Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

WUR Ellen van Dijk

Gepost door lodjan 
lodjan 23 mei 2022 07:34
Zo, nu hoeft Horsie de andere topics niet vol te kalken.
Meneer 60% 23 mei 2022 10:08
17.00 uur van start. Volgens mij alleen online te zien, toch? Of ook op Eurosport?
De zwarte trui 23 mei 2022 10:19
48,405 kilometer. Dat is de te kloppen afstand voor Ellen van Dijk vandaag om 17 uur bij haar werelduurrecordpoging in Zwitserland. De Nederlandse wil graag Josceline Lowden van de troon stoten. "Lowden is misschien geen grote naam, maar ze heeft de lat wel erg hoog gelegd", zegt Van Dijk over de Britse.

Bron: [sporza.be]
De zwarte trui 23 mei 2022 10:21
De zwarte trui 23 mei 2022 10:24
Eurosport player en online: [www.uci.org] lees ik op WF.
lodjan 23 mei 2022 10:35
Uitgebreide voorbeschouwing en interview:

[nos.nl]
lodjan 23 mei 2022 10:48
Meneer 60% 23 mei 2022 11:00
Als ik een beetje ga rekenen met de verschillen in snelheid tussen mannen en vrouwen bij de tijdritten dat beide seksen hetzelfde parcours en dezelfde afstand reden, dan moet ze toch dicht tegen die 50,0 aan kunnen gaan schurken. Dat zou wel echt heel bijzonder zijn. De 49,431 van Merckx is ook een mooi doel. Natuurlijk, andere tijd, andere fiets, alles anders... (En die race van Merckx was, zo leerde ik hier van ons raspaardje, ook verre van optimaal opgebouwd.) Maar toch, het is wel Merckx die je dan zou kloppen.
De zwarte trui 23 mei 2022 11:11
Van Dijk will be riding a 58-tooth chainring and a 14-tooth cassette. That ratio was deduced through testing as optimal for maintaining 93-97 rotations per minute and, of course, breaking the current women’s hour record of 48.405 kilometers.
Erik S. 23 mei 2022 11:40
Ik zou enorm onrustig worden van zo'n fiets met elke kant een andere kleur...
Horsie is back 23 mei 2022 11:48
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo, nu hoeft Horsie de andere topics niet vol te kalken.

Ach, zat U zonder kleren in die supercell-bui. smiling smiley
Eindhovuh 23 mei 2022 11:56
Eindhovuh 23 mei 2022 11:58
Zie ik nu ook pas.
Die blauwe is zo veel mooier.
Horsie is back 23 mei 2022 12:10
Krek, @Meneer 60%. Eddy Merckx heeft nog steeds de snelste opening van een WUR op zijn naam staan. Gemiddeld 57 km/h in de tweede ronde. In de vergelijking met Filippo Ganna zou dat dit nu over de 60, Meneer 60% geweest zijn. Het zou zoiets zijn als Filippo Ganna in augustus eerst het WR op de 4 km aanvalt en dan verder rijdt. Eddy Merckx had wel een ultralichte racefiets, maar verhoudingsgewijs voor een kannibaal met permissie een pielverzetje, zeker geen 58x14. Daarentegen is het verschil in configuratie tussen de racefietsen van toen en nu enorm. Destijds dacht men voornamelijk, dat 1 kg veren minder woog dan 1 kg banaan.

Dat de landgenoten van Ton Duk een amechtige verhouding met het WUR hebben blijkt wel uit het gegeven, dat Ellen van Dijk ook gaat voor het NUR, op naam van Leontien "Tinus" van Moorsel met 46,065 km (WUR van bijna 20 jaar geleden) in Mexico Stad.

Luchtdruk in Grenchen is rond 1006 hPa (=956 hPa effectief), dus een tafje hoger dan hier in den lande.
Luijt 23 mei 2022 13:19
Die Ellen lijkt me een leuk mens, het event kan me minder bekoren. Succes Ellen.
De zwarte trui 23 mei 2022 13:56
grinning smiley ik was eerst ook in verwarring. De Trek site geeft een soort van uitleg. 'Hold. The. Line.' Maar eens dat de blauwe kant veruit de mooiste is.
ton duk 23 mei 2022 13:59
Het hebben van een amechtige verhouding is dan ook typisch DUK
GR
Eqquipo 23 mei 2022 17:07
Bij 93rpm verbreekt ze het record net.

Bij 95rpm geeft dat 49,590km

(Bij wielomtrek 2,1)
Carlos Danger 23 mei 2022 17:20
Na tien minuten koerst ze iets boven de 49km/h.
De zwarte trui 23 mei 2022 17:25
Na een kwartier 22 seconden winst, Merckx kan beginnen zweten smiling smiley
Carlos Danger 23 mei 2022 17:28
49.277km/h na twintig minuten
Carlos Danger 23 mei 2022 17:37
49,411km/h na 30 minuten
De zwarte trui 23 mei 2022 17:43
Ze zakt nu onder de 49.4 Merckx lijkt te ontkomen tenzij ze er aan het eind nog een versnelling uit weet te persen.
Eqquipo 23 mei 2022 17:43
Voorbij de 30 minuten lopen de rondetijden voor het eerst wat op en begint de gemiddelde snelheid te zakken.
Eqquipo 23 mei 2022 17:46
In de zeer professionele aanpak vormt het wapperende plukje haar in Ellens nek een kleine dissonant
Carlos Danger 23 mei 2022 17:47
49.361km/h na 40 minuten
Carlos Danger 23 mei 2022 17:57
49.343km/h na vijftig minuten
Carlos Danger 23 mei 2022 18:07
She held the line at 49.254km/h.
Eindhovuh 23 mei 2022 18:33
Mooie prestatie!
Eqquipo 23 mei 2022 18:36
Fantastisch Ellen!
Horsie is back 23 mei 2022 18:40
Na 5,5 km was Ellen van Dijk al op recordkoers (een record op zich?), deels ook te danken aan de gereserveerde start van Jocelyn Lowden, die relatief dan ook een bettere tweede helft reed. Daarna scheen Ellen van Dijk regelrecht richting monument Eddy Merckx te rijden. Na 31:34.251 haalde ze het hoogste actuele gemiddelde in het uur met 49,413 km in de wedstrijd gezien. Daarna verloor ze in afstand niet veel meer.

Disclaimer: Eddy Merckx is natuurlijk al lang onttroond. Niet alleen reed Eddy Merckx op hoogte, daarentegen wel weer op een buitenbaan.
Zoe, Chloe en Ellen kunnen op verschillende segmenten van het uur mede, dankzij de technologische revolutie Eddy Merckx hun back laten zien.
Horsie is back 23 mei 2022 18:49
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> She held the line at 49.254km/h.

Dit was inderdaad vrij close, om precies te zijn een voet.
Denk niet, dat Ellen van Dijk's holding the line haar sterkste punt was. Ze is dan ook groot geworden in de buitenlucht.
Maradona 23 mei 2022 19:02
Horsie is back 23 mei 2022 19:06
Start Eddy Merckx 1972 vs Ellen van Dijk 2022:

21,38s vs 26,93s: verschil 5,58s
37,24s vs 45,53s: verschil 8,29s
53,28s vs 63,87s: verschil 10,59s
69,97s vs 82,22s: verschil 12,25s; bij die snelheden zit je dan al bijna op de 177m achterstand (uur) van Ellen van Dijk

Dat ze qua gemiddelde op een gegeven moment nog zo dichtbij Merckx kwam is natuurlijk vooral te danken aan het "zeilkarakter" van de moderne racefiets.
"D'en fiets rijdt U" blijft dan ook een gevleugelde Red Bull uitspraak van eeuwigheidswaarde.

De 250m tijden van Merckx zijn herrekend.
Cecchini 23 mei 2022 19:25
In de Olympische buitenlucht van Rio de Janeiro reed Ellen in de tijdrit bergop zelfs de berm in, een zekere medaille verspelend.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2022 19:26 door Cecchini.
Horsie is back 23 mei 2022 19:27
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ze zakt nu onder de 49.4 Merckx lijkt te ontkomen tenzij ze er aan het eind nog een versnelling uit weet te persen.

Dat zat er echt niet in omdat ze niet had gekozen voor een gereserveerde start, zoals Joscelin Lowden dat wel deed (maar ook anders niet, denk ik). Haar tweede helft was gemiddeld dan ook een halve km/h langzamer dan de eerste helft. Wel en dat is volstrekt uniek, bleef ze het hele uur boven de actuele gemiddelde snelheid van Joscelin Lowden en was elke ronde, behalve de startronde ook sneller dan het uurgemiddelde. Beter kan niet geïllustreerd worden dat hier sprake was van werelden van verschil. Niettemin moet de uurpestatie van Joscelin Lowden niet onderschat worden, fysiek beperkt maar wel veel aerodynamische knowhow tot haar beschikking.
Cyclad58 23 mei 2022 19:29
Maradona 23 mei 2022 20:03
Iedereen weet toch dat die Merx niks voorstelt. Wat een krabber.
Eindhovuh 23 mei 2022 20:55
Als je zelfs Parijs-Tours niet kan winnen, dan ben je niet serieus te nemen.
Horsie is back 23 mei 2022 23:54
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij 93rpm verbreekt ze het record net.
>
> Bij 95rpm geeft dat 49,590km
>
> (Bij wielomtrek 2,1)

Helaas wordt de afstand niet alleen bepaald door wat de fiets doet, maar ook door waar de fiets rijdt. Een angsthaas kan op die manier honderden meters in het uur verkwisten als er niet goed rond wordt gegaan. Op de rode lijn rijden bijvoorbeeld betekent per baanronde ruim 3 meter langer onderweg. In werkelijkheid wordt er vaak nu niet bepaald in één prachtige lijn gereden, Op de lijn, onder de lijn, boven de lijn, zeker bij vermoeidheid. Dus meestal zullen er niet zo'n grote onderlinge verschillen ontstaan. Serieuze pistiers kunnen echter wel wat extra afstand winnen of minder verliezen desnoods. His Boltness werd tegen het einde tenslotte ook langzamer minder snel. grinning smiley
Eqquipo 24 mei 2022 09:22
Ja daar zat ik gisteren ook over te denken, hoeveel centimeter een renner in een dergelijke inspanning eigenlijk extra aflegd t.o.v. exact de zware lijn. Zeker de bochten kan dat aardig meetellen was mijn conclusie, zeker daar Ellen niet heel 'strak' reed. Ongeveer 1 meter per ronde wellicht? En daarmee in een uur 150-200meter?
Horsie is back 24 mei 2022 12:22
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja daar zat ik gisteren ook over te denken, hoeveel centimeter een renner in een dergelijke inspanning eigenlijk extra aflegd t.o.v. exact de zware lijn. Zeker de bochten kan dat aardig meetellen was mijn conclusie, zeker daar Ellen niet heel 'strak' reed. Ongeveer 1 meter per rondewellicht? En daarmee in een uur 150-200meter?

Volgens professor Klimmersverdriet is op een 250m baan de afstand tussen de zwarte en de rode lijn 0,7 meter. Bij bochten dus met een helling van 45 graden (Grenchen is 46 graden) wordt bij het rijden op de rode lijn de kromtestraat vergroot met 0,5 meter. Derhalve 2 x Pi (3,14.. lees maar niet tot het einde) x 0,5=3,11m. Dus halverwege deze twee lijnen zou je gemiddeld op ongeveer 1,5 meter moeten zitten. Dit alles houdt dus ook in, dat uurrecordpogingen op veel langere banen (vroeger bijvoorbeeld de Vigorelli baan met 397m) gunstiger zouden moeten zijn, want minder bochten in een uur.

Overigens, een klein detail, en dit geldt niet alleen voor uurrecords. In de bochten leunt je lichaam met lichaamszwaartepunt naar binnen en legt daarmede dus minder meters af. De berekening van de snelheid is mede gebaseerd op de lengte van de nominale zwarte lijn, dus 250m. Dus ben je sneller dan bij rechtuit rijden. Maar dit voordeel geldt uiteraard voor iedereen.

Op de kermissen in the old days had je dare-devils, die in een soort ton rondraasden en bijna letterlijn naar binnen vielen. Cutting the corner. Don't do this at home.

De lengte van de renner speelt daarbij ook nog een rolletje. De boomlange Mikhail Yakovlev, die afgelopen weekend informeel op de beroemde of wellicht beter beruchte Krylatskoje baan in Moskou van 333,333m het wereldrecord 200m met 0,01s verpletterde (van 9,100s naar 9,099s) had dit niet alleen maar te danken aan de aanloop vanaf driehoog, maar ook aan zijn lengte.

De verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel is een wiskundige constante maar geen hogere wiskunde als u begrijpt wat ik bedoel.
Weliicht is hier een wiskunde student, die hier wat op kan schrijven. Je hoeft daarbij geen verstand van WUR zaken te hebben. grinning smiley

Maar door de bank genomen zal dit allemaal niet zoveel betekenen. Ook al verlies je 300m, de ander 200m, verschil is dan nog maar 100m. Er zijn zoveel variabelen, waarop gewonnen en.of verloren kan worden, dat dit uiteindelijk van marginale betekenis is. Heb je echter alle marginal gains in één hand, dan wordt het een ander verhaal. Het leven is echter toch vaker you win some, you lose some.
Horsie is back 25 mei 2022 13:18
Eddy Merckx had een vliegende start met een na de startronde eerste kilometer met 54,84 km/h. Idem nog met 5 km met 51,00 km/h. Na 10 km gleed hij geleidelijk weg, zodat bijna 40 jaren later een vrouw gedurende twee derde van het uur harder kon rijden dan de kannibaal, die tegen het einde weer wat joie de vivre terugvond, mede omdat Ellen van Dijk ook moeie begon te worden.
Luijt 27 mei 2022 20:42
Totaal onzinnige vergelijking.
Horsie is back 28 mei 2022 02:23
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Totaal onzinnige vergelijking.

Bijna zou dit commentaar me zijn ontgaan. Saved by the bell.

Ik benadruk enerzijds de grootsheid van zijn prestatie als zodanig (niet in de vorm van scorebord-statistiek), anderzijds dat dit hem niet eens zo veel hielp in de komende virtuele strijd met de moderne aerodynamische revolutie. Anders zou je namelijk moeten/kunnen concluderen, dat d'en Eddy in Mexico Stad wel heel erg matig presteerde, terwijl het tegendeel waar is geweest. Je kunt je namelijk ook afvragen of er ooit iemand in staat geweest zou zijn zo'n doldriest waagstuk uiteindelijk toch tot een bijzonder goed einde te brengen.

Disclaimer: Ellen van Dijk had al binnen 6 km de haarlok van Ole Ritter, ex WUR houder in datzelfde Mexico Stad, te pakken.
Horsie is back 15 juni 2022 13:44
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo, nu hoeft Horsie de andere topics niet vol te kalken.

Heb eeuwige dank.
Volgens @Baanwacht zou Ellen van Dijk, die bezig is haar contract aan het eind van dit jaar verlengd te krijgen een volgende uurrecordpoging niet uit te sluiten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen