Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

105th Giro d'Italia (2.UWT) Stage 10»Pescara›Jesi(196km)

Gepost door Clavan 
Clavan 17 mei 2022 08:09

Jai Hindley (on right) is fastest of the Blockhaus survivors. RCS Sport photo

Stage 10»Pescara›Jesi(196km)

[Touretappe] De eerste Giro-etappe na de tweede rustdag is een race van Pescara naar Jesi. Het parcours door de Marken is biljartvlak in de eerste helft, heuvelachtig in de tweede. De race telt 196 kilometer.



In 2013 was de Giro voor het laatst in Pescara. De stad aan de kust van de Abruzzen fungeerde destijds als aankomstplaats van een totaal verregende etappe, die vroege vluchter Adam Hansen solo won.

2013

Voor Jesi is het minder lang geleden dat er een profpeloton op bezoek was. In 2019 was het stadje eindstation van een rit in de Tirreno-Adriatico. Na een heuvelrit met een vlakke finale toonde Julian Alaphilippe zich sneller dan pure sprinters als Davide Cimolai en Elia Viviani.

2019 T-A

De 10e Giro-etappe volgt een tegengesteld scenario. De eerste helft van de race is namelijk een volstrekte affaire langs de Adriatische kust. Pas als de coureurs in Civitanova Marche het binnenland insturen, wordt het parcours heuvelachtig. Vooral de klimmetjes in Recanati en Filottrano blinken uit met stevige stijgingspercentages.

Na het doorkruisen van Monsano – een dorp op een klim van 4,4 kilometer à 4,2% – dalen de coureurs naar Jesi. Vervolgens loopt de weg in de laatste 1,5 kilometer vals plat op.



De 10e etappe van de Ronde van Italië start om 12.30 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.15 uur.


Jesi is uiteraard ook de geboorteplaats van Michelle Scarponi. Scarponi werd uitgeroepen als winnaar van de Giro d'Italia 2011 in 2012 nadat de eigenlijke winnaar, Alberto Contador, uit de uitslag werd geschrapt nadat hij teveel Spaans rundvlees had gegeten. Hier op de foto werd Scarponi nog net verslagen door Bart de Clercq in de 7e etappe van de Giro 2011

GC after stage 9:

GC leader: Juan Pedro Lopez (Trek-Segafredo)
Mountains classification leader: Diego Rosa (EOLO-Kometa)
Points classification leader: Arnaud Démare (Groupama-FDJ)
Best young rider: Juan Pedro Lopez (Trek-Segafredo)
Team classification leader: Bora-hansgrohe

1,482.2 kilometers raced so far at an average speed of 39.142 km/hr
1 Juan Pedro Lopez Trek-Segafredo 37hr 52min 1sec
2 Joao Almeida UAE Team Emirates @ 12sec
3 Romain Bardet Team DSM 0:14
4 Richard Carapaz INEOS Grenadiers 0:15
5 Jai Hindley BORA-hansgrohe 0:20
6 Guillaume Martin Cofidis 0:28
7 Mikel Landa Bahrain Victorious 0:29
8 Domenico Pozzovivo Intermarché-Wanty-Gobert 0:54
9 Emanuel Buchmann BORA-hansgrohe 1:09
10 Pello Bilbao Bahrain Victorious 1:22
11 Alejandro Valverde Movistar 1:23
12 Thymen Arensman Team DSM 1:27
13 Vincenzo Nibali Astana Qazaqstan 3:04
14 Jan Hirt Intermarché-Wanty-Gobert 3:09
15 Lennard Kamna BORA-hansgrohe 3:26
16 Richie Porte INEOS Grenadiers 4:19
17 Hugh Carthy EF Education-EasyPost 4:22
18 Lorenzo Fortunato EOLO-Kometa 5:49
19 Ivan Sosa Movistar 5:53
20 Sam Oomen Jumbo-Visma 7:21
21 Koen Bouwman Jumbo-Visma 9:38
22 Giulio Ciccone Trek-Segafredo 10:12
23 Pavel Sivakov INEOS Grenadiers 10:52
24 Wilco Kelderman BORA-hansgrohe 11:02
25 Simon Yates BikeExchange-Jayco 11:11

27 Mauri Vansevenant Quick-Step Alpha Vinyl 12:50

29 Bauke Mollema Trek-Segafredo 13:46

33 Tom Dumoulin Jumbo-Visma 18:06

Bron: PCS, TE, BRI
Cecchini 17 mei 2022 10:21
Spaken die het begeven vanwege oververhitte schijfremmen, in Keldermans wereld gebeuren die dingen nu eenmaal

Door Peter Winnen



Het is gewoon kut’, zo analyseerde Wilco Kelderman zijn zondag in de Giro. Als zulke woorden uit zijn mond komen, klinken ze nog zachtaardig. Wilco kan niet vloeken. In de intonatie omzwachtelde hij zijn tekst met de typisch Kelderiaanse onschuld: iets meer dan tien minuten aan de broek op de monsterlijke Blockhaus, het was maar een beetje kut, eigenlijk.

Toen hing hij een warrig verhaal op over de aard van de pech die hem nu weer was overkomen. Er knapte een spaak in zijn wiel, hij moest een paar keer van de fiets tijdens de afdaling naar de voet van Blockhaus, wat ik een magische naam vind voor een col die gewoon een ploert is. ‘Die schijfremmen werden heel heet en mijn spaken klapten gewoon door de druk’. Hij voegde er aan toe dat het een hele steile, supersnelle afdaling was.

Vloeken kan Wilco niet, verhalen vertellen des te beter. Spaken die het begeven onder de opgebouwde hitte van schijfremmen, het lijkt me uitgesloten. Maar in de wereld van Wilco gebeuren die dingen nu eenmaal.

Even, heel even, een paar seconden maar, bracht de televisieregie de achtervolging van Wilco in beeld. Voor hem een leeg koninkrijk; niemand van zijn ploeg wachtte hem op. Bij Bora-hansgrohe hebben ze zoveel (schaduw)kopmannen dat wachten geen optie was. Wie in koers-technisch opzicht op hem had moeten wachten, zat ver achter hem.

Poëtisch om te zien, die paar seconden borstcrawl door een symbolisch niets.

Kelderman is een onverklaarbaar fenomeen. Talent zat, maar op een of andere manier komt hij altijd in de schaduw terecht. Op deze plaats riep ik hem ooit uit tot de kampioen van de revalidatie. Voor sommige coureurs volstaat een palmares om ze in de wielergeschiedenis te plaatsen, Wilco voert met afstand de breukenranglijst aan. Revalideren is zijn vak, beter gezegd, pech is zijn vak.

Op Google zocht ik, voor een algemeen overzicht, naar Wilco’s pechcurve. Het deed me deugd te constateren dat hij ook wel eens viel ‘zonder erg’.

Ik had Kelderman gespeeld bij de bookmakers (voor het eindklassement van de Giro). Ik had me niet uit het veld laten slaan door het feit dat hij een paar weken eerder ter aarde was gestort (Luik-Bastenaken-Luik) en met een hersenschudding in de berm bleef liggen. Wanneer ik bij de bookmakers speel, ben ik meedogenloos in de verwachting.

De eerste Girodagen stemden me hoopvol. Wilco zelf was ook ingenomen met zijn progressie. Die paar dagen in Hongarije etaleerde hij zich als kopman onder de kopmannen van Bora-hansgrohe.

Boven op Blockhaus was het niet allemaal ‘kut’ voor Wilco. Ploegmaat Hindley die grauw zag als as won de etappe. Hindley kan de Giro winnen. Kan. Wilco moet bijbeunen.

‘Nu begint het pas’, sprak hij boven op de col. Het was er kil, mensen droegen gewatteerde jassen. Het klonk alsof hij zichzelf niet snel genoeg kon vergeten.
Slimmerd 17 mei 2022 11:52
Hup Bini! 195km dat wiel van VDP volgen om hem er daarna genadeloos af te sprinten, nu al zin in de huilie-huilie commentaren
Horsie is back 17 mei 2022 12:14
Eerst maar eens zien of Mathieu van der Poel zijn powermeter en whoop hartslagmeter weer kan verleiden hun en daarmee zijn geheimen prijs te geven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2022 15:15 door Horsie is back.
Cecchini 17 mei 2022 12:19
MVDP zal gek zijn. Die rijdt Bini echt niet mee naar de streep.
Luijt 17 mei 2022 12:39
Ik was benieuwd naar Winnen's visie op Kelderman. Die ontbreekt helaas in dit stukje.
Horsie is back 17 mei 2022 12:54
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik was benieuwd naar Winnen's visie op Kelderman.
> Die ontbreekt helaas in dit stukje.

Kelderman is een onverklaarbaar fenomeen, las Horsie, heel erg bekend met een onverklaarbaar fenomeen te wezen. hot smiley
Luijt 17 mei 2022 13:09
......zodra mensen (of paarden) zichzelf tot onverklaarbaar fenomeen uitroepen worden ze daarmee meteen weer wat beter te duiden.
merijntje mortirolo 17 mei 2022 13:35
-
Astana heeft speciale bidons, vandaag.





(Verschillende formaten foto, khad ze kunnen bijknippen, maar fuck it, heb geen eeuwen de tijd).
Horsie is back 17 mei 2022 15:26
Vicenzo Nibali is bezig met zijn 500. etappe in een grote ronde. Drie keer raden wie er meer etappes heeft, ook na dit seizoen. Hebben zij nooit een vak geleerd? En hoe zit het met Mathieu van der Poel? Behalve de notoire melding van een sanitaire stop en de signalering dat hij aan de staart van het peloton verscheen, niks meer van hem gehoord of gelezen. Of was zijn bezoekje aan de staart van het peloton, zoals dat van een schaapshond, de kudde een beetje aansporend. En waar is Bini?

Had ik al geschreven, dat de volgende rustdag van de Giro alles in zich heeft. Iedereen met RANG en NAAM kijkt dan geïnteresseerd een UUR lang naar het scherm.
Slimmerd 17 mei 2022 15:34
72km

Naesen, Bais en De Marchi verdedigen 3'52
Eindhovuh 17 mei 2022 15:34
Carapaz gevallen.
Ewan al vroeg gelost, lijkt niet fit te zijn.
merijntje mortirolo 17 mei 2022 15:40
-
De Italiaan vertelt nu dat de bidon in Filottrano uitgedeeld wordt onder de toeschouwers.

Schattig.
Slimmerd 17 mei 2022 15:42
Cav en Poels lossen nu ook
Horsie is back 17 mei 2022 16:05
Mathieu van der Poel moet toch zijn benen weer laten wapperen. Achterop geraakt door een mechanical. Heeft er al 9 seconden afgehaald, zie ik. Ik type nu eenmaal niet zo snel.
Slimmerd 17 mei 2022 16:10
Slimmerd 17 mei 2022 16:41
25km

De Marchi is solo gegaan en heeft nog slechts 45"
Slimmerd 17 mei 2022 16:48
21km, De Marchi is gegrepen
merijntje mortirolo 17 mei 2022 17:01
-
De Marchi al een tijd gegrepen, maar Démare lijkt fucking sterk.
merijntje mortirolo 17 mei 2022 17:04
-
Nu niet meer.
Slimmerd 17 mei 2022 17:07
6km

Yates, Formolo, Ciccone en VDP met klein gaatje
Slimmerd 17 mei 2022 17:08
Achtervolgende groep man of 25, 4x Intermarche
Slimmerd 17 mei 2022 17:08
Aanval MvdP, nog 4.5km
Slimmerd 17 mei 2022 17:09
Girmay haalt MvdP terug

Aanval Carapaz
Slimmerd 17 mei 2022 17:11
2.5km

Carthy met luttele secondes voorsprong
Slimmerd 17 mei 2022 17:13
1. Girmay
2. MvdP
3. Albanese
4. Kelderman
5. Carapaz
6. Bouwman
7. Bardet
8. Bilbao
9. Almeida
10. Schmid



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2022 17:15 door Slimmerd.
Slimmerd 17 mei 2022 17:14
Dikke sprint van ruim 300 meter, de twee beste met een heerlijke sprint
Wanny 17 mei 2022 17:15
MVDP verspeelt al veel te veel krachten in de laatste 10 km, terwijl Girmay lekker in de wielen rijdt.

Hopelijk kunnen ze bij Alpecin eens investeren in een paar goeie renners die hem kunnen ondersteunen.
Slimmerd 17 mei 2022 17:16
Je bedoelt die Girmay die MvdP zelf terughaalt tussen 4 en 3
Wanny 17 mei 2022 17:17
Dat deed ie in eerste instantie ook vanuit het wiel van een ander, om daarna het laatste stukje dicht te rijden.
ton duk 17 mei 2022 17:19
Dat was vooral die Quicksteppert, meen ik
Maar verder gewoon een goede winnaar in een zeer mooi rechtstreeks duel.
Gr
Spaak 17 mei 2022 17:19
De Eritrese renner klopt de Nederlandse en Albanese.
Mooie sprint. Mooi de duim van VDP, op waarde geklopt.
De zwarte trui 17 mei 2022 17:19
Na het vingertje, nu een (getrustreerd?) duimpje, of zou MvdP echt een pluim geven aan Bini?

Hopelijk brengt de WT injectie voor Poel ook een sterkere ploeg. Anders moet ie in deze ritten toch wat meer bekeken rijden en 'gewoon' wachten op de sprint.
Clavan 17 mei 2022 17:19
Girmay toch gewoon terechte winnaar?
Nelis! 17 mei 2022 17:20
Ja dat zou je kunnen stellen, maar je kan je ook afvragen of de tactiek zo goed was om de hele ploeg op te roken.
Luijt 17 mei 2022 17:20
Die Girmay nestelt zich right up there met MvdP Van Aert en Alaphilippe.
Wat een sprint.
De zwarte trui 17 mei 2022 17:21
Tuurlijk, duidelijk de sterkste sprint
Spaak 17 mei 2022 17:21
Dit was gewoon een echte pluim, anders geef je geen knuffel na afloop.
Sub Culture 17 mei 2022 17:21
Rot toch op met dat ostentatieve sportsmanship gedoe.
Met je hand hoor je op je guidon te slaan, niet van thumbs up te doen.

Girmay wordt een echte wielerster.
Kijk nu al uit naar de gefrustreerde vaandeldragers langs Vlaamse kasseihellingen als een 'zwarte' de heimatboys slaag heeft.

Racistische incidenten helaas wel gegarandeerd.
Wanny 17 mei 2022 17:22
Natuurlijk een terechte winnaar. Die jongen maakt een mooie ontwikkeling door. En die hele ploeg ook, komen beter voor de dag dan Alpecin.

Mathieu moet wat slimmer gaan rijden ipv altijd maar met zijn krachten smijten. Is voor ons mooi om te zien, maar het is dan wel moeilijker om te winnen.
Clavan 17 mei 2022 17:23
Morgen staat de wind lekker om die verwachte saaie etappe beetje op te leuken.
Carlos Danger 17 mei 2022 17:23
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rot toch op met dat ostentatieve sportsmanship
> gedoe.
> Met je hand hoor je op je guidon te slaan, niet
> van thumbs up te doen.
>
> Girmay wordt een echte wielerster.
> Kijk nu al uit naar de gefrustreerde
> vaandeldragers langs Vlaamse kasseihellingen als
> een 'zwarte' de heimatboys slaag heeft.
>
> Racistische incidenten helaas wel gegarandeerd.

En jij dacht, laat ik er maar mee beginnen.
Carlos Danger 17 mei 2022 17:24
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> MVDP verspeelt al veel te veel krachten in de
> laatste 10 km, terwijl Girmay lekker in de wielen
> rijdt.
>
> Hopelijk kunnen ze bij Alpecin eens investeren in
> een paar goeie renners die hem kunnen
> ondersteunen.


Die hebben ze wel, maar die zitten thuis.
Sub Culture 17 mei 2022 17:25
Jij was nooit de slimste van de klas hé?
Horsie is back 17 mei 2022 17:28
Mathieu van der Poel laat zich toch nog een fractie van een seconde verrassen en begint met een "onmogelijke" achterstand op Biniam Girmay. Sprinten op de weg vereist toch een veel betere positionering dan de sprint op de baan. Niettemin, Biniam, is here to stay. Vijf kilometer voor de finish zat Mathieu van der Poel over de hele wedstrijd nog maar 5% in de Red Zone. Daarna was het volle bak. Straks weer gluren op Strava.
Carlos Danger 17 mei 2022 17:31
Bekend met het Engelse woord `Incitement`?
Cecchini 17 mei 2022 17:31
Hij wint genoeg toch? Deze sprint was met die van de eerste etappe veruit de mooiste.
Horsie is back 17 mei 2022 17:40
3,8 km voor de finish hoorde ik iemand nog vol joie de vivre uitroepen: Wie gaat die koers hier winnen? Daarna toch business as usual, not yet.
Cecchini 17 mei 2022 17:44
Girmay naar het ziekenhuis. Champagne kurk in het oog.
ton duk 17 mei 2022 17:50
11 Oomen die zowaar vandaag weer 2 plekken opschuift in AK
Gr
Horsie is back 17 mei 2022 17:50
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Girmay naar het ziekenhuis. Champagne kurk in het oog.

Met pijnlijke ledematen hoor je uiteraard niet te spotten, maar ook dat lukte Mathieu niet. Dat duimpje voor de finish was echter wel mooi.
Carlos Danger 17 mei 2022 17:51
Het begint nu al.
Carlos Danger 17 mei 2022 17:53
Porte en Kämna vallen er tussenuit.
De zwarte trui 17 mei 2022 17:56
Ok, ik heb niet verder gekeken. Mooi gebaar dan van Poel. thumbs up
El Chaba 17 mei 2022 17:57
En jij bekend met WOKE..?
Carlos Danger 17 mei 2022 18:33
Waar bemoei jij je nou weer mee?
lodjan 17 mei 2022 18:44
Schitterende finale en heerlijk duel Matje-Bini deze Giro. Tussenstand 1-1.
De een smijt wat teveel met zijn krachten en zou iets slimmer mogen rijden.
De ander is zeer koersslim, maar zou iets minder berekend kunnen rijden.
Bini heeft een sterkere ploeg in steun.
Luijt 17 mei 2022 18:45
Had zo gehoopt dit woord nooit op dit forum te lezen.
Sjorsoll 17 mei 2022 18:48
Vroeg beginnen met sprinten is denk ik de beste manier om VdP te kunnen kloppen. Niet dat het lukt (zie het pelotonnetje dat op meters wordt gereden), maar de kans wordt groter dat je wint wanneer je vroeg begint. In Vlaanderen tegen Asgreen stopte hij ook ineens met fietsen.
Verder heeft hij de sprintnederlaag misschien een beetje aan zichzelf te danken door weer aan te vallen en te doen. Toen die Wanty renner ging had hij echter geen keus.
Sjorsoll 17 mei 2022 18:51
Ik dacht dat Cecchini een matig grapje maakte omdat Van der Poel dit laatst ook bijna gebeurde. Maar Girmay moet echt naar het ziekenhuis.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2022 18:51 door Sjorsoll.
Horsie is back 17 mei 2022 19:09
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Had zo gehoopt dit woord nooit op dit forum te lezen.

Woke up this morning with light in my eyes
dreaming someone said to me: "Vort, vort, Horsie uit bed."
Horsie is back 17 mei 2022 19:50
Het was natuurlijk geen massasprint, laat staan met pure sprinters aan boord. Het liep bovendien een kleine 2 procent op. In diverse Strava files was de eindsprint in data nergens terug te vinden. Vreemd. Velon zag echter Voor Biniam Girmay een 20 seconden sprint met een gemiddelde snelheid van 55,5 km/h en een gemiddeld vermogen van 1150 Watt (pieken 59,0 km/h en 1400 Watt). Mathieu van der Poel hoeft daar niet voor onder te doen, maar als je elkaars gelijken bent (stelling) dan kun je geen cm meer verspillen.
Eindhovuh 17 mei 2022 19:55
Niet serieus dit toch?
Cyclad58 17 mei 2022 19:57
Girmay miste het zicht in een oog. Hopelijk her stelt dat snel vanavond, want anders is het einde Giro. Zou wel heel sneu zijn.
Eindhovuh 17 mei 2022 20:06
Geschiedenis, altijd mooi.
Qua koerstype wordt ik er niet blij van. Dat gaat nog tegen hem werken.
Tinuz 17 mei 2022 20:44
Vandaag reed Girmay zoals hij moest doen lijkt me, gesteund door een sterke ploeg.
Dan zie je dat de ploeg van Roodhooft toch wel wat tekort komt als het erop aan komt in dit soort koersen.
Wind mee 17 mei 2022 21:03
Het refereren aan Woke in dezen is natuurlijk volkomen misplaatst (en dus ook volkomen onnodig).

Let us stick to the two wheelers please.
Clavan 17 mei 2022 21:16
Start morgen van Girmay nog niet zeker. Hij heeft een bloeding in de voorste oogkamer. Waarschijnlijk geen blijvend letsel. Maar zekerheid is er nu niet te geven.
Eindhovuh 17 mei 2022 21:25
Hij mag dat doen natuurlijk.
Maar ik ben juist blij met de aanvallende houding van de huidige toppers als vdP, van Aert, Alaphilippe en Pogacar.
lodjan 17 mei 2022 21:54
Cecchini 17 mei 2022 22:03
Ik en matige grapjes, dat is een slecht huwelijk.
El Chaba 17 mei 2022 22:54
Nou, zoals je weet is dit een discussieforum, dus dan gebeurt dat nog wel eens.. grinning smiley winking smiley
El Chaba 17 mei 2022 22:57
Ik zou zeggen, neem er nog eentje, jonguh, want dat lijkt me wel nodig voor jou! smileys with beer
El Chaba 17 mei 2022 22:58
Uitstekende analyse, lodjan! thumbs up
El Chaba 17 mei 2022 22:59
Ik dacht het aanvankelijk ook, met dit verschil dat ik de grap niet matig vond.
El Chaba 17 mei 2022 23:01
Op zich eens hoor, maar Van der Poel maakt het soms wel heel erg bont. Té bont.
De zwarte trui 18 mei 2022 09:58
#metoo Tamelijk bizar dat dit (bijna) 2 man gebeurt. Hopelijk komt het goed met Bini.
Luijt 18 mei 2022 15:01
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen