Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

105th Giro d'Italia (2.UWT) + etappe 1

Gepost door Clavan 
Clavan 04 mei 2022 09:43



Egan Bernal is the winner of the 2021 Giro d'Italia

2022


Giro d'Italia route 2022 (Image credit: RCS Sport)

Voorbeschouwing parcours door Wielerflits
Voorbeschouwing algemeen klassement door Wielerflits

Startlijst ProCyclingStats

[Touretappe] De Grande Partenza van de komende Giro vindt plaats in Hongarije. De Ronde van Italië begint aanstaande vrijdag en finisht op zondag 29 mei. Wat krijgen de coureurs gedurende ruim drie weken allemaal voor de wielen?


De 1e etappe is een zo goed als vlakke race met een oplopende finale. In de laatste 5,6 kilometer klimmen de renners tegen 4,2% naar het kasteel boven Visegrád. De 2e etappe is vervolgens een tijdrit in de straten van Boedapest met een slotklimmetje van 1,3 kilometer. De 3e etappe start in Kaposvár en eindigt na een vlakke route in Balatonfüred, een plaats aan de boorden van het Balatonmeer.

De Giro vervolgt na de Grande Partenza op Sicilië. De 4e etappe serveert al direct een aankomst op de Etna met een slotklim van ruim 25 kilometer. Nadat de 5e etappe een race van Catania naar Messina is – klim halverwege, maar een vlakke finale -, is de 6e etappe een zekere kans voor de snelle mannen. Het is de eerste race op het vasteland van Italië, met start in Palmi en finish in Scalea.

Als 7e etappe zit er een heuvelrace met bijna 4.500 hoogtemeters in de pijplijn, waarna de 8e etappe een heuvelcriterium in Napels is. Het klimmen intensiveert in etappe 9 met een bergop aankomst op Blockhaus, waar Quintana in 2017 naar de zege soleerde, terwijl Pinot en Dumoulin 24 seconden later als tweede en derde over de streep kwamen.



1 QUINTANA Nairo MOVISTAR 3h 44’ 51”
2 PINOT Thibaut FDJ 0’ 24”
3 DUMOULIN Tom TEAM SUNWEB s.t.
4 MOLLEMA Bauke TREK-SEGAFREDO 0’ 41”
5 NIBALI Vincenzo BAHRAIN-MERIDA 01’ 00”
6 POZZOVIVO Domenico AG2R LA MONDIALE 01’ 18”
7 KANGERT Tanel ASTANA 02’ 02”
8 ZAKARIN Ilnur KATUSHA-ALPECIN 02’ 14”
9 REICHENBACH Sébastien FDJ 02’ 28”
10 FORMOLO Davide CANNONDALE-DRAPAC 02’ 35”


Week 2
Na de rustdag staat er met etappe 10 een heuvelrace met aankomst in Jesi op de rol, waarna etappe 11 een vlakke race naar Reggio Emilia is.

Etappe 12 is een race door het middelgebergte met finish bergaf in Genua, terwijl etappe 13 van San Remo naar Cuneo voert. Vervolgens is de 14e etappe een pittig heuvelcriterium die eindigt met een afdaling naar Turijn.

Die zondag staat er in de 15e etappe een aankomst bergop in Cogne op het menu. De slotklim is 22,4 kilometer lang, maar niet al te steil.

Week 3
De slotweek begint met etappe 16. Een parcours over de Mortirolo en de Passo di Santa Christina, voordat de race bergaf finisht in Aprica, waarna etappe 17 eveneens op maat van de klimmers is. De finish ligt even na het ronden van de Monte Rovere, een klim van 7,9 kilometer à 9,9%.

Rit 18 gaat van Borgo Valsigana naar Treviso en dat ziet er weer goed uit voor de sprinters. Etappe 19 voert over heuvelachtig terrein naar een bergop aankomst bij het Santuario di Castelmonte, waarna in de 20e etappe de beklimmingen terugkeren die in 2020 wegens slecht weer uit de rit naar Cortina d’Ampezzo werden gehaald: de Passo Pordoi en Passo Fedaia. De laatste is een klim van 14 kilometer à 7,6%, die in de tweede helft met dubbele cijfers stijgt.

Verona organiseert de slotetappe. Dat is een individuele tijdrit van 17,1 kilometer met finish in het Romeinse amfitheater. Op die plek werd Carapaz in 2019 gehuldigd als eindwinnaar.

Maglia Rosa Richard Carapaz rides into the Verona stadium.


The slowest Giro D'Italia was in 1914, Alfonso Calzolari won with an overall average speed of 23.437 km/h.


Carlo Oriani (Ita) winner of the 1913 Giro d'Italia , he died during WW1.


The longest stage in Giro d 'Italia history was the 3rd stage of the 1914 edition. From Lucca to Rome, 430km won by Costante Girardengo(Ita)


1933. Alfredo Binda


Coppi en Koblet in 1953


Coppi op de Stelvio


Pambianco, winnaar in 1961, op de Stelvio


Merckx in 1972?


Knut Knudsen in 1979


Laurent Fignon with Bernard Hinault and Patrick Bonnet at the Giro d’Italia, 1982.


Roche en Lejaretta in 1987


Hampsten in de broemde Gavia etappe in 1988/i]


1991, Chioccioli wint op de Passo Pordoi


1997, Tonkov en Gotti


2000, Garzelli en Pantani


2007, Riccò voor Parra, Pieplo and Perez-Cuapio


2016


2017. Jos van Emden wint de afsluitende tijdrit


2020. Wilco Kelderman in de steek gelaten door de Australiërs van team Sunweb op weg naar Sestriere



Stage 1»Budapest›Visegrád(195km)

De Giro d'Italia trapt in 2022 af met een race van Boedapast naar de citadel van Visegrád. Het parcours is nagenoeg vlak, op de laatste 5,6 kilometer na. Dat stuk stijgt met 4,2% naar het kasteel boven de stad.




Onderweg is er helemaal niks aan de hand. Het parcours kan niet veel vlakker. Sprinters die niet in het routeboek hebben gekeken komen bedrogen uit. De race eindigt op een klim van 5,6 kilometer. De eerste 2 kilometer is meer een vals plat en daarna is de stijging ruim 5%.


In de afgelopen twee edities won Filippo Ganna de openingstijdrit van de Giro. Dit keer hebben puncheurs zicht op de eerste roze trui.

De 1e etappe van de Ronde van Italië start om 12.20 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.15 uur.

Bron: TE, WF, PCS, CN, BRI, Cyclingarchives

p.s. ik ben vanaf morgen 5 dagen op de Wadden. Dinsdag a.s. ben ik er weer
De zwarte trui 04 mei 2022 12:12
Wat gebeurde daar nou in 2016...?

Etappe 1 Cort
Clavan 04 mei 2022 13:16
Voor mij zit dit moment in het rijtje AZ-Sporting Lissabon in 2005 en Ajax-Tottenham 2019. En vooruit, voor de Brabanders onder ons, PSV-Milan in 2005.
Carlos Danger 04 mei 2022 14:58
Bislet, Oslo 1981. ´´Hilbert, jonge, je moet nog een rondje!`` Hoort ook wel thuis in dit
rijtje Hollandse klassiekers.
Horsie is back 04 mei 2022 15:14
Heel recent: Forgot to charge the power meter of zou zaterdag dit euvel verholpen zijn.
De zwarte trui 04 mei 2022 20:40
MvdP in het groen! (Verde Comodoro, ter ere van X-KIN het nieuwe behang (?) / wandbekleding van Fenix). En zie ik daar nu ook verde comodoro fietsjes?

De zwarte trui 04 mei 2022 20:44
EF rijdt in een vnml zwarte trui (goede keus! grinning smiley ) om de roze trui niet in de weg te zitten. Hopelijk rijden ze in de tijdrit dan ook met een zwarte UFO helm... hallo darthvader.

Wind mee 04 mei 2022 21:24
De genoemde Carlo Oriani (eindwinnaar 1913) stierf overigens wel een "lullige" oorlogsdood: hij probeerde een collegasoldaat te redden uit een ijskoude beek, viel er zelf ook in en overleed later aan onderkoelingsverschijnselen. Geheel terzijde uiteraard, maar ik vond het op deze dag wel het benoemen waardig.
Frederik D. 04 mei 2022 21:33
Horsie is back 04 mei 2022 21:50
Soms word ik overvallen door de wens te willen weten wie er altijd achter de nicknames zitten, maar dan denk ik weer, luister toch maar naar David Byrne met Natalie and the 10000 Maniacs met hun duet Let the mystery be. grinning smiley
Koppizoektwachtwoord 05 mei 2022 00:48
Mijn dank. Ik ken veel van beider werk, maar deze samenwerking niet.
ton duk 05 mei 2022 09:15
Astmapuffer erbij en ik verheug me op de interviews
Gr
Horsie is back 05 mei 2022 10:10
Koppizoektwachtwoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn dank. Ik ken veel van beider werk, maar deze samenwerking niet.

Dank. Het was een gastoptreden in MTV Unplugged uit 1993 denk ik alweer.
Luijt 05 mei 2022 10:53
Ik denk niet dat Kelderman wint. Zie zijn verhaal op nos.nl. OMG!
Horsie is back 05 mei 2022 11:32
Een joie de vivre, dat Wilco still mixing the medicine Kelderman uitstraalt. Inspiratiebron en Han maar vissen. Maar ik las vanochtend ook To achieve your Best Performance stop trying so hard. Wil soms ook wel helpen. Maar als troost voor Luijt: Wilco is nog Ronderenner.
Sjorsoll 05 mei 2022 12:33
Die tweede doet mij nog steeds zo'n pijn als ik naar je tekst kijk.
Overigens, ik was toen jong, maar in mijn geheugen volgden de anticlimaxen van respectievelijk PSV en AZ elkaar binnen 24 uur op.
Dit checken via Google voordat ik deze stelling hier plemp is mijn eer te na.
Slimmerd 05 mei 2022 13:24
Klopt helemaal
Eindhovuh 05 mei 2022 15:28
Straalt werkelijk niets uit. Niet zo gek met zo veel tegenslagen, maar mijn god.
Carlos Danger 05 mei 2022 20:34
De sprinters zijn bang, dat het iets te zwaar voor ze is en de punchers zijn bang, dat het niet
zwaar genoeg is om de sprinters af te schudden.
ton duk 06 mei 2022 10:55
Ik zag /zie vooral realisme en soort van onzekerheid mbt hoe het vooral het openingsweekend +Etna zou gaan
Gr
Meneer 60% 06 mei 2022 11:01
De klim is gemiddeld iets steiler dan de Poggio, 50 procent langer en de zwaarste 100 meter is ook steiler. Twee keer zoveel 'klimpunten' op Climbfinder. Ik zie niet hoe de sprinters hier mee moeten gaan doen om de zege. Klassementstypes als Almeida of Yates zullen nog eerder winnen dan iemand als Ewan.
Luijt 06 mei 2022 12:08
Ik zag vooral wat ik altijd zie bij onze vriend Wilco.
Horsie is back 06 mei 2022 12:24
Vandaag is er een duidelijke gelijkenis met de eerste etappe van de TDF 2021 gewonnen door Loulou met 8 seconden voorsprong op Matthews, Roglic, Haig, Kelderman, Pogacar, Gaudu, Higuita, Mollema en Thomas. De Fin becijferde een gemiddelde snelheid voor Alaphilippe van 31,34 km/h voor de laatste 3,03 km. Vandaag verwacht de Fin een gemiddelde snelheid in de orde van grootte van misschien wel 35 km/h, want Je wordt ouder geef het maar toe reed er in de verkenning in zijn uppie met 32 km/h gemiddeld tegenop.

Giro is sprong in diepe voor Dumoulin zal zich in de top tien proberen te handhaven, want het is nog te vroeg om de racefiets in het diepe te gooien. Maar ook pink panther van der Poel zal zich willen verweren. Al met al wordt het weer een waar smulfeest voor de wielerliefhebber, wat of watt gerelateerd.
En is Caleb Ewan dan de onvermijdelijke dark Horse?
Orakel 06 mei 2022 12:39
Dat lijkt mij ook. Valverde wil die roze trui ooit aantrekken dus dit is misschien wel zijn laatste kans. Movistar zal als een straaljager het tempo opvoeren en vrijwel alle pure sprinters er af rijden, op misschien Mathieu, Vendrame en Cort (mits fit) na.
De zwarte trui 06 mei 2022 15:09
Wat loopt DSM stoer te doen? Er rijden 3 man van 3 ploegen op kop van het peloton en DSM gaat daar met de hele ploeg achter zitten, maar rijdt zelf niet... zag ze dit laatst ook in Dunkerque of Romandie (?) doen (zonder resultaat).

Anyway de ploegen van Cort, Bini en MvdP pakken hun 'verantwoordelijkheid' in deze GAAP etappe. 2 Bardiani's maken de sponsor blij.
Slimmerd 06 mei 2022 15:19
Welke twee? Die voorop zijn van DroneHopper
ton duk 06 mei 2022 15:26
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat loopt DSM stoer te doen? Er rijden 3 man van 3
> ploegen op kop van het peloton en DSM gaat daar
> met de hele ploeg achter zitten, maar rijdt zelf
> niet...

De winning mood Tour des Alps uitdragen
Gr
De zwarte trui 06 mei 2022 15:34
Je hebt gelijk. Drone hopper loopt voor de buis te hoppen van enthousiasme samen met Androni Giocattoli. Mijn excuses! Je maakt wel eens in foutje als het zo spannend is en er zoveel gebeurt.
De zwarte trui 06 mei 2022 17:21
De zwarte trui 06 mei 2022 17:21
Ewan weer lekker op zijn smoel..
Eindhovuh 06 mei 2022 17:23
ton duk 06 mei 2022 17:32
Zo, mijn GIRO is alweer goed
Alle rest gaat bonus zijn
Hup Wilco!!
Gr
Cecchini 06 mei 2022 17:32
Kelderman verraste me
De zwarte trui 06 mei 2022 17:33
Werd ook nog bijna omver gereden door Ewan?
ton duk 06 mei 2022 17:35
Ja en nee
Tis natuurlijk een aankomst waar Kelderman altijd top 10 rijdt...
Gr
Sjorsoll 06 mei 2022 17:41
Sjorsoll 06 mei 2022 17:42
Vorig jaar in die etappe op de Mur de Bretagne werd hij ook vierde ofzo.
De zwarte trui 06 mei 2022 17:43
Arensman moet morgen flink doortrappen. Verliest 15 secondjes op Bardet
Sjorsoll 06 mei 2022 17:47
Wat een hectische nabeschouwing
Carlos Danger 06 mei 2022 17:57
Het A.K. voor morgen:

1. Dumoulin
2. Van der Poel
3. Kelderman
Remko 06 mei 2022 18:09
Mollema en Kelderman: boven verwachting!
Arensman stiekem toch een beetje een tegenvaller. Al zou het me niet verbazen dat hij morgen gewoon top 5 rijdt.
De zwarte trui 06 mei 2022 18:22
ton duk 06 mei 2022 18:27
Iets minder heftig maar dit lijkt wel de nieuwe manier van winnen MvdP 2022
Kies het juiste wiel (Grmay) en win!!
Gr
Cecchini 06 mei 2022 18:28
Jawel maar met al zijn bedenkingen vooraf vond ik het opvallend.
Horsie is back 06 mei 2022 18:39
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ewan weer lekker op zijn smoel..

Ook met een Dark Horse, dat zichzelf laat struikelen kun je mededogen hebben.
ton duk 06 mei 2022 18:42
Remko Schreef:
------------------------------------------------
>
> Arensman stiekem toch een beetje een tegenvaller.
> Al zou het me niet verbazen dat hij morgen gewoon
> top 5 rijdt.

Als Arensman zegt dat ie niet voor het AK rijdt maar voor Bardet, is 15 sec achterop in een groepje tegenvallend??

Als ie voluit gaat, zou bevestiging tijdritje T-A leuk zijn... met een top 10
Gr
Horsie is back 06 mei 2022 18:56
Remko Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mollema en Kelderman: boven verwachting!

Dr. Phil tekent bezwaar aan. Gedrag in het verleden is vaak een goede leidraad bij het beoordelen van gedrag in het heden.
Vorig jaar zaten beiden namelijk ook al bij de eerste tien in soortgelijke aankomst TDF.
Slimmerd 06 mei 2022 18:58
Die trui ziet er een stuk beter uit
Slimmerd 06 mei 2022 18:59
In dit veld eigenlijk top-5..
Horsie is back 06 mei 2022 19:19
Babyface Mathieu van der Poel is nu wel verleden tijd. De finishfoto toont zijn grinding teeth steeds vaker. Another bite in the dust is voor hem geen optie.
Afgaand op zijn vermogensfile was het vandaag A Day At The Races. Achtenvijftig percent van de tijd met een hartslag onder de 115. Maar daarentegen wel een torenhoge hartslag van 201 bpm (voor Mathieu dan), ten teken, dat ie erg fris aan de start stond en vandaag niet zoveel heeft geleden. Bijna 3 minuten in totaal met een hartslag boven de 189, soms al zijn max. Uiteraard heeft dit ook wel wat te maken met de karakteristiek van de wedstijd. Strolling en dan sprinten tot km paal 142, al was deze bunch sprint van 41 renners wel wat langer. Maar "iedereen, zelfs Wiggo" zag ook, dat Mathieu van der Poel te moeie leek om zelfs maar zijn handen in triomf omhoog te steken. Ook zag ikzelf bij het finishen maar één keer zijn zenuwtic.

Een andere uitgeruste renner was toch zeker ook deze Girmay en och, Kämna van 1 naar 90, Naesen van 1 naar 111, en Formolo van 1 naar 20.
Luijt 06 mei 2022 22:27
Benieuwd of iemand nog van mening is dat MvdP van z'n lijn afweek. Dat hoorde ik vanmiddag iemand naast me zeggen. Die kan nu even niks meer zeggen.
Bauke en toch ook Wilco knap trouwens.
Horsie is back 06 mei 2022 23:04
Caleb Ewan begon tegen het einde zodanig te slingeren, dat het waarempel wel leek of het wegdek hem vloerde en niet het achterwiel van Girmay. Is er een video-analist in de zaal? De Fin berekende uiteraard weer de wattages op de klim door Mathieu van der Poel. Hij orakelde zelfs op licht masochistische wijze, dat hij deze gemiddelde snelheid op het vlakke maar net haalt.

Als je ziet hoe Mathieu van der Poel weer aan bermtoerisme doet, wordt ook pijnlijk evident, dat hij geen grote rondewinst in de benen heeft. Maar natuurlijk is Horsie een zeur, want hoeveel wielrenners hebben momenteel een grote rondewinst in de benen?

Disclaimer: Kritische perioden zijn in het wielrennen soms extreem belangrijk. Zo kun je ook beweren, dat zelfs Tadej Pogacer hier niet met zekerheid had gewonnen.
De zwarte trui 06 mei 2022 23:06
Na de finish was Dumoulin tevreden over zijn prestatie (25e op 4" van de ritwinnaar) en aan de kopman van Jumbo-Visma werd gevraagd wat het gespreksonderwerp met Van der Poel was.

"We zeiden dat Mathieu vandaag de rit mocht winnen en de roze trui mocht pakken en dat ik dat roze shirt zaterdag dan zou overnemen", gniffelde tijdrijder Dumoulin.
ton duk 06 mei 2022 23:10
Een bietje ja... en die lijn en flauwe bocht maakten dat dan wel weer logisch

Mocht Grmay nog de ultieme versnelling hebben gehad... dan in ieder geval niet binnendoor
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2022 23:14 door ton duk.
Tinuz 07 mei 2022 00:40
Met een typisch fijn gevoel het weekend in.
Een typische VDP
Een typische Kelderman
Een typische Mollema
Tinuz 07 mei 2022 00:44
Opmerkelijk dat die Bilbao met dat truttige tredje het goed blijft doen. (?)
Sjorsoll 07 mei 2022 01:25
Ik vond het ook verrassend hoor smiling smiley
lodjan 07 mei 2022 10:13
Het zal wel vloeken in de HOL-kerk zijn, maar van mij had Bini mogen winnen (en vandaag MVDP weer tweede achter Dumoulin, maar wel roze overnemend, Arensman 3e en Kelderman 4e, Kelderman haalt verschroeiend uit op de Etna en neemt roze over van MVDP om het niet meer af te staan). MVDP pakt nog wel zijn ritjes, evenals Mollema, Poels, Oomen, Riesebeek, Bouwman, Bol en Arensman).
Clavan 07 mei 2022 12:02
En Nibali die valt over een bidon en met een lichte blessure de Giro moet verlaten.
betuweracer 07 mei 2022 12:43
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen