Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sprinters

Gepost door El Chaba 
El Chaba 08 maart 2022 18:17
Vroeger had je sprinters, die vrijwel hun hele loopbaan aan de (sub)top stonden op een bepaald steady niveau, zoals Cipolinni, Petacchi, Steels, etc. maar tegenwoordig lijkt het welhaast van jaar tot jaar behoorlijk te verschillen.

Neem bijvoorbeeld de Fransman Arnaud Démare.
De afgelopen zes jaar was hij drie seizoenen wereldtop, maar even zoveel seizoenen slechts subtop. En (ook) dit jaar belooft (weer) weinig goeds. Met pech (zware valpartijen of zo) had het in ieder geval weinig te maken.

Dan Pascal Ackermann, misschien nog wel het frappantste voorbeeld.
Drie jaar geleden leek hij op 25-jarige leeftijd definitief te zijn doorgebroken als misschien wel de beste sprinter ter wereld, resulterend in een zesde plaats op de wereldranglijst van cqranking.com. Maar in de twee jaren daarna werd het steeds minder en ook het begin van dit seizoen belooft weinig goeds, ondanks de overstap naar wonderploeg UAE. Vandaag in de T-A bijvoorbeeld slechts elfde.

Sam Bennet leek op 29-jarige leeftijd bij Bora ook eindelijk tot volle wasdom als sprinter te zijn gekomen, wat hem deed besluiten om te verkassen naar QS, mede omdat hij bij Bora de Tour niet mocht rijden, omdat Ackermann de voorkeur kreeg.
Zijn eerste jaar bij QS was zeker niet slecht, maar ook niet top en afgelopen jaar is bekend. Althans, de precieze reden van de ruzie tussen Lefevere en hem zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen, maar al voor de Tour ging het helemaal mis tussen hen en daarna reed Bennet geen enkele wedstrijd meer voor QS. Hij besloot terug te keren naar Bora, maar zijn start aldaar is nog altijd niet super geweldig.

Mark Cavendish idem dito, maar bij hem zijn daar wel logische verklaringen voor zoals valpartijen, ziekte (2x Epstein-Barr) en mentale problemen. Toch heel knap dat hij na bijna vier jaar grote ellende vorig jaar op 34-jarige leeftijd de weg naar de wereldtop hervond.

Caleb Ewan is - mits in vorm - misschien wel de allersnelste, maar zijn vorm schommelt zelfs tijdens het seizoen enorm. Ook dit jaar weer een kickstart, waarop hij alles lijkt aan te kunnen, zelfs een pittige heuvel, maar gisteren ineens weer laatste in de tijdrit op bijna drie minuten en vandaag kansloos in de massasprint (15-de).

De Colombiaan Fernando Gaviria leek vijf jaar geleden op 23-jarige leeftijd bij QS 'the best next thing' in de massasprints te worden, maar heeft sindsdien bij UAE niet meer echt weten te overtuigen al hebben valpartijen en ziektes (2x corona) ook niet echt mee geholpen. Toch is dat gezien zijn uitslagen in gezonde doen zeker niet de enige reden.

Ook bij Giacomo Nizzolo is het het ene jaar vriezen en het andere jaar dooien.

Jakobsen en Philipsen zijn nog jong en nog steeds groeiende. Zij lijken mij op dit moment de beste en meest constante sprinters ter wereld, vooral eerstgenoemde.
Olav Kooij is wat mij betreft dé toekomst van het sprinten. Als Lefevere slim is, trekt hij hem zo snel mogelijk aan.
Daarachter en/of daartussen heb je in ieder geval Ewan en qua snelheid - niet qua inhoud - toch zeker ook Tim Merlier.

Wie volgen op dit moment daarna?
(snelle aankomers als Colbrelli en Trentin reken ik niet mee. Die winnen geen echte massasprints).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/03/2022 19:52 door El Chaba.
Clavan 08 maart 2022 19:12
Cyclad58 08 maart 2022 19:14
Ik zou Mads Pedersen en Dylan Groenewegen toch ook nog noemen, evenals alleskunner Wout van Aert. Kaden Groves en Alberto Dainese zijn jong en veelbelovend, maar zij hebben nog niet laten zien dat zij echte toppers worden in dit onderdeel.
El Chaba 08 maart 2022 19:51
Bennet inderdaad nog een goed voorbeeld van mijn stelling.
Ik pas het aan in mijn openingspost. thumbs up
Carlos Danger 08 maart 2022 21:57
Groenewegen lijkt me nog niet helemaal bevrijd van zijn Polen-syndroom.

Die merkwaardige, opvallende rentree op topniveau van Cavendish is natuurlijk slechts
te danken aan één man; Patrick Lefevere.

Arnaud de Lie gaat zich snel mengen in de strijd.
Cecchini 08 maart 2022 22:04
Alleen Quick Step is al jaren een zekerheid in de sprint. Je moet daar zitten voor succes, lead out en meer van die dingen.
Eindhovuh 08 maart 2022 22:36
Ja die onuitstaanbare Pat kan dingen.
El Chaba 08 maart 2022 22:47
Wat betreft "meer van die dingen".
José Ibarguren is vertrokken naar Movistar. Of bedoelde je dat niet? winking smiley
Cecchini 08 maart 2022 23:27
Nee, bij wijze van uitzondering was ik niet cynisch/sarcastisch. Het is het zelfvertrouwen van die ploeg, met duidelijke visie en doel (we doen niet aan klassementen).
Orakel 09 maart 2022 13:57
Je ziet het ook in de PCS rankings. Waarschijnlijk is vertrouwen en nét die topvorm halen bepalend om sprints te winnen. In een jaar dat het qua positionering of snelheid net niet klopt dan komt een sprinter in een neerwaartse lijn.

Eind 2021
1 6 ▲5 PHILIPSEN Jasper Alpecin-Fenix 1439.2
2 446 ▲444 CAVENDISH Mark Deceuninck - Quick Step 1164.5
3 19 ▲16 MERLIER Tim Alpecin-Fenix 889.1
4 7 ▲3 NIZZOLO Giacomo Team Qhubeka NextHash 794.1
5 3 ▼2 DÉMARE Arnaud Groupama - FDJ 788.5
6 20 ▲14 VIVIANI Elia Cofidis 675.5
7 2 ▼5 ACKERMANN Pascal BORA - hansgrohe 666.8
8 77 ▲69 BAUHAUS Phil Bahrain - Victorious 645.2
9 31 ▲22 VAN POPPEL Danny Intermarché - Wanty - Gobert Matériaux 640
10 9 ▼1 BOUHANNI Nacer Team Arkéa Samsic 598.2
11 12 ▲1 JAKOBSEN Fabio Deceuninck - Quick Step 592
12 1 ▼11 BENNETT Sam Deceuninck - Quick Step 582
13 4 ▼9 EWAN Caleb Lotto Soudal 565
14 11 ▼3 PEDERSEN Mads Trek - Segafredo 538.8
15 14 ▼1 ABERASTURI Jon Caja Rural - Seguros RGA 526.6

Eind 2019
1 1 - VIVIANI Elia Deceuninck - Quick Step 1478
2 21 ▲19 EWAN Caleb Lotto Soudal 1435.2
3 3 - GROENEWEGEN Dylan Team Jumbo-Visma 1410
4 4 - ACKERMANN Pascal BORA - hansgrohe 1371
5 11 ▲6 BENNETT Sam BORA - hansgrohe 1174
6 2 ▼4 SAGAN Peter BORA - hansgrohe 1056.6
7 48 ▲41 TRENTIN Matteo Mitchelton-Scott 953.5
8 6 ▼2 KRISTOFF Alexander UAE Team Emirates 880.4
9 31 ▲22 SARREAU Marc Groupama - FDJ 863
10 23 ▲13 COQUARD Bryan Vital Concept - B&B Hotels 855.6
11 10 ▼1 GAVIRIA Fernando UAE Team Emirates 818.8
12 9 ▼3 DUPONT Timothy Wanty - Gobert Cycling Team 763
13 5 ▼8 DÉMARE Arnaud Groupama - FDJ 718.6
14 49 ▲35 REGUIGUI Youcef Terengganu Inc. TSG Cycling Team 718
15 17 ▲2 JAKOBSEN Fabio Deceuninck - Quick Step 685
Horsie is back 09 maart 2022 14:25
Vroeger niet genoeg opgelet met de wiskundeles, algabrales whatever van de bovenmeester, maar één ding heb ik nog wel onthouden: Een vergelijking met te veel onbekenden is niet oplosbaar.

Disclaimer: Als je op de ladder klimt let goed op wie je passeert, je zou ze nog wel eens nodig kunnen hebben als je weer van die ladder af moet.
Orakel 10 maart 2022 09:58
Van de 15 'beste sprinters' 2021 stonden er maar 6 in dat lijstje van twee jaar eerder. De 'beste drie' van 2021 stonden niet bij de beste 15 van 2019.
betuweracer 10 maart 2022 12:54
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vroeger had je sprinters, die vrijwel hun hele
> loopbaan aan de (sub)top stonden op een bepaald
> steady niveau, zoals Cipolinni, Petacchi, Steels,
> etc. maar tegenwoordig lijkt het welhaast van jaar
> tot jaar behoorlijk te verschillen.
>
> Neem bijvoorbeeld de Fransman Arnaud Démare.
> De afgelopen zes jaar was hij drie seizoenen
> wereldtop, maar even zoveel seizoenen slechts
> subtop
. En (ook) dit jaar belooft (weer) weinig
> goeds. Met pech (zware valpartijen of zo) had het
> in ieder geval weinig te maken.

Euh?
betuweracer 10 maart 2022 13:04
Met '6 en 15' dacht ik dat je even op een goed spoor kwam. Namelijk dat de nummer 6 uit 2021 qua punten nog niet in de top 15 van 2019 had gestaan. Een oorzaakje voor de valse legitimiteit van dit topic: er zijn recent minder sprintkansen (maar nog wel nog altijd 5 keer zoveel sprinters als in de jaren '90). Deels doordat meer en meer koersen niet op een onwaardige kijkbelevenis zitten te wachten, maar ook door acties als Jumbo van de week of (dan niet gelukt) Poga en Co. gister. Tel er ook nog het niet doorgaan van koersen als London en Frankfurt bovenop. Minder kansen is meer 'tegenvallers'.

Ewan is verder om meerdere redenen een goede tegenhanger van je 'conclusie'. Zijn 13e plek in de sprintstand van vorig jaar (bijna geheel niet in de lijst) representeert totaal niet zijn status in het sprintgilde van 2021. Door pech en blessures, alsmede z'n plan om in alle drie de GR's een rit te winnen, pakt hij weinig punten.

Blessures en pech zijn een, maar vooral een programma kan een renner onrechtmatig hoog in zo'n lijst posteren. De grootste oplichter van het stel? Pascal Ackermann. Die is wellicht maar 1 week in zn leven een (absolute) topsprinter geweest: de eerste Giroweek in 2019. Verder vooral vaak punten in sprinteendagskoersen als London, Hamburg, Frankfurt, Almeria of kleinere kermismeuk in België en Frankrijk. Een deelname aan de immer slecht bezette Vuelta kan het ook altijd goed doen. Koersen die Ewan dan weer relatief weinig beslecht.

Wisselingen van ploegen en leadouts ook nog een wereld van verschil - tegenwoordig. Waar Cipollini Scirea, Lombardi, Martinello en Fagnini had, nam Morkov Jakobsen, Viviani, Bennett en Cavendish.

'Vorm', positionering en vertrouwen zijn eerder gevolgen dan oorzaken. Of ga je over Bernal aan het eind van dit jaar ook concluderen dat het met z'n vorm, pedaaltred en vertrouwen niet goed zat?
El Chaba 10 maart 2022 15:36
Orakel 10 maart 2022 16:19
Geen idee op wie of wat je reageert betuweracer. Ik beaam slechts met het lijstje de stelling van de topicstarter niets meer en niets minder.
"Vroeger had je sprinters, die vrijwel hun hele loopbaan aan de (sub)top stonden op een bepaald steady niveau, zoals Cipolinni, Petacchi, Steels, etc. maar tegenwoordig lijkt het welhaast van jaar tot jaar behoorlijk te verschillen."
El Chaba 10 maart 2022 16:35
Wat Orakel zegt.
Maar ik begrijp jou ook wel. Mijn insteek was mede naar de redenen van het waarom daarvan zoeken, uitgezonderd (flinke) pech, waardoor een renner een groot deel van het jaar geen wedstrijden kon rijden. Ewan vorig jaar is daar inderdaad een goed voorbeeld van.

Een (andere) betere of mindere sprinttrein is een goed voorbeeld van één van de oorzaken voor het minder presteren van sprinters waar ik naar op zoek was.

Maar voor de wisselvalligheid van bijvoorbeeld Démare, Sarreau, en Ackermann (ander programma verklaart het grote verschil maar een klein beetje) is dat laatste geen oorzaak.
betuweracer 11 maart 2022 15:21
Sarreau? Haal je nou Sarreau er bij?

Zit ik in een aflevering van Bananasplit? Ralph Inbar, leef je nog?

Er zijn 10 keer zoveel sprinters dan in de jaren 90. Klimmers fluctueren ook (net mensen). Demare heeft een minstens even stabiele carrière als een Steels. Ook Cipollini en Petacchi hadden kutjaren.

Groet,

Frederic Moncassin

Edit: genieten! [youtu.be]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2022 22:46 door betuweracer.
betuweracer 11 maart 2022 15:22
Je weet wel nog wie je bent?
Eddy Veen 12 maart 2022 10:56
Cavendish had bij zijn vier overwinningen in de Tour van 2021 geluk dat echt serieuze tegenstand ontbrak.
Cyclad58 12 maart 2022 17:05
Mwah, dat is te gemakkelijk. Hij deed het toch maar even.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen