Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wereldranglijst blijft verbazen

Gepost door Cecchini 
Cecchini 23 augustus 2022 14:33
Vandaag zag ik de nieuwe UCI wereldranglijst. Ik moet er toch altijd om lachen. Cosnefroy en De Lie staan hoger dan bijvoorbeeld Dylan van Baarle en Fabio Jakobsen. Jakobsen een veelwinnaar in belangrijker koersen dan De Lie en van Baarle die in 2 van de grootste klassiekers 1 en 2 finishte. En waarom staat andere veelwinnaar Kooij er niet tussen ? Zijn er kenners die me dit kunnen uitleggen ?

1 - POGACAR Tadej SLO Slovenië UAE UAE Team Emirates 4.356
2 1 VAN AERT Wout BEL België NED Jumbo-Visma 3.791 (+320)
3 1 ROGLIC Primoz SLO Slovenië NED Jumbo-Visma 3.615
4 1 VINGEGAARD Jonas DEN Denemarken NED Jumbo-Visma 3.088
5 1 EVENEPOEL Remco BEL België BEL Quick-Step Alpha Vinyl Team 2.884 (-290)
6 - VLASOV Aleksandr RUS Rusland GER BORA-hansgrohe 2.384
7 - KÜNG Stefan SUI Zwitserland FRA Groupama-FDJ 2.024 (-20)
8 - VAN DER POEL Mathieu NED Nederland BEL Alpecin-Deceuninck 1.987
9 - KRISTOFF Alexander NOR Noorwegen BEL Intermarché-Wanty-Gobert 1.974 (+68)
10 - ALAPHILIPPE Julian FRA Frankrijk BEL Quick-Step Alpha Vinyl Team 1.862
11 4 DE LIE Arnaud BEL België BEL Lotto Soudal 1.760 (+125)
12 1 HIGUITA Sergio COL Colombia GER BORA-hansgrohe 1.733
13 1 VALVERDE Alejandro ESP Spanje ESP Movistar Team 1.677
14 2 COSNEFROY Benoît FRA Frankrijk FRA AG2R Citroën Team 1.667 (+37)
15 2 MOHORIC Matej SLO Slovenië BHR Bahrain Victorious 1.665
16 2 YATES Adam GBR Verenigd Koninkrijk GBR INEOS Grenadiers 1.663
17 - MARTINEZ Daniel COL Colombia GBR INEOS Grenadiers 1.620
18 - VAN BAARLE Dylan NED Nederland GBR INEOS Grenadiers 1.612
19 - GIRMAY Biniam ERI Eritrea BEL Intermarché-Wanty-Gobert 1.598
20 11 LAPORTE Christophe FRA Frankrijk NED Jumbo-Visma 1.586 (+215)
21 8 PHILIPSEN Jasper BEL België BEL Alpecin-Deceuninck 1.572 (+175)
22 2 BILBAO Pello ESP Spanje BHR Bahrain Victorious 1.546
23 2 JAKOBSEN Fabio NED Nederland BEL Quick-Step Alpha Vinyl Team 1.538 (+16)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2022 14:36 door Cecchini.
ton duk 23 augustus 2022 15:08
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> En waarom staat andere veelwinnaar Kooij er niet
> tussen ? Zijn er kenners die me dit kunnen
> uitleggen

Ik voel me aangesproken hoewel het hopelijk een vraag is naar de bekende weg...

Kooij (en Jakobsen) wint vooral etappes en de Lie semi-klassiekers
En daarvoor /daarin is de puntenwaardering dus in voordeel de Lie (wel knap 11e)
Gr
Cecchini 23 augustus 2022 15:11
Blijft een vreemde eend in de bijt, de Lie.. Die Belgische dagkoersjes zijn vaak van een belabberd nivo (qua deelnemersveld)
De zwarte trui 23 augustus 2022 15:38
Het kost hem zelfs een beloften WK. Hij en Victor moeten punten halen in die B koersen (win maar eens een koers hè) en blijven in België.
Slimmerd 23 augustus 2022 15:49
Heb wel het idee met dat degradatiegedoe de startlijsten wel iets boeiender worden
El Chaba 23 augustus 2022 15:51
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik voel me aangesproken hoewel het hopelijk een
> vraag is naar de bekende weg...
>
> Kooij (en Jakobsen) wint vooral etappes en de Lie
> semi-klassiekers
> En daarvoor /daarin is de puntenwaardering dus in
> voordeel de Lie (wel knap 11e)
> Gr

Semiklassiekers..?
Allemaal (vrij) zwak bezette 1.1 koersjes en daar zie ik er geen één bij of we hebben een andere definitie van 'semiklassieker' dat kan natuurlijk.. winking smiley

Kuurne-Brussel-Kuurne (gewonnen door Jakobsen) bijvoorbeeld lijkt mij een typische semiklassieker, maar de Trofeo Playa de Palma, de Heistse Pijl, de Marcel Kint Classic en de Schaal Sels-Merksem nou niet bepaald.

Het probleem zit 'm in het feit, dat die 1.1-tjes zowel iets te hoog gewaardeerd én te zwak bezet zijn. En de grote ploegen gaat het niet alleen om de punten, maar ook om de publiciteit en die is bij 1.1-tjes nou eenmaal heel klein vergeleken bij de grotere koersen.

Tenzij je dus ergens onderaan staat in de W-T en dreigt te degraderen, dan zijn de punten ineens nóg belangrijker dan de publiciteit en krijg je dit als gevolg: De Lie wordt door Lotto bewust in alleen maar kleine zwak bezette 1.1-tjes ingezet om zoveel mogelijk punten te behalen en staat daardoor ook veel te hoog op de wereldranglijst.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2022 15:52 door El Chaba.
Eindhovuh 23 augustus 2022 17:09
Mee eens hoor, Mohoric onder de Lie en Cosnefroy is ook zoiets.
Een echte klassieker zou bij winst vee meer op moeten leveren.
Wind mee 23 augustus 2022 17:35
Er is geen definitie van een semi-klassieker. Als iemand iets een semi-klassieker vindt dan heeft hij/zij daar alle recht toe want een standaard met criteria (wat is wel een semi-klassieker en wat niet) bestaat niet.
Luijt 23 augustus 2022 17:42
Mijn eerste en enige indruk is dat hier geen reet van klopt.
Horsie is back 23 augustus 2022 19:58
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn eerste en enige indruk is dat hier geen reet van klopt.

Dit is wat je noemt een reetroestige uitspraak.

Aan die ranglijst zie ik vooral in de (bredere) top weinig rariteiten.
Nummer 122 in de Vuelta vandaag komen we tegen op 1121.
El Chaba 23 augustus 2022 20:46
Helemaal mee eens hoor, dat schreef ik toch ook?

Semiklassiekers..?
Allemaal (vrij) zwak bezette 1.1 koersjes en daar zie ik er geen één bij of we hebben een andere definitie van 'semiklassieker' dat kan natuurlijk.. winking smiley


Eerst goed lezen en dan reageren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2022 20:47 door El Chaba.
Wind mee 23 augustus 2022 21:38
Punt is echter meer dat je een heel betoog houdt over het verschil tussen koersen van hetzelfde niveau maar met een verschillende connotatie. Je gebruikt daarin de term "semi-klassieker" als zijnde een vaststaand (bijkans officieel) iets. Nu kan ik gaan herhalen dat zulks niet bestaat en dat je enigszins onterecht Ton DUK corrigeert. Dat zal ik maar niet doen want ik voorzie een oeverloos draadje waarin je je in alle bochten wringt om je ongelijk niet toe te geven. Dat riedeltje ken ik inmiddels wel en het voegt weinig tot niets toe. Derhalve: basta!
ton duk 23 augustus 2022 22:10
Wind mee
> je enigszins onterecht Ton DUK corrigeert.

Ben ik gewend,ik ben getrouwd he
Basta
Gr
Horsie is back 23 augustus 2022 22:23
Wat mij nu verbaast is de verbazing over zo'n wereldranglijst. Hier wordt geprobeerd de beste wielrenner over één seizoen te bepalen. Niet in één wedstrijd al dan niet met een finishfoto, maar door een fiks aantal wedstrijden te waarderen met punten. Per definitie wordt dit dus een arbitrair systeem.

Gegeven deze vaststelling ziet de wereldranglijst er toch allegaar redelijk uit.
Of je dezelfde rangschikking zoudt krijgen als ze allemaal in één laten we zeggen WK wedstrijd zouden starten, is natuurlijk weer een heel ander ding.

Het enige waar je met een wereldranglijst naar moet kijken, of er niet ergens een aantoonbaar besjokken puntenwaardering tussen zit.

Dat veelwinnaars in wedstrijden, die om moverende redenen met minder punten gewaardeerd worden, niet direct hoog in de rangschikking hoeven te komen, blijkt uit navolgend voorbeeld: 8x5 is gelijk aan 4x10 is gelijk aan 2x20 is gelijk aan 1x40, maar in de praktijk betekent dit voor desbetreffende wielrenners natuurlijk heel iets anders.

Neem dan de rangschikking van de WUR: 56,375km; 55,548km en 55,291km. Maar ik kan U op een briefje geven, dat het enige wat deze drie prestaties met elkaar verbindt een tijdspanne is van 3600 seconden. Ze verschillen echt enorm veel van elkaar en dan doel ik niet op de afgelegde meters.
El Chaba 23 augustus 2022 22:40
"Ik was buiten bewustzijn, in een delier. In mijn hoofd was ik in Afrika. En serieus: ik heb gewoon herinneringen aan mijn "verblijf" in Afrika. De foto's ontbreken, anders zou ik zweren dat ik daar geweest ben, voelt totaal anders dan een droom."
Brieske 23 augustus 2022 22:58
Op welke plek staat Dan Bigham eigenlijk, en Henk?

Groet
betuweracer 23 augustus 2022 23:02
.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/08/2022 21:43 door betuweracer.
Luijt 24 augustus 2022 10:14
GillesEmanuel 24 augustus 2022 12:13
Ik heb er respect voor hoe je dit toch weer kan relateren aan het WUR om het daar over te kunnen hebben.. knap.
Cyclad58 24 augustus 2022 20:19
Op zich waar, maar De Lie is wel een fenomeen aan het worden. Net als Olav Kooij, die in Duitsland bijna stuntte in de proloog.
Wind mee 25 augustus 2022 16:44
El Chaba 26 augustus 2022 07:18
Dank u wel Dr. Wernicke!
nachtwacht 26 augustus 2022 15:22
Vind het erg verstandig van Lotto om De Lie in 1.1 koersen in te zetten. De jongen is 20 en eerstejaars prof. Hij is sterk, een groot talent, maar nog zeker niet van WT niveau. 1.1 koersen zijn ideaal om hem sterker te maken, leren te winnen en ervaring op te doen. Daarnaast levert het Lotto kostbare punten op in de degradatiestrijd. Een win-win situatie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen