Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Toon Aert loopt tegen de lamp

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 15 februari 2022 22:30
Betrap op Letrozole.

Van hnl.be

Wat is Letrozole Metabolite, het medicijn dat in de urine van Toon Aerts werd gevonden? - Wat we nu al weten over de positieve dopingtest van de veldrijder
VELDRIJDENDe cross staat in rep en roer. Toon Aerts (28) heeft positief getest bij een controle buiten competitie half januari. Het gaat om een medicijn tegen borstkanker. De renner schreeuwt zijn onschuld uit, zijn ploeg Baloise Trek Lions steunt hem.

Heeft Toon Aerts zijn toevlucht genomen tot doping? Die vraag schudt de veldritwereld vanavond wakker uit zijn winterslaap — het seizoen zit erop, iedereen maakte zich op voor vakantie. Voor Aerts worden het allesbehalve prettige weken. “Gisteren (maandag, red.) werd mijn wereld op zijn kop gezet”, laat hij weten in een persbericht. “Ik kreeg een brief van de UCI die geen enkele atleet wil krijgen in zijn carrière. Ik kreeg namelijk de melding dat er een afwijkend resultaat werd gevonden in mijn urinestaal dat werd afgenomen bij een controle buiten competitie bij mij thuis op 19 januari. Ik tast momenteel in het duister hoe dit is kunnen komen. In mijn urinestaal is het product Letrozole Metabolite gevonden. Een product waar ik tot gisteren nog nooit van had gehoord en ook niet weet hoe dit in mijn lichaam terecht is gekomen.

Het tijdstip is opmerkelijk, een kleine twee weken voor het WK, het product is dat nog veel meer. Letrozole Metabolite is een medicijn dat gebruikt wordt bij borstkanker. Het is specifiek bedoeld voor vrouwen die de menopauze voorbij zijn. Het staat op de verboden lijst en volgens een ingewijde “moet je een grote dommerik zijn om het te gebruiken: het is 14 dagen lang zichtbaar in de urine. Als je het gebruikt, ben je zo positief als wat”.

Dat laatste pleit eerder voor dan tegen Toon Aerts. Dit is geen product waarmee je gaat experimenteren, je valt gegarandeerd door de mand. Anderzijds: in het wielrennen zijn al gekkere dingen gebeurd. Letrozole Metabolite is in het verleden al opgedoken in het bodybuilding: het medicijn onderdrukt de aanmaak van vrouwelijk hormoon en mannen die anabolen gebruiken, nemen het in om de aangroei van borsten tegen te gaan. Een atleet kan er ook voordeel uit halen wanneer zijn eigen hormonenspiegel ontregeld is: als de testosteron laag staat, kan het medicijn de aanmaak ervan stimuleren.

Dat Aerts zijn onschuld uitschreeuwt, is de logische reactie. Hoe hij die denkt te bewijzen is een andere zaak. In zijn entourage valt te horen dat er gedacht wordt in de richting van verontreinigde voedingssupplementen. Zowat elke renner neemt extra vitaminen en voedingsstoffen in en in het verleden zijn al vaker contaminaties vastgesteld, vaak bij goedkopere producten. De bewijslast ligt dan wel bij de beschuldigde en de verontreiniging valt héél moeilijk aan te tonen. Baloise Trek Lions heeft er alvast voor gekozen om zijn renner te steunen. “We zijn door de UCI en door onze renner Toon Aerts zelf op de hoogte gebracht”, klinkt het. “We hebben Toon gehoord en geloven hem op zijn woord dat hij zelf geen producten heeft ingenomen die de substantie kunnen bevatten.”

Wat in het voordeel van Aerts spreekt, is zijn onberispelijke reputatie tot op heden. Daar verwijst hij zelf ook naar. “Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik al heel mijn carrière tegen enige vorm van doping ben en er altijd alles aan gedaan heb om een voorbeeld te zijn als atleet. Ik zal er dan ook alles aan doen om mijn onschuld aan te tonen en mijn naam te zuiveren. In afwachting van de analyse van het B-staal en verdere onderzoeken zal ik geen commentaar geven.”

Ook bij de ploeg blijven de reacties beperkt. Ploegmanager Sven Nys verwijst expliciet naar het persbericht. “We wachten nu het B-staal af en eventuele verdere elementen die Toon kan verzamelen”, staat er te lezen. “We dragen Toon al jaren een warm hart toe en hopen met hem op snel en beter nieuws. Uit voorzorg en in overleg met Toon is beslist dat hij niet meer in actie komt en hij op non-actief staat tot er meer geweten is. We hanteren binnen Baloise Trek Lions een strikte nultolerantie op het vlak van dopinggebruik voor al onze renners. Dat zijn we als ploeg verplicht tegenover onszelf, de andere renners in het team en de wielerfans. De ploeg onthoudt zich van verder commentaar zolang de uitslag van het B-staal niet gekend is.”
Carlos Danger 15 februari 2022 22:32
Bij Opa op bezoek geweest?
Eindhovuh 15 februari 2022 22:34
Het zou wel een dommige overtreding zijn.
Maar goed, die mensen zijn er ook.
Clavan 16 februari 2022 07:34
Mag hij nu nog wel de Vrije Kür doen?
Orakel 16 februari 2022 08:51
Heel erg vreemd. De prestatiebevorderende effecten zijn evident: lager gewicht en positievere spier/vet-verhouding. Daarom ook dat bodybuilders verzot zijn op die hormoon beïnvloedende geneesmiddelen (oestrogeen blokkers). Echter moet je het ook relatief lang gebruiken voor effect (vergroot de pakkans). Dit stofje kom je absoluut niet tegen in voeding of supplementen en het is ook niet iets dat je per ongeluk neemt door een fout zalfje te gebruiken. Je kan bijna niet door vervuiling (immers GMP gecertificeerd) dit stofje binnen krijgen via een ander (legaal) medicijn. Hoe komt Letrozole dan toch in de sample van Toon Aerts? Je wilt geloven in onschuld, maar dit is een hele penibele zaak voor hem. Is er een geloofwaardige uitweg? Heel misschien zijn vrouw die op doktersadvies haar eisprong heeft afgedwongen met Letrozole en Toon Aerts die in het verkeerde doosje pillen heeft gegrepen. Vergezocht, maar ook in deze sport maken mensen per ongeluk fouten.
Remko 16 februari 2022 09:11
Noem me naïef, maar ik geloof in zijn onschuld. Overigens, net zoals ik in de gloriejaren van LA in zijn onschuld geloofde.
Clavan 16 februari 2022 09:24
'"Letrozole is eigenlijk een product dat door kankerpatiënten wordt gebruikt die in nabehandeling zijn", opent Van Eenoo. "Maar het is ook een potentieel dopingmiddel. Het remt de afbraak van testosteron en anabole steroïden."
"Deze producten zijn uiteraard heel belangrijk bij de spieropbouw en bevorderen de recuperatie tijdens periodes van intense training of wanneer er veel wedstrijden kort op elkaar volgen."
ton duk 16 februari 2022 11:43
Aerts ontkent in alle toonaarden
Gr
Horsie is back 16 februari 2022 14:13
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij Opa op bezoek geweest?

Volgens de NYT bij drie Opa's, want 3 sporen van verschillende hartmedicijnen. Naast Trimetazidine, nu dus ook het niet verboden Hypoxen en L-Carnitime. Zou ze dus uit 3 verschillende glazen gedronken hebben? Een trieste affaire, hoe dan ook.

Nu nu.nl correspondent Frederik D. verstek laat gaan, hierbij info van juist.
Frederik D. 16 februari 2022 18:24
Ze? Is Toontje nu ook al transgender/lbjtguthdst? Of vind je dat iedereen een zij is? Misschien moeten we elk enkelvoud met het benoemen. Het fiets, het mens, het stoel. Toon Aerts pakte als een haas maar het verzon smoesjes. Of kunnen we beter de taal de taal laten en blanke mannen gewoon blanke mannen noemen? Niks mis overigens met een niet-blanke blueszangeres. Zolang het maar niet met een gang een Jumbo verbouwt. Amazing Grace, how sweet the sound. Brown Sugar ... Overigens, waarom de baggerliedjes van Lil Kleine cancelen? Zou je niet de kunst los moeten zien van de maker of vertolker? Caravaggio was een moordenaar. Maar mag ik daarom zijn topwerken niet meer zien? En weet je wie als mens ook niet deugde? Rembrandt. Hij kon niet met geld omgaan en bracht zijn familie in een onveilige situatie. Verbrand alle Rembrandts. En rem de brand niet. De naam al, Rembrandt. Niets ervan. Laat maar fikken, niet blussen. Zal hem leren. Potverrjandosie. Oei, dosie. Seksistisch. Peace, man, peace.

Peace
Horsie is back 16 februari 2022 19:47
Het was inderdaad mijn bedoeling Frederik D. uit de winterslaap te halen, maar dit Peace? Imagine. En niks tegen Vera, maar I know my song well, before I start singing. Het ging mij natuurlijk om de 15-jarige minor op schaatsen. Bij Aerts ging ik er niet van uit, dat er een Opa in het spel was, bij Valieva wel.

Ik ben het wel met je eens, dat in het algemeen de one-trick pony's van deze wereld niet meteen gemuilkorfd behoeven te worden, alleen maar omdat ze iets verkeerds hebben gedaan.
Eindhovuh 16 februari 2022 20:05
Dit is niet goed hoor, neem even je pilletjes en heb het dan over wielrennen.
Frederik D. 17 februari 2022 00:00
Die jonge schaatster lijkt mij slachtoffer van anderen. Zielig voor haar. Eigenlijk kindermishandeling. Maar goed, ik weet niet het fijne.
Frederik D. 17 februari 2022 00:04
Uiteraard, de banale clichéopmerkingen konden niet uitblijven. Als ik je een advies mag geven, probeer iets creatiever in je denken te zijn en volg het volk niet in zijn nietszeggende retoriek. Zulke retoriek maakt meer stuk dan je lief is. Heus, ook bij jezelf. Kortom, ik denk dat jij beter kunt. smiling smiley Maar laat het dan ook zien. smiling smiley
veluweracer 17 februari 2022 08:46
Bestaat dat geheime genootschap genaamd B.V. Vlaanderen nog steeds? Waarbij men dopingcontroleurs in de zak had en allerlei schimmige dingen ongestraft kon uithalen.
lodjan 17 februari 2022 09:13
grinning smiley
Het kwartje is eindelijk gevallen.
Frederik D. 17 februari 2022 09:50
Volgens mij niet meer op hoog sportniveau. Maar in gezellige dorpjes, ach, vast wel. Heeroom ritselt wat met den onkel. Daarentegen in gezellige dorpjes op de Veluwe ...
Zorro 17 februari 2022 15:41
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die jonge schaatster lijkt mij slachtoffer van
> anderen. Zielig voor haar. Eigenlijk
> kindermishandeling. Maar goed, ik weet niet het
> fijne.


Net als zo'n 6 jaar geleden met Femke van den Driessche. Mechanische doping weliswaar maar daar heeft ze nooit zelf voor gekozen. Dat was haar entourage zoals o.a. d'r vader en broer (met hun gore boeven koppen) die dachten ook als Femke nu veel wint gaat ze dik verdienen en daar worden wij blij van.
Kindermishandeling.
Frederik D. 17 februari 2022 16:39
Femke was volgens mij toch wel ouder dan die schaatster. En daarom valt Femke meer aan te rekenen. Maar zonder die boevenentourage was Femke nooit met een motortje gaan rijden. En het was ook zo stom om met een motortje te fietsen.
ton duk 17 februari 2022 18:08
Ik mag toegeven dat Cyclad deze al eerder "bedacht" of "leende"
Gr
Frederik D. 17 februari 2022 18:22
De ISU wil de minimumleeftijd verhogen. Lijkt mij geen gek idee. Laat kinderen nog spelen. Het echte leven begint pas na je achttiende. Mag van mij 21-ste zijn. Ook qua stemrecht, voortplantingsdrift, rijbewijs en studie- en baankeuze. Bescherm kinderen tegen zichzelf. smiling smiley
Horsie is back 17 februari 2022 21:16
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> De ISU wil de minimumleeftijd verhogen. Lijkt mij geen gek idee.

Krek, in 2025 zou het dan 17 jaar moeten worden. Dit geldt overigens voor internationale wedstrijden, waar natuurlijk al heel veel intensieve trainingsarbeid aan vooraf gegaan moet zijn. Dus hoezo kinderen laten spelen? Hoeveel trainingsarbeid, denk je dat de Mariannen, de Zoe's, de Irene's en noem nog maar een hele reeks voornamen op (Laetitia niet te vergeten) rondom die leeftijd al hebben geleverd?

Niet alleen de Opa's onder ons, zaten vroeger altijd te wachten of er ook nog een 6 op de jurybordjes zou verschijnen. Dit corruptgevoelige puntensysteem werd in 2004 afgezworen en vervangen door een systeem dat (combinaties van) sprongen hoger ging beoordelen (kunstrijden werd daarmee atletischer) en de sprongen in de tweede helft van de 4 minuten durende kür ook nog eens een 10% puntenbonus kon geven. Ineens werd daarom uithoudingsvermogen belangrijker. En omdat de puntenwaardering hand in hand gaat met de moeilijkheidsgraad (het aantal rotaties bijvoorbeeld) komt men dan snel uit bij lichamen en jeugdigheid, die dit biomechanisch ook mogelijk maken. Vandaar de vele Mother's Little Helpers voor de Russin.
veluweracer 18 februari 2022 14:51
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij niet meer op hoog sportniveau. Maar in
> gezellige dorpjes, ach, vast wel. Heeroom ritselt
> wat met den onkel. Daarentegen in gezellige
> dorpjes op de Veluwe ...

Een goe 'Pot Belge' van dene tap. Ooms op de Veluwe moet je trouwens direct wantrouwen.
Clavan 02 maart 2022 11:19
Naar aanleiding van de podcast 'de Grote Plaat' met Thijs Zonneveld toch eens kijken wat Jan Mathieu nu voor functie heeft.........hij is teamarts bij Trek Baloise winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen