Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

77thLa Vuelta ciclista a España(2.UWT) Stage 9»Villaviciosa›Les Praeres. Nava(171.4km)

Gepost door Cecchini 
Cecchini 27 augustus 2022 23:01




Vertrek 12.40 / Verwachte aankomst 17.30



Algemeen Klassement
1 REMCO EVENEPOEL QUICK-STEP ALPHA VINYL TEAM 29H 28' 19''
2 ENRIC MAS MOVISTAR TEAM + 00H 00' 28''
3 PRIMOŽ ROGLIČ JUMBO - VISMA + 00H 01' 01'' B :
4 CARLOS RODRIGUEZ CANO INEOS GRENADIERS + 00H 01' 47''
5 TAO GEOGHEGAN HART INEOS GRENADIERS + 00H 01' 54''
6 JUAN AYUSO PESQUERA UAE TEAM EMIRATES + 00H 02' 02''
7 SIMON PHILIP YATES TEAM BIKEEXCHANGE-JAYCO + 00H 02' 05''
8 JOAO PEDRO GONÇALVES ALMEIDA UAE TEAM EMIRATES + 00H 02' 44''
9 JAI HINDLEY BORA - HANSGROHE + 00H 02' 51'' - -
10 BEN O'CONNOR AG2R CITROEN TEAM + 00H 02' 59''
11 THYMEN ARENSMAN TEAM DSM + 00H 03' 18''


Cecchini 27 augustus 2022 23:16
Alberto jr. zal die zes seconden nooit vergeten

Een verhaal van Mart Smeets uit 2009



Weinigen weten dat de winnaar van de Vuelta a Espagna 1984, de Fransman Eric Caritoux, zeer tegen zijn zin was opgestapt in het Spaanse rondje.

Caritoux was een renner van de ploeg van Sean Kelly. De Ier wenste in Spanje niet te rijden en in wanhoop waren negen renners naar Jerez de la Frontera gestuurd: bekijk het maar. Dat deed Caritoux. Hij had geen idee en geen goesting. Overleven leek het beste voor hem.

Het gebeurde in de klim naar Rassos de Peguera. Caritoux reed niet eens zo sterk, maar kwam voorop met de Spanjaard Alberto Fernandez en diens speelse landgenoot Chozas. Caritoux won de etappe, Pedro Delgado kwam in de leiderstrui en het toneel stond open voor een spannende eindstrijd van een ineens razend boeiende Vuelta.

De een na laatste dag moest Caritoux, die leider geworden was, in extreem koud weer een tegenaanval van Fernandez pareren en dat lukte. Het beeld in dit verhaal wordt nu op Fernandez gericht. De oersterke Spanjool huilde tranen met tuiten toen zijn aanval in Madrid op Caritoux strandde tot op zes seconden van de gouden trui. Het is nog altijd het kleinste verschil tussen de nummers één en twee in een grote, internationale wielerronde.

Caritoux keerde terug naar de anonimiteit en Fernandez werd Spanje’s fietsheld voor dat jaar. Hij was al tiende in de Tour geworden en derde in de Giro. Deze tweede plaats was een bevestiging; hij ging een groot ronderenner worden. Hem werden krachten toegedicht van een goede klimmer, een bovengemiddelde tijdrijder en in de sprint durfde hij mee met de besten. Kortom: Spanje had ineens een nieuwe vedette. Hij was 28 jaar oud, in de kracht van zijn leven en aan het eind van 1984 werd hij uitgeroepen tot wielrenner van het jaar.

Weliswaar knaagden die zes seconden nog wel aan hem, maar in zijn dankwoord tijdens het gala dat de verkiezing van Spaans wielrenner van het jaar omringde was hij duidelijk: „Volgend jaar ga ik voor de winst. Nu was Caritoux gelukkig, maar ik kom terug, wees daarvan overtuigd.” De mensen in de zaal stonden op en klapten hem toe.

Fernandez en zijn vrouw verdwenen die avond uitgezwaaid door collega’s en persmensen. Nooit zag de wielerwereld hen terug. Een auto-ongeluk eiste beider levens en thuis in Cuena zat een zoontje van drie jaar op zijn ouders te wachten.

Gek maar waar, verleden week stond ik recht tegenover dat jongetje. Ik kende zijn verhaal. Van het manneke dat als wees achterbleef en opgroeide bij zijn grootouders. Dat mannetje was een man nu. In een mooi wielerpak stond hij voor me. Nummer 214. Lid van de Xacobeo Galicia ploeg. Een spichtige man met donkerbruine, lieve ogen.

Spaanse collega’s knoopten een gesprek met hem aan. Ik begreep de inhoud. Ze hadden het over zes seconden. En Alberto jr. zei dat hij die zes seconden nooit zou vergeten. Die zaten onlosmakelijk aan de carrière van zijn vader vast.

Ik vroeg me af of ik, iets terzijde staand, moest zeggen dat ik commentaar gegeven had tijdens de races waar zijn vader bij betrokken was en dat ik hem een geweldig talent had gevonden. Maar dat zou vrij aanmatigend zijn, besloot ik.

Ik liet het zo, knikte hem toe en zei iets van Hola, que tal en liet hem wegrijden. De Spaanse ex-renner Gonzalez Linares, die naast me stond, zei: „Zelfde zit op de fiets als zijn vader. Ongelooflijk.”

En het bleef even stil in Valencia.

Mooi stil.

Sjorsoll 28 augustus 2022 01:16
Wat een slotklim. Daar gaan doden vallen.
ton duk 28 augustus 2022 08:11
1 voor 1,krabbelend omhoog,met 5 meter verschil per renner. Nee,niet mijn favoriete klimmen
Gr
Slimmerd 28 augustus 2022 10:48
Slimmerd 28 augustus 2022 11:19
Slimmerd 28 augustus 2022 11:20
lodjan 28 augustus 2022 11:34
DNS Kuss, Poels, Serry.

Allemaal klein bier vergeleken bij de gebeurtenissen in Vermont Overland gravel race vannacht. De blijdschap van de winst van Keniaan John Kariuki was van korte duur na het tragische nieuws dat Amani ploeggenoot Suleiman Kangangi overleden is na een crash in dezelfde race. R.I.P. Sule.
De zwarte trui 28 augustus 2022 11:59
Leuk portretje van Vine op WF. Door die ene Zwift competitie heeft hij natuurlijk een kans bij Alpecin gekregen, maar was al een aardig talentvolle wegrenner.
Luijt 28 augustus 2022 12:47
Weer zo'n ondergekeuteld geitenpad, typisch Vuelta. Ik heb het er niet zo op.
Kelderman zal de kaart "helper van Hindley" wel weer gaan spelen. Ik voel bij JV een Gesink-rol aankomen.
Ik hoop op een verder verbeterende Arensman en ben wel benieuwd of Evenepoel het drie weken volhoudt.
Wind mee 28 augustus 2022 13:02
Bedankt voor het plaatsen van dit mooie en ontroerende verhaal.
ton duk 28 augustus 2022 13:06
Selamat Jalan,Sule
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2022 13:06 door ton duk.
Slimmerd 28 augustus 2022 13:54
Arensman of DSM, wat een portie non-koersgedrag
Nomath 28 augustus 2022 14:01
Profiel lijkt op dat van de Zoncolan vanuit Ovaro, maar die klim heeft een hoogteverschil van 1200 m ; hier 500m.
Slimmerd 28 augustus 2022 14:50
DNF Vandenabeele
Slimmerd 28 augustus 2022 14:51
Negen geweldige koplopers krijgen al 5'13, nog 89km
ton duk 28 augustus 2022 15:51
Wat heb ik gemist ?
Gr
Slimmerd 28 augustus 2022 16:12
Arensman zat in de kopgroep, peloton liet lopen, nam een plaspauze en toen kneep Arensman in de remmen om te wachten op het peloton
Slimmerd 28 augustus 2022 16:45
DNF Thijsse

22km, 4'12
merijntje mortirolo 28 augustus 2022 17:13
-
Wachtte Ala nu bewust op Roglic?

Was even niet aan het opletten...
Slimmerd 28 augustus 2022 17:20
Ongekend absurd sterk!

REv degradeert elke renner in deze koers
Slimmerd 28 augustus 2022 17:26
1. Meintjes
2. Battistella 1'01
3. Zambanini 1'14
4. Evenepoel 1'34
5. Conca 1'58
6. Ayuso 2'08
7. Gugliemi
8. Mas 2'18
9. Rodriguez 2'20
10. Roglic 2'26



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2022 17:30 door Slimmerd.
Slimmerd 28 augustus 2022 17:33
AK

1. Evenepoel
2. Mas 1'18
3. Roglic 1'53
4. Rodriguez 2'33
5. Aysuso 2'36

6. Yates 3'08
7. Almeida 4'32
8. MAL 5'03
9. Hindley 5'36
10. Sivakov 5'39
Nomath 28 augustus 2022 17:46
Ik keek naar de finale met het commentaar van het Eurosport duo. Bij het begin van de steile slotklim dachtten ze even dan Jimmy Janssens kon winnen. Wat een onkunde!
Hoe steiler de klim, hoe groter het voordeel van een laag gewicht. Zwaargewichten als Janssen (74 kg) en Van Baarle (78 kg) leggen het dan beslist af tegen de veel lichtere Samuele Battistella (67 kg) en zeker tegen een vedergewicht als Meintjes (58 kg).
Dat Evenepoel (64 kg) wint van Roglics (65 kg, Mas (61 kg) en Ayuso (65 kg) volgt niet direct uit de gewichten van ProCyclingstats, maar het zou me niet verbazen als Evenepoel nu eerder dicht tegen de 62 kg weegt.
ton duk 28 augustus 2022 18:18
In overleg met de ploegleiding ,zei Arensman 6x tegen de verslaggever....

Ontevreden over zijn slotklim gaf wel weer een origineel interview. Als ie op de rustdag wat tot zinnen is gekomen,moet ie toch zien dat ie met een heel goede tijdrit op plek 8 AK kan komen
Gr
Horsie is back 28 augustus 2022 18:28
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weer zo'n ondergekeuteld geitenpad,

FF excuses aanbieden aan de geiten. De weg lag er aangeharkt bij.
Horsie is back 28 augustus 2022 18:42
"He did fade a bit at the end", orakelde de Roemeen en becijferde, dat Remco Evenepoel 12 seconden sneller was dan Simon Yates in 2018 over 3,9 km à 13,0%.
Evident, dat Remco Evenepoel dit seizoen relatief grote stappen heeft gemaakt, maar of hij al langszij zit van de grote matadoren blijft voorals(nog) een open vraag.
Cyclad58 28 augustus 2022 18:59
Ja, ongelooflijk, Natuurlijk had Arensman vooraan moeten blijven. Wat heeft hij nu? Geknakt moraal, de pest in en helemaal niets. Zijn tijdrit gaat hem nog naar plaats 8 brengen, dat is meteen zijn maximum.
Wind mee 28 augustus 2022 19:10
Vind je wel heel streng voor een jonge vent die bezig is aan een geweldige grote ronde. 22 en waarschijnlijk top 10 in de Vuelta, daar mag je eigenlijk helemaal niets op aan te merken hebben.
ton duk 28 augustus 2022 19:19
Wind mee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vind je wel heel streng voor een jonge vent die
> bezig is aan een geweldige grote ronde.

Niet overdrijven he.Arensman beperkt de schade redelijk op aankomsten die 'm niet op de lijf zijn geschreven
Gr
Wind mee 28 augustus 2022 19:23
Ja, en dat is toch klasse, of begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt?
Frederik D. 28 augustus 2022 20:30
Ik heb gehoord dat hij gewerkt heeft aan tien verbeterpunten. Commentaar op N1. Dinsdag de tijdrit. We zullen zien. In elk geval is Evenepoel op dit moment een klasse apart. Om eerlijk te zijn, ik had het niet verwacht. Ik zie jouw cijfertjes met liefde tegemoet. smiling smiley
Horsie is back 28 augustus 2022 21:02
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb gehoord dat hij gewerkt heeft aan tien verbeterpunten. Commentaar op N1. Dinsdag de tijdrit. We zullen zien. In elk geval is Evenepoel op dit moment een
> klasse apart. Om eerlijk te zijn, ik had het niet verwacht. Ik zie jouw cijfertjes met liefde tegemoet. smiling smiley

De exercities in LBL en Ronde van Noorwegen dit jaar gaven toch al meer dan een indicatie.
Oom Antoine, de Oom die altijd Oom Vayer is en blijft, tot verdriet of genoegen, vergelijkt de laatste "kwartiertjes" van gisteren en vandaag met elkaar en komt dan toch voor vandaag lager uit dan gisteren. Op tv en in de ontwikkeling van zijn voorsprong zag je al, dat hij tegen het einde echt wel tegen zijn max aan zat, maar dat is niet abnormaal. Presteren is nu eenmaal geen lineair proces, zoals je bijvoorbeeld een motor continu op hetzelfde niveau kunt laten draaien. De wattages zijn bijzonder goed, maar niet exceptioneel, al stuiten we dan natuurlijk altijd weer op de brommers van weleer.

Zoals in de statistiek het al een doodzonde wordt genoemd als je uit minieme data al te stellige conclusies wilt trekken, zo geldt dat ook voor de topsport, zeker wat het bergbeklimmen betreft. Vele variabelen, weinig data. Vergelijkingen kunnen ook vaak hinken.

Remco is niet de nieuwe kannibaal, maar zet zijn tanden al wel in het rauwe vlees. Ik kijk teveel dieren tv.
Tinuz 28 augustus 2022 22:00
Ik word ook wat verdrietig van de Arensman-DSM saga. Je kan tegenslag ook in de hand werken. Je kan ook overdrijven.
Ik zou zelf nooit kunnen functioneren zoals DSM en Arensman in het bijzonder doet - ik krijg het Spaans benauwd van collectivistisch fanatisme.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen