Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Staat van het Nederlandse wielrennen.

Gepost door Remko 
Remko 06 maart 2022 22:46
Het is niet veel momenteel. Één geblesseerde wereldtopper, één top sprinter, en verder wat subtoppers van vaak 30+. Daarbij, talent zit er nauwelijks aan te komen. Kortom, het worden vanuit NL perspectief magere jaren. Iemand een positiever gevoel hierover?
Carlos Danger 07 maart 2022 00:36
Loopt enigszins synchroon met de staat van dit forum.
Eindhovuh 07 maart 2022 07:21
Ja klopt ja.
Aan het forum is iets te doen.
Kennen mensen prikkers persoonlijk?
Luijt, Merijntje M, Boris, el Chaba, Andere Peter, Sub, e.v.a.
Kom terug!
En dan gewoon lekker over wielrennen praten.
Remko 07 maart 2022 08:43
Ik vind met name het verschil met onze zuiderburen pijnlijk. Afgezien van het feit dat zij meerdere wereldtoppers hebben en er aan jong talent in België geen gebrek is, vind ik vooral de breedte van het Belgische peloton opvallend. Een heel bataljon aan 'nietszeggende' renners die stiekem wel in de top 100/200 van de rankings staan. De Capiots, Allegaerts, Van Asbroecks en Duponts van deze wereld zullen we maar zeggen.
Eindhovuh 07 maart 2022 08:50
België heeft op alle frotnen gewoon meer en betere renners. Wij hebben de afgelopen 15 jaar relatief veel succes gehad met Dumoulin, Terpstra, Mollema en vd Poel en daarnaast uitschieters van renners als Poels.
Maar de komende jaren wordt het vooral hopen op een massasprint als vd Poel niet meedoet....
Eddy Veen 07 maart 2022 12:42
Of misschien dat Mick van Dijke zich gaat ontwikkelen tot een topper.
Eddy Veen 07 maart 2022 12:42
Gelukkig hebben we de vrouwen nog.
Eindhovuh 07 maart 2022 13:07
Mick van Dijke, is een potentieel hele goede renner ja. Als die zich door kan ontwikkelen, wordt dat iemand voor de klassiekers. Maar geen ronderenner denk ik?
Carlos Danger 07 maart 2022 13:09
Of zijn broer? Of Thymen Arensman, Lars Boven, Gijs Leemreize, Olav Kooij, Marijn v.d. Berg, Tim Naberman, Joost Brinkman?

Toch maar niet te snel de moed verliezen.
Remko 07 maart 2022 13:37
Allemaal prima renners natuurlijk, maar een Evenepoel, Pidcock, Girmay, Vansevenant, Rodriguez, Aleotti, Zana, Ayuso, Simmons, Jorgenson, zie ik er niet bijzitten...
Orakel 07 maart 2022 13:51
Op de PCS nations ranking staat Nederland 'gewoon' 5e en daar lijkt dus helemaal niets mis mee.

1 1 - Belgium 10840
2 2 - France 9360
3 3 - Italy 9045
4 4 - Spain 8430
5 7 ▲2 Netherlands 7875
6 6 - Slovenia 7739
7 8 ▲1 Great Britain 7239
8 9 ▲1 Denmark 6440
9 10 ▲1 Colombia 6237
10 5 ▼5 Australia 6050
11 11 - Germany 4357
12 20 ▲8 Norway 3793
13 15 ▲2 Portugal 3597
14 13 ▼1 United States 3548
15 12 ▼3 Switzerland 3498
ton duk 07 maart 2022 14:24
Ik schat zo in dat Kelderman in deze 15 jaar meer top 10 plekken AK Grote Ronden heeft dan België in die 15 jaar...
Gr
ton duk 07 maart 2022 14:26
Nu lijkt ook op dit prikbord het gras bij de buren altijd een stuk groener...
Gr
Ps :Eens met Carlos
ton duk 07 maart 2022 14:40
Het niet meer hebben van een 2e profploeg gaat niet mee helpen in deze. Dat plus het feit dat Jumbo zijn ploegbeginsel steeds meer begint te verloochenen maakt dat "we" (ik dan) minder HOL-successen in de hoogte en breedte moeten gaan verwachten...maar ach, dat is inherent aan sport.. De vette en de magere jaren

Verder heb ik geen zicht hoe de wieler jeugd de corona tijd is doorgekomen en of die piramide van talenten nog staat?

Positief lijkt me wel dat we in Nederland nog een redelijke kalender met wieler koersen
Koersen die hier te weinig aandacht krijgen maar toch de bakermat en opstappunten zijn naar internationaal succes
Gr
MarcoV 07 maart 2022 14:51
Qua rankings ziet het er gewoon nu nog steeds goed uit. 5 renners in de CQ top 50 is nog altijd 10%, vrij bovenmodaal in een mondiale sport. En in de top 200 hebben wij zo ook pakweg Schelling, Teunissen, vd Hoorn en Bouwman. Daar hoef je geen Belg of Fransoos voor te zijn.
We zitten nog altijd (aan het einde van?) een zeer luxe periode ... dat 'we' soms 4 of 5 top 10 kandidaten aan de start van een serieuze ronde hadden komt misschien niet zo snel terug.

Het meest zorgwekkende is dat het bij de U23 vooralsnog minder lijkt, en dat valt extra op met allerlei renners die als ze om en nabij 20 zijn al topresultaten rijden.
Eindhovuh 07 maart 2022 15:05
Mee eens. Jumbo heeft de lat zo hoog gelegd dat er amper een Nederlandse coureur aan de start komt bij hen.
Een goede Proconti ploeg zou al wonderen doen.
ton duk 07 maart 2022 15:12
Daan Hoole en Casper v Uden ter aanvulling
Gr
Wanny 07 maart 2022 15:28
Het goede nieuws is wel dat Jumbo meer aandacht gaat besteden aan de basis, bij scholieren. Dat duurt natuurlijk even voordat je daar resultaat van ziet, maar uit het Rabo wielerplan kwam toen ook het nodige talent.

En het kan ook wel sneller gaan. Dumoulin, Mollema en Evenepoel koersten op hun 16e nog helemaal niet serieus. Dus er kunnen zich over 3 jaar zomaar gasten die nu nog niet eens bij een club zitten.
Remko 07 maart 2022 15:49
Denk dat we Jakobsen momenteel wel de beste sprinter ter wereld mogen noemen (m, road)
Cyclad58 07 maart 2022 16:24
Niet zo somber.

We hebben Mathieu van der Poel en Fabio Jakobsen, wereldtoppers. Groenewegen is toch ook niet slecht. Thymen Arensman is beslist een belofte (kijk eens naar de tussenstand in de T-A chrono) en Mick van Dijke wordt heel goed. Qua klassementsrenners is het dungezaaid, ja. Dat is altijd een golfbeweging.
Carlos Danger 07 maart 2022 16:26
Remko Schreef:
-------------------------------------------------------
> Denk dat we Jakobsen momenteel wel de beste
> sprinter ter wereld mogen noemen (m, road)

Hoe die WvA in 7 pedaalslagen(Jose de Cauwer) erop legde was wel indrukwekkend.
DeZusVanJohan 07 maart 2022 18:24
Jumbo is alleen goed nieuws voor het buitenlandse wielrennen, elke Sloveen, Belg, Fransman en Scandinaviër vliegt. Elke Nederlander gaat alleen maar slechter rijden (of puur knechten).

Sam Oomen .. kent iemand hem nog?
Cyclad58 07 maart 2022 19:18
Teunissen gisteren niet aan het werk gezien? Probeer je eens van de pure scorebordjournalistiek te onthouden. Olav Kooij in UAE?
El Chaba 07 maart 2022 19:24
At your service. winking smiley
El Chaba 07 maart 2022 19:27
smiling smiley
Toch schijnt ook daar nu echt een eind aan te zijn gekomen.
Maar inderdaad toch eerst zien en dan geloven. Evenepoel om maar meteen het beste voorbeeld te bespreken, lijkt in het echte hooggebergte toch tekort te gaan komen om een grote ronde te winnen.
Cyclad58 07 maart 2022 19:30
Mick van Dijke? Wellicht een rondje als de Binckbank Toer. Geen klassementsrenner voor het klimwerk. Klassiek geschoold, daar gaan we hem zeker zien in de (nabije) toekomst. Ik denk dat we met Daan Hoole ook een prima klassiek renner hebben en Nils Eekhoff moet het toch ook kunnen. Laatstgenoemde viel vandaag (negatief op): het was vandaag al zijn 20e profkoers in zijn nog korte profcarriere met een DNF.
Oh ja, vergeet Olav Kooij als toekomstig topsprinter niet.
Eindhovuh 07 maart 2022 19:36
DeZusVanJohan 07 maart 2022 20:04
Teunissen? Is dat die renner die 3 jaar geleden zijn hoogtepunt beleefde met gele trui en ritzege, maar sindsdien alleen maar 2e, 3e, 4e en gisteren zelfs 5e (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) viool mocht spelen? En dat vind jij een argument tegen mijn punt? Het is juist verschrikkelijk. Het zou veel beter voor hem zijn als Teunissen niet voor Jumbo reed.

Jumbo is de kanker van het Nederlands wielrennen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/03/2022 20:04 door DeZusVanJohan.
El Chaba 07 maart 2022 20:05
Oké, maar andersom kan ook het geval zijn natuurlijk. Renners, die pas op iets latere leeftijd doorbreken - om wat voor reden dan ook - en waarvan we nu dus nog geen weet hebben.
El Chaba 07 maart 2022 20:26
Zelf noem je nou ook niet veel voorbeelden om je punt te onderstrepen.
Je begint met Sam Oomen, dat hij niet in allebei de grote voorjaarsrittenkoersen start en waarom dan. Tja, zijn eerste grote doel is de Giro, dus geen enkel probleem om je zonder die twee koersen op de Giro voor te bereiden, lijkt me.
En voor het geval je het was vergeten: Jumbo heeft 29 renners, dus bijna de helft van hen kan hier sowieso niet aan de start staan.

Vervolgens maak je Teunissen nog even belachelijk, waarbij je voorbij gaat aan het feit dat die jongen ongelofelijk veel pech heeft gehad de afgelopen jaren, met name in 'zijn' voorjaar om ten slotte te concluderen, dat 'Jumbo de kanker is van het Nederlandse wielrennen'.

Echt een sterk betoog hoor, bravo..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/03/2022 22:44 door El Chaba.
Aerts 07 maart 2022 22:33
Ach de jaren dat we blij waren met een top 30 klassement Theo Eltink lijken ver weg. Kelderman, Dumoulin, bouwman, tolhoek, oomen gaan nog wel 5 jaar mee. In die tijd komt er ergens nog wel wat talent tevoorschijn. Voor toppers voor top5 klassementen heb je wat geluk nodig. Maar fietsen in Nederland is hartstikke populair. Tussen al die fietsers zit heus nog wel talent dat herkend gaat worden.

België heeft nu inderdaad een betere lichting. Maar in België bestaan er ook maar 2 sporten en van vrouwen wordt daar verwacht dat ze helemaal niet aan sport doen. Dus her gras is bij de buren echt niet groener.
Tinuz 07 maart 2022 23:14
Wel of geen VDP (in vorm) maakt bijna dag en nacht verschil wat betreft de perceptie op het Nederlandse wielrennen.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik ter zake vrij somber gesteld ben momenteel. Jakobsen natuurlijk uitstekend, maar dan verder eigenlijk alleen Arensman die eindelijk wat lichtpuntjes afgeeft in het prille seizoen. Poels, maar die is zo veranderlijk als het weer.
Tinuz 07 maart 2022 23:24
Inderdaad zo slecht is het allemaal niet in dat perspectief gezien. Die barre tijden heb ik ook overleefd.
DeZusVanJohan 08 maart 2022 00:31
Ik gaf aan dat alle Nederlanders slechter gaan rijden of moeten knechten bij Jumbo en dan wordt er een Nederlander aangedragen die eergisteren zogenaamd mijn ongelijk bewijst? Terwijl hij de laatste jaren alleen maar slechter is geworden en in dit specifieke geval aan het knechten was voor vier buitenlanders? Niet 1, niet 2, niet 3, maar VIER.

Niet te filmen dit.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/03/2022 00:38 door DeZusVanJohan.
Sub Culture 08 maart 2022 09:22
Ik ga zeker niet beweren dat wij een sportnatie zijn.

Maar onze sportcultuur devalueren tot slechts twee sporten slaat natuurlijk nergens op.

En zeker de opmerking omtrent het lage verwachtingspatroon rondom vrouwen in onze sportcultuur is dat.

We hebben de voorbije jaren tal van vrouwelijke topsporters gehad die in mondiale sporten het allerhoogste hebben behaald.
Eqquipo 08 maart 2022 09:25
Dat het mogelijk minder wordt dan eerdere jaren zou best kunnen, maar voorlopig zit ik nog op de golf van de hoogtij dagen.

De voorbije jaren hadden en hebben 'we' de beste sprinter, de beste tijdrijder, 1 van de beste klassieker-renners, 1 van de beste ronderenners, enkele zeer goede klassiekerrenners en enkele zeer goede ronderenners.

Wat zoal resulteerde in Winst in monumenten en klassiekers! (RVV, LBL, Lombardije, PR, SanSeb, AGR, Strade). Podiumplekken en winst(!) in een grote rondes. Sprintzeges in grote rondes. Etappe zeges in grote koersen. Wereldtitel tijdrijden.

Kortom, vanuit Nederlands wieleroogpunt zijn het al heel wat jaren van verwennerij. De kunststukken van Mathieu hebben daar de voorbije seizoenen welhaast nog een extra dimensie aan gegeven. Vurig hopen dat hij terugkeert op dat niveau, dat zeker.
Clavan 08 maart 2022 09:59
Kijk maar naar Nafi Thiam, Nina Derwael, al die tennisterren en die bokster waar ik de naam van vergeten ben.
merijntje mortirolo 08 maart 2022 14:35
kBennur.

Is de Omloop al bijna?
Clavan 08 maart 2022 14:38
9 april. De Omloop van de Braakman
El Chaba 08 maart 2022 17:01
Ja, ik heb je punt begrepen.
Maar om nu op basis van twee renners - Oomen en Teunissen, waarvoor mijns inziens ook nog goede redenen zijn, zie mijn post hierboven - te concluderen, dat die hele ploeg 'de kanker is voor het Nederlandse wielrennen', lijkt me veel te ver gaan. Om over je woordkeuze maar niet eens te spreken.
Cyclad58 08 maart 2022 19:21
Wat een pathetische reactie. Dat een renner knecht voor een ander maakt hem nog geen slechter of minder renner. Jouw betoog over Teunissen en de woorden die je daarbij gebruikt zijn beschamend. Als jij met je oranje bril voor een roze spiegel gaat staan word je blind, dat bewijs hoeft niet meer geleverd te worden.
Cyclad58 08 maart 2022 19:23
Kooij. Groenewegen die al 2 zeges heeft behaald. Je moet de lichtpuntjes ook wel willen zien.
Eindhovuh 08 maart 2022 19:53
thumbs up fijn, ik begin weer wat vertrouwen in het prikbord te krijgen.
Eindhovuh 08 maart 2022 19:55
Bedankt, je hebt gelijk.
Orakel 17 april 2022 21:18
Twee monumenten op rij. Het is scorebordjournalistiek, maar het zegt uiteraard ook dat het niet zo slecht gesteld is met het Nederlandse wielrennen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen