Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

105th Giro d'Italia (2.UWT) Stage 8»Napoli›Napoli(153km)

Gepost door Clavan 
Clavan 13 mei 2022 21:43

Koen Bouwman wins stage seven. RCS Sport photo


Sirroti photo


Sirotti photo

Stage 8»Napoli›Napoli(153km)



[Touretappe] De 8e etappe van de Giro is een heuvelcriterium met start en finish in Napels. De meeste heuvels liggen op het 19 kilometer lange circuit dat vier keer op het menu staat. De race is 153 kilometer lang.



Sinds de Grande Partenza van 2013 was de Giro niet meer in Napels. Destijds was de 1e etappe een criterium en Mark Cavendish kwam als winnaar uit de bus. De Brit won de sprint voor Elia Viviani en Nacer Bouhanni.

2013

De Napels-etappe van dit jaar is deels ook een criterium, maar het parcours is alleen wel aanzienlijk heuvelachtiger dan in 2013. Zo beklimmen de renners telkens de Monte di Procida op het schiereiland ten westen van de stad. Die stijgt in 2,1 kilometer met een gemiddelde van 6%. Later in de ronde volgt ook nog het korte steile klimmetje naar het Meer van Lucrinus.


Na de start maken de renners eerst een lus naar Lago Patria en na een kilometer of vijftig draaien ze het circuit op dat het hart van de race vormt. Het is 19 kilometer lang en nadat de coureurs het viermaal hebben afgelegd, keren ze terug naar Napels.

Op de Discesa Coroglio ligt nog een oplopende strook van een kleine 4 kilometer te wachten. Met nog 7 kilometer te gaan, dalen de coureurs terug naar zeeniveau, waarna ze finishen op de Via Francesco Caraccioli aan de Golf van Napels.


De 8e etappe van de Ronde van Italië start om 13.35 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.15 uur.


De eerste winnaar in 1996 ooit van het WK Under-23 was Giuliano Figueras. Deze in Napoli geboren wielrenner werd wereldkampioen in Lugano. Op plek 1 t/m 4 eindigden allemaal Italianen. Paolo Bettini werd 4e. In zijn carriere werd hij ook nog eens 10e in de Giro van 2001 en versloeg hij Jeroen Blijlevens in de GP Rik van steenbergen in 1999

GC after stage 7:

GC leader: Juan Pedro Lopez (Trek-Segafredo)
Mountains classification leader: Koen Bouwman (Jumbo-Visma)
Points classification leader: Arnaud Démare (Groupama-FDJ)
Best young rider: Juan Pedro Lopez (Trek-Segafredo)
Team classification leader: Trek-Segafredo

1,138.2 kilometers raced so far at an average speed of 39.726 km/hr
1 Juan Pedro Lopez Trek-Segafredo 28hr 39min 5sec
2 Lennard Kamna BORA-hansgrohe @ 38sec
3 Rein Taaramae Intermarché-Wanty-Gobert 0:58
4 Simon Yates BikeExchange-Jayco 1:42
5 Mauri Vansevenant Quick-Step Alpha Vinyl 1:47
6 Wilco Kelderman BORA-hansgrohe 1:55
7 Joao Almeida UAE Team Emirates 1:58
8 Pello Bilbao Bahrain Victorious 2:00
9 Richie Porte INEOS Grenadiers 2:04
10 Romain Bardet Team DSM 2:06
11 Richard Carapaz INEOS Grenadiers s.t.
12 Mikel Landa Bahrain Victorious 2:15
13 Thymen Arensman Team DSM s.t.
14 Jai Hindley BORA-hansgrohe 2:16
15 Santiago Buitrago Bahrain Victorious 2:18
16 Koen Bouwman Jumbo-Visma 2:19
17 Hugh Carthy EF Education-EasyPost 2:20
18 Alejandro Valverde Movistar 2:23
19 Lucas Hamilton BikeExchange-Jayco 2:27
20 Giulio Ciccone Trek-Segafredo 2:32
21 Domenico Pozzovivo Intermarché-Wanty-Gobert 2:37
22 Emanuel Buchmann BORA-hansgrohe 2:39
23 Bauke Mollema Trek-Segafredo 2:43

25 Pavel Sivakov INEOS Grenadiers 3:14

28 Guillaume Martin Cofidis 4:06
29 Tobias Foss Jumbo-Visma 4:14
30 Vincenzo Nibali Astana Qazaqstan 4:16
31 Sam Oomen Jumbo-Visma 4:33
32 Gijs Leemreize Jumbo-Visma 5:19
33 Tom Dumoulin Jumbo-Visma 5:40

Bron: TE, BRI, Internet, PCS

p.s. Voor de etappe van zondag ben ik er niet. Cecchini of anderen be my guest.
Horsie is back 13 mei 2022 21:57
De etappe is een echte pump track, een kinderversie van een BMX track. Zodat de kids leren wat zwaartekracht vermag, what's goes up, goes down.
Wind mee 13 mei 2022 22:05
Een hele lap tekst over Napoli zonder een verwijzing naar maffia of pizza (de foto van die voetbalmaffioos die graag pizze kaande niet meegerekend) geeft deze Napoli-liefhebber moed. thumbs up
Clavan 13 mei 2022 22:16
Ik had ook een Pasta e fagioli recept kunnen plaatsen. thumbs up
Spaak 13 mei 2022 22:43
Cecchini 14 mei 2022 00:07
Ga je mij nou lopen afzeiken? Paar jaar nadien?
Clavan 14 mei 2022 08:37
? Ikconfused smiley nee hoor. Ik wilde alleen aangeven dat in deze Napels rit ook een typisch Napolitaans gerecht hier ook niet had misstaan. Heb ik iets gemist?
Koppizoektwachtwoord 14 mei 2022 08:46
Ja. Cecchini reageert, om in culinaire sferen te blijven, wel eens vaker gauw aangebrand. En een paar jaar geleden begon hij elk openingstopic van een etappe met een ellenlang recept. Dat viel niet bij iedereen in goede aarde. Vandaar dat hij nu denkt dat jij hem zit te dissen.
Koppizoektwachtwoord 14 mei 2022 08:49
Maar het was Wind mee die over een pizza begon.

Voor het nagenieten: [nos.nl]
Cecchini 14 mei 2022 08:51
Aangebrand? Je schijnt tegenwoordig met een knipoog emoji te moeten reageren om ironie of zelfspot te laten zien.
ton duk 14 mei 2022 09:25
???? (..., die emoij werken niet op mijn foon)
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2022 09:26 door ton duk.
ton duk 14 mei 2022 09:28
Leuk, een" WK-tje" in Napels
We gaan het weer beleven met MvdP
Gr
Clavan 14 mei 2022 09:40
Oh vandaar. Ik vond de recepten wel vermakelijk. Kreeg er altijd ontzettend zin van in de zomervakantie naar Italie. Dit jaar wordt het anders en gaan we naar Finestère. Maar goed, waarom vertel ik dit eigenlijk. Interesseert niemand. Ik lijk Merijntje wel. Kusjes
Koppizoektwachtwoord 14 mei 2022 09:53
Toch mis ik ‘m wel, die kloothommel. ::hartje allemaal::
Eindhovuh 14 mei 2022 10:19
Schreef jij ook altijd over die “vergeten” renners? Mooie stukken waren dat.
Mocht je je vervelen… winking smiley
Slimmerd 14 mei 2022 10:19
Laten we hopen dat MvdP geen WK-resultaat (WK op de weg uiteraard) behaald, vandaag moet natuurlijk 'gewoon' zijn tweede ritzege opleveren.

Wel benieuwd wat voor soort etappe we te zien krijgen
merijntje mortirolo 14 mei 2022 11:05
Cecchini 14 mei 2022 11:06
Ja dat was ik, ik had het gevoel dat de poel van vergeten renners leeg aan het raken was. Maar wie weet.
Eindhovuh 14 mei 2022 11:07
En nu vaker posten jij! Welkom terug.
Frederik D. 14 mei 2022 12:08
En jij na 45 jaar terug op het hoogste niveau?
Eindhovuh 14 mei 2022 12:31
Nou ik ben voor NAC. En daar is zoveel wanbeleid dat dat nog wel even gaat duren vrees ik.
Eindhoven zou wel leuk zijn voor die supporters.
Frederik D. 14 mei 2022 12:58
We wijken af maar NAC behoort net als MVV in de eredivisie. Emmen eigenlijk niet. Breda en Maastricht zijn steden. Emmen is een dorp. Maar ja, verder, leve de koers.
ton duk 14 mei 2022 13:20
Mooi, we beginnen de wielerdag met 2e winst Vollering in Baskenland
Gr
ton duk 14 mei 2022 13:21
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laten we hopen dat MvdP geen WK-resultaat (WK op
> de weg uiteraard) behaald
>
Ach, zijn "nederlagen" zijn ook vaak van legendarische aard
Gr
Cecchini 14 mei 2022 13:22
Mag ik dan kiezen voor RKC Waalwijk. Een kleiner dorp dan Emmen en de zoveelste ploeg uit Brabant, terwijl Drente er maar één heeft.
Eindhovuh 14 mei 2022 13:38
Zelden gewoon inderdaad
Slimmerd 14 mei 2022 13:44
Slimmerd 14 mei 2022 13:45
Van der Poel probeert al mee te schuiven met de eerste ontsnapping, Ulissi op zijn wiel
Slimmerd 14 mei 2022 13:48
Twaalf man licht voorop, met o.a.

Van der Poel
Ulissi
Moniquet
Rivi
Poels
Tejada
betuweracer 14 mei 2022 13:52
Nu maak je het wel heel bont, ijlings aangebrande appelflap van ons. RKC is na Ajax de mooiste club van Nederland (bleek uit een poll uit 2016 onder 350 journalisten, 5000 oud-voetballers en 2 miljoen Nederlanders). Een kweekvijfer bovendien van voetbalintelligentie (Bosz, Ten Hag en Schreuder speelden er alledrie!). Rick Hoogendorp, Ard van Peppen en keukens. Ahmed Touba en worstenbroodjes.

Overigens kan MVV net zo goed opgeheven worden. Of wil Frikandel D. ook eredivsieclubs gaan (her-) oprichten in Steden als Haarlem en Leiden? Sommige steden horen geen profclub te hebben. Maastricht lijkt daar ook een prima voorbeeld van.

Alaaf. Volgens Rory Sutherland gaan er vandaag een paar klassementsmannen het asfalt tutoyeren. De eigen glazen bol ondersteunt dit en wenst Landa, Bardet, Kelderman en Hamilton alvast alle beterschap.

Wellicht kan Van der Poel een en ander voorkomen door er een wilde rit van te maken (hij is er al aan begonnen).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2022 13:54 door betuweracer.
Slimmerd 14 mei 2022 13:56
Van der Poel voorlopig solo op kop, het is wachten op wie er mee kunnen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2022 13:59 door Slimmerd.
Cecchini 14 mei 2022 13:57
Wat is er woensdag?
Slimmerd 14 mei 2022 14:00
Girmay in een grote achtervolgende groep (ongeveer 20-25 renners) op 10"
Slimmerd 14 mei 2022 14:03
G. Martin is mee in die achtervolgende groep, die nu aansluit bij Van der Poel.

Peloton op slechts 48"
Slimmerd 14 mei 2022 14:05
21 man op kop, slechts 37"

EF heeft niemand mee en probeert de boel recht te zetten



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2022 14:06 door Slimmerd.
Slimmerd 14 mei 2022 14:06
Een sprintje denk ik

(Foutje, bedankt)
Slimmerd 14 mei 2022 14:08
Blok lijkt erop te gaan bij het peloton

Kopgroep;

Vanhoucke, Moniquet en De Gendt
Poels en Sütterlin
Ravanelli en Zardini
Vendrame en Calmejane
Felline en Tejada
Maestri en Rivi
Skjelmose
Van der Poel
Ulissi
Arcas
Girmay
Schmid
Gaburro
G. Martin

G. Martin op 4'06 van Lopez beste man in AK



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2022 14:23 door Slimmerd.
Eindhovuh 14 mei 2022 14:09
Girmay is toch wel de revelatie van het seizoen.
Slimmerd 14 mei 2022 14:14
1'40 en Trek gaat aan de slag
ton duk 14 mei 2022 14:24
Een ploegmaat mee was voor MvdP toch wel fijn geweest
Gr
Slimmerd 14 mei 2022 14:24
Eens, voor Girmay geldt hetzelfde,ze gaan een hoop moeten reageren.
Slimmerd 14 mei 2022 14:38
Cecchini 14 mei 2022 17:58
Ondertussen heeft Thomas de Gendt zijn overwinning weer binnen. De rest (op een enkeling na) reed om MVDP niet te laten winnen. Zeker Girmay, nu al verpest door Hilaire. Nauwelijks een meter op kop, maar wel actief als Van der Poel weer eens aanging. Sympathiek een Afrikaanse wielrenner maar als je wilt winnen dan mag je wel iets meer initiatief verwachten.
Cyclad58 14 mei 2022 18:28
Eens. Girmay heeft bij mij wat krediet verspeeld. Na afloop klaagde hij dat iedereen naar Van der tongue sticking out smileyoel en hem keek. Mwja, juist hij keek alleen naar Van der Poel, waar VDP wel van zijn eigen kracht uitging. Door zijn passiviteit deed Girmay zichzelf uiteindelijk te kort, hij had deze rit anders waarschijnlijk gewonnen.

Ik ben nog bij dat De Gendt wint, tenminste de enige renner die het vandaag ook verdiende (met VDP en de uitstekende Schmid). Ik had er niet aan moeten denken dat Gabburo of Arcas had gewonnen.
El Chaba 15 mei 2022 05:00
Ook eens met Cecchini en Cyclad.
Zie ook: [www.ad.nl]

Mathieu van der Poel lacht wieltjesplakker Bini Girmay vierkant uit na opmerking over koersverloop in Giro
Mathieu van der Poel en Bini Girmay hebben een iets andere beleving van het verloop van de achtste etappe van de Ronde van Italië. Het commentaar van de winnaar van Gent-Wevelgem leidde tot een grote lach bij zijn Nederlandse rivaal.

Van der Poel en Girmay maakten deel uit van een omvangrijke kopgroep, maar misten uiteindelijk de beslissende slag. In de achtervolging op de vier uiteindelijke koplopers verliep de samenwerking tussen de twee niet bepaald soepel. ,,Iedereen keek naar Mathieu en mij", liet de 22-jarige renner uit Eritrea weten. ,,Het was onmogelijk om zelf koers te maken. Het was zwaar, maar ik ben blij met mijn optreden vandaag.”

Van der Poel reageerde op sociale media met een smiley waarvan de tranen uit zijn ogen stromen van het lachen. Het had er dan ook alle schijn van dat ook Girmay vooral op het wiel van de winnaar van de eerste etappe reed.

"Girmay heeft vandaag gewoon alleen maar op het wiel van Van der Poel gereden”, zegt Thijs Zonneveld in de podcast In het wiel. "Eigenlijk tot op het allerlaatst dacht hij ‘Van der Poel gaat mij nog terugrijden naar de kopgroep en dan ga ik winnen. Dat gebeurde niet. Je zag ook echt op een kilometer dat Van der Poel omkeek, dat Girmay niet meer overnam en dat Van der Poel dacht ‘Ik niet, dan jij ook niet’. Ik vind het het volste recht van Girmay om zo te rijden. Iedereen kan op die manier een grote koers winnen. Maar hij is 22 en hij is zo goed en zo snel, dan komt daar ook wel verantwoordelijkheid bij kijken.”
De winst in de etappe ging uiteindelijk naar Thomas de Gendt. Girmay kwam als vijfde over de streep, Van der Poel werd zevende.


Zoals Zonneveld in het artikel terecht op merkt, is het niet verboden om zo (laf) te rijden als Girmay deed, maar door dan na afloop zo’n opmerking te maken, plaats je jezelf wel buiten de realiteit. Bovendien is het ook niet echt snugger, zeker niet in het huidige wielrennen waar aanvallend rijden (Alaphilippe, Van Aert, Van der Poel) steeds meer de norm is geworden.
Renners, die zich gedragen zoals Girmay vandaag maken zich zo niet bepaald geliefd in het peloton, dus hopelijk leert hij hier van.

Ik ben voorlopig in ieder geval fan af.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2022 14:05 door El Chaba.
Remko 15 mei 2022 09:03
Uitzonderlijk dat VDP hierop 'reageert'. Doet hij normaal nooit eigenlijk.
ton duk 15 mei 2022 13:26
MvdP zal Grimay's reactie ietwat bezijden zijn waarheid hebben beoordeeld
Gr
El Chaba 15 mei 2022 13:41
Dat zegt dus genoeg over het gehalte belachelijke nonsens van Girmay's uitspraak.
Horsie is back 15 mei 2022 15:18
Niks gezien dus geen recht van spreken. Bini voor brune bonen (ik lust ze niet, ik heb er geen zin in) Girmay schijnt na een paar opmerkelijke successen dus nu al over het paard getild te zijn. Horsie wil dan altijd direct weten hoe hoog was dat dan. Neem dan toch maar een goed voorbeeld aan een met 11 overwinningen gelouterde folterende Demi Vollering zou ik willen orakelen. Denk overigens wel, dat Mathieu van der Poel aan zijn theewater zat, maar een lage MHR van 183 en een Whoop score van 20,2 uit 21 als maximale score. NP wattage vergelijkbaar met dat van ongelofelijke Thomas de Gendt. Zie net dat Drone Hopper Natnael de honneurs vandaag voor Bini overneemt. Forza.

Zonder aartsrivaal Harrie Lavreysen zou Jeffrey Hooglang vandaag in Milton de sprint met de spreekwoordelijke twee vingers moeten gaan winnen. De resultaten in de afgelopen dagen van hem zijn matig. De pure sprint blijft van alle disciplines in het wielrennen het langst op par. Jeffrey Hoogland heeft echter een tijd gedwongen moeten pauzeren wegens een Covid-19 besmetting van hem en zijn partner. Het is evident, dat er met hem voorzichtig wordt omgesprongen.

Disclaimer: Op Strava verschijnt van Mathieu van der Poel al een paar dagen geen hartslag. De score hierboven is dan ook via @Velon. Maar wat moeten we aan met zijn uitspraak over de etappe van gisteren: "One of the most beautiful stages I've done". Verrek, hij is toch geen wielertoerist. grinning smiley
El Chaba 15 mei 2022 15:31
Zie net dat Drone Hopper Natnael de honneurs vandaag voor Bini overneemt. Forza.

De honneurs van wat?
Als donkere (zeldzame), Afrikaanse (zeldzame) én goede (zeldzame) wielrenner in het Giropeloton bedoel je?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2022 15:32 door El Chaba.
Slimmerd 15 mei 2022 15:44
Als er iemand aan het plakken is vandaag, maar dat maakt de VDP-fanboys niks uit blijkbaar
Horsie is back 15 mei 2022 15:53
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zie net dat Drone Hopper Natnael de honneurs
> vandaag voor Bini overneemt. Forza.

>
> De honneurs van wat? Als donkere (zeldzame), Afrikaanse (zeldzame) én goede (zeldzame) wielrenner in het Giropeloton bedoel je?

De naam Drone Hopper leek me in een oprisping wel leuk en aangezien Afrikaanse renners nu eenmaal nog steeds zeldzaam zijn was de zin zo geboren.
Het brein is nu eenmaal niet indiscriminate.
merijntje mortirolo 15 mei 2022 21:30
El Chaba 15 mei 2022 21:40
Cyclad58 16 mei 2022 19:35
El Chaba 17 mei 2022 00:04
Je had ook gewoon 'ja' kunnen zeggen.
Horsie is back 17 mei 2022 00:55
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je had ook gewoon 'ja' kunnen zeggen.

Had gekund, maar dat zou voor mij als breedsprakig fenomeen te kort door de bocht zijn geweest. Het door jou gebruikte begrip zeldzaam wijst mij te veel naar het begrip uitzondering. Als Afrikaan is nog prima. Overigens nam hij gewoon de plaats in van Bini en dat dit niet helemaal los kan worden gezien van het begrip indiscriminate (Engels woord) is nu eenmaal een feit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen