Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Van den Broek-Blaak stopt niet maar blaakt nog

Gepost door Frederik D. 
Frederik D. 02 februari 2022 18:30
Nu.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/02/2022 18:31 door Frederik D..
Horsie is back 02 februari 2022 20:45
Volgens onze gerespecteerde nu.nl reporter blaakt van den Broek-Blaak nog, maar volgens mij loopt hij op de feiten vooruit, want Chantal blaakt immers nog niet van gezondheid als zwangere topsportster. grinning smiley
Wanny 03 februari 2022 08:09
Sympathieke dame. Nam alle tijd om met mijn dochter op de foto te gaan bij een criterium.
Frederik D. 03 februari 2022 11:00
Horsie is back 04 februari 2022 13:17
Meanwhile heeft Anna Davis weer haar WUR verbeterd naar 45,213 km. "Je oller, je doller", zeggen ze bij de Oosterburen, ook wel van Mutti Pechstein. Vijf jaar geleden reed Anna (57) nog een ander WUR (klasse) met 43,206 km. Zou het monteren van een aerodynamische wieldop het verschil gemaakt hebben? Zondag a.s. zal bij de Matseditie NK Tegenwindfietsen in elk geval wel van deze wereldvinding gebruik gemaakt gaan worden. Gaat deze vinding het achteruitspiegeltje van Mont Ventoux voor eeuwig verdringen? Zou Bird of Paradise uit Barneyville nog ooit een poging wagen? @Veluweracer weet vast meer. grinning smiley
veluweracer 06 februari 2022 14:20
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Meanwhile heeft Anna Davis weer haar WUR verbeterd
> naar 45,213 km. "Je oller, je doller", zeggen ze
> bij de Oosterburen, ook wel van Mutti Pechstein.
> Vijf jaar geleden reed Anna (57) nog een ander WUR
> (klasse) met 43,206 km. Zou het monteren van een
> aerodynamische wieldop het verschil gemaakt
> hebben? Zondag a.s. zal bij de Matseditie NK
> Tegenwindfietsen in elk geval wel van deze
> wereldvinding gebruik gemaakt gaan worden. Gaat
> deze vinding het achteruitspiegeltje van Mont
> Ventoux voor eeuwig verdringen? Zou Bird of
> Paradise uit Barneyville nog ooit een poging
> wagen? @Veluweracer weet vast meer. grinning smiley

Wikipedia zegt trouwens dat Snowy White uit Barnstaple kwam. En hij schijnt nog aan de snaren te trekken. Dus ik denk van wel. En van Koen wist ik niets maar de achteruitkijkspiegel van die auto even buiten Herzeele heeft ervoor gezorgd dat hij het besluit nam de Ventoux te beklimmen op z'n velo. Maar ik ben vooral benieuwd naar de winnaar van dat ondergewaardeerde NK Tegenwindfietsen. Bas Berntjes heeft er ook nog eens op het hoogste treetje gestaan.

Achtergrond informatie over Koen. [www.hildecrevits.be]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2022 14:22 door veluweracer.
Horsie is back 06 februari 2022 14:44
@veluweracer: zoek op mylaps.com naar de uitslagen. De winnaar, Jurjun of Jurjen (?) van der Velde reed ongeveer 25km/h en was daarmee 3 keer zo snel als de laatste. Het blijkt een wielrenner te zijn, lid van LRTV Swift. In het NK Tijdrijden 2021 rondom de VAM finishte hij, net achter Remco Grasman, als 22. op bijna 4 min.

Lisa Scheenaard, Olympisch roeister, werd met 70 kg niet weggeblazen, maar werd knap 6.
Frederik D. 06 februari 2022 16:51
En hoe staat het met het WR achteruitfietsen 9,87 procent bergop?
Horsie is back 06 februari 2022 21:04
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> En hoe staat het met het WR achteruitfietsen 9,87 procent bergop?

Het NK Tegenwindfietsen is wat je noemt volstrekt unieke Nederlandse sportfolkore op slootje springen na dan. Het vindt namelijk altijd plaats op een 8,5 km lange Oosterscheldekering met tenminste windkracht 7 op een gestandaardiseerde, normale fiets met terugtraprem. Of wil jij het nieuwjaarsduiken soms ook al verbieden? Een Matseditie ditmaal, omdat de eindstreep anderhalve meter dichterbij lag. Dat aerodynamische wieldopje was een heuse gag en dus geen verzinsel van Horsie. Dat achteruitspiegeltje is ook ooit geponeerd in een column door de man, die Mont Ventoux schreef. De moraal van dit lied; Horsie verkoopt dus geen nonsens. smiling smiley

Deze vooral ook, biomechanisch krachttoer, vereist echter wel degelijk wielertalent. Windkracht 7, laag komt toch snel overeen met een hellingsgraad van 4 tot 5%, zoals ik me heb laten voorrekenen. Dus je hebt bijna een flink afgeschoren Alp.

De vraag is hier natuurlijk, hoe sterk is de tegenwind en vooral onder welke hoek waait die gemiddeld. En er kan niet geschakeld worden.
Ooit reed ik een nog geen kilometer lang traject back to back. Heen 7 maal sneller dan terug. Of zou ik moeie geweest zijn?

Disclaimer:
De vergelijking met bergop is uiteraard als een monster zonder waarde. Ineens werkt het gewicht van de zware fiets en het lijf dan nog meer tegen. Ach, Patrick Roest heeft vandaag natuurlijk wel gewonnen, want hij reed wel de 5000m, terwijl de Zweed bezig is met cutting the corner. Zoals op de wielerbaan de lange gozers ook minder afstand kunnen rijden door inderdaad weer cutting the corner. Maar het is toch weer een 15-jarige kunstrijdster, die bijna op de kop van een speld rond zou kunnen draaien.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2022 21:42 door Horsie is back.
Clavan 07 februari 2022 08:54
Uitslag NK Strandrace (54 km) Scheveningen

1 Rick van Breda
2 Roel Van Sintmaartensdijk
3 Jasper Ockeloen
4 Bram Imming
5 Ramses Bekkenk
6 Tibor Zwaan
7 Ivar Slik
8 Stijn Appel
9 Menno Don
10 Sebastian Langeveld
Frederik D. 07 februari 2022 10:16
veluweracer 07 februari 2022 12:57
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> @veluweracer: zoek op mylaps.com naar de
> uitslagen. De winnaar, Jurjun of Jurjen (?) van
> der Velde reed ongeveer 25km/h en was daarmee 3
> keer zo snel als de laatste. Het blijkt een
> wielrenner te zijn, lid van LRTV Swift. In het NK
> Tijdrijden 2021 rondom de VAM finishte hij, net
> achter Remco Grasman, als 22. op bijna 4 min.
>
> Lisa Scheenaard, Olympisch roeister, werd met 70
> kg niet weggeblazen, maar werd knap 6.

Mooie prestaties. Mag gezegd worden. En met 207 deelnemers nog een heel pak wat van start gaat. Dat is een best programma ook dan.
veluweracer 07 februari 2022 12:59
Beelden van het NK Tegenwindfietsen 2022.

[youtu.be]
[youtu.be]
[youtu.be]
veluweracer 07 februari 2022 13:05
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> En hoe staat het met het WR achteruitfietsen 9,87
> procent bergop?

De Aussie Andrew Hellinga reed achteruit fietsend in 24 uur 337 km. Wel achterwaarts zittend op het stuur natuurlijk.
Meer vreemde records op een fiets gevestigd in het onderstaande artikel.

[www.bikejunckies.nl]
veluweracer 07 februari 2022 13:08
Het NK Tegenwindfietsen vindt bij mijn weten niet altijd plaats op de Oosterscheldekering want in het verleden werd de Afsluitdijk ervoor gebruikt.
veluweracer 08 februari 2022 03:13
Bij het onderstaande artikel staat een foto uit 1917 van een "Icycle". Voor mij een 'jamais vu'. Dit lijkt me echt iets om opnieuw te introduceren. Ik vermoed dat de kale stalen velgen aangepast zijn met ingezaagde kartels of er zijn spikes op gelast. Een schaatsijzer vervangt het voorwiel.

[archive.jsonline.com]
Koppizoektwachtwoord 08 februari 2022 21:31
Kek ding. Je post van het jaar!
Lijkt me wel dat het zwaartepunt veel te hoog is om een beetje fatsoenlijk door de bochten te komen. Ik heb er liever een met zijwieltjes.

Aanvulling: inderdaad waren de velgen gekarteld. Hier zie je de icycles op heuse bewegende beelden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2022 21:40 door Koppizoektwachtwoord.
De zwarte trui 08 februari 2022 23:19
Alleen zo'n apparaat kan VdP stoppen op de 10K... grinning smiley (ff het ijs vergallen voordat onze zweedse vriend zijn rondjes gaat draaien.)
veluweracer 09 februari 2022 09:18
Het kan nog een spannende wedstrijd worden als VdP het op zijn Icycle zou opnemen tegen VdP op schaatsen.
veluweracer 09 februari 2022 09:26
Bedankt voor de video. Zeer verhelderend. Om scherper door de bochten te kunnen zou je de kartels naar buiten moeten buigen. Het schaatsijzer aan de voorzijde is hol geslepen als een ijshockeyschaats. Deze uitvinding blijft wel een tijdje door mijn hoofd rondzingen. Ik dacht het allemaal wel gezien te hebben wat de historie van de fiets betreft maar dit verrast me. Ik ben ervan onder de indruk. Je veux.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2022 13:32 door veluweracer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen