Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wat is jouw favoriete klassieker?

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 15 april 2022 14:30
Peiling
Wat is jouw favoriete klassieker?
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 53 stemmen ontvangen.
Milaan San Remo 0
 
0%
Ronde van Vlaanderen 14
 
26%
Parijs Roubaix 33
 
62%
Amstel Gold Race 2
 
4%
Luik Bastenaken Luik 2
 
4%
Ronde van Lombardije 1
 
2%
Anders, nl: (voor al uw leuke grapjes) 1
 
2%



Wat is jouw favoriete klassieker? En waarom?
veluweracer 15 april 2022 14:33
AGR omdat het zo'n onbegrijpelijk parcours is voor buitenlandse renners. En omdat ik zielsveel van Limburg houdt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2022 14:34 door veluweracer.
Eddy Veen 15 april 2022 14:43
De Elfstedentocht
Frederik D. 15 april 2022 14:45
Nelis! 15 april 2022 18:39
Ik vond de Ronde van Vlaanderen dit jaar echt geweldig, maar toch ga ik voor Roubaix. Wat een prachtige koers is dat.

Wel jammer dat de Ronde van het Groene Hart niet verkiesbaar is.
De zwarte trui 15 april 2022 20:51
De ronde met een AGR finish voor PR. Kan dus soms ook andersom zijn. Eerste échte wedstrijd van het jaar. Zelden gewonnen vanwege een slimme tactiek, gewoon de sterkste die wint.
ton duk 15 april 2022 21:41
Nelis! Schreef:
----------------------------------------------------- maar toch ga ik voor Roubaix. Wat een
> prachtige koers is dat.
>
> Wel jammer dat de Ronde van het Groene Hart niet
> verkiesbaar is.


Antwoord naar mijn hart
Gr
El Chaba 15 april 2022 22:44
Ik doe kennelijk mee met de meesten. Paris-Roubaix dus.
Vroeger - als klein jongetje - was het Liège-Bastogne-Liège, omdat ik nou eenmaal fervent liefhebber van heuvels/bergen ben, maar inmiddels ben ik ouder en wijzer.
Soms dan toch.. ;D
Wind mee 15 april 2022 23:12
Parijs-Tours of Lombardije. De rest is ook mooi hoor, maar wedstrijden in oktober hebben iets melancholieks.
Horsie is back 15 april 2022 23:12
You cannot be old and wise at the same time of was het toch anders?cool smiley
El Chaba 15 april 2022 23:39
Alan Parsons Project.. winking smiley
ton duk 16 april 2022 08:56
Ik ga voor Gent-Wevelgem... toen die wel meer voor sprinters was. Ik heb "iets" met de Kemmelberg hoewel ik daar nog nooit geweest (ene A Hitler dan weer wel)
Gr
Horsie is back 16 april 2022 10:56
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alan Parsons Project.. winking smiley

Uiteraard ken ik Alan Parsons Project, maar ik refereer natuurlijk aan de uitspraak van de grote roerganger, wiens naam hier alleen maar geduid kan worden met JWH: "You cannot be wise and in love at the same time". Elke verwijzing in deze naar wie dan ook is fictitional.
Clavan 16 april 2022 11:23
De ronde van Noord-Holland natuurlijk.
ton duk 16 april 2022 12:41
Gecanceld want geen motorbegeleiding, meen ik?
Gr
Koppizoektwachtwoord 16 april 2022 12:41
Hoe lang duurt het voor de Strade een echte Klassieker is? Die zou bij mij (na P-R) nu al op 2 staan.
Clavan 16 april 2022 12:58
betuweracer 16 april 2022 13:16
Strade had er zeker tussen gemogen, maar hij wordt ook wat overschat. Er is nog geen echt geweldige editie geweest (of waar te nemen) - voor de gegoede koersconnaisseur. En deels met het omgekeerd evenredige argument van De zwarte trui. 'Koersen' die vrijwel altijd door de sterkste gewonnen worden zijn weinig interessant kijkvoer. Zoals bergetappes. Het heeft iets teveel weg van een lange veldrit en veel te weinig van een tactische koersopera. Hier lijdt Parijs-Roubaix natuurlijk ook onder. Maar zoals The Voice, Heel Holland Bakt en de Olympische Spelen ook veel kijkers trekken, raakt de gemiddelde wielrenkijker meer opgewonden van een beetje middeleeuws afzien dan van een intrigerend schaakspel.

(Daarnaast onderscheidt Strade zich dan wel van de andere klassiekers doordat de zwaartepunten vrijwel direct aanbreken itt de zelfmoordwaardige 100 kilometer lange (vul-) aanloop, maar omdat de uitzending halverwege invalt, hebben we vaak de helft van het verhaal gemist. En dan die regie. Iemand kan een goed script schrijven, maar als Prins Claus filmt en Arie Boomsma regisseert hoef ik de film niet te zien.)

De Ronde, Gent-Wevelgem en de E3 bezetten vele plekken in de top 20 mooiste koersen van de afgelopen 20 jaar. De Parijs-Roubaix van vorig jaar staat er (toch) ook stevig tussen. LBL klimt weer een beetje uit het onkijkbare Dalverde, net als de AGR beter te makken is met het verwijderen van de mini-Huy als slotstuk.

Lombardije, ooit m'n lievelingskoers, nauwelijks meer om aan te gluren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2022 13:19 door betuweracer.
Tinuz 16 april 2022 20:30
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> En omdat ik zielsveel van Limburg houdt.


Mooie ontboezeming.
MarcoV 17 april 2022 13:42
Ongeveer eens met betuwejongen, de ‘semi’klassiekers regelmatig kijkwaardiger dan de grootste klassiekers. Al zijn we de laatste jaren al best wel verwend, vooral omdat er zoveel goede renners zijn die alle smaken klassieker willen proeven en de tijden van de stereotype Peter van Petegems met een seizoensduur van drie weken wel verdwenen lijkt.
Als ik toch moet kiezen, de Ronde van Vlaanderen. Omdat daar ‘anticiperen’ ongeveer elk jaar het codewoord voor de finale is.
Spaak 17 april 2022 23:03
Sowieso de Ronde van Vlaanderen, die staat bij mij boven P-R wegens een aantal redenen:
    - Mooier decor (ik vind de Vlaamse Ardennen veel leuker om naar te kijken dan het troosteloze Noord-Frankrijk), geldt niet in het minst ook voor de toeschouwers en het spektakel er omheen
    - De klimmetjes in Vlaanderen hebben meer een eigen smoelwerk dan de kasseistroken in Frankrijk
    - Het wedstrijdverloop in Vlaanderen is vaak tot het einde spannend met vaak een duel tot op de finish (zeker na het gewijzigde parcours) terwijl in Roubaix er meestal 1 renner bovenuit steekt die dan langzaam wegrijdt, minder interessant als kijker
    - Roubaix wordt vaak beslist door mechanische pech op de verkeerde momenten, je kunt dat charmant vinden maar ik zie liever een koers die beslist wordt door een sterke tactiek of krachtsverschillen

Desondanks steken deze 2 bij mij mijlenver boven de rest uit.
Milaan San Remo is meestal 15km leuk.
AGR vind ik geinig vanwege het bekende Limburg, maar is qua bezetting vaak niet fantastisch en levert ook vaak een minder aansprekende winnaar op (Gasparotto, Kreuziger etc.)
LBL heb weinig mee omdat ik die dag jarenlang altijd een weekendje weg was en de koers daardoor nooit kon zien.
Bij Lombardije ben ik vaak al wielermoe voor het jaar.

Het WK beschouw ik ook als een klassieker, resulteert vaak in een leuke wedstrijd door de afwijkende ploegen. Staat bij mij gelijk aan PR.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2022 23:04 door Spaak.
Orakel 18 april 2022 13:04
Strade, dan begint het seizoen echt en het is vaak een mooie wedstrijd.
Maradona 18 april 2022 15:01
Luik-Bastenaken-Luik toch wel. En de Strade komt daar inmiddels bij in de buurt maar die mist helaas de historie.
Hoentie 19 april 2022 19:51
Vroeger Vlaanderen, tegenwoordig Roubaix.

Maar mijn lievelingskoers is de Omloop, vanwege hele winter snakken
Slimmerd 24 april 2022 17:19
Die twee die op LBL hebben gestemd, gaan daar toch wel op terug komen? Zit echt helemaal niks in dit huidige parkoers
De zwarte trui 24 april 2022 17:39
grinning smiley of Remco fans.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen