Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Gewiss & Mapei, En Jumbo..?

Gepost door El Chaba 
El Chaba 07 maart 2022 19:23
Iedereen hier heeft natuurlijk de Jumbo-coup van gisteren in de eerste etappe van Paris - Nice meegekregen en ervan genoten. Ik ook.
Al tijdens de commentaren op TV werden de vergelijkingen - met Mapei in P-R destijds en Gewiss nog twee jaar daarvoor - gemaakt. Althans qua overmacht op de rest van het peloton.
Ik moest gisteren daarbij trouwens ook denken aan die raid van Rabobank in de eerste etappe van Paris - Nice 1999 toen ze met een kopgroep van tien man waaronder zeven Rabobankrenners het eerste peloton op bijna twee minuten reden in een waaieretappe. Maar dit terzijde.

Waaraan - ook wel logisch hoor - gisteren in de commentaren niet werd gerefereerd, was wat we met de kennis van nu weten van die tijd. Namelijk dat dat grotendeels een gevolg was van (bloed)doping bij deze ploegen.
Ook hier op het prikbord kraaide daarnaar gisteren overigens geen haan.

Wat ik gisteren persoonlijk bijvoorbeeld zéér opvallend vond was, dat op een hellinkje van 1,2 km à 6%, na zeker geen zware etappe, uiteindelijk iedereen van het zeer behoorlijke startveld door drie Jumborenners uit de wielen werd gereden én dat de voorsprong in de laatste kilometers ook nog werd behouden en zelfs uitgebreid.

Nou wil ik niet zeggen, dat ik met zekerheid durf te beweren dat ook die vergelijking (naar doping zoals destijds bij Mapei en Gewiss) in de toekomst zeer waarschijnlijk waar zal blijken te zijn, maar opvallend en dus een discussie waard, leek me deze prestatie wel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/03/2022 19:54 door El Chaba.
Meneer 60% 07 maart 2022 19:33
Geen supersterk deelnemersveld. Van Aert en Roglic zijn absolute buitencaregorie. Jumbo Visma vindt dit een belangrijke wedstrijd.

Het is indrukwekkend, maar we moeten het ook weer niet groter maken dan dat het is.
Eindhovuh 07 maart 2022 19:38
Laten we deze discussie later in het seizoen voeren. Hoe knap ook is PN voor veel renners een voorbereidingskoers.
Maar dat de Jumbo goed kan prepareren is duidelijk ja.
Slimmerd 07 maart 2022 19:42
Was het ook niet het probleem dat ploeggenoten van en met rappe mannen vooral vooraan zaten (omdat men dacht dat die konden overleven),hierdoor zaten kopmannen te ver van achter en waren ze dus zelf niet scherp genoeg. Laten we ook niet vergeten dat opschuiven vanaf ongeveer 15km van de streep al niet meer te doen was.
Cyclad58 07 maart 2022 19:53
Het grappige is ook nog dat iedereen het zo'n beetje moet hebben zien aankomen. Teunissen en later Van Hooydonck waren zo aan het boren dat er wel iets moest gebeuren op dat klimmetje. Alleen Stybar leek mee te kunnen, maar overspeelde zijn hand. De rest kon niet of zat te ver of miste koersinzicht. Desalniettemin een heel straf nummer, waar ik op geen enkele wijze iets abnormaals in kan zien.
El Chaba 07 maart 2022 20:00
Je zegt het zelf al: een heel straf nummer, mede doordat...
Maar tegelijkertijd zeg je dat je er 'op geen enkele wijze iets abnormaals in kan zien'.
Dat is toch best wel contradictoir? Het lijkt me juist wél een reden om er iets abnormaals in te zien.
Of toch op zijn minst juist een aanwijzing om er (misschien) wel iets abnormaals in te zien?
De zwarte trui 07 maart 2022 20:02
Het ging natuurlijk niet om het hellinkje van 6%. Het ging om het zuur dat al in de kilometers daarvoor in de benen was gekomen en om de positie waarin Jumbo zich had genesteld. Dan is er maar 1 breukje (een lossende helper) nodig om een gaatje te slaan en als dat gaatje er is treedt die aloude wielerwet in werking, eerst het bordje.... dus geen samenwerking daarachter en Hallo Jumbo!

UCI ranking #2, #3 en #27 (enigszins onder de radar gebleven want rijdend voor Cofidis, maar alleen Poel en Mollema stonden 2021-12-31 boven Laporte). Dus opvallend jazeker, een ketonenachtige bijsmaak jazeker, maar niet meer dan dat. Kijk naar UAE een paar dagen eerder of naar what's in a name; het Cannibal Team. Die doen gewoon 2 dagen achter elkaar een 123-tje, weliswaar bij de junioren, maar toch grinning smiley [www.procyclingstats.com] en [www.procyclingstats.com]
Horsie is back 07 maart 2022 20:47
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------

> Nou wil ik niet zeggen, dat ik met zekerheid durf te beweren, (dat El Chaba maar beter zijn winterslaap had kunnen verlengen), dat ook die vergelijking (naar
> doping zoals destijds bij Mapei en Gewiss) in de toekomst zeer waarschijnlijk waar zal blijken te zijn, maar opvallend en dus een discussie waard, leek me deze
> prestatie wel.

You follow, find yourself at war
Watch waterfalls of pity roar
You feel to moan but unlike before
You discover that you'd just be one more
person crying
El Chaba 07 maart 2022 20:58
Dank voor deze constructieve bijdrage, Frans.
Je kunt beter, volgens mij, maar hoeft niet hoor.
Cecchini 07 maart 2022 21:14
Laten we het dan ook maar eens hebben over Pogacar. Kan toch ook niet.
El Chaba 07 maart 2022 21:21
Enigszins hetzelfde verhaal ja.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de prestaties van McNulty, Covi en Polanc uit die ploeg tot nu toe, toch ook opvallend.
Of 'nobody' Joël Süter in Mallorca.

Maar uiteraard staat het je vrij daar een apart topic over te openen. winking smiley
Eqquipo 07 maart 2022 21:23
Chaba, ik heb ook met een ongemakkelijk gevoel kennis genomen van de koers. Deels kun je idd zeggen dat 2 van de grote 5 vooraan gewoon beter zijn, maar tegelijk verwacht je dat Mollema, Stuyven, McNulty, Gaudu en met hen vele anderen in het 4de t/m het 10de wiel daar prima beschut een niet al te lastig bultje mee over moeten kunnen komen. Hoe Van Baarle die aan de voet mooi vooraan zit, met verwrongen gezicht wegstuurt na 300m helling is iets wat je niet verwacht te zien. Yates en Quintana die niet kunnen versnellen naar het wiel van Stybar. Zeer waarschijnlijk was het koersverloop en op welk moment de gaten in het klimmetje vielen bepalend. Maar ook hier gingen de wenkbrauwen omhoog. 't is geen Hel van het Mergelland met allemaal proconti's in je wiel, maar fucking PN.
Dat ze bovengekomen de voorsprong behouden met deze 3 renners vond ik dan weer best logisch.
Cecchini 07 maart 2022 21:27
Nog één ? Ik blijf niet aan de gang.

Bahrein trouwens vorig jaar met Caruso, Mäder, Padun, Colbrelli. Ook zo iets.
El Chaba 07 maart 2022 21:32
"maar tegelijk verwacht je dat Mollema, Stuyven, McNulty, Gaudu en met hen vele anderen in het 4de t/m het 10de wiel daar prima beschut een niet al te lastig bultje mee over moeten kunnen komen."

Precies dat feit deed juist bij mij ook de wenkbrauwen fronsen. thumbs up
El Chaba 07 maart 2022 21:34
En dan vergeet je Mohoric nog: [cqranking.com]
Horsie is back 07 maart 2022 21:37
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dank voor deze constructieve bijdrage, Frans. Horsie.
> Je kunt beter, volgens mij en vele anderen, maar hoeft niet hoor.

Dit was dus Bull's Eye, al wil ik nou niet zeggen, dat ik met zekerheid durf te beweren het op een dartbord te zullen herhalen, want mijn buik staat te ver af. smiling smiley
El Chaba 07 maart 2022 21:58
Jij hebt geen buik. Geen dikke buik althans..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/03/2022 21:58 door El Chaba.
Aerts 07 maart 2022 22:19
Voor mij geen opvallende prestatie. 3 wereldtop punchers met in het wiel dikke sprinters en sprint afzetters. Er valt een gat, twijfel over wie het dicht rijdt. Vooraan 2 top tijdrijders en de vogels zijn gaan vliegen.
Tinuz 07 maart 2022 23:07
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nog één ? Ik blijf niet aan de gang.
>
> Bahrein trouwens vorig jaar met Caruso, Mäder,
> Padun, Colbrelli. Ook zo iets.

Dit soort scherpe opmerkingen lees ik graag. Volledig terechte verdenking mijns inziens.
Horsie is back 08 maart 2022 01:09
Ik weet het. Het hoogste punt van Nimwegen is heel recent geïmplodeerd (mijn cadillac staat in de stal vol met neergedaald stof), maar het hoogtepunt, de Vierdaagse moet gelukkig nog komen. Hopelijk kunnen we dan weer grinneken om de leuze: "Is het hier oorlog?". Zou dan dit illustere prikbord nog bestaan? Heeft Filippo het WUR dan al gebroken of heeft Incredible Dan eerst stiekem de lat hoger gelegd. Duplantis deed het gisteravond ook al.
El Chaba 08 maart 2022 01:13
Zes is lager dan zeven..
Meneer 60% 08 maart 2022 09:55
Stel dat Jumbo hier met hun Tirrenoploeg had gereden en Quickstep had hier gestaan met Alaphilippe, Evenepoel en Asgreen, alle drie heel goed vorm. Verder was het deelnemersveld hetzelfde. Dan had dit ook prima gekund door Quickstep, als die drie waren aangegaan en er daarna een gaatje viel. Uiteraard werken de drie ploeggenoten vervolgens goed samen en het is niet gek dat ze daarbij sneller zijn dan een klein peloton waarin niemand fris meer zit en waar het altijd geforceerd zoeken is naar samenwerking.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/03/2022 10:33 door Meneer 60%.
Horsie is back 08 maart 2022 11:57
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zes is lager dan zeven..

Over de Telekom hoor ik nu iemand orakelen: "Horsie, een en een is drie, seit eh und je".
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen