Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Tour win je in bed ofwel Sky gunt zijn kopman een camper

Gepost door Cecchini 
Cecchini 20 juni 2015 00:32
Als vervolg op een eerder topic / Iwan Tol - Volkskrant 20 juni 2015

Sky gunt z'n kopman een camper


Het bed in de luxe camper van Sky waarin Chris Froome de Tour moest gaan winnen deze zomer

De Tour is prachtig, maar de hotels waar de wielrenners verblijven, zijn vaak bedroevend. Vandaar dat Sky-kopman Chris Froome in juli in een 'motorhome' door Frankrijk rijdt. Althans, dat was de bedoeling.

UCI wil gelijk speelveld
De internationale wielrenunie UCI heeft vrijdagavond bekendgemaakt dat het verboden wordt om tijdens koersen in een camper te slapen. Alle renners moeten de nacht doorbrengen in een hotel dat beschikbaar is gesteld door de organisator van het evenement. Dat besluit is genomen om te garanderen dat de omstandigheden tijdens de koers voor iedereen gelijk zijn. De nieuwe regel wordt direct van kracht. Volgens Many Sastry, medisch coördinator van het academisch slaapcentrum in Horn (Limburg), zouden renners die in een camper slapen daar inderdaad beter uitrusten. ‘Veel mensen zullen het herkennen dat je in een vreemd bed in een vreemde omgeving slechter slaapt dan normaal. Het duurt langer voordat je inslaapt, je wordt ’s nachts vaker wakker en slaapt minder diep. Daardoor herstel je minder goed, fysiek en mentaal’, aldus Sastry.


Joop Zoetemelk zei het al: de Tour de France win je in bed. Alleen: waar kan dat bed het best staan? Sinds jaar en dag verblijven ploegen in de door de Tourorganisatie aangewezen hotels, maar dit jaar trekt de Britse formatie Sky zijn eigen plan. Zij hebben het voornemen om kopman Chris Froome in een speciaal verbouwde camper te laten slapen.

Altijd je eigen bed, meer privacy en elke avond onder precies dezelfde omstandigheden inslapen. Het lijkt misschien overdreven, maar in de beleving van Sky draait het in de topsport om details die het verschil maken tussen winst en verlies. 'Marginal gains' noemen ze dat bij de Britse wielerploeg. Ofwel: hoe kunnen we het toeval zo veel mogelijk uitsluiten?

Afgekeken van Formule 1

In de Formule 1 vonden ze het hilarisch om te horen hoe wij topsport bedreven.
— Dave Brailsford, algemeen manager van Sky

Het idee om kopman Froome dagelijks in een camper te laten slapen is afkomstig van Dave Brailsford, de algemeen manager van Sky. Hij gaf zijn ogen de kost bij de Formule 1, waar het al veel langer gebruikelijk is dat coureurs in hun camper op het circuit de nacht doorbrengen.

Hij werd keihard uitgelachen toen hij tijdens een werkbezoek op het Italiaanse circuit Mugello vertelde dat wielrenners tijdens de Tour op minstens 21 verschillende plekken slapen, met een beetje pech in een hotel langs de snelweg, en met nog meer pech in een kamer met een kapotte airco. 'Ze vonden het hilarisch om te horen hoe wij topsport bedreven.'

Gedurende de afgelopen editie van de Ronde van Italië draaide Team Sky al proef met de camper. De Australische renner Richie Porte was het proefkonijn. Een chauffeur vervoerde zijn mobiele slaapplek van hotel naar hotel. Ter plaatse werd de camper op de parkeerplaats gezet en aangesloten op de elektriciteit. Eten deed hij samen met de ploeg. Pas 's avonds trok hij zich terug. Porte sprak lovende woorden over de camper, hij noemde die 'mijn nieuwe heiligdom'.

De camper van Froome, een Fleetwood Excursion 39R, is 12 meter breed en wordt ook wel een 'vijfsterrenhotel op zes wielen' genoemd. Enkele journalisten kregen een rondleiding van Sky. Op voorwaarde dat ze eerst hun handen met zeep zouden wassen. Op die manier moest worden voorkomen dat er een virus de camper zou binnenkomen.

In de wielerwereld wordt verschillend gedacht over het voornemen van Sky. Sommige renners zijn heimelijk jaloers. 'Ik heb er zelf ook vaak over gedacht, zeker in Frankrijk', zegt Fabian Cancellara tijdens de Ronde van Zwitserland. 'Laat ik het voorzichtig stellen: de Tour is de grootste ronde ter wereld, maar dat zegt niet per se iets over de hotels. Die zijn vaak verschrikkelijk.'

Tikkeltje overdreven


We hebben al bussen, gaan we nu ook met z'n allen in een camper zitten?
— Tristan Hoffman, ploegleider van Tinkoff-Saxo
Anderen zijn kritischer. 'We hebben al bussen, gaan we nu ook met z'n allen in een camper zitten?', vraagt ploegleider Tristan Hoffman van Tinkoff-Saxo zich af.

Mike Teunissen, renner van Lotto-Jumbo, vindt het camper-idee van de Britten maar uitsloverij. 'Typisch Sky om zichzelf zo te profileren. Zo van: kijk ons eens innovatief bezig zijn. Je kunt daarin ook doorslaan en dat doen ze nu.'

Toen ze bij Lotto-Jumbo van het plan hoorden, keek iedereen meteen naar Laurens ten Dam. De inwoner van Maastricht kocht jaren geleden al een oude Chevroletcamper, waarmee hij na de Tour criteriums bezocht. Meestal overnachtte hij daarna op een camping in de buurt. Dat was veel praktischer dan elke avond weer terug te rijden naar Limburg. 'Ik was eigenlijk gewoon een visionair', lacht hij.

Typisch Sky om zichzelf zo te profileren. Zo van: kijk ons eens innovatief bezig zijn.
— Mike Teunissen, renner van Lotto-Jumbo

Ten Dam noemt het plan van Sky interessant, maar ook kostbaar (de camper kost bijna 2 ton) en niet per se zaligmakend. Want hoe fijn Richie Porte het ook had tijdens de Giro, hij haalde het einde niet. De Australiër kwam in de dertiende etappe hard ten val en moest opgeven.

Bovendien is een ronde als de Tour vanwege de dagelijkse verplaatsingen nu eenmaal een logistieke slijtageslag. Daar valt niet aan te ontkomen. 'Wij hebben zelf bij onze ploeg een eigen matras, een eigen dekbed en een eigen kussen. Ik denk dat je daarmee al een heel eind komt.'

Maar het belangrijkste bezwaar van het Sky-plan vindt Ten Dam het sociale aspect. 'Je bent wel erg afgesloten van je ploeg. Ik weet niet of ik dat zou willen, drie weken lang. Een goede nachtrust is belangrijk, maar teamgeest en gezelligheid ook
veluweracer 20 juni 2015 03:18
Teunissen solliciteert hier openlijk naar een plekje binnen de Sky-ploeg.
El Chaba 20 juni 2015 06:59
Op zich wel een terechte beslissing van de UCI maar tegelijkertijd zouden zij ook eens moeten kijken naar de vaak belabberde hotels waar de renners in moeten slapen. Dat is eigenlijk lachwekkend voor topsporters.
Sub Culture 20 juni 2015 08:34
En wie de fok is Mike Teunissen?
Ron Meijers 20 juni 2015 08:52
Over hotels gesproken: in het rondeboek kun je per etappe vinden in welke hotels de verschillende ploegen/renners logeren. In Nederland hebben ze volgens mij vooralsnog niet veel reden tot klagen. Astana, Lotto-Jumbo, Giant en Tinkoff verblijven bijv. in het Carlton President Hotel. Ik heb willekeurig een aantal Franse hotels gegoogeld en dat ziet er op het eerste oog lang niet slecht uit. 't Zal wel meevallen, toch? Zijn die spookverhalen over kakkerlakken op de kamers en roestig douchewater niet uit de jaren 80 en 90?

Overigens mag die camper van Froome wel luxe heten, het interieur lijkt op de keuken(kastjes) van mijn ouders uit begin jaren 80.
stoempert 20 juni 2015 09:02
12 meter breed, das niet niks
Sub Culture 20 juni 2015 09:08
Tja, hotels zien er op het internet altijd behoorlijk uit.
Iedereen heeft wel eens een hotel geboekt waarvan het er op internet ok uit zag maar in werkelijkheid niet veel soeps was.

Je kan dat hele gedoe romantiseren en zeggen dat het al van oudsher bij de Tour hoort. Anderzijds hoort een topsporter die 3 weken intensief zijn lichaam afbeult elke avond de mogelijkheid te hebben in een comfortabele omgeving zijn nachtrust te beleven.

Ik ga er van uit dat de ASO wel enige prospectie doet van de hotels zodat de ervaringen niet al te desastreus zijn.
lodjan 20 juni 2015 09:11
Dat viel me ook al op. Hoe wilden ze dat ding gaan vervoeren? Waarschijnlijk 3 meter lang?
PVW 20 juni 2015 09:29
Die dingen kunnen aan twee kanten uitschuiven. Als ze rijden kunnen ze dus zomaar 1/3e van de max breedte zijn. Maar dan nog lijkt 12 mtr me nog wel veel.
Rudy t. 20 juni 2015 10:07
Dat weet jij best. En hij slaat de spijker op z'n kop wmb...
Pyama 20 juni 2015 10:48
Voorspelbaar verhaal
Bromertà 20 juni 2015 10:55
Zal wel weer ergens mis zijn gegaan met de vertaling, maar zoals zo vaak gaat het om de lengte, niet waar dames?

[www.cyclingnews.com]
Leon 20 juni 2015 11:05
Hoe dan ook: of het nou uit de lengte of de breedte moet komen, als je die foto bekijkt is die ruimte aan beide kanten breder dan 3 meter, en zal er wel wat ingeklapt moeten worden om over de weg vervoerd te kunnen worden...
Ben 20 juni 2015 13:04
Ik vind het vreemd dat de UCI dit soort dingen kan verbieden.
Walnoot 20 juni 2015 13:04
Denk je dat er hier dames zijn?
Marcos 20 juni 2015 15:52
Dat gebeurde in de afgelopen jaren ook nog wel

Dit was de kamer van Klöden en Rast in de Tour van 2010



En Vroem zelf sliep al eens op de vloer..

Goozzer 20 juni 2015 17:22
Natuurlijk is er in de loop der jaren wel wat veranderd, maar feit is dat in sommige delen van Frankrijk natuurlijk armoe troef is om (laat staan voor het hele peloton) daadwerkelijk degelijke slaapplaatsen te regelen. Je komt nu met als voorbeeld die Carlton hotels aan, maar op welke dag is dat?

Het systeem is namelijk zo dat alle ploegen voor de Tour hetzelfde 'punten/sterrenbudget' hebben. Dan is het leuk dat je in Nederland in, bijvoorbeeld, een vijfsterrenhotel ligt, en een concurrent in een driesterrenhotel (in Nederland ook best te doen), maar dan kun je straks in de Pyreneeën natuurlijk weleens zwaar bedrogen uitkomen en inderdaad in een vadsig hol met oude stapelbedden terechtkomen. Dan ben je als klassementsrenner op de cruciale dagen natuurlijk behoorlijk in de aap gelogeerd...
Blueprint 20 juni 2015 18:06
Ik vind het vreemd dat het tijdens de Giro kennelijk geen probleem was voor de UCI, maar nu ineens wel.
Curzio 20 juni 2015 18:16
Het is allebei tamelijk vreemd, maar ik denk wel een goede zaak voor het wielrennen, want we moeten zeker niet de F1 achterna: graag zo min mogelijk invloed van geld en zoveel mogelijk van intrinsieke kwaliteit.
MarcoV 20 juni 2015 20:45
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> een goede zaak voor het wielrennen, want we moeten
> zeker niet de F1 achterna: graag zo min mogelijk
> invloed van geld en zoveel mogelijk van
> intrinsieke kwaliteit.


dan moeten we natuurlijk beginnen met het afschaffen van de Tour de France, die in 1903 al werd georganiseerd om het geld ...
Carlos Danger 20 juni 2015 21:33
Level playing field voor alle renners.
Dus; zelfde matras, zelfde doping, zelfde fiets, etc.
Curzio 20 juni 2015 22:32
Het gaat natuurlijk om de invloed die geld heeft op de sportieve resultaten, en een eventueel oneerlijke verhouding tussen de renners in dat opzicht.

En ja, ik weet dat dat er al is. Daarom 'zo min mogelijk'.
sijbriskie 20 juni 2015 23:21
valse trage 21 juni 2015 00:22
Andere Peter 21 juni 2015 01:08
Prachtige anekdote in de kantlijn.

Leuk dat iedereen het ermee eens is (ik ook) dat wat Sky wil niet mag. Ondertussen is de regel die hiermee officieel wordt gehandhaafd natuurlijk bijna niet te controleren. Hoe stellen we ons dat voor? Nachtelijke inspectie langs 200 renners? En wat als Froome 's avonds uitrust in een camper, om zich vervolgens van 12 tot 7 in het officiële hotel te melden? En wat als hij dat slechts van 5 tot 8 in de ochtend doet? Dus 3x per nacht alle renners inspecteren?

Affijn, het is wielrennen, hè? Het hoort helemaal bij de cultuur om scherpe regels op te stellen en ons pas veel later zorgen te gaan maken over de gebrekkige handhaafbaarheid en controleerbaarheid.
Andere Peter 21 juni 2015 01:10
Dezelfde training.

In het begin van de Olympische beweging was overvloedig trainen verboden. Dat werd gezien als oneerlijk concurrentievoordeel. Je meet dan niet meer het rauwe talent van de amateur, maar diens vlijt en organisatie.

De regel bleek trouwens niet te handhaven. Dat kennen we ergens van.
Andere Peter 21 juni 2015 01:10
Dat is in Utrecht, zegt hij. Terecht.
Goozzer 21 juni 2015 01:49
In dit geval lijkt me eerder het omgekeerde waar. Binnen tien minuten ben je nat. Zo'n camper valt best wel op, om nog maar te zwijgen over het feit dat er in de Tour net iets te veel mensen op staan te kijken. Overigens lijkt er me ook nog een praktische reden te zijn om dit niet te willen: het lijkt me niet wenselijk om nog eens twee honderd extra campers aan die karavaan toe te voegen - nog los van de vraag waar je ze überhaupt allemaal gaat laten...

Wel eens overigens dat de regels weer 'typisch scherp' zijn opgeschreven. Zo scherp zelfs dat je er in zou kunnen lezen dat er überhaupt niet meer gekoerst kan worden, omdat de renners gedurende de hele wedstrijd in de hen toegewezen hotels moeten verblijven. Briljant...

Riders must stay in the hotels provided by the organiser throughout the entire duration of the race...
Andere Peter 21 juni 2015 02:05
Whahaaha, dat is inderdaad juridisch broddelwerk.

Natuurlijk zou die ene Froome in een camper met heel groot SKY erop snel gepakt kunnen worden. Maar heus, renners en ploegen blijken heel creatief als er eenmaal een regel is geformuleerd zonder controlemechanisme. Daar ken je vast nog wel wat voorbeelden van ;-)
Bromertà 21 juni 2015 11:43
Opvallend toch weer dat de neiging om namens "iedereen" te spreken niet te onderdrukken valt. Zolang de deelnemer aan de Tour aan de organisatie en UCI laat weten waar hij bivakkeert, is er geen enkel probleem. Wie herinnert zich niet de "verplichte" overnachting op Alpe d'Huez op meer dan 1800m, waar de renners in krakkemikkige stapelbedjes de vermoeienissen van de loodzware inspanningen mochten verteren? Wie zou er dan niet kiezen voor de zuurstofrijke omstandigheden van een nachtje op zeeniveau?
Andere Peter 21 juni 2015 15:31
Zolang de deelnemer aan de Tour aan de organisatie en UCI laat weten waar hij bivakkeert, is er geen enkel probleem.

Dat is zoiets als: zolang de renners aan de organisatie en de UCI beloven geen doping te zullen gebruiken dan is er geen enkel probleem. Dit raakt natuurlijk de kwestie van handhaafbaarheid, controleerbaarheid en juridisch broddelwerk niet.
Goozzer 21 juni 2015 16:04
Broddelwerk, ja...

Wat betreft het controlemechanisme. De sociale controle is wel dermate groot dat dit natuurlijk meteen zou opvallen bij concurrenten, journalisten, personeelsleden en publiek die in en rond dezelfde hotels rondhangen. Zelfs in een scenario waarin je zo'n camper ongezien met je mee zou kunnen nemen en je jezelf ongezien zou kunnen manoeuvreren van en naar die camper en een aantal mensen (bijvoorbeeld het hotel) meekrijgt in je 'complot', zit je natuurlijk nog steeds met het gegeven dat er er weinig 'zekere uurtjes' overblijven, omdat je voor het ochtendgloren alweer terug zult moeten zijn op je kamer, mochten ze binnenvallen voor een plasje (met alle gevolgen van dien). Voor zover op zichzelf niet reeds een zeer slopende onderneming, m.i. ook niet realistisch...
Andere Peter 21 juni 2015 16:28
Eens hoor. De regel zal in de komende Tour niet overtreden worden.

Ik bedoel vooral dat die regel zo niet lang kan standhouden. Die vereist nadere uitwerking (of opheffing, hetgeen ik nog onwaarschijnlijker acht). Het gaat nu om 1 renner. Maar wanneer dit een winstgevende vorm van preparatie blijkt, dan kun je in 2025 allerlei andere vormen van hetzelfde verwachten. Het hoeft niet in een opzichtige camper. Toen de eerste dopingcontroles kwamen werd het ook niet realistisch geacht dat er ooit eentje met een peer onder zijn arm de urine van een ander via een buisje onder de penis in het flesje pompte.

Ik vind het vooral een geestig cultuurverschijnsel die bij het wielrennen hoort. Stevige regel opstellen en dan doen alsof de kwestie weg is. Heel katholiek ook. Juridisch is het niet rond en wanneer in de toekomst 200 renners dezelfde wens zullen hebben als nu voorloper Froome heeft, dan zal het een enorme organisatie vereisen om een eerlijke controle met redelijke pakkans voor elkaar te krijgen.
Ron Meijers 21 juni 2015 19:34
Oké, ik kom terug op wat ik zei ... En waarom lag Froome op de grond? Bedbodem waar niet op te slapen viel? Ik had een soortgelijke ervaring tijdens een midweekje Hengelhoef laatst. Kwam geradbraakt thuis. Al hadden de Belgische pinten daar wellicht ook wat mee te maken.
cyclingfreakske 24 juni 2015 23:00
als de camper maar weer niet voor ee ndebacle zorgt zoals in de Giro eye rolling smiley

de hotels in Frankrijk, in de Tour zijn nu in deze tijden nog altijd van vooral povere kwaliteit.
de Tour plaatst de teams in de hotels, de teams hebben geen enkele inspraak.
het is vooral de laatse 10j opvallend hoe vaak Franse teams in de luxe baden - zeker met een klassementsrenner erbij (denk aan Veuckleir tot 2j terug)
en de concurrentie in lamentabele hotels zat. de vorige jaren waren er diverse kalchten van teams over ongedierte (kakkelrakken).. oa Sky, Quickstep, Liquigas)
tevens geen airco bij hun, soms tot de draad versleten bedden, keukenhygiene zeer ondermaats enz....
quickstep sleurt ook al jaren zijn matrassen van de renners overal mee naartoe, omdat 1) ze het kotsbeu waren, 2) de renners wilden verzekeren van tenminste een goed matras...........; iets wat de tourdirectie elk jaar opnieuw stevig vertikt - behalve voor de Franse teams.

in zo'n geval van een slecht bed, slaap je vele malen beter met het matras op de grond.

zelf heb ik in het verleden ook vaak op de grond geslapen. soms was de matras zo slecht, dat ik niet eens de moeite deed hem op de grond te leggen, enkel het hoofdkussen en een deken...en slapen aan een roos, en fris opstaan...
soms was de kamer zo warm, dat ik gewoon op het balkon ging slapen met een paar dekentjes.en oordopjes in.
gebeurde zowel in rittenkoersen als op vakantie.

een slecht matras mag dan zachter liggen, het zorgt er wel voor dat je moe en gebroken opstaat.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen