert en Groenewegen voor dagsucces en het groen.
Eqquipo 15 oktober 2021 09:11
Minus de Roglic-op-zijn-plaat zin mee eens.

Mocht Pogacar uitvallen /flinke pech tegenkomen heb je met Vingegaard waarschijnlijk toch al de beste van de rest voor het klassement aan de start. Blijft Pogacar gespaard van pech, lijkt hij onklopbaar.


Overigens hoor ik wel héel weinig vraagtekens hoor bij een Tour-debuatant die zomaar plaats 2 binnensleept in het AK. Bij UAE, Astana etc.. waren hier vast meer van die geluiden te horen. Ik houd het op behoorlijk verdacht, niet qua wattages, wel qua haast ongeziene progressie voor een renner t.o.v. het jaar ervoor. Die bergetappes, die tijdritten, het 3 weken vohouden inclusief pittige val en de eerste dagen werken voor Rogla. Wat een ongelofelijke sprong vooruit.
Eindhovuh 15 oktober 2021 09:36
Eens hoor.
Al is een top Roglic niet vaak verslagen door Pogacar toch? Of is die tijdrit nu ineens leidend voor zijn hele carrière?
Meneer 60% 15 oktober 2021 10:13
Pogacar is negen jaar jonger, dus de kans dat Roglic hem op waarde gaat kloppen wordt statistisch gezien met het jaar kleiner. Maar Pogacar kan ook een keer pech hebben, of gewoon slechte vorm. Of verrast worden in een waaier- of kasseienetappe. Zolang er niet nog drie of vier andere renners zijn, die een maatje te groot zijn voor Roglic, moet hij gewoon voor de Tourzege gaan. Daarnaast heeft Jumbo op papier ook nog altijd de betere ploeg.
Andere Peter 15 oktober 2021 12:45
Selectieve statistiek. Die zelfs alleen maar klopt als ofwel Pogacar in 2022 meer winstkans heeft dan in 2021, ofwel Roglic in 2022 minder winstkans heeft dan in 2021. Beiden staan niet zo vast. Pogacar gaat niet de komende 12 Tours winnen.

De leeftijden van Roglic/Pogacar zijn overigens niet zo heel veel anders dan Zoetemelk/Hinault in pakweg najaar-1979, vooruitblikkend op de Tour van 1980.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2021 12:46 door Andere Peter.
Andere Peter 15 oktober 2021 13:06
Dat wordt weer 9 maanden lang zoeken naar strategieën waarom toch maar beter Dumoulins winstkansen in de Tour gemaximaliseerd moeten worden..

De Tourgeschiedenis leert juist dat het heel verstandig is om aan de Tour mee te doen als je de gedoodverfde nummer twee bent. Ocaña, Zoetemelk, Ullrich, in zekere zin ook Thomas: dat ene jaar kwam wel degelijk.
Horsie is back 15 oktober 2021 13:14
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------

> Pogacar gaat niet de komende 12 Tours winnen.

Daar houd ik U aan. Zeven keer is wel genoeg en dan zit ie al op totaal negen. grinning smiley
Pogacar zou in principe nog wel 12 jaar meekunnen, maar Roglic is over 12 jaar de Valverde leeftijd wel gepasseerd alhoewel Valverde nog niet uitgefietst is.
De zwarte trui 15 oktober 2021 13:45
Werd Hinault op waarde geklopt dan in 1980? Het is juist een mooi voorbeeld voor wat Mr 60% zegt. Alleen door pech van Hinault kon Joop dat jaar de tour winnen
Prikdude 15 oktober 2021 14:23
Eens dat Roglic gewoon moet en zal gaan, ondanks dat Ullrich toch echt een renner was wiens zege op een verwacht moment kwam (gewoon topfavoriet dat jaar?) en die juist nog 4 keer de Tour zou gaan winnen. Verder klopt Thomas ook eerder helemaal niet dan niet helemaal. Die had in 2018 nog nooit top 10 gereden in een grote ronde en was ondanks z'n sterke jaar in 2018 nauwelijks een pseudo-kanshebber. Ullrich is dan eerder een argument voor Vingegaard als kopman en Thomas voor Rohan Dennis of zo.
Prikdude 15 oktober 2021 14:24
Pech is dan ook een groot onderdeel van wielerstatistiek.
Wanny 15 oktober 2021 14:29
Toch heb ik het idee dat het ook niet zo heel vaak voorkomt dat de absolute topfavoriet er door pech uit gaat.

Froome toen een keertje in die kasseienrit.
Prikdude 15 oktober 2021 14:33
Roglic
Vingegaard Dumoulin
Van Aert
Kuss
Foss/Dennis/Gesink/Teunissen/Laporte
Andere Peter 15 oktober 2021 15:07
Tsja, wat is pech? Die knie was niet goed genoeg. En dat werd verergerd in (neemt u alleen notie?) de kasseienetappe.

Verloor Hinault de Tours van 1983 en 1984 dan ook door pech? En won Hinault de Tour van 1985 door de mazzel dat Lemond zijn ploegmaat was en doordat Fignon niet fit was? En had 1977, het jaar waarin Kuiper beter was dan eindwinnaar Thévenet, niet eigenlijk voor de niet-startende Hinault moeten zijn?

Punt is: het komt eigenlijk behoorlijk vaak voor dat de renner die men 9 maanden tevoren als topfavoriet bij uitstek ziet, de daaropvolgende Tour niet wint.

Toegegeven: ik focus in mijn reactie wel erg op de eerste zin van meneer 60%. Hij nuanceert zijn opmerking zelf al in de daaropvolgende zinnen. Ik geloof dat iedereen het eens is dat een gezonde Roglic altijd naar de Tour moet.
Eindhovuh 15 oktober 2021 15:08
Klopt, meestal valt de topfavoriet niet uit door een valpartij o.i.d. Maar er zijn ook best edities waar er niet 1 topfavoriet is.
Bijvoorbeeld in 2011 toen Wiggins uitviel, een jaar voor hij dominant won.

Maar er kunnen ook andere gekke dingen gebeuren, zoals de inkorting van een etappe waardoor Bernal ineens in gewonnen positie kwam.
Andere Peter 15 oktober 2021 15:10
Dat hangt van je meetmoment af tav wie er favoriet is. En wat je verstaat onder 'er door pech uit'. Een blessure en daardoor 2 maanden tevoren aankondigen niet te zullen starten, telt dat ook?
Horsie is back 15 oktober 2021 15:27
Een Ronde verliezen door pure pech is in onze tegenwoordige tijd toch een zeldzaamheid geworden. Ze hoeven niet zelf meer de band te plakken of op zoek naar de dichtstbijzinde smidse, hopende, dat ie wel thuis is. Bovendien kunnen de tegenstrevers in hun 21 dagen ook van alles tegenkomen. Zelfs een lekkende achterband had Colbrelli in Parijs-Roubaix niet fataal hoeven te worden. De reserve racefiets met stuiterende banden deed hem uiteindelijk wel de das om. grinning smiley Wil je trouwens van pech kunnen profiteren zul je zelf ook in die regionen moeten verkeren. Een situatie, zoals in het short track, waarbij 7 van de 8 finalisten uit de bocht vliegen, zodat sportief bezien de minkukel van allemaal wint, moet in de TDF menselijkerwijs als onmogelijk worden beschouwd.

Evident is echter, dat je in het rijtje van topfavoriten wel goed in orde moet zijn. Zichtbare en onzichtbare "defecten" zijn voor een normaal mens niet snel fataal, maar in topsport wordt slechts met één percentje gerekend.

En de Texaan dan? Zeven keer achtereen. Dat telt niet, want hij had altijd de toevalsgenerator achter de hand, waarmee hij alle problemen naar zijn hand zette.
Wanny 15 oktober 2021 16:29
Toch denk ik dat als je elk jaar in oktober geld zet op de winnaar van de Tour het jaar erop, dat je dan meer dan 50% goed hebt.
In de jaren waarin Indurain, Armstrong en Froome voor de 2e en meer keer wonnen meer dan 90% zelfs.
Frederik D. 15 oktober 2021 16:37
Roglic moet naar de Tour. Met een sterke ploeg zonder sprinters maar wel met schaduwkopmannen. Valt Roglic weg, dan is er bijvoorbeeld Vinegaard. Of Dumoulin mits het tussen zijn oren weer goed zit. Zo'n Dumoulin heeft de kansen van zijn leven. Enorm talent. Man, geniet van je talent en pak je kansen. Zeuren kun je over tien jaar wel.
Frederik D. 15 oktober 2021 16:39
Kan ik best mee leven. smiling smiley
ton duk 15 oktober 2021 16:55
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zelfs
> een lekkende achterband had Colbrelli in
> Parijs-Roubaix niet fataal hoeven te worden. De
> reserve racefiets met stuiterende banden deed hem
> uiteindelijk wel de das om. :

Aangezien ik de enige ben die uwes bijdragen aandachtig lees, gok ik dat gij op Moscon doelt??
Gr
Horsie is back 15 oktober 2021 17:06
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zelfs
> > een lekkende achterband had Colbrelli in
> > Parijs-Roubaix niet fataal hoeven te worden. De
> > reserve racefiets met stuiterende banden deed
> hem
> > uiteindelijk wel de das om. :
>
> Aangezien ik de enige ben die uwes bijdragen
> aandachtig lees, gok ik dat gij op Moscon doelt??
>
> Gr

Je hebt gelijk. Heeft die doldrieste zegedans na de finish me toch nog in de war gebracht. smiling smiley
Clavan 15 oktober 2021 17:37
Hoho. Ik lees alle ook indachtig. Alleen snap ik er weinig van.
Frederik D. 15 oktober 2021 18:12
Horsie valt best te begrijpen, hoor. Maar je moet het eerst wel laten bezinken. En daarvoor neemt men vaak niet de tijd. Ik ook niet altijd. Maar dan ben ik wel zo fair om tegen mezelf stilzwijgend te zeggen: Frederikje, je lijkt wel Jantje van Leiden. smiling smiley En jij, Clavan, hebt voldoende intellectuele capaciteiten om Horsie te begrijpen. Ons paard van stal. Misschien niet de beste. Maar wel een goeie, hoor. Wel vraag ik me af: doet Horsie altijd zijn best om mij en anderen te begrijpen? Leve de koers, leve Horsie, leve Clavan, weg met Frederik. smiling smiley
Prikdude 15 oktober 2021 18:15
Gelukkig hadden in de laatste Tours met kasseienritten (/ een lastige klassieke openingsweek) de topfavorieten het nakijken. Froome en Contador in 2014 (Nibali) en Froome en Dumoulin in 2018 (Thomas). Jouw initiële argument tegen Roglic geldt net zo hard voor (tegen) Pogacar. Maar het is juist voordelig voor Dumoulin om Roglic wel mee te nemen.

Nederland gaat volgend jaar een Italiaans sportjaar beleven met 134 schaatsmedailles, een zege van Dumoulin en Eileen in de Tour, eindelijk het winnen van het WK voetbal (betere tegenstander? Louis stelt gewoon De Vrij, Virgil, De Ligt én Frenkie op: 0 tegenschoten op doel), en Rohan van de Schandpulp die de Australian Open wint.

Frederik D. 15 oktober 2021 18:16
Zo is het maar net. Eens valt alles de juiste kant op. Tenminste wel voor Zoetemelk. Goede ploegleider, goede superknecht, zere knie van de grootste tegenstander, een vaderland dat maar wat schreeuwde ...
Frederik D. 15 oktober 2021 18:19
Snappen we jou? Wis en waarachtig wel. Zie verder de discussie elders. smiling smiley
Frederik D. 15 oktober 2021 18:21
Misschien heb je gelijk. Maar Zoetemelk had in 1980 wel een goede ploeg plus ploegleider. Peter Post op zijn best.
Frederik D. 15 oktober 2021 18:31
En als klap op de vuurpijl, Nederland wint vijf keer een WK darts, van de 48 WK dartstoernooien, Max Verstappen wordt veroordeeld tot twee jaar onvoorwaardelijk cel en eindelijk, eindelijk winnen we weer, na Max Euwe, het WK schaken, al is het dankzij een immigrant maar wel een immigrant die vloeiend in het Nederlands vloekt, idioterige Nederlandse secondanten heeft, verslaafd is aan onze kroketten en aan onze struise blonde Friese dochteren die bloedmooi model zijn, zweren bij homeopathie en bleekmiddel tijdens virusepidemieën en zeer serieus van mening zijn dat Giel Beelen over werkende hersencellen beschikt en dat deze zin nog niet lang genoeg is.
Prikdude 15 oktober 2021 18:56
Horsie overhandigt gewoon alles wat hem de afgelopen 24 uur via de NOS, Cycling Weekly, World Athletics en Bob Dylan is komen aanwaaien in een verhuld bericht, besprenkeld met zijn eigen zaad des levens en soms als een iets te zelfvergulde Sinterklaas.

In de volksmond noemt men dat ook wel eens autisme, maar als typetje werkt het goed - zeker in samenwerking met Luijt.

In het voor zijn doen zonder al teveel zijpaden redelijk te lezen bericht, bovenaan dit minidraadje schrijft hij bijvoorbeeld gewoon:

Een Tour (red: foei Horsie, een Ronde is RVV) verliezen door pech gebeurt niet vaak meer. Door de professionalisering hangt het van veel minder variabelen af. Zeker omdat concurrenten ook iets kan overkomen. Zo had de lekke band van Moscon in de recente Parijs-Roubaix hem niet fataal hoeven worden, maar de reservefiets met teveel BAR hing uiteindelijk een kassei om zijn nek (zelfgenoegende smiley).

Profiteren van pech kan alleen als je zelf aanwezig bent (Roglic kan niet profiteren van eventuele pech van Poga als hij de Giro en Vuelta rijdt). Bovendien moet je ook in orde en/of voorzien van genoeg talent zijn. Een Lavreysen, mocht hij ooit nog gaan sprinten op de weg zou realiatisch nooit, zoals Steven Bradbury ooit op de Spelen, de Tour kunnen winnen doordat er plots 152 renners (5 shorttrackers) uitstappen/onderuit gaan.

Vanzelfsprekend is echter dus dat je als pseudo-favoriet altijd klaar moet staan om de nieuwe topfavoriet te worden, als anderen met pech wegvallen. Zichtbare en onzichtbare "defecten" zijn voor een normaal mens niet snel fataal, maar in topsport kan 1% al tellen.

Armstrong ontloopt in zijn zeven jaren de pechstatistieken omdat hij met een nooit meer terugkerende manie begiftigd was, achter de schermen kon kijken en ook gewoon geluk had.

(Tot op zekere hoogte)




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2021 19:09 door Prikdude.
Prikdude 15 oktober 2021 18:57
Het ging zo goed de laatste uren.
Clavan 15 oktober 2021 19:04
Zoals mijn wijlen Opi altijd zei. ' Ik begrijp het wel ,alleen snap ik het niet'

Voor de rest heeft Frederikje D. gelijk dat ik on-uitputtende intellectuele eigenschappen heb. Vooral na 4 Duvels
Clavan 15 oktober 2021 19:09
Voor mij zijn de 'Moonsisters' de 2 zussen uit Drachten die mij hun blote billen lieten zien ergens in 1993 in/op Narbonne Plage. Dat heeft mijn leven gevormd en ben ik nog steeds zeer dankbaar.
Clavan 15 oktober 2021 19:19
Voor de rest ga ik deze avond verder in mijn adoratie in Luke Kelly en zijn gezongen waarheid. Óglaıġ na hÉıreann
Prikdude 15 oktober 2021 19:28
De illusie is soms mooier dan de grol.

(Polygoonstem)
"Het peleton wist zich met de nakende aankomst op het roemruchte Bos van Wallers geen raad en gooide al na 20 kilometers de knuppel in het welbefaamde doch zelden opgezochte hoenderhok. Een van de Nederlandse favorieten voor de dagzege, de onfortuinlijke Mike Teunissen, belandde met zijn toet in een greppel en zou luttele kilometers later als een bevallige vrouw naar de bezemwagem zwaaien.

Vooraan ontspon zich een weergaloze strijd vol malheur, cartouches, demarrages en inzinkingen. De voor deze Tour voorziene protagonist Tadech Pokketsjaar moest ook de strijd staken, nadat hem de pas werd afgesneden door de Italiaan Moscon, voor deze droge editie van een mini-Parijs-Roubaix geschminkt als blackface.

Het verlies van Teunissen had de Nederlandse Jumbo ploeg weinig gedeerd. Tot jolijt van de met massa's toegestroomde Nederlanders raakte de gele ploeg met mannen als Roglic, Dumoulin en Van Aert samen voorop in een select gezelschap met daarbij ook de Nederlanders Dylan van Baarle en Mathieu van der Poel. Samen zouden zij sprinten in het befaamde bos.

Van Aert nam als eerste de kop, maar het was Mathieu van der Poel die uiteindelijk zijn wiel als eerste het woud uit reed. Na de finish enkel lachende gezichten, met een Nederlandse zege en de meeste favorieten op een geruststellende achterstand van Roglic, Dumoulin en Vam Aert."
Andere Peter 15 oktober 2021 20:43
Sorry, maar de ploegleider speelde nauwelijks een rol bij die Tourzege. Bij het samenstellen van de ploeg uiteraard wel, maar zeker niet tav strategie. Sterker nog: tot aan Pau ging die ploeg voor de ritzeges. Pas na het afstappen van Hinault, toen echt niet meer anders kon dan het vizier op geel, ging de knop om. En zelfs toen mochten Raas en Priem gewoon naar huis. Pronk was al weg, dus er bleven 6 renners naast Zoetemelk over. Al geef ik toe dat je wel een gaatje dicht kon rijden met Knetemann, Lubberding, Oosterbosch, Van de Velde, Van Vliet, Wellens ;-).

Op de dag na Hinaults afstappen zijn de eerste 3 van de etappe Joops ex-ploeggenoten van MIKO-Mercier, die ook zijn toekomstige ploeggenoten zijn. Raymond Martin wint voor Sven-Ake Nilsson en Christian Seznec. Een tamelijk unieke ploeg-1-2-3. Zeker als je bedenkt dat die ploeg verder alleen maar de bollentrui wint. In de resterende bergritten laten ze het steeds aan de aanvallers. Zo kreeg iedereen een troostprijsje. Ik heb altijd gevonden dat Zoetemelk dat met al zijn ervaring zelf slim speelde. Miko-Mercier valt niet aan en is blij met de bergprijs (waar Zoetemelk dus bewust geen doel van maakt. Verdeel en heers, dat is Zoetemelk. Post was meer het type veelvraat.
Kuiperberg 15 oktober 2021 21:00
Een van mijn favoriete beklimmingen eindelijk weer eens in het schema, de Col de Granon. In 1986 op de flanken van de Col gestaan tijdens de TdF met Himalt en Lemond. Maar ook met Phil Anderson. Ook was er voor de beklimming van de mannen, nog een Tour de Feminin. Kan me nog herinneren dat sommige deelneemsters meer achterruit reden dan vooruit. We moesten ze naar boven duwen... Een echte kuitenbijter, deze berg. Mooi dat ie er weer in zit.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2021 21:41 door Kuiperberg.
Tjappie2 16 oktober 2021 00:02
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Man, geniet van je talent en pak je
> kansen. Zeuren kun je over tien jaar wel.

Ik ben gelukkig geen psycholoog, maar wil hier wel een lans breken voor Tom D.. Net zo min als we bij een klassementsrenner een gebroken dijbeen moeten bagatelliseren moeten we dat doen bij een klassementsrenner met mentale struggles. Menigeen heeft z'n rechterbeen over in ruil voor een gezonde kop.
Horsie is back 16 oktober 2021 01:57
Verrek, heb ik dit wielerprikbord toch nog tot leven verwekt. Lazer us op, Horsie. grinning smiley Een paar opmerkingen.

Een Ronde is niet hetzelfde als De Ronde, en dat geldt ook voor een "allesweter".
De materiaalwagens rijden nota-bene bijna pal achter de renners, terwijl zij na pech steevast in de verleiding komen zich vast te klampen aan de deurklinken. Zou Eddy Merckx in onze tijd hebben gereden, zouden we wel heel vaak iemand uit het raam van de volgwagen zien hangen om de zadelhoogte van Eddy maar weer eens te verstellen.

Van pech profiteren doen natuurlijk vooral de eerstvolgenden. De rode lantaarndrager zal alleen een plaats in het AK opschuiven als er iemand uit de koers valt.
De beschrijving van Moscon's BARre veldtocht is daarentegen wel een kudo waard.

Dat Prikdude hier het begrip autisme althans zoals de volksmond (99%), dat volgens hem hier zou hanteren is niet vreemd, als je de afkorting bekijkt. cool smiley
Horsie is back 16 oktober 2021 02:11
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ons paard van stal. Misschien niet de beste.
Zijn er dan meer hier?

> Wel vraag ik me af: doet Horsie altijd zijn best om mij en anderen te begrijpen?
Ever since op een mooie zomerdag aan het einde van de twintigste eeuw, de wielersport overgenomen leek te gaan worden door de heersende intelligentsia, eerst nog op de racefiets en later op de fora, ben ik wantrouwig gebleven. Had ik al gezegd, dat de Fin is ondergedoken, van de twitterradar is verdwenen?

Elke intellectueel, die bij het koffieapparaat toegeeft tijdens of na de TDF geen Pogey te kennen, maar wel Popeye, is done.
Frederik D. 16 oktober 2021 08:17
Schiet niet meteen in de verdediging, Horsie.
Frederik D. 16 oktober 2021 11:45
Ja maar soms werkt een psychologische rechttoe rechtaan aanpak. Niet bij bijvoorbeeld een echte depressie. Maar wel bij lamlendig gezeik. Nu kan ik niet in het hoofd van Dumoulin kijken. Maar voor zo ver ik het vanuit mijn leunstoel zie, zie ik bij Dumoulin nogal wat slap gezeik. Sorry, meneer Dumoulin. Ik bewonder uw talent en al met al vind ik u toch zeer sympathiek.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen