Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

109th Tour de France (2.UWT) Stage 7»Tomblaine›La Super Planche des Belles Filles(176.3km)

Gepost door Clavan 
Clavan 08 juli 2022 08:51

Tadej Pogacar wins the stage and become the new GC leader. ASO photo

Stage 7»Tomblaine›La Super Planche des Belles Filles(176.3km)

De 7e etappe van de Tour gaat in 176,3 kilometer van Tomblaine naar La Planche des Belles Filles. Na vier beklimmingen in de tweede helft van de race beginnen de renners aan de beul van de Vogezen. Het laatste stuk van de steile slotklim is ongeplaveid.




Het is tien jaar geleden dat de Ronde van Frankrijk voor het op eerst op La Planche des Belles Filles finishte. Ook die rit startte in Tomblaine. Chris Froome was die dag de grote man. Hij finishte 2 seconden voor zijn kopman Bradley Wiggins.


Qua parcours en hellingen komt deze rit uit 2012 redelijk overeen met de etappe van vandaag. De top50 uitslag van toen was:

Christopher Froome (Sky) 4hr 58min 35sec. 40.0 km/hr
Cadel Evans (BMC) @ 2sec
Bradley Wiggins (Sky) s.t.
Vincenzo Nibali (Liquigas) @ 7sec
Rein Taaramae (Cofidis) @ 19sec
Haimar Zubeldia (Radio Shack-Nissan) @ 44sec
Pierre Rolland (Europcar) @ 46sec
Janez Brajkovic (Astana) s.t.
Denis Menchov (Katusha) @ 50sec
Maxime Monfort (Radio Shack-Nissan) @ 56sec
Nicolas Roche (Ag2r) @ 1min 6sec
Frank Schleck (Radio Shack-Nissan) @ 1min 9sec
Richie Porte (Sky) @ 1min 14sec
Michael Rogers (Sky) @ 1min 24sec
Thibaut Pinot (FDJ-Big Mat) s.t.
Samuel Sanchez (Euskaltel) @ 1min 31sec
Daniel Martin (Garmin-Sharp) @ 1min 39sec
Gorka Izaguirre (Euskaltel) s.t.
Tony Gallopin (Radio Shack-Nissan) @ 1min 44sec
Fabian Cancellara (Radio Shack-Nissan) @ 1min 52sec
Jelle Vanendert (Lotto-Belisol) s.t.
Jurgen Van Den Broeck (Lotto-Belisol) s.t.
Rui Alberto Faria-Da Costa (Movistar) s.t.
Thomas Voeckler (Europcar) @ 2min 5sec
Michele Scarponi (Lampre) s.t.
Alexandre Vinokourov (Astana) @ 2min 17sec
Alejandro Valverde (Movistar) @ 2min 19sec
Rafael Valls (Vacansoleil) s.t.
Bauke Mollema (Rabobank) s.t.
Christopher Horner (Radio Shack-Nissan) s.t.
Pieter Weening (Orica-GreenEdge) s.t.
Andréas Klöden (Radio Shack-Nissan) s.t.
Sylvain Chavanel (Omega Pharma-Quick Step) @ 2min 24sec
Vasili Kiryienka (Movistar) @ 2min 32sec
Peter Velits (Omega Pharma-Quick Step) @ 2min 50sec
Gianpaolo Caruso (Katusha) @ 2min 53sec
Robert Gesink (Rabobank) s.t.
Eduard Vorganov (Katusha) s.t.
Sandy Casar (FDJ-Big Mat) s.t.
Ivan Basso (Liquigas) s.t.
Laurens Ten Dam (Rabobank) s.t.
Robert Kiserlovski (Astana) s.t.
Brice Feillu (Saur-Sojasun) @ 3min 3sec
Jérôme Coppel (Saur-Sojasun) s.t.
Marco Marzano (Lampre) s.t.
Tejay Van Garderen (BMC) @ 3min 8sec
Andrey Kashechkin (Astana) @ 3min 11sec
Levi Lepheimer (Omega Pharma-Quick Step) s.t.
VLadimir Gusev (Katusha) s.t.
Chris Anker Sorensen (Saxo-Tinkoff) @ 3min 41sec



La Planche des Belles Filles is sindsdien nog vier keer gebruikt als finish. In 2022 zou het dus de zesde keer in elf jaar worden.

De streep is getrokken op de plek waar Dylan Teuns in 2019 juichend over de lijn kwam. Dat houdt in na een ongeplaveide strook van 1 kilometer die dat jaar voor het eerst achter de oorspronkelijke klim werd geplakt. Op 100 meter van de meet is er dan wel weer asfalt. Die sectie is namelijk zo steil – 24% – dat je anders wegslipt op de losse ondergrond.

Dylan Teuns heads for the finish.

Op La Planche des Belles Filles ‘nieuwe stijl’ – of, zoals de organisatie het noemt, La Super Planche des Belles Filles – klimmen de renners in 7 kilometer tegen een gemiddelde van 8,7% naar de meet. Maar voor het zover is, hebben ze hun klimspieren al kunnen testen op vier inleidende beklimmingen, waarvan er twee zijn gecategoriseerd: Col de Grosse Pierre (3,1 kilometer à 6,4%) en Col des Croix (3,2 kilometer à 6,3%). Vlak voor de slotklim ligt ook nog de Col de la Chevestraye, wat overwegend een vals plat is, al heeft het ook secties van 5%.


Naast Froome en Teuns waren Vincenzo Nibali (2014)

Fabio Aru (2017)

en Tadej Pogacar (2020) succesvol op La Planche des Belles Filles. Die laatste overwinning vormde de apotheose van de Tour van dat jaar, toen de ene Sloveen (Pogacar dus) de andere (Roglic) met een ongelooflijke tijdrit uit de gele trui schudde.


De 7e etappe van de Tour de France start om 13.05 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.30 uur.

GC after stage 6:

GC leader: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Mountains classification leader: Magnus Cort (EF Education-EasyPost)
Points classification leader: Wout van Aert (Jumbo-Visma)
Best young rider: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Teams classification leader: INEOS Grenadiers

942.8 kilometers raced so far at an average speed of 45.446 km/hr
1 Tadej Pogacar UAE Team Emirates 20hr 44min 44sec
2 Neilson Powless EF Education-EasyPost @ 4sec
3 Jonas Vingegaard Jumbo-Visma 0:31
4 Adam Yates INEOS Grenadiers 0:39
5 Tom Pidcock INEOS Grenadiers 0:40
6 Geraint Thomas INEOS Grenadiers 0:46
7 Aleksandr Vlasov BORA-hansgrohe 0:52
8 Daniel Martinez INEOS Grenadiers 1:00
9 Romain Bardet Team DSM 1:01
10 David Gaudu Groupama-FDJ 1:02
11 Nairo Quintana Arkéa-Samsic 1:05
12 Enric Mas Movistar 1:12
13 Mattia Cattaneo Quick-Step Alpha Vinyl s.t.
14 Jakob Fuglsang Israel-Premier Tech 1:16
15 Aurélien Paret-Peintre Ag2r-Citroën 1:21
16 Toms Skujins Trek-Segafredo 1:31
17 Edvald Boasson-Hagen TotalEnergies 1:46
18 Andrea Pasqualon Intermarché-Wanty-Gobert 1:55
19 Jasper Philipsen Alpecin-Deceuninck 1:58
20 Guillaume Martin Cofidis 2:03
21 Benjamin Thomas Cofidis 2:07
22 Yves Lampaert Quick-Step Alpha Vinyl s.t.
23 Maximilian Schachmann BORA-hansgrohe s.t.
24 Patrick Konrad BORA-hansgrohe 2:09
25 Damiano Caruso Bahrain Victorious 2:11
26 Rigoberto Uran EF Education-EasyPost 2:14
27 Luis León Sánchez Bahrain Victorious s.t.
28 Primoz Roglic Jumbo-Visma 2:27
29 Tony Gallopin Trek-Segafredo 2:54
30 Brandon McNulty UAE Team Emirates 2:59

Bron: TE, WF, PCS, BRI, Twitter



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/07/2022 08:51 door Clavan.
Luijt 08 juli 2022 09:33
Ik denk dat onze landgenoten vandaag wel hun slag gaan slaan in het AK, wat jullie?
Eindhovuh 08 juli 2022 10:26
Jazeker, die gaan alles op een hoop rijden. Als kenner wil ik wel wijzen op een talent uit de Balkan. Die kan zo maar eens meesluipen met de dappere "Ollanders en er tussenuit muizen als die te veel naar elkaar kijken in de slotfase.
Luijt 08 juli 2022 10:42
Balkan? Kan me niet voorstellen.
Clavan 08 juli 2022 11:12


Gelukkig is er nog Kuifje die de Balkan boeven uit Borduria en Syldavia de les gaat lezen.
Cecchini 08 juli 2022 11:41
Leuk! Het prikbord begint weer te leven.
Slimmerd 08 juli 2022 11:49
Gaat G. Martin beginnen aan zijn remonte om weer richting top-10 AK te gaan om daarna weer constant te jojo-en en 11e te worden op 28 minuten in Parijs?

Pinot zou de gedroomde winnaar zijn, maar Woods gaat deze niet weggeven toch?
GillesEmanuel 08 juli 2022 12:13
Gaudu toch gewoon? Pinot in een heldenrol als superknecht.
GillesEmanuel 08 juli 2022 12:16
Wilfried Peeters en Klaas Lodewyck hebben beiden positief getest op COVID.
GillesEmanuel 08 juli 2022 12:20
[sporza.be]

Over de haat richting Jumbo. Heb de valpartij gezien, de actie van Roglic niet, maar dit lijkt mij beter iets dat je als Jumbo zo snel mogelijk wilt uitpraten.
Eindhovuh 08 juli 2022 12:22
Feitelijk klopt dit wat je zegt. Alleen het zuiden van Slovenië hoort bij de Balkan. Pogacar is geboren in Komenda, ten noorden van Ljubljana en is dus geen Balkanees.
Ook Roglic, mohoric, Tratnik, Polanc en Mezgec komen niet uit het Balkangedeelte van Slovenië.
En aangezien Domen Novak niet geselecteerd is, neem ik mijn verwijzing naar de Balkan terug.
Talent uit Komenda wordt het dan.
De zwarte trui 08 juli 2022 12:40
Haat? Gewoon zeggen waar het op staat. Check Youtube Chris Horner heeft paar foto's hoe Kuss (?) de berm in rijdt. Roglic net uit de kant terug de weg opspringt en daardoor 1 Wanty laat vallen en door de golfbeweging naar de rechterkant ook daar mensen vallen.

Kan niet beoordelen of Roglic/Jumbo meer dan normaal op de laatste cm's naar voren wil rijden of dat dit een eenmalige fout is geweest. Dat hij / Jumbo zich hiervoor moet verontschuldigen lijkt me wel handig.
Slimmerd 08 juli 2022 12:40
Dan moet FdJ de vlucht gaan controleren, zie ik niet direct gebeuren.
Cecchini 08 juli 2022 12:43
Een deel van de column van Peter Winnen vandaag.

De prachtcoureur Van Aert is op weg naar niets. We zullen op de motivatie van de zelfmoordactie moeten wachten tot de meute in Longwy neerstrijkt. Ben benieuwd. Hopelijk begint hij niet over ploegstrategie.

Een mentaal dipje kende Wout al tijdens de kasseienrit na een tamelijk lullige val, een heel stuk voor de eerste stenenstrook. Hij trok zich confuus, als een kluizenaar bijna, terug uit de woeligheden van de koers. Later trok hij ploegmaat Vingegaard terug ín de wedstrijd na een hallucinante rijwielruil onder Jumborekruten – neem jij mijn vélocipède dan pak ik jouw loopfiets – en redde daarmee in een ontzaglijke daad van opofferingsgezindheid ook nog eens eigen zijn gele trui.

Op de keien fladderde intussen ene Pogacar zorgeloos en glimlachend door zijn jeugd. Althans dat dacht ik te zien. De expert aller experts Eddy Merckx meende iets heel anders gezien te hebben: ‘Pogacar lijkt me minder goed dan anders, ik denk dat het nog heel spannend wordt deze Tour.’

Is ‘d’n Eddy’ met mijn, met onze kloten aan het spelen? Ik vertrouw niemand meer.



een hallucinante rijwielruil
Horsie is back 08 juli 2022 12:49
D'en Eddy heeft al weten te voorkomen, dat zijn 34 etappeoverwinningen deze TDF niet overtroffen gaat worden, nu downplayt is zijn eigen opvolger. Eens een kannibaal is altijd een kannibaal. grinning smiley
Horsie is back 08 juli 2022 13:01
Meanwhile heeft Theo Bos zijn eerste grote succes als Chinese baancoach binnen met goud op de teamsprint Nations Cup vrouwen in Cali. Vlak voor Le Pays-Bas.
Luijt 08 juli 2022 13:09
Hee, ik hoor Boogie met Herman in gesprek. Fijn. Was gisteren ook prettig tijdens de avondetappe, bijvoorbeeld toen hij Adri van der Poel terecht veel lof toezwaaide.
GillesEmanuel 08 juli 2022 13:09
Nee eens. Geen echte haat. Wel wat zuur, vooral de "weer" in zijn woorden.
ton duk 08 juli 2022 13:12
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>
> Over de haat richting Jumbo.

Ik kan me wel voorstellen dat een ploeg of 4 gisteren bij Jumbo het gevoel rupsjenooitgenoeg kreeg...
Gr
Maradona 08 juli 2022 13:56
Ondertussen is van Vleuten in Italië onderweg haar roze trui veilig te stellen: [www.procyclingstats.com]
Horsie is back 08 juli 2022 14:20
Zag ik zonet nu Chris Froome aan kop van het peloton of was dat een streetcar-vision van één van de Belles Filles?
Vandaag zullen ze me niet verrassen. Rustdag. Ï'm so excited, just can't hide it.
Maradona 08 juli 2022 14:25
Van Vleuten wint met een minuutje voorsprong op Cavalli. Mavi Garcia op meer dan 3 minuutjes



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/07/2022 14:27 door Maradona.
Horsie is back 08 juli 2022 14:49
Het aantal hoogtemeters vandaag is ongeveer hetzelfde als gisteren. Het gaat weer loeihard. Hebben ze alweer Wind mee Equipo? Ze spoeden zich of misschien wel beter keren terug naar the Scene of the Crime, waar echter één crimefighter zal ontbreken. De muze van Tadej Pogacar mengt zich boven tussen de Belles Filles, de muze van Mathieu van der Poel zal daar niet zijn, neem ik aan, maar ben geen insider. 6,6w/kg zou Tadej Pogacar vandaag moeten klokken bij een blok van nog geen 20 minuten.

Disclaimer: Inspiratie bij de Roemeen gevonden.
ton duk 08 juli 2022 14:54
en dat is incl Vleutenval
Gr
Horsie is back 08 juli 2022 14:55
Snelste Tour ooit. Ditmaal is het geen mistral of extra druivensuiker, maar de racefiets, die op zijn eigen sneller wordt. Al zal dat ook niet het hele plaatje zijn.

Zie warempel, dat PCS een poll heeft ingesteld met de vraag of Mathieu van der Poel vandaag de handdoek in de berm gooit. Poehè. 56,1% denkt van wel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/07/2022 16:07 door Horsie is back.
Cecchini 08 juli 2022 15:56
Wat een saaie Belgische radio commentator is dat zeg. Je krijgt bijna de neiging naar NPO 1 te zappen. Waar zijn de tijden van de legendarische Jan Wauters gebleven.
Clavan 08 juli 2022 16:21
Is dat die Christophe van de Goor? Die praat inderdaad als een voorganger in vrijgemaakte gereformeerde bond
ton duk 08 juli 2022 16:24
PCS vertelt nu ook dat 1000 dagen geleden Mollema de Ronde v Lombardije won...
1000 dagen is in Indonesië dan weer de laatste herdenkingsdag in een rouwproces
Gr
Cecchini 08 juli 2022 17:21
Mooie finale, er is weer hoop voor Jumbo. Vingegaard lijkt me niet veel minder. Roglic ook verrassend goed. De rest doet volgens mij niet meer mee.
Cecchini 08 juli 2022 17:24
Chris Froome 41 ste
ton duk 08 juli 2022 17:33
Kruijswijk 21e en MvdP test zichzelf, denk ik, en doet dat met een redelijke 77e plek...
Gr
Horsie is back 08 juli 2022 17:36
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Chris Froome 41 ste

Hij heeft dit jaar relatief veel progressie gemaakt. Je ziet toch, dat als je eenmaal zo in de kreukels hebt gelegen, het lichaam nog veel tijd nodig heeft om "volledig" te resetten. Trainen is niet het enige.
Eindhovuh 08 juli 2022 18:19
Hoop doet leven, Pogacar leek zich even te overschatten maar won toch.
Frederik D. 08 juli 2022 18:22
Roglic de grootste stijger in het AK en Vlasov een grote verliezer in het AK? Top tien gloort voor Roglic. Maar de top vijf? Afijn, we zullen het zien. Een venijnige klim vandaag. Misschien toch iets te venijnig voor Roglic? Roglic en de mooie meisjes, niet altijd een succes. Bij meisjes en een plank moet ik denken aan de uitdrukking: twee erwtjes op een plank. En aan Jans Pommerans uit Nieuweschans. Wat een plank van een meid was dat. Maar een mooie finale vandaag. De moeite waard van het bekijken.
Horsie is back 08 juli 2022 18:43
Als Frederik D. dan toch voor inclusiviteit wil zijn, doe dan ook Plank voor de Kop. grinning smiley
Frederik D. 08 juli 2022 19:34
Ken ik niet. Wel de Planken Wambuis. En de houten broek. Ken jij de zegswijze "houten broek"? En anderen? Of ben ik hier aan de heidenen overgeleverd?
ton duk 08 juli 2022 19:43
Mij, praktiserend Katholiek, onbekend...
Gr
Tinuz 08 juli 2022 19:46
Het valt me op dat er zo kneiterhard wordt gereden deze Tour. Ik word daar een beetje bang van. Nieuwe doping, nieuwe snufjes?
Spekenbrink roept op tot meer en betere controles, in elk geval. Ik ben zeker geen Spekenbrink aanhanger met zijn vaak rigide denkbeelden, maar wellicht weet hij meer.
Wind mee 08 juli 2022 20:22
De "houten broek" is bargoens voor de kansel of het preekgestoelte.
Clavan 08 juli 2022 20:30
Allemaal gevaccineerd.
Horsie is back 08 juli 2022 21:15
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het valt me op dat er zo kneiterhard wordt gereden deze Tour. Ik word daar een beetje bang van. Nieuwe doping, nieuwe snufjes?

Klopt en het record uit 2005 met 41,654 km/h zal ongetwijfeld verbeterd gaan worden.
Het is vooral een combinatie van technologische ontwikkelingen van de racefiets en de toenemende verandering in de wedstrijddynamiek. Etappes worden bij wijze van spreken elke TDF korter, terwijl met de F1 bolides deze afstand vooral op het vlakke maar ook in het heuvelland ook nog eens sneller (deels gezamenlijk) worden afgelegd. Hierdoor is de duurinspanning niet zo veel langer dan de optimale tijdspanne voor gebruikmaking van de hoogwaardige energiebron (koolhydraten), terwijl zeker de wedstrijden uit vervlogen tijden met een duur van 6 tot 8 uur, de lagere energiebron, de vetverbanding, een veel groter aandeel in het geheel had. In the old days om daar maar eens naar terug te grijpen was er natuurlijk geen sprake van grote pelotons, maar waren het vooral eenlingen, die de dienst uitmaakten. M.a.w. verschillen in fysieke sterkte waren snel leidend. Na het begin van de klim hing Chris Froome vandaag nog een kilometertje aan de bandwaggon. Daara moest hij toch nog bijna 4 minuten toegeven. Degene, die voor de wedstrijd voorspeld zou hebben, dat Mathieu van der Poel alleen in de laatste 300m al een minuutje op Tadej Pogacar zou verliezen, zou voor gek zijn verklaard.

Er zijn al racefietsen, waarmee 45 km/h gereden kan worden met minder dan 200 Watt, de rolweerstand even niet meegerekend.
Met het ultralichte karretje, waarmee Eddy Merckx in 1972 het WUR reed, had hij op zeeniveau 473 Watt moeten leveren om 52,27 km/h (WUR Chris Boardman) te kunnen rijden. Chris Boardman slechts 409 Watt in normale aero houding en 393 Watt met de Graeme Obree positie.
Carlos Danger 08 juli 2022 22:07
Isotonenpoeder.
Horsie is back 08 juli 2022 23:01
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Isotonenpoeder.

Ik zou bietensap nemen. smiling bouncing smiley
Koppizoektwachtwoord 08 juli 2022 23:53
‘Een bos hout voor de deur’ ken ik wel.
Carlos Danger 09 juli 2022 00:01
Wind mee Schreef:
-------------------------------------------------------
> De "houten broek" is bargoens voor de kansel of
> het preekgestoelte.

10,50 bij de firma Bol.
Frederik D. 09 juli 2022 03:36
Bietensoep. De Russen hebben de slag om de bietensoep verloren van de Oekraïners. De Duisters houden het bij: bitte, ein Bit. Verder mij een biet, zolang er beat is.
Horsie is back 09 juli 2022 13:18
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bietensoep. De Russen hebben de slag om de bietensoep verloren van de Oekraïners. De Duisters houden het bij: bitte, ein Bit. Verder mij een biet, zolang er beat is.

Wat zat er in uw glas om 03.36 uur? On the road again?
De bietensap was natuurlijk een verwijzing naar Bird of Paradise from Barneyville. Ik had eigenlijk wel een beetje spijt van deze snelle reactie op Carlos Danger.

En nu weer wielrennen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen