Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Voor al uw rustdag beslommeringen

Gepost door lodjan 
lodjan 23 mei 2022 06:56
Eindhovuh 23 mei 2022 07:26
De strijd om het klassement lijkt nog niet echt losgebarsten. Er zijn feitelijk nog geen zware bergetappes geweest.
Wel hebben we enkele boeiende etappes gezien, zaterdag was mooi.
Carapaz lijkt me lastig te kloppen al heeft Bora wel een sterke ploeg.

De Nederlanders vallen hartstochtelijk aan, leuk voor de chauvinistische kijker.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2022 14:49 door Eindhovuh.
ton duk 23 mei 2022 14:01
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> De Nederlanders vallen hartstochtelijk aan, leuk
> voor de chauvinistische kijker.

Laten we zeggen dat ik bij deze zin mixed emotions heb...
Gr
Ridder Kale Knikker 23 mei 2022 14:29
Zo, hoe is het hier op het prikbord?

Tot nu toe een mooie Giro gezien, heerlijk al die aanvallen over dat prachtige parcours. Het is nog lang niet beslist, de actie van Bora liet de kwetsbaarheid van Ineos zien. We krijgen nog een spannende week, zin in. Leve de koers!
Eindhovuh 23 mei 2022 14:49
Wat doe ik nou weer?
ton duk 23 mei 2022 15:15
Uwes geeft mij met deze zin mixed emotions, schreef ik al in redelijk Nederlands...

Aanvallen is leuk. Niet winnen is daarentegen niet leuk
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2022 15:16 door ton duk.
Eindhovuh 23 mei 2022 15:27
Ohh zo. Nou ja ze kunnen ze niet niet allemaal winnen. Tussen 1999 en 2011 wonnen "we" er nul.
En alleen in '86, '87 en 2017(3) meer dan tot nu toe, met nog een aantal etappes te gaan deze editie.
Tel uw zegeningen zou ik zeggen.
Cecchini 23 mei 2022 16:04
Uit de Volkskrant van vandaag

De Italiaan Giulio Ciccone won de bergetappe naar Cogne. Die leverde een Nederlands record op doordat Tusveld als vijfde finishte en Bauke Mollema en Gijs Leemreize op plekken acht en negen eindigden. Door die prestaties kwam het totaal deze Giro nu al op 24 Nederlandse top-10-noteringen in etappes. Het vorige record, 22, dateert van 2017, het jaar waarin Tom Dumoulin als eerste Nederlandse wielrenner de Ronde van Italië won.
Eqquipo 23 mei 2022 16:08
De 2de week was een Italiaanse week met 3 ritzeges en (voor mij verrassend) Pozzovivo en Nibali die hun positie in het AK aanzienlijk verbeterden.
Cecchini 23 mei 2022 16:09
In de Giro had het voor Dumoulin moeten gebeuren, maar het liep uit op een debacle. Hoe nu verder?

De Ronde van Italië, voor Tom Dumoulin het hoofddoel voor het seizoen en de eerste grote ronde die hij na zijn opmerkelijke sabbatical van vorig jaar reed, is voor de 31-jarige oud-Giro-winnaar op een debacle uitgelopen. Wat betekent dat voor het vervolg van zijn wielercarrière?

Robert Giebels/ Volkskrant



Een kilometer of veertig nadat Tom Dumoulin bij de start van etappe 14 in de Giro had gezegd zich prima te voelen, zich verlost verklaarde van eerdere rugklachten die hij dinsdag opliep bij het aankleden, beloofde dat hij deze zaterdag zou proberen vooraan te rijden en opperde dat in wielrennen de kansen zomaar ten goede kunnen keren, stapte hij af. ‘Geen kracht meer’, zei hij over de radio van de ploeg.

In de Giro had het moeten gebeuren voor de Limburger, zoveel had de ploegleiding van Jumbo-Visma hem wel duidelijk gemaakt. De onderhandelingen over verlenging van Dumoulins eind dit jaar aflopende contract, zouden beginnen na deze Ronde van Italië, waarin Dumoulin in Hongarije startte als medekopman naast de jonge Noor Tobias Foss. Niet geheel zeker van deze duobaan, bombardeerde de ploegleiding ook nog Sam Oomen, de voormalige adjudant van Dumoulin, tot derde (!) kopman.

Klassementsambities al vrij snel gesneuveld
De Giro begon matig voor de man die dezelfde ronde vijf jaar eerder won. In de tweede etappe, een tijdrit, werd hij nog wel derde, maar in de vierde etappe naar de Etna en definitief in de tweede bergrit naar de Blockhaus, sneuvelden zijn klassementsambities. Dumoulin was ronderenner-af. Dat deel, het deel met het grootste prijskaartje, kon worden geschrapt uit de contractbesprekingen met Jumbo-Visma.

Maar wie weet, zei Dumoulin een uur voordat hij afstapte, kan ik toch nog van nut zijn voor de ploeg met een ritzege. Bijvoorbeeld vandaag. Of beter nog: de slottijdrit in Verona. Want welke pieken en dalen zijn carrière ook heeft gekend, Dumoulin had altijd zijn uitstekende tijdrit om op terug te vallen. Getuige ook zijn zilveren olympische medaille vorig jaar in Tokio, na een carrièrepauze van vier maanden.

Maar een wielerploeg heeft commercieel niet zoveel aan olympisch succes van een renner, laat staan een tijdrijder. Olympisch kampioen op de weg Richard Carapaz, die zaterdag de rozeleiderstrui in de Giro overnam van Juan Pedro López, draagt een helm met gouden accenten en dat is het wel zo’n beetje. Bovendien neemt voor het algemeen klassement het belang van de tijdrit af in grote en kleine rittenkoersen.

Ontbrekende klassiekerzeges
Het is de vraag of Jumbo-Visma in Tom Dumoulin een renner ziet die in grote ronden etappes kan winnen, of, voor of na Giro, Tour en Vuelta, eendaagse koersen naar zich toe kan trekken. De renner staat op 22 overwinningen. Voor het overgrote deel zijn dat tijdritten, maar er zitten ook gewonnen zogenoemde etappes-in-lijn bij: Dumoulin won er in elke grote ronde één. Klassiekerzeges ontbreken op zijn palmares; hij reed 19 keer een zogenoemd monument, met een elfde plek in Milaan-Sanremo van 2019 als beste resultaat. Vijf keer haalde hij het einde niet.

Jumbo-Visma versterkt zich mogelijk met Dylan van Baarle. De 30-jarige winnaar van Parijs-Roubaix zou de Nederlandse ploeg aan meer succes in de klassiekers moeten helpen en is in het verleden een waardevolle meesterknecht geweest in grote ronden. Jumbo-Visma beschikt ook sinds dit jaar met de Australiër Rohan Dennis over een renner die kan uitblinken in tijdritten én die bij zijn vorige ploeg heeft bewezen zijn kopmannen aan rondesucces te kunnen helpen.

Nog lang niet uitgefietst
Dumoulin is in Nederland als een van de meest succesvolle renners ooit, onmiskenbaar een blikvanger voor Jumbo-Visma. De druk die daarbij komt kijken deed de renner besluiten een pauze te nemen om een antwoord te krijgen op de vraag of hij nog wel van wielrennen hield. Bij zijn terugkeer sprak hij een onvoorwaardelijke liefde voor de fiets en het vak uit. Hij vond zichzelf nog lang niet uitgefietst.

Mogelijk stellen hij en Jumbo-Visma vast dat die liefde beter gedijt bij een ploeg met minder grote ambities en, als gevolg daarvan, minder druk, minder toestanden eromheen die weinig met wielrennen te maken hebben. Het zal ook minder salaris betekenen met als bonus voor Dumoulin: minder verwachtingen. De eisen die aan hem worden gesteld komen dan voornamelijk van hemzelf.

Maar eerst zal de renner erachter moeten komen waarom zijn Giro mislukte. Dumoulin zei tegen de NOS totaal geen idee te hebben wat er met hem loos is. ‘Mijn lijf is echt op. Ik kan geen kracht meer op de pedalen zetten zonder dat het overal pijn doet.’ En nu? ‘Naar huis en dit verwerken.’
ton duk 23 mei 2022 16:37
en dan hebben "we" ook nog niet eens een sprinter (of 2) geselecteerd voor deze Giro ...maar met deze HOL-selectie is 2 etappe-overwinningen en geen top10 natuurlijk best magertjes ....tot nu toe ...

En ja,ik tel de zegeningen (Arensman, Leemreize en Eenkhoorn)
gr
Luijt 23 mei 2022 16:48
Wat mij betreft vallen de Nederlanders tegen in de Giro.
Van Van der Poel had ik meer etappezeges verwacht, ik denk hij zelf ook.
Van Dumoulin, Kelderman, Oomen en zelfs van Arensman had ik hogere verwachtingen. Zij zelf ook denk, behalve Wilco.
Leuk dat Bouwman die rit won, en geinig dat Leemrijze, Eenkhoorn en Tusveld zich laten zien, maar ze kunnen niet verbloemen dat we op dit moment geen renners hebben die een goed AK in een grote ronde kunnen rijden. En in de Tour gaat dat natuurlijk niet beter worden. De dagen van Kruijswijk als kopman zijn over.
Carlos Danger 23 mei 2022 18:39
Als het allemaal zo tegenvalt, schakel dan vanaf morgen in op de mooiste koers van het jaar,
de Ronde van Noorwegen. Mooi deelnemersveld, alleen wel jammer, dat Pieter Weening
niet meer actief is.
Maradona 23 mei 2022 19:06
Schitterende koers inderdaad.
Vooral het parcours en het landschap is echt onovertroffen mooi. Aanrader !
Luijt 24 mei 2022 16:20
Giro is de mooiste koers van het jaar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen