Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Eerste profzeges voor Arne Marit en Stan Dewulf

Gepost door Anony 
Anony 18 oktober 2021 16:32
Jonge Belgen domineren slotweekend Coupe de France: eerste profzeges voor Arne Marit en Stan Dewulf

Het is op Franse bodem nog een vruchtbaar slotweekend geworden voor de Belgische wielersport. Zaterdag won Arne Marit (22) in een massaspurt de GP de Morbihan in Plumelec. Een dag later was het aan Stan Dewulf (23) om solo te zegevieren in de Boucles de l’Aulne. Voor Marit en Dewulf was het de eerste profzege uit hun carrière.

Arne Marit heeft zijn allereerste profzege beet. De Vlaams-Brabander klopte in de massaspurt van de GP de Plumelec-Morhiban onder anderen gevestigde namen als Elia Viviani en Bryan Coquard. Waarmee een geweldig bedrijvig Sport Vlaanderen-Baloise, na een etappe in de Baloise Belgium Tour, de tweede UCI-zege liet inschrijven. Marit is een neoprof van 22 jaar die over een stel snelle benen beschikt. Afgelopen zondag was hij zevende in Parijs-Tours, eerder op het seizoen werd Marit onder meer vierde in de Gooikse Pijl en vijfde in de GP Scherens. “Ik heb het wiel van Viviani gekozen omdat ik wist dat hij met het WK baanwielrennen voor de deur in de juiste vorm zit”, reageerde Marit. “En dan ontdekte ik links tussen de nadar en Bryan Coquard een opening waar ik gemakkelijk doorheen kon. Ik ben super gelukkig dat ik mijn eerste profseizoen met zo’n overwinning kan afsluiten”, aldus Marit, die als jeudgrenner ook behoorlijk uit de voeten kon in de Vlaamse eendagskoersen.

Dewulf solo

Zondag was het aan Stan Dewulf (AG2R-Citroën) om voor het eerst met de handjes te wapperen. De West-Vlaming reed in Châteaulin aan het slot van een geanimeerde wedstrijd weg uit de kopgroep en zegevierde met meer dan een halve minuut voorsprong op de Fransman Valentin Madouas. Dewulf was al heel vroeg in de aanval gegaan in het gezelschap van drie kompanen. Nog enkele renners wisten terug te keren, maar de West-Vlaming hield in het slot voldoende over om nog een keer te versnellen. Ze zouden hem niet meer terugzien.

“Ik wist al een tijdje dat ik goed bezig was en dat die eerste zege er zat aan te komen”, aldus Dewulf na afloop. “Het was een lastige wedstrijd, maar collectief leverden we een sterke prestatie. Toen ik op acht kilometer van de finish demarreerde, was dat omdat ik een sprint wilde vermijden.”

Dewulf was blij met zijn eerste profzege. “En dan nog in het truitje van mijn nieuwe ploeg, dat maakt het nog mooier. Het is nog een prachtig slotweekend geworden, met zeges individueel en in het eindklassement per ploeg van de Coupe de France. En voor mij persoonlijk is het nog mooier: mijn laatste wedstrijd van het jaar winnen, dat zorgt ervoor dat ik met een gerust gemoed kan gaan rusten en vol motivatie uitkijk naar volgend seizoen.”

Na een moeizaam voorjaar beschikt Dewulf duidelijk terug over zijn beste benen. Vorige zondag nog reed hij tot op enkele honderden meters van de finish in een kansrijke positie om Parijs-Tours te winnen. Door de ultieme terugkeer van Arnaud Démare en Jasper Stuyven strandde de hardrijder uiteindelijk op een vierde plaats.

Bron: Het Nieuwsblad


Geen idioot gezever over sterkere genen, maar mocht dezelfde situatie zich voordoen bij Nederlanders zou er hier met confetti gegooid worden. Wat ik overigens terecht vind, maar dan ook voor deze beide jongens. Allebei een mooi debuutjaar afgerond met een knappe zege. Zeker wat Marit betreft een mooie stunt tegen Viviani en Coquard, en ferm voor Sport Vlaanderen. Bij Dewulf zat het er al een tijdje aan te komen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/10/2021 16:33 door Anony.
Nelis! 18 oktober 2021 17:16
Spijt dat ik hierop heb geklikt.
Slimmerd 18 oktober 2021 17:20
Overwinningen zijn gewoon benoemd in koerstopic van gisteren.
Slimmerd 18 oktober 2021 17:21
Wel zin in elk topic als straks een Fransman, Spanjaard, Turk, Duitser, Chinees of Amerikaan voor het eerst weet te winnen!
Anony 18 oktober 2021 17:55
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Overwinningen zijn gewoon benoemd in koerstopic
> van gisteren.

Over Marit is niks gezegd.


Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wel zin in elk topic als straks een Fransman,
> Spanjaard, Turk, Duitser, Chinees of Amerikaan
> voor het eerst weet te winnen!

Die hebben, op een mogelijks verdwaalde ziel na, geen interesse in dit forum. (Een aantal) Belgen wel. Groetjes.
ton duk 18 oktober 2021 18:04
Ik lag te schateren
Wel jammer dat deuitmuntende prestatie Rune in de Chrono onvermeld blijft
Gr
Remko 19 oktober 2021 10:05
maar mocht dezelfde situatie zich voordoen bij Nederlanders zou er hier met confetti gegooid worden.

Laat je toch niet zo kennen man. Dit maakt het moeilijk om niet over clichés van Calimero-Belgen te beginnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2021 10:55 door Remko.
Anony 19 oktober 2021 11:19
Remko Schreef:
-------------------------------------------------------
> maar mocht dezelfde situatie zich voordoen bij
> Nederlanders zou er hier met confetti gegooid
> worden.

>
> Laat je toch niet zo kennen man. Dit maakt het
> moeilijk om niet over clichés van Calimero-Belgen
> te beginnen.


Grappig dat er enkel naar dat gekeken en erover gestruikeld wordt, terwijl dit er staat:

Geen idioot gezever over sterkere genen, maar mocht dezelfde situatie zich voordoen bij Nederlanders zou er hier met confetti gegooid worden. Wat ik overigens terecht vind, maar dan ook voor deze beide jongens.
Sub Culture 19 oktober 2021 11:36
Als jij niet in ziet dat dat in zijn totaliteit een waardeloze toevoeging is..

Niks mis met het posten van dit artikel en wat extra duiding, maar dit was gewoon tenenkrommend en slecht.

Nu krijg je temidden dit calimeroprikbord zelf het predikaat calimero Belg opgeprikt.

Proficiat.
Clavan 19 oktober 2021 11:38
Sowieso is confetti gooien milieu-onvriendelijk.
Anony 19 oktober 2021 11:45
Danku.

Al met al ambieerde ik gewoon wat enthousiasme voor deze prestaties, zoals die er terecht ook voor andere zijn. Veel meer zit er niet achter.
Pyama 19 oktober 2021 14:35
En dat is helemaal terecht Anony.

Bij dezelfde prestaties van Nederlanders klimmen prikkers als Cyclad en Cecchini ook graag in de pen. Zelfs nog vaak met een schepje er boven op.

Helaas mag je alleen negatieve zaken benoemen en mogen positieve prestaties niet benoemd worden.
Remko 19 oktober 2021 14:53
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Danku.
>
> Al met al ambieerde ik gewoon wat enthousiasme
> voor deze prestaties, zoals die er terecht ook
> voor andere zijn. Veel meer zit er niet achter.

Daar is helemaal niets mee. Zijn leuke, talentvolle, jonge renners inderdaad. Maar om nu anderen te verwijten dat zij niet net zo enthousiast hierover zijn als jij? En dat dat komt omdat het Belgen zijn? Grow up!

Overigens, België heeft veel meer jonge talenten dan NL. Ik hoop dat je daar blij van wordt als een willekeurige anoniem prikkertje dan hier zomaar zegt.
Frederik D. 19 oktober 2021 18:41
Wel, ik vind dat jouw bijdrage positief is en zeer zeker wis en waarachtig wel benoemd mag en zelfs behoort te worden. Zolang je maar niet in de pyjama van Jesse Klaver rondhuppelt. Ik bedoel maar, achter elke kneus staat een dominante vrouw met kaarsjes, kussentjes en knusse kledij voor de kriknacht. Ken je die Urkse madam van TV? Welnu, na lang soebatten mocht manlief eindelijk een eigen mancave. Dachten we. Vrouwlief troonde manlief mee naar de Urkse kringloopwinkel en bepaalde aldaar als de spreekwoordelijke Urkse matrone dat manlief zijn toevluchtsoord vol moest zetten met wijfjesachtige rotzooi zodat er geen plaats meer was voor de TV. Manlief keek met een schaapachtige, naar de wolf neigende blik van "lieve Urkse God, verander dat wijf godsallemachtig meteen godverredomme in een zoutpilaar." Maar helaas, dat zoutpilaarwonder was maar eenmalig. Sorry dat ik iets negatiefs benoem. Maar plus is pas plus als je weet dat min min is. smiling smiley
Tjappie2 20 oktober 2021 15:23
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wel, ik vind dat jouw bijdrage positief is en zeer
> zeker wis en waarachtig wel benoemd mag en zelfs
> behoort te worden. Zolang je maar niet in de
> pyjama van Jesse Klaver rondhuppelt.

Hoewel ik nu zeer off-topic ben vraag ik me bij sommige prikkers oprecht af of ze zich ook echt in het maatschappelijke debat mengen of dat slechts het blauwe schijnsel van dit prikbord door het raam van hun zolderkamertje valt.

On topic: Arne Marit inderdaad al een paar fraaie uitslagen gereden dit seizoen. Een carrière á la Danny van Poppel? Of zit er meer in? Dewulf zo op het eerste gezicht minder een finalerijder dan Marit, maar wel met iets meer inhoud (is ook iets ouder natuurlijk).
Luijt 21 oktober 2021 13:11
Toptopic! Het werd ook weer eens tijd!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen