Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

74th Critérium du Dauphiné (2.UWT) Stage 6»Rives›Gap(196.4km)

Gepost door Clavan 
Clavan 10 juni 2022 09:25

Wout van Aert (in yellow) wins stage five. ASO photo

Stage 6»Rives›Gap(196.4km)

De 6e etappe van de Dauphiné loopt in 196,4 kilometer van Rives naar Gap. Er ligt een heuvellandschap te wachten, dat de renners zoetjes aan voorbereidt op de Alpentochten van het weekend.



Gap ontving de Tour de France driemaal in de afgelopen tien jaar en telkens werd het een prooi voor een aanvaller. Rui Costa (2013), Ruben Plaza (2015) en Matteo Trentin (2019) kwamen solo over de streep. Joeri Trofimov paste datzelfde recept toe toen hij in 2014 een Dauphiné-etappe won in Gap.

Tour 2013

Tour 2015

Tour 2019

Dauphine 2014

In alle vier de gevallen was de aanloop totaal anders dan nu, maar toch zit het er dik in dat het in Gap weer aan een aanvaller is. Na een vlakke opening van zo’n 40 kilometer begint het geklauter op de Côte de Sainte-Eulalie-en-Royans. Dat is een klimmetje van 2 kilometer à 4,4%, die even afvlakt op de top en dan direct overgaat in de Côte des Grands Goulets. Dat is 5,8 kilometer lang meer van hetzelfde.

Ook na de Côte des Grands Goulets volgt geen afdaling. Een kleine 20 kilometer vals plat later snijden de renners de Col de Rousset aan, een klim van 6,6 kilometer à 5%. De top ligt op 1.233 meter, wat het hoogste punt van de dag is.

In 20 kilometer dalen de renners naar Die om dan weer langzaam maar zeker omhoog te fietsen. Via een vals plat van een slordige 35 kilometer bereiken ze de voet van de Col de Cabre. Dat is een klim van 9,1 kilometer à 4,6% met de top op een kleine 50 kilometer van de finish.

Na de afdaling voert het parcours vals plat glooiend naar La Freissinouse. Bij doorkomst in het stadje is er nog 17 kilometer te gaan. Dat is grotendeels een afdaling met halverwege een klimmetje van 3,5 kilometer tegen bescheiden stijgingspercentages.

De eerste drie renners aan de meet krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden, terwijl er bij de tussensprint 3, 2 en 1 seconden te verdienen zijn.

De 6e etappe van het Criterium du Dauphiné start om 11.15 uur en de race finisht naar verwachting rond 16.20 uur.

GC after stage 5:

724.8 kilometers raced so far an average speed of 42.447 km/hr
1 WOUT VAN AERT JUMBO-VISMA 17hr 4min 31sec
2 MATTIA CATTANEO QUICK-STEP ALPHA VINYL @ 1min 3sec
3 PRIMOŽ ROGLIČ JUMBO-VISMA 1' 06''
4 ETHAN HAYTER INEOS GRENADIERS 1' 32''
5 JONAS VINGEGAARD JUMBO-VISMA 1' 36''
6 DAMIANO CARUSO BAHRAIN VICTORIOUS 1' 49''
7 TAO GEOGHEGAN HART INEOS GRENADIERS 1' 55''
8 JUAN AYUSO UAE TEAM EMIRATES 1' 58''
9 MATTEO JORGENSON MOVISTAR 2' 00''
10 BEN O'CONNOR AG2R-CITROEN 2' 10''
11 WILCO KELDERMAN BORA-HANSGROHE 2' 12''
12 DAVID GAUDU GROUPAMA-FDJ 2' 13''
13 ENRIC MAS MOVISTAR 2' 17''
14 PATRICK KONRAD BORA-HANSGROHE 2' 22''
15 DYLAN TEUNS BAHRAIN VICTORIOUS 2' 25''

Bron: TE, WF, PCS, BRI

Vandaag rijden ze door de Vercors. Een prachtig gebied waar ikzelf ook vaak gefietst heb in de vakanties(toen ik nog wat jonger en fitter was). Ik kwam op Twitter dit draadje tegen met routes die ikzelf ook beklommen heb.

Bron @cyclingalps:

Friday's #Dauphiné stage will ride through the beautiful Vercors massif .... perhaps the most underrated region in the Alps for very fun cycling - incredible gorges and cliff roads everywhere. BUT (very) occasionally, I wish a race would have let me plan the route :-)


Early in the stage they approach the Vercors Massif at Cognin-les-Gorges. The route should turn left and climb to Col du Mont Noir through the amazing Gorges du Nan:


At pont-en-Royans they could have turned left and visited Col de la Croix Bernard: (OK a touch narrow BUT!)



Or (most importantly) turned right and climbed Col de la Machine passing though the amazing Combe Laval: (passing the 45th parallel-).




And so many other beautiful options. But instead they leave the Vercors massif half way through stage via Col de Rousset, a truly stunning climb, but only on the side they are descending. The side they are climbing is pedestrian. (Strangely the summit is a tunnel)



Oh well, a missed opportunity but I'll still probably watch :-). PS - here is a post mapping and detailing 10 great rides in the (highly recommended) Vercors massif

https://www.cycling-challenge.com/ten-great-cycling-routes-in-the-beautiful-vercors/


Deze tunnel zit in de Route des Ecouges (D35). Minimaal 1000 lumen vereist anders voel je echt niet veilig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/06/2022 09:35 door Clavan.
Clavan 10 juni 2022 10:15
DNS Ayuso (ziek)
El Chaba 10 juni 2022 10:59
39 graden koorts.
Lucho Herrera 10 juni 2022 12:12
Col de Rousset! Mooie klim in de Drome. Schitterend gebied. Ook als minder getrainde klimmer kun je hier vele cols van 2e categorie bedwingen.
ton duk 10 juni 2022 12:41
DNF Kwiatkowski
Gr
De zwarte trui 10 juni 2022 14:29
Bagioli met 6 Fransen op stap. Zou leuk zijn als ie ze d'r op legt.

BOUCHARD Geoffrey
ARMIRAIL Bruno
BAGIOLI Andrea
LAFAY Victor
FERRON Valentin
BARGUIL Warren
ROLLAND Pierre

4'25 voorsprong, 70 km te gaan. Sterke kopgroep, die het waarschijnlijk wel gaan halen.
Slimmerd 10 juni 2022 15:05
40km, 2'46

Armirail is gelost vooraan
ton duk 10 juni 2022 15:44
Nu zit Groenewegen in het peloton..
gaan "we" sprinten met de kopgroep...
Gr
De zwarte trui 10 juni 2022 16:06
Leuk de voor mij meest onbekende renner wint. Felicitations Valentin!
De zwarte trui 10 juni 2022 16:53
"Het is niet omdat ik maar 20 jaar ben, dat hij zoiets mag doen met mij. Hij is gek!"

Wie is/zijn het?
Eqquipo 10 juni 2022 17:00
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Het is niet omdat ik maar 20 jaar ben, dat hij
> zoiets mag doen met mij. Hij is gek!"
>
> Wie is/zijn het?


T. Dekker versus E. Dekker over het moment dat die laatste het haar van de mooi-boy wilde afscheren bij eerste Rabo trainingskamp
Eqquipo 10 juni 2022 17:02
Wat heb ik gewonnen?
De zwarte trui 10 juni 2022 17:08
Helaas beste eqquipo, dit is niet het juiste antwoord.
ton duk 10 juni 2022 17:20
Molano en zijn page
Gr
De zwarte trui 10 juni 2022 17:33
Ton gaat met de bloemen naar huis!
Slimmerd 10 juni 2022 17:48
Page over Molano, gelukkig heeft die laatste een fraaie DSQ achter zijn naam gekregen
Eqquipo 10 juni 2022 20:54
Je zit hier op een wielernerd forum, waar sommige niet meer van de jongste zijn.. ik had nooit gedacht dat jij met een wielerflits vraagje aan zou komen waaien.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen