Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

109th Tour de France (2.UWT) Stage 12»Briançon›L'Alpe d'Huez(165.1km)

Gepost door Clavan 
Clavan 14 juli 2022 08:49

Stage 11. Jonas Vingegaard wins the stage and take over the GC.

Stage 12»Briançon›L'Alpe d'Huez(165.1km)

De renners fietsen in de 12e etappe van de Tour de France in 165,1 kilometer van Briançon naar Alpe d'Huez. Onderweg komen ze over de Galibier en de Croix de Fer, terwijl de slotklim garant staat voor een onvervalst oranjefeest ( Ik krijg nu al opborrelend maagzuur als ik daar aan denk)



Jazeker, quatorze juillet heeft dit jaar een oranje tintje. Al moeten we eerlijk zijn en toegeven dat er al jaren geen Nederlander heeft gewonnen op de Oranje Berg. In 1989 tekende Gert-Jan Theunisse voor het laatste Nederlandse succes in het wintersportdorp.

Theunisse in 1989 op weg naar de winst op Alpe d'Huez


Oh ja. Het is quatorze juillet. Pinot is de laatste franse winnaar. In 2015 zegvierde hij. Nu weer vanuit de vlucht?

Wel kleurden Steven Kruijswijk en Tom Dumoulin de rit tijdens het laatste bezoek in 2018. De eerste zag een solo van 70 kilometer sneuvelen op 3,5 kilometer van de finish, terwijl Dumoulin in de sprint voor ritwinst alleen Geraint Thomas voor moest laten.




Top 11 in deze rit in 2018.
1 GERAINT THOMAS Sky 5hr 18min 37sec
2 TOM DUMOULIN Team Sunweb @ 2sec
3 ROMAIN BARDET Ag2r La Mondiale + 00' 03''
4 CHRIS FROOME Sky + 00' 04''
5 MIKEL LANDA Movistar + 00' 07''
6 PRIMOŽ ROGLIC LottoNL-Jumbo + 00' 13''
7 VINCENZO NIBALI Bahrain-Merida s.t.
8 JAKOB FUGLSANG Astana + 00' 42''
9 NAIRO QUINTANA Movistar + 00' 47''
10 STEVEN KRUIJSWIJK LottoNL-Jumbo + 00' 53''
11 EGAN ARLEY BERNAL Sky + 01' 41''


In 2017 was de Tour voor het laatst in startplaats Briançon. De race ging naar de Izoard en daar sloeg Warren Barguil met een succesvolle solo op de slotklim toe.

Dit keer ligt er een finish in Alpe d’Huez in het verschiet. Vanuit Bourg d’Oisans is de slotklim met de 21 haarspeldbochten 13,8 kilometer lang. Het gemiddelde stijgingspercentage is 8,1%, terwijl het zwaarste stuk rond kilometer 10 verschijnt. Daar stijgt de weg met 11,5%.

Dat is pittig, maar het zal nog veel zwaarder aanvoelen, omdat de renners in de aanloop al twee enorme bergen voor de wielen hebben. Al 10 kilometer na de start rijden ze de Galibier op en dat is een gevaarte van 23 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 5,1%.


De afdaling wordt onderbroken door de Col du Télégraphe, wat van deze kant meer een vals plat is van 4,5 kilometer, en daarna vliegen de piloten weer verder naar het dal.

Na ruim 80 kilometer zijn ze in Saint-Jean-de- Maurienne en daar begint de Col de la Croix de Fer. Dat is een klim van 29 kilometer à 5,2%, al zegt dat gemiddelde stijgingspercentage eigenlijk helemaal niks. In de eerste helft stijgt de Croix de Fer regelmatig met dubbele cijfers, terwijl er ook stukken afdaling in zitten. In de laatste 6 kilometer wordt het wat gelijkmatiger en dan loopt de weg met 7,6% gemiddeld omhoog.


Col de la Croix de Fer in de Tour van 1961

Een lange afdaling brengt de renners in Allemond en 10 kilometer op het vlakke later is het tijd voor de klim naar Alpe d’Huez.


De 12e etappe van de Tour de France start om 13.05 uur en de race finisht naar verwachting rond 18.10 uur.

GC after Stage 11:

GC leader: Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma)
Mountains classification leader: Simon Geschke (Cofidis)
Points classification leader: Wout van Aert (Jumbo-Visma)
Best young rider: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Teams classification leader: INEOS Grenadiers

1,795.4 kilometers raced so far at an average speed of 43.263 km/hr
1 Jonas Vingegaard Jumbo-Visma 41hr 29min 59sec
2 Romain Bardet Team DSM @ 2min 16sec
3 Tadej Pogacar UAE Team Emirates 2:22
4 Geraint Thomas INEOS Grenadiers 2:26
5 Nairo Quintana Arkéa-Samsic 2:37
6 Adam Yates INEOS Grenadiers 3:06
7 David Gaudu Groupama-FDJ 3:13
8 Aleksandr Vlasov BORA-hansgrohe 7:23
9 Alexey Lutsenko Astana Qazaqstan 8:07
10 Enric Mas Movistar 9:29
11 Tom Pidcock INEOS Grenadiers 11:12
12 Steven Kruijswijk Jumbo-Visma 13:27
13 Valentin Madouas Groupama-FDJ 13:48
14 Primoz Roglic Jumbo-Visma 13:54
15 Warren Barguil Arkéa-Samsic 17:20
16 Louis Meintjes Intermarché-Wanty-Gobert 18:27
17 Bob Jungels Ag2r-Citroën 19:17
18 Sepp Kuss Jumbo-Visma 24:52
19 Rafal Majka UAE Team Emirates 27:07
20 Neilson Powless EF Education-EasyPost 28:10

L'Alpe d'Huez statistics:

Location: Central French Alps. The climb starts just outside Bourg d'Oisans.

Average Gradient: 8.1%
Maximum gradient: 10.6% in the first kilometer
Length of climb: 13.2 km
Elevation at start of climb: 744 meters
Elevation at crest: 1,815 meters

Because of differences in where timers have started the clock (some writers call it a 14.5 km climb), there is no small amount of disagreement as to the fastest ascent. Marco Pantani is generally credited with the best time at 36 minutes 50 seconds. Prior to the use of EPO in the early 1990s, the best riders generally took more than 40 minutes. Coppi's 1952 time is given as 45 minutes 22 seconds.

Switchback seven is known as the Dutch or Orange Curve because it's where Dutch fans congregate.

Each of L'Alpe d'Huez's 21 numbered switchbacks (number 21 is at the bottom) is named after a rider. Number 21 is Fausto Coppi, 20 is Joop Zoetemelk's and Number 1 is Giuseppe Guerini.

Journalist Jean-Paul Vespini writes that when the Alpe is included in the Tour it is decisive. Not that the stage winner wins the Tour, but that in the great majority of cases, the winner of the Tour was in Yellow following the Alpe d'Huez stage. When he wrote his book The Tour is Won on the Alpe in 2008, this was true in 17 of 25 visits to Alpe d'Huez.

L'Alpe d'Huez history in the Tour de France:

In 1952 Alpe d'Huez was the site of the Tour de France's first hilltop finish. Back then it was, in Les Woodland's words, "no more than a primitive ski resort of three hotels at the top of a potholed road." The town's businessmen paid the Tour organization 2,000,000 francs (maybe $4,000 today) to have a stage end at the top of their mountain. The day after was a rest day, to encourage people to spend the night in the town and help defray the merchant's expenses of bringing the Tour to L'Alpe d'Huez.

In June of 1952 Fausto Coppi was still in the sweet spot of his career, having just won the Giro by more than nine minutes. After stage nine of the Tour de France, Coppi was in fourth place, five minutes behind teammate Andrea Carrea. Stage 10 started in Lausanne and finished at Alpe d'Huez. On the Alpe's first switchback Jean Robic lauched a blistering attack that only Coppi could follow. Coppi rode with the diminutive Frenchman for a few kilometers and with six kilometers to go, Coppi simply rode away. He arrived at the top 1 minute 20 seconds ahead of Robic and took the lead for good.

Coppi en Robic in de beklimming van 1952

The Tour did not return to the Alpe until 1976 when Georges Rajon, the man responsible for bringing the Tour to the mountain in 1952, again gave the organizers a box of money. Stage nine of the 1976 Tour was a success. Joop Zoetemelk and Lucien van Impe hammered away at each other all the way to the top. Zoetemelk won the stage and van Impe won the 1976 Tour de France.

Zoetemelk en van Impe samen op pad

Zoetemelk wint

Since then, the Tour has returned to L'Alpe d'Huez regularly and it has become the race's signature climb. In 2013, in fact, the Tour went up the mountain twice during stage 18.

Because Dutch and Dutch-speaking riders have had so much success on Alpe d'Huez, when the Tour visits the mountain orange-clad fans from the Netherlands turn the hillside into a giant, raucous party.



1977. Thevenet, Zoetemelk en Kuiper op weg naar de Alpe


Kuiper wint in 1977


Hinault en Kuiper rijden Zoetemelk op afstand in 1978. Kuiper wint wederom


Zoetemelk in de aanval op de Alpe d'Huez in 1979 in de poging Hinault te ontronen. Deze etappe zou origineel niet op de Alpe moeten finishen maar was hertekend doordat er werkzaamheden waren op de Col de Vars. Die editie waren er dus 2 Alpe d'Huez achtereenvolgende finishes.


1981. Peter Winnen op weg naar de winst op de Alpe d'Huez


Peter Winnen en Jean-Rene Bernaudeau in 1983


Winnen wint de sprint


1988. Delgado en Rooks


Parra, Delgado en Theunisse moeten in de achtervolging op Rooks die er vandoor is


Rooks wordt niet meer ingehaald. Theunisse wordt 2e


Theunisse op weg naar de winst in 1989
Clavan 14 juli 2022 09:06
Ik zie op de socials al een hoop filmpjes van vannacht op de Alpe d'Huez. Vreselijke armoedige pauper taferelen. Ga toch lekker naar het dartscafé of de F1 met jullie verfeestifisering van de sport.
Slimmerd 14 juli 2022 09:06
Dit kan bijna alleen maar teleurstellen na gisteren, maar alsnog hup Koers!
Clavan 14 juli 2022 09:12
2011. Contador verloor tijd in de dag voor de etappe naar Alpe d'Huez en ging daarom all-in in deze rit. Werd een spektakel
Kuiperberg 14 juli 2022 09:19
Zo mooi als op de Granon wordt het niet meer. Deze kuitenbijter hadden ze niet 36 jaar lang links moeten laten liggen.
Hopelijk zorgen de dronken gasten, niet voor een anticlimax.
Brieske 14 juli 2022 09:20
Wat is er leuker dan plezier maken. Toch juist mooi?
Zolang ze de renners met rust laten juist schitterend dit.

Groet
Remko 14 juli 2022 09:23
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zie op de socials al een hoop filmpjes van
> vannacht op de Alpe d'Huez. Vreselijke armoedige
> pauper taferelen. Ga toch lekker naar het
> dartscafé of de F1 met jullie verfeestifisering
> van de sport.

Erg he. Een scenario dat ik steeds voor me zie is dat Kruijswijk in winnende positie in bocht 7 door zo'n mongool met NL vlag ten valt wordt gebracht.
Clavan 14 juli 2022 09:25
Dat wel. Maar ik heb sterk het idee dat ze helemaal niet voor de sport komen. Maar alleen voor het uitje. Maar goed, misschien ben ik wel een ouwe zemelaar geworden grinning smiley

Ze vlaggen i.i.g. de Nederlandse vlag op de juiste manier. #roodomhoog
Frederik D. 14 juli 2022 09:30
Goh, joh, wat ben jij verzuurd. Zegt men dan. Maar wat heb je een gelijk. Ik krijg nu al last van mijn maag. Mooi, hoor, zo'n Rooks indertijd. Werd nog tweede in het eindklassement. De Nederlandse berg. Ik kan dat niet meer horen. Waarom zou je daar staan? Thuis op de tv zie je veel meer.
Clavan 14 juli 2022 09:33

2011. Contador op de Alpe d'Huez
Nelis! 14 juli 2022 09:46
Als die mensen een feestje willen, vind ik het prima. Je ziet alleen wel steeds vaker dat het feestje willen vieren, gecombineerd wordt met spelbederf, discriminatie en agressie.
Koppizoektwachtwoord 14 juli 2022 09:53
't Is net als een orgasme: daarna is het toch een stuk saaier. Elk voordeel hep zo ook ze nadeel.
Jeanneman 14 juli 2022 09:56
Hoe zit dat toch met de profielen die PCS gebruikt? Bij het profiel van de etappe is de Galibier 2619m hoog. Bij het profiel van de Galibier 2620m. Het profiel van de Tour zegt 2642m. Zo is er wel vaker discrepantie tussen de profielen van beklimmingen.
Eindhovuh 14 juli 2022 10:12
Hebben jullie ook zo'n zin in de etappe lieve wielerprikbordvrienden?
Kan bijna allemaal tegenvallen zoals slimmerd zegt. Maar ik zie een solo van Pogacar vanaf de Croix de Fer ook zomaar gebeuren.


Hup koers. Mooiste sport.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2022 10:13 door Eindhovuh.
Koppizoektwachtwoord 14 juli 2022 10:17
Was het gisteren maar een doodsaaie etappe geweest. Dan kon het vandaag alleen maar beter winking smiley
Ja, ik het er ook zin an. Moest gisteren de hele dag werken en kreeg (bewust) niks mee. Vanmiddag met twee vrienden naar het Doetinchemse wielercafé. Zie ik jullie daar?
Hup vandaag!
Andere Peter 14 juli 2022 11:10
Probeer te edgen
Andere Peter 14 juli 2022 11:20
Het is mij ook te gek, die Bocht 7 en verwante taferelen. De dunne lijn die wordt overschreden is dat de koers gehinderd wordt. Je houdt toch je hart vast. Zou het niet extra mythisch zijn zonder publiek op de berg? Of alleen achter dranghekken.

Ik fantaseer over een Plan B. Dat je de hele tijd doet alsof je naar Huez rijdt, maar een uur voor de start van de slotklim maak je bekend dat je stiekem op een andere berg zult aankomen. Of je rijdt wel naar Huez, maar via de andere kant, langs de zijde waar ze een paar jaar geleden afdaalden.

Ach, ik weet wel, het kan niet. Maar zou ik dus wel lollig vinden.
Frederik D. 14 juli 2022 11:26
Ik kijk wielrennen het liefst in stilte terwijl ik mijn eigen boontjes dop. Ik hou niet zo van collectivismes. Daarom geef ik nooit wat aan een collecte.
Horsie is back 14 juli 2022 11:27
1456 days

Been so long since a strange woman has slept in my bed
Look how sweet she sleeps, how free must be her dreams

Doel vandaag: 37:56 volgens oom Antoine. Het Finse idool hoopt voor 48 en 49 op zijn bingokaart en het Roemeense Idool telt de aanvallen.

Et ou est Christopher Froome, si loin et sans une adresse?
Andere Peter 14 juli 2022 11:27
Ik snap wel dat het meest logische is dat Jumbo vanaf vandaag een Sky-tactiek zal toepassen.

Maar toch even de tegenvraag. Ze waren juist succesvol met aanvallen. De tegenstand uitroken. De tegenstand op grote hoogte onder druk zetten. Er is iets voor te zeggen om dat gewoon weer te doen. Met 2 man vooruit heeft Vingegaard nog genoeg steun bij zich. Roglic met een grote groep mee en dan maar kijken hoe de rest reageert. Als dan iemand van de nrs 8 tot 13 meeschuift, krijg je al snel dat de nrs 2 t/m 7 hun plekje bedreigd zien.

Blijf het maar afdwingen, misschien. Dat lijkt mij ook het meeste te passen bij de karakters van de renners.
Frederik D. 14 juli 2022 11:38
Druk op de ketel houden. Maar mocht Pogacar een wederopstanding beleven, dan helpt die druk niet zoveel. Echter, een wederopstanding roept vragen op. Of had Pogacar gister echt een suikertekort zoals Van Rosmalen meende te hebben gezien? Blijft vreemd om zo'n Van Rosmalen mee te laten praten in een nabeschouwing. Vind ik in mijn eigen nabeschouwing.
Slimmerd 14 juli 2022 11:39
Alleen als je het op groote hoogte wil doen, moet het dus weer vanuit de start, dat zie ik toch niet gebeuren (laat mij ajb, zoals zo vaak, ongelijk hebben)
Koppizoektwachtwoord 14 juli 2022 11:44
Die moest ik opzoeken. Gevonden!: [www.flair.nl] thumbs up
Horsie is back 14 juli 2022 11:50
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Probeer te edgen

Daar zijn Froome en dan nog een hele stoet daar achteraan ook mee bezig. Zo vaak (net) niet winnen.
En dan die Wout van Aert: zo vaak net niet winnen.
Andere Peter 14 juli 2022 12:02
Pogacar heeft geen wederopstanding nodig. Na vandaag is er geen extreme hoogte meer. Als Jumbo vandaag niet uitbuit, dan kan Pog met zijn springveer steeds handvol (boni)seconden pakken om binnen een minuut te staan bij de tijdrit.
Andere Peter 14 juli 2022 12:08
Eens dat dit een verschil is met gisteren. De hoogte zit vroeg in de etappe en zal een rol spelen bij de totstandkoming van de kopgroep (of er komt helemaal niks tot in de vallei).

Ik denk dat Van Aert er niet om maalt en gewoon wel zin heeft om in de voorste groep de Galibier op te gaan. Kuss of Kruijswijk ook mee. Roglic (als hij kan) speldeprikken uitdelen vanaf ca 2-3 km onder de top. Dan heeft pg toch iets om over na te denken en ik denk dat hij het type is dat zich moeilijk bedwingt als hij wordt uitgedaagd.
Frederik D. 14 juli 2022 12:17
Alpe d'Huez is zo'n 1850 meter hoog en begint op zo'n 700 meter hoog. De eindklim van gister eindigde op zo'n 2400 meter hoog. Misschien speelde de hoogte Pogacar gisteren parten. Wat Vingegaard vandaag dus moet doen, is met hulp van zijn ploeg bij Pogacar blijven en proberen op het eind weg te gaan bij Pogacar. Maar dat weten ze bij JV vast ook wel. Als Pogacar gaat springveren, kan dat bij hem voor de rest van de tour krachten kosten. Nou ja, kan nog vele kanten op.
Johan 14 juli 2022 12:19
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pogacar heeft geen wederopstanding nodig. Na
> vandaag is er geen extreme hoogte meer. Als Jumbo
> vandaag niet uitbuit, dan kan Pog met zijn
> springveer steeds handvol (boni)seconden pakken om
> binnen een minuut te staan bij de tijdrit.

Dat hebben ze ook in de hand.
Ze kunnen zorgen dat de boni’s al weg zijn aan de aankomst.
Dan kan Pogi maximaal een handvol seconden terugnemen.
Luijt 14 juli 2022 12:23
Het is tekort door de bocht om de inzinking van Pogacar alleen maar toe te schrijven aan de hoogte.
Zoals hij zelf in de podcast van Thomas al heeft aangegeven, zal het wel een combinatie zijn van hoogte, lange beklimmingen en zwakke ploeg. Die laatste 2 ingrediënten zijn nog steeds aanwezig. En dat ie gisteren te weinig heeft gegeten en/of gedronken blijft ook nog steeds een mogelijke oorzaak, ook volgens Pogacar zelf.
Andere Peter 14 juli 2022 12:45
Uiteraard is het een combi. Punt is dat al die andere factoren zich elke dag in meer of mindere mate zich voordoen en die grote hoogte alleen gisteren (vooral) en vandaag. Hoogte is specifiek aan deze dagen. Als je hoogte-effecten wil maximaliseren, dan moet je het hier doen.
Clavan 14 juli 2022 12:45


Origineel met hogere resolutie



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2022 12:46 door Clavan.
Andere Peter 14 juli 2022 12:46
Horsie is back 14 juli 2022 13:28
"Ze zijn al weg, Horsie". Ok, Bram.
Michael B* 14 juli 2022 13:39
Pogacar had gister gewoonweg een hongerklop. Hij reed gisteren ook de laatste beklimming op met 3 bidons. Die was door al dat speldenprik gedoe op de Galibier gisteren vergeten te eten & drinken. Ploegmaten konden hem ook niet bevoorraden. Na de Col de Croix de Fer is het makkelijk bevoorraden, kan op het vlakke heel makkelijk vanaf de auto naar Bourg d'oisans. Pogacar gaat vanaf bocht 3 plankgas ala Armstrong, dan rijdt ie Vingegaard op 35 seconde.
Wanny 14 juli 2022 13:51
Die groene trui is ook een sneu klassement dit jaar zeg. Het is dat Jakobsen voor de vorm nog wat puntjes sprokkelde.
Clavan 14 juli 2022 13:57
Ik hoorde iemand vertellen dat juist een hongerklop de dag er na nog zwaar meetelt. Het herstel hiervan( suikers weer op orde krijgen etc.) duurt wel 2 dagen. Weet alleen niet meer waar ik het hoorde.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2022 13:57 door Clavan.
Andere Peter 14 juli 2022 14:01
Bullshit.Je zoekt argumenten bij een reeds vooraf bepaalde conclusie. Majka ging op kop rijden waar dat niet nodig was. Zou er eten nodig zijn geweest dan had Majka zich zeker dáárover hebben ontfermd.

Na de finish is Pogacar minder met eten en drinken bezig dan zo ongeveer alle anderen.
Horsie is back 14 juli 2022 14:27
De dag dat je wist dat die zou komen. Vier dagen en 48 dagen stond hij droog. Wat denkt Oom ervan. Twitter is al ontploft, want ik krijg geen beeld. smiling smiley
Michael B* 14 juli 2022 14:45
Gaan we zometeen zien dat Froome keihard gelost wordt op de Col de la Croix de Fer. Wat een verschil met 5 jaar geleden. Toen zouden werkelijk alle alarmbellen af zijn gegaan bij een Jumbo. Nu niet hoor, die Froome stelt niks meer voor.
Clavan 14 juli 2022 15:08
Pidcock gaat hier een Froompje 2018 doen drinking smiley
Clavan 14 juli 2022 15:48
Bij meer mensen VRT eruit?
Horsie is back 14 juli 2022 15:52
Ducrot vertelt verder. 100 km wandelen. Kom er tegenwoordig maar eens om, alhoewel vandaag er dichtbij komt.
bobo 14 juli 2022 16:04
Ja, vrt er hier oo uit, gvd
Johan 14 juli 2022 16:17
GJ Theunisse bij NPO gemist?
Eindhovuh 14 juli 2022 16:18
Sebastiaan Timmermans op de motor vertelt maar weinig wat de commentatoren niet zelf zouden kunnen doen.
bobo 14 juli 2022 16:25
Vrt weer terug gelukkig
ton duk 14 juli 2022 16:27
Nou, gisteren verbaasde hij mij nog met zijn koersinzicht...
MvdP lostte uit de kopgroep zat op 1.15...en onze Sebas gaf aan dat MvdP niet meer zou terugkeren in de kopgroep. Mijn hoop en verwachting aan gruzelementen.....
Gr
Clavan 14 juli 2022 16:30
Rijdt Froome eigenlijk nog met ovaal blad?
ton duk 14 juli 2022 16:35
Fijn dat Jumbo de aanval van Meintjes op de 12e plek Kruijswijk serieus pareert..
Gr
Horsie is back 14 juli 2022 16:53
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rijdt Froome eigenlijk nog met ovaal blad?

Kijk, dat wist Ducrot weer wel. Froome is a believer.
Clavan 14 juli 2022 16:56
See no monkey, hear no monkey
Horsie is back 14 juli 2022 18:09
Ik was even bang voor een sur-place Leontien met Jeannie.
Eindhovuh 14 juli 2022 18:13
Vingegaard toch niet helemaal zeker denk ik, anders zou hij het zelf proberen?
Horsie is back 14 juli 2022 18:20
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vingegaard toch niet helemaal zeker denk ik, anders zou hij het zelf proberen?

Het is geen jeu de boules.
Wanny 14 juli 2022 18:21
Mooi duel eventjes tussen de 3 vooraan.

Verder geen etappe om lang te onthouden
ton duk 14 juli 2022 18:25
Horsie is back Schreef:
------------------------------------------------------
>
> Het is geen jeu de boules.

Voor dat EK kunt uwes zich nu melden in DUKTown
Gr
ton duk 14 juli 2022 18:25
En de winnaar, denk ik dan
Gr
Horsie is back 14 juli 2022 18:31
De lotto baas is tevreden, 48 en 49 zijn gevallen. Aller tijden 48 t/m 55. Het is er één minder. Het aantal tijden beneden de 40 minuten grens. Tadej Pogacar is opgeklommen naar de 18. renner aller tijden. Weliswaar beduidend boven de voorspelde tijd, maar daar was ook wel een te langzame opening debet aan.

Tadej Pogacar did a bit too less en gisteren (zijn woorden) a bit too much.

Wist U trouwens, dat mannen, die veel in de zon rijden, zoals TDF renners, zoveel tunnels zijn er niet, vatbaarder zijn voor een hongerklop dan vrouwen?
Wat blijkt? Onder invloed van zonlicht op de huid maken mannen meer van het "hongerhormoon ghreline" aan dan vrouwen. Zij krijgen daardoor meer trek en eten steeds meer gelletjes. grinning smiley
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2022 20:22 door Horsie is back.
Horsie is back 14 juli 2022 18:35
Chris Froome moet maar weer snel een puff nemen. Klonk niet goed. Een hinkende vergelijking hebt U nog tegoed. Gezien het verschil in equipment was ene Fausto Coop toch wel on par met deze Chris Froome, op de mythische berg.
Clavan 14 juli 2022 18:49
Toch behoorlijke zaadetappe….. toch?
ton duk 14 juli 2022 19:17
Ja, en het jongste zaadling won
Gr
Carlos Danger 14 juli 2022 19:18
Wat ik van deze Tour vooral ga onthouden is het enorme gemis van Michel Wuyts.
Nelis! 14 juli 2022 19:22
Als Vingegaard had gekund maar ervoor heeft gekozen om niet aan te vallen, kan hij daar nog spijt van krijgen. Met een tijdrit van 40 kilometer is hij nog lang niet veilig met twee minuten voorsprong op Thomas en Pogacar.
Carlos Danger 14 juli 2022 19:35
Thomas gaat hij zeker kloppen en vorig jaar in de Tour was hij ook sneller dan Pogacar
in de afsluitende tijdrit.
Horsie is back 14 juli 2022 20:28
Wie niet in staat is gedurende een klim van dertig minuten gemiddeld 6,5 watt per kilo, te trappen, wint de Tour nooit. Aldus Peter Winnen in de VK.
De zwarte trui 14 juli 2022 20:37
Wat was er met de Fransen vandaag? Niemand in de echte kopgroep. Pinot had ik wel verwacht, nadat ie gisteren niet thuisgaf.
Eindhovuh 14 juli 2022 20:48
Net als Mollema?
Clavan 14 juli 2022 21:54
Wanneer een mountainbiker wint ben ik altijd blij.
Spaak 14 juli 2022 23:26
Morgen een topdag voor Bauke.
Horsie is back 15 juli 2022 01:14
Och, wat had menigeen graag gezien, dat er weer gebrommerd zou worden, door Jonas Vingegaard en/of door Tadej Pogacar. Maar ja, ze gingen van bocht 21 naar bocht 19 als een slakkegang processie van start, die niettemin weldra uitgedund zou worden. Neen, dan Pantasaurus, die in zijn 1995 exercitie virtueel al 50 seconden voorlag en in de 1997 exercitie zelfs al meer dan een minuut, alhoewel hij later op de berg een bit moeie werd. Uiteindelijk finishte hij op 4 seconden van de eindtijd in 1995, à la eindsprint van Tadej dus. Dit alles in nog geen vijf minuten. Alsof Filippo Ganna "moustace" Ashton Lambie op de 4 km individuele achtervolging 4 keer zou dubbelen. Vanaf bocht 11 rijden ze met wat plusssen en minnen net zo hard als Marco Pantani en op een gegeven moment reden Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard echt een stuk sneller dan Marco Pantani. Maar, zoals we zagen, liet Tadej Pogacar het redelijk snel lopen, want in zijn jeugdige overmoed wel beseffend, dat hij dit nooit vol kon houden en al helemaal niet met een hem evenwaardige renner in zijn kielzog. En nog harder rijden. Dat wordt dan etalon 500 Watt.

21 hairpins met tussentijden van 1991 tot heden. De Fin gaat weer even met reces, tot volgende week neem ik aan.

En dan de evolutie van Miguel Indurain: van 40:28 (1991) naar 39:30 (1994) naar 38:04 (1995).
GillesEmanuel 15 juli 2022 08:12
Oei Pogi. Hij leek wat berust in het feit dat hij wellicht Jonas niet zomaar gaat lossen. Ik denk dat ze bij UAE nu ook een meesterplan gaan proberen te smeden. Want Jumbo snapt ook dat ze alle boni's moeten laten lopen voor de koplopers en Pogi gaat Jonas niet zomaar lossen (leek het gisteren op). Ik hoop op nog een spetterende etappe met een Pogi in de rol van Contador, combines smedende met andere ploegen in valleien. Hup Koers.
Luijt 15 juli 2022 10:54
Die Pidcock kan wel dalen zeg.

Verder was het een slome optocht met op de Alp bloedirritante meerenners in onderbroek. Ik merk dat ik steeds hoop dat die lui in beeld een pak slaag krijgen.
Jammer dat Van Roosmalen gisteravond niet in de avondetappe zat.
Slimmerd 15 juli 2022 11:39
Tuurlijk er waren meerenners, maar over het algemeen vier het circus nog behoorlijk mee was mijn gevoel
Eindhovuh 15 juli 2022 12:04
Klopt, viel nog mee.
Maar eens met Luijt dat ik hoop dat zo'n zelfgenoegzame filmende meerenner keihard wordt getackeld.
GillesEmanuel 15 juli 2022 13:27
Eens. Die afdalingen van Pidcock, met name hoe hij die bochten zich kan leggen. Net Valentino Rossi.
Maradona 15 juli 2022 23:53
ik zag zon mongool vlak voor de neus van Sepp Kuss mee rennen met een of ander rookbom waar blauwe rook uitkwam. Dat soort mensen moeten echt afgestraft worden
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen