Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Harm Ottenbros overleden

Gepost door Cecchini 
Cecchini 05 mei 2022 12:30
Voormalig wereldkampioen wielrennen Harm Ottenbros is dinsdag op 78-jarige leeftijd in zijn woonplaats Strijen overleden. Dat heeft wielerbond KNWU donderdag bevestigd.


De keerzijde van de regenboogtrui: vloek, verraad en ontgoocheling

Uit de Volkskrant van 23 september 2021/ Rob Gollinn


Ottenbros wordt in Zolder wereldkampioen, vlak voor de Belg Julien Stevens.

Zolder, 10 augustus 1969
Kampioen: Harm Ottenbros


Uit een grijze nevel duiken twee wielrenners op. Gerrie Knetemann en Harm Ottenbros rijden over de Zeelandbrug. De eerste zou twee jaar later wereldkampioen worden, de tweede was het al geweest, in 1969. Ottenbros stapt af en tilt zijn fiets omhoog. Dan zwiert hij het rijwiel de Oosterschelde in.

Het fragment uit het VPRO-programma Het Gat van Nederland uit 1976 markeert het einde van zijn wielercarrière die vanaf het behalen van de wereldtitel vooral in mineur is verlopen. Weinigen hebben zo geleden onder de vloek van de regenboogtrui als Harm Ottenbros.

Hij behoort in 1969 niet tot de kanshebbers op het circuit van Zolder. Tot dan heeft hij als voornaamste resultaten twee etappes in de Ronde van Zwitserland op zijn naam geschreven. Vooral Belgen zijn favoriet. Rik van Looy was al twee keer eerder wereldkampioen. Eddy Merckx heeft net zijn eerste zege in de Tour de France op zak. Roger De Vlaeminck is Belgisch kampioen. Ze kijken die dag vooral naar elkaar. Het is Ottenbros die samen met de Belg Julien Stevens ontsnapt, op 25 kilometer van de finish. Met z’n tweeën rijden ze op de eindstreep af. Na een bijna-surplace zet Stevens zijn sprint te vroeg in. De Nederlander wint met vijftien centimeter verschil.

Het is meteen de opmaat tot langdurige deceptie. Ottenbros wint bijna niks meer. Volgens hem accepteert het peloton niet dat een modale renner de wereldtitel heeft gegrepen. In De Telegraaf blikt hij terug. ‘Ze hebben me kapotgemaakt. Er is van alle kanten fanatiek geprobeerd mij geld afhandig te maken. Er is op mij gekoerst, zo fel, zo gemeen, dat ik soms dacht: ik stop er maar mee. Zo hoeft het niet meer.’ Zeker in België wordt hij onthaald op fluitconcerten. Hij is een kleine coureur in een te grote trui.

Zijn huwelijk strandt. Hij loopt een maagzweer op. Nadat hij is gestopt, neemt hij zijn intrek in een kraakpand en laat zijn baard staan en zijn haar groeien. Hij gaat geestelijk gehandicapten begeleiden. ‘Daar was ik mens’, vertelt hij in 2017 tegen Erik Dijkstra van Bureau Sport. ‘Daarvoor was ik wielrenner. Dat is een verschil.’ In 2002, als het WK terug is in Zolder, knipt hij voor het oog van de tv-camera nog een regenboogtrui in tweeën.

Intussen zijn de scherpe randjes er vanaf. Ottenbros, nu 78, kan weer trots zijn op de titel. Die dag in augustus was hij toch de beste geweest. Niet gewenst misschien, ja, maar wel degelijk wereldkampioen.

Frederik D. 05 mei 2022 12:45
Begeleider zijn van geestelijk gehandicapten is een beroep dat respect verdient. En Harms wereldtitel was toch mooi een wereldtitel. Een titel die ook respect verdient. Op Nu.nl zegt Kuiper aardige dingen over Harm.

Nu.nl
Horsie is back 05 mei 2022 13:08
Hennie Kuiper gooide ooit op legendarische wijze de racefiets op de keien en ging toch door met winnen, dus deed niet zoals Harm Ottenbros in 1976 door zijn racefiets in Het Gat van Nederland te gooien. Na zijn wereldtitel won hij nog maar één keer. Hij won dus de wereldtitel door daaraan niet te denken en won daarna nog maar één keer door juist steeds aan winnen te denken. Horsie Filosofica. Hij ruste in vrede.

Het you tube filmpje bekeken. Maar hoorde ik toch niet de racefiets nog steeds een flard tekst uit Idiot Wind zingen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2022 20:00 door Horsie is back.
Carlos Danger 05 mei 2022 14:51
Op zoek naar de fiets van de wereldkampioen,

[www.youtube.com]
ton duk 05 mei 2022 14:59
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Begeleider zijn van geestelijk gehandicapten is
> een beroep dat respect verdient.

Aldus Spaak...
Gr
Luijt 06 mei 2022 12:14
Prachtig interview! Veel dank voor het plaatsen.
veluweracer 06 mei 2022 13:23
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Begeleider zijn van geestelijk gehandicapten is
> een beroep dat respect verdient. En Harms
> wereldtitel was toch mooi een wereldtitel. Een
> titel die ook respect verdient. Op Nu.nl zegt
> Kuiper aardige dingen over Harm.
>
> [url=https://www.nu.nl/wielrennen/6199014/voormali
> g-wereldkampioen-wielrennen-harm-ottenbros-78-over
> leden.html]Nu.nl[/url]

Sterker nog, omdat hij wielrenner geweest was kon hij dat latere beroep aan. Want dat is pas echt bikkelhard.
Frederik D. 06 mei 2022 18:08
Andere Peter 08 mei 2022 12:44
RIP.

Meespelende dramatiek tav zijn carrière. Hoe zou het zijn gelopen als hij op dat WK 2e zou zijn geworden?

In 1976 was hij wel 32/33, hè? Het is ook niet zo dat hij er een hele carrière in het water gooide.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen