Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

109th Tour de France (2.UWT) Stage 8»Dole›Lausanne(186.3km)

Gepost door Clavan 
Clavan 09 juli 2022 08:56

Tadej Pogacar wins stage seven with Jonas Vingegaard just with him.

Stage 8»Dole›Lausanne(186.3km)


Weinig tijd vanochtend dus maar even een 'kale' voorbeschouwing.

De renners fietsen in de 8e etappe van de Ronde van Frankrijk in 186,3 kilometer van Dole naar Lausanne.

[www.bikeraceinfo.com]

De route voert dus van Frankrijk naar Zwitserland. In Lausanne waren Knetemann en Dekker de laatste twee winnaars. Grote kans dat die eer nu een sterke puncheur ten deel valt.

Dole is de plek waar Louis Pasteur, uitvinder en ontwikkelaar van de eerste vaccins, tweehonderd jaar geleden werd geboren. De plaats organiseerde tweemaal de start van een Touretappe. De laatste keer, in 2017, ging het naar Station des Rouses en daar zegevierde Lilian Calmejane na een fascinerende strijd met Robert Gesink.

Lausanne ontving de Tour de France voor het eerst in 1948 en dat werd een zege voor Gino Bartali. Naast een aantal starts organiseerde de Zwitserse stad nog viermaal een finish – 1949, 1952, 1978 en 2000. Die laatste twee keren was er Nederlands succes, van respectievelijk Gerrie Knetemann en Erik Dekker.

Na drie beklimmingen onderweg – Côte du Maréchet (2 kilometer à 5,7%), Côte des Rousses (6,6 kilometer à 5%), Col de Pétra Félix (2,4 kilometer à 1,5%) – duiken de renners een lange afdaling in. Vervolgens leidt een vlakke sectie van een slordige 15 kilometer naar de voet van de slotklim.

De slotklim is 5 kilometer lang en allesbehalve regelmatig. Halverwege zit een afdaling en dan stijgt de weg 1 kilometer à 9,5%, waarna de slotkilometer met 3,4% oploopt.

De 8e etappe van de Tour de France start om 13.05 uur en de race finisht naar verwachting rond 17.40 uur.

GC after stage 7:

GC leader: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Mountains classification leader: Magnus Cort (EF Education-EasyPost)
Points classification leader: Wout van Aert (Jumbo-Visma)
Best young rider: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Teams classification leader: INEOS Grenadiers

1,119.1 kilometers raced so far at an average speed of 45.270 km/hr
1 Tadej Pogacar UAE Team Emirates 24hr 43min 14sec
2 Jonas Vingegaard Jumbo-Visma @ 35sec
3 Geraint Thomas INEOS Grenadiers 1:10
4 Adam Yates INEOS Grenadiers 1:18
5 David Gaudu Groupama-FDJ 1:31
6 Romain Bardet Team DSM 1:32
7 Tom Pidcock INEOS Grenadiers 1:35
8 Neilson Powless EF Education-EasyPost 1:37
9 Enric Mas Movistar 1:43
10 Daniel Martinez INEOS Grenadiers 1:55
11 Nairo Quintana Arkéa-Samsic 2:06
12 Aleksandr Vlasov BORA-hansgrohe 2:41
13 Primoz Roglic Jumbo-Visma 2:45
14 Aurélien Paret-Peintre Ag2r-Citroën 2:46
15 Guillaume Martin Cofidis 2:58
16 Rigoberto Uran EF Education-EasyPost 3:09
17 Lennard Kämna BORA-hansgrohe 3:26
18 Damiano Caruso Bahrain Victorious 3:33
19 Mattia Cattaneo Quick-Step Alpha Vinyl 3:58
20 Luis León Sánchez Bahrain Victorious 4:10
Brieske 09 juli 2022 09:36
Ik vind het altijd leuk als iedereen hier heel wijselijk zijn persoonlijke favoriet gaat neerplempen en dat de kans dan 1 op 100 is dat ze ook daadwerkelijk winnen en dan daarna heel wijs gaan doen of vet hopen dat ze Kei veel complimenten krijgen ofO terwijl het vaak gewoon pure mazzel is en die bro's ook wel weten dat ze echt geen waarzeggers zijn ofzo hè want niemand kan de toekomst voorspellen en je weet het gewoon toch niet want vet veel factoren die meespelen enzo zoals bv pech of soms vecht een renner nog wel eens een robbertje met een ander ofzo om maar iets te noemen
Brieske 09 juli 2022 09:36
***** Allaphilippe
Slimmerd 09 juli 2022 10:16
DNS Bouchard (Covid-positief)
Clavan 09 juli 2022 11:27
Laengen ook positief en dns
Spaak 09 juli 2022 11:49
Zal wel billen knijpen worden binnen die ploeg de komende paar dagen…
Luijt 09 juli 2022 12:07
Ik lees net dat Angela de Jong inmiddels ook over de tour een mening heeft: Herman ging naar schoolfeestje van z'n kind, zou Mart nooit gedaan hebben.
Nu Yvonne Coldemeijer nog....
Slimmerd 09 juli 2022 12:12
Laengen is deze Tour weinig in de buurt geweest van Pogacar, gisteren ook verstandig in de kopgroep the finger smiley
Cecchini 09 juli 2022 12:24
Wat zou ons land zijn zonder Angela de Jong? Niets toch. Ze zou misschien ook een heel goede bemiddelaar tussen Staat en boeren zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/07/2022 13:44 door Cecchini.
Slimmerd 09 juli 2022 13:38
Acht etappes gewacht, eindelijk de eerste grote massale valpartij..

Pogacar even op de grond, maar zonder erg leek mij
Slimmerd 09 juli 2022 13:42
Alles lijkt weer samen, behalve de drie koplopers die al weg waren voor de val.
Slimmerd 09 juli 2022 13:43
Cattaneo, Wright en Frison hadden een half minuutje voor de val, liep op tot 50" tijdens het 'wachten' tot het daarna plots rap terug liep tot 20". Nu gooit UAE het blok erop...

165km, 1'10
tvm 09 juli 2022 13:43
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Acht etappes gewacht, eindelijk de eerste grote
> massale valpartij..
>
> Pogacar even op de grond, maar zonder erg leek mij

Valt wel mee hoor, zoveel vielen er niet. Veel op achterstand omdat het vooraan gebeurde.
Vermaerke (what's in a name?) ging onderuit, niet zijn eerste keer met pech deze tour.
Meesten stonden slechts met hun voet aan de grond.
tvm 09 juli 2022 13:45
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/07/2022 13:46 door tvm.
tvm 09 juli 2022 13:46
Longwy

Wout reed in 't geel naar Longwy
Hij vloog, was ribbedebie
Quinn zag het te laat
Hij had het te kwaad
Zei: tis mijn scooter toch nie?

Superplanche

Hij heerste op de Etna
En bijna de Planche erna
Reed rap, deed zijn best
Een vloek is wat rest
Stond stil en keek ze nog na

Lausanne

Men viel op weg naar Lausanne
Bleef kalm, geen nood aan de man
Geen oorlog dit keer
Neutraal des te meer
’t is Sabbat, zo lang het nog kan
Slimmerd 09 juli 2022 13:52
DNF Vermaerke (die uiteraard weer bij de val lag)

Kopgroep heeft 3 minuten, Jumbo en BikeExchange verschijnen op kop peloton om te controleren
Slimmerd 09 juli 2022 14:03
Die walgelijke commentaarstem op de NOS vertelt net dat Teunissen bedankt zou hebben voor een Tourplek, omdat hij in etappes als deze niet 'dom' op kop zou willen rijden (zoals Van Hooydonck nu wel doet).
Is dit een hersenspinsel of ergens op gebaseerd?
tvm 09 juli 2022 14:04
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> DNF Vermaerke (die uiteraard weer bij de val lag)

Hij ging zelf als eerste onderuit.
Slimmerd 09 juli 2022 14:06
Schachmann, O'Connor, Quintana, Pogacar, Bardet raakten allen het asfalt (allemaal niet zo erg als Vermaerke, maar lagen wel)
Eindhovuh 09 juli 2022 14:22
Walgelijke stem?
En waarschijnlijk gebasseerd op contact met betrokkenen?
Slimmerd 09 juli 2022 14:26
Slimmerd 09 juli 2022 14:27
Ik vind het echt een waardeloos stemgeluid, om nog maar te zwijgen over het overdreven enthousiasme dat er bij tijd en wijlen in wordt gegooid.
ton duk 09 juli 2022 14:32
Luijt Schreef:
------------------------------------------------------
> Nu Yvonne Coldemeijer nog....

Te laat.. de tijden van Dekker, Boogerd en de broers Schleck op Curacao liggen achter ons... denk ik
Gr
ton duk 09 juli 2022 14:35
Vandaag, 8 jaar geleden, won Boom de kasseienrit in de TdF en ontpopte Westra zich in de stromende regen als meesterknecht Nibali
(oh ja, Vanmarcke reed lek...)
De zwarte trui 09 juli 2022 14:36
Die zaten allemaal ook letterlijk 'on the juice'.
De zwarte trui 09 juli 2022 14:38
Ok wie snapt de tactiek van Jumbo nog? Richting Longwy 'nee we willen niet controleren'. Richting Lausanne lekker gaan controleren...
Slimmerd 09 juli 2022 14:50
tvm 09 juli 2022 15:02
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ok wie snapt de tactiek van Jumbo nog? Richting
> Longwy 'nee we willen niet controleren'. Richting
> Lausanne lekker gaan controleren...

Ik snap het wel. De kopgroep is klein, dus relatief eenvoudig te controleren. Zeker in samenwerking met BEX dat zichzelf rijk rekent (weer een tweede plek Matthews?)
Horsie is back 09 juli 2022 15:03
Ben O'Connor is ook geen schim meer van zichzelf. Vorig jaar had ie tenminste nog de onvoorwaardelijke steun van een prikker wiens naam me niet te binnen schiet.
Brieske 09 juli 2022 15:08
Boris de O'Connorfan?
Horsie is back 09 juli 2022 15:14
Brieske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boris de O'Connorfan?

Zou kunnen.
Eqquipo 09 juli 2022 15:20
Aparte tactiek van TJV en Bex om de voorsprong van 3+ minuut naar onder de 2 minuut te brengen zo vroeg in de etappe.
Dat brengt een risico met zich mee dat andere ploegen de voorsprong nog iets naar beneden brengen en dan volgen er ongetwijfeld tegenaanvallen op de Côte de Rousses. Moeten die andere ploegen wel bij de les zijn en nu tot de voet van die côte volle bak gaan rijden.
De zwarte trui 09 juli 2022 15:25
Ze zeiden de tactiek al bedacht te hebben voor de start van de etappe naar Longwy. Ik snap de tactiek voor vandaag ook, mede ingegeven door het wachten na de val, die daarmee alle dynamiek uit de koers nam.
De zwarte trui 09 juli 2022 15:26
Vallen doet meer kwaad dan goed voor je is.
Eqquipo 09 juli 2022 15:37
Maar geen ploeg die hier heil in ziet. Toch vreemd, want vooraf wilde heel veel ploegen in de ontsnapping. Nu deed zich eigenlijk alsnog die kans voor, bovendien met nog maar 90km voor de wielen. Jumbo en BikeEx kregen door dat ze te hard gingen en hielden de benen stil zodat voorsprong, die tot 1"38 gezakt was weer opliep naar 2+minuut. Dát was het moment geweest 2 a 3 andere ploegen om het dicht te rijden.

Nu allemaal naar de slachtbank van Wout en enkele punchers.
Slimmerd 09 juli 2022 15:56
tvm 09 juli 2022 16:08
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar geen ploeg die hier heil in ziet. Toch
> vreemd, want vooraf wilde heel veel ploegen in de
> ontsnapping. Nu deed zich eigenlijk alsnog die
> kans voor, bovendien met nog maar 90km voor de
> wielen. Jumbo en BikeEx kregen door dat ze te hard
> gingen en hielden de benen stil zodat voorsprong,
> die tot 1"38 gezakt was weer opliep naar 2+minuut.
> Dát was het moment geweest 2 a 3 andere ploegen
> om het dicht te rijden.
>
> Nu allemaal naar de slachtbank van Wout en enkele
> punchers.

Wout van Aert stopte alles af vooraan. Net toen de groep wegreed, was er namelijk die valpartij. Grote namen zaten achterop. Dus samen met Ineos (Rowe) werd afgestopt. Met als gevolg dat ze zijn gaan vliegen.
Slimmerd 09 juli 2022 16:12
Cattaneo probeert á la Van der Hoorn het tempo van de kopgroep te bepalen en men draait de gashendel vooraan vol open. In een rap tempo groeit de voorsprong weer naar 1'50 en nu is het aan het peloton om te reageren.

Nog 66km
Slimmerd 09 juli 2022 16:18
62km, Frison parkeert even vanuit de kopgroep
Slimmerd 09 juli 2022 16:22
Slimmerd 09 juli 2022 16:41
Slimmerd 09 juli 2022 16:53
33km, 1'39

Cattaneo en Wright zijn sterk bezig, maar met straks wat frisse mannen vooraan het peloton zal het toch nog wat sneller gaan
tvm 09 juli 2022 16:57
Kanshebbers om Pogacar van het geel te houden:
*****
Corona
****
Vingegaard, Ineos
***
Valpartij, lek, waaiers
Slimmerd 09 juli 2022 17:02
tvm 09 juli 2022 17:05
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Brieske Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Boris de O'Connorfan?
>
> Zou kunnen.

Je bedoelt die O connor die door een vroege vlucht zo kort in het algemeen klassement kon eindigen?
tvm 09 juli 2022 17:08
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/07/2022 17:08 door tvm.
tvm 09 juli 2022 17:08
Wie gaat et worden?

WvA,

Matthews, Pidcock

MvdP, Pogacar, Philipsen

Ewan, Pedersen, Kron, Bettiol
Slimmerd 09 juli 2022 17:14
Slimmerd 09 juli 2022 17:20
8.5km, Cattaneo parkeert.

Wright heeft 34"
Slimmerd 09 juli 2022 17:38
1. WvA
2. Matthews
3. Pogacar
4. Kron
5. Bettiol
6. Vlasov
7. B. Thomas
8. Vingegaard
9. Jungels
10. Pidcock
ton duk 09 juli 2022 17:47
wat vooral betekent dat nr 3 weer 4 seconden uitloopt op nr 8...
Gr
Slimmerd 09 juli 2022 17:50
Dat zeker idd, die nummer 3 houdt zich ook goed in de stand om groen trouwens...
Cecchini 09 juli 2022 18:03
Bauke voelde zich niet goed (keelpijn), en wacht de Corona test op de rustdag af. Vreemd dat hij zich nu al niet laten testen.
Cyclad58 09 juli 2022 18:11
Wat was Van der Poel aan het doen? Ja, zich leegrijden voor de kansloze Philipsen. Durfde hij het niet aan het duel om de dagzege aan te gaan? Hij zegt zelf na de rustdag er weer te willen staan. Ik kan in zijn actie van vandaag alleen zien dat hij niet meer zo slecht is.
Enfin, op Van Aert stond geen maat.
Cyclad58 09 juli 2022 18:13
Niet alleen vreemd, ook uiterst onverstandig. Misschien volgt die test vanavond, want met klachten moet je als renner geen risico willen nemen en zeker niet je ploegmakkers "in gevaar" brengen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/07/2022 19:18 door Cyclad58.
Marc 09 juli 2022 18:59
Als je een beetje oplet en tussen de regels luistert kun je naar mijn indruk het idee krijgen dat Mollema een wat ‘andere’ mening heeft over corona en de risico’s hiervan.
(een mening die ik niet deel, maar dit echt terzijde)
Niemand anders opgevallen afgelopen tweeënhalf jaar?
ton duk 09 juli 2022 18:59
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
>Ik kan in zijn actie van vandaag alleen
> zien dat hij niet meer zo slecht is.

Nu deed MvdP ditzelfde ook vorige week zondag... maar idd lijkt me dit hoopvol genoeg om na de rustdag een echte MvdP te zien (wel met weinig MvdP-etappes?)
Gr
ton duk 09 juli 2022 19:01
Ja, op zich al algemeen bekend
Is ook zelden met mondkap op geinterviewd
Gr
Slimmerd 09 juli 2022 19:09
Vrijdag pas de eerste inderdaad, hij praat ook al veel over donderdag (Alp), maar hopelijk daar geen domme energie verspelen dan
Cyclad58 09 juli 2022 19:17
Ik heb het interview niet gehoord, maar het verbaast me niets. Lennart Hofstede is ook zo'n type. Niet gevaccineerd (prima, zijn keuze), maar sinds hij Corona heeft opgelopen helemaal nergens meer. Kortom, ik hoop dat het Mollema bespaard blijft. We kennen allemaal de voorbeelden van Colbrelli, Gaviria, Ide Schelling en in mindere mate Hofstede. Er zullen ongetwijfeld meer renners zijn die na een besmetting hun oude niveau nooit meer halen.
Slimmerd 09 juli 2022 19:45
Is die link bij Colbrelli ooit uitgesproken of is dit wild gokken?
Cyclad58 09 juli 2022 19:49
Die link is uitgesproken, maar op basis van sterke vermoedens. Er lijkt mij geen evidence based case te zijn. Hij heeft Corona gehad en kreeg daarna die hartstilstand. Inmiddels is bewezen dat het risico op hartproblemen na een Covidbesmetting vergroot zijn. Zeker weten zullen we het nooit. Ik doel er ook meer op dat hij na de besmetting sowieso zijn niveau niet haalde.
Cyclad58 09 juli 2022 19:50
Heb net het interview teruggezien. Mollema hint naar de teamdokter, die zijn klachten niet serieus vindt voor een test. Daar zullen veel collega-teamartsen niet blij mee zijn.
Eqquipo 09 juli 2022 20:20
BEX, TJV, UAE volledig in controle en dominant vandaag. De andere ploegen en ploegleiders onmachtig om ook maar iets te verzinnen in deze etappe, waar wel mogelijkheden lagen. Treurig voor de kijker.
Eqquipo 09 juli 2022 20:21
Over Alp praat hij als ervaring, niet voor een goed resultaat.
Wind mee 09 juli 2022 21:10
Bauke heeft toch reeds covid gehad of laat mijn geheugen me nu in de steek?
betuweracer 09 juli 2022 21:40
Treurig van al die andere renners en ploegen vooral. De obstructie die ze (de door jou genoemde ploegen) deftig hanteerden (toen iedereen terug was na de valpartij) is al langer een doorn in het oog, maar daarna was er nog genoeg ruimte om gewoon opnieuw te beginnen.

Afgrijselijk kuddegedrag. Wel een pluim voor Taco dat hij even geprobeerd heeft tussen die misplaatste vredebewaring heen te fietsen.

Verder hoop je meer en meer dat Jumbo deze ronde niet gaat winnen. Een dag waarop ze na het verlaten van Vegard Slaafje L., UAE nog iets verder in de touwen kunnen doen hangen, gaan ze zelf al het werk opknappen voor een inmiddels uitgekauwde, en voor groen incourante, ritzege van Van Aert. Waarbij ze nog het geluk hadden dat Pogacar zijn trainingsmakker Matthews opzichtig de zege probeerde te schenken. Als de sprint anders verloopt wint Tadej zelf.

Dju, dit is misschien wel de eerste keer in de Tourgeschiedenis dat een eindzege wordt gehypothekeerd ten faveure van het specifieke belang van de sponsor in een land van een van de andere renners in de ploeg.

Alsof Saxo ooit was gaan rijden voor de bollen van Chris Anker Sorensen terwijl Contador geel had. Maar het werkt. In een evenement waar het toch om de eindwinst gaat wordt Van Aert nu constant naast Pogacar gezet op de Vlaamse televisie. Ze komen niet bepaald superlatieven tekort. De regering bouwt al meerdere pakhuizen voor de opslag van woordenboeken die enkel superlatieve neologismen voor Van Aert behelsen.

De kartonnen borden van Van Aert staan klaar voor augustus. Lokale kruideniers worden as we speak uitgekocht. Vlees noch vis zal in de aanbieding zijn, maar mosterd als dessert wel.
Horsie is back 09 juli 2022 21:52
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vallen doet meer kwaad dan goed voor je is.

Mijn opmerking viel ook niet onder de noemer analyse, Zwarte trui. Maar je hebt gelijk, grote ronden zijn per definitie energiesluipers en als er dan vreemde eenden in de bijt hun extra aandeel vergen wordt heel cru gezegd de bijl aan de wortel gezet. Overigens, Chris Froome begint heel aardig op te knappen, maar gisteren had hij ons allemaal bij de veter met zijn eerder gedane opmerking, dat hij nog 10-15 Watt nodig had om zijn oude niveau te halen. Oom Antoine had hem echter door al vind ook ik, dat Oom een gemene stalker is geworden.
Slimmerd 09 juli 2022 22:07
Vast al wel eens, maar er is toch geen reden om aan te nemen dat je dan niet nog eens vatbaar bent voor een virus?
Horsie is back 09 juli 2022 22:18
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Over Alp praat hij als ervaring, niet voor een goed resultaat.

Back to the future, als negenjarig knaapje de Alp oprijdend.
valse trage 09 juli 2022 23:17
De zwarte trui 10 juli 2022 00:55
Nou je kunt rustig slapen hoor. Bauke is getest en negatief.
Koppizoektwachtwoord 10 juli 2022 09:46
Hé Clavan, laat je vrouw eens met rust en maak de nieuwe voorbeschouwing.
Clavan 10 juli 2022 10:35
Kuiperberg 10 juli 2022 10:35
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het echt een waardeloos stemgeluid, om nog
> maar te zwijgen over het overdreven enthousiasme
> dat er bij tijd en wijlen in wordt gegooid.


Helemaal met je eens. Clement gaat nog wel, maar die Pipo naast hem, overdrijft continu. Een soort Theo Koomen 2.0 maar dan een slechte versie.
Andere Peter 10 juli 2022 11:18
Moet stoppen met flauwe woordspelinkjes.

Stemgeluid stoort mij niet.
Cecchini 10 juli 2022 11:25
Alles beter dan Herbert Dijkstra
Eindhovuh 11 juli 2022 10:32
Deels mee eens. Die woordspelingen zijn te gemaakt en irritant.
Ik vind Clement prima, nu krijgen we weer Ducrot 10x erger.
Andere Peter 11 juli 2022 12:13
Naamgrapjes mogen wel. Echter, ze liggen vaak zo voor de hand dat alleen de allerbesten leuk genoeg zijn. De lat komt heel hoog te liggen. Toen Roberto HERAS tegen een hekwerk aanreed was het wél leuk genoeg. Maar niet eentje in elke 3 minuten samenvatting. Dan is het te gezocht.

Levensles van Freek de Jonge, ca 1990. Hij verloor veel van zijn (schoon-)familie in concentratiekampen in WO2. Kun je daar nu wel of niet een grap over maken? Hij bewees dat het kon. Maar alleen als het een hele goede grap was.

''Ik zag laatst een amateurvoorstelling van het Dagboek van Anne Frank. Die was zó slecht, dat tegen het einde, toen de Duitsers het toneel opkwamen, het publiek begon te roepen: ZE ZITTEN IN HET ACHTERHUIS!''
Koppizoektwachtwoord 11 juli 2022 20:46
Sterk verwant aan wat Herman Finkers (of was het Jan J Pieterse?) eerder (of later?) schreef: de gemeente zong de psalm ‘Het hijgend hert der jacht ontkomen’ zó langzaam, dat het alsnog werd afgeknald.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen