Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

109th Tour de France (2.UWT) Stage 4»Dunkerque›Calais(171.5km)

Gepost door Clavan 
Clavan 04 juli 2022 15:45

Dylan Groenewegen wins stage three. Photo: Getty Images

Stage 4»Dunkerque›Calais(171.5km)

n de 4e etappe is de Tour de France terug in Frankrijk. De route start in Duinkerke en voert in 171,5 kilometer naar Calais.



Duinkerke ligt in Hauts-de-France, een regio tegen de Belgische grens. Het noordelijke gedeelte wordt zelfs Frans-Vlaanderen genoemd.
De stad ligt in het uiterste noordwesten van Frankrijk, tegen de grens met België. Het ligt aan de Noordzee en ze heeft, na Marseille en Le Havre, de op twee na grootste haven van heel Frankrijk. De stad staat dan ook bekend om de (zware) industrie én haar verwoeste verleden. Duinkerke was in de vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw vooral berucht vanwege de kaapvaart. De befaamde Duinkerker Kapers maakten in de geschiedenis furore; onder de Franse zeeheld Jan Baert (die er nu een standbeeld heeft) kende het hoogtijdagen.

In die tijd bouwde de bekende vestingbouwer Vauban een citadel en verdedigingsmuur om Duinkerke. Die historische bouwwerken werden in de eerste helft van de twintigste vrijwel helemaal van de kaart geveegd. De havenstad was namelijk zowel in de Eerste Wereldoorlog (voor de geallieerden) en de Tweede Wereldoorlog (voor de Duitsers) een zeer strategische plek. Na de capitulatie in mei 1945 bleek er vrijwel niets meer over te zijn. De vestingtoren Toren van de Leughenaer is een van de weinige overblijfselen. De stad werd opnieuw opgebouwd en door de groei van het havengebied kwam Duinkerke weer snel tot bloei.


Overzicht van operatie Dynamo. De operatie om in mei/juni 1940 zo'n 340000 manschappen van het BEF te evacueren van de stranden van Duinkerken

Statistisch gezien is het jammer dat er geen rit in Duinkerke finisht, want Nederlanders waren er al drie keer succesvol in de laatste 65 jaar. Dat is een score van liefst 60%, want er waren maar vijf finishes in die tijd. Gerrit Voorting (1958), Gerben Kastens (1966) en Jeroen Blijlevens (1995) tekenden voor de Nederlandse successen. En wat te denken van de Vierdaagse van Duinkerke, die in 2019 nog gewonnen werd door Mike Teunissen. Het is trouwens – met starts erbij – de twintigste keer ooit dat de Tour in Duinkerke is.

Voor de laatste keer dat de Ronde van Frankrijk in Duinkerke was, moeten we terug naar 2007. Toen vertrok er een etappe naar Gent en daar vierde Gert Steegmans feest. Dat deed de Belg in een sprint.

Maar goed, genoeg over het verleden. Op dinsdag 7 juli fietsen de renners over glooiende wegen van Duinkerke naar Calais, twee kustplaatsen die maar 43 kilometer van elkaar verwijderd liggen. Maar door een grote lus door het binnenland komen de renners aan viermaal die afstand. Onderweg gaat het vijfmaal wat steviger heuvelop. Althans, vijf keer wordt er gesprint om bergpunten, er liggen ook nog een stel ongecategoriseerde hellingen in het parcours. Langer dan 2 kilometer zijn ze nooit en al te steil zijn ze ook al niet. Al kan de allerlaatste, de Côte du Cap Blanc-Nez – 900 meter à 7,5% – net teveel zijn voor de sprinters.


Finishplaats Calais heeft een veel minder diepgaande wielergeschiedenis, al komt Félix Goethals wel uit deze regio. Hij was een van de betere coureurs na de Eerste Wereldoorlog en – toeval of niet – de Fransman won drie keer de Touretappe Metz-Duinkerke (in 1920, 1921 en 1923). Afstand: liefst 433 kilometer.

De kaart van de ronde van 1921.
Stage 14, Friday, July 23: Metz - Dunkirk, 433 kilometers.

Félix Goethals: 18hr 33min 51sec
Philippe Thys s.t.
Jean Rossius s.t.
Joseph Vandaele s.t.
Léon Scieur s.t.
Hector Heusghem s.t.
Honoré Barthélemy s.t.
Firmin Lambot s.t.
Louis Heusghem @ 14sec
Emile Masson, Sr. s.t.



Goethals in 1921

Enfin, terug naar Calais. Dat kennen we vooral dankzij haar haven, vanwaar de meeste passagiersschepen naar de witte krijtrotsen van Dover in Groot-Brittannië vertrekken. Ook kun je hier met de auto de Eurotunnel inrijden, die je onder Het Kanaal naar Engeland brengt. Slechts tweemaal in de 120-jarige geschiedenis van de race was de Tour in Calais. In 1994 en in 2001. Die laatste etappe ging naar Antwerpen en werd gewonnen door Marc Wauters. Nog nooit finishte de gele karavaan in de stad aan de Opaalkust.

De 4e etappe van de Tour de France start om 13.15 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.25 uur.

GC after stage 3:

GC leader: Wout van Aert (Jumbo-Visma)
Mountains classification leader: Magnus Cort (EF Education-EasyPost)
Points classification leader: Wout van Aert (Jumbo-Visma)
Best yong rider: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Team classification leader: Jumbo-Visma

394.4 kilometers raced so far at an average speed of 43.718 km/hr
1 Wout van Aert Jumbo-Visma 9hr 1min 17sec
2 Yves Lampaert Quick-Step Alpha Vinyl @ 7sec
3 Tadej Pogacar UAE Team Emirates 0:14
4 Mads Pedersen Trek-Segafredo 0:18
5 Mathieu van der Poel Alpecin-Deceuninck 0:20
6 Jonas Vingegaard Jumbo-Visma 0:22
7 Primoz Roglic Jumbo-Visma 0:23
8 Adam Yates INEOS Grenadiers 0:30
9 Stefan Küng Groupama-FDJ s.t.
10 Tom Pidcock INEOS Grenadiers 0:31
11 Michael Matthews BikeExchange-Jayco 0:32
12 Geraint Thomas INEOS Grenadiers s.t.
13 Lennard Kämna BORA-hansgrohe s.t.
14 Mattia Cattaneo Quick-Step Alpha Vinyl 0:37
15 Aleksandr Vlasov BORA-hansgrohe 0:38
16 Florian Vermeersch Lotto Soudal 0:40
17 Christophe Laporte Jumbo-Visma 0:43
18 Maximilian Schachmann BORA-hansgrohe 0:44
19 Patrick Konrad BORA-hansgrohe 0:46
20 Toms Skujins Trek-Segafredo 0:48


Ludo Peeters wint de 1e etappe van de Tour van 1982


Phil Anderson in de combinatietrui in 1986
GillesEmanuel 04 juli 2022 16:25
De grote vraag is of dit te zwaar gaat zijn voor de sprinters?

Ik vermoed van niet, zeker Jakobsen/Sagan/Pedersen/Van Aert komen hier prima doorheen lijkt me (los van nog Van Poppel/Hofstetter/Kristoff). Hooguit een Ewan/Groenewegen die gelost gaan worden.
Eqquipo 04 juli 2022 16:38
Weinig wind is de verwachting voor morgen. Dat is toch wel erg jammer. Want het stuk na het laatste klimmetje is voor een deel open terrein langs de kust.

Dan nog kan het wellicht lonen voor ploegen als Jumbo, Trek, Total Energies om het klimmetje vol op te rijden en de laatste 10km naar de finish enkele sprinters het leven zuur te maken in de hoop dat die inderdaad verzuurd de laatste kilometer ingaan.

Taco-vlucht-terrein zou ik op voorhand denken.
Bij de kasseienrit van de dag erna betwijfel ik zeer of het een kopgroep gaat lukken om met voorsprong de stenen op te draaien, of dicht Van Der Hoorn zich daar toch kansen toe?
Cyclad58 04 juli 2022 19:41
Jakobsen klimt niet beter dan Groenewegen. Ewan kan dit in vorm juist prima (maar is hij in vorm?). Grootste kanshebber is misschien wel Jasper Philipsen, hij kan het ook perfect. Wout van Aert zal wel 2e worden.
Cyclad58 04 juli 2022 19:43
Heb je Taco niet gezien in Parijs-Roubaix? Behoorde daar bij de besten en door pech miste hij de top 10. Ik weet zeker dat we hem woensdag gaan zien in de frontlinie. Dinsdag verwacht ik hem niet. Die missie lijkt me een stuk kanslozer. Maar ja, het blijft Taco. Onvoorspelbaar to the max.
Horsie is back 04 juli 2022 19:54
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weinig wind is de verwachting voor morgen.

Is Helga uw collega? Of bent U heel erg geïnteresseerd in de omzwervingen van Aeolus. Snelle Harrie kreeg daar afgelopend weekend ook mee te maken in het verre Trexlertown, maar hoewel hij een zeldzame 10 seconden plus tijdrit reed bleef hij verder ongenaakbaar. Nog steeds Nederlands beste wielrenner. Zou Mathijs Büchli dat, nu ook veel bekender met wind dan ooit tevoren, beamen? Of verkoopt Horsie hier weer gebakken wind?

Disclaimer: Niks tegen jou als prikker, maar het viel me deze week gewoon op.
Horsie is back 04 juli 2022 20:01
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> De grote vraag is of dit te zwaar gaat zijn voor de sprinters?

Dit soort molshopen heb ik als platlander ook wel eens beklommen.
Maradona 04 juli 2022 22:30
Volges mij klimt Jakobsen echt wel beter dan Groenenwegen als het er op aankomt zoals morgen.
Carlos Danger 04 juli 2022 22:37
Meeste sprinters zullen toch wel afhaken op 6-700 meter. Zeker als de klassementsrenners
er een snok aan geven.
betuweracer 04 juli 2022 23:49
Als men (looking at you Alpacin, Trek en Total) het wil parkeren ze die Neerlandse Maverick en Goose ergens in de berm op de witte Nez (eerder tegen de 9% a 800 meter). Sleutel is wel het pukkeltje ervoor al snoeihard oprijden.

Bedbugs & Broccante Hotels met zes man in de kopgroep?
Horsie is back 04 juli 2022 23:59
Thomas Dekker is trending. Vanwege zijn ongeloof bij het lezen van een grutto twitter en commentaar daarop in de Avondetappe. Dione schoot in de verdediging en Henk Lubberding dacht alvast na of hij de tweets over hem naderhand wel zou gaan lezen. Frank Heinen gaf zijn visie over de broedertwist.
Horsie is back 05 juli 2022 00:00
betuweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als men (looking at you Alpacin, Trek en Total)
> het wil, parkeren ze die Neerlandse Maverick en
> Goose ergens in de berm op de witte Nez (eerder
> tegen de 9% a 800 meter). Sleutel is wel het
> pukkeltje ervoor al snoeihard oprijden.
>
> Bedbugs & Broccante Hotels met zes man in de
> kopgroep?

Zoek het verschil! smiling smiley
Eqquipo 05 juli 2022 05:35
Haha, nou t was vooral de route van de eerste etappes in lijn waar ik op voorhand zag dat de wind dé grote factor zou kunnen worden. Maar helaas.

Bij de tijdrit was het de regenverwachting die mij extra naar het weerbericht deed kijken en daar viel toen op dat de wind binnen 75minuten meer dan 90graden draaide. Best bijzonder dat dit net in de tijdrit viel en bepalend voor de verhoudingen in deel 1 en deel 2 van de tijdrit.
Luijt 05 juli 2022 10:09
Zo, nu hoeft niemand meer de Avondetappe terug te kijken.
Horsie is back 05 juli 2022 11:55
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo, nu hoeft niemand meer de Avondetappe terug te kijken.

U vergeet de populariteit van de rebus!
Slimmerd 05 juli 2022 12:08
Grueter is af en heeft het vandaag in volledige context alleen maar erger gemaakt!
GillesEmanuel 05 juli 2022 12:17
Eens. Een excuus voor de buhne (waarschijnlijk omdat er druk vanuit zijn werkgever/eigen kring kwam) wat totaal niet gemeend over komt.
Slimmerd 05 juli 2022 13:36
Nu 4km alvast 1'50 voor Cort Nielsen en Perez
ton duk 05 juli 2022 13:55
Spelbreker, die Perez...
6.10 inmiddels
Gr
Slimmerd 05 juli 2022 13:56
151km, 6'20

Perez virtueel leider
Tinuz 05 juli 2022 14:18
Ik vraag me af waarom Taco niet meezit vandaag. Ik zie geen goede reden, tenzij hij alles op Alpe d'Huez zet, natuurlijk.
Clavan 05 juli 2022 14:21
Omdat hij voor morgen gaat.
Aerts 05 juli 2022 14:23
Dus op 11 km voor de finish hebben ze een Cauberg te beklimmen. Daarop rijden ze mi de zware sprinters naar achteren. Die zullen met hun krachten moeten smijten om weer vooraan te komen.
Tinuz 05 juli 2022 14:28
Het eeuwige mañana van de Spanjolen. (?)
Tinuz 05 juli 2022 14:30
Morgen de kasseienrit. Dat is inderdaad een goede reden. Taco has been vindicated.
Spaak 05 juli 2022 14:44
Zelden zo’n spuuglelijk tricot gezien als dat van TJV dit jaar.
Wie heeft dat in godsnaam verzonnen?
Slimmerd 05 juli 2022 14:47
betuweracer 05 juli 2022 14:50
Luijt 05 juli 2022 15:42
De voorspelbaarheid van touretappes als deze is zo langzamerhand hemeltergend.
Waarom legt iedereen zich er bij voorbaat bij neer dat er gesprint gaat worden?
Luijt 05 juli 2022 15:47
Wat mij vooral opviel was het partij trekken voor Jakobsen door Lubberding, waarmee hij de vete - want zo mag je het langzamerhand wel noemen - alleen maar verder in stand houdt.
Sowieso, dat eindeloze gelul van "voor eeuwig aan elkaar verbonden". Hou ermee op man.
Maar ja, ook Lefevere koestert graag het hunnie tegen ons gevoel en wakkert het zelfs aan.
Clavan 05 juli 2022 15:53
Heerlijk. Kan ik tenminste gewoon mijn werk afronden.
ton duk 05 juli 2022 15:59
Cort v Peloton = 10-0
Wel nog maar 2.30/65 km
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2022 16:00 door ton duk.
Eqquipo 05 juli 2022 16:29
IK hoor van 'een tricky bochtje met stenen muur' bij opdraaien laatste klim. Laat ze ajb allemaal heel daar doorheen geraken.
Clavan 05 juli 2022 16:49
GoogleMaps



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2022 16:49 door Clavan.
Eqquipo 05 juli 2022 16:58
Dat lijkt geen probleem.
- Wel nul ruimte voor uitwijken aan beide kanten -



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2022 16:59 door Eqquipo.
Luijt 05 juli 2022 17:07
ja, dat is het voordeel.
ton duk 05 juli 2022 17:36
Wat een actie v vAert (en sterke sprint Philipsen)
Gr
Spaak 05 juli 2022 17:37
BEL - HOL 2-2
Mooi kunststukje van Wout en de supermarktjongens.
Spaak 05 juli 2022 17:38
3-2 voor België als je Philipsen meerekent vandaag
Horsie is back 05 juli 2022 17:40
Spaak Schreef:
-------------------------------------------------------
> 3-2 voor België als je Philipsen meerekent vandaag

Mogen Belgenmoppen nog dan? smiling smiley
Tinuz 05 juli 2022 17:44
Dat is even de tegenstand degraderen door Van Aert. Deels het sneaky brein van (waarschijnlijk) Richard Plugge die een assault bekokstoofde, maar zeker ook goede benen. VDP meende ik op een oma verzetje en een klein mondje naar boven te zien krasselen.
Luijt 05 juli 2022 18:01
Goede woorden Jakobsen na de finish.
Frederik D. 05 juli 2022 18:34
Frederik D. 05 juli 2022 18:38
Zeker. Maar JV gaat ook voor het AK. Wat dat betreft hou ik mijn hart vast. Maar Van Aert is prima. Morgen gaat Van der Poel vast voluit. Wat doet Van Aert? In de buurt blijven van de kopmannen? Ik zou zeggen: Wout, probeer je tweede etappe te winnen. Laten anderen maar knechten.
Eindhovuh 05 juli 2022 18:38
Ja fijn ja. Dat hij zelf aangaf nog te willen terugkomen op zijn woorden over Groenewegen. Dat hij snapte dat het voor Groenewegen ook niet makkelijk was geweest en hij het een knappe overwinning vond oid. En hij had er veel respect voor.
Hij was gefrustreerd over zijn eigen sprint geweest.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/07/2022 18:40 door Eindhovuh.
Cecchini 05 juli 2022 18:39
Hij bood zijn excuses aan voor zijn opmerkingen over Groenewegen. Hij leek redelijk oprecht.
Frederik D. 05 juli 2022 18:42
Zodat hij op de streep kan juichen voor een overwinning die hij niet heeft.
Frederik D. 05 juli 2022 18:45
Maar toch, ik begrijp dat die zeer getraumatiseerd is. Wat hem overkwam, is verre van niets. Van mij mag hij rancuneus zijn. En bijzonder flink om toch weer voluit de wielrensport te bedrijven. Wielrenners zijn echte mensen. smiling smiley
ton duk 05 juli 2022 18:45
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Morgen gaat Van der Poel vast voluit.

Ik heb mijn twijfels aangezien ie vandaag ook niet in beeld was...
Hr
Frederik D. 05 juli 2022 18:51
Je kunt zomaar gelijk krijgen.
Carlos Danger 05 juli 2022 18:55
MvdP lijkt de Giro nog zwaar in de benen te hebben, hoewel hij natuurlijk wel een knappe tijdrit neerzette.
Meldt hij zich morgen niet aan het front, dan lijkt de Tour voor hem voorbij.

Roglic lijkt me geen kanshebber voor de eindzege.

De enige die Wout morgen kan afstoppen op de smalle kasseiwegen is een boze Nederlandse boer
in een jumbotractor.
Cyclad58 05 juli 2022 19:02
Van der tongue sticking out smileyoel bleef bij Philipsen. Bemoeide zich er dus bewust niet mee. Zzegt niets over zijn kansen van morgen. Als Van Aert morgen ook "mag" dan is er wederom weinig tegen te doen denk ik.
Wat een nummer van Van Aert! Allemachtig prachtig.
ton duk 05 juli 2022 20:01
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van der tongue sticking out smileyoel bleef bij Philipsen. Bemoeide zich
> er dus bewust niet mee. Zzegt niets over zijn
> kansen van morgen.

Een goede MvdP blijft normaal natuurlijk niet bij Philipsen maar gaat lol trappen op zo'n helling... maar MvdP 2022 zit (terecht) vaker in de spaarmodus. We gaan het beleven morgen...

Ik hoef in ieder geval geen HOL en AK in de gaten te houden deze TdF
Gr
Horsie is back 05 juli 2022 20:47
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hij bood zijn excuses aan voor zijn opmerkingen over Groenewegen. Hij leek redelijk oprecht.

Het kwam er zonder haperingen uit. Maar je hoeft een ingefluisterd doe wat aan damage control ook niet uit te sluiten. In de publieke opinie begon zich toch wel een behoorlijke sprintoverwinning voor Dylan Groenewegen af te tekenen. Ik zie een hond in beeld lopen en daarna hoor ik Please Forgive Me van Bryan Adams.
Wind mee 05 juli 2022 20:51
Het leek me spontaan (en oprecht), kan me niet voorstellen dat in zo'n flash-interview na de koers van damage control sprake is.
De zwarte trui 05 juli 2022 21:17
Pogi mag op zijn blote knietjes dat er de afgelopen dagen geen wind was. Jumbo en Ineos hadden hem helemaal gesloopt.
Horsie is back 05 juli 2022 21:31
Wind mee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het leek me spontaan (en oprecht), kan me niet voorstellen dat in zo'n flash-interview na de koers van damage control sprake is.

Zie ik ook, maar dat laat onverlet, dat anderen hem de weg kunnen/zullen hebben gewezen en dat hij geleidelijk aan dat ook heeft ingezien. Dat is een proces. Zijn uitspraken waren voorheen tegen de persoon Dylan Groenewegen gericht en niet tegen diens prestaties, want waarom zou anders zijn eigen revival betekenis kunnen hebben.
De zwarte trui 05 juli 2022 21:33
Super van Aert. Helaas met een REViaans verschrikkuluk egoïstisch (want privé sponsor) zegegebaar.
Meneer 60% 05 juli 2022 21:53
Zou Vingegaard vanavond niet toch wat balend aan tafel hebben gezeten? Als Van Aert die laatste snok niet geeft, zijn ze met zijn drieën weg. Dan wint Van Aert waarschijnlijk ook en pakt Jonas nog wat tijd op Pogi.
ton duk 05 juli 2022 21:56
vAert werd daarvoor ook bedankt door Pogacar
Gr
Clavan 05 juli 2022 21:59
Zolang die Oostenrijkse mdma-style drankjes fabrikant die Nuyens boete gaat betalen die nog boven het hoofd hangt vind JumboVisma het wel prima.
Horsie is back 05 juli 2022 22:14
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Super van Aert. Helaas met een REViaans verschrikkuluk egoïstisch (want privé sponsor) zegegebaar.

Moest even passen. Genie G. erbij gehaald. Toen viel het eurootje. Red Bull.

De Fin is weer terug en berekende voor Incredible Wout op de laatste klim een onwaarschijnlijk hoge VAM van maar liefst 2683m.
Maar Oom Antoine haalde eerst MUTANT, laatste 10,8 km/h met 61,3 km/h, daarna NOTNORMAL voor een wattage au-dessus de 10 Watt/kg, si 77 kg, van stal. De Fin gaat het waarschijnlijk eerst narekenen, om er zeker van te zijn. Rond 800 Watt gemiddeld.

Tadej Pogacar (41.), maar meer nog Primosz Roglic (75.) waren aan de voet van de klim uitermate slecht gepositioneerd. Yves Lampaert (30.) zat nu eens "vooraan". Primosz Roglic zat over de hele klim gemeten met 2 seconden nog dichtbij de tijd van Wout van Aert. Tadej Pogacar verloor vandaag bergop wel, maar hij moest toch ook wel behoorlijk slalommen, een bezigheid die de voormalige wintersporter beter beheerst.
Horsie is back 05 juli 2022 22:18
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pogi mag op zijn blote knietjes dat er de
> afgelopen dagen geen wind was. Jumbo en Ineos
> hadden hem helemaal gesloopt.

Je bedoelt toch niet dat ie Aeolus moet bedanken dezer dagen in zijn grot te zijn gebleven. Want dat is niet zo.
betuweracer 05 juli 2022 22:33
Niet zo klakkeloos twitter kopiëren - in dit geval qua die posities. Of gewoon eens koers kijken. Is leuk!
Horsie is back 05 juli 2022 23:01
betuweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet zo klakkeloos twitter kopiëren - in dit geval qua die posities. Of gewoon eens koers kijken. Is leuk!

Als U hiermee wilt aangeven, dat Horsie meer van de nog aanwezige prikkers verschilt dan de prikkers onderling, dan is uw bijdrage wel verteerbaar. Overigens heb ik de laatste 11 kilometers of zoiets wel degelijk gezien. Maar wie bent U, dat ....
Eqquipo 05 juli 2022 23:36
Man man man, wat een renner die Van Aert.

Weer-ga-loos.
Maradona 06 juli 2022 00:13
Zeker maar ook eens met Riis
Luijt 06 juli 2022 01:31
Ik ben voorafgaand aan de tour nogal losgegaan op de keuze bij JV voor buitenlandse renners als Benoot, Van Hooydonck en Laporte. Zouden inwisselbaar zijn voor Nederlandse renners. Ik weet na vandaag alleen ff niet meer voor wie.....
ton duk 06 juli 2022 08:12
Milan Vader had in ieder geval een goed debuut in de Avondetappe
Gr
betuweracer 06 juli 2022 09:43
Als je het gezien hebt snap ik niet hoe je hier als (ogenschijnlijk) feit kan brengen dat Roglic als 74e opdraaide.

Hij verliest wel posities in de laatste chicane voor het opdraaien, maar nooit verder dan tot 25e/30e. Tenzij hij een straalmotortje had, had hij in de eerste 200 meter ook nooit een meter of 75 kunnen goed maken.

Je ziet hem na de eerste bocht op het heuveltje wel op een behoorlijk gaatje zitten (20e positie) in het frontale shot en vrijwel niets later al in het wiel van de Jumbo/Ineos trein. Dat moet een deftig tussensprintje geweest zijn wat hem ietwat opbrak. In totaal reed hij hem waarschijnlijk even snel op als Yates/Vingegaard.
Meneer 60% 06 juli 2022 10:27
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben voorafgaand aan de tour nogal losgegaan op
> de keuze bij JV voor buitenlandse renners als
> Benoot, Van Hooydonck en Laporte. Zouden
> inwisselbaar zijn voor Nederlandse renners. Ik
> weet na vandaag alleen ff niet meer voor wie.....

Met name Laporte is echt geweldig in vorm. Gisteren gewoon tweede in de pelotonsprint. Snelste tussentijd in de tijdrit. In de leadout mist hij nog wat ervaring, maar je ziet daar zijn kracht en snelheid, zeker ook bij de tussensprints. Eigenlijk een soort Van Aert-kloon, beetje identieke kwaliteiten maar op alle vlakken nog net iets minder.
Cyclad58 06 juli 2022 11:31
Ik had wat te doen met Ide Schelling. Hij verwoordt het allemaal prima, maar zijn Coronabesmetting heeft toch dusverre zijn seizoen verknald en van zijn bravoure van vorig jaar is niets meer over. Hij oogde best kwetsbaar. Hopelijk komt het goed met hem, al zal het waarschijnlijk niet dit seizoen zijn.
Milan Vader was een verademing, zeer goed, realistisch en positief.
De zwarte trui 06 juli 2022 11:37
Was Alaphilippe 2019 naar Epernay vergelijkbaar met deze van Aert? Ik lees overal 'nooit gezien'. Maar dat leek er toch ook wel op?
GillesEmanuel 06 juli 2022 11:53
Ik begrijp je punt maar ik denk het niet. Verschil (voor mij) zit het hem in de selectiviteit ervoor. Bij die rit naar Epernay was de laatste 40-50km veel "zwaarder" waardoor er al pre vermoeidheid was en niet iedereen meer in het peloton zat. Neemt niet weg dat dat zeker ook een hele straffe stoot was. Maar het unieke van gisteren was dat het Wout tegen een (quasi) voltallig peloton was..
De zwarte trui 06 juli 2022 12:26
Tuurlijk er zijn verschillen, de explosie gisteren was groter want maar 1 echt klimmetje, geholpen door de chicane onderaan dat wel. Maar Alaphilippe werd daar ook redelijk gelanceerd door (een deel van) zijn ploeg. Kreeg zelfs nog een elite groepje achter zich aan dat 'vol' reed en het niet haalde, daar waar van Aert gisteren aan de ene kant 'geluk' had dat het hele peloton zich eerst hergroepeerde, makkelijke winst, om aan de andere kant dan wel in de laatste 5 km dat hele peloton van zich af te moeten houden, al was daar geen superorganisatie meer van volledige ploegen. Nu ja, straffe stoten waren het van beide smiling smiley
Horsie is back 06 juli 2022 12:43
betuweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je het gezien hebt snap ik niet hoe je hier als (ogenschijnlijk) feit kan brengen dat Roglic als 74e opdraaide.
>
> Hij verliest wel posities in de laatste chicane voor het opdraaien, maar nooit verder dan tot 25e/30e. Tenzij hij een straalmotortje had, had hij in de eerste 200 meter
> ook nooit een meter of 75 kunnen goed maken.
>
> Je ziet hem na de eerste bocht op het heuveltje wel op een behoorlijk gaatje zitten (20e positie) in het frontale shot en vrijwel niets later al in het wiel van de
> Jumbo/Ineos trein. Dat moet een deftig tussensprintje geweest zijn wat hem ietwat opbrak. In totaal reed > hij hem waarschijnlijk evensnel op als Yates/Vingegaard.

Ik heb het ongeveer gezien (net ingeschakeld) en niet waar Roglic aan de voet van de klim zat. Het internet-lijstje gaf voor een groot aantal renners de posities aan de voet van de klim en de achterstand op de voorste renner. De moderne techniek staat voor niks. In mijn post staat overigens dat Primosz Roglic op de klim twee seconden langzamer was dan Wout van Aert.

Fijn, dat je zo reageert, want nu zie ik wat je echt bedoelde te zeggen. Zing met me mee: "Als de rook om je hoofd is verdwenen".
ton duk 06 juli 2022 12:51
Ja, dat van Schelling raakte me ook
Zoals Vader ook zei :bij mij was het allemaal duidelijk wat ik had. Je voelde en zag die onzekerheid knagen bij Schelling
Gr
Luijt 06 juli 2022 12:59
Verhaal Schelling en zijn onzekerheid zeer herkenbaar.
Zowel Schelling als Vader deden hun verhaal zeer goed.
Hoop voor ze dat ze er snel weer staan.
Horsie is back 06 juli 2022 13:22
Het was zeker een straf nummer van Wout van Aert. Een tijdrit kolfje naar zijn hand. Eerst een "gemakkelijk lopende" helling op de macht, ff recupereren en dan de afdaling in met rugwind (gemiddelde van 61,19 km/h). Wat mij altijd het meest aan toppers, zoals Wout van Aert en Mathieu van der Poel (in willekeurige volgorde), verbaast, is hun "herstelcapaciteit" tijdens hun inspanning. De wattages alsook tijden bijvoorbeeld, die Jeffrey Hoogland trapt en op de kilometer met staande start haalt, zijn een no-go barrier, maar eerder genoemde renners kunnen ook met behoorlijke vermoeide benen a.h.w. nog doorversnellen (ook Usain kon dat immers niet) al is dat niet de goede beschrijving, ze vertragen minder snel. Na zo'n eerste acceleratie van Wout van Aert zijn de sub-toppers eigenlijk wel klaar, maar zoals ook Mathieu van der Poel, kunnen zij toch nog redelijk lange tijd op niveau doorrijden.

Een peloton moet voor mij wel bestaan uit een stevige posse, dat onder normale omstandigheden altijd behoorlijk sneller rijdt dan welk individu ook.
Op de wielerbaan is het verschil op de achtervolging tussen het individu en het team toch bijna 10%. Horsie's vergelijkingen hinken, niettemin. smiling smiley
Andere Peter 06 juli 2022 13:52
Ik snap wat je zegt. Ik vond echter ook juist dat er veel mentale kracht zat in Schellings openlijke erkenning.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen