Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vuelta 2022

Gepost door Frederik D. 
Frederik D. 16 december 2021 21:13
Vuelta

Acht aankomsten bergop.
Eindhovuh 16 december 2021 21:24
Met start in Nederland zullen er relatief veel Nederlanders starten is mijn verwachting.
Een duel Jakobsen, Groenewegen, Bol, van der Poel en van Poppel in het mooie Breda lijkt me wel wat.
Eindhovuh 16 december 2021 21:28
[www.bndestem.nl]

BREDA - De 77ste editie van La Vuelta start op vrijdag 19 augustus 2022 met een ploegentijdrit in Utrecht. Daarna zet het peloton koers naar Brabant waar op zaterdag 20 en zondag 21 augustus de etappes beginnen. Met als West-Brabants hoogtepunt de rit Breda-Breda.
Dat heeft de directie van de Vuelta Ciclista de Espana donderdag in Madrid officieel bekend gemaakt. De eerste drie dagen van de Ronde van Spanje 2022 zijn op Nederlandse bodem.

De Vuelta zou op 14 augustus 2020 al starten in ons land, maar door de coronacrisis ging daar een streep door. De rijders startten vorig jaar op 20 oktober in de Spaanse plaats Irun. Drie weken later kon Primož Roglič van de Jumbo-Visma-ploeg in Madrid als winnaar worden gehuldigd. Ook dit jaar startte en eindigde de Vuelta in Spanje en andermaal was Roglič de winnaar.

In september was al bekend dat het startschot van de Ronde van Spanje op 19 augustus 2022 in Nederland zou klinken. De 23 deelnemende ploegen beginnen op die dag aan een ploegentijdrit in Utrecht. Een dag eerder is de ploegenpresentatie in de Domstad.
Onder de deelnemende ploegen zijn er gegarandeerd twee met een Nederlands tintje: Jumbo-Visma en Team DSM. Mogelijk komt daar de Alpecin-Fenix ploeg nog bij. De ploegen waren al eerder zeer succesvol in de Vuelta, met meerdere etappeoverwinningen en de eindwinst voor Primož Roglič.

Op zaterdag 20 augustus vertrekt de karavaan in ’s-Hertogenbosch voor een rit in lijn terug naar Utrecht. Wethouder Huib van Olden van Den Bosch: ,,We zijn er trots op dat we de internationale wielertop mogen begroeten in het hart van onze stad. Iedereen is dan ook van harte uitgenodigd om de renners een warm welkom te geven in ’s-Hertogenbosch. We vieren die hele dag feest met de Plaza Vuelta als spetterend middelpunt.”

De driedaagse in ons land eindigt op zondag 21 augustus met de etappe Breda-Breda. De renners maken een grote ronde door heel West-Brabant. Met zijn stad als start- en finishplaats is de Bredase wethouder Daan Quaars zeer ingenomen: ,,Ik ben ongelofelijk trots dat we in 2022 als Breda de derde etappe mogen hosten. Met de start in Breda, de finish in Breda en waar de rest van het parcours door het mooie West-Brabant gaat, dé regio waar de wielersport in de haarvaten zit!”

De routes zijn nagenoeg gelijk aan het parkoers dat in 2020 reeds was uitgezet. Alle informatie over de route is te vinden op www.lavueltaholanda.com.
Slimmerd 16 december 2021 22:12
Met maar vijf sprintkansen zou ik als sprinter meteen bedanken
Carlos Danger 16 december 2021 22:49
Negen, volgens Sporza.
El Chaba 19 december 2021 14:43
Zes sprintkansen toch?
Ik tel de etappes etappe twee, drie, elf, dertien, zestien en éénentwintig als sprintetappes. Voor de Vuelta een vrij normaal aantal de laatste jaren.
El Chaba 19 december 2021 14:45
Lood om oud ijzer. De één noemt het aankomst heuvelop en de ander bergop.
Eindhovuh 19 december 2021 18:43
En het is niet dat de sprinters in die tijd van het jaar nog veel mooiere doelen hebben.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2021 18:43 door Eindhovuh.
Luijt 21 december 2021 19:28
In de Vuelta weet je vaak na bergrit 1 hoe de kaarten liggen en dan moet je nog twee weken. Inkorten graag.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen