Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Dumoulin stopt per direct

Gepost door Cecchini 
Cecchini 15 augustus 2022 18:34
Wind mee 15 augustus 2022 18:41
Tom Dumoulin stopt per direct, geen WK wielrennen in Australië meer

Tom Dumoulin stopt per direct al met wielrennen. De renner van Jumbo-Visma had eerder al aangekondigd om aan het einde van het seizoen zijn carrière te beëindigen.

De Limburger is de laatste Nederlandse renner die een grote ronde wist te winnen. In 2017 schreef hij de Giro d'Italia op zijn naam. Een jaar later werd hij tweede in de Tour de France. Hij schreef drie Tour-etappes op zijn naam en werd tweemaal wereldkampioen tijdrijden.

De 31-jarige Dumoulin wilde de tijdrit op de WK in Australië nog rijden, maar daar ziet hij nu van af. "Ik had dat project heel hoog op mijn wensenlijst staan en wilde mijn carrière met een knal afsluiten", schrijft de Limburger in een verklaring.

Van de NOS-site
Sub Culture 15 augustus 2022 18:44
Fantastische renner met een mooi palmares.
De meewarigheid waarmee sommigen hier over hem oordeelden vond ik soms ongepast.

Wees blij dat je zo'n renner hebt gehad.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2022 18:50 door Sub Culture.
Pyama 15 augustus 2022 18:58
Die was toch al gestopt na de Giro? Geen verrassing. Wel nog gelachen om de uitspraken van Koos Moerenhout.
Eindhovuh 15 augustus 2022 19:02
Fantastisch sterk in 2017 en 2018.
Daarna nog maar heel af en toe, zonde.
Hopelijk wordt hij gelukkig.
Nelis! 15 augustus 2022 19:33
Volledig eens met Sub. Prachtige coureur, ik zal hem best missen. Maar dat deed ik al tijdens zijn laatste seizoenen.
Spaak 15 augustus 2022 19:44
Tweemaal wereldkampioen tijdrijden? Tellen ze de ploegentijdrit mee?
Anyways, prachtige coureur, heel blij dat ik zijn carrière heb mogen meemaken. Jammer van de malheur de laatste jaren.
Meneer 60% 15 augustus 2022 20:00
Prachtige coureur, die ons onvergelijke momenten bezorgd heeft. Mooi mens, juist omdat hij complex in elkaar zit. Hoop oprecht dat hij gelukkig wordt/blijft na zijn carrière.
El Chaba 15 augustus 2022 20:45
Wat heb ik gejuicht toen hij de Giro won in die laatste tijdrit. En dat was van heel lang geleden..
Wellicht beter ook dat hij nu al stopt, want met zijn andere kwaliteiten gaat het hem vast lukken om iets leuks te bereiken in zijn leven. Het zij hem gegund!
Cecchini 15 augustus 2022 21:04
Melancholiek als Cecchini is, zette hij bij het afscheid van mooie Tom het nu al mooiste nummer van dit jaar op zijn speakers, waar ik het zelden droog bij houd. Hold me slow zoals The Delines al in een ander nummer zingen.

All along the ride I wasn't talking but you knew why
But like the Primadonna when it was around
No one ever thought one day it would burn to the ground
All along the ride

The Delines

Horsie is back 15 augustus 2022 21:15
Eindelijk een wielrenner met verstand. Op tijd inzien, dat je de zéér waarschijnlijk allerlaatste wieler teleurstelling (op basis van eigen observaties of die uit je omgeving) niet meer mee wilt maken. Want afscheid nemen met een dieptepunt zij niemand gegund, want vervolgens doorgaan was geen optie meer. Zoals Laurine van Riessen dat wel kon na de gruwelijke val op de OS van vorig jaar. Nederlands record en EK brons op de sprint.

Je wilt toch liever, dat de kaars voor het raam geleidelijk uitdooft, dan dat een vliegende olifant langskomt, die de kaars bruut uitblaast.

Candles in the wind. Hoevelen hebben in 1997 met Elton John daarom niet gehuild?
Sub Culture 15 augustus 2022 21:25
Ben jij al over het feit dat 'de Fin' zijn content gevoelig gaat beperken?
Horsie is back 15 augustus 2022 21:47
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben jij al over het feit dat 'de Fin' zijn content gevoelig gaat beperken?

Geloof het of niet, ik had hem al een paar dagen niet gevolgd. Dus ben ik je een dank U verschuldigd. Overigens gaat "de Fin" meer de diepte in en zal vooral posten als er geklommen moet worden. Zag zonet, dat Ludwig de Ronde van Scandinavië won met een 25 minuten bergop wattage van ongeveer 5,2 Watt. Nu zit er bij zijn posten, zeker met veel enthousiasme gebracht, ook nogal wat materiaal, dat ik goed kan missen.
spirits guide 15 augustus 2022 22:08
The Delines, All Along the Ride, wat een mooi nummer Ceccini. Hartverscheurend. Even weer geluisterd. Toevallig net vanavond De nacht valt altijd van Willy Vlautin uitgelezen. Lijkt vanavond allemaal samen te vallen. De mildheid en het mededogen waarmee Vlautin schrijft over zijn getormenteerde personages, zo zou Tom ook ten deel moeten vallen. Het was prachtig Tom.
Carlos Danger 15 augustus 2022 22:17
Een kaars heeft nog wat poëtisch, maar een stukje gravel?
Clavan 15 augustus 2022 22:48
Ik vond het vooral jammer dat zo’n nummer over de prachtige wulpse Norma Jean misbruikt werd als emotioneel misbaksel voor de dood van een nietszeggend, alleen door een middeleeuwse praktijk als koninklijke troonopvolging en door inteelt gevoerde adelstand, bekend geworden kinderjuf.
Horsie is back 15 augustus 2022 23:13
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vond het vooral jammer dat zo’n nummer over
> de prachtige wulpse Norma Jean misbruikt werd als
> emotioneel misbaksel voor de dood van een
> nietszeggend, alleen door een middeleeuwse
> praktijk als koninklijke troonopvolging en door
> inteelt gevoerde adelstand, bekend geworden
> kinderjuf.

Mijn muziekverwijzing (Cecchini zette de toon) was een verwijzing naar een collectieve gezinsbegoocheling (sommigen noemen het ook hysterie) bij het ultieme drama, dat zich in korte tijd afspeelde. Daar kun je wat van vinden, maar om zo uit de hoek te komen zoals jij dat doet. Not my cup of tea.
Cecchini 15 augustus 2022 23:23
Maar om het zoetgevooisde Candles in The Wind op één hoop te gooien met het grootse All Along The Ride deed me pijn aan het hart. Frans Bauer meets Johnny Cash zou ik bijna zeggen.
Horsie is back 15 augustus 2022 23:25
"Broeierig, gecondenseerde literaire miniatuurjes", las ik ergens. Maar Amy Boome kan prachtig zingen.
Clavan 15 augustus 2022 23:35
Wellicht kwam ik wat te gefrustreerd uit de hoek. Dus hierbij daarvoor mijn excuses. Ik heb gewoon erg veel moeite met massa-hysterie en de vaak daar bijbehorende economische gewin.
Nomath 16 augustus 2022 00:06
Volgens mij is dit afscheid hierboven erg chauvinistisch en soms larmoyant ingekleurd.
Ja, zijn Giro-winst van 2017 was mooi, maar toch niet meer dan met de hakken over de sloot. Hij pakte wat Kruijswijk eerder had laten liggen en waar Nederland naar snakte.
Dat hij in 2018 de strijd niet aandurfde met Froome op de Giro-etappe naar de Colle delle Finestre, laat zien wat hem mankeerde.

Vergelijk Dumoulin eens met Geraint Thomas, een renner die hier zelden bejubeld wordt. Dumoulin en Thomas lijken qua lichaamsbouw en duurvermogen op elkaar. TD haalde meer prijzen in de ITT ; GT in het baanwielrennen. Thomas wint de TdF en is ook een keer 2e en 3e. Daarbij had Thomas de handicap dat hij lang 2e man was bij Sky achter Froome.

"... op tijd gestopt". Thomas laat zien dat je ook op je 36ste nog kunt meedoen voor het TdF podium, na ook jaren met valpartijen en pech.
".. iets leuks bereiken in zijn leven". Dit is wel de ultieme dooddoener op dit Prikbord.
Horsie is back 16 augustus 2022 00:49
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar om het zoetgevooisde Candles in The Wind op één hoop te gooien met het grootse All Along The Ride deed me pijn aan het hart. Frans Bauer meets
> Johnny Cash zou ik bijna zeggen. Liever Bob Dylan meets Johnny Cash in Nashville Skyline. grinning smiley

Het is uitsluitend jouw interpretatie, dat ik een vergelijking wilde maken. Je zit er dus 100% naast. Het is ook warm, zo niet broeierig, nietwaar?
Horsie is back 16 augustus 2022 01:18
Tom Dumoulin heeft bij vele wielerliefhebbers een verhoogde gun-factor. Van top dog naar under dog. Soms gun je iemand meer dan je objectief zoudt mogen doen in vergelijking met anderen. Ik vind het ook vervelender als Sanne van de balk valt dan als een andere turnster dat overkomt.

Wat bij Tom Dumoulin de laatste jaren heeft gespeeld, is, dat hij niet rücksichtslos door elke muur wil gaan en het daardoor ook niet kan. Hij is de denker, de gevoelsmens van het wielerpreloton geworden. Die ene filosoof laten we even buiten beschouwing. En dus niet altijd maar het vizier op oneindig.

We bewonderen atleten die bereid zijn tot het uiterste te gaan. Vanavond na de 10 km voor vrouwen in het hete München was het een slagveld van op de grond liggende dunne meisjes, want immers fysiologisch zo geschikt voor het lange werk.

Maar sinds een paar jaar is er ook meer interesse voor hen, die het in de ratrace niet volhouden (ook daar zijn misbaksels onder, maar ook toppers, die uiteindelijk ten gronde gaan). Want te lang zijn "we" voor de gek gehouden door hen, die altijd wanneer het maar uitkwam, de doelpallen snel verzetten.

Weet U wat de ultieme dooddoener is? Twee wielrenners met elkaar vergelijken om je gelijk te willen ondersteunen. Ik hoor graag van @Nomath, wat winnen met de hakken over de sloot betekent: 1 millimeter, 1 centimeter, 1 decimeter of 1 meter? En klopt het dat de sneeuw, waarin Kruijswijk zijn Waterloo vond, nu intussen gesmolten is.
Horsie is back 16 augustus 2022 01:33
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wellicht kwam ik wat te gefrustreerd uit de hoek. Dus hierbij daarvoor mijn excuses. Ik heb gewoon erg veel moeite met massa-hysterie en de vaak daar
> bijbehorende economische gewin.

Ach, wat is massa-hysterie? De emotionele vibe, die destijds even door vooral Europa trok, was tamelijk onschuldig. Uiteindelijk is de Homo Sapiens helemaal niet zo intelligent=verstandig, maar laat zich maar al te zeer door zijn darmenbrein leiden.
Frederik D. 16 augustus 2022 09:54
Dumoulin wilde gewoon een gewone Nederlander blijven maar hij werd een sportheldhaftige BN'er.

Bijna iedereen hier neemt het voor Dumoulin op. Ik hou niet van de meute. En dus vind ik Dumoulin een lapzwans die op kleuterachtige wijze zijn van God gegeven groot talent naar de gallemiezen heeft geholpen. Maar tussen ons, jammer dat Dumoulin stopt maar soit, hij is ook mens en verdient ook mijn begrip. Maar toch, wielrenners mogen geen twijfelende zeikerige intellectuelen zoals wij zijn. Wij willen stoempende karakters als pa VDP.
Sjoerd102 16 augustus 2022 11:00
@Cecchini: Dan prefereer ik meer Ton Engels met het nummer: Tom Dumoulin.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2022 11:00 door Sjoerd102.
GillesEmanuel 16 augustus 2022 11:19
Hoe kun je je talent verkwanselt hebben als je de Giro en genoeg andere dingen hebt gewonnen? Misschien eens af gaan van het concept idee van je dat talent puur fysiologische eigenschappen zijn. Newsflash; dat is het niet.
GillesEmanuel 16 augustus 2022 11:23
Ik ben juist blij met Tom en zijn grillige emoties.. Trekt mij persoonlijk meer aan dan een wat stoïcijnsere Thomas (zonder ook maar 1 seconde afbreuk te doen aan zijn resultaten, want die spreken voor zich).

Ik denk dat je niet helemaal snapt hoe de trainingspsychologie werkt. Zoek bijvoorbeeld eens op "Diva Brain" en je zult zien dat het niet een kwestie is van niet durven.
Tjappie2 16 augustus 2022 11:31
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Melancholiek als Cecchini is, zette hij bij het
> afscheid van mooie Tom het nu al mooiste nummer
> van dit jaar op zijn speakers, waar ik het zelden
> droog bij houd. Hold me slow zoals The Delines al
> in een ander nummer zingen.
>
> All along the ride I wasn't talking but you knew
> why
> But like the Primadonna when it was around
> No one ever thought one day it would burn to the
> ground
> All along the ride
>
> The Delines

Ik opteer voor Space Oddity van Bowie.
Remko 16 augustus 2022 11:34
Gevoelsmens, denker, slimme jongen, tobber. Die termen vond ik goed te pruimen toen hij wereldtop was, maar de laatste jaren riep hij bij mij toch ook vaak het gevoel op van 'stop eens met zeiken'. Dat dergelijke kwalificaties aan hem kleefde komt overigens vooral door de buitenwereld, zelf kon hij hier niets aan doen. Dat geeft dan ook direct de tegenstrijdigheid van mijn gevoel aan, al waren zijn interviews in de laatste jaren niet heel erg opbeurend.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2022 11:37 door Remko.
Tjappie2 16 augustus 2022 11:35
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------


> Ik hou niet van de meute. En dus vind ik Dumoulin een
> lapzwans die op kleuterachtige wijze zijn van God
> gegeven groot talent naar de gallemiezen heeft
> geholpen.

IJzersterke argumentatie.
Frederik D. 16 augustus 2022 12:03
De context doet er niet toe?
Andere Peter 16 augustus 2022 12:10
Candle in the wind was voor Marylin Monroe... Een ander uitgeblazen kaarsje. Goodbye Norma Jeane... Ik heb het altijd als een soort herinneringsroof gezien dat Diana daarmee scheurend door een tunnel vandoor ging.

(Ik snap wel dat het liedje paste bij 1997 hoor).
Andere Peter 16 augustus 2022 12:16
Geweldig renner en mooi mens.

Het levende bewijs dat een carrière niet altijd makkelijk planbaar is, dat ieders prestatieboog individueel is. Er zijn renners die pas op deze leeftijd tot volle bloei komen.

Giro als magnifieke herinnering en misschien wel als mooiste NL wielerprestatie van na 1980. Malheur van de laatste jaren? Ik begrijp het, maar toch nog even Olympisch zilver winnen terwijl je niet meer op je best bent.

Zoveel paradoxaals. Ik stip er eentje aan: dat ronderennen bracht hem het mooiste, maar fnuikte het ook zijn carrière?
Horsie is back 16 augustus 2022 12:16
Het nog één keer knallen Down Under was uiteraard bij voorbaat omgeven met de nodige twijfels. Een soort Hassan exercitie in Eugene. Zoals ook de WUR poging van Thomas Dekker bij voorbaat tot mislukken gedoemd was, althans als poging in ene alles weer recht te trekken. Topsport vereist nu eenmaal jarenlange consistentie en voortdurend afwisselend feestvieren en presteren leidt doorgaans niet tot de hoogste K toppen, tenminste zolang je het clean doet. Niet zoals in het verleden Pantani, Hamilton, de Ulle, LA en zo zijn er nog wel een paar het deden. In de hogedrukkamer. Of zoals Toni Rominger, door in een paar weken gewoon anderhalve kilometer bijeen te sprokkelen.

Topsporters zijn net mensen en hoeveel overeenkomsten ze fysiek, fysiologisch vaak ook hebben (ze behoren immers tot een selectie), hun mentale mindset, for better or worsen, verschilt nogal eens. Hoe kan het bijvoorbeeld dat ene Marrit Steenbergen, die al voordat Tom Dumoulin in Oropa zijn neus heel nadrukkelijk aan het venster stak, werd gezien als de aanstaande zwemkoningin, nu pas haar belofte in München inloste, nadat die eeuwige Ranomi maar niet wilde aftreden (smiling smiley)

Alle verhalen zullen uiteindelijk nog veel gecompliceerder zijn dan husselen met wat prestatievariabelen. De topsporttrein dendert eeuwig door, maar wisselt nogal qua samenstelling. Hoor ik de stationvrouw nu omroepen: Welkom in Utopia?

Zolang er hoop is
Zolang het vuur nog brandt
Geef door de fakkel
De gloeit in je hart



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2022 12:17 door Horsie is back.
Andere Peter 16 augustus 2022 12:18
Excuus, ik las pas later dat Clavan al met een vergelijkbaar gevoel reageerde. Nou ja, so be it.
Andere Peter 16 augustus 2022 12:20
Natuurlijk was 'Australië' omhangen door twijfels. Maar dat kun je toch ook van de OS zeggen?
Andere Peter 16 augustus 2022 12:24
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2022 12:24 door Andere Peter.
Horsie is back 16 augustus 2022 12:29
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Candle in the wind was voor Marylin Monroe... Een
> ander uitgeblazen kaarsje. Goodbye Norma Jeane...
> Ik heb het altijd als een soort herinneringsroof
> gezien dat Diana daarmee scheurend door een tunnel
> vandoor ging.
>
> (Ik snap wel dat het liedje paste bij 1997 hoor).

Het meest verstandige, dat ooit over het rock and roll leven (in al zijn vormen) is gezegd, komt voor mij dan toch van ene Robbie Robertson. "An impossible way of living". "Amazing isn't" verzucht de interviewer dankbaar.
Horsie is back 16 augustus 2022 12:35
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Natuurlijk was 'Australië' omhangen door twijfels. Maar dat kun je toch ook van de OS zeggen?

Dacht ik het niet. Iemand zal dit ongetwijfeld opschrijven.
Tom Dumoulin was voor iedereen toch al verder afgezakt, niet in de laatste plaats voor zichzelf en twee keer achtereen een balletje opgooien, dat prompt in je glas wijn terechtkomt is (highly) unlikely. grinning smiley
Andere Peter 16 augustus 2022 13:35
Haha.

Ja.

Maar als er nu één discipline is die weinig met toeval te maken heeft, dan is dat wel tijdrijden.

Wat zegt De Fin daarover?

Interessant. En Bob Dylan?
Tjappie2 16 augustus 2022 14:18
Horsie is back 16 augustus 2022 18:27
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Haha.
>
> Ja.
>
> Maar als er nu één discipline is die weinig met toeval te maken heeft, dan is dat wel tijdrijden.
>
> Wat zegt De Fin daarover?
>
> Interessant. En Bob Dylan?

Haha.

Andere Peter neemt de woorden maar al te letterlijk en vergeet de grimsmile maar al te gemakkelijk.

Bij het tijdrijden wordt in het algemeen inderdaad niets aan het toeval overgelaten.

"De Fin" heeft het veel te druk om na te denken over het gegeven, dat er elke dag wonderen gebeuren, maar niet noodzakelijkerwijs bij degene, die ze wenst.

Bob Dylan zingt met passie: It's All Over Now, Baby Blue Tom.

Cecchini mag nu Candles in the wind wegstrepen.
Andere Peter 16 augustus 2022 18:48
Oh Horsie...

Your candle burnt out long before your legend ever did... ;-)
Nomath 16 augustus 2022 20:45
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tom Dumoulin heeft bij vele wielerliefhebbers een verhoogde gun-factor. Van top dog naar under dog.
> Soms gun je iemand meer dan je objectief zoudt mogen doen in vergelijking met anderen.

Met die gun-factor benoem je een puur subjectief element dat de moeite waard is om eens verder uit te diepen.

Dumoulin tot aan de Giro-etappe naar de Colle della Fenestre gunde ik alles, maar toen hij daar paste en de strijd met Froome overliet aan Pinot/Reichenbach daalde die factor aanzienlijk. En toen hij de volgende dag, in de rit naar Cervinia, enkele aanvallen-van-niks deed en later verklaarde dat hij vooral Oomen aan een top-10 plaats wilde helpen, kreeg ik een vieze smaak in de mond. Een schijnvertoning ; een kampioen die op zijn rug gaat liggen.
Na de vroege opgave in de Giro-2019, vooral de manier waarop, was de gunfactor tot ongeveer nul gedaald.

Ik gun Roglic nog steeds heel veel. Hij ondergaat zijn pech heel stoïcijns, wat ik bewonder. Ik neem zijn oninteressante interview voor lief.

Ik gun Pinot veel. Waarschijnlijk om dezelfde reden waarom veel Fransen hem hoog waarderen. Zijn hoogtepunt is voorbij, maar hij strijdt met passie.

Ik gun Pogacar veel meer dan Vingegaard. Pogacar lijkt me een frisse vent. De Deen vind ik een Jumbo-robot.

Ik gun Quinn Simmons veel. Dat hij er bij Trek bijna uitgegooid werd omdat hij iets positiefs over Trump appte, gaf een boost aan zijn gunfactor. Ik hoop dat hij bij een volgende Strade Bianche WvA, MVDP en TP verslaat.
Horsie is back 17 augustus 2022 19:18
Tom Dumoulin's tijdrithouding macht Schule. Pracht interview met Jos van Emden.
Koppizoektwachtwoord 18 augustus 2022 12:20
Of fnuikte zijn huwelijk z'n carrière? Een relatie met een psycholoog is misschien geen pre als je zelf niet heel 'sterk' in je schoenen staat. Alle respect (om dat woord ook maar eens te misbruiken) voor deze grootse renner overigens.
Horsie is back 18 augustus 2022 13:12
Koppizoektwachtwoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Of fnuikte zijn huwelijk z'n carrière? Een
> relatie met een psycholoog is misschien geen pre
> als je zelf niet heel 'sterk' in je schoenen
> staat. Alle respect (om dat woord ook maar eens te
> misbruiken) voor deze grootse renner overigens.

Tot vandaag kende ik Thanee niet. Las, dat ze gezondheidswetenschappen studeerde of in elk geval heeft gestudeerd. Het is altijd aan de muze te danken. Als ze er is, maar ook als ze er niet is. Nu weten we ook tegelijkertijd waarom Mathieu niet meer presteert. Ik zie geen blondinneke meer achter de finishlijn smachtend op zijn finish wachten. "Je had me niet herkend, hé".
Koppizoektwachtwoord 18 augustus 2022 14:11
De breuk tussen Larissa H en Koen B leek in de Giro nochtans niet van betekenis. Mogelijk volgt de ellende met vertraging. Na een polsbreuk was het nu dus een botsing met een krukje wegens een nachtelijke plasexercitie. Leermoment: zet altijd een emmer naast je bed.
Luijt 22 augustus 2022 13:47
Toch één van de beste renners die Nederland ooit gehad heeft.
Jammer dat lichaam en geest (in welke volgorde dan ook) niet meer wilden.
Onvergetelijk mooie Giro.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen