Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Zorgen in wielerpeloton over koersen na coronabesmetting, met Parijs-Roubaix op komst

Gepost door Cecchini 
Cecchini 13 april 2022 11:01
Kan Wout van Aert na zijn recente coronabesmetting komende zondag gewoon weer Parijs-Roubaix rijden? Het wielerpeloton is ongerust over de effecten van het virus. Drie vragen.

Rob Gollin/ Volkskrant



Waar komt de bezorgdheid van de renners vandaan?
Het is dit wielerseizoen koersen met covid-19 in het wiel. De Belgische renner Tim Declercq van de ploeg Quick Step-Alpha Vinyl liep begin februari tijdens corona een ontsteking aan zijn hartzakje op. Eerst besloot hij de Vlaamse voorjaarsklassiekers over te slaan, maar na enkele weken rust keerde hij terug in Dwars door Vlaanderen (89ste) en de Ronde van Vlaanderen (niet uitgereden). Vorige week verliet hij voortijdig de etappekoers Circuit de la Sarthe. Hij voelde zich toch niet goed.

De Italiaan Sonny Colbrelli zeeg vorige maand na de eerste etappe in de Ronde van Catalonië met hartritmestoornissen ineen en moest worden gereanimeerd. Een verband met een besmetting staat nog niet vast. Colbrelli liep het virus begin dit jaar op, maar kreeg twee weken voor de wedstrijd ook bronchitis.

Het peloton is er niet gerust op. Tom Dumoulin reed in dezelfde wedstrijd en stapte voortijdig uit. Hij testte zelf begin maart positief en oordeelde later dat hij te vroeg het racen had hervat. Teammanager Patrick Lefevere van Quick Step-Alpha Vinyl verklaarde na het voorval met Colbrelli dat iedere renner uit zijn ploeg na een besmetting een hartonderzoek ondergaat. Tegen Sporza: ‘Als er nu iemand bij ons ziek wordt, nemen we geen risico. Niemand had gedacht dat het virus zo’n impact zou hebben op ons organisme.’

De Belgische viroloog Marc Van Ranst reageerde begin deze maand op Twitter krachtig op een veronderstelling dat de toen net ziek geworden Wout van Aert misschien toch wel Parijs-Roubaix zou kunnen rijden, ‘een kans van fiftyfifty’. Van Ranst: ‘De kans op Roubaix hoort niet fiftyfifty te zijn, maar nul. Na een corona-infectie mag het lichaam (en dus het hart) niet te snel overbelast worden. Wout van Aert zal Parijs-Roubaix winnen, maar niet dit jaar.’

Is de angst terecht?
Onderzoek van het Amsterdam UMC onder honderd topsporters in Nederland, gecombineerd met resultaten van wetenschappelijke publicaties, wees in november vorig jaar uit dat 2 tot 4 procent na een besmetting hartschade oploopt. De hartspier bevat veel receptoren waarlangs het virus kan binnendringen en ontstekingen en littekens veroorzaken. Ook kan het hartzakje geïnfecteerd raken.

Sportcardioloog Harald Jørstad, leider van het onderzoek, tekent aan dat covid-19 niet de enige veroorzaker is van myocarditis en pericarditis. ‘Er zijn veel virussen die deze aandoeningen teweeg kunnen brengen. Je kunt het bijvoorbeeld ook door een griepvirus oplopen.’

Volgens hem is het onmogelijk vast te stellen of voor wielrenners het risico groter is. ‘Ja, in die sport is sprake van een superzware belasting, maar aan de andere kant zijn ze zeer goed getraind.’

Terughoudendheid blijft geboden, beklemtoont hij. Proeven met muizen leren dat inspanningen kort na een besmetting tot snellere verspreiding van het virus in het lichaam leiden, met meer ontstekingen en ritmestoornissen tot gevolg. Het blijft wel beperkt tot deze vaststelling. ‘Je kunt mensen natuurlijk niet blootstellen aan dit soort experimenten.’

Volgens Frits Rosendaal, hoogleraar klinische epidemiologie en onderzoeker van hart- en vaatziekten in het Leids Universitair Medisch Centrum, is er nog veel onbekend over de gevolgen van een besmetting. ‘Je ziet dat zelfs mensen die nauwelijks ziek zijn geweest, er langdurig last van kunnen hebben. We weten het simpelweg niet precies.’

Het onderzoek onder topsporters noemt hij waardevol. ‘Maar het roept tegelijkertijd veel vragen op. Hoelang duurde het? Hoe erg was de schade? Gaat het na een tijdje over?’ Het incident met Colbrelli is niet meteen alleszeggend. ‘Je ziet het vaker dat topsporters plots ineenzakken. Denk aan de voetballers Nouri en Eriksen. Je moet niet te snel conclusies trekken.’

Wat is het advies?
Jumbo-Visma kiest voor een gefaseerde terugkeer van Van Aert. Na de Ronde van Vlaanderen sloeg hij afgelopen weekeinde ook de Amstel Gold Race over. De training is intussen hervat. Volgens ploegleider Arthur van Dongen is hij eerst cardiologisch getest. De laatste stap is nagaan of hij fit genoeg is om komende zondag te kunnen rijden.

De Vlaamse arts Tom Teulingkx, verbonden aan de Belgische wielerbond, gaat uit van ‘minimaal zeven, liefst tien dagen’ rust na een besmetting. ‘Maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de sportarts.’ Hij adviseert precies vast te leggen wat de eerste training voor effect heeft en vervolgens geleidelijk de volumes op te bouwen. Pas daarna kan hervatting van de competitie aan de orde komen.

Volgens sportcardioloog Jørstad van het Amsterdam UMC valt er onmogelijk een precies getal op het geadviseerde aantal dagen zonder koers te plakken. Symptomen en duur van de besmetting lopen te veel uiteen. ‘Wat je zeker niet moet doen, is met een knal beginnen. Je moet volledig klachtenvrij zijn. Als je pijn op de borst voelt of je bent kortademig: niet fietsen. Zorg dat je goed bent hersteld. Laat je adviseren door het medisch team van je ploeg. Verder moet je gewoon het gezond verstand gebruiken.’

Ook hoogleraar Rosendaal van het LUMC maant tot voorzichtigheid. ‘Het is hetzelfde als met de griep: als je tien dagen ziek bent geweest, moet je ook niet meteen weer op de fiets springen.’ Hij wijst nog op een andere taak van de begeleiders, omdat de sporter zo snel mogelijk weer zal willen gaan koersen, omwille van financiële en sportieve belangen. ‘Het is de plicht van artsen de renners tegen zichzelf te beschermen.’
Horsie is back 13 april 2022 12:03
Dromen zijn dus toch niet altijd bedrog. Thnx.

Strava van Wout van Aert (Is dit een adellijke titel?) had voor de argeloze meegluurder toch al niet veel om het lijf, maar nu hij ook even verstek laat gaan is het nog naakter. Wattages is het domein van Mathieu van der Poel. Overal zie je de analyses. Thijs Z. verdenk ik ervan stiekem zijn wattages te vergelijken met die van Mathieu. Moet Wout van Aert zondag aan de start staan? Zijn entourage zal heus wel weten waar "ze" aan beginnen of niet beginnen. Normaal zou zo'n fase van relatieve detraining in het voordeel moeten uitwerken, maar Parijs-Roubaix kun je echter alleen maar winnen als er all-out wordt gereden. Meerijden is weliswaar ooit verheven tot het olympische ideaal, maar PR matig is het kennelijk not done in PR.
Orakel 13 april 2022 12:45
Dank voor het delen van dit interessante artikel.
ton duk 13 april 2022 13:59
Van Aert voegt wel Luik toe
Gr
betuweracer 13 april 2022 15:31
Nuance (vragen):

Een onderzoek uit movember vorig jaar. Gehouden dus met voornamelijk de Delta-variant? Dat zal met die muizen vast zo zijn. Er staat in het hele artikel met andere woorden geen zinnige data over problematiek in relatie tot de Omikron-variant.

Er worden wel twee renners aangehaald die in opsomming een onderbouwing lijken, maar waarvan bij beiden enige relatie tot Covid ontbreekt. Hartproblematiek was geloof ik voor corona ook al een dingetje in het peleton.

Er hebben dit voorjaar enorm veel renners corona gehad. Misschien wel de helft tot 3/4. De momenteel wat plotseling overdreven stress mbt tot inspanning na covid zal hopelijk niet vergeten worden in de toekomst mbt 'reguliere ziekte'. Dan zullen er echt levens mee gered worden.
betuweracer 13 april 2022 15:38
PS: de tijdlijn zo een beetje afstruinende is er een goede kans dat Van Aert op 2/3 april al klachtenvrij was. Als hij getest is, gezond verklaard en alweer lekker een week volop heeft getrained, zou ik me als Jumbo zijnde niet zoveel van die Van Ranst aantrekken en Van Aert direct naar de hel sturen!
Horsie is back 13 april 2022 19:21
betuweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> PS: de tijdlijn zo een beetje afstruinende is er een goede kans dat Van Aert op 2/3 april al klachtenvrij was. Als hij getest is, gezond verklaard en alweer lekker een week volop heeft getrained, zou ik me als Jumbo zijnde niet zoveel van die Van Ranst aantrekken en Van Aert direct naar de hel sturen!

Van Ranst bekijkt zo'n deelname natuurlijk vanuit een ander perspectief dan Jumbo-Visma. Dat is prima en hoeft daarom nog niet tegen hem gebruikt te worden.

Intussen heeft Jeffrey Hoogland na een recente coronabesmetting zijn seizoenstart over een week (Nations Cup in Glasgow) uitgesteld na alwel de training weer te hebben hervat. Ook zijn partner Shanne Braspenninx (ooit ook te maken gehad hebbende met serieuze hartrproblemen, maar daarvan goed hersteld is) werd besmet en stelt haar start evenzeer uit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2022 23:10 door Horsie is back.
Horsie is back 13 april 2022 19:49
betuweracer Schreef:
-------------------------------------------------------

> Hartproblematiek was geloof ik voor corona ook aleen dingetje in het peleton.

Hartgerelateerde problematiek, zeker voor het wegwielrennen met de focus op duurinspanning, is altijd al een dingetje geweest. Pomp en electrisch circuit.
Sjoerd102 13 april 2022 20:01
Wellicht niet helemaal het goede draadje.
Begreep dat bij LBL de start wordt afgesloten voor publiek ivm de UCI regels mbt corona.
Iemand een idee hoe het met de aankomst zit bij LBL en bij Parijs Roubaix?
Het Velodrome zou makkelijk af te sluiten zijn, echter zie ik nergens informatie hierover
veluweracer 15 april 2022 12:38
Na een griepje is er gelukkig weinig aan de hand. Maar na injecties met een hoogst experimenteel goedje kan het inderdaad wel eens afgelopen zijn met je carrière als sporter.
Eindhovuh 15 april 2022 13:45
Zonder spuitje kan je anders aardig van het padje raken....
Sjorsoll 15 april 2022 14:02
Kijk maar naar Eriksen, zoals Willem Engel al zei. En naar Daley Blind trouwens, maar vergeet ook Nouri niet. Hoeveel mensen moeten nog bijna doodgaan voordat het duidelijk is. Stop het vaccineren!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2022 14:03 door Sjorsoll.
De zwarte trui 15 april 2022 14:30
Sarcasme? (mag ik hopen)
Eindhovuh 15 april 2022 14:32
Dat lijkt mij wel ja.
Bij Veluwracer twijfel ik nog.
veluweracer 15 april 2022 16:05
Niks geen sarcasme. Ik neem geen blad voor de mond.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2022 16:05 door veluweracer.
Sjorsoll 15 april 2022 16:18
Sarcasme uiteraard.


Noot: Eriksen was niet gevaccineerd op dat moment.


Ik vind het goed dat ze voorzichtig zijn geweest met Van Aert, heeft Jumbo goed gedaan.
Clavan 15 april 2022 16:50
Nee, dat wist ik al. En wat mij betreft mag het allemaal. Alleen je stelling dat het vaccin experimenteel is klopt natuurlijk niet. Deze was voorwaardelijk (niet voorlopig) goedgekeurd. En voldoet dus aan alles eisen voor wat betreft werking en veiligheid.
Dus als je ergens tegen wilt ageren zou ik graag zien dat je de juiste feiten gebruikt.
Groetjes
Nelis! 15 april 2022 18:32
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee, dat wist ik al. En wat mij betreft mag het
> allemaal. Alleen je stelling dat het vaccin
> experimenteel is klopt natuurlijk niet. Deze was
> voorwaardelijk (niet voorlopig) goedgekeurd. En
> voldoet dus aan alles eisen voor wat betreft
> werking en veiligheid.
> Dus als je ergens tegen wilt ageren zou ik graag
> zien dat je de juiste feiten gebruikt.
> Groetjes

Zeg je dat nu echt tegen Veluweracer? Pfff kansloos hoor. Dat is er eentje die shopt net zolang door als hij weer een "feitje" heeft gevonden die bij zijn domme mening hoort. Vrijheid van meningsuiting, mensen in hun waarde laten, tja, het zal allemaal wel. Maar de grondslag van die principes is bedacht voor nobelere mensen dan dit soort sneue gasten.
De zwarte trui 15 april 2022 20:43
Dat vermoeden had ik al, omdat voor Blind en Nouri hetzelfde gold.
El Chaba 15 april 2022 23:58
Helaas heb je gelijk. thumbs up
Wel interessant in deze de reden, dat Elon Musk Twitter wil kopen (zie mijn andere reactie).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2022 23:59 door El Chaba.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen