Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

113th Milano-Sanremo (1.UWT) One day race»Milano›Sanremo(293km)

Gepost door Clavan 
Clavan 18 maart 2022 14:03



2021. Jasper Stuyven wins the 112th Milan-Sanremo. RCS photo

2022

Voorbeschouwing Wielerflits

Startlijst PCS

Milaan-San Remo telt 293 kilometer. Na twee jaar afwezigheid is de Turchino terug. Vanzelfsprekend is de finale zoals die al jaren is. Dus met de Cipressa en Poggio en dan de afdaling naar San Remo.



In 2020 werd de Passo Turchino geschrapt, omdat sommige Ligurische kuststeden de doorkomst van Milaan-San Remo weigerden. Vorig jaar kon de race niet over de pas richting de Middellandse Zee wegens een aardverschuiving. Nu is de Turchino dus terug, maar voor de finale zal het niks uitmaken. Die ontbrandt sowieso pas op de Cipressa en Poggio.

Traditiegetrouw vertrekt La Primavera vanuit Milaan. Na een lange aanloop over de Po-vlakte rijden de renners de Turchino op, een klim die 26 kilometer lang met 1 à 2% oploopt. Na de afdaling bereiken ze de kust. Milaan-San Remo is dan ongeveer halverwege.

Langs de kust gaat het over vlakke wegen naar het zuidwesten, tot de Capo Mele, Capo Cervo en Capo Berta opduiken. Zwaar zijn de capi niet, ze danken hun faam vooral aan het feit dat de finale langzaam maar zeker begint. Na de Capo Berta is er nog een kleine 40 kilometer te gaan.

De spanning stijgt als de renners San Lorenzo al Mare bereiken, het dorp aan de voet van de Cipressa. De klim is 5,5 kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 4,1%. Doorgaans vallen de eerste slachtoffers onder de sprinters op de steilste strook van 9%, die net na de helft komt. Van de top van de Cipressa naar San Remo is het ruim 20 kilometer.



Op de Poggio stijgt de spanning tot het kookpunt. De heuvel gaat in in 3,7 kilometer met 3,7% omhoog en de steilste strook van 8% zit vlak onder de top. Vervolgens duiken de renners de technische afdaling naar San Remo in. De laatste 2,3 kilometer van La Primavera is vlak.




De Poggio is de laatste jaren altijd beslissend, of het nu is door een aanval van een groepje, een tweetal of een solist. Op de Via Roma kwamen de afgelopen vijf jaar Michal Kwiatkowski (2017), Vincenzo Nibali (2018), Julian Alaphilippe (2019), Wout van Aert (2020) en Jasper Stuyven juichend over de streep.

2017


2018


2019


2020

Milaan-San Remo start om 9.50 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.10 uur.
Het is zaterdag overwegend zonnig in San Remo en de temperatuur kan oplopen tot 17℃. De kans op neerslag is vrijwel nihil. De wind waait uit het noordoosten en is matig tot vrij krachtig, aan windkracht 4 à 5.

Via de kanalen van Eurosport hoef je niets te missen van Milaan-San Remo. De uitzending op de Eurosport Player begint om 9.30 uur en op Eurosport 1 om 9.50 uur. De koers is vanaf 13.35 uur ook op het Belgische televisiekanaal VTM te zien.


1907. Lucien Petit-Breton wint de 1e editie


1908. Cyrille van Hauwaert is de 1e belgische overwinnaar. In totaal zijn er 22 belgische overwinningen te vermelden


Eddy Merckx celebrating his 7th Milan-San Remo victory with with Tullio Campagnolo. Merckx is ook recordhouder met 7 overwinningen


1965. Arie den Hertog is de 1e Nederlandse winnaar


1977. Jan Raas wint op de Via Roma


1985. Hennie Kuiper, de laatste Nederlandse overwinnaar


Erik Zabel. 4 x winnaar van deze koers. Dit is 2001


2004. Zabel dacht zijn 5e overwinning te halen maar juicht te vroeg. Freire behaald z'n 1e van 3 overwinningen voor Rabobank


2013. Ciolek wint deze koude editie. De race werd door de sneeuw en regen in de afdalingen geneutraliseerd na 117 km. De renners klommen in de bus en werden weer losgelaten op 130 km van de streep. O.a. Terpstra en Boonen stapten niet meer op

Bron: WF, PCS, BRI, Theworldofcycling, Touretappe
Brieske 18 maart 2022 14:20
Freire heeft toch meer overwinningen behaald voor Rabobank? Soit, het zal wel, zoveel weet ik er ook niet van...

Groet
El Chaba 18 maart 2022 14:21
Dank weer voor het prachtige openingstopic!

Net als Ewan (buikgriep) start ook Sam Bennet niet vanwege ziekte.
Slimmerd 18 maart 2022 14:30
De complete lijst is volgens mij niet meer bij te houden;

Alaphilippe
Asgreen
Lampaert
Ballerini
Stuyven
S. Bennett
Trentin
Colbrelli
O. Naesen
Ewan
Degenkolb
Brieske 18 maart 2022 15:13
Nou, het lukt je anders nog best aardig zo te zien.

groet
Clavan 18 maart 2022 15:21
betuweracer 18 maart 2022 16:23
-
Jammer dat het zicht op deze stiekeme prachtkoers ontnomen zal worden. Tenzij iemand een goede sportkroeg in Zandvoort weet?

Gr.

Uwes
Clavan 18 maart 2022 16:38
Uw bedoelt Amsterdam aan Zee.
Carlos Danger 18 maart 2022 17:02
De zwarte trui 18 maart 2022 17:22
Pog ook aan het snotteren geweest na de TA. Maar gisteren en vandaag heeft ie weer goed (ahum) kunnen trainen.

WF
Clavan 18 maart 2022 17:43
Tsja. Na 2 jaar afstand en hygienemaatregelen is het niet zo gek dat de mensen nu gewoon weer ziek worden. Immuun systeem moet weer even een reset krijgen.
Remko 18 maart 2022 18:21
De Poggio: 3,7km met 136 hm. Dat is dus ~ twee keer de Amerongse Berg (1,8km met 55 hm).
betuweracer 18 maart 2022 18:22
Ja, maar, en. Je zou toch bevroeden dat ze nog altijd heel.voorzichtig zijn?

Welke renner rijdt er nu al met z'n lul in de wind? Allemaal kennelijk.

Gr.

Horsie
Frederik D. 18 maart 2022 18:35
69 meter hoogte. Maar zal vast niet op nul beginnen.
Anony 18 maart 2022 19:43
VSS-gewijs:

*****
Wout van Aert
****
Mads Pedersen & Tadej Pogacar
***
Fabio Jakobsen, Jasper Philipsen & Tom Pidcock
**
Sören Kragh Andersen, Matej Mohoric, Giacomo Nizzolo & Mathieu van der Poel
*
Bryan Coquard, Arnaud Démare, Filippo Ganna, Alexander Kristoff & Christophe Laporte
Horsie is back 18 maart 2022 20:47
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> 69 meter hoogte. Maar zal vast niet op nul beginnen.

Waar haal jij die 69 meter hoogte vandaan?
Van 24 m naar 160m krijg je een hoogteverschil van 136m.
Stijgingspercentage van 3,7% bij 3,7km.

De Roemeen, Mihai Simion, zal morgen wel weer onthullen of ze dat vermaledijde Poggio record uit 1995 eindelijk eens weten te verbreken.
Brieske 18 maart 2022 20:51
veluweracer 19 maart 2022 05:26
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Frederik D. Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 69 meter hoogte. Maar zal vast niet op nul
> beginnen.
>
> Waar haal jij die 69 meter hoogte vandaan?
> Van 24 m naar 160m krijg je een hoogteverschil van
> 136m.
> Stijgingspercentage van 3,7% bij 3,7km.
>
> De Roemeen, Mihai Simion, zal morgen wel weer
> onthullen of ze dat vermaledijde Poggio record uit
> 1995 eindelijk eens weten te verbreken.

69.2 meter is om precies te zijn de hoogte van de Mont Amerongen.
Slimmerd 19 maart 2022 10:37
Kopgroep

Gidich en Zakharov (Astana)
Rivi en Sevilla (Eola)
Tagliani en Zurita (Drone Hopper)
Tonelli (Bardiani)
Conca (Lotto)

Inmiddels 4 minuten, maar zal nog wel flink oplopen.

Van Emden mag al op kop van het peloton.
Slimmerd 19 maart 2022 12:17
Nog maar 200km

Van Emden heeft de kopgroep redelijk aan de teugels, voorsprong nu 5'54
Horsie is back 19 maart 2022 13:21
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------

> 69.2 meter is om precies te zijn de hoogte van de Mont Amerongen.

Dank je wel, @veluweracer! Dat je Frederik D. te hulp schiet. Als ik het me goed herinner heb ik deze hoogte destijds zelf opgezocht en hier opgeschreven.
Je weet het toch: I need a steam shovel to unload my head. smiling smiley
Slimmerd 19 maart 2022 14:19
Bummetje 19 maart 2022 14:26
Het tempo zit er goed in, de oorspronkelijk verwachtte aankomsttijd van 17.10 lijkt niet meer realistisch. Ergens tussen 16.30 en 16.45 in San Remo is waarschijnlijker. Iets om rekening mee te houden als je zelf ook nog even op de fiets wil stappen!
Horsie is back 19 maart 2022 15:54
Thomas Pidcock running on empty. Who's next? Filippo Conca.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2022 16:00 door Horsie is back.
Horsie is back 19 maart 2022 16:09
Van grimlach tot glimlach. Maar wie oh wie in A Day at the Races? Vorig jaar maar 0,2% goede antwoorden op PCS. En nu?
Horsie is back 19 maart 2022 16:13
The hot shots laten zich op de Cipressa van voren zien. Hoe zijn echter de stalorders bij Jumbo-Visma? Mathieu heeft een goed ontbijt gehad.
Horsie is back 19 maart 2022 16:26
De zandloper is weer leeg. Wie gaat hem weer vullen? Tadej Pogacar? Wout van Aert? Primosz Roglic? Mathieu van der Poel? Faites vos Jeux.
predator 19 maart 2022 16:46
Mooi dat MvdP weer in orde is.
Andere Peter 19 maart 2022 16:51
Dag van de smalle marges. Mohoric door het gootje in de afdaling. En nog op de Via Roma ketting eraf en er weer op. Mooie winnaar. Mooi ook het respect tussen alle toppers na de streep.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2022 16:52 door Andere Peter.
De zwarte trui 19 maart 2022 16:52
De zwarte trui 19 maart 2022 16:53
Aangekondigd voor de koers , zie wf
De zwarte trui 19 maart 2022 16:54
Pog en Matje bedankt voor het laten vallen van het gat
Carlos Danger 19 maart 2022 17:07
Leek er toch even op, dat Robert Doornbos het ging halen. Hup Eurosport!
Horsie is back 19 maart 2022 20:56
Mooi, weer prikker AP vindt de winnaar een mooie winnaar. Nou ik heb spijt het advies van Bummetje, ik heb het je nog gezegd, niet direct gevolgd te hebben. Maar ik heb het ingehaald. Beste training seit eh und je.
De zwarte trui 19 maart 2022 22:33
Wat er net voor het akkefietje bij de betonblokken met Mohoric gebeurde: [twitter.com]

Ook best vreemd dat er niet een kussentje voor de betonblokken ligt... en dat deze beelden niet tijdens de uitzending te zien waren.
De zwarte trui 20 maart 2022 00:22
Echt mooi geintegreerd is het nog niet, maar dit was de droppert (en zijn bediening).

Ron de Renner 20 maart 2022 08:43
Overigens de eerste Nederlandse podiumplek in MSR in 33 jaar...
ton duk 20 maart 2022 08:48
De magere jaren zijn voorbij
Gr
Meneer 60% 20 maart 2022 11:54
Wannner zal die dropper post verboden worden door de innovatie-politie van de UCI? Deze week nog, of volgende week?

Ik stoor me trouwens wel steeds meer aan camera-motoren in met name Itailaanse koersen. Mohoric had daar echt veel voordeel van. Ik vind het toch koersvervalsing.
Slimmerd 20 maart 2022 12:23
Voor mij gevoel was het af en toe zelfs een nadeel, hij leek zelfs meer snelheid te kunnen halen maar werd gehinderd door...

Wel eens verder dat motoren te vaak met teveel op beslissende momenten betrokken zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2022 12:23 door Slimmerd.
Horsie is back 20 maart 2022 13:28
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wannner zal die dropper post verboden worden door de innovatie-politie van de UCI? Deze week nog, of volgende week?

Niet dus. Sinds 2014 goedgekeurd mits er toch nog aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. UCI bevestigde dit gisteren nog eens.

> Ik stoor me trouwens wel steeds meer aan camera-motoren in met name Itailaanse koersen. Mohoric had daar echt veel voordeel van. Ik vind het toch koersvervalsing.

Je kunt niet alles elimineren. Het voordeel, dat Mohoric had is waarachtig het voordeel waar geen enkele andere renner met verstand op zit te wachten.

Disclaimer: "Don't follow leaders, watch your parkingmeters".
Andere Peter 20 maart 2022 16:21
Ik had juist de indruk dat het slipstreameffect door de commentatoren op Eurosport sterk werd overdreven. Ze vergisten zich in de telelens. Zoals ze ook even dachten dat Turgis Mohoric nog zou pakken.
Horsie is back 20 maart 2022 16:54
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik had juist de indruk dat het slipstreameffect door de commentatoren op Eurosport sterk werd overdreven. Ze vergisten zich in de telelens.

De slipstreameffecten beginnen al overduidelijk op een achterstand van 50m en nemen schrikbarend toe naarmate de afstand bijna nihil wordt. Bert Blocken2021.
Dus hoezo overdreven! Op 2,64m achter de motor neemt de luchtweerstand al bijna met de helft af.
El Chaba 20 maart 2022 20:07
Eens, zeker op het laatste vlakke stuk na de afdaling van de Poggio was dat duidelijk het geval.
O.a. Jeroen Vanbelleghem op Eurosport beweerde dat, maar ach, favoriet Van Aert zat er vlak achter, dus daar zal het waarschijnlijk wel mee te maken hebben gehad. Bovendien, wat heeft een Italiaans cameraduo op de motor er voor belang bij om een Sloveen van een niet-Italiaanse ploeg voordeel te geven?

In de afdaling van de Poggio was het een ander verhaal, maar daar was het - zoals Slimmerd reeds terecht opmerkte - net zo vaak nadelig voor Mohoric, omdat hij een paar keer juist moest remmen voor de motor, die door onkunde af en toe Mohoric simpelweg niet voor kon blijven. Vanuit de helikopter kon je dat goed zien.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2022 16:33 door El Chaba.
Horsie is back 20 maart 2022 21:10
Remmen moet Horsie ook wel eens wanneer hij een vrachtwagen probeert te achtervolgen, want je hoeft een vrachtwagen nu ook weer geen veer in de weet je wel te steken, n'est-ce-pas?

Uit eerbetoon of uit zelfbescherming, soit, Oant moarn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2022 21:12 door Horsie is back.
Clavan 20 maart 2022 21:29
Toch grappig dat in deze tijden van gewichtsbesparing een dropperpost misschien wel bijgedragen heeft aan deze overwinning. Deze dropperposr zijn meestens wel een 0,5 kilo zwaarder.
Horsie is back 20 maart 2022 22:06
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch grappig dat in deze tijden van gewichtsbesparing een dropperpost misschien wel bijgedragen heeft aan deze overwinning. Deze dropperposr zijn meestens wel > een 0,5 kilo zwaarder.

Na het bekijken van een video met twin panda's ben ik weer gereset.
Uw grappeke ontgaat me. Een zak met een kilo aardappelen is dacht ik eerder beneden dan een zak met een halve kilo aardappelen.
cire 21 maart 2022 07:47
Volgens Wuyts waren het zelfs Belgische cameramensen en motorrijders...
betuweracer 21 maart 2022 08:18
Precies Horsie! Mohoric mocht immers zijn koers starten op de top van de Poggio. Ook de reden dat het gemiddelde in de laatste Tourweek altijd lager is dan de eerste: alle renners zijn een paar kilo kwijt.
Clavan 21 maart 2022 08:29
Die zak aardappelen moet toch eerst omhoog vooral deze naar beneden mogen rollen.
Meneer 60% 21 maart 2022 09:04
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik had juist de indruk dat het slipstreameffect
> door de commentatoren op Eurosport sterk werd
> overdreven. Ze vergisten zich in de telelens.
> Zoals ze ook even dachten dat Turgis Mohoric nog
> zou pakken.

Ik heb de koers niet op Eurosport gezien, dus ik weet niet wat ze hebben gezegd. Maar als je in deze NOS-samenvatting het stuk tussen 2:08 en 2:15 kijkt, dan zat hij daar enorm in de slipstream van een heel legertje aan motoren.

[nos.nl]
Horsie is back 21 maart 2022 12:46
betuweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook de reden dat het gemiddelde in de laatste Tourweek altijd lager is dan de eerste: alle renners zijn een paar kilo kwijt.

Als je daarmee bedoelt, dat de renners in de loop van een zware Tour substantie verliezen in de vorm van (spier-)gewicht, dan klopt je bewering. Vooropgesteld, dat de ratio gewicht/vermogen daardoor vermindert. Ook de maximale hartfrequentie daalt als gevolg van de zich opstapelende vermoeidheid, zodat aan de aanvoerzijde er relatief problemen ontstaan. Als ervaringsdeskundige met bètablokkers weet ik als geen ander hoe dit werkt. In the old days kon het verlies wel gemiddeld tot 3-5 kg lichaamsgewicht oplopen. De voedingsdeskundige bij Jumbo-Visma zou met deze cijfers nu per direct ontslagen worden.Overigens bewees Der Ulle in de Giro ooit het tegendeel. Van een wielertoerist naar een wielertopper, maar dat was different cook.

Zag overigens net de machtigste wielertoerist van de wereld voorbijflitsen in voorbereiding op het WUR voor 79-jarigen. Zijn entourage zorgde wel voor enig "windvoordeel". Wist U, dat binnenkort iemand ook het WUR voor 75-80 jarigen gaat aanvallen? Horsie beledigen is één ding, maar van het WUR, dat uit respect voor de kannibaal alleen aan d'en Eddy toebedeeld zou moeten worden, blijf je af. grinning smiley Het target is om minimaal 10 km per uur minder te doen dan recent de 17-jarige Fred Meredith met 49,184km.
El Chaba 21 maart 2022 16:06
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zag overigens net de machtigste wielertoerist van
> de wereld voorbijflitsen in voorbereiding op het
> WUR voor 79-jarigen. Zijn entourage zorgde wel
> voor enig "windvoordeel". Wist U, dat binnenkort
> iemand ook het WUR voor 75-80 jarigen gaat aanvallen?

Gokje: Fred Rompelberg?
Horsie is back 21 maart 2022 19:38
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> Wist U, dat binnenkort iemand ook het WUR voor 75-80 jarigen gaat aanvallen?
> Gokje: Fred Rompelberg?

Eén lucky guess op een dag is voldoende, El Chaba.
Maar wie moet Fred Rompelberg op gang trekken? Met omgerekend een 34m verzet (160x10 bij 2,11m) is hij na een uur nog maar 2 centimeters op weg.

Nee, het een zekere Atty Duijn. Google het maar eens.
El Chaba 21 maart 2022 20:44
Waar geeft Wuyts tegenwoordig commentaar dan?
lodjan 21 maart 2022 20:54
De Vlaamse commerciële omroep. (VTM?)
Clavan 21 maart 2022 21:20
VTM oftewel DPG media. Dus M. Wuyts, Donald Duck en Angela de Jong zijn nu collega’s.
Andere Peter 22 maart 2022 16:28
Dit was ook mijn indruk. Vrij normaal koersverloop op zo'n smalle finale. Zeker niet bepalend voor de uitsklag. Wil je dit vermijden dan moet je de laatste 10 km met louter vaste camera's doen.
Andere Peter 22 maart 2022 16:37
Hij heeft daar ongetwijfeld even wat slipstream. Maar dat is toch normaal? Hij reed nu eenmaal harder naar beneden dan de meeste motoren. Tsja, de bonus is dan dat je dan beneden effe uit de wind komt te zitten. Duurde maar heel kort. In de telelensbeelden die je daarna vanaf de motor kreeg was er gezichtsbedrog. Die motoren zaten er toen alweer 50m voor. Daartoe kun je het beste gewoon tellen/timen. Het leek veel minder.
En hij heeft zojuist de hele zooi uit het wiel gereden. Die hadden zijn slipstream kunnen hebben, maar hielden het niet.
Andere Peter 22 maart 2022 16:40
Ik erken dat 50m effect wel. Maar als je dat wil vermijden op zo'n Poggio dan moet je de motoren uit de koers halen en vanaf de klim alleen nog mar filmen met vaste camera's. Zelfs helikopters hebben uiteraard (zowel negatieve als positieve) windeffecten.

(Ik hoorde op de OS schaatsers over circulatiewind in zo'n indoorstadion. Door het vele inrijden van andere schaatsers heb je 5 ritten voor het einde een voordeel op de slotrit)
Horsie is back 22 maart 2022 20:06
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik erken dat 50m effect wel. Maar als je dat wil vermijden op zo'n Poggio dan moet je de motoren uit de koers halen en vanaf de klim alleen nog mar filmen met vaste > camera's. Zelfs helikopters hebben uiteraard (zowel negatieve als positieve) windeffecten.

Daarom motoren en auto's maar uit de koers halen, want er zal altijd wel binnen een redelijke afstand beïnvloeding zijn. Maar dat is uiteraard een volstrekt onzinnige eis, terwijl voor- en of nadelen, ook bij indivuele races vrij willekeurig kunnen zijn. De natuur kent immers niemand.

Filippo Ganna zou op de indoorwielerbaan virtueel al bijna een halve minuut eerder "beneden" zijn geweest. Mohoric had een gemiddelde van slechts 55,8km/h en was daarmee ruim een halve meter per seconde sneller dan de andere toppers. Ook de oude haai Nibbles moest Mohoric een heel recht eind laten gaan, geen hap kunnen doen. Overigens wordt er nu met de schijfremmen veel sneller gedaald, vooral door het fatsoenlijk later kunnen remmen

Maar de echte dropper is hier natuurlijk, dat we hier iemand aan het werk hebben gezien die als een crazy ant de kortste weg naar het mortuarium heeft gevonden.

Disclaimer: Ja, Cecchini, ik heb vanmorgen Peter Winnen gelezen.
Horsie is back 23 maart 2022 12:48
Lees ik gisterenavond toch, dat Jasper Stuyven, de winnaar van vorig jaar in de Poggio afdaling weliswaar 4 seconden tekortkwam, maar wel een bijna 5 km/h hogere maximum snelheid had dan Morovic. Werd Mohoric dan toch gehinderd? hot smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen