Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

105th Giro d'Italia (2.UWT) Stage 17»Ponte di Legno›Lavarone(168km)

Gepost door Clavan 
Clavan 25 mei 2022 07:55

Jan Hirt wins stage sixteen. RCS Sport photo

Stage 17»Ponte di Legno›Lavarone(168km)

[TE/WF] In de 17e etappe van de Giro koersen de renners in 168 kilometer en over vier toppen van Ponte di Legno naar Lavarone. De finish ligt 8 kilometer na de laatste berg, de Menador, een klim van 7,9 kilometer à 9,9%.



Drie edities geleden finishte de Giro in Ponte di Legno. Na een zware race – die de renners in beestenweer over vijf passen, waaronder de Mortirolo – joeg, won Giulio Ciccone vanuit de vlucht van de dag.

Giulio Ciccone finishes just ahead of fellow breakaway Jan Hirt. Sirotti Foto

Dit keer gaan de renners de andere kant op. Direct vanuit de start snijden ze de Passo del Tonale aan. Na het ronden van die pas van 10,9 kilometer à 5,9% gaat het kilometerslang bergaf.
De Tonale was in 2010 de finishplaats van de twintigste Giro-etappe. Deze werd gewonnen door de Zwitser Johann Tschopp, die op ongeveer twintig seconden werd gevolgd door Cadel Evans, Ivan Basso en Michele Scarponi. Basso won de Giro de volgende dag, voor David Arroyo en Vincenzo Nibali. Een 23-jarige Bauke Mollema, toen nog uitkomend voor Rabobank, reed in de Giro van 2010 zijn eerste Grote Ronde en behaalde daar een twaalfde plaats in het algemeen klassement.

Johan Tschopp wins atop the Tonale.

Pas in San Michele all’Adige, na bijna 80 kilometer, gaat het weer bergop. Na een klimmetje van een kleine 6 kilometer à 6,8% vervolgt de route via Palù di Giovo over glooiende wegen naar de voet van de Passo del Vetriolo. Na het ronden van die klim van 11,8 kilometer à 7,7% dalen de coureurs naar Caldanazo. Even later begint de slotklim.



De Menador – ofwel Monte Rovere – is een klim van 7,9 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 9,9%. Vooral de een-na-laatste kilometer is met een helling van 12,6% extreem steil.


Na de Menador stijgt het parcours nog een paar kilometer vals plat en vervolgens voert een afdaling naar de licht oplopende laatste lijn.


De 17e etappe van de Ronde van Italië start om 12.30 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.15 uur. Het weerbeeld ziet er tijdens deze bergrit bewolkt en regenachtig uit en in de middag kan het lokaal gaan onweren. Het is duidelijk kouder dan eerder deze Giro, want het wordt niet warmer dan 15 graden.

Bron: TE, WF, PCS, BRI
GillesEmanuel 25 mei 2022 09:07
***** Thymen Arensman
Eindhovuh 25 mei 2022 10:12
Waarom steeds die afdalingen naar de finish? Als dat in de TdF was schreeuwden men hier moord en brand.
ton duk 25 mei 2022 10:36
Laat die zich maar richten op plek 9 AK

Wat hebben jullie toch met die focus op top10, vroeg vBellegem aan Kroon?
Kroon(de brede glimlach denk ik erbij) : omdat wij dat de laatste jaren WEL gewend zijn..

Arensman 2 dagen achter elkaar.. Zou straf zijn
Gr
ton duk 25 mei 2022 10:37
Zou het speciaal bedacht zijn voor Nibali, lijkt een geijkt antwoord..
Gr
Luijt 25 mei 2022 11:07
Finishen op een top geeft meer logistiek gedoe.
En bovendien is het parcours dat aan de finish in het dal voorafgaat vaak veel interessanter in de Giro.
Clavan 25 mei 2022 12:06
In 2013 zou er ook een etappe vertrekken uit Ponte di Legno en gelijk de Passo Del Tonale aandoen. Maar de al aangepaste route ( de Stelvio en Gavia werden er al uitgehaald) werd helemaal geschrapt door hevige sneeuwval.


De editie van 2013 werd sowieso geteisterd door de weersomstandigheden. Etappe 20 werd ook gedecimeerd. Vincenzo Nibali bleef in het roze en later eindwinnaar.

In 1933 zat de Passo del Tonale ook in de Giro. In de 17e etappe was het Alfredo Binda als 1e boven

Alfredo Binda after winning his fifth Giro d'Italia in 1933

in 1988 was er een klimtijdrit naar de Vetriolo. Andrew Hampsten nam definitief afstand van Breukink.

Stage 18, Levico Terme - Valico del Vetriolo 18 km individual time trial (cronometro)

Major ascent: Vetriolo

Andrew Hampsten: 42min 37sec
Roberto Visentini @ 32sec
Flavio Giupponi @ 40sec
Urs Zimmermann @ 52sec
Erik Breukink @ 1min 4sec
Tony Rominger @ 1min 39sec
Pedro Delgado @ 1min 55sec
Javier Lukin s.t.
Roberto Tomasini @ 2min 31sec
Roberto Conti @ 2min 35sec



1988 Giro d'Italia: Andy Hampsten wins stage 18 at Valico del Vetriolo.

1990 was de laatse keer over de Vetriolo de winnaar van deze etappe was Eric Boyer. 1990 was ook beroemd om dit feitje:
Gert-Jan Theunisse had tested positive for high levels of testosterone in the Flèche Wallonne (this was not his first positive) and during the Giro, the reconfirmation of that test became known. At the start of stage six, the riders staged a strike, saying they would not ride if Theunisse were part of the peloton. The seemingly friendless Theunisse promised to ride quietly. And so he did, eventually finishing the Giro fifteenth, almost a half-hour down on the winner.

Bron: BRI
De zwarte trui 25 mei 2022 12:39
Tering wat een pokkeweer!
De zwarte trui 25 mei 2022 12:56
Arensman vliegt er weer in! Samen met Carthy, Gall en Valter
Horsie is back 25 mei 2022 12:57
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tering wat een pokkeweer!

Arensman gooit zijn hengel al weer uit. Geen woorden, maar daden, Kameraden. smiling smiley
De zwarte trui 25 mei 2022 13:02
440 Wattjes voor Thymen in de 1e 3 km van de klim
El Chaba 25 mei 2022 13:09
Wat een beest die Arensman!
En dat in de zware, derde week. Belooft veel voor de toekomst.
GillesEmanuel 25 mei 2022 13:13
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laat die zich maar richten op plek 9 AK
>
> Wat hebben jullie toch met die focus op top10,
> vroeg vBellegem aan Kroon?
> Kroon(de brede glimlach denk ik erbij) : omdat wij
> dat de laatste jaren WEL gewend zijn..
>
> Arensman 2 dagen achter elkaar.. Zou straf zijn
> Gr

Hij gaf zelf aan gisteren na de finish dat het geen klassement aspiraties had en dat de klassementsploegen hem dus gerust konden laten rijden...
Cecchini 25 mei 2022 14:01
Niet lang geleden door andere prikkers hier omschreven als nerd en ambitieloos.
Meneer 60% 25 mei 2022 14:08
Nederland staat tot nu toe op 25 top-10 plekken in de etappes. Dat is toch wel heel netjes. Lijkt me vrij lang geleden, maar ik heb geen zin dat uit te zoeken. Extra knap omdat Nederland geen topsprinter in deze Giro heeft en ook niet iemand die tot de vijf beste klimmers behoort. Bijna al die 25 prestaties zijn het resultaat van een aanval.

VDP, Kelderman en Mollema zorgden alle drie voor 4 keer top-10. De jonkies Arensman en Leemreize staan heel knap op 3.
Eindhovuh 25 mei 2022 14:43
Doet het inderdaad heel erg goed.
Voor hem wellicht goed nieuws geweest dat Bardet uitviel.
Clavan 25 mei 2022 15:21
Climbing the dolomites again today! But what's the difference between Dolomites and Alps? Is it that the Dolomites consist mostly of dolomite (coral reefs that instead of calcium carbonate (calcite) consist of calcium-magnesium carbonate (dolomite)? Partly.



The Dolomites are also younger than the Alps! The Alps formed because Europe dove down below Adria, and its upper skin was thrusted northward, towards Germany, until thethe system got stuck. Then, the Alps were pushed backwards onto the Adriatic reefs that were pushed southward.

So the Dolomites are indeed made for a large part of dolomite, making steep, white cliffs. But they're also derived from a different plate than the rest of the Alps. Check out Google Earth: you can clearly see the lineament (the 'Peri-Adriatic' or 'Insubric' line) between them!

Bron: geotdf
Frederik D. 25 mei 2022 16:04
Straks nog een cursusje paleo-Hittitisch. Mijn dag kan niet stuk.
Luijt 25 mei 2022 16:11
Die Van der Poel in een bergetappe. Grappig!
Eindhovuh 25 mei 2022 16:19
Bouwman of Hirt voor hun 2de?
ton duk 25 mei 2022 16:22
Afdaling-beklimming-afdaling... MvdP?
Gr
Eindhovuh 25 mei 2022 16:24
Die zal er zo toch wel af moeten op die laatste klim?
GillesEmanuel 25 mei 2022 16:27
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die zal er zo toch wel af moeten op die laatste
> klim?

Dit is wel MvdP, ik zie hem tot gekke dingen in staat. Zeker als zijn hoofd er naar staat.
predator 25 mei 2022 16:32
Wat een weeldesmileys with beer
Wanny 25 mei 2022 16:40
Hij moet nog een eindje, maar het begint er toch goed uit te zien voor Matje
Eindhovuh 25 mei 2022 16:45
Het is duidelijk dat ik er niets van snap.
Hup MvdP!
Wanny 25 mei 2022 16:47
Leemreize ook weer sterk. Die blijft op 20 meter hangen.
Wanny 25 mei 2022 16:50
Leemreize terug bij Mathieu. 2 landgenoten op kop!
Wanny 25 mei 2022 16:51
Mathieu kan niet aanhaken lijkt het. Gijs alleen op kop nu. Achtervolgers komen wel dichter.
Carlos Danger 25 mei 2022 16:53
Je kon er op wachten; hongerklop.
Wanny 25 mei 2022 16:54
Poels ook een goeie dag. Zit nog bij de toppers terwijl er al heel veel af zijn.
Wanny 25 mei 2022 16:56
Buitrago nu eerste achtervolger op Leemreize. Seconde of 40.Wordt spannend.
Wanny 25 mei 2022 16:58
30 sec, nog een kilometer of 3 klimmen. Daarna nog wat vals plat.
Wanny 25 mei 2022 16:59
Geweldige koers weer.
Wanny 25 mei 2022 17:01
Buitrago gaat aansluiten net voor de top
Wanny 25 mei 2022 17:04
Leemreize lost net voor de top. Zonde zeg

Hindley, Landa en Carapaz op dik 3 minuten
ton duk 25 mei 2022 17:04
AUW, dit doet pijn..
Gr
De zwarte trui 25 mei 2022 17:05
Laat hem nog maar een bochtje missen... (sorry Santiago)
ton duk 25 mei 2022 17:12
Ik ben morgen wel toe aan een kopgroep zonder HOL.
Gr
Wanny 25 mei 2022 17:15
Hoop net-nietjes voor HOL deze Giro.
Ron de Renner 25 mei 2022 17:19
Het lijkt misschien zo of Leemreize instortte maar hij verloor tov van Carthy en Hirt bijvoorbeeld niets. Buitrago was gewoon te sterk, en de klim te zwaar.

Zure tijden voor 22-jarige Nederlandse klimmers deze week.
De zwarte trui 25 mei 2022 17:21
Knap getimed van Buitrago en hij reed idd met veel meer klasse dat klimmetje op. Zat er ook al paar keer dicht bij. De jeugd wint iig smiling smiley
Cecchini 25 mei 2022 17:26
Eerlijk gezegd vind ik Buitrago deze Giro laf rijden. Ik zie hem altijd in het wiel van anderen rijden. Waarschijnlijk kan ik slecht tegen “mijn” verlies. Wel sympathiek ventje in zijn interview.
Pyama 25 mei 2022 17:29
Haha dat weet ik wel zeker. Jij vindt Carapaz en Lopez ook nog steeds stom toch?
Carlos Danger 25 mei 2022 17:37
In de Alpes Isère Tour meer van hetzelfde met een tweede plaats voor Hartthijs de Vries achter
Henri Uhlig (A F Dev.). Derde werd teamgenoot van de Vries, Jaap Roelen.
Vierde, maar dat is logisch; Noah Knecht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2022 17:40 door Carlos Danger.
Cecchini 25 mei 2022 17:43
Ha, krijg ik toch eindelijk Pyama weer uit het hok. Carapaz vind ik altijd een fantastische krijger. Van Lopez word ik nog steeds niet warm. Maar wees nou eens eerlijk, Buitrago heeft vandaag geen meter kopwerk gedaan. Voortdurend in het wiel van Carthy and Hirt. Als die het hadden laten lopen, dan was het voor hem niets geworden. Heeft natuurlijk wel een prachtige klim gereden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2022 20:05 door Cecchini.
Cyclad58 25 mei 2022 18:54
Vergeet het maar. Morgen Eenkhoorn, Riesebeek en Julius in de kopgroep. Tevergeefs, natuurlijk.
ton duk 25 mei 2022 18:58
Cyclad58 25 mei 2022 19:00
Prima, beter dit dan een kleurloze ronde waarin Arensman, Kelderman, Oomen en Mollema vechten voor een plaats net in de top 10.
Jongens als Bouwman, Leemreize, Arensman en Eenkhoorn ontdekken hoe goed ze zijn en waar hun kwaliteiten liggen. Van der Poel wordt hier nog beter van.
Poels zoals zo vaak in week 3 weer in een glansrol. Tusveld en Leemreize ontdekt als prima dalers. Sinkeldam als gouden sprintaantrekker. Eigenlijk vallen alleen Dumoulin en Oomen tegen.

Die rit van vandaag. Arensman probeert het, maar weet dat hij niet kan winnen en laat lopen. Prima. Er komen nog 3 kansen voor hem. Bouwman die zich oppermachtig nagenoeg verzekert van de bergtrui (en alweer sterker dan de toch hoger aangeslagen Ciccone) . Van der Poel die er weer invliegt en Leemreize die zichzelf ontdekt. Die jongen gaat nog wel mooie dingen winnen. Niet deze Giro, maar met zijn instelling, duurvermogen en daalcapaciteiten is dat een kwestie van tijd. En Buitrago? Wat reed die jongen een fantastische finale zeg. Niet gestolen, en ook pas 22. Colombia's next big thing?
Cecchini 25 mei 2022 20:04
Feijenoord wordt vanavond vermoedelijk ook 2e
Horsie is back 25 mei 2022 20:13
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je kon er op wachten; hongerklop.

Dat gold ook voor de powermeter. Strava gaf het maar 3345 calorietjes te eten.
Horsie is back 25 mei 2022 21:51
Bini is weer ontkurkt en mag weer trainen.
Cecchini 25 mei 2022 21:54
Bol viel me ook niet mee. Al jaren niet trouwens.
Slimmerd 25 mei 2022 21:56
De Gendt mee en ze rijden om de ritzege
lodjan 25 mei 2022 23:30
Na 2e plaatsen van Arensman, Leemreize, Teunissen, De Vries en Feyenoord, nu ook weer een overwinning door Daan van Sintmaartensdijk in de Fleche du Sud.
Horsie is back 26 mei 2022 00:51
Mathieu van der Poel is (volgens Thijs Z. ook met anderen) op ontdekkingsreis gegaan en weet nu zo ongeveer wel wat er nodig is om een echte ronderenner te worden. Hij is uiteraard een late leerling (belofte aan je herkende me niet, hè), maar hij gaat er nu wel voor. Bij ontstentenis van de Fin (waarschijnlijk om privé-reden even onder de radar) neemt de Roemeen de honneurs waar om de watt duiding te doen. Oom Antoine doet ook altijd zijn best, maar hij zwaait daarbij altijd zo wild in het rond. Mathieu van der Poel reed de Vetriolo op met een gemiddeld vermogen van 400 Watt (bij 75 kg zo'n 5,33 W/kg) en op de slotklim zakte hij terug naar 380 Watt (5,07 W/kg). Op het laatst had, degene, die ook al een tijd onder de radar is, hem zeker bijgehouden. Maar vergelijkingen hinken uiteraard.

Opdracht voor de datacrawler van PCS. Gaat de laagst geklasseerde van de Giro het record grootste achterstand ooit in de moderne tijdrekening verbreken?
M.a.w.: Is de Giro als ultieme klassementswedstrijd al lang een zachte dood gestorven? Of kalk ik nu maar wat op de muur?
Horsie is back 26 mei 2022 00:51
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> ***** Thymen Arensman

Hij gooide 36, dus 6 keer 6.
Frederik D. 26 mei 2022 05:08
In een stadionnetje dat net iets groter is dan het stadion van Vaticaanstaat, gelegen aan de Vaticaanstraat. In een klein stadjonnetje, 's avonds in de laatte ...
ton duk 26 mei 2022 09:52
Broertje Roel won vorige week nog de Kempen
Jammer dat VW niet in 2023 de stap hogerop maakt als ploeg....
Gr
Eqquipo 26 mei 2022 15:25
Ja, dat was mooi geweest idd.

Rijden wel een zéer sterk 2022 tot nu toe. Ben wel benieuwd hoe ze op het NK voor de dag komen dit jaar. En speciale blik op Lemmen in de tijdrit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen