Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

47th Volta Limburg Classic (1.1) One day race»Eijsden›Eijsden(195km)

Gepost door Clavan 
Clavan 01 april 2022 08:45

2019. Patrick Muller (wie?) wint voor Justin Jules (wie?) Beiden zijn sindsdien gestopt

2022

Voorbeschouwing Wielerflits

Startlijst PCS

Parcours en de talloze heuvels (Officiele site)

Het wordt grauw weer zaterdag in Zuid-Limburg. De kans dat de renners zon gaan zien is niet heel groot, maar gelukkig voor hen blijft het wel droog. De temperatuur is ongeveer 7 graden Celsius en de wind komt met windkracht twee uit het noordoosten. De vraag is of we een winters decor krijgen: op donderdag en vrijdag gaat het namelijk sneeuwen.

Eurosport zendt de wedstrijd vanaf 15.30 uur uit. Regionale omroep L1 is er al vanaf 14.30 uur bij en die livestream is ook te zien in het liveblog dat zaterdag op WielerFlits te vinden is.

Bron: BRI, PCS, WF
Eqquipo 01 april 2022 09:03
Inmiddels wordt er voor morgen windkracht 4 (NNO) gegeven bij 3 tot 5 graden. De benaming 'de hel' dringt zich vanzelf op.

o.a. Rob Ruijgh als commentator morgen bij de koers, deed ie dat al wel eens eerder?
Eindhovuh 01 april 2022 10:37
Rob Ruijgh, ooit 20ste bij zijn debuut in de Tour. Zonde hoe dat allemaal gelopen is.
De zwarte trui 01 april 2022 12:05
Het verhaal van Justin Jules is toch wel blijven hangen. Als je het op Wikipedia terugleest dan krijg je het idee dat er zelfs in de gevangenis in Belgie gekoerst kan worden...

Justin Jules werd in 2008 nog veroordeeld tot drie jaar effectieve celstraf voor doodslag op zijn stiefvader en werd in 2011 beroepsrenner.
ton duk 01 april 2022 13:49
Volgens mij heeft L1 ook een voorbeschouwing, de start en de eerste kilometers live (ja, ik verheug me daarop)

Hel v Mergelland blijft een klassieker
Gr
Lucho Herrera 01 april 2022 14:16
Bij Rob Ruijgh kun je het ook omdraaien. Jammer dat zo'n arrogant, onsympathiek figuur die dopingcontroles ontliep ooit de eer kreeg om 20e in de Tour te worden.

Ps of hier rancune van mijn kant een rol speelt laat ik in het midden. Maar zijn neef Ronnie Ruijgh (scheidsrechter) keurde in elk geval eind jaren 80 een schitterende goal van mij af tijdens de voetbalkraker tussen Sibbe D2 - Walram D2.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/04/2022 14:18 door Lucho Herrera.
Lucho Herrera 01 april 2022 14:20
Klassieker van Frank Heinen

Pascal Jules (22 juli 1961 – 25 oktober 1987)

Het is de zomer van 1983. Op de voorpagina van Miroir du Cyclisme staan vier jonge coureurs. Ze lachen naar de camera, spelen met hem zoals ze dit jaar met hun tegenstanders spelen. Dit is de nieuwe generatie, aangenaam.

‘Ceux qui piaffent derriere Hinault’, staat eronder. Twee van hen zullen ooit de Tour gaan winnen.

De vier uitdagers zijn met drie Fransen en een Amerikaan met een Franse achternaam. Greg Lemond heeft dan al verschillende indrukwekkende resultaten geboekt, evenals de stijlvolle Marc Madiot. De andere twee staan vlak naast elkaar. Zij zijn echte vrienden, hun vriendschap overstijgt de sport, een heilig verbond is het. Een verbond voor het leven. Zo hebben ze dat afgesproken.

De een heet Laurent Fignon. De ander Pascal Jules.

Uit het artikel komen ze naar voren als twee onbezorgde jongens, stadsmannetjes uit Parijs, voor wie de wereld zich ieder moment kan gaan ontsluiten.

Beaus garçons zijn het. O, wat is hun glimlach breed, wat zijn hun tanden wit, wat blaken hun koppen van ongegeneerde gezondheid.

Pascal Jules heeft dan in zijn korte carrière al verschillende glanzende prestaties afgeleverd. Tweede in de Ronde van Lombardije en derde in Luik-Bastenaken-Luik bijvoorbeeld – de toekomst lijkt met goud bezaaid.

Een jaar na het artikel in Miroir du Cyclisme boekt Jules zijn eerste echt grote zege: in de achtste etappe van de Tour blijft hij na een korte, nijdige solo een groepje achtervolgers met Ludo Peeters, Bruno Leali en Pedro Delgado voor. Met negen seconden voorgift rijdt hij uitgelaten over de streep. Zijn toekomst begint vandaag, op 6 juli 1984. Tenminste, dat denkt iedereen.

Maar terwijl Fignon en Lemond zich langzaam ontwikkelen tot potentiele Tourwinnaars en Madiot ietwat blijft hangen in de subtop, gaat het met de carrière van Pascal Jules eerder bergaf. Hij krijgt ruzie met ploegleider Cyrille Guimard, vergooit een seizoen door klachten aan zijn blindedarm en verhuist uiteindelijk naar Spanje, om er voor Seat-Orbea te gaan rijden.

De weg naar beneden wordt ook daar voortgezet – de glansrijke toekomst wordt even uitgesteld.

In zijn eerste Tour voor Seat ligt er al in de tweede etappe een ploegentijdrit op de renners te wachten. De rit wordt gewonnen door Système U, de ploeg van Guimard, met Pascals beste vriend Laurent Fignon als kopman.

Jules moet al vroeg in de wedstrijd lossen en rijdt alleen naar de finish. Daar blijkt dat hij buiten de tijdslimiet aangekomen is. Naar huis gereden door zijn boezemvriend. Zelden zal iemand zich zo vernederd hebben gevoeld.

Weer een jaar later rijdt hij de Tour wel uit, maar van prestaties is eigenlijk nauwelijks nog sprake; Pascal Jules, de eeuwig lachende, is uitgelachen. De schoonheid van de jeugd heeft plaatsgemaakt voor de verbetenheid van de volwassenheid.

Aan het eind van dat seizoen wordt Pascal Jules uitgenodigd voor een voetbalwedstrijdje voor het goede doel, vlakbij zijn woonplaats, daar waar hij nog altijd als een bekendheid geldt.

Het is 25 oktober 1987.

Kort voor middernacht verliest hij om onduidelijke redenen de macht over het stuur en ramt een huis langs de weg. Even verderop wachten zijn vrouw en zijn zoon Justin, van 1 jaar op een terugkeer die niet meer komt.

Zeventien jaar later.

Justin Jules is net meerderjarig en woont net als zijn broer nog thuis in Boisemont, in het huis met de witte luiken, bij zijn moeder en zijn stiefvader René Caufield, met wie zij zes jaar na de dood van Pascal is hertrouwd.

René is een klusjesman – hij repareert wasmachines en koelkasten, maar als men het vraagt, wil hij ook wel eens een blik werpen onder de motorkap van een auto.

René drinkt. Wat heet, hij zuipt.

Op een avond ontstaat er ruzie in het huis met de witte luiken. Wat de aanleiding is? Niemand die het weet. René beledigt de zijn stiefzoons, en de spanning loopt op, verder, almaar verder, als een vuurtje dat de lont van een bom wegvreet. Als de lont op is, vallen de twee jongens René aan. Justin slaat zijn stiefvader met een ijzeren voorwerp op het hoofd. De man zakt onmiddellijk in elkaar.

De hele scene heeft bij elkaar misschien een minuut geduurd.

Vier jaar later.

Justin Jules wordt veroordeeld voor doodslag op zijn stiefvader. Vijf jaar cel, waarvan hij een deel al uitgezeten heeft. Een jaar later kan hij zijn grote liefhebberij, het koersen weer oppakken.

Monument voor Pascal JulesIn 2010 is hij nog amateur bij Vendee U, een jaar later is hij al prof, bij het petieterige La Pomme Marseillaise. Met zijn sterke sprint behaalt hij talloze ereplaatsen in Franse wedstrijden als de Ronde van de Middellandse Zee en de Ster van Bessèges. Zijn eerste profzege boekt hij in Hainan, China. In die koers draagt hij bovendien een week de leiderstrui.

De witte luiken van het huis aan de Hauntil zijn tegenwoordig vaker gesloten dan vroeger. Een paar kilometer verderop, in Chanteloup-les-Vignes staat een klein monument voor Pascal Jules.

Voor René Caufield is slechts een grafsteen opgericht.

De herinnering aan hen beiden is in een jongeman verenigd.
Frederik D. 01 april 2022 19:13
Maar het verhaal achteraf is mooier dan een goedgekeurd goal. smiling smiley

Stonden we met zeven nul achter. Een corner, hoe bestond het, voor ons. Ik nam hem. De bal vloog dankzij de wind en de hand Gods in het goal. Zeven één. Op een achteraf veldje. Ik snap nog steeds niet dat de topscorer van de tegenpartij nooit is doorgebroken. Ik kon best verdedigen, desnoods met harde hand en voet. Maar hij speelde me vaak lam. Toch mooi. Ik kon er van genieten als hij mij voor l-sterretje-l zette. smiling smiley
Clavan 01 april 2022 19:52
Ach. Ik heb genoeg mensen gesproken uit die Vacansoleil tijd ( en daarvoor) die daar reden en bij betrokken waren om te weten dat we niet alleen moeten afgeven op die Spaanse doktoren. Je kan er zelfs een goedlopende hotel/B&B aan overhouden. winking smiley
veluweracer 01 april 2022 23:57
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij heeft L1 ook een voorbeschouwing, de
> start en de eerste kilometers live (ja, ik verheug
> me daarop)
>
> Hel v Mergelland blijft een klassieker
> Gr

L1 begint om 10.45u al inderdaad. Tot 13u.
En dan om 14.30u. weer.
Daartussen nog een aflevering van 'Tijd voor Toen Sport' met misschien wel aandacht voor wielrennen. Er staat geen onderwerp in de beschrijving.
Carlos Danger 02 april 2022 00:16
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> ton duk Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Volgens mij heeft L1 ook een voorbeschouwing,
> de
> > start en de eerste kilometers live (ja, ik
> verheug
> > me daarop)
> >
> > Hel v Mergelland blijft een klassieker
> > Gr
>
> L1 begint om 10.45u al inderdaad. Tot 13u.
> En dan om 14.30u. weer.
> Daartussen nog een aflevering van 'Tijd voor Toen
> Sport' met misschien wel aandacht voor wielrennen.
> Er staat geen onderwerp in de beschrijving.


Wordt, meen ik, de documentaire `Van Hel tot Fotofinish`, over de geschiedenis van de Volta Limburg Classic.
Eqquipo 02 april 2022 07:53
Code geel nu in het Limburgs Heuvelland vanwege (mogelijke) gladheid. Er kan ook nog een spatje vallen. Het is nog even tot de start om 12uur. Fingers crossed.
Eqquipo 02 april 2022 08:28
Voor wie t aardig vindt, via Limburg1 sport:

- Klassiek, jongetje wil wielrenner worden en staat vandaag aan de start tussen de profs katholiek wielerverhaal: [www.1limburg.nl]
- Limburgse debutanten, ook de dames: [www.1limburg.nl]
- verslag 2008 waar Tony Martin en Adam Hansen met z'n 2-en het peloton voorblijven in een koude, natte editie: [www.1limburg.nl]
ton duk 02 april 2022 11:50
De renners staan klaar om te starten gelukkig
Zonder D Dekker die een rustpauze inlast na moeizaam seizoensbegin maar met T Dumoulin en P Gilbert
Gr
ton duk 02 april 2022 14:19
Het toeristisch item nu op L1 doet me weer terug verlangen naar Rund um Koln en vooral de Ronde vh Groene Hart
Gr
ton duk 02 april 2022 15:59
Sneeuw en Dumoulin geselen het peloton...
Gr
ton duk 02 april 2022 17:00
Mooie overwinning de Lie en een leuke terugkeer Dumoulin. Gewoon lekker koersen, Tom
Gr
Eqquipo 02 april 2022 17:22
Goh, De Lie, dat is me d'r eentje. Geen topveld natuurlijk, maar om met zoveel overschot al die hellingen te verteren en demarrages te beantwoorden. Indrukwekkend.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen